Brynäs IF

710622 inlägg · 7953 ämnen

A propósito de nada

« · 1864033 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
HitTheLights: Det var bättre förr. Utomhusmatcher, lirarna kedjerökte och drack mellanöl i periodpausen och radio var enda sättet att följa matcher på distans. Det såldes korv, bara korv & senap, inte ketchup (absolut inte sånt tjafs som tacos och annat liknande). Vad hände med sporten hockey egentligen?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
moment22: Klart "super duper" är töntigt ur en vuxens perspektiv men för ett barn är det säkert kul. Brynäs är till för alla.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
moment22: Den är inte bara töntig, den innefattar ALLT som är dåligt med dagens kommersiella hockey... Tydligen.
Själv tycker jag nog att Super Duper Hockeynight är ett "jippo" som Brynäs lyckats bra med.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
moment22: blir inte många matcher för det gänget om dom beklagar sig över att den "moderna hockeyn blivit för kommersielliserad"...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Har vi Sveriges skitnödigaste klack eller? Hittar alltid helt störda saker att protestera emot. Gillar stämningen de bidrar med men detta är i mina ögon extremt småaktigt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
KulaShaker: Fattar inte, stannar de hemma för att super duper hockey night är en töntig slogan?? Visst, den är töntig, men precis som de skriver så är ju allt annat runt evenanget jättebra! Oj oj.....
Kommentera

Sv: A propósito de nada
KulaShaker: haha vilket jävla skämt. Snacka om komplex asså. Jag orkar inte. Pajaser.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Forsberg 1978:
"Kamratkompaniet närvarar inte på lördag 18 januari, 2018 Kamratkompaniet

Kamratkompaniet har efter interna diskussioner beslutat att inte närvara under lördagens (20/1) hemmamatch mot Djurgårdens IF.

Brynäs kommer under matchen spela i retro-tröjor. En homage till vår anrika förenings minst sagt fantastiska historik. Efter herrarnas match spelar damerna mot HV71. Brynäs förhoppning och målet med evenemanget är att så många som möjligt stannar kvar och stöttar även damerna.

Detta tycker vi är otroligt bra. Vår historik och våra kämpande damer är två aspekter av vår förening som vi i Kamratkompaniet tycker bör lyftas fram oftare och på mer storslagna sätt. Att man väljer att baka ihop dessa två är alltså enligt oss ett underbart tillfälle att samla brynäsare runt vårt klubbmärke. Vilket man kan göra på flera sätt. Ett sätt beskrev vi redan förra året i en artikel på brynäs.se. Där vi drog paraleller mellan vardagen för herrspelarna på 70-talet och dagens damspelare. Så mycket känslor och så mycket genuint att spela på.

Men trotts detta och trotts att Brynäs efter flera möten i frågan vet vart vi står så väljer man att kraftsamla under parollen ”Super Duper Hockey Night”. Ett koncept som tvärtemot vår vision andas allt det som istället är dåligt med den moderna hockeyn. Kommersialisering, jippofiering och en allt annat än sund fabläs för NHL.

Vi ser det helt enkelt inte som förenligt med vår syn på supporterkultur att som gruppering närvara på en sån tillställning. Vi är fullt medvetna om att det i det korta perspektivet kanske resulterar i ett bakslag för brynäsläktaren. Brynäsläktaren som vi alltid har i åtanke.

Men i det längre perspektivet ser vi inte hur vi kan rättfärdiga att närvara och samtidigt säga att vi jobbar långsiktigt och hållbart.

Vi uppmanar dock ej till någon bojkott. Utan låter det vara upp till alla och envar att agera utefter sina egna principer. Vi vet att det är otroligt mycket positiva grejer på gång inom föreningen. Och vårt samarbete med Brynäs har aldrig varit så bra som nu. Vi har tillsammans med Er en minst sagt ljus framtid framför oss.

Väl mött ikväll på Hovet!"
Kommentera

Sv: A propósito de nada
KulaShaker: Finns det någon här inne som är med i kamratkompaniet som kan förklara detta beslut?
Jävla idioti!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aurum: Ja, det blir så jäkla pinsamt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rumpelstiltskin: Ja nu sjönk dom verkligen i mina ögon. Av allt hemskt i denna värld man kan ha åsikter om och agera för/mot så tycker dessa personer att detta är viktigt att markera emot!? Kommunistkompaniet?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
KulaShaker: idioter.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Varför??? Übersupportrar!?


Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bratwursten : Du måste ju bo i Sätra!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Qvarre: Flyttar till Gävle 7nde februari under ett års tid! Hör av er om ni vill gå på hockey någon gång 😎 Tips på boenden etc, tas tacksamt emot också!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Hoppas du har rätt. Vi saknar massa viktiga spelare. Ante,Brodin,Bourque och Högström. Typ en förstakedja av högsta shl-klass och en av seriens bästa backar.
Men älskar att möta Brynäs. Det är en riktig match med anor. Skulle vara sjukt häftigt om vi möts i en sjumatchersserie i slutspelet. Minns den härliga play-in för ett par år sen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: En modern back är en snabb back, en back som snabbt kan hinna ner i egen zon och hämta pucken djupt för att snabbt få ut pucken ur egen zon under kontrollerade former. Han skall gärna kunna bära pucken upp i offensiv zon och leverera bra passningar. Allt handlar om att äga pucken och att vinna kampen om puckinnehavet. Kan detta kombineras med en tyngd och längd så är det förstås ingen nackdel heller men en backs primära uppgifter har du missat totalt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Känns som vi alltid har svårt mot DIF... De jobbar alltid sönder oss även om vi ofta har vassare individuella spelare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Det var ju lite detta jag invände mig mot: "En back är väll ändå primärt en defensiv pjäs vars uppgift är att stopp anfallen och försvara målet och skapa fri sikt"
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tycker Larsson är relativt framgångsrik i närkamper, med hjälp av sin fina åkning lyckas han tackla rätt skickligt. Jag är isåfall mer bekymrad över andra aspekter av hans spel. Hittills ska sägas.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Gjorde jag, hur menar du då? Utveckla!

Jag är helt säker att jag hela tiden argumenterat för fördelen av tunga backar som kan använda sin fysik när det behövs och att Henke just nu väger lätt defensivt, vilket ger begränsningar/handikapp.

Och när du då sa att detta är en utdöende back så hänvisade jag till OS-truppen och att det tillsynes framstår som en önskad egenskap hos en back.
Ditt svar var då att vikten bara är en vikt, vilket inte jag heller delar din åsikt kring.
Nu säger du att jag ändrat min beskrivning...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tjurn :
Härligt att höra 😁
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tjurn : sittplats är slutsåld sedan ett tag. Köpte mina biljetter i tisdags och då fanns det bara ströbiljetter, typ 40st.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Qvarre: kommer bli lapp på luckan typ 300st kvar
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Är det någon som vet någon prognos gällande publik inför lördagens match mot Djurgården?
Jag ska upp med en polare som är gårdare och det vore ju kul om det blev lapp på luckan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Nu skriver du någonting annat än förra gången då ingen höll med dig iofs.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Jo det gör det visst. Men saken var att du sa att den back jag beskrev var utdöende. Dvs den som har och kan använda fördelen av sin tyngd och därmed undvika att ligga på gränsen till utvisning då han tvingas plocka bort spelare som tex skymmer målvaktens sikt. Bertilsson är ju ett typexempel på den jag beskrev och som du menar är på utdöende. Så länge som ishockey är en kontaktsport kommer tyngd och bra fysiskt spel alltid vara viktiga egenskaper hos backarna påstår jag - men inte nödvändigtvis alla backar behöver vara tunga i ett lag. Men min, enligt dig utdöda, åsikt bekräftas vara ganska aktuell om du ser på OS-uttagningen. Sedan att dessa OS-backar har offensiva kvaliteter har jag aldig argumenterat emot, men de har förutsättningarna att kunna möta tyngd med tyngd och på så sätt slippa ligga på gränsen, framförallt med en nitisk domare. Men omvänt mot OS-backarna har Henrik ett handikap (i vissa lägen) och för att kompensera mot detta bör Henrik säkras upp med en tung back i sitt backpar - vilket i sin tur påverkar vilka backpar som kan formas inom laget=här brynäs. Sedan har jag också sagt att henrik spelat upp sig, och då menar jag framförallt offensivt, men jag påstår inte han varit en jättebra back defensivt, vilket är en primär egenskap som även en offensiv back måste behärska för att vara en bra back. Men med mera tyngd, vilket målinriktad styrketräning kan erbjuda, kan han bli en bra shl-back. jag säger inget annat dör heller.,
..men att säga att tyngd på backar är en utdöende egenskap.. ..där kan jag verkligen inte skriva under!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Inkazar: Jo absolut. Men nu är det ju trots allt så att Bertilsson är borta på grund av OS och av den anledning tog jag bort honom.
För mig är det Kilström eller Fälth som han bör spela med. Rutinerade, duktiga defensivt och spelare som jag tror Boqvist kan luta sig tillbaka mot.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Lasch högg han över armen framför Bifs mål efter en avblåsning i första perioden.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Javelorm: ja, sunken ska behandlas med stor respekt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Tycker snarare det visar på vilket enormt krigarhjärta Sunken har. Att han fortfarande efter alla år offrar sin kropp och sitt välmående för Brynäs är värt respekt, inte nedlåtande kommentarer och all denna ,ofta obefogade, skit han får från vissa "supportrar". Det är min åsikt i alla fall.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Apropå Sunken, någon mer som la märke till att han grinade illa i periodpauserna i omklädningsrummet i lördags? Han satt med en ispåse på ena axeln. Känns som ett ännu större hån mot Ersson att en skadad 35-åring går före honom i uttagningen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Inkazar: eller Sunken (om han nu måste spela dvs.)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattiask: Fälth är ju en offensiv 2vägs back.
Boqvist bör spela med Ersson, Kilström eller Bertilsson.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Visst, jag skrev klubbarna straffas och menar då spelarna på isen och publiken på läktaren... De som planerar säsongen har helt enkelt gjort ett dåligt jobb... alternativt
fattar dom inte bättre!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: För mig är det ganska solklart att OM Boqvist ska spela måste han få chansen att få utlopp för sina styrkor. Han måste därför spela med en mer defensiv back än Carlsson.
Fälth eller Kilström är för mig givna i ett backpar med Boqvist.
Carlsson är inte så pass säker i egen zon och jag tror han och Boqvist skulle få ordentliga problem.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tycker överlag att spelschemat i SHL har varit onödigt hattigt och förryckt i flera år nu. Förstår att det inte är lätt att schemalägga alla matcher så det passar 100%, men det känns definitivt som att man kan göra ett bättre jobb än nu.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Minns du i höstas? En match i veckan typ under en längre tid. Spelschemat skulle kunna komprimeras absolut och möjliggöra mindre uppehåll under J-VM (matcherna strax innan jul borde strykas då de ändå inte är publikdragande), det räcker med två omgångar under mellandagarna (en hemmamatch per lag). sedan kan de köra efter J-VM.
Under OS borde det absolut vara totalt uppehåll, inget snack.
Som du säger så blir det ju fånigt att gå ut och gnälla NU då det faktiskt är klubbarna själva (SHL) som satt spelschemat.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Tänkte mest på att han gråter över så mycket annat.....
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SnowKing: Har svårt att tycka synd om klubbarna. Det är ju ingen fristående utomstående aktör som lägger spelschemat. De får skylla sig själva.
Klart det är orättvist och tråkigt ändå. Tycker dock motviljan att ta uppehåll under JVM är värre, klubbar som väljer att ge juniorer framträdande roller blir straffade varenda år.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Eftersom det är detta som är den gällande planeringen finns ju inget annat att göra än "att gilla läget" ... Adam B får väl en rejäl chans att visa vad han kan, Ersson har ju spelat bra förut så det får vi hoppas att han kan fortsätta med!

Men i min värld är det helt otroligt att klubbarna skall straffas för att spelarna blir uttagna till det som borde vara höjdpunkten för alla intresserade...
Så klart skulle i.v.f. SHL planera sitt spelschema så att OS-uttagningen enbart blir till glädje för alla inblandade... men det skall man väl inte begära att kostymerna skall fatta, det måste man nog va sportintresserad för att förstå!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Vikten säger inget annat än just vikten, ingenting om spelstilen. Sverige har väl ändå spelskickliga backar i OS-truppen?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aurum: Skellefteå kanske försöker tänka positivt istället för att tycka synd om sig själva?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Men Bert Robertsson tycker inte det är några problem att Skelefteå får avvara 3-4 spelare. Vad har karln för diagnos(er) egentligen?
Kommentera


Sv: A propósito de nada
{Axle San/inkazar/chris11}: Ni kan kan helt rätt, men tittar ni på OS-truppen nu så säger genomsnittsvikten på typ 90+ på backsidan något annat. Om vi inte spelar gammalmodigt på internationell nivå vill säga. Går väll också att titta lite bakåt vad man väljer då det finns att välja på... Men sen finns undantag, som tex Niclas Bjurström.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bratwursten : Synd att vi inte möter SAIK då, tre enkla poäng! ;)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Inkazar: Ok, tror det kan gå rätt bra ändå. Hoppas Boqvist får chansen då.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Sunken har iofs varit väldigt bra de senaste matcherna.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lunkan: håller med om svart är alltid snyggast. Men istället för att ändra och peta i den svarta, så är det bra med ett tredjeställ. Bra för att mjölka ut lite pengar också.
Kommentera

« · 1864033 · »