1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479880 inlägg · 4078 ämnen

MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00

1726746 · » Till forumet



Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Wilhelmsson: Jag gillar generellt slutspelet för intensiteten och kampen, men jag hatar slutspelet när domarna släpper det spelförstörande. Lite tjafs mellan spelare och sådant kan jag absolut se mellan fingrarna på, men just det där när hakningar, fasthållningar och sådant blir mer regel än undantag tycker jag är skittråkigt.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
J F K: fysisk hockey och spelförstörande hockey genom hakningar och dylikt är inte samma sak, hård men schysst hockey menar jag.

Men jag tycker att slutspelshockey är betydligt roligare än en vanlig serielunk som oftast blir sönderblåst av domare som vill vara i strålkastarljuset.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
J F K: Ja domarna avgör väl matchen lika mycket med att blunda för utvisningar som de gör när de tar felaktiga utvisningar.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Wilhelmsson: Det sämsta med ett slutspel är att det gynnar de sämre lagen som tillåts haka, hålla fast och syssla med spelförstörande saker som man inte får under grundserien. Håller man på Luleå eller FBK i vinter kan jag förstå att man vill ha det så, men tycker man om fartfylld, teknisk hockey där de bästa spelarna vinner så har jag kopiöst svårt att köpa argumentet.

Att säga att domarna inte avgör matcherna är det dummaste argumentet jag vet inom ishockey. Domarna avgör ju i allra högsta grad genom att man inte följer regelboken.

Ja till fysisk hockey, men nej till spelförstörande hockey som bara gynnar de som är mindre tekniskt duktiga.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
J F K: Det bästa med ett slutspel är ju att domarna inte blåser sönder matcherna, dom låter spelarna att göra upp på plan istället, och fysisk hockey är ju det bästa som finns, den som viker ned sig förlorar, precis som det ska vara.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Yoda Marklund: Jag tror att Luleå blir kopiöst farliga. De spelar inte alls lika rolig hockey som Frölunda eller Skellefteå, utan snarare lite FBK-hockey. Chippa pucken framför sig och ta inga större risker. Det handlar inte alls lika mycket om att man ska föra spelet och ha kontroll över pucken. Dessutom har de mer muskler än både Frölunda och Skellefteå, vilket är en stor fördel när domarna tyvärr gömmer regelböckerna i ett slutspel.

Skellefteå kan få stora problem med sina minibackar i ett slutspel. Risken är att när domarnivån höjs så flyger småttingar som Aho som en vante. Synd då jag inte alls gillar att det är olika nivåer.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
bisterfinnen:

Frölunda har en otrolig högstanivå , men lägstanivån är inte lika hög som hos vår lagmaskin. Mycket skickliga framåt med tre grymma kedjor. Nedsidan är att de är lite veka. Nu menar jag inte att de saknar 105 kg talanglösa kolosser som köttar, utan att de har många spelare som viker ner sig och ligger kvar vid minsta lilla smäll.

Vem fan bryr sig on Kalle Anka Cup aka CHL?
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Yoda Marklund:

Frölunda är inte så pjåkiga dom heller... Europamästare eller hur var det?
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Yoda Marklund: Vi korar vilka som är bäst i slutspelet. Vilka som är bäst under olika perioder under serien är rätt meningslöst. Själv tycker jag att Luleå är bäst, men som sagt ska det spelas om.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
J F K:

Jag tycker att vi är bäst just nu. Växjö vann SM-guld ifjol.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Yoda Marklund: Jag tror att ni är ända laget som tror att grundserien visar vilka som är bäst, ungefär som att Luleå tror att CHL visar vilka som är bäst i Europa.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
locken:

Jag tänkte mer på att vi leder serien med 8 poäng just nu. Tror inte Växjö har samma pondus på sina träningar ;-)
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Yoda Marklund: Det är Växjö som är svenska mästare om du nu inte fattat det.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Sawchuk:

"Det är en annan pondus på Saiks träningar också, det märks att det är ett lag som tror att dom är bäst om man säger så medan Modo är lite stukade och man anar mycket mer tveksamma beslut under övningarnas gång från Modos spelare."

Tror?
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Sawchuk:
apropå det så jag att vi fick med ganska många spelare i U16 och uppåt
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
J F K:

Skellefteå har rätt stora hot på horisonten också. De kommande kullarna är inte alls lika starka som tidigare och dom är ute och scoutar mycket mer redan på ungdomsnivå då dom insett vad som håller på att hända, samtidigt som både Luleå och Modo är med och tävlar om de norrländska talangerna på allvar igen. På den senaste regionscampen hade saik bara 4 spelare med varav två var invärvade. Detta innebär att redan på U16 nivå är i princip hela den egna kullen utslagen.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Sawchuk: tack.
Det låter oerhört lovande. Sedan är det alltså en bra bit kvar att vandra innan vi konkurrerar på allvar med dem, men annat är inte att vänta sig...

Jag var bara så fruktansvärt less på attityden som Modo i princip utstrålade. Man var nöjda med att vara i mitten. Man hade liksom redan givit upp ambitionen att träna lika bra som Skellefteå, utan kände det som att de är omöjliga att nå upp till.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
J F K:

Utan att gå in på detaljer så är det inte så stor skillnad längre även om det finns en skillnad. Kanske mer vad man väljer att träna. Modo och Skellefteå är inte riktigt i samma fas. Medan Modo ska bygga upp något så kan Skellefteå jobba mer på detaljer.

Det är en annan pondus på Saiks träningar också, det märks att det är ett lag som tror att dom är bäst om man säger så medan Modo är lite stukade och man anar mycket mer tveksamma beslut under övningarnas gång från Modos spelare.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
jämtland: Visste du inte om det så kom du på en bra liknelse. Hittar inte hand krönika på allehanda, men det finns referenser på svenskafans och här också:)
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
J F K: Hade jag ingen aning om faktiskt. Här trodde man att man gjorde en bra liknelse men så visar det sig att nån annan redan varit "först på pucken". Får väl trösta mig med att det ändå var en hockeynörd som myntat uttrycket ;-)
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Sawchuk: Du som har koll på dem. Hur står sig Modo numera? De senaste åren har det varit klasskillnad på träningarna, men det känns som om Modo under AJ tränar oerhört mycket bättre. Framförallt när det handlar om intensitet på träningar. Vad är din uppfattning?
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
J F K:

Jag har mycket bra koll på Skellefteå och dom tränar på som vanligt, varken mer eller mindre.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
jämtland: Boorkens gamla liknelse. Nu tycker jag inte att vi varit så defensiva att vi inte vågat anfalla. Snarare har vi i många matcher verkligen vågat skapa chanser för att göra mål vad vi saknat är att våga stå framför mål och inte bara bredvid. Dessutom saknar vi flyt. Vi får knappt en enda flytstuds med oss heller.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Sven Tuta: Nu är man väl pessimist men skulle inte förvåna mig om man får till målskyttet då är det nåt annat som behöver korrigering. Det är lite grann som att sova med ett för litet täcke. Drar åt ena hållet och det blir varmt och skönt men då börjar man frysa på ett annat ställe.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Sven Tuta: ser fram emot sista veckan lagen kan värva. Nu tror jag inte Modo värvar något och om de gör troligast inget speciellt. Men skall bli intressant att se vad som händer och hur det kan påverka modos chanser
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
J F K: Absolut, men grabbarna har nu tio dagar på sig att skjuta in bössorna ;)
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Sven Tuta: Tyvärr är det de två bästa lagen vi pratar om, så även om de tappar lite kapacitet så får vi jobba stenhård får det såklart.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
J F K: Nu är väl frågan också hur hårt SAIK och Frölunda går in för att vinna grundserien. Det handlar om en mille till segraren. Eller om dom prioriterar tung träning inför slutspelet. Men om dina tankar är rätt så kan det gynna oss.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Dundee: I de s k sexpoängsmatcherna har vi varit ruggigt dåliga på att få till det, som igår t ex.
Däremot mot topplagen kan vi glimra till mellan varven. Vi spelade kanske säsongens match mot SAIK senast, Luleåmatcherna var vi väl heller inte så dåliga speciellt den första. Frölunda slog vi senast. Nu är jag optimist men chanslösa det är vi inte. Jag är mest nervös för Rögle matchen
MIF har heller inget lätt spelschema kvar. Känslan är att det är de att slå.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Tarasov: Det är naturligtvis jobbigt att vi har det på papperet tuffaste spelschemat, men det finns fördelar också. Många av lagen kommer att förbereda sig för slutspel och kan träna ned sig rejält under uppehållet. Då kan de vara en fördel att möta lag där vi inte förväntas vinna och som är nedtränade samt med fokus litegrand på slutspelet.

Då kan det vara jobbigare med lag som djurgården, Brynäs, Örebro osv som kommer att slåss för positioner. Jag tror inte Brynäs vill spela play in och de kommer nog inte lika hårt våga fokusera på det som komma skall exempelvis.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Nucky:
Har vi inte rätt bra statistik på FBK de två senaste säsongerna?
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Tarasov: ruggigt spelschema Modo har efter uppehållet: först Rögle (b) vilket är en måstematch, sedan Färjestad (h)- Luleå (b)- Skellefteå dubbelmöte- Frölunda (h)
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
NuMo: Visst skulle vi haft 3 poäng. Men 2 poäng är bättre än inget. Vi har allt i egna händer slår vi Rögle nästa match så är vi med på riktigt. Man får ej glömma bort att Malmö och rögle ska mötas i ett back to back möte. Tar något av lagen full pott där så hjälper dom ju oss om vi gör vårt.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Tarasov:
Jag gissar att VO är ganska prisvärd sett till vad han kostar ( gissningsvis mellan 20-40)
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Tarasov: Nu är jag fan trött på Possler,ta hem J Olofsson istället.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Sawchuk:
Litar på dig :)
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Sawchuk: tveksamt. Jag tycker att han har ett rätt begränsat spelsinne, men får han rätt center så hänger han massor av puckar, tveklöst.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Tarasov:

10 kilo muskler på VO så kan han bli en av SHL´s bästa spelare en lång tid framöver.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Tarasov: Modo borde försöka förlänga med Thomas,snacka om att han har ryckt upp sig.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
J F K:
Man kan hoppas att segern gör det mindre krampaktigt framöver...
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
KulaShaker: Det är bara en tidsfråga innan Karlskrona passerar oss med tio poäng... Ellet hur var det nu Ztorken skrev?
Hoppas bara att vi inte spelar så krampaktigt mot rögle. Den här matchen borde vi vunnit klart, men alla såg fullständigt panikslagna ut.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
jämtland: Grattis till segern, se nu till att slingra er ur hotet från södern! Malmö, Rögle och Karlskrona? Nej tack!
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Robin Ztorken L: Samtidigt så har vi ju på senaste tiden ändå skapat en hel del chanser framåt. Bara inte fått in pucken.
Värre tidigare matcher då vi inte skapade några chanser ens.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
KulaShaker: Håller med dig 👍 Oerhört vackert mål i stil med Olofssons matchavgörande 😉😊
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
S-vikaren: Det innebär att vi torskar med 0,43 i snitt då :-)
Men visst, det syns så tydligt hur dåliga vi är framåt. Trubbigt värre.

De senaste matcherna har vi bara gjort ett per match, och då är det svårt att vinna.
Svårt att hela tiden nolla motståndet
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Statistik.
Modo har i snitt släppt in 2,33 mål per match efter årsskiftet. Hade man haft det snittet över säsongen (42 matcher) så hade det blivit 98 insläppta mål. I så fall fjärde bäst i serien.
Det var det positiva. Nu till det negativa. 1,9 mål per match gör Modo. Räknat efter årsskiftet. Med det snittet över hela säsongen hittills (42 matcher) blir det 80 mål. Sämre än man presterat i verkligheten (97 mål).
Jag förlorar hellre som man gör nu än vad man gjorde under Huras tid i Modo. Då var man totalt utspelade. Nu har man chansen att vinna. 2 raka segrar. Hoppas på en tredje på tisdag. Det blir viktigt.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
KulaShaker: Medstudsmålet jag menar var Johnsonsmålet. Carlssons mål var " helt ok" :)
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Robin Ztorken L: Sant, men tyvärr vann vi " fel match". Men summa summarum så tog vi in fyra poäng, bra utfall ändå. 10 dagar till nästa rysare, huvaligen.
Kommentera

Sv: MoDo - Malmö, LÖRDAG 6 FEBRUARI 16:00
Sven Tuta: Carlsson blivande storback! Snacka inte medstuds där!
Kommentera

1726746 · »