Brynäs IF

705140 inlägg · 7953 ämnen

Forum

« · 1938935 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A propósito de nada
Mrassarson: kan du tänka dig bed and breakfast?
Då finns det i alla fall chans på rum.

Sen är det inget speciellt event som jag har hört talas om.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jag funderar på att åka upp till Gävle på lördag för att se matchen men det finns inte ett enda hotellrum tillgängligt. Är det något event eller något som händer i stan till helgen eller vad är det frågan om? 🤔
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: Det kvittar hur mycket du än flyttar runt de grå stenarna på brädet... Vid det här laget har vi väl testat varenda spelare i andrafemman utan märkbar skillnad? Och när Danielsson var avstängd och platsen skulle fyllas ut av nån grå sten hade vi hux flux fyra dysfunktionella femmor. Låt förstafemman vara. Det är den enda lilla kvalitet vi har i det här sorgliga lagbygget.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jag håller tummarna att något spetsigt nyförvärv är klar för Brynäs innan transferfönstret stänger.

Fan vad jag saknar Kevin Clark alltså, suck...
Så tråkigt att han inte blev kvar 1 säsong till.

"Förstakedjan med Danielsson (9), Kellman (13) och Boqvist (9) har gjort 31 mål tillsammans – men sedan är det tunnare med målproduktionen.

Magnus Sundquist skulle gärna se ett tillskott som kan ta hand om den saken.

– Alla gör ett bra jobb, det är inget snack om det, och vi har visat att vi kan slå alla lag. Mot Växjö borta tryckte vi tillbaka dem i stort sett hela matchen. Men det är det där lilla sista som saknas ibland. Vi skulle behöva få in en snajper.

Det jobbas fortfarande på det?

– Javisst. Men det är inte det lättaste att hitta, med konkurrens från andra lag och Schweiz och KHL. Kanske är det inte i den absoluta toppen vi ska leta utan i skiktet under, där kan det finnas någon. Jag hoppas det ska komma nån så småningom."
Kommentera

Sv: A propósito de nada
4ever BIF: Det saknas tyvärr spelskicklighet och puckkontroll i den fw-uppsättningen. Oerhört svårt att föra spelet med det materialet. Det är synd att J20 är sämre än på många år, med bra kullar där hade man redan nu kunnat börja skola in spelare inför nästa säsong. Nu är det bara Söderström som faller in under den kategorin och han är ju back. Albin Kedbrant är rent spontant den som vore intressant att testa.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: "Boqvist Sallinen Kousal
Danielsson Kellman Rohdin
Alcén Jensen Blomqvist
Nilsson Asklöf Forslund"

Jag tycker det där ser lovande ut.
Är enig om att det nog är hög tid att splitta 1a linan. Det verkar vara den smartaste lösningen för att kunna få igång fler linor.

2a linan har fått chans på chans, men det finns inte många halmstrån att greppa för att se någon större förbättring tyvärr.
Så en radikal förändring är nog rätt åtgärd att ta.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben:
"Mattson: Det går hand i hand. Hallam skulle aldrig acceptera att gå in i ett lag med en så felbyggd trupp som Brynäs har. "

Jodå, om lönen var tillräckligt hög så, då skulle även han ta över ett felbyggt Brynäs.
Däremot undrar jag vilken framtida felbyggd styrelse skulle anställa bengtzen som värvande sportchef..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben:
"Mattson: Ja, självklart. Men frågan är högst hypotetisk. Svårt att översätta hockey rakt till ett lotteri."

Jo vissa gör det tydligen..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Slänger in PP och BP när jag ändå är igång:

PP1:
Gunde point.
Nicke till vänster på skott.
Boqvist styr från höger.
Kousal i slott/framför mål.
Kellman nere vid högra hörnet och bakom mål.

PP2:
Söderström point.
Blomqvist till vänster på skott.
Sallinen styr från höger.
Rohdin nere vid vänster hörn + framför mål.
Jensen nere vid höger hörn + bakom mål.

BP PAR:
Alcén Jacke
Nilsson Mannberg
Forslund Rohdin
Extra:Asklöf/Kellman
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
Kom precis hem från en fest och har missat matchen. Kollade igenom den lite fort och nu börjar Brynäs visa vad som går för. Otroligt svag forwardssida. Med Nilsson i en andra kedja med en iskall Kousal och en seg/trött Sallinen då vinner man inte. Enkelt. Jacke ska inte spela center så enkelt är det bara. Och Asklöf börjar jag verkligen tröttna på. Men det mest anmärkningsvärda är hur hela laget spelar fegare och automatiskt sämre när Davve står. Tjänstefel av Sunkan att peta Jocke efter förra matchen. Davve gjorde på nått sätt inte en dålig match men som sagt så ser man att utespelarna föredrar Jocke i mål. Blir ett helt annat lugn. Fattar fan inte det här jävla hattandet av målvakter. Och Palm, lever ens han??
Nä till nästa match måste vi verkligen kasta om. Tar emot att säga men Jensen är iaf bättre än Asklöf.

Såhär vill iaf jag se laget och hoppas Sunkan läser vad jag skriver nu.

Eriksson (Rautio)
Kommentar:Stå så länge du orkar

Gunderson Bertilsson
Söderström Kilström
Ersson Deutsch
Alftberg
Kommentar:Tillbaka med 13-15 och bänka 4!

Boqvist Sallinen Kousal
Danielsson Kellman Rohdin
Alcén Jensen Blomqvist
Nilsson Asklöf Forslund
Kommentar:Boqvist väcker liv i Sallinen & Kousal,
Sätt in Rohdin med Kellman, känner varandra sen KHK. Parhästarna Alcén/Jacke får Jensen som center i 3e. Och i fjärde får tyvärr Asklöf fortsätta centra i brist på annat och där tycker jag att Mannberg bör börja som 13e med spel i BP. Ska tillägga att Blomman tar alla tek men att Jensen är tillbaka som center i själva spelet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Var jag tränare och fick den frågan på anställningsintervjun så skulle jag välja en annan klubb.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mattson: Det går hand i hand. Hallam skulle aldrig acceptera att gå in i ett lag med en så felbyggd trupp som Brynäs har. Tränaren sätter väldigt stor prägel på vilka spelare han vill ha för att kunna spela det spel han tror på.

Precis så var det för oss när Bulan lämnade. Bengtzén fick bygga laget på egen hand och vi ser resultatet av det nu. Hade Bulan stannat hade han aldrig byggt laget på detta sätt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: jag påstår att tränare är underordnat. Utan stålar och vettiga spelare kan resten kvitta. Hallam skulle inte lyckas bättre med årets Brynäs än vad Sundqvist gör. (Och då utgår jag från att den uppenbara osanningen att alla lag har samma resurser inte stämmer.)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mattson: Ja, självklart. Men frågan är högst hypotetisk. Svårt att översätta hockey rakt till ett lotteri. Många andra faktorer som påverkar. Men som jag skrev, om man leker med tanken och struntar i alla andra faktorer, så tror jag ändå att det finns många trångsynta tränare där ute som skulle köra sitt spelsystem oavsett vad statistiken säger är "egentligen" det mest framgångsrika över tid. Sjödda var definitivt en av dom. Att ens tänka tanken att man skulle gå över till 1-3-1 med styrspel på försäsongen (och därmed helt och hållet ge över initiativet till motståndarna) är ett bevis på det.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben:
Vi var i final -17.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Vore jag tränare och fick den frågan skulle jag börja med att undra - vilka spelare har jag att göra med?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zappaholic: Om jag vore sportchef skulle detta vara en mycket intressant fråga att ställa till en tränare jag funderar på att anställa: "Vi leker med tanken att vi har två spelsystem att välja mellan. Det ena spelsystemet motsvarar 17 fack på ett roulettespel och det andra motsvarar 20 fack. Vi i Brynäs använde spelsystemet med 17 fack förra säsongen och vi kämpade oss till en semifinalplats vilket vi är mycket nöjda med. Vilket spelsystem vill du implementera nästa säsong?"

Där kan man sålla bort väldigt många tränare som går alldeles för mycket på magkänsla och för lite på statistik. Jag har känslan att väldigt många tränare skulle svara att "Det fungerade ju väldigt bra förra säsongen. Varför ändra på ett vinnande koncept?"
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zappaholic: Har sammanställt lite statistik från de 8 senaste säsongerna;

Säsong Poäng (omg 34) Poäng (omg 52)
18/19 50
17/18 52 70
16/17 63 93
15/16 58 74
14/15 40 62
13/14 53 76
12/13 54 69
11/12 59 87
Snitt: 54 76

Vad tror ni?

Står vi på 75 poäng när serien är färdigspelad?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
skulle kunna se dessa kedjor istället

Boqvist - Sallinen - Danielsson

Blomqvist - Kellman - Kousal

Rhodin - Jensen - Alcén

Forslund - Nilsson - Mannberg
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Nej. Sannolikhet verkar vara sjukt svårt att begripa sig på...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Forsberg 1978:något mindre illa än 1 och 2
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Forsberg 1978: Uppgiven utan strategi som vanligt vid 0-3. Vi är inget Växjö i sånt läge inte...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Missade 3:e perioden då det började lukta bränt från källaren det visade sig vara pannan (luft vatten) som var överhettad och trycket hade rusat upp, 134 grader i systemet😲 utan att den slagit ifrån! En sådan här kväll så skiter till och med jag i förlusten då vi alla i familjen lika gärna kunnat gå och lägga oss om vi inte upptäckt detta och en förfärlig olycka hade kunnat inträffa 😲😲😲
Hur såg 3:e perioden ut?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zappaholic: borde inte 9999 gånger av dump anses vara mängdträning, till skillnad mot lotto, och därför borde väll en luleåspelare ha större chans att få en puck att studsa rätt än en spelare från ett botten som slår den dumpen för första gången?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Det var tanken. Men tyvärr kom Starks uppsägning emellan.
Men visst var det ett misstag.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Det sjuka med allt det här, det är att man visste att denna säsongen skulle bli exakt så här redan för ett år sedan. Man kan tycka att vi "soffexperter" är betydligt mindre kunniga än erfarna sportchefer, men i det här fallet lyser det verkligen igenom hur extremt många fel Bengtzén gjorde.

Så här mailade jag honom 15 februari förra året (dagen efter att han signat Ludvig Nilsson, brunkare 144 i ordningen).
"Hej Stefan.

När Nilsson nu är signad har vi 9 forwards nästa säsong som får anses vara breddspelare.

Alcén, Blomqvist, Liljewall, Granström, Asklöf, Bjurström, Westfält, Nilsson, Mannberg.

Jag hoppas verkligen du har en plan för att bygga en forwardsbesättning som kan slåss om guldet. Att vi ska utmana om guldet är det inget snack om säger du. Då hoppas jag du visar det nu. 3 kedjor som består av breddspelare håller inte ens för att komma topp 10 i tabellen."

Givetvis kom inget svar tillbaka. Han trodde på fullaste allvar att han byggde ett lag som skulle slåss om guldet och att jag bara var en gnällig supporter som inte fattar någonting. Fy fan vilket misstag det var att vi inte gjorde sportchefsbytet redan då när man såg vartåt det lutade.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Stefan R 63: 8 i tag utan 3 poängavdrag nu
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zappaholic: sure! Handshake😂
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Stefan R 63: Tur är tur. Skicklighet är något helt annat.

Ska vi gå vidare? Handshake? ;-)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zappaholic: nä helt rätt jag fattar inte...:)
Du tycker inte att skicklighet har ett dyft med tur att göra...vilket är i mina ögon helt obegripligt
Kommentera

Sv: A propósito de nada
ellis: Ja och med din inställning så blir det genast mycket bättre.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Stefan R 63: På fullt allvar. Du fattar ju inte.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zappaholic: du jämför alltså ett turspel som Lotto med ett hockeylag..
Om vi lägger in aspekten dumpa in..som du skriver om...just nu dumpar vi puckar ut ur egen zon och de andra lagen dumpar in puckar mot vårt mål...Vad är då sannolikheten att det ska bli en Turstuds för oss eller de andra...Om alla lag fick stå på blå o dumpa in puckar så kan ju ditt resonemang kanske hålla men så ser ju inte verkligheten ut..Du sa att du tittat på de här två matcherna och då borde du ju se att ditt resonemang inte är en verklighet...Hur ofta har du hört uttrycket att man ska trycka in puckar mot mål för då kan allt hända...men när vi inte gör det eller skapar chanser lägen skott..så får vi INTE den turen med oss...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zappaholic: För en gångs skull en välformulerad krönika från Nyström.
Kommentera


Sv: A propósito de nada
Back: "Jaja, ärligt så var vi inte nära i någon av matcherna. Hålla bort oss från kval blir huvudfokus."

Vi har redan undvikit kval, som jag tidigare påpekat så kan vi ställa in skridskorna i de 18 återstående matcherna och ändå hänga kvar.

Men du kanske tror på 18 raka torskar?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Åh jösses...
Vi spelade bra i andra perioden mot Växjö och hade stundtals riktigt bra tryck. Men det var inte på långa vägar så att vi spelade ut dom HELA matchen. I tredje perioden var det Växjö som totalt ägde matchen. Oavgjort var rättvist där.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Stefan R 63: Ok.

Ett exempel: Om du har spelat en rad med lotto 9999 ggr så betyder det inte att du har större chans att vinna än mig, som spelar min första gång, nästa gång du spelar.

På samma sätt har inte en spelare från Luleå som dumpar in en puck, större chans att ha flyt med studsarna, än en spelare från ett bottenlag, som dumpar in en puck mot mål.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
4ever BIF: Kellman tappar vi för att han är för bra. KHL.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zappaholic: att tur är statistik utveckla gärna det...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Stefan R 63: Bara så jag fattar:

Menar du det jag skrev om att tur är statiskt eller menar du statistiskt sett?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Enaranger: Alltså borde Brynäs lägga enorm kraft i första perioden på att göra första målet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zappaholic: ok! Jag vänder på det hela! Hur menar du att det är statistik?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
4ever BIF:

Vi var i alla fall bättre än Växjö i större delen av den match mot Växjö som jag såg. Och håller med honom om att vi borde vunnit den matchen.

Vilken match såg du?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zappaholic:

Att vi inte tagit en trepoängare på åtta raka matcher (alla matcher efter jul).
Det beror till stor del på att vi släppt in första målet i alla (!) dessa åtta matcher.

I SHL är det viktigt att göra första målet för att ta en trepoängare.
Och speciellt för Brynäs. Men även för t.ex. Växjö, som alla tycker är
så fantastiska, har det varit väldigt viktigt att göra första målet, för
att lyckas ta en trepoängare.

Det är ju faktiskt så att de som lyckats ta flest trepoängare, när de
släppt in första målet. De har faktiskt inte lyckats göra det mer än
var tredje match, där de släppt in första målet.

Se den bifogade länken för fakta.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pfr: Då är vi nere på 2,2 mål per match och alena som målfattigaste lag nu.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Stefan R 63: Då pratar vi ju om olika saker. Du pratar om skicklighet. Jag pratar om tur

Tur är inget du skaffar dig. Det är en klyscha. Tur är statiskt och har inget med skicklighet att göra. Det är just därför det kallas tur. Försök fatta det.

Herrejösses...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Reagerade också på det.
Han sa att Brynäs borde ha vunnit.
Jag tycker snarare att det var grymt jämnt och hade kunnat sluta hur som helst.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bradberry: Synd isåfall
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pilen32: Glöm inte att redan flera försökt bygga ett nytt Brynäs, som du hoppas nu igen. Utan att lyckas. Vi står ständigt och stampar vilset på samma fläck.
Kommentera

« · 1938935 · »