Brynäs IF

710708 inlägg · 7953 ämnen

A propósito de nada

« · 1830197 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Rumpelstiltskin: Vad är det för kul med det? Det är djupt tragiskt. Alla riktiga Brynäsare bryr sig om det som händer i Gävle.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Tråkigt för Brynäs, hur? Mer än det pliktskyldiga samarbetet med restaurangen...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rumpelstiltskin: Tråkigt för Gefle, tråkigt för Brynäs, tråkigt för Gävle. Frågan är när tränaren ryker.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Verkar gå bra för Gefle i superettan! 😂
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mk:
Positiv artikel. Johan är en bra och mediatränad kille från Sandviken! :-)
Om det han säger präglar kulturen på Sätraåsen väntar goda år framöver.
Låt oss hoppas det...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck: Har denna varit uppe?

Där får vissa som tycker att Brynäs maxade laget iår rätt.
Dom som tror att nu kommer Brynäs att ha denna kravbild i föreningen, dom kommer också att få rätt..
Själv tycker jag att det är bra att se, att det finns en glöd att inte vara nöjd med säsongen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
När spelade Yarncrock 21 min senast? = )
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Nashville med Järnkrok och Ekholm klara för final efter ytterligare en seger mot Anaheim. Trist för Silfverberg, kul för de andra.

2 centerskador gör tydligen att Järnkrok har en betydligt mer framträdande roll än tidigare. Kommer bli svårt mot Penguins i finalen, antar att de slår ut Senators, men Nashville ser starka ut.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: T.o.m Expressens Nyström har blivit varse!
"Och så den bäste av dem alla: Nicklas Bäckström.
Spelgeniet från Gävle som inte fått vinna Stanley Cup - men som nu vunnit sitt andra VM-guld i karriären.
Han har alltid hyllat svensk hockeys stora: Peter Forsberg, Mats Sundin och Henrik Zetterberg.
Nu är Bäckström själv en av dem.
En av svensk hockeys allra största genom tiderna."
Kommentera

Sv: A propósito de nada
KulaShaker: ja, bäckis är en världsspelare och alla på isen vet om det. Man väntar väl lite på att Lindholm ska blomma ut ännu mer i NHL, känns som att han har mer att ge.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Tycker att Lindholm växte i den här matchen, efter att ha varit sämre några omgångar. Men Bäckström, shit, vilken respekt motståndarna har för honom och straffen var klinisk!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Verkligen, bäckis är ju en otroligt stor spelare. Kul för Lindholm att också vara med och vinna.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: Otroligt kul att Bäckström får den här framgången. Efter allt som var i Sotji så förtjänar han verkligen att få den uppskattning han förtjänar i och med det här VM-guldet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
tror det var Rautio man såg från publiken i VM-finalen, iof svårt att missa den skallen
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Dessutom behöver Brynäs utöka a-lagstruppen med 4-5 spelare för att täcka upp för de skador/sjukdomar som idag fylls upp av J20.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Jag tror att Brynäs skulle gå minus på att lägga ner pojklagsverksamheten. Den finansierar ju sig själv och dessutom får Brynäs många gratis funktionärer i form av föräldrar som 'tvingas' göra lagjobb i samband med A-lagsmatcher. Den arbetskraften skulle försvinna helt och hållet, och vore nog inte så lätt att ersätta. Och det är ju inte bara de kommande A-lagsspelarna som finns i pojklagsverksamheten utan även de kommande supportrarna, så det vore inte smart på något sätt att lägga ner.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
David Persson: Bra initiativ. Det bästa för damhockeyn skulle kanske vara att Brynäs utlokaliserar sitt lag till tex Valbo och ser till att skjuta till nuvarande resurser. Intresset i Valbo skulle med rätt hjälp kunna bli stort och damlaget skulle kunna spela i en arena mer anpassat för publikunderlaget. Laget skulle kunna heta Brynäs/Valbo initialt. Nu kanske inte just Valbo är rätt, men Skutskär/Sandviken/Ockelbo eller liknande föreningar skulle säkert också fungera. Jag kan tänka mig att man skulle kunna få bra uppslutning runt ett damlag på högsta nivå i Ockelbo.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Fast verkligheten är ju inte så enkel, även om jag håller med om det teoretiska. Det går inte att lägga ner ett damlag (eller ungdomshockey) utan att skapa ett massivt negativt drev som skadar föreningen.

Kostnaden för pojkhockey är inte 0kr i Brynäs regi. Sen är det självklart U16 och ändra som kostar. Men trots det, gör man en kalkyl rent teoretiskt så skulle det vara möjligt att lägga ner hela juniorsektioken och lägg X antal miljoner extra på A-laget. Men så fungerar det ju inte eftersom alla faktorer inte kommer vara detsamma som dom nuvarande.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Har ni missat detta om tjejhockey som Brynäs gick ut med i mars?

www.brynas.se/artikel/otlbaizr2-1ekad/for-att-langsiktigt-utveckla-tjejhockeyn
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Jepp, det är hockeygym som kostar. Pojklagen finansieras av föräldrar, sponsorer och kommunalt stöd.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: nja, finns föreningar i Stockholmsområdet som startar upp sin damhockeysatsning på det viset just nu. Idealistiskt eller dagens luftslott, vad är bäst?
Sen handlar det om att sälja konceptet. Att bara flyta med blir helt meningslöst och kortsiktigt.
Lyft upp frågorna och skapa debatt istället!

OLs kostnader bär föräldrar och pojklagssponsorer fram till hockeygym.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Men det är en idealistiskt tanke. Inget intresse byggs på det sättet. Klart det måste finnas ett A-lag som drar intresset. Men det långsiktiga är att bygga det du skrivet.

Gällande frågan om subvention. Vad har tex. Oskar Lindbloms tre säsonger kostat Brynäs. Hela kostnaden för 96 kullen från hockeyskola till J20 + lön i A-laget. Om vi räknar med att en spelare kommer fram varje år så är det nog rätt lätt att gör en kalkyl att hela enkelt köpa in den spelaren.
Men det tillkommer något annat, intresse från publik och sponsorer, PR osv. Om man droppar ungdomsverksamheten eller damlaget så får mn räkna med massiv negativ media och PR. Det gör att det kommer kosta fruktansvärt mycket pengar att inte ha en komplett verksamhet. Brynäs har hög svanshållning i sociala frågor och kan inte kosta på sig ett mediadrev runt damhockey.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: inga alls. Det är tvärtom en långsiktig satsning istället för den konstgjorda andning som nu förekommer. Brynäs har gjort sin root cause analys och går i fronten för en satsning på tjejhockeyn. Subventionsfrågan är en bisak i sammanhanget. Det är när tillräckligt många av sponsorernas och oss fans döttrar spelar hockey som damhockeyn kan bli framgångsrik och livskraftig, (spelarpyramiden). Koppla det till en Bra Start och sälj hockeyn till flickorna, kör tjejhockeypass, matchens knatte = ett par tjejer istället osv.
Mer bang for the buck också utifrån de pengar som subventiontioneras från herrsidan.
Oavsett, lägg ner eller degradera damlaget och bygg långsiktigt både spelar och intressentsidan istället. Sen blir vi bäst i Sverige.

Subventionering pojkjunior - senior förekommer i lag som ligger i Div 1 och lite Div 2. Inte i serierna under eller över (kan ev. finnas ngt Allsvenskt lag oxå).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mittzon: Gör så, lägg till frågan varför ishockeyn är enda sport där det krävs ett damlag på samma nivå som herrlaget.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Undra hur mycket sponsorintäkter Brynäs skulle förlora om man lade ned damlaget med motiveringen att det inte bär sig ekonomiskt? Jag skulle gissa på att det är betydligt mer än vad damlaget kostar.
Självklart ska Brynäs ha ett damlag, men det utesluter inte en satsning på flickhockeyn. Men det är väl rätt tydligt att det måste skapas en organisation runt damlaget som gör att damlaget inte hamnar på efterkälken pga. herrlaget går långt i slutspel..
Jag tycker den nya (relativt) sponsormodellen där man kan öronmärka sponsring för damlaget är bra. Det gör att mindre bidrag till damlaget kan då stor exponering istället för att försvinna i mängden om sponsringen varit till "Brynäs". Det ger förhoppningsvis en egen finansiering till damlaget på sikt.

Sen frågan om subventionerade verksamheter. Jag skulle vilja se en kalkyl om pojk och juniorhockeyn. Säg att Brynäs får fram en egenspelare per år till A-laget. Kalkylen på den spelaren är alla kostnader den kullen har haft från hockeyskolan. Ska vi lägga ner damlaget på grund av att det är en subventionerad verksamhet tycker jag det är lämpligt att lysa igenom hela verksamheten.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Platsar Edler och vafanhansbackpartnernuheter i nhål gör fan jag det med. Behöver bara träna skott nån vecka.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Bra! Jag motionerar det till årsmötet. Signerar med Huss.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mittzon: Hur skall tjejerna någonsin kunna bära sina egna kostnader om de inte gör rätt från början? Att subventionera extremt smala verksamheter är inte bara pengarna i sjön, det är rent dumdristigt.
Lägg ner a-laget för tjejer och satsa halva den kostnaden på flickhockeyn istället, det ger mer återbäring. När intresse och underlag är tillräckligt stort så kan man starta upp a-laget på elitnivå igen. Så byggs alla verksamhet som blir hållbar i längden. Våga istället att gå i bräschen för att få bort de grundläggande problemen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pigalle: riktigt snyggt. Själva ska vi stå ut med den pinsamt dåliga hymnen som vann någon tävling.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Vi måste verkligen göra något åt vårt intro till 17/18. Inspiration på länken!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Boqvist kommer byta till nr 90 kommande säsong.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Leder man ett nästan guldlag som av de flesta anses som det mest skridskostarkaste laget så...dessutom har Oskar en uppsida i det defensiva spelet, rent objektivt sett...;)
På-marginalen-spelare kanske det finns ett värde att bygga nya spelare + ligan shl...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben:
Andra roller i laget?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Både Joel Lundqvist och Joel Eriksson Ek tycker du har bättre förutsättningar att hänga med i tempot? :)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
tjugo8: väldigt tveksam till att Lindblom hade hängt med i tempot, hans skridskoåkning måste upp ett snäpp om han ska kunna bli en producerande spelare på den här nivån.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
tjugo8:
Holm
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Nån i Swe som inte gjort en NHL match?
Därför Lindblom är diskvalificerad ?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mittzon: Ja de som har möjlighet rent geografiskt. Fast vi är många som inte har den möjligheten. Jag har även kassa arbetstider och kan inte ens se en del matcher på TV.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Powerfade: Jag mer nöjd om alla som vurmar för herrhockey går på Brynäs hemmamatcher.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Forsberg 1978: Utan Bertilssons skada hade sommaren blivit underbar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Helt plötsligt?

Pk eller inte, på samma sätt som företag måste visa för konsumenterna att de arbetar efter hållbarhetskriterier måste idrottsklubbar visa sponsorer och supportrar att de arbetar jämställt. Ofrånkomligt men dyrt. Kommer självklart påverka resurfördelningen ftill män och pojkars idrottande. Åtminstone till den dag tjejerna bär sina egna kostnader inom hockeyn.

Välkommen till nutiden!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skål och ha en underbar sommar alla brynäsare

Mvh Foppa
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Till att börja med så kan de som vurmar så för damhockey börja gå på matcherna.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mittzon: varför blev detta en genusfråga helt plötsligt? Skulle damhockeyn kunna stå på egna ben eller är det bara någonting som måste finnas för få en pk stämpel av idrottssverige?
Får killarna inom ridsport och konståkning mer pengar i stöd för att de är i klar minoritet eller för att förbundet vill få samma balans som inom t.ex. basket? Nix.
Ishockeyn har tyvärr en ganska konservativ kultur så det är väl snarast där det skall börja. Börja med att bygga upp en bättre och mer välkomnande juniorverksamhet, både för tjejer och killar. Då blir det möjligt att skapa en a-lagsverksamhet för tjejer som även håller långsiktigt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
LHC har ju Kim Martin som ansvarig. Bara det får kostnaderna att dra iväg. Så 500 lök är nog inte vad ett mästarlag lägger in. Säg 1,5 mille snarare. I dagsläget...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SvennEG: Märkligt uttalande av Stark med tanke på att bara en spelare är kontrakterad i dagsläget. Och hon (Rylander) säger i tidningen "Jag är lite orolig, går med lite oro i magen. Jag vet ju flera som lämnar och som är osäkra också, och jag blir osäker själv när det bara är jag som har kontrakt".
Ganska stor skillnad på Rylanders syn på nuvarande truppen och Starks dito, om man säger så...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Ja håller med, stämmer hon skulle vara med herrlaget på försäsongsträningen. Enl Stark är "stommen kvar och bra namn påväg in" hon kanske ingår i den?. Antar att det kommer ramla in en del nu när nya tränaren/sportchefen är presenterad.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SvennEG: Det hela är ju mycket märkligt. Fystränaren pratade väl om att Sara Grahn ska fysträna med Sandström och Rautio i år igen? Just nu saknar Grahn kontrakt med Brynäs.
EN kontrakterad spelare är förstås alldeles för få i det här skedet. Synd att Gävletidningarna inte uppmärksammat saken tidigare, då hade kanske Brynäs begripit att damlaget inte bygger sig självt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jag tror tränaren har skött det, men när hon nu lämnade så har man ingen som rekryterar spelare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Ja det är en väldigt bra fråga. Eftersom det är BZ som är sportchef så är det väl hans ansvar att fixa ett lag. Men bevisligen har det blivit för mycket just iår.
Varför det blivit så förstår jag inte, kan tycka att de borde känna på sig det tidigare eller så har de helt låtit bli att tänka på damlaget under slutet av säsongen
Kommentera

« · 1830197 · »