Brynäs IF

713107 inlägg · 7953 ämnen

Forum

« · 2281573 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A propósito de nada
Axle San: Nä det är det inte men artikeln är nästan två år gammal...mycket talar för att vi börjar se slutet på pandemin nu.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Inget att skämta om detta.

”Coronapandemin hotar hela det mänskliga släktet varnar FN.”
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: ” Ja jag tycker att jag hade rätt, det var verkligen ovisst där ett tag och mänskligheten var verkligen hotad.”

Tack för att du väljer att stiga ned till oss människor ibland och hjälpa oss…

(Obs humor! 🙂)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: ”Haft rätt hittills? Tycker du att du hade rätt om att jordens och mänsklighetens existens vad hotad? Nä, kanske inte va? Rekommenderar dig att läsa länken angående att vaccinet kom så himla snabbt i din värld.”

Ja jag tycker att jag hade rätt, det var verkligen ovisst där ett tag och mänskligheten var verkligen hotad.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Forsberg 1978: Tagit 3 doser Pfizer och inte märkt av det minsta lilla efter nån av dem (förutom kortvarig minimal smärta på armen där sprutan togs).

En kollega däremot vaccinerades mot Sars (tror jag det hette) för flera år sedan. Han fick symptom ung minst som dig och vågade nu inte chansa på vaccinering mot covid…
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Forsberg 1978: lite öm i armen alla 3 gånger , inget mer.
Pfizer första och andra.
Moderna tredje sprutan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Forsberg 1978: En kille på jobbet fick samma symptom som dig efter 2a o 3e sprutan. Jag hade tur o klarade mig med en ömmande arm. Verkar vara väldigt olika från person till person.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Forsberg 1978: Jag hade covid förra veckan så om någon vecka blir det dos 3 för mig. Blir intressant hur den yttrar sig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ej hockeyrelaterat (sorry)
Tog min 3:e spruta i Lördags och dra åt helvete vad sjuk jag blev, 40 graders feber, huvudvärk och helt utslagen i nästan 2 dygn, är det någon mer här inne som fått samma biverkningar av vaccinet?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Falken: Leksand, som nu också fått in smittan, skulle ha mött Oskarshamn i helgen. Borde kanske gå att få till en match mot dem?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johannes Hedberg: Jag hoppas på kval mellan Malmö och Djurgården och att det senare laget klarar sig kvar. Som ett drama med tränare som får revansch.
Från HA hoppas jag att MoDo eller Björklöven tar sig upp. Vore kul med Björklöven i serien igen. Minnen från klassiska möten under 80-talet.

Sen: att ni orkar debattera covid. Själv försöker jag bli frisk från det nu och snackar hellre hockey. Finns så många andra forum som snackar covid. Kämpa på Brynäsare!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Haft rätt hittills? Tycker du att du hade rätt om att jordens och mänsklighetens existens vad hotad? Nä, kanske inte va? Rekommenderar dig att läsa länken angående att vaccinet kom så himla snabbt i din värld.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
undrar sa Flundran vart har våran Backvärvning tagit vägen som det fanns pengar till.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattias - 74: Tänk om alla arbetsplatser skulle ha dessa regler 😑
Kommentera


Sv: A propósito de nada
Peja: ”De blir liksom svårt att ta seriöst när du ena året är domedagsprofet och andra året vill ta bort alla restriktioner”

Har du missat att
A, vacciner kom överraskande snabbt
B, viruset har muterat från livsfarligt till i det närmaste harmlöst

Att kunna ändra åsikt utifrån ändrade förutsättningar är en bra sak.
Med facit i hand så har jag ju haft rätt hittills i alla fall.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Smitta i Växjö. Lär inte bli någon match i helgen då förutom Skellefteå. Suck. 😑
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
Herregud...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Det vore populärt att ta bort restriktionerna. Generellt sett är folk trötta på det. Restriktionerna har alltid varit tillfälliga vilket betyder att det alltid bara var/är en tidsfråga innan de tas bort. Däremot är det tydligt att dina åsikter baseras mycket på känslor - för inte så längesen svamlade du till och med om att planeten och mänslighetens existens var hotad, typ. Det blir liksom svårt att ta seriöst när du ena året är domedagsprofet och andra året vill ta bort alla restriktioner (möjligtvis för att det som du helst av allt vill nu är att gå på hockey?).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: nä fy fan. Inga fler lag från Skåne och Småland i SHL.

Jag vill ha ett kval med Björklöven och Modo. Eller Västerås.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tigerhjärta: samma här, fan så intressant det skulle bli.
Sen vill jag se HV mot Kristianstad i kval uppåt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Hoppas innerligt vi får se ett kval mellan Malmö och Djurgården!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Stefan R 63: Pengar löser inge problem exakt nu men såklart att det krävs mer resurser för att skala upp vården, för att öka antalet IVA platser, för att förbättra arbetsvillkoren, för att höja statusen på yrket, för att ge människorna inom vården bättre arbetsmiljö och fler arbetskamrater osv.
Visst det vänder inte över en natt men bara för att det finns ett budgetöverskott inom sjukvården så innebär det inte att allt är frid och fröjd utan kanske, kanske det är så att resurserna inte bara används fel utan att de dessutom är på tok för små.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Du skrev..Ge mer pengar till vården..O hur tänkte du att det skulle lösa bekymren man har nu..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Det var så kallade ”engångseffekter”, dels statsbidrag för coronakostnader som tydligen var större än de faktiska merkostnaderna, dels pengar för att man sålt fastigheter och dels en omräkning av pensionskostnader.
Stockholmsbudget o överskott!
Barnmorskor som flyr fältet..Karolinska sjukhuset ett stort fiasko! Toppstyrd och nedmonterad vård!
Ja men kom o jobba för oss Ni får 2000 kr mer..Jojo..tror inte det..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Fagervall nu klar för Djurgården, sjukt. Bra eller dåligt återstår att se.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Stefan R 63: Nä, har jag skrivit det?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Du tänker alltså att det finns massa utbildad personal runt om i Sverige som bara väntar på ett tfn samtal och kan kliva rakt in i en tjänst?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Stefan R 63: Budgetetöverskottet för Stockholms vård kan till stor del kopplas till pandemin genom uppskjutna dyra operationer och utbetalda stödpengar.
Nu finns en enorm vårdkö som måste betas av vilket kommer att kräva resurser. Att erbjuda högre löner till vårdpersonal och att även kunna öka kapaciteten på IVA tror jag skulle vara en god idé inför framtiden och det är bland annat till det som vården behöver mer pengar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: men nu blommar de väll ute iallafall… är ni överens du å Munkas😁😁 Nu tro jag på slutspel efter de här👍
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bradberry: klart folk blir smittade men tror du inte fler blir smittade om man har 8700 personer på en hockeymatch eller åker land och rike runt med Melodifestivalen. Vem ska gå in o jobba på Iva om halva personalen ligger hemma med feber ? Vem ska undervisa eleverna när lärare och vikarien är sjuka? Säg det till alla de föräldrar som måste vara hemma pga av VAB eller att förskolan inte här personal..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: så kan det nog vara men det är fasen så mycket viktigare med att vinna de sk 6 poängsmatcherna! Det vet alla som sysslat med sport och varit med i serier..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Blå grottan: I början på pandemin så var världen hotad, eller mänskligheten i alla fall. Nu har vi ju vaccin och en mildare variant så situationen ser ju annorlunda ut nu.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Kul att du skriver onödig förlust mot LHC och vi hade en onödig mot Dif i okt. 4 poäng vi har gett bort till två lag runt oss! Nä just det..Du tycker inte det är några måste matcher i okt eller jan! Plussa på 4 poäng för oss..då hade vi haft 50 p LHC 48 o fyra matcher mer spelade..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Sluta predika i detta hockeyforum om slopade restriktioner nu tack. I början av pandemin sa du att världen var hotad. Hur ska du ha det?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: vad tänkte du att sjukvården skulle behöva för pengar? I Stockholm har de ett enormt budgetöverskott! Tänker du att det är brist på mtrl? Personal? Platser?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jag skulle väl säga att folket är så pass delat här så att detta
inte handlar om populism.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Okej. Och för att man är positiv till restriktioner betyder det per automatik att man är negativ till att ta bort dom om folkhälsomyndigheten helt plötsligt rekommenderar det? Tror du att det kommer bli många demostrationer mot borttagandet av restriktioner om de tas bort?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: 58% positiva till nuvarande restriktioner så du har fel
30 procent vill ha mindre restriktioner
(Demoskop 18/1)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bradberry: Populismen i detta fall är väl ändå att ta bort restriktionerna? För många är ju otroligt trötta på restriktionerna och vill leva sina liv som vanligt. Ingen slump att Boris J helt plötsligt tog bort alla restriktioner i UK efter skandalerna där...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
munkas: Härligt! ;-)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: "Men istället för att hålla spridningen nere, så även de i riskzonen också kan gå ut och göra sina viktigaste ärenden, så är det viktigare för dig att få gå ut och slippa sitta inne! "

Du är en jävla lögnare, jag går fan knappt ut överhuvudtaget så kom inte och anklaga mig för ett jävla skit. Även om jag är skeptisk till restriktionerna så följer jag dem och till och med systembolaget har ju hemkörning nu för tiden. Vem fan tror du att du är egentligen? Det är såna som dig som gör att man tappar tron på mänskligheten.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Jag är av en helt annan uppfattning. Restriktionerna vi har idag är i praktiken verkningslösa. Folk smittas ändå... Väger man då samhällsnyttan av hävda restriktioner blir valet enkelt.

Nuvarande restriktionsstrategi är politisk populism. Man är livrädd för att "göra fel" i folks ögon. Vill visa handlingskraft...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Det är ju inte sant det du skriver, vadå vänt när restriktioner satts in. Skitsnack.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
Efter restriktioner har satts in har den snabbt växande trenden av insjuknade ALLTOD vänt.
Hur fan tror du det har sett ut annars? Och kostat samhället?
Du häver ur dig egoistisk smörja bara!

Det ju för fan bara att kolla då man tvingas ut att göra nödvändiga ärendena - fast man demonstrativt visar att man vill hålla lucka/avstånd tränger folk sig fram med FYSISK kontakt i dörrar/kassor osv osv!
Det är anledningen till att kluster sprider sig!
Det kostar inte samhället ett skit i jämförelse att du och vi andra jobbar hemifrån om vi kan för att begränsa spridningen!
Men istället för att hålla spridningen nere, så även de i riskzonen också kan gå ut och göra sina viktigaste ärenden, så är det viktigare för dig att få gå ut och slippa sitta inne!
Hur egoistisk kan man bli? Men det brukar vara ganska synonymt med de som ser livet genom flaskbottnen!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mk: håll i, håll ut, håll avstånd alltså.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Ok!
Bra span Huge.
Nu känns det bättre 👍
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Sverige är väl ca 1 månad efter Danmark med Omikron.
Så gissar vi på 1/3?

Nu är faktiskt inte Omikron det värsta. Det är alla förkylningar och influensan.
Jag var sjuk 2 veckor sen. Min fru är inne på 2 veckan och dotter 16år är inne på första.
I hennes klass är flera hemma med Covid men mest är man sjuk i typ influensa.
Flera andra runtomkring är däckade i flunsan.
Negativ testade på PCR-teat.

Så vi får hålla ut ca 2 veckor till tror jag.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
munkas: "Det var sagt med en gnutta glimten i ögat, eftersom vi diskuterat trender rätt flitigt här på sistone.
Dock så är man ju lite orolig för hur Brynäs kommer ut i nästa match efter ett uppehåll. Det är alltid lite ovisst."

Isf förstår jag inte din ev oro.
Om vi tittar på de lite längre uppehåll vi har haft och vad vi kan dra för slutsatser av dessa så finner vi följande:

18/11 Vinst mot Leksand med 4-0 efter ett uppehåll på 12 dagar.
26/12 Vinst mot Malmö med 4-0 efter ett uppehåll på 15 dagar.
8/1 Onödig ÖT-förlust mot LHC borta efter onödiga tvåor i sista där vi skänker
bort 2p efter ett uppehåll på 8 dagar.

Med ovanstående ev "trend" efter längre uppehåll så borde du väl tvärtom vara mer trygg i att vi brukar gå bra efter uppehåll än orolig över hur vi ska komma ut efter just ett längre uppehåll.

Å andra sidan: den välbekanta dysterkvistlogiken har alltid varit lite svår att förstå..
;-))
Kommentera

Sv: A propósito de nada
lapad: Vården kollapsar inte, det finns ingenting som pekar på det. Restriktionerna stoppar inte viruset heller för den delen. Ge sjukvården mer pengar och sluta slänga iväg pengar på masstestning och covidstöd, det är det mest solidariska vi kan göra.
Sverige har mindre IVA platser nu än när pandemin startade vilket är sjukt och där bör det nu satsas resurser.
Kommentera

« · 2281573 · »