Allsvenskan

986 inlägg · 140 ämnen

Kvalserien 2009

1148301 · » Till forumet


Sv: Kvalserien 2009
Det ser ut att kunna bli Örebro som spelar i AS nästa säsong.

1 Örebro HK 25:13 18p
----------
2 Tingsryds AIF 25:15 14p
3 Nybro Vikings IF 28:18 12p
4 Huddinge IK 23:23 11p

2009-04-02 Nybro Vikings IF - Tingsryds AIF
2009-04-02 Huddinge IK - Asplöven HC
2009-04-02 Valbo HC - Örebro HK
2009-04-06 Tingsryds AIF - Örebro HK
2009-04-06 Asplöven HC - Nybro Vikings IF
2009-04-06 Huddinge IK - Valbo HC
2009-04-09 Valbo HC - Nybro Vikings IF
2009-04-09 Asplöven HC - Tingsryds AIF
2009-04-09 Örebro HK - Huddinge IK
Kommentera


Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: Kvalserien nedifrån är också spännande. En plats att spela om då antalet lag ska skäras ner från 16 till 14 till nästa säsong. Halva serien (5 matcher) är spelad.

1 Örebro HK 16:9 12p
2 Huddinge IK 16:12 10p
3 Nybro Vikings IF 20:11 9p
4 Tingsryds AIF 18:10 9p
5 Asplöven HC 8:22 5p
6 Valbo HC 10:24 0p
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Frella:
vi lär inte komma längre, för detta är ingen diskussion utan mer en skyttegravsgrävande.

Jag avslutar med att chocka lite grann: Jag tycker även Kvalserien UPP till AS är bra mycket mer spännande än 'de åtta bästa av tolv möjliga efter femtiofem omgångar, och se'n bäst av sju in absurdum'.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: Och jag pratade årets KS vs årets SM-slutspel där jag tycker SM-slutspelet känns mer hett trots att bara elefanterna gör upp om titeln. Fjolårets KS var något i hästväg även för en utomstående medan årets känns mer som, det är ju så här det borde se ut.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Frella:
Jag vet - KS är i princip avgjord nu - om inte nån av ES-lagen plumpar.
Men jag pratar generellt. KS som företeelse är mycket mer spännande än ES-upplägget med åtta lag av tolv till slutspel, och där bäst av sju matcher tills folk kräks på hockey.

Är det liv eller död att förlora en kvartsfinal?
Nej, det blir ett jasså, och se'n nya tag inför nästa säsong.

Är det liv eller död att plumpa i en kvalserie?
Nej, inte alls. Det är bara att ta nya tag inför nästa säsong. Inte.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: Jag har hittills inte hittat någon match i KS som kommer i närheten av gårdagens Frölunda - HV t ex. AIK kom t ex tidigt i underläge idag och uppträdde efter det som ett slaget lag istället för åtminstone försöka stå upp och göra det jobbigt för Rögle.

Antti-Jussi Niemi? En regelrätt tackling som ger avstängning och massvis med spaltmeter i tidingarna. Matchen som sådan hade väl en hel del känslor men så var det sista rycket för LIF också. Idag då man kunde återupprättat viss heder var man menlösa.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Frella: "Antar att du heller inte är så mycket för Stanley Cup?"

...eller en grundserie i NHL, där alla går till slutspel - och den enda meningen med att spela av matcherna är att greja till sjysst statistik på allting. Typiskt amerikanskt, typ wrestling...

Visst spelar de bästa spelarna där, men spännande... njae..?
Dramatik skapar man genom streck som betyder liv eller död.


"medan SM-slutspelet hittills bjudit på en hel del känslor, täta matcher och dråpliga avgöranden."

OK..? Och detta finns inte i KS 2009?
Vad säger bokstavskombinationen AJN dig?
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: Så länge det är två lag som bjuder upp till dans spelar väl inte längden på matchserien någon roll? Man lyckas oftast bygga upp en hatstämning under täta matchserier något som jag är barnsligt förtjust i och något som kanske inte blir lika aktuellt när man möter Boden i KS (som senast vi var med).

Både KS och SM-Slutspel har väl sina plus, men när KS som i år inte verkar bjuda på någon överraskning känns den mest grå och trist för en utomstående medan SM-slutspelet hittills bjudit på en hel del känslor, täta matcher och dråpliga avgöranden.

Antar att du heller inte är så mycket för Stanley Cup?
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Frella:
All Star-matcherna i NHL är ju också våååldsamt underhållande. (gääääsp)

Kan du förklara för mig glädjen med en matchserie i bäst av sju matcher?
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: Känns som att nerven i årets KS försvann då SSK malde ner Leksand i första omgången. Redan efter fyra omgångar känns det hela avgjort om inte Rögle eller SSK chokar ordentligt.

FBK - SAIK dog precis som KS i första omgången. Däremot kan man njuta av det högre tempot och snygga anfall i FBKs fall. Eller skratta åt klumpen på isen med Renberg på ryggen...

Däremot har Frölunda - HV börjat jävligt lovande enl min mening.

När man inte har någon sympati för något lag som är inblandat så ser jag hellre en bra och tuff match än en match mellan ett menlöst Leksan mot Växjö som det man fick se idag. Eller ett AIK utan självförtroende(?) som enkelt avväpnades av Rögle. I åtminstone den ena slutspelsserien bjuds man på bra hockey från två lag.

Det som kan rädda årets KS är om Rögle eller SSK vinner två raka nu närmast då de möter varann. Fjolårets KS var något utöver det vanliga med så många lag inblandade i striden om ES-platser. Jag har svårt att se att det är något vi får uppleva i år om man ser till de matcher som hittills spelats.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Frella:
Nu är du väl lovligt bedövad av något berusningsmedel..?
Om du inte har känt nerven fram till nu, då vet jag inte hur du är funtad. Och vad gäller LIF så borde du åtminstone kunna sniffa dig till en doft av död just nu.

Är slutspelet mer upphetsande? Vad i serien FBK-SAIK får dig att gå igång?
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Tycker årets KS känns mer än lovligt intetsägande. Finns ingen nerv i matcherna riktigt och den där på liv och död känslan infinner sig inte riktigt tycker jag. Leksand floppar som vanligt men annars är det ju bara AIK som orkar hänga med.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Leksands tränare fick gå idag efter 3 inledande förluster.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: Ok, visste inte det. Jag trodde att de satt kvar. Måste ju kosta en slant att lägga ner jobb och tid med att flytta grejorna.
I så fall förstår jag att det är lite mer jobb men ES-lagen har ju i alla fall sina kameror kvar än så länge. På Hovet sitter ju också en kamera eftersom DIF spelar där. LIF vet jag då inte men dom borde ju i alla fall ha haft kameror när JVM avgjordes i Dalarna.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Bolivar:
Är det inte hockeyligan som äger målkamerorna?
Den som fanns i FMMA förra året finns idag i Ängelholm.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009

Metal Guru: Ja, jag vet men på sikt tycker i alla fall jag att man borde ha det även i KS. Det borde gå att installera en enklare variant i dom arenor som saknar. Kanske en temporär kamera.
I årets KS så är det väl möjligen Växjö och Västerås som saknar kamera.

Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Bolivar:
Målkamror har bara elitserielagen. Därför använder man dem inte alls i KS.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: Rögle och SSK verkar gå loss i toppen nu. AIK slog LIF och dessutom missade Kuben ett klockrent mål som LIF gjorde. Däremot är det tveksamt om det hade någon betydelse. Lite konstigt att man inte har målkameror i KS.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009

...förlåt,
VIK Västerås - Rögle 0-4 19.56

Kommentera

Sv: Kvalserien 2009

Tubest:
Just nu ser det ut så:

Växjö Lakers - Södertälje  0-1
AIK -  Leksand 2-0
VIK Västerås - Rögle 0-3

Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
K70

Tror det kommer att se ut så här några omgångar,jämt och stenhårt.
Men i slutändan så tror ja båda ES lagen blir kvar ja.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Tubest: Bra talat! Som hängiven Röglesupporter var det här dock en onödigt dramatisk start. Ska det se ut så här i nio matcher till så blir det tufft att överleva, både för laget på elitserienivå och för alla stackars nervsvaga fans överhuvudtaget.... :-/
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru:
inte illa så långt.......ser gärna Rögle kvar.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009

Tubest:
SSK tre poäng,
Två till VIK och RÖGLE
En till AIK och Växjö.
Noll till Leksand.

Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru:

Bra regisserat med ett lyckligt slut :-)
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Bolivar:
Snacka om upplösning...
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: Spännade på TV. Lif gör 2-3 med minuten kvar. Dock tror jag att SSK tar denna match.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009

Bolivar:

3-3 även AIK-VIk.

Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Sorry, min webläsare var inte uppdaterad. 3-3 på Hovet nu.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: Fast vad jag ser står det 1-3 mellan AIK och VHK. Rögle skulle nog behöva vinna om dom ska ha chansen att stanna i ES.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009

Eller 3-3 VL-RBK!

Kommentera

Sv: Kvalserien 2009

AIK fick ha kryss i en minut. 3-2 till VIK. Och även Lakers leder över Rögle. Och SSK sitter säkrast med 3-1 mot LIF.

Crazy Resultat. Borgar för JÄMN KVALSERIE FRAMÖVER.

Kommentera

Sv: Kvalserien 2009

Bolivar:
Det är så sant, så sant.
En annan sanning är att (från en bubbla):

"Det är en fara att få ett tidigt mål i en match som man bara SKA vinna. Ett tidigt mål ger laget en falsk signal om att 'detta kommer gå som smort, så jag behöver inte ta i'. Och får tillräckligt många den känslan, går det käpprätt åt helsefyr. Och detta går inte att ändra, om man inte har lagmoral och ledare utöver det vanliga."

Nu 3-2 till Lakers.

Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: Risken att möta "uppstickare" är att i första matcherna kan de vinna några matcher. I slutet av serien brukar det vara lättare.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009

Ouch. 2-2 i Småland... :0/

Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Bolivar:
OJ OJ OJ, så supernära till 1-3 för SSK. Dragan U gör superdragning bakom kassen, spelar fram fw, som sätter den under målis och i insidan stolpen... Ouch!
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: Nejdå, men 2-0 är ju en indikation. Bättre då med 3-0 eftersom det inte finns något svårare än att leda med 3-0 :-DD
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Bolivar:
Det är väl inte över än..?
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: Trist. Jag hoppas ju att Haparanda(Asplöven) ska gå upp. Luleå behöver ett allsvenskt lag lite närmare än Umeå.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009

En bit in i andra från den Allsvenska Kvalserien:

Nybro Vikings IF-Valbo HC   1-1
Tingsryds AIF-Asplöven HC   2-0
Huddinge IK-Örebro HK   1-2

Kommentera

Sv: Kvalserien 2009

Pausunderhållning, Portello:

Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: Västerås måste vara rätt nöjda med utdelningen. Fyra skott i första, två av dem i mål. Det kan man kalla bra sats. Vilket man inte kan säga om Heino-Lindberg.
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Metal Guru: För en Luleå-supporter så är vi glada att slippa vara med.:-)
Men jag håller med dig, det är häftigt!
Kommentera

Sv: Kvalserien 2009
Bolivar:
Växjö-Rögle på webradio, LIF-SSK på TV och 1-2 mellan AIK-VIK. Kan det bli häftigare! :0)
Kommentera

Kvalserien 2009
Det bör väl finnas en egen tråd för detta.
Sitter just och kollar på LIF-SSK och som många gånger tidigare under denna säsong så blir jag imponerad över Leksands publik. Vilket tryck dom skapar.
Kommentera

1148301 · »