Brynäs IF

712978 inlägg · 7953 ämnen

A propósito de nada

« · 2072417 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Zzz: De tre är även stora förebilder med deras meriter som spelare och deras hockey kunskaper bör räcka till på junior nivå.De borde vara som klippt och skurna för att utveckla yngre spelare på juniornivå.
Möjligtvis att de är lite dyra men troligtvis inte så mycket dyrare så att det inte är värt att ha dessa kvar i föreningen.Hoppas även de kommer att ha ett bra samarbete med Peter A för att underlätta övergången till Shl.
De har en fördel redan från start vilken junior lyssnar inte på en tränare som exempelvis Molin med hans spelarmeriter.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
{xxx BIF xx}: Dom flesta lag har en spelarutvecklare på individuell nivå och ska man vara relevant för spelare i en liga som framför allt är en utvecklingsliga så behöver man nog en spelarutvecklare för att konkurrera.

Jag har svårt att se att Dacke skulle skrivit ihop treårsplanen, det är ju en plan som inte enbart rör sporten utan hela föreningen och alla verksamheter.

Jag har ingen anledning att tro att det betalas överlöner, det blir lite spekulativt.. Sjödin har varit i 4-5 seniorlag, han har dessutom skött den sportsliga verksamheten i Valbo HC med hockeygymnasium bland annat. Molin har haft två head coach jobb i SHL. Det känns som en helt ok uppsättning på juniorsidan.
Det man kan säga om Molin, Sjödin och Dackell är att samtliga har klivit upp en nivå i hierarkin när klubben bett om det. Trots att det kanske inte är den roll man önskat eller anställt för. Man har tagit ansvar i tider när det blåst snålt och visat ledarskap. Sen kanske man inte riktigt räckt till (Molin undantaget kanske), men det visar ändå på karaktär.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Det är svårt att uttala sig om budgeten, det får vara Campeses huvudvärk. Det kan väl också anses vara en strategisk utgift som man är villig att göra plats för.

Angående Dackell och rollerna har det ju varit under olika klubbchefer, han har dessutom föreslagits till styrelsen av en valberedning så någon form av kompetens verkar det finnas som flera har uppmärksammat. Det vi vet är att GM rollen var fel samt att senior advisor rollen var en krockkudde. Men övriga roller vet jag inte hur han kompetensmässigt står sig. Men jag har ingen anledning att tro att Sundlöv, för andra gången, tillsätter en spelarutvecklare med bristande kompetens.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Han har inte varit målvakt .. Det sköter hans son 😛
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz:
Jag förstår din poäng, delar den inte, men det finns som vanligt inget rätt och fel i detta forum förren vi står med facit i näven - och även då en tolkningsfråga.
Men någonstans anser jag att en coach och ass.c borde räcka för att utveckla en individ i en lagroll. Det en tränare inte kan tillföra är det en mental coach tillför. En i grunden leg. psykolog - något varken Molin eller Dacke är.
Jag var därför emot att Molin skulle ta denna spelutv.roll från början då det blir många kockar och vad tillför han, men fick som vanligt mothugg om att rollen var klippt och skuren för Molin.
Om så var fallet, nu med faciet i hand, varför blev inte Dacke junistränare och Molin kvar i rollen han handplockades till?

Grunden till 3års och 10års planen lade Dacke, och att han gick in som en högra hand för Campese på sportsidan i början köper jag, men att han ff ska vara kvar köper jag inte. Det ser jag som ett svaghetstecken hos Campese.
Och argumentet med kontrakt.
Enligt Campese var det ju Dacke själv som inte ville vara kvar i sportdirrerollen - så då bryter ju han kontraktet själv och kunde skeppas istället för att det SKA skapas en roll för honom.

Det är sandlåde nivå och varken Molin, Sjödda eller Dacke är gratis, tvärt om så tror jag det finns en kompislönesättning också med i detta.
Vore jävligt kul att se om inte Sjödda och Molin ligger i lönetoppen för juniscoacher (gissning såklart) samtidigt som sundlöv/Campese tvingades tigga för att få in nödvändig spets för att ens kunna vara på banan i en reviderad 3års plan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Wesel: Det här "Dackells kontrakt som GM spelar kanske in. Istället för att köpa ut honom så har de gjort en överenskommelse om andra uppdrag. Hade de sparkat honom rakt av så hade de inte haft någon nytta av honom utan bara betalat lön, nu får de användning av honom." gäller väll för samtliga tre gubbar?

Känns som att du förmodligen har helt rätt i din analys. Varför betala lön utan att nyttja kompetensen?

Det enda skälet för det vore ju om personerna i fråga stjälper mer än de hjälper. Men det måste väll ändå ses som helt osannolikt?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Jack of all trades - master of none
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben:
Spelare?
Förälder?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
Beror ju på hur en spelarutvecklare jobbar. Kör man hela individuella paketet inkl den mentala utmaningen som spelarna har att brottas med i olika faser så kan man nå mycket längre än om man "bara" kör lagträningar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Rollerna Dackell haft i Brynäs genom åren är följande: styrelseledamot, juniortränare, assisterande tränare, general manager, videoanalytiker, senior advisor och nu ska han bli spelarutvecklare samt scout. Har jag glömt någon roll kan ni fylla på listan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Fast vi har ju juniorlag med juniortränare och de utvecklar ju förstås spelarna löpande under säsong så om det blir bättre för att vi har en spelarutvecklare tror jag inte är självklart.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Jo, rollen som spelarutvecklare kanske i sig inte är fel, men detta är exceptionella tider och då måste man vända och vrida på varenda krona. Och jag har väldigt svårt att tänka mig att Dackell har varit den bästa tänkbara kandidaten till alla rollerna som han har haft inom Brynäs de senaste åren, inte minst eftersom det har varit ganska varierande roller. Det verkar snarare som att Dackell är självskriven inom organisationen och får roller som råkar ha blivit lediga, förutom "senior advisor" som man väl hittade på bara åt honom. Jag har tappat räkningen på alla roller som Dackell har haft inom Brynäs.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jag hoppas verkligen det, som sagt så har ju Sundlöv anställt Molin och Dackell som spelarutvecklare tidigare. Med tanke på att SHL främst blivit en liga för spelare som vill vidare så är just fokus på utveckling en nyckelfaktor vid rekrytering. Jag kan inte se att Brynäs skulle vara en förening som enbart värvar etablerat medan klubbar högre upp i näringskedjan som t.ex. Frölunda och HV slåss om utvecklingsbara unga spelare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Spelarutvecklare är å andra sidan en väldigt ny roll, precis som "senior advisor" var. Roller som det hade varit naturligt att prioritera bort i coronatider, "senior advisor" är väl för övrigt helt borta nu? Tror du att Brynäs hade tagit in en annan spelarutvecklare efter Molin om inte Dackell redan funnits på plats?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Dackells kontrakt som GM spelar kanske in. Istället för att köpa ut honom så har de gjort en överenskommelse om andra uppdrag. Hade de sparkat honom rakt av så hade de inte haft någon nytta av honom utan bara betalat lön, nu får de användning av honom.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: vem skall nu bli Senior Advisor eller var det en Hitte-på-tjänst?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Det hade ju varit bättre om han gått direkt från GM till spelarutvecklare och skippat senior advisor rollen. Men det handlar väl kanske till viss del av personal politik, det får man ha lite respekt för.
Dacke har ju den rollen en sväng innan, dock blev han ass tränare istället och fick sen sparken tillsammans med Tommy Jonsson.

Att man har en spelarutvecklare känns som väl lite som basnivå, jag kan inte se hur man ska kunna konkurrera om yngre spelare annars.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Men håller du inte med om att det blir ett löjets skimmer över föreningen när man gör allt man kan för att hitta på en roll till Dackell? Speciellt nu i coronatider? Hade det inte varit vettigt att dra in tjänsten ”spelarutvecklare” nu när ekonomin är skakig?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Ja men i så fall bör man vara minst lika tveksam till att Inge är involverad scoutingen framgent. Tror nog att Dacke med den ringa erfarenhet han hade av att värva spelare lutade sig rätt mycket mot Inge när han byggde laget.

Dacke fick en för stor roll, han kanske skulle behöva gå bredvid som ass sportchef under några säsonger för att sedan vara redo. Det är ju inget nytt utan så har många sportchefer/GM fått starta. Att utesluta att Dackell med den erfarenhet han har inte skulle ha något att tillföra är ju något förhastat. Att leda en stor sportorganisation i det skick han fick ta över den är en stor skillnad mot att jobba individuellt med detaljer. Att Dackell som var en jävligt smart spelare inte skulle kunna tillföra något i det arbetet ser jag som osannolikt. Diskussionen att Dacke nu inte duger till något är klassisk hetsjakt, alltid är det någon som ska hängas.

Organisationen växer ju inte iom att Molin tar J20 och rollen som spelarutvecklare är ledig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Sama: Sjödda kanske har fått för mycket skit, han har trots allt en gedigen tränarerfarenhet på seniornivå och bär funka som juniortränare men Dacke,,,hm, vad är han bra på?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bifsydväst:
Andrén #45
Nyberg #8
Pettersson #22
Hedberg #62

och
Danielsson byter till #44 (som GD redan skrivit)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Nån som vet vilka tröjnummer de nya grabbarna tar?
Vet att Bulan tar 21, Berra 15 och K. Berglund 2, men de andra? :)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Jag kan förstå att det sticker i ögonen hos en del att Dackell är involverad i scoutingen. Han har haft många roller på kort tid. Den som spelarutvecklare är intressant men rent krasst verkar han ju flyttas runt mellan olika roller som råkar ha blivit lediga snarare än få någon roll där han verkligen är den bästa tänkbara kandidaten till jobbet. Det är inte särskilt förtroendeingivande i coronatider när man rimligtvis borde trimma organisationen så mycket det bara går.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Håller med om att det aldrig är bra att ha personer i organisationen "bara för att", men tycker ändå det spelar roll om Dackell är beslutsfattare kring nyförvärven eller bara "två till ögon". Med tanke på hans track record, som du nämner, vore det bättre om sportchefsguru Sundlöv bestämmer vilka spelare som man tar in. Och det tror jag att Sundlöv gör nu.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Nu står det ju att Dackell ska hjälpa till med scouting även Inge ska fortsatt vara involverad.
Dackells huvudsakliga uppgift är spelarutveckling och anser du att just det är fel? Att fortsätta nöta på om att Dackell är helt fel oavsett roll bara för att GM rollen var fel är väl inte helt rättvist? Det är andra gången Sundlöv gör Dacke till spelarutvecklare och litar du inte på Dacke kan väl Sundlöv vara en bra referens.

Med Sjödin och Molin som tränare på juniorsidan har vi en meriterad uppsättning tränare. Förhoppningsvis kan Brynäs återigen bli attraktiva för juniorer utanför distriktet. Frågan är dock hur långt tid det tar att komma upp i en nivå där man kan konkurrera med HV och Frölunda mfl. Går det ens att konkurrera med dessa? Hur arbetar man för att återigen börja producera SHL spelare från distriktet. Finns det någon från U16 och uppåt som är framträdande i sin årskull?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
micke: Esa Tikkanen är för grön, om Brynäs ska värva nu så ska det vara etablerad spets! :-)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
micke:
Patrik.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Dacke kan jag verkligen hålla med om, känns väldigt ströaktigt. Busboy känsla. Sjödda håller jag inte med om
Kommentera

Sv: A propósito de nada
micke: Fiona Nupponen men det är damlaget det gäller.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Vill inte avslöja mina källor men har hört att en toppmålis är på G. Finsk vars initialer är F.N.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck: Elias vem?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
micke:
Han Elias då...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Esa Tikkanen är annars ett namn jag hört nämnas. Tydligen ska hans tjej vara från Bollnäs och han kan vara sugen på BIF. Kan de va något? (Han har tydligen NHL-utin).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Dacke och Sjödda känns verkligen inkvoterade
Kommentera

Sv: A propósito de nada
munkas: Problemet tror jag är att ledningen tänker ”Nu måste vi ge Dackell en roll i organisationen” istället för att tänka ”Denna roll behövs i organisationen, vem är bästa tänkbara kandidat?”.
Denna mentalitet är oerhört skadlig på sikt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: har dubbelkollat nu; super 8 utan ljud var det 🙂
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: VHS? Jag har hört att Inge har en video 8 kamera
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: sedan har väl PA en talan också i val av spelare. Men ytterst är det MS som bestämmer.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
munkas: Sundlöf får väl först kolla och bedöma de gryniga och skakiga VHS:arna som Dacke och Inge klipper ihop på prospekten. Sedan kan han fokusera på att kolla upp endast de allra mest lovande prospekten IRL. Isåfall tror jag det blir bra...
Tror inte han signar någon med mindre än det.🙂
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Fast iom att Dacke och Inge är de som ser spelarna så blir de ju i högsta grad involverade i värvningarna. Deras betyg kommer säkert väga tungt när Sundlöv ska plocka fram faxen...
Sen tror jag nog Dacke får agera ögon åt Inge, 72 år, också...
Det känns inte helt optimalt att låta en äldre herre med omodern hockeyfilosofi och en med tydlig otalang indirekt sköta nyrekryteringen till herrlaget. Tvärtom. Hur tänker de egentligen? Har de tänkt? Har de bara pekat på två random herrar på lönelistan?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Det är väl ändå Sundlöv som Signar och inte Dacke och Inge.
Nu kan man kanske skylla Dackes dåliga värvningar tidigare scout men vänta, det var ju Inge...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: ??? Det är väl numera Sundlöv som har övergripande ansvar och sista ordet?
Tror inte att Dacke och Inge signar någon som Sundlöv inte vill ha...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Synd att granskningen kring Brynäs är så bristfällig. Som du säger strider det mot all logik när Campese sitter i podden och säger att ”vi måste snäppa upp nivån på rekryteringarna” och ett par månader senare ger Dackell rollen som scout. Hela den soppa är verkligen skrattretande illa. Patetiskt helt enkelt. Finns ingen annan beskrivning. Det låter jävligt bra allt Campese säger men hans handlingar speglar inte alla fina ord. Brynäs kommer aldrig bli en toppklubb om denna cirkus får fortgå.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Hong Kong:" Är det bara jag som funderar vad man vill skicka för signaler med bilderna man lagt ut på sociala medier idag. Är det så jobbigt eller tråkigt att vara tillbaka efter semestern?"

Fokuserade spelare/ledare = bra
Flams = okoncentration.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Danielsson byter tröjnummer till #44 nästa säsong. Står i GD:s liverapportering.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
” Frågan är väl också om Dackell ska gräva fram nya spelare eller bara vara "två till ögon" när Sundlöv scoutar.”

Spelar det någon roll om han ska hitta en ny clark som Jeadon eller en back för topp2backpar som han såg i lindelöf eller julklappar som Alcen eller vara extra ögon när sundlöv förlänger med Mannberg?
Frågan är för mig, om han åker runt och letar spelare (för det skulle han) och tickar traktamenten och resekostnader - hur mycket tid har han för sina andra uppdrag? Och eftersom Campese sa att en nyckelfaktor som ska leda klubben till framgång var just bättre värvningar - varför väljer han då just Dackell?
Var det någon som såg värvningpotential hos Dackell då han satt vid rodret.. ..med inges hjälp?
”Nya” verktyg i all ära, men borde inte grundkompetensen vara en krav för den som ska vara delaktig i arbetet?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck: Jag tror Sundlövs ord väger tungt. Han ville ju definitivt ha kvar Dackell i nån slags roll. Hade man verkligen velat bli av med Dackell hade man löst det. Tror knappast Dackell skulle bråka sig kvar i föreningen via facket om Campese klargjort att han var icke önskvärd.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Provläs till 15:11

www.gd.se/sport
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben:
Kan vara så. Knepigt att hävda arbetsbrist?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck: På hemsidan finns det ingen kontraktslängd. Antar att han fick en tillsvidareanställning när han blev sportdirektör. Då bör det vara en uppsägningstid likt alla andra ”vanliga” jobb.
Kommentera

« · 2072417 · »