1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478925 inlägg · 4078 ämnen

MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00

1700544 · » Till forumet


Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Monno: Så kan det vara, men det låter bättre om det är vi som kommit på det ;-)
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Sven Tuta: Eller var det tvärtom? ;-)
Tror det var Anders som körde den i SAIK först dock? :-)
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
snowden: Varianten igår att två gånger i rad vinna tekiningen men teka den ur anfallszon var ju ingen hit i vart fall!😉
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
snowden: Den är så bra så SAIK kopierat den
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Monno: ja det känns mer säker i bp än 5 mot 5.

Sedan tänkte jag den där tekningsvarianten vi körde för nåt år sedan. Vad hände med den? Ni minns där vi tvekade i egen zon och vid vinst åkte en spelare direkt och bytte och in kom en forward bakom motståndets backar helt fri. Vill minnas att Edwin gjorde mål på den varianten. Vill se mer sånt!
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
snowden: Det där att medvetet spela BP var inte dumt!
Vi kör helt enkelt med en som fiskar på bottre blå!
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Bad_Brett: Wilson borde ta Lapierres plats i första kedjan tillsammans med Butler och Skröder tror att den kedjan skulle få ett lyft då.Sen så är Lapierre en jäkel på att teka men han tillför inte med så mycket annat och därför borde han få nöta i fjärde kedjan.Jag själv tror Modo inte riktigt är så jävla taggade inför matcherna och därför är dom inte så rappa på skridskorna men det brukar ta ungefär 15 omgångar innan laget visar sitt rätta jag.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
J F K:

Ja, jag håller med. Man brukar säga att kedjan inte är starkare än den svagaste länken, och därför känns det rätt bisarrt att de herrarna får fortsatt förtroende hela tiden.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Min åtgärdsplan till Modo:

1. Innan matchen startar, ta time out.
2. När matchen startar, åk skridskor och med inställning till 100% inte 70%
3. När ni hamnar i försvarszon så åker en forward till båset och ni spelar med en man mindre. Där är ni 100%
4. I power play, skut minst ett skott mot mål.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Bad_Brett: Jag tycker en hel del kan tillskrivas de två tränarna som är kvar. Båda två kom från juniorlaget där de i bästa fall spelat hönsgårdsförsvar och har coachat i A-laget där det fortsatt vara hönsgård. Varken forwards eller backat sköter sina respektive roller och ingen pratar med dem.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Nucky: Ifrågasätt inte Huras för hans mellaneuropeiska hockey för då kan du bli idiotförklarad av storfräsarn JFK som vet allt.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
J F K:

Nu larvade jag mig såklart lite. Men jag tycker att diskussionen om MoDos spelsystem och försvarsspel sammanfattas klockrent med denna sketch:

www.youtube.com/watch?v=dqEipMwVMV0
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
J F K:

Min poäng förut var att om tre spelare stirrar puck samtidigt, så spelar de inte man-man. Det är omöjligt att spela man-man ifall ingen tar sin markering. Så med andra ord spelar inte MoDo man-man. Vilken vision Huras har eller hur det ser ut på träningen tycker jag är irrelevant så länge ingen spelare klarar av det under match.

Jag anser att MoDo under Huras använder sig av höngårdsförsvaret, vilket de gjorde även under Anders tid.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
J F K: vill verkligen se Djuse göra comeback, grabben har så mycket talang och också den skridskoåkning som krävs för ett så krävande försvar. Men jag är medveten om att han var kass på försäsongen dock.
Vad tror du det låga tempot i spelet beror på?
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
J F K: Men, nu tror jag inte att Modo har spelarna för som det krävs. För att klarar det bör man vara väldigt skridskoskickliga och vinna duellerna.
Vi har heller inte tränarna som jag tycker att det behövts, för ska man få någonting som kräver så mycket av spelarna för att fungera så tror jag vi behöver coacher som hela tiden stöttar och instruerar spelarna. Inte ett par blysänken som tittar ned i bänken.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Nucky: Jag tror inte heller på att spela man - man. Inte för att det är "förlegat", utan för att det för modo inte fungerar eller kommer att fungera. Det där med förlegat köper jag inte däremot. Jag har sett en massa fotboll och där går det nya strömmar hela tiden. Spelsystem som anses förlegat förfinas och gör comeback hela tiden. Celta Vigo spelar ett pressspel mot Barcelona som bara inte ska gå. Det blir 4-4-2, för att sedan bli 4-5-1 eller 4-3-3 osv.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
tjern: Lapierre känns i princip som hela det övriga laget: seg och ointresserad.

Tycker det är fruktansvärt naivt av Huras att spela ett försvarsspel som 13 av 14 lag ratar, en relik från stenåldern. Såfort vi möter ett passningsskickligt lag kommer vi få enorma problem. Systemet passar säkert bättre i Schweiz och Tyskland där det mer handlar om tuta och köra, men i SHL blir man uppsnurrad gång på gång.
Det borde Huras inse, hoppas bara han inte är för stolt för att gå emot sin egen spelidé.
Inför säsongen sa Huras i intervjuer att Modo också skulle bli ett av(om inte det snabbaste) det skridskskickligaste och snabbaste lagen i ligan, till det ställer jag frågan: Vafan hände?
Att se Modo's matcher är den totala motsatsen, lågt pucktempo, toksega ben på spelare som inte verkar bry sig speciellt mycket.
Vad hände med inställningen?
Det som skulle bli den stora skillnaden sedan ifjol, det man pratat om redan angående alla nyförvärv. Man skulle hitta karaktärer som hatar att förlora och aldrig viker ner sig.
Är det då ok att komma till säsongpremiär, bli fullständigt överkörda för att senare konstatera att man inte riktigt var med i starten och orkar inte tända till..?
Samma sak upprepar sig i omgång 3.
Varför denna meningslösa dumpning av puck i sarghörnen när man kommer som bäst 2:a på pucken?
Motståndarna har all tid i världen att spela sig ur zon, och minst lika enkelt att ta sig in i vår.
Lysande exempel igår när Lapierre dumpar puck när vi faktiskt hade ett bra kontringsläge och spelat oss till en bra målchans. Bara igår såg jag flera sådana lägen. man sitter bara och gapar hemma i soffan..
Till sist underhållsvärdet:
Hänger såklart ihop med farten och inställningen, men de 3 matcher som spelats hittills har verkligen inte varit hockeypropaganda..
Modo's slowmo' hockey är inte jätterolig att titta på.
segt, lojt och oinspirerat. Jämför man mot någon av de andra matcherna är de som lyckopiller i jämförelse
Jaja, man får väl hoppas det vänder..
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Monno: Håller med fullständigt, såg ganska många av St Louis matcher i fjol innan han gick till Pittsburgh och det här är inte vad jag förväntade mig. Men teka kan han.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Måste säga att bortsett från att han är en jäkel på teka och sätter nån tung tackling nu och då är Maxim liten besvikelse. Kanske inte att han inte är någon poängmaskin, det var väl inte helt oväntat att han inte har världens händer, men just att jag trodde han skulle ha ett mkt rivigare och frejdigare spel. Han har ju fasiken inte grisat någonting typ...

Men han är en jävel på teka.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Monno: Ja det möjligt, men för vår del återstår då att påverka på det sätt vi kan påverka.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
JobbaPuck: Skrev min analys av matchen men HS krascha... Då får det va.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Monno: Nu har jag ingen koll på hans historik, men visst finns det en övre gräns. Att nonchalera hårt brukar kunna funka på såna gubbar.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Forsberg 1978: Har jag trollat i er bok menar du?
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Monno: Det är ett öppet forum och inte fan är det så farligt. Rena halvsanningar och lite skuggboxning. Ribban var betydligt högre för nåt år sen. Man måste tåla lite, även om folk "utifrån" kommer in och saltar en aning efter en förlust. Sånt hör till.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Gusse: tycker om att han visar känslor, något nytt var att " skyltdockorna" var mer aktiva än förut. Läser de HS?
Ser att skottstatistiken Luleå- SAIK blev 9-24.
Fler som har problem?
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Bad_Brett: Nu kanske jag har fel. Men jag tycker DP var bäst ikväll. Tycker nog han är bäst sett över dessa 3 matcher till och med.
Han spelar med den tyngd han besitter. Typ inga misstag? Rörlig på skridskorna och framförallt verkar han ju faktiskt lärt sig en sak i Brynäs, Ekholm lövmackorna på mål!
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Bad_Brett: för mig kan man inte säga att det är samma spelsystem då det verkligen inte är samma spelsystem. Du får argumentera bäst du vill, men säg då inte att det är samma spelsystem, för det vore en korkad lögn.
Det är lite av samma problem med spelare som stirrar på puck, men det har noll med spelsystemet att göra.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Jesse: Jag tror du gör bäst att krypa tillbaka till din gästbok. Förstår inte vad som är så roligt i att glädja sig i andras olycka. Dom andra brynäsarna verkar vara lite mera ödmjuka.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Gusse: Hjälper föga, vad tror ni?
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
J F K:

Poängen är, att ju sämre material man har, desto enklare måste man spelare. Oavsett om det är Man-Man eller ej, så kan man inte förvänta sig att spelare som Torp, Hedman, Persson, Carlsson etc. skall klara av att spela med hög press i så pass stora zoner.

Om jag blir sjuk, struntar jag fullständigt i om det är på grund av bakterier eller virus. En mikrobiolog skulle säkerligen sucka åt mig och förklara att det är enorm skillnad mellan virus och bakterier, men för mig är det fullständigt irrelevant, för jag hostar lika mycket oavsett.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Monno: Kameran kikade in några sekunder i Modos omklädningsrum efter matchen. Huras såg ut att skälla för fulla muggar. Såg verkligen inte glad ut.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Vi kan ju!! Eller ja, kändes inte helt åt helvete i sista perioden. Men vi verkar helt klart behöva en ny målvakt. Tycker vårt man-man försvarsspel kändes bättre den här matchen.

Stor tumme upp också till Huras som matchar in heta spelare på slutet.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Jesse: Misströsta inte Svartvadet.. Ska "fylla på" i omklädningsrummet, bara Modo får plats med denna gigantiska trupp..
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Sven Tuta: Du med några fler orkar inte höra sanningen 😋😂😂😂
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Sven Tuta: Blir ju så med kräftgång. Tycker dock inte det är så jävla ojämn match. Hade vi satt iaf en i PP hade det ju vare poäng. Hade Reideborn haft en bättre dag också så hade det nog blive poäng också.
Men men flest mål räknas i slutändan.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Bad_Brett: men det har fortfarande inte ett skit med spelsystemet att göra. Vi är dåliga på att markera, men som sagt så vore det löjligt att säga att det är samma spelsystem av den orsaken.

Det är ett helt annat spelsystem, allt annat vore korkat att säga. Dock är det samma problem med dåligt markeringsspel.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Jesse: kryp hem nu, trollunge
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Bad_Brett: 4600 på läktarn säger allt, tyvärr
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Monno: Blir inte enklare i Linköping😀
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Robin Ztorken L: två billiga bakåt är givetvis inte bra. Nog för att vi varit dåliga, men hade reideborn varit normal skulle vi tagit en poäng.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
J F K:

Så om man spelar Man-Man, hur kommer det sig att det ofta är 2-3 spelare som stirrar puck samtidigt?

Trodde hela poängen med Man-Man var att man ansvarade för varsin spelare och att baksidan snarast var att det ställer högre krav på backarnas skridskoåkning och kondition.

Har aldrig hört talas om Man-Man där fyra spelare jagar efter puckhållaren och tre motståndare får stå fria framför mål.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Robin Ztorken L: Att domaren gav oss några billiga utvisningar i början kan jag köpa. Men att nu ge fan i att ta alls?
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Gusse: Vi behöver en målvakt som kan stoppa badbollar..
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Kämpa Modo !
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Monno: Viktigt Possler!!
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Sven Tuta: Vi får vara glada att Svartvadet värvat bra karaktärer. Hur skulle det annars se ut? #ironi
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Bad_Brett: man spelar man - man nu. Stoooooor skillnad mot ifjol, även om man är överdrivet aggressiva. Dock är det verkligen inte samma spelsystem.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Monno: bara att konstatera att avsaknaden av Ullmark är mkt mkt STOR
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
Patrik Källstr: Ja jag tycker vi håller på förlora den match framförallt på dåligt PP och svagt målvaktsspel.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping, fredag 25/9, 19.00
J F K:

Håller du med om att man försöker spela med för hög press i egen zon och överbelastar för mycket? Ja eller nej.

Om svaret är "Ja", så är det bara elitistisk dynga att hävda att spelsätten är olika.
Kommentera

1700544 · »