Brynäs IF

705148 inlägg · 7953 ämnen

Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16

1723066 · » Till forumet


Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
bradberry:
Rossa: Så jävla patetiska figurer i detta forum!

Tack Bradberry, du gav mig åter tron på att det finns sunt förnuft i människor även i detta forum :)
Jag är både arg, frustrerad och besviken men att därifrån skriva så mycket sikt som vissa gjort det senaste dygnet är helt sanslöst. Återigen Tack!
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Huss: Jag tycker det är en svacka. Vi tycker väl olika helt enkelt. Bi kan säkert vara överens om att lag behöver full backuppsättning för att vara med högre upp i tabellen och kriga.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Zappaholic: De gjorde de väl förra året också, so what's new? Men om formkurvan håller i sig hinner de ikapp Skånelagen. Vi kommer troligen till play in med ett rätt slitet gäng....
Skulle vilja påstå att vår skadesituation också försatt oss i en krissituation. Eller är det bara en svacka med 4-5 backar borta?
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
ellis: Brynäs snålar väl inte? Vad grundar du det på?
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Huss: Försiktig? Modo spelar eventuellt ett kval för att undvika nedflyttning. Det kallar jag en krissituation. Jämför jag med vår situation, där vi kommer spela kvartsfinal direkt eller ett play in, så behöver jag inte vara speciellt försiktig när jag jämför. Konstaterar bara fakta...
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
ellis: Det går snabbare att spendera sig ut ;-)
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Brynäs är på väg att spara och snåla sig ur SHL förr eller senare. Det är vad jag tror.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Zappaholic: "Det är ingen KRIS, vi är i en svacka beroende på många skador och sjukdomar. Ett lag som Modo är i kris...."
Hur vet du det? Lulea var i en kris under hösten men har en rejält uppåtgående trend, nästan spegelvänt läge mot Brynäs faktiskt. Eller hade Luleå en formsvacka under hösten pga olika skäl eler var det en kris? Brynäs spel började faktiskt hacka under december när vi inte hade alla dessa skador och sjukdomar.

Modo har bättre formtabell än oss de senaste 5 (Modo 2-1-2, Brynäs 1-0-4) så var lite försiktig med den typen av jämförelser. Sen kan jag hålla med om att Modo som förening är i kris, men, what else is new ;-)
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Nu känns det mycket bättre. Jag var riktigt orolig för utvecklingen här på forumet men nu är vi tillbaka i att sparka sportchefer, sågningar av backar och Huges inlägg om att pappa Brynäs alltid vet bäst.
Pust, man blev lite orolig ett tag mitt i allt det rosenröda.....
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
kennys: Ekonomiska problem självfallet. Fattar du inte det? Vad trodde du? Tror du Arlbrandt spelar i princip gratis?????
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Powerfade: Helt rätt, vi brynäsare har fått gå igenom långt värre perioder än den här. ..kom ihåg när man stod nere i Ängelholm, kvalserien ..där snackat vi ångest .
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
kennys: Arlbrandt har aldrig varit aktuell att gå någon annanstans än till HV, fatta.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
kennys:

Hur skulle vi haft råd att betala både Ahlbrants och Rödins lön?
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Zappaholic: Vilket problem skulle Brynäs haft om man värvat Per Ahlbrant menar du?
Skulle bli ett jätteproblem om Anton Rhödin mot all förmodan skulle komma tillbaka. Då skulle klubben plötsligt ha 3 klassforwards. Hjälp
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Powerfade: Och lagom till slutspelet så kommer Salmela och Bertilsson sen kommer anton till finalen :-)
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Zappaholic: Skulle man följa några av de panikåtgärder som föreslås här så skulle det bli panik längre fram. Var så säker.

Vi förlorar och förlorar och ser till att lagen börjar underskatta oss igen, det är då det vänder, lagom till slutspelet ;-)
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
kennys: Är ditt och andras förslag verkligen på riktigt att vi ska värva några spelare som ska in i truppen nu? Utöver de skadade spelarna som vi betalar lön för ska vi alltså betala ny lön till två tre nya spelare? När de skadade kommer tillbaka, då ska de som värvades fortfarande ha lön, men kanske inte spela?

Väldigt konstigt resonemang, kan jag tycka. Budgeten ska alltså överskridas, klubbens framtida ekonomi ska äventyras?

Det är ingen KRIS, vi är i en svacka beroende på många skador och sjukdomar. Ett lag som Modo är i kris....
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Powerfade: Formsvacka säger jag, vi kommer snart på fötter igen.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
ellis: Är det vetkligen ett krisläge? Med tanke på de prövningar vi Brynäsare har genomlevt så kvalificerar sig det här läget föga som ett krisläge. En tung period JA men knappast ett krisläge.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Enaranger: "Ni vet att man måste ha 4 mkr i eget kapital
den 30 april för att få spela vidare i SHL?"
Och det har klubben - förutsatt noll värvningar i nuläget då, är du säker på?
Verkar ju uppenbart inte så som man icke-agerar i ett krisläge.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
kennys: Arlbrandt ville ju flytta hem och bosätta sig i sverige och sökte ett längre kontrakt vilket inte BZ kunde erbjuda i detta läge. Dessutom har ju Per varit klar med att han ville komma hem till sin moderförening och spela för dem så ingenting hade nog kunna få honom till Brynäs.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
kennys: Sedvanligt dravel från en gnällspik som saknar det mesta vad gäller kunskap eller insyn när det gäller det som sker bakom kulisserna i föreningen.
Jag vet att BZ försökte värva Arlbrandt men HV bjöd över och han ville dessutom dit.
Det enda jag håller med om i ditt inlägg var det sista ordet: BEDRÖVLIGT.
Det sammanfattar rätt bra din s.k analys av läget.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
kennys: "Men icke, precis lika handlingsförlamad som den förra. Ahlbrandt blev plötsligt tillgänglig. En spelare i Rhödin-klass men jag vet inte om Brynäsledningen ens tänkte tanken att knyta upp honom."

Precis som du säger, du vet inte och ändå klagar du.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
kennys: Ja man har två backar hemma på grund av sjukdom. Då går det inte att sitta med armarna i kors. Ett solklart värvningsläge ;-)
Vet vi statusen på Anssi? Bertilsson har jag räknat bort för länge sen. Ett av få misstag av BZ, det och värvningen av Porseland är väl de misstag man kan tillskriva honom.

Men det är ganska intressant ändå. Nu öppnade Brynäs på ett överraskande bra sätt, ett sätt som har varit något av ett drömscenario. Sedan har skador och andra saker påverkat resultaten och "den onda spiralen" startade.

Men en sån här "kris", kan man värva sig ur den? För hur många spelare skulle man behöva värva? Ska vi ersätta Salmela, Bertilsson och Porseland? Ska vi ersätta Rödin, ersätta de spelare som inte levererar på den nivå man kan önska? exempelvis tvillingarna, Ollas, Enterfeldt, Brodecki?

Det blir en del jobb för bengtzén i så fall ;-)
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Huge: " Igår hade det sannolikt räckt med att Kilas och Sunken spelat, dom hade knappast bjudit på de misstag vi såg igår." Nu bjöd ju Sunken frikostigt i frölundamatchen så det kanske inte är så små marginaler ;-)
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Forsberg 1978: Gårdagens förlust kom inte alls som någon överraskning. Vi är ett krislag som befinner sig i fritt fall, vi har en ledning som sitter med armarna i kors och tittar på. Jag hade hoppats att BZ var en sportchef som agerade när det behövdes. Men icke, precis lika handlingsförlamad som den förra. Ahlbrandt blev plötsligt tillgänglig. En spelare i Rhödin-klass men jag vet inte om Brynäsledningen ens tänkte tanken att knyta upp honom.
Här har vi förklaringen till att experterna nästan alltid ser Brynäs som ett bottenlag.
BEDRÖVLIGT!!!!!!!
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Forsberg 1978: Budgeten tror jag är jäkligt tajt i år med tanke på att man inte vill backa ekonomiskt ännu en säsong.

Med tanke på en dyr förlängning som Rödin, och ett par dyra nyförvärv är jag ganska övertygad om att hela spelarbudgeten är använd. Varför spara pengarna till ett tillfälle mitt under säsong när spelarmarknaden är betydligt mer skral gentemot under sommaren/våren?

Så om man ska värva spelare i detta läge, vet i alla fall jag inte var man ska ta dom pengarna ifrån. Men det kanske alla som skriker efter nyförvärv kan förklara?
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Forsberg 1978: jo pengar finns ju i budgeten helt klart och BZ letar ju efter förstärkning i detta nu. Iofs så har vi vi ju tagit in Alcén redan men nog finns pengar kvar för en tvåmånadsvärvning i alla fall. Det kommer en värvning om BZ hittar nåt han vill lägga degen på, tro mig.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Huge: Ersson håller inte riktigt ännu heller
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Carl Lejonkräk: Igår hade det sannolikt räckt med att Kilas och Sunken spelat, dom hade knappast bjudit på de misstag vi såg igår.
Nörstebö (iofs matchovan) hängde inte alls med vid 2-1 och även vid 3-2 såg det lite tafatt ut när Carlsson inte hängde med men ändå gjorde ett bra försök att rädda upp friläget som sen gav straffslag.
Och typiskt för ett lag i motgång så halvräddar förstås Starky och nästan styr in pucken själv.
KHK må ha bra form men trots att vi saknar nästan samtliga bärande spelare och gör en skaplig match så skulle vi ändå ha vunnit igår, sett till spelet och chanserna.
SAIK fick med sig 1 pinne därnere senast, vilket ändå sätter saker och ting i lite perspektiv när det gäller vår egen insats.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Ang eventuella värvningar så måste det väl ändå finnas med 1st ev förstärkning i budgeten iaf eller hur lägger dom upp budget någon som vet?
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
dAVydov: Vissa resonerar som barn i typ 4-årsåldern. När pappa (Brynäs), som ha kunskaperna, överblicken och det logiska tänkandet förklarar för lille sonen (den gapande skitkastande randomsupportern härinne) att man ex inte kan köpa den där dyra cykeln (spelaren) därför att man saknar pengar, då börjar lillen grina och gnälla på den dumma dumma pappan.
Och när pappan säger att det inte finns några cyklar i affären just nu, då börjar lillen återigen att grina: "Dumma dumma pappa, jag vill ÄNDÅ ha en cykel!!
Om jag inte får som jag vill så vill jag byta pappa, till en annan som är mkt bättre.
Sådeså!!!!"
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Zappaholic: Att kräva BZ:s avgång i det här läget ser jag som ett tydligt tecken på ignorans, på gränsen till trollande. Ibland fattar jag fan inte hur folk resonerar...
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Enaranger: Finns ju en hel del kloka inlägg vad gäller värvningar och långsiktighet bland all jävla skit man måste scrolla förbi. Du, Qvarre, bradberry och några till har ju helt rätt.

Inte fan är det bara att gå ut och värva och riskera budget och SHL-plats för att det är lite panik i supporterleden för tillfället. Ingen jävel är ju nöjd med vad som presteras just nu men att ha en manisk övertro på att massa värvningar är botemedlet är ju totalt fel.

En del tänker inte längre än näsan räcker...
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Enaranger: I all bedrövelse så kanske gårdagens fadäs var en väckarklocka. En vinst igår hade kunna lugna för stunden men nu gäller det att hela laget rannsakar sig och verkligen ser till att jobba för varandra, minimerar misstagen och skärper till avsluten.
Trots många spelare borta så skall det ju inte vara på detta sätt med mängder av missade chanser i början på matcherna för att sedan bjuda på några baklängesmål och förlora.

Med Sunken och Kilström tillbaka så skall vi kunna täppa till därbak och även sätta Porseland på bänken tills vidare.

Framåt så har vi de vi har och här är Vrana en ljuspungt, mannberg är på väg tillbaka och Bogqvist såg spännande ut han med. Grabbarna skapar chanser, skjuter mest i SHL och Bulan får ta och fixa till det hela så att produktionen ökar (kanske framförallt i PP).

Bara att bita ihop och försöka gneta till sig lite poäng och sedan hoppas på ett gigantiskt lyft för laget när Salmela och Bertilsson kliver in och gör comeback. Det är i sådana här lägen det visar sig vilka som kan steppa upp och visa brynäshjärta och detta gäller både spelarna men även bland oss supportrar.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
krobbe: Även Starkbaum måste göra det bättre!
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Tycker att alla tre insläppta målen igår var svaga insatser av backar. Porseland är kommentarer överflödiga. Tvåan kommer nörstebö fel i position. Trean är det lucas som kommer fel och tvingas orsaka straff.
Så tyvärr straffas vi hårt för backsituationen
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Alla ni som skriker efter värvningar.

Ni vet att man måste ha 4 mkr i eget kapital
den 30 april för att få spela vidare i SHL?

Så ska vi chansa på att de värvningar ni vill
ha kommer att lyfta laget till minst en semifinal?

För om värvningarna inte lyfter laget till semi.
Ja då riskerar vi återigen ett minusresultat.
Och då kommer vi närmare och närmare att åka ur
SHL på grund av att vi inte klarar de ekonomiska
kraven.

Om vi ska värva ersättare till Salmela och/eller
Rödin. Då kommer det en extrakostnad per månad
på minst lika mycket som de två kostar nu.
För vi måste ju fortfarande betala lön till
Salmela och Rödin (den kostnaden försvinner
inte bara för att de är skadade).

Det är bara att acceptera att vi inte är ett
lag som har råd med skador på våra toppspelare.
För det blir väldigt dyrt om man ska ersätta
alla skadade spelare, speciellt lagets bästa spelare.
Det såg vi på fjolårets ekonomiska resultat, och då
var det ju ändå inte de absoluta spetsspelarna som
ersattes förra säsongen.

Om nu det budgeterade snittet är 5500.
Då kan man inte garantera att vi kommer att ligga
över det snittet när säsongen är slut, bara för
att vi gör det just nu. För med tanke på hur
nyckfull publiken i Gävle är, så kan ju Brynäs
inte lita på att publiken strömmar till även
om vi skulle börja vinna igen (om vi värvar).
För det var ju inga större skaror som gick på
hemmamatcherna i början på säsongen, när laget
gick väldigt bra.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
ellis:

De bästa spelarna i ett lag finns ju med av en anledning.
De gör skillnad. Och det är därför de har den högsta lönen.

Om det inte skulle märkas att ett lags bästa spelare saknades.
Ja du skulle ju alla lag kunna köra med juniorer och minska utgifterna.

Om ett lag ska ha råd med dubbel uppsättning spetsspelare.
Utifall några av dem blir skadade. Ja då måste ekonomin
vara extremt bra.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Skrubben:
Jag har inget att anmärka på Bengtzén jag heller.
Det gäller att tänka mer långsiktigt och även om det för närvarande är ett totalt mörker utan skönjbar ljusning i sikte så vore det oansvarigt att riskera ekonomin på panikvärvningar.
Det kommer en säsong efter denna med och Bengtzén ska tänka långsiktigt. Om det nu värvas så hoppas jag att det blir en genomtänkt värvning både kortsiktigt och långsiktigt.

För att citera Triad "... det är mörkt nu med det blir ljusare igen"
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Skrubben: Den sanslösa oturen till trots med alla skador och sjukdomar så gäller det ju att vara försedd med en tillräckligt bred och för all del spetsig trupp för att hålla ställningarna när det börjar krisa. Det är ju där bristen visar sig i Brynäs nu med allt som hänt och att inga ansatser som faktiskt är möjliga (ta in nya spelare) utnyttjas av ledningen när inte det egna materialet räcker till.
Sen är inte jag helsäker på att vi ens skadefria i det långa loppet varit ett lag för övre tabellhalvan. Men det får ju under alla förhållanden inte vara så att ett lag faller samman och är så beroende av två-tre spelares frånvaro som nu är fallet.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
bradberry: Håller helt med. Dom som kastar skit på Bengtzén måste ha extremt lätt för att glömma bort saker. Alla brynäsare var nöjda under september/oktober. I princip alla var överens om att Bengtzén gjorde en bra silly season när man hade fått utvärdera nyförvärven.

När sedan våra två bästa backar blir skadade och vår bästa forward, får folk helt plötsligt för sig att Bengtzén gjort ett dåligt jobb. Ungefär som att dom själva hade kunnat förutspå denna otur, men att Bengtzén hade oförmågan att göra det.
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
bradberry:
Tack! Förtröstansfull läsning att inte alla på forumet tappat huvudet!
Man kan inte gardera för allt... den stora frågan för fortsättningen är ifall vi har råd att ha Porseland på isen oavsett hur många som är frånvarande!

Vi ägde matchen tills den obligatoriska blindpassningen kom... inte svårt att förstå vad den händelsen betydde för matchbilden!
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
bradberry: BZ har gjort underverk med laget måste jag säga och ska ha all kred. Med BZ och Bulan i en långsiktig satsning så kommer detta att bli bra. Ska man anmärka på någonting så är det att vi inte kontrakterade nån back till som vi sedan lånade ut till allsvenska klubbar. Jag förespråkade redan innan säsongen att vi skulle ha ett par backar extra utlånade till allsvenskan som vi kunde ta upp vid backskador. Jag förespråkade Deutch vill jag minnas. En läxa att lära är att ha spelare att ta in vid kris för att fylla på.
Kommentera


Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Carl Lejonkräk: Februariuppehållet skulle det vara :-)
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Rossa: Så jävla patetiska figurer i detta forum!

Bengtzén gav oss Salmela. Största stjärnvärvningen sedan Timonen och det utan att det är lock out. Dessutom på ett vanligt kontrakt, inte artist... Han värvade Pudas, han värvade Zanetti. Två spelare ni skällde och dömde ut honom för men vars spelare ni på kort tid tagit till era hjärtan. Han återinförde en krigarmentalitet i klubben och tog in Bulan. Detta har lyft mediokra backar som Kilström till landslagsnivå och Sundqvist till en nivå han inte besuttit på många år. Att sedan Rödin får låret uppsnittat, nämnde Salmela blir sönderskjuten och ett spännande nyförvärv som Vrana får käken mosad är ju inget som någon på förhand kunnat spå. Även en uppåtgående ung Nörstebö har fått säsongen spolierad av olyckshändelse, inte av förslitning. Att Bertilsson går skadad igen är väl det enda av dessa case som gick att förutspå.

När ovanstående närmast sanslösa scenarion inträffar dömer ni åter ut BZ för uteblivna panikvärvningar. Att slänga pengar på överbetalda divor som sprider osämja är vad ni förespråkar. Jag känner mig trygg med att man är noggrann i urvalet.

Den stora plumpen i cv:t är ju nummer 8. Men säg den sportchef som inte gör felvärvningar...
Kommentera


Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Rossa: Haha seriöst inlägg
Kommentera

Sv: Karlskrona HK - Brynäs IF 27/1-16
Vore intressant med ett reportage om Salmela och Bertilssons rehab! Känner på mig att dom inte är tillbaka efter Novemberuppehållet!
Kommentera

1723066 · »