Brynäs IF

711029 inlägg · 7953 ämnen

A propósito de nada

« · 2050363 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Johannes Hedberg: Håller med i sak men majoriteten av SHL-spelarna är inte miljonärer om definitionen av det är att ha miljoner på banken. Om definitionen är att ha tillgångar som hus eller lägenhet värda miljoner så finns det otroligt många miljonärer i Sverige, även bland vanliga yrken som helt rimligt bör bli ersatta av staten nu. Klubbarnas egna kapital är nog inte heller särskilt imponerande i jämförelse med företag som har samma omsättningar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mattson: jo så är det såklart. Men hade inte Frölunda, Hv71 varit såna rövhattar hade pengarna kunnat användas där de verkligen behövs.

Inte i miljonärers fickor utan till vården.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Lyssnade på Hockeypuls podd nu med Adam Johansson och Daniel Sandström om Brynäs. Märks att Adam har stenkoll. Imponerande med tanke på hur många lag han bevakar. Sasse däremot, helt tvärtom vilket såklart är underkänt med tanke på att han bara bevakar Brynäs.

Adam är helt inne på min linje. Backsidan ser snedbyggd ut. Bertilsson är bra, men hade varit bättre att ta in honom nästa sommar med tanke på vilka andra backar vi redan har på kontrakt. Forwardssidan är ett sorgebarn även den. Väldigt bra att han belyser hur sjukt illa det är med Alcéns kontrakt. Känns som den diskussionen bara varit på forum tidigare. Nu börjar även media belysa hur illa det faktiskt är.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Silfverkroken: hoppas på att han får kontrakt! Gjorde det riktigt bra de matcher han fick spela!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Carlo: Undrar vad som är planen Birgersson? Han är väl sistaårsjunior? Kommer han få kontrakt? Jag håller annars med om att vi borde satsa mer på juniorer nu.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Avsluta högt: tycker absolut att man skall släppa upp junisar och test och kriga till sig platser! Sista matcherna var det bra driv på junisarna och den energien behövs
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Carlo: Bra där med junistänket. Utvecklingsansvarige Tomas Thelin spådde en lysande framtid för juniorkullarna. Inte minst U16. Junisarna måste känna att det går att få chansen. När det passar, låt dom få inhopp.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: såklart att skithuspapper kommer vara konstant. Det var inte helt seriöst inlägg! Men vi får väl hitta på ett skitvirus 😉
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Jo det är ju också så att dessa omständigheter antagligen kommer göra att spelare ogärna bryter kontrakt ... vilket är en nackdel för typ Brynäs som säkerligen vill bryta ganska många kontrakt. Men som man bäddar får man ligga.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Carlo: tror inte tillverkarna av toapapper kommer tjäna så mycket i längden... men deras prognoser och produktionsplanering har förstås sabbats totalt. Kommer ju komma en tid när Corona lugnat ner sig och alla som bunkrat toapapper inte behöver köpa mer på evigheter. Behovet av toapapper bör vara oförändrat över tid.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Om formerar det ungefär såhär kan man få en helt ny 2a. Det med att PA får lite struktur borde man kunna få lite stabilitet och nå en 10-6 plats. Men det är mycket beroende på vilken spets som de kan få in/ha råd med!

Ersson / Andrén

Bertilsson - Björk
Sigalet - Ingman
Andersen - Berglund
Lindelöf - Ny offensiv

Rödin - Scott - Danielsson
Ny - Ny - Ny
Molin - Sallinen - Desch
Mannberg - Birgersson- Persson
Junis som konkurrerar
Ölund? Kluven där
Desch lär vara billig då stor delen av lönen är sign on och redan betald.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: glöm inte tillverkare av toapapper och skyddsmasker
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Matsg: Skattemyndigheterna och Fonus känns som stabila samarbetpartners. Svårt att undvika dem i det långa loppet...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: När konkurrenterna permitterar är det bara att hänga på. Brynäs har inte råd att halka efter mer. Spelarna går det ju ingen nöd på. Sen att det är sjukt att skattebetalarna ska behöva bidra till några av landets bäst betalda är en annan femma.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: ja pengar som behövs på annat håll går till helt fel fickor.

Som Högström i Dif säger så är det galet att varje höginkomsttagande SHL-spelare ska kosta staten 26000 i månaden. Det är pengar som behövs på så många andra håll.

Hv71, Frölunda, Rögle och Malmö tog stegen direkt. Vidrigt tycker jag. I synnerhet Hv71 och Frölunda som tillhör Sveriges rikaste klubbar.

Nu kommer andra klubbar bli tvungna att följa efter för att inte hamna efter i budget. Hade varit så mycket snyggare om klubbarna löst det här genom lönetak kommande säsong eller liknande.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
munkas: " Yes! Vi gnuggar på en säsong till med ungefär samma trötta gubbar. Det är upp till Andersson nu att trolla med gödselstacken. Hoppas att han är världens bästa coach, då kan det gå vägen 👍 "

Äh, kompetensen att värva finns väl inte, helt enkelt. Eller så är det Sundlövs bekvämlighet som kommer ge sig till känna?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
KulaShaker: Vad har man att förlora på att permittera spelare?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Jag tror inte Fonus skulle vara ett speciellt bra val :)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Låter dystert. Isåfall kanske vi ska satsa på att få in Getinge och Fonus som huvudsponsorer?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Kopenga Kickass: Frölunda, HV och Rögle har gjort det, Malmö har korttidspermiterat adm personal men gör ev detsamma med spelarna snart.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bagdad Bob: Inte alls långsökt att det blir ERP Monitor Bårhus till hösten.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Såg att Västerås skulle permitera sina spelare... viste inte ens att man kunde göra det...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Givetvis kommer det inte bara drabba klubbarna. Kontraktslösa spelare kommer nu få svårare att få bra kontrakt. Men klubbar som redan har många kontrakt har svårt att värva fler sk legoknektar. De kommer nog kunna få hyfsade kontrakt någonstans men lär bli många ettårskontrakt just nu. En spelare som Horak som var med i en laguppställning kommer förmodligen välja spel i någon utländsk klubb(ja de drabbas också).
Vi som har nästan hela truppen spikad så när som egentligen tre toppspelare i Hultström, Dick och Bulans ersättare. Hultströms försvinner men vi är/var nära på att förlänga med både Dicken och Bulan men nu känns det som det kan gå åt skogen med tanke på ekonomin just nu. Då är vi ändå en rätt rik klubb med stabil ekonomi nu för tiden.
Det kommer bli riktigt stökigt ekonomiskt för många lag kommande säsong.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Antar att alla dyra spelare får pensionera sig då.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Monitor Arena används säkert som bårhus hela hösten 😷
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Alla "hockeyländer" kommer ju drabbas av corona. Ska alla dyra legoknektar stå över spel hela säsongen eller kommer de tvingas gå ner i lön för att klubbarna ska ha råd med dem? Jag tror på det sistnämnda. För även om klubbarnas budgeterar blir mindre så finns det ju lika många spelare som vill spela och leva på sporten.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
dAVydov: Hälften av sponsorerna lär väl konka och chansen att det spelas hockey med publik i september är nog i det närmaste obefintlig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Tror du halva truppen kommer dö eller vad menar du egentligen?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bifsydväst: Verkar som Brynäs inte drabbas nåt av Corona här om man ska tro laguppställningarna.
Kommentera


Sv: A propósito de nada
Ove Myling: Yes! Vi gnuggar på en säsong till med ungefär samma trötta gubbar. Det är upp till Andersson nu att trolla med gödselstacken. Hoppas att han är världens bästa coach, då kan det gå vägen 👍
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: För många skribenter härinne har en övertro på spelarna Brynäs har. Det är ingen slump att man hamnar 12:a i tabellen. Och nu snackas det om att Blomman och Danielsson ska få förlängt och att Sallinen och Molin skulle gå in i vilken annan andralinan som helst i shl eller att man kanske ska behålla JD.

Här är lite fakta från säsongen som dom flesta verkar ha glömt/bortser från några veckor senare.

Brynäs slutar 12:a i tabellen på 60 poäng man är 10 poäng från 10:e platsen. Man vinner endast 13 matcher under ordinarie tid på 52 omgångar lika många segrar under ordinarie tid som Leksand tar. Man förlorar under ordinarie tid 26 matcher dvs dubbelt så många som man vinner.

Man släpper in horribla 168 mål, lika många som leksand. Det är bara oskarshamn som är sämre i klassen. Man är klart tredje sämst vad det gäller målskillnad, lagen ovanför är betydligt bättre, på -36.

Den statistik som är positiv är mål framåt som hamnar på 132 vilket är jämförbart med slutspelslagen Malmö, Örebro och Djurgården. Skillnaden mellan Brynäs och dom lagen är att dom andra inte släpper in 168 mål utan runt 130 och hamnar på plus/minus noll i målskillnad.

Varför man ändå gör ok med mål måste bero på bra pp spel (kanske räddningen från kval!?).

Ska man då bygga vidare på bra pp eller förändra och tajta till defensiven? Vad blir mest vägvinnande i längden? Valet av PA tyder på det senare, enligt mitt sätt att se saker.

Frågan är då om spelare som sett ok/bra ut i pp är övervärderade om man bara kollar deras poäng.

Plus/minus säger inte allt och det är inte alltid en bra statistik men den säger något. Visst finns det en del spelare i Malmö, Örebro och Djurgården som ligger på kring -5 i statistiken men det är inga siffror som sticker ut.

Däremot om man kollar Brynäs...
JD -20
Blomman -17
Molin -13
Sallinen -9
Danielsson -4

För att ta upp dom spelare som diskuteras flitigast. Har man "råd" att ha spelare som spelar så mycket minus i laget?

Annan ganska intressant statistik av Malmös 11 sämsta +/- -spelare förra säsongen släpptes tre iväg redan under säsong:
Komarek till Luleå och Björk och Molin till Brynäs.
Ytterligare 5 får gå/tvekar man om förlängning med.
Totalt 8 av 11 alltså. Kanske ger en fingervisning om hur Sylvegård och Peter Andersson sett på spelare som inte gör jobbet?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Det skiljer som jag skrev 8 poäng mellan dom båda. Inga jättesiffror.

Men det ska man tydligen idiotförklaras för av en skribent som tycker att Kinnvall och Lindelöv hade jämförbara säsonger innan denna. Inga jätteskillnader i siffror där heller men den ena gjorde visst sina poäng i shl och den andra i allsvenskan...

Ridå!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Thias30: Haha ja såklart ska Rödin vara i första. :)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jag har ingen aning om vad Blomqvist hade för lön, men jag håller med om ditt resonemang.

Sen skulle nog dom flesta anse att Danielsson med sina 35 poäng är en toppspelare :-)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Helt enig där. Jag tänker att Danielsson bör bli erbjuden typ Blomqvists gamla lön. Den som Blomqvist fick när han var lagkapten och spelade mycket i alla spelformer. Om man då väljer att inte förlänga Blomqvist har man "sparat" hela Danielssons höga lön som bör spenderas på en toppspelare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Exakt, men det är fortfarande en hög lön. Vissa härinne tror man kan ge Danielsson ett riktigt skambud vilket naturligtvis inte är rätt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Nej, men Danielsson bör ha en lön i nivå med typ Sallinen, inte med Rödin och Scott.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Det där är ju svårt. Danielsson tankar ju mycket istid. Ska han spela 20 min per match och stå på point i PP med en lön som motsvarar Daniel Mannberg eller Jocke Rohdin?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Man kan ju vända på det och säga att Danielsson var ju den enda spelaren som till slut fungerade ihop med Scott och Rödin. Alla andra heta spelare som provades i den omgivningen försvann helt och slutade producera. Den spelaren som placeras ihop med dom får ju knappt låna pucken. En placeringssäker rutinerad spelare som underkastar sig rollen och täcker upp defensivt vid behov är väl kanske vad som behövs..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Om Danielsson blir lovad en plats i förstakedjan, trots att han inte håller samma individuell nivå som Scott och Rödin, borde det vara ett argument för att han ska acceptera att sänka sin lön. Han kommer trots allt få maximala förutsättningar att prestera på isen och därmed få ett värdigt slut på sin karriär. Det måste vara mer lockande än att få högre lön med sämre medspelare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bradberry: Brodecki gjorde på hela säsongen 8 poäng mindre än Molin. Om du byter plats på spelarna från 1:a till 2:a pp undrar jag om skillnaden i poäng varit så stor? Att tvärsäkert säga det vågar iaf inte jag.

Man får mååånga gratispoäng av att spela med Rödin och Scott, säger bara det. Självklart har Molin (och även Danielsson) gjort det bra i pp men beror det på dom eller på Rödin och Scott. Hur bra skulle pp1 vara utan Rödin och Scott? Skulle Molin (och Danielsson) gjort lika många poäng utan dom.

Jag tror att både Molin och Danielsson är utbytbara, därav att jag anser att Molin är aningen överskattad. Dock ser jag gärna en förlängning med honom - men inte till vilket pris som helst det finns andra spelare som kan göra ett lika bra om inte bättre jobb - särskilt i 5vs5.

Imponeras inte heller av din åsikt att man ska förlänga med Blomman och Danielsson, samt som jag förstår Molin och behålla Sallinen. Ska Brynäs ha exakt samma fw-uppställning som förra året eller? Man tog rekordlåga 60 poäng och helt plötsligt ska i stort sett samma lag förvandlas till spelare för ett mitten/topplag?

Dessutom Danielsson och Blomman är runt 35 år och Sallinen över 30, ingen av dom är på väg uppåt i karriären, (snarare dags att runda av karriären för de första 2) vi kommer inte att se någon utveckling på dom spelarna så varför hålla fast vi dom när vi (äntligen) ska göra en nystart.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bifsydväst: Det är svårt med Danielsson, skall han vara kvar så ska vi nog ha honom i förstalinan och då skall han ha en lön därefter. Han har inte alls funkat i annan omgivning så det hänger på pengen här helt klart.
Lönesänkning till honom som kan ge pengar över till en starkare andrakedja kanske, men jag vet inte hur mycket han är villig att gå ned i lön.
Däremot Blomman tycker jag att vi släpper, han tillför faktiskt ingenting.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bifsydväst:
Du har Danielsson på 2 ställen.
Vet inte riktigt om han verkligen ska dubbla i både första & tredje.
Tror inte ha fixar det..
Haha antar att han ska bort i första och in med Rödin där.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ersson / Andrén

Bertilsson - Björk
Sigalet - Ingman
Andersen - Berglund
Lindelöf - Kihlström

Ny - Scott - Danielsson
Horák? - Molin - Ny
Danielsson - Sallinen - Desch
Mannberg - Ölund? - Persson

En våt dröm är ju att få hem Clark, dock lär de väl inte hända. Jesper Olofsson från FBK hade inte heller varit fel, antingen i 1a eller 2a femma. Rätt ålder och är en renodlad målskytt.
Såg att Horák lämnar Växjö, han kanske hade passat i 2a med Molin?

Är jävligt kluven till Danielsson, visst han har ett grymt skott (när han prickar mål) men vad bidrar han mer med egentligen? En jävla massa onödiga utvisningar, poängen han gör är ju mest 2a assister och vem fan skulle inte rett ut det om man lirade med Scott & Rödin?
Sen vill jag personligen bryta rätt många kontrakt.. Alcén, Westfält, Asklöf, Zetterberg, Solem.. Det kommer inte bli mer än 4e line spelare tror jag och där är vi redan överbemannade.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Håller med. Rödin och Scott vek inte ner sig, problemet var ju att de var för ensamma. Det var alldeles för många mediokra spelare i truppen och det kan man inte lasta våra toppspelare för.

På tal om något annat är jag ändå jäkligt nöjd med att Dacke fick hem Rödin och Scott. Många av hans värvningar har ju misslyckats men att få hem dem och Ersson på flerårskontrakt gör att man har någonting att bygga vidare på nu. Har inte siffrorna framför mig men känslan är väl att det hör till ovanligheterna att man får behålla hela förstakedjan , särskilt säsonger när de är en av ligans bästa.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck:
” PA passade en stenhård puck till våra Kaptener när han lyfte upp Brynäs svaga mentala styrka. Hur många gånger i vinter har inte laget och dess Kaptener vikit ner sig?”

Laget har ”vikt ner sig” många gånger. Håller med.
Men jag tillskriver detta minst lika mycket kvaliteten i truppen och därigenom dåligt självförtroende/självkänsla, som kaptenernas ansvar. Spelidé att jaga kvittering är inte samma som att spela på ledning heller. Ser dessutom större ansvar hos tränarstaben än hos kaptenerna som inte väljer vem som spelar när och hur osv.
Vi ska nog vara väldigt glada att vi har scott och rödin med C och A på bröstet som verkligen kan visa vägen på isen. I bås och omklädningsrum kan ansvaret vila lika mycket, om inte mer, på andra personer.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Chris11:
Jag har ingen aning om hur Rödin är i omklädningsrummet, så du har kanske rätt där,
men han försöker verkligen visa vägen på isen (i med och motgång) och ger en klar och hyfsad ärlig bild i massmedia.
På detta fick han nått ”hjärnsläpp” enligt vissa, personligen kallar jag även det ibland att visa vägen, fast i frustration.
Tycker han är klockren ”C” av det man SER som supporter.
Vad ska PA få ordning på hos honom? Självklart, alla kan bli bättre, och ingen är färdigutvecklad ledare.

Däremot, tittar vi på scott och hans personlighet i massmedia så TROR jag inte han är killen som tar plats i omklädningsrummet. Men även han visar vägen på isen där kampen avgörs.

Det jag tyckt länge är att Brynäs C och As generellt ska köra lite mer Lundkvist-taktik, och föra ”samtal” med domarna under match. Tror det kan ha en psykologisk effekt på domarna.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Abris har uppdaterat sina kommentarer en aning om Brynäs truppbygge:
”På backsidan har långtidsskadade duon Marcus Ersson och Lukas Kilström utgående kontrakt och deras framtid i klubben känns högst osäker. Nicklas Danielsson och Emil Molin är två spelare som Brynäs vill behålla och förhandlar med. Joacim Eriksson, Joachim Rohdin och Eric Norin erbjuds inte nya kontrakt. Trotjänaren och förre lagkaptenen Jacob Blomqvist har en dialog med klubben, frågan är om han kan acceptera den rejält sänkta lönenivån? Victor Söderström och Linus Ölund har varit utlånad av sina respektive NHL-klubbar. Söderström försvinner medan Ölund eventuellt kan bli kvar, om Brynäs nu är intresserat. ”

Tidigare stod det att Blomqvist erbjudits ett kontrakt, nu står det att man istället har en ”dialog”. Försöker hitta halmstrån här...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
KulaShaker:
Man kommer inte ifrån att sätta våra Kaptener och deras ledarskap under lupp när nye tränaren går ut med att han ser Brynäs som ett erkänt medgångslag.

När betraktades Brynäs INTE som ett medgångslag senast?

Att byta Kaptener, eller tom att rekrytera in en eller flera spelare som har Kaptensegenskaper (rätt "karaktär"), är en nödvändig åtgärd om Brynäs inte skall "ligga där vi ligger".

Man behöver inte (nödvändigtvis) "rensa ut" spelare för det.

Det går också att ställa andra krav på de Kaptener vi har för att ge dem chansen att steppa upp inför nya krav.

HC Andersson har detta arbete framför sig och kommer inte undan frågan om han skall lyckas utveckla laget och dess prestationer.
Kommentera

« · 2050363 · »