Brynäs IF

710638 inlägg · 7953 ämnen

A propósito de nada

« · 2093253 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
majk: ” Imponerande om det stämmer.”

- Vilken förening avser du med den kommentaren...?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: En Bra Start finansieras separat och är inte beroende av biljetterintäkter. Det ligger problematiken nog snarare i att aktiviteterna i sig är svårare att genomföra på grund av pandemin.

Förra säsongen gick Brynäs miste om stor ersättning på grund av att man hamnade i Ingenmansland. Det skulle kunna bli samma sak den här gången.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Ja jag ifrågasatte egentligen inte summan du länkade till som jag inte kunde läsa. Ni ligger dessutom i EYs rapport på övre halvan även om ni ligger under medel. Så ni är absolut inte någon av klubbarna som ligger allra risigast till. Jag hoppas verkligen inte de riktigt bra sakerna klubbarna gör som ni med "en bra start" eller vi med "ishockey för alla" drabbas för mycket av pandemin.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Silfverkroken: Håller helt med det är ren idioti att dessa jippoturneringar spelas, ställ in!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Jag tror att det är En Bra Start som gör att det ser sämre ut för Brynäs i EYs rapport. Projektet innebär stora lönekostnader men de finansieras direkt med pengar från partners och påverkas ej av pandemin. En teori men vi får se.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Imponerande om det stämmer. Kan dock inte läsa denna. Kollar man på kassalikviditet i rapporten som EY publicerade så ser det ut så här:

Frölunda HC 1,98
IK Oskarshamn 1,96
Djurgårdens IF 1,77
Rögle BK 1,41
Färjestad BK 1,12
Medel 1,05
Brynäs IF 0,97
Växjö Lakers 0,90
Linköping HC 0,85
Luleå Hockey 0,72
Örebro HK 0,70
HV71 0,69
Skellefteå AIK 0,63
Malmö Redhawks 0,54
Leksand IF 0,47

Deras förklaring angående kassalikviditet också:

Kassalikviditet
Kassalikviditet är ett mått på ett bolags betalningsförmåga
på kort sikt. Det beräknas genom att ta omsättningstillgångar
minus varulager och pågående arbeten dividerat med de
kortfristiga skulderna. Omsättningstillgångar är tillgångar
som omsätts snabbt, exempelvis kundfordringar och likvida
medel. Kortfristiga skulder är skulder som förfaller inom
vanligtvis ett år, till exempel personalens semesterskulder
och leverantörsskulder. Kassalikviditeten visar om ett bolag
klarar av att lösa sina korta skulder med de tillgångar som
finns för stunden. Värde 1 innebär att bolaget precis kan lösa
sina korta skulder med sina omsättningstillgångar. Ett värde
under 1 innebär att bolaget inte kan lösa sina korta skulder. Ett
värde över 1 innebär god förmåga att betala. Det är viktigt att
komma ihåg att detta är en ögonblicksbild och att varje skuld
eller tillgång som tillkommer förändrar relationen.
Då pandemin kan begränsa inflöde av tillgångar har vi valt
att analysera klubbarnas kassalikviditet. Som tabellen visar
ligger medelvärdet i SHL på 1,05. Det är godkänt, även om
medelvärdet dras upp av de tre klubbarna i toppen. Ett värde
under 1 är ett varningstecken. Det kan innebära att klubben
måste ta långfristiga lån för att täcka de kortfristiga skulderna,
eller att klubben måste sälja långsiktiga tillgångar för att kunna
betala sina kortfristiga skulder.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: det känns
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Enligt denna artikel så hade Brynäs en likviditet på 45 miljoner i juni, bäst i SHL och får känns i alla fall lite positivt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Jag tror Malmö bara är några veckor bort eller max en månad. Får se hur givmild Percy är. Linköping tror jag också ligger illa till om inte kommunen sänker eller efterskänker en del av deras rätt höga hyra.

Sen kommer väl bidraget från staten som kommer i november göra att klubbarna klarar sig nån månad till. Men där vet man inte hur mycket som går till SHL-klubbarna.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johannes Hedberg: Vi ska klara en säsong utan publik har det kommunicerats ut men vi kommer precis som alla andra lag(de som har överlevt alltså)vara helt barskrapade. Publikfrågan kommer nog inte lösa sig helt och hållet innan ett vaccin finns. Det är oerhört deppigt hela situationen och att slutet känns så långt bort.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Det är faktiskt svårt att se någon lösning alls på detta, jag menar hur ska klubbarna klara att betala löner och räkningar när intäkter nästan saknas och kostnaderna ar desamma?
Klubbarnas egna kapital består nog mest av tillgångar som Arenor och i vissa fall till och med spelartruppen, det är nog inte så att det finns några stora summor pengar på kontot direkt.
Första laget som stoppar alla betalningar tror jag kommer att dyka upp innan årskiftet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: om inte publikfrågan läser sig kommer alla klubbar konka.

Djurgården kanske har mindre lönekostnader än Brynäs har. Men det skiljer inte mer än några miljoner på ett år. Och miljonerna försvinner snabbt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Du borde bry dig om de andra klubbarna också, trist liga med bara Djurgården! 😏
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charliejfz: Problemet är att klubbarna är beroende av tv-pengarna. Annars har vi inga lag kvar. Inga matcher=inga tv-pengar. Hockey verkar vara extra smittspridande än andra aktiviteter. Inte så konstigt med tanke på närkontakt inomhus och i kyla. Men snart har väl de flesta spelarna antikroppar med tanke på denna utveckling.

Jag är ändå positivt inställd till att säsongen spelas klart. Men det enda jag egentligen bryr mig om är att DIF faktiskt överlevt säsongen både sportligt(hänga sig kvar) och ekonomiskt(inte konkat).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Och efter LHC matchen så blir det snart x antal spelare i Saik mer än de två konstaterade (2-12 dagars inkubation) och sedan Rbk som mötte Saik som kanske blivit smittade. Und so weiter...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Förstår verkligen inte varför landslagsturneringarna spelas. Vore det inte bättre att slopa dem och utnyttja de uppehållen till att spela de framflyttade matcherna?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Jag är helt på banan dvs enig när det gäller att avsluta säsongen nu. Vi kör igång till hösten istället.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Det som inte skall bortses ifrån heller är risker för att någon spelare drabbas allvarligt och inte kan träna på månader, det är nog bara en tidsfråga tills någon hamnar på intensiven och får syrgas. Sen har vi ju ledare som inte alltid är vältränade heller och en och annan diabetiker på isen (läs Emil Molin) så detta kan bli en jobbig vinter.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Soffdomaren: Inget är som vanligt längre. Men jag tror vi kommer ha löst SHL senast i maj. Hoppa de flesta landslagsturneringarna. Sen finns det inget CHL att ta hänsyn till i år.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Sjukt att man just nu spelar fotboll utomhus ända in i december och hockey fram till typ midsommar om man ska ta höjd för alla flyttade matcher i så fall...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Blå grottan: Som tur är är hockey-vm framflyttat till slutet av maj och början av juni. Så det finns tid att leka med om man flyttar fram slutspelet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Om LHC ställer in två matcher till behövs det bara ett par utbrott till I andra lag för att krossa hela spelschemat.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: De borde inlett fackliga förhandlingar redan i somras. Pengarna kommer nog vara slut i många klubbar snart. Malmö till exempel verkar redan nu ha svårt att betala hallhyran som jag fattat det. Känns som kaoset just har börjat.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Det var inte länge sedan bandyklubben i Sandviken sa upp alla kontrakt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Om ett företag är påväg att konka så säger man ju upp personal. Då sker väl fackliga förhandlingar för att hitta en lösning. Sico har definitivt ett incitament att gå med på en kollektiv lönesänkning, alternativt att alla kontrakt i hela SHL bryts för att rädda klubbarna. Om merparten av SHL-klubbarna går i konkurs har Sico ingen liga där deras spelare kan få jobb.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Ja, svenska spelare har noll incitament, förutom om de är i frysboxen som typ Lindelöf. Det är nog å andra sidan lättare att få till lönesänkningar för svenska spelare, dom har ett rykte att tänka på bland klubbarna på ett annat sätt än vad importerna har. Det bästa vore antagligen om klubbarna kom överens om att försöka genomföra en generell lönesänkning så att man synkar med varandra.

När det gäller att bryta kontrakt tänker jag främst att det är med spelare vars kontrakt går ut efter säsongen. En spelare som Scott har ju kontrakt över nästa säsong också.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Yes. Scott, Desceneau, Sallinen och Sigalet bör det fungera på. Svårare med svenska spelare är min känsla.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Man kan erbjuda en del spelare en klumpsumma motsvarande en viss procent av lönen för att bryta kontraktet. Det skulle kunna vara ett attraktivt erbjudande för importspelare beroende på deras sociala situationer.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Men vilka klubbar ska ta över kontrakten? Inga andra klubbar i SHL lär kunna göra det. NLA eller KHL lär inte heller vara så sugna. Då är vi där spelarna måste gå ner mer i lön. Men hur mycket går de med på att gå ner i lön innan de tycker det är för mycket? Sen kommer det komma lite stålar från staten men det är gissningsvis på max 10 mille/lag. Detta gäller såklart alla lag.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Ingen chock även om det är extremt höga siffror. På årsmötet räknade man med 40 miljoner back som ett worst case scenario. Men om nu ligan stängs kanske man kan göra ett antal besparingar i spelartruppen. Bara skära ner på allt som går att skära ner på. Spela med J20-laget i värsta fall, om det innebär att föreningen annars inte överlever.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Är det så här illa? Minus 35 mille?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: idioti
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Har sagt det flera gånger. Var bara en tidsfråga... Förstår inte vad SHL tänker med? Vad var deras plan, hålla tummarna? 🤦🏻‍♂️
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Linköping lär behöva flytta de två matcher till som de har innan landslagsuppehållet. Sen har de paus till 10 november. Förhoppningsvis får vi inte så stor spridning i resten av lagen. Men Karjala bör såklart ställas in. Så slipper spelare ta onödiga risker.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
DansbandsWolf: Får kanske ta och lära sig tantrasex så slipper dom bli svettiga.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Herregud! Avbryt säger jag!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: Ärligt talat undrar man hur den här serien kommer kunna fullföljas i tid....
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Det var nog väldigt svårt att sia om hur pandemin skulle utvecklas då. Sen kan de ju ta in förslag och ändra löpande om det finns koncensus, men att stänga helt för uppflyttning från HA borde vara uteslutet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Synd att ett sådant beslut inte fattades innan säsongen drog igång
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Förvisso, men SHL är representerade i den kommitté som fattar det beslutet. HA är inte det.
Tycker att två lag skall flyttas upp i år (1 retroaktivt) och inget ner. Sen följer två säsonger med 2 ner och ett upp.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johannes Hedberg: Det var ju Svenska ishockeyförbundet som stängde ned hockeyn, SHL hade ingenting med det att göra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johannes Hedberg: Så vitt jag vet stängdes väl alla ligor. Det var väl inte bara SHLs beslut utan även förbundets. Det åkte inte ur eller flyttades inte upp några från allsvenskan heller.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
majk: fötterna slog absolut bort på Björklöven, Modo och Timrå. Inget snack om saken.

Hur SHL behandlade dem ifjol var fan inte schysst. De hade satsat med dyra och bra trupper för att gå upp och sen fick de inte ens chansen. För att SHL beslutade att stänga ligan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: tror mest skon klämmer i att ni SHL lag inte vill ge mer av era tv pengar till ytterliggare 2 lag. Så nej kommer nog aldrig hända. Ganska roligt att följa Tjomme i Leksand tex. Först med att skrika STÄNG STÄNG STÄNG för vi vill inte riskera smitta vårat lag med Corona. Sen denna säsong så satsar han gärnet och är en av de första att gorma om att öppna för publik. Men nej då är smittorisken inte så noga längre. 😂
Kommentera

Sv: A propósito de nada
eltifoso: Om serien stängs får klubbarna möjlighet att göra besparingar i spelartruppen. Besparingar som kan bli viktiga för klubbarnas fortsatta överlevnad. Man kan exempelvis erbjuda vissa importspelare en klumpsumma för att åka hem. Det är ett av många argument för att stänga serien den här säsongen.

Nu har Olof Östblom uttalat sig också. Gästrikarna dominerar på hockeyförbundet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: sant.. tar bara emot instinktivt att vara ojämnt antal lag i serien. Men den haltar ju ändå så

Men min grundinställning till det hela är fortsatt ändå att köra på, först om de beslutar att stoppa säsongen kan detta bli aktuellt

Kör man klart säsongen skall den genomföras som planerat med ett playout
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Sputnik: 2 lag upp och inget ner... vill Allsvenskan verkligen sänka kvalitén på sin egen serie så pass mycket till 21/22?

Nu vet vi inte om uppgifterna stämmer men kan tänka mig att diskussionen låg om 1 eller inget lag skulle flyttas upp. Så jag tror ni har orealistiska förhoppningar om ni gapar efter 2 uppflyttade lag.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Sputnik: När slog SHL bort fötterna? Alla serier avbröts ifjol och hann inte spelas klart.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Håller ej med. 2 lag skall upp. SHL har redan slagit bort fötterna från oss HA lag en gång så dags att ge lagen från HA en morot denna säsong.
Mitt förslag på upplägg i HA är följande.
Köra play in, Kvartsfinal som planerat. Sen kör man semifinalerna som "finalserier" där vinnarna från varje semifinal går upp. Då får vi åtnjuta rätt mycket slutspelshockey i HA trots allt. 👍
Kommentera

Sv: A propósito de nada
eltifoso: Samtidigt vet vi inte till 100% hur säsongen 21/22 kommer att se ut. Genom att bara flytta upp 1 lag nu, istället för 2, får man möjligheten att göra samma sak igen nästa år. Den möjligheten försvinner ju nästan helt om man flyttar upp 2 nu.
Kommentera

« · 2093253 · »