Brynäs IF

711060 inlägg · 7953 ämnen

A propósito de nada

« · 2192929 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Makita: Ditt påstående om att att många soffcoacher härinne hade gjort ett bättre jobb än Sundlöv, hade varit exakt lika skrattretande oavsett om vi hade spelat final eller i en kvalserie.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Blev precis avstängd i Timråboken för att det var osmakligt att ett inlägg med dödshot hade över 20 gillningar. Mycket har man varit med om. Kan väl bara konstatera att moderatorerna i Timråboken håller med Göran Hartmann. Hoppas även det granskas
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Fakta är tre förluster ifrån Allsvenskan i år och i botten säsongen före.
Men eftersom det fortfarande hade gått att uppnått ett sportsligt resultat som är sämre så finns det en liten möjlighet att en soffcoach hade uppnått ett sämre resultat.Så du har säkert rätt Huge mitt påstående är skrattretande hade själv tyckt det var skrattretande om det inte är för det faktum att jag precis genomlidet ett kval som inte var så skrattretande och som jag tycker att Sundlöv är en stor anledning till att vi hamnat i när inte lagbygget höll måttet..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bifbiffen: Här kan du läsa en intervju med Olof Palme, inte särskilt uttömmande men ändock.

Kiitos Palve! :)

"Du är medveten om du för evigt kommer bli ihågkommen som den som räddade klubben kvar?

– Ja, jo det kanske är så. Men vad kan jag säga. Det har varit några hemska veckor. Jag förstår inte de som säger att det är roligt. Jag har lidit, det har varit hemskt, brutalt. "
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bifbiffen: Ja, Palmes brynäshjärta och stöttning verkar ha givit bra effekt på laget.
T.o.m från hans grav på Adolf Fredriks kyrkogård... ;-)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Med denna säsong i minnet är jag lite osäker på om Rödin-Scott är en given 1:a line....

Ny-Ny-Ny (B hittar en grym 1:a lina...)
Rödin-Scott-Molin
Berglund-Sallinen/Palve-Olesen
Pettersson-Ölund-Birgersson

8 kvar och 4 nya....Gunler, Kvist och Ljungkrantz som "extra" =

11 kvar och 4 nya

Bryter med Alcen, Mannberg och Nicky

Hade varit något....
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Fortfarande inte sett en endaste videointevju med Olof Palme som såg till att vi spelar i SHL nästa år. Ett överkryssad geting till media.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bradberry: Hånar inte Sundlöv.
Uttrycker bara min åsikt om dennes kompetens och där ser jag inte mycket till uppsida.
Sundlöv hade ganska bra resurser efter guldåret men förvaltade dessa resurser illa både ekonomiskt och sportsligt.
Det går inte att låta bli att dra liknelser med T Johansson som med övrig yrkesfolk i Leksand tillsatte bra tränare och satte ihop en bra spelartrupp.
Ungefär allt det yrkesfolket i Brynäs misslyckats med.
Nu går det inte att sjunka lägre ner i Shl för då blir det Allsvenskan säsongen efter och det kommer bli en grannlaga uppgift för yrkesfolket som är kvar och som hittills bara har lyckats få skeppet att sjunka djupare och djupare.
Även jag tyckte truppen såg stark ut men det var den beviserligen inte och frågan är om nästa tränare kommer att lyckas få fart på spelare som Berglund,Molin och Danielsson för jag antar att de var tänkta att spela i en första eller andrakedja tillsammans med Rödin och Scott och en sjätte spelare oklart vem som var tänkt till den uppgiften.
Detta är arvet till efterträdaren som inte kommer att ha mycket utrymme att spetsa truppen inför nästa säsong på varken forward eller backsidan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Tror det fanns flera anledningar till att Scott och Rödin inte presterade lika bra denna säsong, och skador är en stor parameter. Har även en känsla att spelsättet kanske inte passade dom heller i kombination med att det saknades en fungerande tredjelänk. Förstod inte alls varför PA satsade på Pettersson, han bidrog inte särskilt mycket till den kedjan.

Ett annat stort problem var secondary scoring, alltså att kedjorna under inte bidrog med så mycket mål. Palve lyfte det lite och Jaedon hade sina stunder men inte tillräckligt. För att inte tala om tredje- och fjärde som snarare var ett ankare.

Ett fokusområdet är därför att bygga om forwardssidan, men vårt problem är att det saknas utrymme. Nästan ett måste att man bryter kontrakt, annars blir det tufft.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Makita: "Så förmodligen finns det flera soffcoacher här inne som skulle gjort ett bättre jobb än Sundlöv."

Det var förmodligen bland de mer korkade och skrattretande påståenden jag läst på mkt länge. Och då har jag läst mkt korkat och skrattretande genom åren härinne.
Men även kloka och seriösa saker, bör tilläggas.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mrassarson" Scott och Rödin ÄR bra nog. De fick en väldigt hackig säsong med skador och mycket missade matcher.
Utan tvekan är dom fortfarande stjärnor i SHL."

Det återstår att se, jag hoppas du har rätt. Däremot vore det nice om vi kunde hitta an riktigt bra tredjelänk till dem. Danielsson håller inte längre där och vi har inte hittat rätt i vinter.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bifbiffen: Hade nog haft en mer klar åsikt om jag kunnat se matcher på plats, men min känsla var att Molin fick soppatorsk i många matcher där motståndarna skruvade upp tempot. HV kunde aldrig skruva upp tempot i 5mot5. Vid ett skede av säsongen visade Cmore statistik att Molin var den spelaren i hela SHL med mest istid i egen zon. Det underlättade nog inte att han återgick till att bli center heller, men det var ju mycket på hans eget initiativ.

Jag tror att vi kan ha några långsamma (men skickliga och smarta) forwards som Molin och Bulan, det blir alldeles för många när man också har Alcén, Danielsson och John Persson i laget. Sammantaget blev det en väldigt långsam forwardssida vilket gjorde att det skapades oceaner mellan lagdelarna när man mötte de tempostarka lagen som i princop kunde komma i anfall efter anfall mot Brynäs.

Backsidan har också varit för omodern, där hoppas jag att man försöker bryta med K.Berglund som inte klarar av hård forechecking, och att man inte förlänger med Andersén.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Makita: "Denne sportchef har underpresterat år efter år inse att guldåret var en ren jävla tur pga duktiga egna spelare."

Tråkigt att du hånar Sundlöv som du gör... Inse själv att de egna spelarna från guldåret var frukten av Sundlövs strategi som implementerades 2008...

Det är väl egentligen bara den senaste sejouren som Sundlöv haft stor spelarbudget. Sin förra sejour var det till att vända på varje krona... Därför är det jävligt starkt av honom att fixa ett sm-guld med de ansträngda ekonomiska medel han förfogade över... Dessutom anser jag att han har satt ett bra lag i år. Truppen är stark och jag kan inte invända så mycket kring värvningarna på förhand. Förlängningen av Mannberg med tre år dock ett undantag... Nej, det är historiskt uselt förvaltat av PA/Stråhle. Man borde kunnat göra något bättre av det här materialet...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Jag baserar min åsikt om risk för förhastade uttalanden på det sannolika faktum att man fortfarande håller på med analyser och framtagande av nya kandidater på de poster man vill se en förändring på eller där man vill behålla befintlig personal.
Jag tror att man idag är relativt långt ifrån några mer konkreta beslut som tagits angående den nya styrelsens utformning, ny tränare, ny sportchef och klubbdirektörsposten.

"Inte ens ett uttalande om att styrelse och Campese avgår vid en specificerad tidpunkt vore förhastat."

Håller med.
Men bara under förutsättning att det idag är spikat och klart med en helt ny styrelse och ny klubbdirektör, något jag ändå måste hålla för osannolikt.
Om det nu förhåller sig så, då hade man gärna fått släppa den infon så fort slutsignalen hade ljudit i söndags kväll...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Scott och Rödin ÄR bra nog. De fick en väldigt hackig säsong med skador och mycket missade matcher.
Utan tvekan är dom fortfarande stjärnor i SHL.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Precis, förändringar som istället förmodligen kostade oss säkrat kontrakt redan innan play out. Jag gissar dock att det var helt och hållet PA:s beslut som verkar ha en personlig vendetta med Molin.
Men som du säger, främsta egenskapen på de forwards som kommer in är fart under rören. Men visst borde Bombom även han hunnit göra den analysen om det nu blir han som tar vid.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jag är lite orolig för våra två ledande spelar på anfallssidan, Scott och Rödin., är de bra nog för att vara två av tre spelare i en topplina i SHL?
Jag känner att tredjelänken i den enheten (om de nu skall spela ihop igen) är otroligt viktig för att vi skall kunna få en stark förstakedja.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bifbiffen: och i början av säsongen var det spelare som tycker att det var alldeles för mycket fokus på siffror och för lite fokus på att lira hockey.
Det är nog farligt att lita allt för mycket på statistiken.
Den är ett av många redskap. Det är flest antal mål som alltid vinner.
Sedan kan man titta historisk på att de lag som har sämst corsi oftast kommer sist i tabellen. Om man är sämst så kommer man att spendera mer tid i egen zon än i anfallszon vilket med stor sannolikhet resulterar i dålig corsi. Detta borde avspegla sig i tiden i de olika zonerna.
För efter en bit in på säsongen borde insett att försvarspelet inte funkade och då gå tillbaka till ett vanligt spel som funkade med truppen för att inte halka efter ner i tabellen allt för mycket.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bifbiffen: Tror definitivt att special teams kan bli bra nästa säsong. Utöver det vi redan visste Stråhle gjorde lite galet (typ att peta Molin men matcha Beritl i PP) visade sig ju Molin vara en ypperlig BP-spelare i matcherna mot HV. Visst var HV seriens sämsta lag totalt sett, men deras PP var riktigt bra och definitivt en värdemätare av rang.

Problemet med 5mot5-spelet är att Brynäs har för många temposvaga spelare. Naturligtvis skulle man kunna spela på ett lite annorlunda, mer tillbakadraget sätt, men motståndarna kommer att försöka skruva upp tempot i varenda match. Det är den viktigaste korrigeringen som man måste göra med i truppen, tillsammans med att bygga en spelskickligare backsida.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Enaranger: Det är det som är konstigt, de räknade på 700 000kr per hemmamatch och sedan gjorde de någon form av gissningar hur många hemmamatcher olika lag skulle ha fått om slutspel/kval spelats. Sjukt.
Lag 1-6 hade faktiskt bara garanterat 2 matcher kvar men fick 5,3 miljoner var för uteblivna publikintäkter. Sjukt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Jösses denna kunniga och erfarna sportchef har nästan kostat oss en Shl plats.
Denne sportchef har underpresterat år efter år inse att guldåret var en ren jävla tur pga duktiga egna spelare.
När det inte har funnits duktiga egna yngre förmågor har det allt som oftast blivit en ren soppa av Sundlövs lagbyggen.Allt kan inte skyllas på tidigare sportchefer,Sundlöv har trots allt haft mera resurser än många andra sportchefer i Shl och trots detta blev det kval.
Han har inte bara misslyckats sportsligt utan även förmodligen ekonomiskt och det påminner inte så lite om hans förra vända som SC efter guldåret.
Så förmodligen finns det flera soffcoacher här inne som skulle gjort ett bättre jobb än Sundlöv.
Dett fanns en hel del personer som varnade över att lagbygget var felbyggt bla på backsidan och om Berglund var rätt spelare att lägga pengarna på och ack vad rätt dessa soffcoacher fick.
Dock hörde jag inte till dessa utan jag var inför denna säsong positivt inställd för att vara mig så jag ska icke söka detta jobb.
Men vad gäller inkompetent yrkesfolk i Shl får Brynäs nöja sig med att vara SM tvåa utan guldetgår utan konkurrens går till Hvs dito.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
På tal om truppen. Verkar ändå vara få som tar med i kalkylen att vi spelat ett spel som inte passat den trupp vi förfogat över. Att man från PA/Stråhle varit helt oförmögen att anpassa spelidén utan fortsatt med skygglappar hela vägen in i bassängbotten. Det ända som förändrades under säsongen var powerplay och det till det sämre. Nu mötte vi seriens sämsta lag så givetvis ska man inte dra för stora växlar av det, men nog fanns/finns det en del att kräma ut ur detta lag. Med bra fingertoppskänsla på de tomma platserna så ser jag ändå en hyfsat stabil säsong framför mig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:

Om Leksand och Oskarshamn fick ca 3 mkr förra säsongen,
så bör det ha varit mer än 700 tkr per kvalmatch förra säsongen.

För de bör ju rimligtvis ha räknat på att det bara var 2 hemmamatcher
i kvalet (som aldrig spelades) som hade varit garanterade per SHL-lag. En tredje eller fjärde hemmamatch i kvalet var ju bara "eventuella" matcher.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bifbiffen: Så brukar det ju låta före en sådan matchserie. I slutändan visar det sig nästan alltid att SHL-lagen har förtvivlat svårt att försvara sin plats. Ni ska nog vara glada att det var HV ni fick slåss mot. Jag gladdes verkligen över att det var Brynäs som fick stanna kvar i högsta serien och inte HV, men eftersom uttalanden som enskilda supportrar gör tydligen ska representera hela laget, undrar jag om jag inte ska ändra uppfattning efter att ha sett vad som skrivs här inne. När det gäller era kommentarer om vad Timrås klubbchef har sagt är det ganska så skrattretande. Rent språkligt finns ingenting alls att anmärka på där. Allt annat är konspirationsteorier som är lika märkliga som säkra påståenden om att smittan skulle vara påhittad. Skärp er här inne så ska vi nog göra det också inne hos oss.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brooklyn forever: Ja, det känns så otroligt skönt. Veckor av ångest försvann när Palve hittade krysset. Nu följer vi med spänning vad som händer i vårt kära Brynäs. Känner sån tacksamhet till Josef o Nisse. ❤️
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brooklyn forever: Nu är det väl iofs riskrfritt att Rahimi slutför en eventuell match 7. Hoppas bara inte fel kille hamnar i vägen för Rahimi.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Solen lyser och man går med upprätt rygg och blicken lyft. Inser nu att de här senaste veckorna, ja månaderna, varit en ångestpärs av rang.
Nu kan man njuta av hockeymatcher på TV utan att sitta där med nervös ångest.
Mer scanna nyhetsflödet efter nyheter och välbehövliga förändringar i föreningen. Som att JB blir ny sportchef/GM. Glädjas åt NE galna instaklipp.
Vg den HA-finalen är den en batalj av gammalt klassiskt snitt som utspelar sig på olika plan och arenor.
Min enda förvåning är att inte avstängningen för den där fega bentacklingen gav fem matcher och slutspelat för säsongen. Nu skulle han ju kunna komma tillbaka till en ev. game 7. Men det är väl dramaturgin som vi ska ha detta onådens hockeyår.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: Får klubbarna fortfarande stöd för uteblivna biljettintäkter?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
{Charle? Det var 700 000 per hemmamatch förra säsongen så det blir 2,1 mile i så fall.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Nisse på Mon or: Om att Björklöven påstår att de har covid.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäs borde väll få några extra miljoner och Linköping+Oskarshamn få 0 för missade intäkter under kvalet? och iår vet dem exakt hur många matcher som vart utan publik i kval/slutspel
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: ” Men nu gällde det ju frågan ifall det är så klokt att redan 2 dagar efter att vi blev klara för nytt spel i SHL, gå ut och offentligt berätta om sina analyser, alternativ och väg att gå, osv osv...”

Nja du skrev att ”det lätt kan bli FÖRHASTADE uttalanden om man redan 2 dagar efter,,” och jag menade på att de har väl arbetat med det länge nu så förhastade uttalanden borde det väl inte bli.

Sen om det är klokt att säga något alls utöver offentlig information, vare sig nu eller innan årsmötet är en sak, men att säga: -”här står vi nu, detta arbetar vi med”, eller tom ”vi har x namn till SC som vi arbetar med, dessa har vi värvat” osv osv anser jag inte skulle kunna bli förhastade uttalanden.
Inte ens ett uttalande om att styrelse och Campese avgår vid en specificerad tidpunkt vore förhastat. Valberedningen borde ju tex redan nu verkligen veta vilka som ställer upp för omval eller inte om de ska ha en ärlig chans att få nya på plats i tid - så varför skulle något vara förhastat?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bifbiffen: vilket inlägg? har missat det...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
ofta när man tittar på slutspelet från utsidan så brukar det vara pest eller kolera kring vilka som vinner, Men i år känns det som att det är Rögle eller pest. Ser myyyycket hellre att dem tar SM-guld än de andra 3 lagen
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Ja och jag tycker det nya systemet är värdelöst just av den anledningen. SHL blir försvagat i och med detta byte. Trist. Ser heller inte att någon av lagen hade haft minsta svårighet att städa av Timrå/Löven.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rytter: Ville Suomi
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Välkommen om inte annat har du lite godis från Nisse att ta del av :)

Bra förvärv för juniorverksamheten. Vill tillbaka till den satsning vi gjorde, var en fantastisk tid när vi plockade upp den ena efter den andra från juniorleden, även att vi inte fick behålla dem så länge innan de drog till NHL. Förhoppningsvis får vi tar del av flera av dessa när de väl flyttar hem igen!

Blir det Bombom som sportchef kan jag tänka mig att det blir en annan väg då man vill nyttja hans breda kontaktnät främst. Hoppas på kombo, storsatsning på juniorer och bättre fingertoppskänsla på de vi plockar utifrån. Önska kostar ingenting!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bifbiffen: Ja, man tycker ju det.
Rent spontant och bortsett från den mentala aspekten där ett AS-lag har nåt att vinna medan SHL-laget har nåt att förlora och vilken inverkan det har på resp lags prestation, så känns det som att varken Timrå eller Björklöven hade kunnat rubba vare sig Brynäs eller HV i ett hypotetiskt kval om man ser till det spel som presterats från dessa lag i resp kvalserie.
Men det är som sagt min personliga uppfattning och nåt som både Timrå- och Lövenfans sannolikt skulle opponera sig emot.... :-)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
jorgens3: Har ingen koll på junisarna men att SAIK velat behålla honom borde ju borga för att det är nåt att satsa på.
Kunde först inte läsa då jag hittills inte har haft Instagram, men nu är det fixat.
Man måste ju försöka hänga med i utvecklingen...;-)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Håller med, det är lättare än någonsin att ta sig upp från HA.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rumpelstiltskin: Läste följande rader i Jönköpingsposten apropå möjligheter/svårigheter när det gäller att ta sig tillbaka till SHL:

"Och från och med den här säsongen är det svårare än någonsin att ta klivet upp till SHL då endast ett enda lag från Allsvenskan går upp."

Stämmer det verkligen?
Spontant tycker man ju att det borde vara lättare att ta sig upp idag, när AS-lagen som spelat mot varandra under säsongen bara behöver möta en seriekonkurrent om uppflyttning och inte behöva möta ett oftast favoritippat motstånd från ett kvalspelande SHL-lag.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Viktig pusselbit för juniorverksamheten, vet att Skellefteå ville ha Marcus kvar.

www.instagram.com/p/CN5ZKiGnu63/?utm_source=ig_web_copy_link
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Sama: bara säga, vi tror vi har Corona, match inställd testar spelarna visar sig att de inte är något så har som fått några dagars ledighet så nog går de att fejka
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Sama: Nej, men däremot måste resultaten från de kliniska testerna in först. Nu är det, så vitt jag förstått, fler än fem SNABBtester som indikerat smitta, enligt Björklöven själva. I och med det är Lövens smitta ett ’påstående’ just nu. Men vi får se under dagen, vad deras tester visar. Är det fortsatt positiva resultat så har vi minst sagt ett prekärt problem framför oss.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lorgalis: Nä, jag tänker inte "tänka om". Ett dödshot suger oavsett vem det kom ifrån och jag sa aldrig att det kom från er.

Jag föredrar löven över Tik helt enkelt, roligare med ett lag som inte varit uppe på länge.

Tror dock Timrå vinner.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tanke slog mig. Fyfan vad skönt det kommer vara att hv spelar i allsvenskan nästa år. Alltid avskytt den klubben sen 95.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Leffinator: Det där träffar inte ens som ett skämt...

Att Huge skulle vara Sundlöv?

Säger så här... Brynäs IF har nog en bra mycket större kritiker till delar av verksamheten i Sundlöv än man har i nämnde Huge...

Gå å lägg dig!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Leffinator: "Inse att Huge ÄR Sundlöv himself någon gång. det finns ingen annan förklaring"

Tack för komplimangen, det känns faktiskt lite smickrande.
Att bli jämförd med en kunnig och erfaren sportchef som Sundlöv händer ju inte varje dag precis.
Men jag kan lugna dig: jag är bara en i mängden av alla andra soffcoacher härinne som, i jämförelse med Sundlöv, bara är ett gäng av oftast okunniga, oinsatta och oerfarna supportrar som tror att dom vet bättre och skulle göra ett mkt bättre jobb än Sundlöv själv....
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tiken: Det går inte att fejka ett coronautbrott i SHL/HA även om du vill tro det.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: "Fast styrelsen&co står väl inte och väntar ut om Bif klarade sig kvar eller inte innan de börjar titta på gjorda analysen, alternativ och väg att gå, osv osv?"

Självklart inte. Man har förstås redan innan kvalspelet började skissat på olika scenarier, beroende på om det skulle bli degradering eller fortsatt spel i SHL.
Men nu gällde det ju frågan ifall det är så klokt att redan 2 dagar efter att vi blev klara för nytt spel i SHL, gå ut och offentligt berätta om sina analyser, alternativ och väg att gå, osv osv...
Kommentera

« · 2192929 · »