1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474547 inlägg · 4078 ämnen

MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30

1724260 · » Till forumet


Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
locken: Jag håller med dig i sak att jag extremt gärna slipper Lejonkräket, men jag tror inte du vet vad klyktattare står för.
Det handlar om att västernorrland är Y-län och just Y ser ut som en klyka. Däremot är det nog att kasta sten i glashus att kalla Arnio för klyktattare då det snarare är Modo-iter som är det.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Nucky: "undrar om det finns något konkret bakom ryktet om Salminen?"

Det finns liksom inget rykte utan allt kommer Hockeysverige.se som skrev följande "Den 27-årige forwarden är nu fri att anlända till en ny klubb, och lär vara intressant för flertalet SHL-klubbar, däribland Modo och Brynäs som ska vara ute efter offensiva förstärkningar inför slutskedet av säsongen."
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Monno: På något sätt skönt i sådana fall. Jag vill såklart jättegärna ha en riktigt bra forward som gör mycket poäng, men jag anser att det vore fel av Modo att i det här lägga pengar på en sådan ytterforward när det finns lagdelar som är mycket mer beroende av förstärkning.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
J F K: Standard svaret spelare som är inne i ett mål flow har när dom ska svara på vad dom tänker på när dom gör mål är ju "Jag bara blundar och skjuter".
Inte helt sant såklart, men nog ligger det lite i det att man bara trycker av.


Salminen är för övrigt inte aktuell för Modo enligt Svartvadet. Detta enligt Abrahamsson på twitter.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Nucky: Jag tror också att självförtroende är det vi mest behöver. Våra sk målskyttar åker omkring och kramar klubban. Istället för att skjuta direkt eller i alla fall naturligt. Det skulle inte förvåna mig det minsta om Butler, Olofsson, Possler och de andra tänker lite mer på vart man ska placera pucken istället för att som när man är het bara skjuta och lita på instinkten. Sedan gnälls det på att man inte träffar mål och det gnälls på att man träffar mitt på målvakten. Jag köper att främst forwards skjuter nära stolpar och därmed missar målet lite, men backarna måste träffa mål då det ofta blir returer eller styrningar. (Ja, om någon forward pallrat sig dit vill säga).
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Carl Lejonkräk: Ja det är långt ifrån foppas dagar . På den tiden gick 21:an i fronten och var bäst i match efter match men tyckte själv att han kunde göra saker bättre trots att han varit bäst på plan.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Nucky: Angående pengar. Även om det har försvunnit spelare, så har det nog inte varit gratis att bli kvitt dessa. Med tanke på det dåliga publikunderlaget och att det har varnats för ekonomin samt att det har kommit in några nya spelare och nu ryktet om Salminen. Finns det pengar helt plötsligt eller är det externa finansiärer som går in och stöttar?
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
J F K: tycker också att offensivt finns det tillräckligt med talang i laget för att kunna producera, samtidigt är det någon med självförtroende laget behöver mest just nu, och tiden börjar bli knapp.
Bör finnas pengar kvar med tanke på hur många som lämnat.
Många lär dock vara med och hugga på denne Salminen, vilket gör det väldigt svårt.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Nucky: Ingen aning. Det verkar som en kompetent spelare och tar vi in honom hoppas jag att det är för även nästa år.
Jag är lite skeptisk egentligen. Visst behöver vi göra mål, men jag tycker att vi skapar tillräckligt. Det är mer gigantiska försvarsmisstag av backar jag vill ha bort. Både 1-1 och 1-2 mot FBK är pga backar som är fullständigt ute och cyklar. Fram till 1-2 äger vi matchen helt och skapar massor med chanser, men vi ligger alltså under pga två blunders. Så länge vi fortsätter med dessa blunders tror jag inte att vi har ett kollektivt självförtroende nog för att spela som vi vill. Samtidigt har vi så många backar att man kan gödsla med dem. Åtta ombytta backar senast och då är ingen av dem junior...
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
J F K: undrar om det finns något konkret bakom ryktet om Salminen?
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Carl Lejonkräk: Du hade svårt att läsa ordet oskicklighet där va? Förstår att skicklighet inte är ett ord i din vokabulär...
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
J F K: Jo så är det, ni är oftast bäst men förlorar på just otur. I ett eventuellt kval så får ni hoppas att ni inte förlorar på otur för bäst kommer ni ju att vara.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Carl Lejonkräk: Absolut. Det gemensamma med försäsongen och vår prekära situation är tyvärr Huras. Hans ande vilar fortfarande över det här laget. Många matcher nu på slutet har vi förtjänat att vinna, men en kombination av oskicklighet i avgörande lägen och ett väldigt stukat självförtroende sätter käppar i hjulet.

Och när det gäller underskattning. I Malmö - FBK fick FBK ta time out redan efter åtta minuter för att laget uppträdde enbarmligt dåligt. Jag såg Skellefteå - Malmö senast. Så dåliga som Skellefteå var då har man aldrig varit mot Modo de senaste sex åren. Kanske beror det på det infekterade bråket med Anders Forsberg, men vi får inte gratispoängen som många andra lag i botten brukar få. Det känns som om väldigt få lag gör plattmatcher mot oss (möjligen då Frölunda), medan Rögle och Malmö oftare får omotiverade lag. Kanske är det en effekt också av att vi inte gör mål på spelövertaget och så växer motståndarna in i matcherna.

Jag kan verkligen inte klaga på Bjurö som har en riktigt hygglig räddningsprocent, men det känns som om vi fortfarande inte har en målvakt som kan stjäla en match. Vi vinner inte en enda match där motståndarna spelmässigt är bättre än oss. Båda de två senaste matcherna (Rögle och FBK) vinner de för att deras målvakt stjäl en match där de är utspelade. (Visst, vi tappade konceptet efter 1-2 mot FBK, men fram till dess var vi överlägsna).
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
modomille: Bara träningsmatcher men ändå, ni förlorade faktiskt mot Asplöven, Sundsvall och Björklöven på försäsongen...
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Krille: Tycker det mest verkar vara du som är ledsen i ögat men låt gå. :-)

Ja givetvis är det ju så att vårt stora problem är bristen på kontinuitet.
Tror ingen här inne tycker att Modo gjort många bra beslut de senaste typ 8 åren.
Det vi inte är överens om är hur bra vissa verkar tro att allsvenskan är.
Givetvis kan modo förlora 4st matcher mot t.ex. AIK. Men det kan ju Chicago också om det vill sig illa.

Bara för att vissa hävdar att skillnaden mellan Allsvenskan och SHL är större än någonsin och att vissa på fullt allvar tror att vi vore ett mittenlag i allsvenskan betyder det ju inte att någon är nöjd med vart modo är idag.

Men om du vill tro att Almtuna skulle ha något att säga till om i SHL så får du gärna tro det. KHK har ju gått som tåget så. :-)
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
modomille: Misstag efter misstag och junior hockey tycker jag känns väldigt! bekant. Kommer bli mkt tuffare att kvala iår än förra året. Finns ju ingen hockey i 70-80% av truppen, Dåliga passningar misslyckande att rensa pucken ur egen zon, och iskallt Powerplay. Killar som Axel Ottosson och Kristian Jakobsson är ju våra bästa spelare i gårdagens match. Samtliga importer utom Welch och Filppula är sämre än just ovan nämnda egna juniorer som är 3-4-line spelare vilket säger en del
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Krille: Ja det var ju jävla dumt av Svarten att inte tänka på att värva spelare med rätt karaktär...

Åter igen. Utlänning och NA kortet blir ju lite felaktigt på Växjö faktisk vann guld med en oerhört ihopvärvad grupp. En grupp som verkligen gick ihop och besegrade maskinen Skellefteå.
Givetvis måste man ha ett lag som drar åt samma håll etc. Men vad det står i passet är sekundärt.
Givetvis underlättar det att ha killar med samma syn på hockey och livet. En Krizan gör ju knappast att laget sammansvetsas mer t.ex.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
jämtland: Har tillbringat helgen i Jämtland så det kanske beror på det ;)
Kommentera


Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Krille: Hälften verkar ha samma mentalitet som styrelsen. Det som blir den här föreningens undergång är den brist på självinsikt och övertro på sin egen förmåga som vi haft sen guldet 2007. Nog för att sannolikheten att vi går segrande ur ett kval är väldigt stor, men utgår man från att det är en walk in the park med det här laget och dess brister så är det inte längre till undergång än fyra matcher med missade skott och infumlade puckar... Glöm inte att Torp är tillbaka dessutom...
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
J F K: Undra varför inte vi får några "gratispoäng" på grund av underskattning?
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Krille: Ja det är det,men hur mycket du säger än säger om hur mycket vi har misslyckats med ändrar inte hur dålig Allsvenskan är i år.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Krille: Det är en sån stooooooor skillnad på SHL och Allsvenskan i år.Även om AIK leder ligan så har dom ingen chans mot oss. Enda som talar för dom är att dom har Roger melin i båset.Har sett på nån Allsvensk match och jag tycker faktiskt att det liknar juniorhockey.Misstag efter misstag.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
J F K: Jag har sett några allsvenska matcher live, samt ett gäng via TV. Den senaste AIK-TIF. Ingen av lagen har imponerat på mig. Är detta kvalitén på allsvenskan anser jag att det inte kommer bli några problem i ett eventuellt kval. Det går långsamt, ingen struktur, helt enkelt sämre kvalité. Den enda som kan ställa till det är väl kvalnerverna, samt 7000 hysteriska supporters på hovet.
Nä, jag sitter lugn i båten med det spel som Modo visar upp just nu.
Så det här med att Modo är ett mittenlag i allsvenskan, det är "Bullshit".

Fortfarande är erbjudandet tillgängligt, om att låna min ladugårdsvägg för prickskytte ;-)
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
J F K:Jag är inte ett dugg orolig för kval, någon annan som inte är?
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
J F K:

Enda som skulle kunna göra att vi inte klarar ett kval är nerver som spökar samt ifall vårt målvaktsspel faller igenom helt, att Bjurö blir skadad och Adam utan självförtroende måste in.

Spelar ingen roll vilka vi möter, över sju matcher tar vi alla lag.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Robin Ztorken L: har du sett en enda allsvensk match i vinter? Tror man på allvar att Modo skulle vara ett mittenlag i allsvenskan talar allt för att man inte begriper hockey eller inte har sett allsvenska matcher alls. Skillnaden är större än ifjol om man bortser från khk som förvisso fått en massa poäng på underskattning på slutet, men som bara är ett allsvenskt lag kryddat med några shl-spelare.
Kommentera


Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
modomille: Fast höstlöv mot mål var ju en patenterad Ekholm grej när han gjorde som mest PP poäng. :-)
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Modokhan: Gunderson är en unik back.Väldigt modern back,ja skulle nästan säga att han är nästan enda backen som spelar på sitt vis,väldigt lösa skott mot mål och skott som går i bågar.Men problemet med våra backar är att dom ofta har ett bra skottläge men avancerar in och försöker dribbla sig igenom istället för att klippa till på en gång.Sedan så tar dom inte ofta pucken i sid led eller försöker skjuta för styrning.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
jämtland: "Att han inte tror på saiks modell p.g.a av att så mycket förändrar sig tycker jag är märkligt uttalande."
Det här håller jag helt med i, obegripligt. Byron eventuellt tillbaka till veckan, får försöka hålla nere förväntningarna.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
jeensen: Skönt att matchen är slut så man slapp ådra sig en stroke. Det blir allt tydligare med tiden att Svartvadet inte är rätt man på rätt plats.
Prestationerna på isen talar sitt tydliga språk. När man dessutom lägger ihop hans uttalanden så tycker jag faktiskt att han framstår som lite velig. Att han inte tror på saiks modell p.g.a av att så mycket förändrar sig tycker jag är märkligt uttalande.

Vidare pratar han om att laget modo är en levande produkt i säsongsinledningen och att vi kommer att få se förändringar i truppen tycker inte jag låter som en GM som riktigt vet vad han vill.
Alla vet att transfers inträffar men att prata om det i säsongsinledningen som ett faktum ger ett sådär intryck.
2-års-kontrakt med skröder som jag personligen tycker man skulle ha brutit med när man hade chansen samt målvaktssidan som många ifrågasatt.

Jag eller för den delen andra forumister är kanske inga experter men han ska ju vara det. Vet att många säkert tycker jag är stor i käften nu men tycker faktiskt han är en svammelkuse.

"Bra kille,bra karaktär,bra skott osv"
"Modos framtid är ljus"

Lägg därtill att junisarna ska lära sig en ny sport när de kommer upp i representationlaget tyder på en viss ostruktur.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
mr_brasco: precis det jag menar. För AIK är det bara SHL som gäller. Andra lag även om dom aldrig skulle säga eller ens mena det så är dom nog nöjda att få kvala.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
mr_brasco: Vi måste rycka upp oss rejält om vi ska ta poäng här, säger Skröder :)
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
McFire: du har rätt i allt du säger. Men vart hitta du gnäll på bjurö? Han gör vad han ska enligt mig.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
mr_brasco: Frågan är när Mr. Welch tänkte träffa mål överhuvudtaget? Dels skjuter han på tok för lite, men har ett bra skott! Men när han väl använder det så kommer den i kortsargen gång på gång... Otroligt dåligt sikte!
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Robin Ztorken L:

Frågar igen, tror du på fullaste allvar att vi bara är ett mittenlag i allsvenskan?
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Modokhan: Tycker vi slänga oss för att täcka skott i offensiven...... ett och annat lär vi ju styra in. Man ska inte komplicera det fungerar det i defensiven så måste det ju funka offensivt också?
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
McFire: Jag tycker Heshka har varit bättre än Welch på slutet. Ungdomarna har varit bäst och jämnast och jag tycker vi fått ut mer av dessa än vad man kan förvänta sig.

Ja att Skröder får speltid är märkligt. Det enda man ser av honom är hur han stillastående försöker ta emot pucken för att senare ge bort den och som en finlandsfärja på reservkraft försöka få fart.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Rytter: Tycker du vi övertygat?
KHK är bäst i serien sista 10 omgångarna typ.
Det skiljer inte så mycket mellan oss och dom.
Vi är etablerade sedan länge, KHK nykomlingar.

Vi borde legat 50 poäng före dom, men icke!!!

Glöm inte det, att vi är ett cementerat bottengäng!
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Sven Tuta: "Jag kan erbjuda Modo att få låna ena sidan på min ladugård 22x5 m att träna målskytte på. Det vore fan om dom missar den"

Ställ ladugården på högkant så tar tyvärr puckarna likväl i taknocken och ut. Lösa lobbar mot mål modell Ryan Gunderson vore nog det bästa för då ramlar det in någon puck då och då, än hur bra motståndarmålvakterna är.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Robin Ztorken L:

Måste starkt ifrågasätta ditt kunnande ifall du tror att vi varit ett mittenlag i allsvenskan? Skulle KHK ha varit ett botten lag då?

Tror du själv på det du skriver?
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Löjligt gnäll på Bjurö, som att det skulle vara där Modo brister, pinsamt.

Backuppsättningen är ett skämt då Welch är vår enda riktigt bra back. Heshka är numera godkänd men ofarlig offensivt och Rantakari bra offensivt men bör inte spela mot motståndarnas topplinor och så lite som möjligt i egen zon.
I övrigt är det helt bedrövligt, Torp är en av ligans sämsta backar, Hedmans uppsida är obefintlig, Albin Carlsson är helt klart för dålig och Kiwi är en utfyllnadsspelare. Djuse är som vanligt bra på att åka fort rakt fram men som back är han inte speciellt bra.

Detta är tveklöst lagets största problem just nu, tätt följt av iskalla forwards som inte gör mål om så motståndarnas målvakt är bakom målet. Possler och Olofsson är unga pojkar "på tillväxt" och levererar någon kasse då och då, det räcker naturligtvis inte. Skröder verkar vara helt färdig på den här nivån och Bobby Butler, han måste ha frusit fast? Filppula är en bra värvning, det behövde vi. Tyvärr behövs det en hel del annat också.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
jeensen: Ni som tycker att Vita Hästen var en enkel match, bör komma ihåg att det öppnade de första matcherna bra men Modo tog ledningen. Hade de tagit ledningen med 1-0 eller 2-0 i första matchen vet jag inte hur det hade slutat. Vita Hästen var nöjda med att kommit så lång och det kändes som de gav upp halvvägs i matchserien. Jag tror inte tex AIK kommer bli någon promenad och det lär knappast visa samma tveksamma inställning som Vita Hästen. Även om vi spelar vårt bästa spel så kan skador, vår sista utpost, "otur", nervositet spela oss ett spratt. Nä oavsett vilket lag vi får möta så blir det inte enkelt......
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
Sven Tuta: det enligt mig är inte godkänt? Det är endast undanflykter. Man kan ha oflyt i hockey MEN vi är för dåliga och det driver mig till vansinne...
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
jeensen: Jag tycker att Karlskoga har ett bättre lag.aik med sin relativt svaga defensiv passar nog bättre än taif.
Dessutom kan faktiskt en rejäl publik vara till fördel för bägge lagen. Mindre risk att vi tar för lätt på uppgiften.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
J F K: okej, så du föredrar AIK med alla supporters och hela Stockholm i sin rygg före Karlskoga? Kom igen....
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
jeensen: Vi är inte dåliga spelmässigt, men förbannat ineffektiva
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
jeensen: Realistisk att tro att vi är chanslös mot AIK menar du?

Du vet att det är Solna AIK och inte Skellefteå AIK?
Allsvenskan är en helt annan liga.
Conny Strömberg dominerade i Allsvenskan för bara några år sedan, då ligan var bättre än idag.
Det tycker jag säger en del.
I bäst av 7 så är det själva fan om vi förlora om vi spelar som vi gjort sista 5 matcherna.
Kommentera

Sv: MoDo - Färjestad, LÖRDAG 30 JANUARI 18:30
hk: Lät kanske elakt det där, Torp är säkert en super kille men på isen funkar det aldrig.
Kommentera

1724260 · »