Brynäs IF

712637 inlägg · 7953 ämnen

Forum

« · 2051568 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Håller helt med, spelarna kommer ju vilja spela hockey. Om klubbarna får sämre ekonomi kommer lönerna bli lägre, men det kommer spelare att behöva acceptera i så fall. Inget konstigt med det.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Sen förstår jag inte varför shl & ha självklart kommer att bli sämre nästa år som en följd av Corona som många är inne på här inne.

Självklart kan/bör man hålla inne på dyra värvningar just nu innan man vet hur Corona tar fart/hur hösten blir.
Men så bör väll alla klubbar någorlunda tänka likvärdigt oavsett liga.
Dvs i höst/sensommaren kommer troligtvis fler spetsspelare finnas kvar på marknaden än normalt, men summan av spelare i seriesystemen bör ju vid seriestart vara konstant och därmed nivån snarlika - om inte spetsspelare kommer gå arbetslösa hela säsongen 20/21 vilket jag betvivlar om ligorna startar.

Och de nya försvinna/avancera reglerna i shl/ha tror jag kan komma att ägga på värvningarna under säsong (börjar en att värva upp sig från bottenträsket följer resten i botten på).

Så jag tror inte nödvändigtvis att ligorna blir sämre.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben:
” Forwardssidan just nu (nu räknar jag in Danielsson och Molin):
Rödin-Scott-Danielsson
Molin-Sallinen-Deschen”

Molin hittar mål/ass i pp, men är inte tillräckligt bra i 5 mot 5 spelet även om det såg bättre ut mot slutet.
Sallinen har varit vår 2dre center i ca 1,5 säsonger. Han kom inte upp i nivå med 2 tjeckiska landslagsspelare bredvid sig. Bättre senaste säsongen, men anser vi behöver en bättre 2dra center.
Jeadon gick med scott/Rödin och borde haft bättre utdelning då om kvaliteten på honom ska räcka för 2dra anser jag.
Kort: detta är inte en lina som kan avlasta 1sta, eller har spelare som kan kliva in i första vid skador/avstägningar osv. Detta bör vara vår 3dje lina.

Rödin - scott - x
x - x - x

Danielsson har levererat 2 år i rad i shl-toppen och kan mycket väl hålla 1år, kanske 2 år, till på en av dessa x positioner. Men 3 nya bättre än Molin, sallinen &Jeadon bör in, + Danielsson.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johannes Hedberg: Nä, det blir ju svårt att bryta kontrakt såklart. Tror inte det skulle hända heller, även om inte Covid-19 hade inträffat.

Alltså Sallinen är ju inte direkt dålig, men det känns som han faller bort i många matcher. Dessutom lite temposvag. Kanske räcker med att hitta något bättre komplement till honom och Molin?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Chanzone:

Kommer inte gå att bryta med Sallinen och Alcen u med rådande Corona och ansträngning på många klubbars budget.

Men det innebär också att SHL antagligen blir svagare nästa år.

Och jag upprepar det jag sagt tidigare: Sallinen är ingen svag andracenter i SHL. Fanns inte många andracentrar i SHL som gjorde mer poäng än honom. Tror det bara var Linus Johansson och någon till.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Jadu, kollar man eliteprospect nu så blir man ju lite lätt mörkrädd över forwardssidan. Håller med, andra linan måste bli mycket starkare. In med en klasscenter och en bra ytter. Sen känner jag mig lite kluven till Danielsson alltså. Bör man inte släppa honom? Likaså med Sallinen, lite för svag för att vara andracenter samtidigt som han kostar för mycket för att vara tredjecenter. Deschen bör vara ganska billig denna säsong och han kanske kan sprattla till nu när han fått en säsong i benen. Avslutade ju starkt iaf. Nåväl, lite så här går mina funderingar.

Danielsson/Ny - Scott - Rödin
Molin - Ny - Ny
Persson - Sallinen/Ny - Desch
Solem - Ny - Mannberg

Låna ut / Bryt med

Alcén
Zetterberg
Asklöf
Westfält

Flytta upp

Birgersson
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Chanzone:
Forwardssidan just nu (nu räknar jag in Danielsson och Molin):
Rödin-Scott-Danielsson
Molin-Sallinen-Deschen

Där är vår topp6:a just nu. Molin måste få bättre lekkamrater i andrakedjan. Kan vi få in en bra andracenter och en till ytter (alternativt två yttrar om Molin är center) så kan jag köpa om vi kör Sallinen och Descheneau i tredjekedjan. Det troliga är att Deschen blir billigare nästa säsong då han redan fått sin sign-on utbetald. Nånstans finns det potential i honom. Bara 25 år också. Klart det optimala är att kunna byta ut han också. Men måste jag välja så köper jag mycket hellre ut Alcén. Där vet vi till 100% att han bara kommer bli sämre och sämre. Lika bra att dra av plåstret och ta den ekonomiska smällen på en gång. Han tar bara upp en plats som en junior lika gärna kan fylla. Deschen finns det ändå en tydlig uppsida i som det är möjligt att PA kan få ut.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johnbif: då har vi en andrakedja som är lika bra som förstakedjan!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Chris11: de förstår inte jag heller skulle va så nice om sundlöv högg på calof fatta calof Molin ny
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johnbif: förstår inte hur man ska hitta en spelare som är bättre än en skytteligavinnare?
Calof gjorde 24 mål senast i SHL.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben:
” Som jag skrivit här tidigare. Brynäs körde EXAKT samma modell säsongen 18/19, och då visade det sig att backsidan var klappkass bakom Gunde och Bertil, som bar backsidan på egen hand. Nu ser backbygget i princip identiskt ut,”

Även mattiask är inne på din linje.

Jag måste säga det samma.
Andersen, Sigalet, Berglund är bra def pjäser på papperet, Men dyra mot prestation.
Björk kan jag köpa i andra backpar.
Ingman som 7de brack, men lindelöf hoppas jag får utvecklas lite mer på annat håll.

Jag tror inte man placerar för Andersen eller Berglund som 7de om Berra kommer hem. Därför tror jag inte att han kommer för vi måste ha en offensiv klassback, Med Hedberg blir det:

Sigalet - x
Andersen - Björk
Berglund - Hedberg / Ingman
heberg/Ingman - lindelöf

Hedberg kan vara en bra pjäs om det sett annorlunda ut. Kommer Berra är han dock alldeles för chansvärvad om han inte värvats till 4de backpar.

Bertilsson - x
Sigalet - Björk
Andersen - Berglund
Ingman - Hedberg

Ska Hedberg gå in i 1sta backpar? Nej det ska han inte.
Ska Björk gå in där? Nej igen.
Hedberg är alltså överflödig (sitter på hyllan/7de back) även med lindelöf-kick om Berra kommer hem och om Andersen eller Berglund blir 7de back (vilket de knappast blir)

Så jag tror det har värvats såhär:
Sigalet - Björk/Hedberg
Andersen - Björk/Hedberg
Berglund - Ingman
Lindelöf - vad som helst billigt

Och då står jag med samma slutsats som mattiask:
” Hedberg kan vara ett bra nyförvärv på sikt osv. Men jag blir på fullaste allvar totalt mörkrädd för vår backsida OM vi inte får in tex Bertilsson samt en (förmodad) ren klassback som Gundes "ersättare". ”
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Chris11: tror inte han vet vem de är om jag ska vara ärlig
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pimpel: vet du ens vem Andrew Calof är?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pimpel: högre krav ?? Haha okej nämn en bättre spelare ledig än calof ???
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johnbif: Skärp dig!! Högre krav ska vi väl ha?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
In med calof nu sundlöv !!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Om vi tar en liten glutt på backsidan i dagsläget. Om vi nu räknar in Hedberg som verkar vara klar. Något sånt här kanske.

Sigalet - Björk

Andersén - Ingman

Berglund - Hedberg

7e Lindelöf

Om nu Bertilsson ska in till en väldigt hög månadspeng. Då greppar inte riktigt jag lagbygget. Vart ska han in någonstans? I min värld så bör man då alltså helst bryta med Sigalet eller Andersén. Hedberg kan jag för dåligt men han bör ju gå i tredje backpar med tanke på att han ändå är färsk på denna nivå. Ingman och Björk bör ju spelas med tanke på deras offensiva uppsidor. Dessutom är båda väldigt trygg med pucken i egen zon. Tror ju inte heller man bänkar ett nyförvärv som Berglund.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Silfverkroken: Med den lön han nu förhandlat sig till förväntar vi oss 20 mål och 30 pass, annars stor diss!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Silfverkroken: Hoppas det stämmer, riktigt härligt!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben:

Örebro budar på alla som finns på marknaden. Ofta betydligt högre än vad andra klubbar gör.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Silfverkroken: Komiskt att Örebro var intresserade. När Bengtzén var sportchef i Brynäs var han inte ens intresserad av Molin efter monstersäsongen i Modo.

Hursomhelst... Kanon att Molin stannar.
Kommentera


Sv: A propósito de nada
Axle San: Jo, det var lite så jag resonerade i mitt första inlägg.

Apropå juniorsidan så är jag fel person att svara på det, har ingen vidare koll.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Trilske: En tröst kan vara att fler lag kommer att försvagas. Kommande säsong lär bli en lågbudgetsäsong och nu har Modo chans att bygga om med billigare spelare. Hur ser det ut underifrån, vilka knackar på dörren?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jag kan väl förtydliga att jag endast besvarade det där om att det inte kommer att gå att bygga ett lika starkt lag nästa år, vilket jag inte tror kommer göra så mycket, om vi nu inte lyckas.

Men absolut, ur den aspekten är det givetvis riktigt tråkigt. Hade varit mäktigt att gå upp med så pass många egna produkter, och att få behålla dom, givetvis.

Jag tror däremot att vi kommer kunna bygga ett jämnare lag och sprida ut produktionen på fler kedjor, vilket jag egentligen bara ser som positivt. Att värva in en ny förstakedja som står för samma poängproduktion är givetvis orimligt.

Jag hade varit betydligt mer orolig om det funnits en osäkerhet kring ledarstabens vara eller icke vara. Men där står vi starka, vilket gör att man känner en stor optimism inför detta nybygge.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Om man bortser från allt det sportsliga som skulle ha skett nu på vårkanten, så är det ju det som är det sorgligaste. Vi kan säkert bygga nytt på sikt, men nu hade vi en färdig grund och något trovärdigt att bygga vidare på i SHL.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ständig: Kan jag väll göra... 😂
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Modo har dessutom en helt oerfaren sportchef som nu skall värva ihop ett helt nytt lag, mycket press på Glader nu.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Skicka en korrespondenskurs i svenska språket.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Låt virusexperterna sköta Coronaproblemet och håll dig till att mota puckar, Lehner..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mk: Mrmadhawk har skrivit att Frölunda jagar Mikael Karlberg från Leksand som en tänkbar ersättare för Stråhle om han lämnar så nog känns det klart/väldigt nära.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Trilske: Ja ni kommer säkert bli ett topplag nästa säsong också men om nu hade gått upp nu hade ni kunnat behålla majoriteten av truppen i SHL och byggt långsiktigt. Extra trist med era egna produkter förstås.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Har det varit uppe att Viktor Stråhle är
"klar"?

Henrik Leman på rakapuckar.com skriver detta typ.
Tidigare i veckan så skrev han ett inlägg om detta, samma idag om att FHC letar ny andratränare.
Därmed så " räknar" jag med att han är klar.
Bra jobbat om detta stämmer👍
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Visst är det så. Men frågan är om det gör så mycket, kvalitén på hela ligan lär gå ner sig. Sen blir det ju ett nytt kvalsystem där ett lag garanterat går upp från Hockeyallsvenskan.

Så det ska bli intressant att se vad lagen som huserar i mellan/bottenskiktet kommer ha för kvalitutta på sina lag, vad de kan attrahera för spelare. Modo är ju fortfarande en attraktiv klubb för många att gå till, speciellt när de ser hur många som får SHL-kontrakt.

Även om ledningen har ett jäkla arbete framför sig kommer vi med all sannolikhet värva en del toppspelare från andra HA-lag och således försvaga dem. Sen visst, man ska ju få ihop helheten.

Men tycker vi redan har presenterat några intressanta nyförvärv i Sveningsson och Olhaver.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Makita: Det som är så trist för MODO är att de mycket väl hade kunnat gå upp om de fått en ärlig chans att spela om det. Att massa av deras spelare går till bättre ligor beror ju på att de är för bra för allsvenskan. Blir otroligt svårt för MODO att bygga ett lika starkt lag nästa säsong.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tarasov: Förövrigt lider jag med Modo som tappar i princip allt.
Även om jag bor i södra Sverige så är jag otroligt konservativ vad gäller ”nya” hockey lag jag ser Växjö,Rögle,Oskarshamn,Örebro och bla Malmö som något katten släpat in.
Modo är ett av lagen Brynäs ska spöa i Shl som jag hoppas snart går upp snart.
Allsvenskan börjar likna Championship i England där numera en hoper fd storlag huserar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Hur ska det fungera ekonomiskt? Om vi tar in Bertil har vi redan SHL:s dyraste backsida.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Jag tycker det ser spännande ut, kan vi byta ut Lindelöf också mot en klassback.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ove Myling: Hedberg kan vara ett bra nyförvärv på sikt osv. Men jag blir på fullaste allvar totalt mörkrädd för vår backsida OM vi inte får in tex Bertilsson samt en (förmodad) ren klassback som Gundes "ersättare". Man kan inte göra den missen en säsong till och skjuta sig själva i foten.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ove Myling: Hedberg ska enligt mig inte spela pp, han har för mjukt skott som ofta träffar ett benskydd. Det var bara i början av säsongen han spelade pp.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ove Myling: Sant, och som Brynäs spelade i PP den här säsongen så hade dom fem forwards i uppställningen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Makita: Håller inte med om det. Som jag skrivit här tidigare. Brynäs körde EXAKT samma modell säsongen 18/19, och då visade det sig att backsidan var klappkass bakom Gunde och Bertil, som bar backsidan på egen hand. Nu ser backbygget i princip identiskt ut, förutom att Gunde är ersatt med Hedberg...

Jag hoppas innerligt att Berglund gick på reapris, att bara Brynäs ville ha honom bland SHL-lagen, och att Sigalet ryker. Då ser jag en logik hur Sundlöv har tänkt.

Men, Hedberg är en jättespännande spelare. Precis den spelartypen Brynäs måste börja värva igen. Det jag funderar på är hur man tänkt i helheten på backsidan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: pp1 Björk och pp2 Hedberg eller ingman

Backpar
Bertilsson Hedberg
Andersen Björk
Sigalet Berglund
Extra ingman och lindelöf

Det är en mycket habil backuppsättning och betydligt bättre än förra året som kan stabilisera upp Brynäs bedrövliga defensiv.

Tycker det känns som en stabil backsida och det är precis vad Brynäs behöver i nuläget. Jag bryr mig faktiskt inte om det inte kommer in någon offensiv back. Vi löser offensiven ändå - det är defensiven som är akilleshälen

Björk i pp är ingen gunderson men har iaf en riktig spetsegenskap i sitt fina skott. Hårt och träffar ofta mål.

Om Hedberg spelat pp i Modo borde han kunna axla rollen i pp2 i Brynäs oxå.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Bertil tackar man inte nej till. Sigalet måste Sundlöv lösa i så fall. Sigalet är nog inte så sentimental, finns det någon annan som tar lönekostnaden så skiter han nog vilken tröja han har på sig.
Vi har Ingman offensivt och även Björk har ju spelat PP. Ingen av dom är toppbackar men kanske kan bli?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Makita: De matcher jag sett med Modo denna säsong, kanske ett tiotal, så har Tom Hedberg varit bäste back varje match. Kanske seriens bäste back till och med. Bra värvning!!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Sama: Om detta blir backsidan nästa säsongen så ser det bra ut bakåt.
Då är det bara att hoppas på förstärkning framåt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Backsidan just nu.

Jonathan Sigalet
Kristoffer Berglund
Niclas Andersén
Josef Ingman
Alexander Lindelöf
Markus Björk
Tom Hedberg*
Simon Bertilsson*

Vet inte riktigt hur dom har tänkt om jag ska vara riktigt ärlig. Hoppas innerligt att dom släpper Lindelöf
Kommentera

Sv: A propósito de nada
KB65: Får väl säga detsamma om er, hoppas ni lyckas vända på skutan ni också. Modo är en klubb som hör hemma i högsta ligan och jag hade ju heller mött er nästa säsong än typ Oskarshamn.

Det som jag läst om Hedberg så verkar han vara rätt stark på skridskorna. Det känns ju tryggt om man jämför med typ Lindelöf som är hyfsat spelskicklig men alldeles för svag på skidskorna. I Allsvenskan kom han kanske undan med det men det har inte alls fungerat i SHL. Det, bland annat, talar väl för att Hedberg kommer klara av att ta steget till SHL bättre.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
KB65:
Jag unnar Sundlöv att plocka iaf en spelare från, då jag ser honom som en hedersman. Sådär på att bygga lag men en bra kille på många sätt
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Anders Berg:
Ja, helt annan nivå. Kan utveckla sidor och är perfekt men han kommer göra ert lag bättre.
Kommentera

« · 2051568 · »