1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577974 inlägg · 6216 ämnen

Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30

1701702 · » Till forumet


Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
söder över: Ja, definitivt. Han gjorde några riktigt sjuka mål i våras för J20, framförallt från slottet. Har ett väldigt snabbt handledsskott. Det kommer lossna för honom, utan tvekan. Bara han känner att han landat i seniorhockeyn, nu försöker han med lite allt möjligt i form av att både vara kreativ och dessutom försöka stå upp fysiskt mellan tekningscirklarna i PP. Om det blir en tydligare rollfördelning kring vem som ska göra vad i just PP så kan det säkert innebära att det kan lossna för honom. Även om han har ett vasst och effektivt skott så kan det ju kanske vara så att han kommer mest till sin rätt som någon form av spelfördelare för han har en potentiell högstanivå i sin spelintelligens som ingen i det här laget kan matcha.

Han är nog minst sagt mån om att få det att lossna själv också för att kunna vara med i racet om JVM.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
JanneH: Jo men självklart är det så att avsluten är för dåliga, bra avslut hade ju resulterat i fler mål. Men är problemet ENBART att vi saknar bra skyttar? Det är det jag menar. Förra året hade vi en sån som Johan Persson. Rappt handledsskott, rightare. Sköt alltid för att göra mål. Ändå gjorde han "bara" 15 mål, FBK sög upp honom direkt.

Vi behöver så klart skjuta bättre men jag tycker det är påfrestande ofta vi inte kommer till bra skottlägen, och då är det knappt lönt att skjuta heller eftersom motståndarna täcker skottvägarna. Vi är för lättlästa och saknar dimensioner i passningsspelet när det gäller att effektivt komma till bra skottlägen. Jag vet dock inte hur man ska råda bot på det med dagens lagbygge, kanske genom att jobba mer med förflyttningar? Det verkar ju vara något nästan kroniskt i Timrå IK att vi inte får det att lossna i PP och kan få det att hålla en jämn och hög nivå.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
söder över: Jo det förstår jag. Hoppas bara att han inte bara avfärdar det direkt utan ger det en chans som sagt. Tror det finns en del guldkorn att plocka ute i division 1 med rätt scouting. Kolla på Fernholm, han är faktiskt en av mina favoriter bland nyförvärven.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Sputnik: antar att han är lite skraj att alla ska börja bolla sina favoriter med honom...

Man kan ju hoppas att han slagit ett öga på saken iaf...
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Knylan: Jag tycker faktiskt att det är avsluten som är för dåliga. Vi behöver en vass avslutare FRAMFÖR allt i PP.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
El Maco: Har mailat som sagt men inte fått något svar eller bekräftelse att han läst det dock.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
El Maco: det har du ju gjort redan ser jag nu. Kanon!
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Sputnik: Maila Nubben!
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Läste i nånstans inför säsongen att det var en del olika klubbar från allsvenskan som drog i han redan då, men valde att stanna en säsong till i
v-vik. Så det kommer nog vara lite dragkamp om honom, men i Timrå skulle han kunna få en stor roll. Han är en av division 1:s bästa tekare med så det är bara att slå till Nubben. Jag menar större chansningar till värvningar har väl gjorts förr?
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Sputnik: Ja det kanske vore nåt, tål att testas
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Sputnik: han spelar som Center skall tilläggas.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Sputnik: Värva!
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Gorkyman: Där har vi en perfekt spelare som jag nämt innan och även mailat och tipsat nubben om. Dan Pettersson i Västervik 198 cm och
94 pannor tung. Han används både i powerplay och boxplay. Trots din storlek tycker jag ändå han är ganska rörlig. Han använder gärna sina kilon framför mål i powerplay m.m.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Gorkyman: som Fernholm framför mål i pp?
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Knylan: En Linkan hade ju varit fint komplement till Dahlen. Skulle gärna se att ngn som verkligen går in och är i fejan på motståndar målvakten, typ Holmström / Wernblom. En som är riktigt svår att flytta på, och kan grisa in ev. returer.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Knylan: visst känns Dahlén ändå som en blivande sniper? Han tar sig ofta in i målfarligaste lägena. Avsluten är inte sylvassa än med det är en fråga om muskler och teknik o de båda går att öva sig till. Jag hoppas en del på honom?

Wedin var lovande med som ung junior. Jag upplevde honom som fräckare under sina första år i a laget sedan tog han på sig en liten annan roll i laget ifjol. Nu i år verkar han ha hittat mer rätt igen för nu utmanar han motståndarbackarnas mer frekvent och tar sig in i slottet med puck.

Vi har ett par spelare som man kan hoppas att det släpper för ändå...
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Knylan: sonnenberg och pyörälä skulle jag nog kunna lägga in på sniperslistan med. Sonnenberg hade en förmåga att på riktigt transatlantiskt vis brunka in puckar medan pyrret var mer finlirare men båda visste verkligen vart målet stod.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Sputnik: Men ja... Christoffer Forsberg vore en dröm. En nästan overklig dröm vore honom OCH Johan Persson, något som inte såg helt avlägset ut för någon omgång sedan. Nu fick dock Persson lira senast mot Frölunda och gjorde dessutom mål så han blir nog kvar där nere ett tag till.

Bra läge att kolla in de båda ikväll förresten i och med att lagen möts. Båda är med i respektive starttrupp som det ser ut just nu iaf.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Sputnik: Det är lite som jag skrivit några gånger förut detta med "snipers". Jag vet inte hur många det finns i hockeyvärlden totalt sett, och vad det egentligen är. AIK har haft osannolik tur med Strömwall, det han har gjort nu finns knappt. De har haft "tur" förut med detta, minns duon Rosén-Gynge för några år sen.

Att spela på allsvensk nivå och försöka värva en etablerad sniper finns ju inte. Det ska vara någon då som är så pass odräglig som person och så usel på allt annat än att bara stå och lossa skott att inget lag i högre serier vill ha honom. ALLA lag vill ha spelare som gör mål, sen behöver det inte innebära framgång. Brendl gjorde 31 mål för Brynäs, ändå spelade de kvalserien det året. Året innan spelade han i Mora och gjorde 34 kassar och tog dom till slutspel, visserligen.

Hade vi haft ett bättre powerplay så hade vi sannolikt lett serien nu, och problemet har väl till större del mer handlat om bristen på ett kreativt spel i PP mer än att vi absolut måste ha någon som "kan" skjuta. Det hade så klart underlättat med några gratismål, typ såna som Strömwall gjorde igår för Gnaget. Men hade vi kommit till fler och bättre skottlägen så hade vi gjort mer mål. En sån som Dahlén är en sån spelare som har förutsättningar för att bli en riktigt vass målskytt på högre nivå än detta men då måste han spela med någon som levererar passningarna i rätt läge. Den ende som klarat av att göra det hittills är Elias Pettersson i fjol i J20 och J18. Vill gärna se honom göra debut i A-laget snart så fort han kommit igång i J20 efter skadan.

Vi saknar effektivitet i PP helt enkelt, vi spelar ineffektivt. Det ska rullas runt och småpassas för att försöka komma in på mål men det gör det enkelt för motståndarna. Vi har för få spelare som har rutin av att spela i ett fungerande PP helt enkelt, som aldrig tidigare varit med om att låsa upp svårigheter i PP. Vi kanske skulle behöva lyfta in en sån som Conny ändå så får han vara med och peka på träningarna, göra sina minuter i PP sen får han göra vad han vill övrig tid. Förklara att det inte behöver vara så jävla krångligt.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Knylan: Sen kan jag bara instämma om Ohre. Vilken kille!! Vem av oss trodde det här inför säsongen, grymt kul att det är en egen produkt med. Visst kanske han släpper mycket returer, men på nåt sätt finns det en trygghet hos backarna att han tar skotten sen behöver bara backarna bara tänka på returerna. Med Mattson känner i allafall jag mig inte säker varje gång det kommer ett skott att han skall ta det och då blir det nog mer ängsligt bland backarna med.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Knylan: Vi skulle som sagt behöva en riktig sniper i laget. Vanligtvis brukar det aldrig hjälpa för ett lag att bara ta in en spelare när det går knackigt och sen skall han lösa allting. I Timrås fall anser jag att det är lite annorlunda. Vi har ett bra fungerande spel där vi skapar bra med chanser och är ganska stabila över hela banan, men det går troll i målskyttet helt enkelt. Vi har ingen naturlig målskytt, men visst kan väl någon i laget blomma ut och bli den där Snipern. Det finns dock inget som tyder på det just nu. Nu är ju ekonomin som den är men man kan ju hoppas att Nubben skulle kunna få tag på ett lån över hela säsongen helst, på rätt spelare. Varför inte jobba hårt på att få loss Christoffer Forsberg som vi diskuterade om igår T.ex.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
JobbaPuck: Det är väl som det är, inga marginaler alls på vår sida igår. Mot BIK hemma så var de ett hårstrå ifrån att de skulle ha gjort 4-4 med sekunder kvar. Samtidigt så är det ju ett avsevärt bekymmer, att vi kan ha spelövertaget så kraftigt men ändå inte vinna. Det ska inte behövas marginaler i en match som igår.

Jag vill att den tilltänkta förstalinan Wedin-Lindgren-Marklund verkligen börjar producera poäng nu för såhär kan vi inte ha det. Viktiga poäng som försvinner. Vi möter båda nykomlingarna på bortaplan och gör sammanlagt ett mål och tar noll poäng. Ej godkänt.

VI får hoppas på nu att Roger tar det avgörande beslutet att från och med nu är det Adam Ohre som är förstekeeper. Det är liksom inget snack.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
"Bästa laget vi mött den här säsongen..." Kul, men ändå okul. Nu lämnar jag den här matchen - lovar!

Upp i sadlarna på lördag...höhö...mhmm...jao...
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Presskonferens. Han är liiite less Coach och TAIF:arn lägger sig på rygg, men vad hjälper det...
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
JobbaPuck:

söder över: Då har jag och hela laget + coach fel då...

du får ursäkta men jag uppfattade kommentaren som snorkig! Om du tycker jag har fel så är det helt ok men du framför det på ett rätt kort och intet sägande vis...

Jag tycker helt ärligt att vi hade svaga avslut i denna matchen.

Vid kanske 3 tillfällen under matchen lyckas vi spela fram riktigt bra lägen och när det ska avslutas så blir det epa-traktor fösare eller ett pass för mycket...

Hur många vassa räddningar hade deras keeper? Han stod eller låg i målet och vi sköt på honom!?
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
söder över: Haha, vafan är det med dig? Ta och tagga ner!

Härskarteknik och 7-års-tjafs?! Ursäkta mig, men du beter dig som en jävla clown.

Nedan har du lite läsgodis...
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
söder över: Vi såg en målvakt som stod på huvet o som aldrig kommer att göra en sån här match igen medan du såg dåliga avslut. As simple as that.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
JobbaPuck: Jag håll mä du jag...
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
JobbaPuck: det mest fantastiska med att leva i en fri värld är att man har rätt till sin egna åsikt så förlåt om mitt argumenterande blev mottaget som härskarteknik hos dig!

Om du såg vassa avslut så gjorde du det!

Lägg ner 7års tjafset om hur du och alla fina bra och söta människor har fel!

Jag berömmer Timrå IK för sitt spel över hela banan och jag ser att taif är jäkligt vassa och uppoffrande i sitt spel.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
söder över: Då har jag och hela laget + coach fel då...
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Diddeli: nja det är lite orättvisa siffror men första halvan av matchen tycker jag att Timrå hade svårt att hitta kassen med avsluten. De tog på täckande taifare eller gick utanför mest hela tiden de som hittade fram var ofta backskott utan trafik och det räddar de flesta målvakter idag...

Ja vi var det klart bästa laget den här matchen men vad gör det? Det blev ingen hedersam förlust i min bok eftersom att jag vet att Marklund Hallin och bryniz mfl kan bra mycket bättre än så här!

Till dig som tyckte vi hade lite vassa avslut: när var hur!? Det blev hett framför deras mål några gånger och vi hade en ribbträff men asså nja... Sett till 60min skulle vi klara att ta vara på vårat spelövertag på ett klart bättre sätt!

Man gör det för komplicerat för sig när man märker att man klarar av att ta sig fram...
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Huss har dragit på semester till Turkiet, såg dock att han ändå följer matchen via webben
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
RunarUp: Både och. Det var jävligt bra avslut emellanåt även. Men keepern såg badbollar. Jublade väl åtminstone tre gånger för mål här hemma.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Jämtlandsfil: Precis.
Bra fart och bra spel. Usla avslut.
Så kan man sammanfatta matchen.
Var ändå rätt nöjd när man lämnade, fortsätter man den här energin måste poängen ramla in rätt frekvent.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
söder över: enligt swehockey så blev det 24-24 i skott, tycker inte det stämmer överens med matchbilden direkt.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Diddeli: ja han ger laget en bra chans att vinna matcher! Släpper man in 1 mål på borta is så har gjort sitt med bravur!
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
JobbaPuck: Aldrig att den där Alexander Lukas i mål nånsin gör en sån här match igen. Karln ska inte duscha utan springa o köpa en Triss innan Börjes stänger.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Sputnik: ja inte mig emot! Han var en liten gubben i lådan spelare inte jättedominant med puck som Wedin eller Marklund och till viss del även Öhrn och Hallin som är riktigt svåra att ta pucken från utan mer den där sortens kille som vet vart målet är och vart man behöver vara för att få chansen.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Jävla skämtsport.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
söder över: jag såg tyvärr aldrig någon match med Christoffer förra året så jag har för dålig koll på honom. Fast han verkar ju onekligen intressant. Dags för pappa Forsberg att fixa hit han nu då. Han sitter väl ändå på bänk i Malmö eller?
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Jämtlandsfil: ohre fortsätter imponera dessutom
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Suurt!! Men jag tycker att denna match borgar för en del poäng framöver. Vi tar oss till målchans enklare och utan att fullständigt köra slut på oss på vägen dit. Finns mer kraft i år verkar det. Målen kommer.. kanske :/
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
jå1: 2 timmars obligatorisk extra skotträningträning på samtliga spelare efter varje träning. Farten och liret finns ju, men väldigt klena avslut!!
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
söder över: fy fan vad är det här!

Den här torsken kan jag inte acceptera!

Fy fan nu kräver jag en heldags träning på snabba höga avslut!

Vi gör deras fladdermålis bra genom pissiga avslut!

Man spelar riktigt bra så för den saken skull klarar man godkänt men vaffan två tredjedelar av våra spelare bjuder på jävligt mycket sämre avslut än vad man är van att se!
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
jå1: fyfan..
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Knylan: Vad ska man säga? Riktigt uselt att inte göra mål i denna match
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Det känns som att 2-0 är närmare än 1-1.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Åh, herregud. Nu skulle jag bli oerhört nöjd med en pinne. Vi har chanser men de är så snuskigt täta, fem pers i en kompakt vägg i mittzon, hela tiden. Ragnewall har marginalerna också.
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Men vad händer?! Upp med puck jävlarna!
Kommentera

Sv: Tingsryds AIF - Timrå IK 2015-09-30
Sputnik: fast...

Chrstoffer Forsberg var jävligt effektiv i målskyttet med...
Kommentera

1701702 · »