Brynäs IF

712978 inlägg · 7953 ämnen

A propósito de nada

« · 2218142 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Axle San: Med andra ord finns det en möjlighet att alla spelarna oavsett ålderskategori gör en bättre säsong. Jag tror det är precis den typen av övertro på spelartruppen som har bidragit till att försätta Brynäs i den här situationen. Att massa gråhåriga spelare med gedigna skadehistoriker skulle bli bättre tror inte jag på i alla fall, och det är väldigt svårt att se något större utvecklingspotential hos de flesta yngre spelarna. Offensivt hänger mycket på att Olesen och helst även Eklind växer in snabbt i SHL-kostymen, och att P.Berglund har hållit igång kroppen och inte tappat ännu mer av sin kapacitet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Så om du sänker ribban för hur du förväntar dig att laget skall prestera så blir du mindre besviken om laget hamnar där du satt förväntningsribban?
För mig är det jobbigare, även om jag tippar Brynäs långt ned i tabellen oftast så slutar det i besvikelse när laget hamnat där nere som jag förutspått.
Endast slutspelsplatser kan göra att jag undviker besvikelse oavsett hur lågt jag tippat laget.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Blå grottan: Jag tror inte på "negativ energi" på ett internetforum. Att det har någon som helst påverkan på något, vill säga.

Jag har inte slagit fast något, men jag lägger förväntningarna lågt. Orkar inte bli besviken av det här laget igen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
munkas: Skönt, då räknar vi med gnällfritt så länge vi ligger på plats 13 eller bättre?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jag jämförde ju med förra säsongens lag och inte med andra lag och andra lags talanger har jag ganska dålig koll på.

Utvecklingspotential i Brynäs har spelare som Tom Hedberg, Alexander Ljungkrantz, Oskar Kvist, Noel Gunler och Oscar Birgersson.

Visst är det troligt att precis som du skriver äldre spelare som Danielsson och P.Berglund bli sämre men jag tror att Danielsson kan ta ett större ansvar defensivt om han ställer upp på det helhjärtat, jag ser möjligheter där.
Sen finns ju fin möjlighet att äldre spelare som Scott, Rödin Molin, Björk, Sallinen, Ölund (ganska ung fortfarande), Pettersson, Viktor Andren för att nämna några faktiskt gör en bättre säsong och Palve har vi från start nu också.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Jag tror faktiskt att det kommer bli en helt ok säsong, stabilare än förra. Tror vi har bra chans på 13:e platsen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: OK, du har redan slagit fast att det blir kval? Då kan vi (som janT sa) slippa ditt eviga gnäll under HELA kommande säsongen. Skönt, för det sprider bara negativ energi. Detta gäller även alla andra som gett upp på förhand.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mk: Alla du anger utom Tjomme har varit tränare i någon omfattning och alla har flera års distans mellan avslutad spelarkarriär och en sportchefsroll.

Jag tror absolut att Alcén kan bli en riktigt bra sportchef med några års erfarenhet av ledarskap och av att bygga lag. Han har redan spelsinne och smartness.
Men nog har Brynäs gjort en enorm chansning. Det finns så mycket som talar emot, ingen dokumenterad ledarerfarenhet, ingen utbildning, privata relationer till många i spelartruppen mm. Det jag är intresserad av är vad som låg i andra vågskålen som vägde upp.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
spolaisen: Det finns ju fler personer .
Börja i norr. Skuggan i Luleå, du har Känttä, vad har han för egen karriär? Nubben. Sen Tjomme ingen "utbildning".
Och så vidare.
Drtr inte alls fel att ha en utbildning. Men det är MINST lina viktigt att ha personkännedom, kunna ta människor, få förtroende av agenter så att de tar sina spelare till Brynäs.

Jag återkommer till vad Sanny sa i våras. Sätt Alcén som SC. En smart och verbal kille.
Sanny känner nog Alcén bättre än någon av oss härinne.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: ”Hoppas ingen räknar med något bättre än kval”

Toppen med klargörande information från dig!

Då slipper man med andra ord ta del av ditt gnäll kommande säsong - vi är ju redan klara för kval.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Det kanske är en kuggfråga för dig. Tänkte mest på att du skrev "Rutinerat lag där många yngre spelare blir ett år bättre", då hade det varit rimligt att kunna peka på unga spelare med utvecklingspotential. Det är väldigt enkelt att inse att äldre spelare som Danielsson, P.Berglund med flera kommer bli ett år sämre, desto mindre givet att massa unga blir tillräckligt bra för att tillföra något. Fjärdekedjan kan mycket väl bestå av äldre spelare även kommande säsong.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Alcen utsedd till sportchef ?
Se HVs tro på Davidsson!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tom Topp: Till skillnad från många andra här hoppas jag att det går bra för mitt lag…
De flesta verkar njuta av alla motgångar så de kan ösa ut sitt eviga gnällande, haha
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: ”Vilka är de unga Brynässpelarna som har så stor utvecklingspotential i jämförelse med konkurrenternas talanger?”

Ingen aning, är det en kuggfråga?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mikenomad: Det blir positiva tongångar varje år under silly season, mest på grund av att folk saknar hockeyn och inte för att Brynäs blivit bättre. Hoppas ingen räknar med något bättre än kval.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
lapad: "Ditt svar tyder mera på din frustration än något annat Huge."

Klart man blir frustrerad när en random sofftyckare som inte har en aning, ändå kommer med tvärsäkra påståenden om saker hen inte har en aning om, lapad.
Sen räckte det med att Makita som andra skribent ifrågasätter ditt påstående, för att visa hur skrattretande du låter när du påstår att INGEN av oss härinne tror att Alcen haft nåt med värvningen att göra.

"Att du kallar folk för ena och det andra visar ytterligare på dåligt omdöme och brist på fakta."

Du började med att i nedlåtande syfte kalla mig för gammal.
Sen grinar du när jag återgäldade med att påstå att DU inte är tillräckligt gammal för att fatta.
Så för att använda dina egna ord: att du kallar folk för det ena och andra visar ytterligare på dåligt omdöme och brist på fakta.
Där din brist på fakta framförallt visar sig när du utan nån kunskap eller insyn i saken, påstår att Alcen inte haft nånting med värvningen att göra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pelle Borås: sexa! Ja nu börjar det likna nåt, snart går ni för guld igen! 😉
Kommentera

Sv: A propósito de nada
lapad: Inte alla.
Det vore märkligt om inte Alcen hade något med denna värvning att göra som SC.
Att det var JB och eller Manner som scoutat och tagit kontakt med VV är nog ingen som ifrågasätter.
Men Alcen måste väl ändå haft sista ordet när det gällde att värva VV och skriva kontraktet.
Alcen hade alldeles säkert andra målvakter som var lediga på marknaden både,billigare och dyrare att ta ställning till men valde förmodligen att lyssna på JB och Manner som har koll på VV.
Manner borde ha stenkoll på VVs kvaliter som målvakt vilket känns bra inför säsongen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Ditt svar tyder mera på din frustration än något annat Huge.

Om du hade hängt med i tråden och i det som har hänt och händer i Brynäs så hade du ”kanske” fattat bättre.
Ingen av oss här inne tror att Alcén haft något med värvningen av den nye målvakten att göra.

Att du kallar folk för ena och det andra visar ytterligare på dåligt omdöme och brist på fakta.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Kan hålla med om att Ersson var ojämn, men han hade bättre stats än vad Vehviläinen har haft i sina klubbadresser efter Kärpät. Att Ersson gjorde sina tavlor kändes mer som en lingchi-konsekvens av Brynäs underlägsenhet i spelet än nåt annat. Jag tror inte någon målvakt hade klarat av att hantera den belastningen och att han klarade av att hitta sin toppnivå i kvalspelet vittnar om en storhet i honom.

Visst kan man säga att Billins missade halva säsongen, men även Brynäs med Billins var ju ett bottenlag, om du förstår vad jag menar. Ingen här inne har nog sett Genoway på länge men det är ett rimligt grundantagande att han är bättre än Billins.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Det går inte att kräva någon sportchefsprestation från Alcén redan nu. Han blev nyss installerad i rollen, efter många om och men, och han har haft absolut noll möjlighet att bedriva sportchefsarbete innan han fick jobbet eftersom han har spelat hockey på heltid. De värvningar som görs nu är resultat av en lång tids scoutingarbete, förhandlingar och samtal från andra personer. Oklart vad du tror att Alcén kunde bidra med där som Manner och Bom-Bom inte kunde?

Om Alcén fortfarande är sportchef om 1 år kommer han att få bekänna färg. Förhoppningsvis är Brynäs fortfarande kvar i SHL då. Många kontrakt kommer att gå ut om man stannar kvar, alla kommer brytas om man åker ur. Oavsett vilket blir det ett väldigt intressant jobb för lagbyggaren.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Vilka är de unga Brynässpelarna som har så stor utvecklingspotential i jämförelse med konkurrenternas talanger?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jag hävdar fortfarande att den största anledningen till fjolårets fiasko är att vi inledde med 9 bortamatcher på de första 12 omgångarna och halkade efter redan där.
Sen blev det ju ännu värre med corona i december - och vid jul låg vi sist med 11 poäng upp till närmaste lag.

Vi har alltså fått jaga med en oerhörd press hela säsongen, plus en skrattretande massa skador på nyckelspelare (förstafemman). Och med ständig press presterar man ju sämre, får inget självförtroende.

Det är ju en otrolig skillnad att ha lite medgång i början och en poängskörd som man kan rida på hela säsongen. Så låt oss hoppas på 1-2 bra forwards till och en bra start så tror jag vi kan landa i alla fall plats 6-8.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mikenomad:
Högst tillfälligt.😉
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JanT: Positiva tongångar i Brynäsboken, vad skådar mitt norra? 😲🧐
Nästan lite............fräscht 😉
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Instämmer i din analys. Vi har definitivt chans på plats 8-10. Glöm inte att revanschlusten hos spelarna lär vara stor och att absolut ingen tror på laget!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jag skrev "vår nye tränare" (vet inte varför...) men det skulle naturligtvis vara "vår nye målvakt", eftersom jag svarade på lapads inlägg där han säkert påstår att Alcen inte haft nåt med den värvningen att göra öht.
Det är förstås högst sannolikt att BomBom och Manner har varit dom mest drivande bakom värvningen men att Alcen inte skulle ha bidragit med nånting i försöken att locka hit honom, håller jag för väldigt osannolikt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jag har roat mig att jämföra förra säsongens lag med kommande säsongs lagbygge detta är vad jag kommit fram till;

- Nya och klart mer meriterade tränare är ett plus på bänken..
- Rutinerat lag där många yngre spelare blir ett år bättre.

Målvakter: Ersson vs Vehviläinen. Bör vara en uppgradering.

Backar: Genoway & Bergman vs Billins, Andersén, Ingman. Ser klart bättre ut denna säsong och Genoway är spets rakt igenom.

Forwards: Eklind & Olesen vs Jaedon, Harper och några till, tillsynes ett tapp men Jaedon och Harper är inga lirare att räkna med i motgång.

Sammanfattningsvis är det väldigt svårt att vara negativ inför den kommande säsong. Äntligen har vi både en klassmålvakt och klasstränare, viktigt! Sen kombinationen av rutin och de yngre killarna som knackar på dörren tycker jag känns spännande.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Vi vet att Alcén inte var sportchef när den nya tränaren värvades och att Bom-Bom, som var sportchef vid tidpunkten, kände honom väl sedan tidigare. Det är väl inte särskilt svårt att förstå att det var Bom-Boms rekrytering?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
9du har rätt, truppen består av gamla trötta spelare...tyvärr får man också tillägga dolda skador på bärande spelare
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jag väljer nog att vinkla det lite mer positivt än dig. På målvaktssidan ska vi inte glömma bort att Ersson var väldigt ojämn förra säsongen. Vissa matcher var han totalt outstanding, medan i andra matchet kunde han släppa in enkla mål. Kan såklart bero på trötthet av att han blev sönderpepprad med skott i många matcher, men ändå. VV har mer rutin och bör således var mer stabil men har samtidigt en väldigt hög uppsida. Sen ska vi inte glömma bort faktorn att PA inte ville förlänga med Ersson. Det beslutet har jag totalsågat här förut och det vidhåller jag givetvis, men det säger ändå någonting om att Ersson kanske inte var den där tryggheten i mål.

Backsidan är såklart en jätteuppgradering och det baserar jag enbart på Genoway som är en klassback i SHL. Billins missade mer än halva serien då han inte värvades förrän efter jul och dessutom borta med en skada ett par veckor. Ingman spelade ingenting och Andersén var klappkass. Lägg dessutom till att Björk och Hedberg har fått ett års till utveckling och bör bara kunna bli bättre denna säsong. Deras spel i kvalet var på en helt annan nivå när dom fick en tränare som verkligen trodde på dom.

Forwardsidan givetvis sämre denna säsong än förra. Men det förvånar mig inte om man värvar in ett par spelare under säsongen, på samma sätt som man gjorde med Gunler, Harper och Palve.

Om Bom-Bom lämnar oss nu så gör han det med ett sjuhelvetes bra eftermäle. Kommer in som en kung i kvalet, räddar oss kvar i SHL, lyckas värva Manner mitt i mediastormen då Brynäs fullständigt kastades under bussen av media, värvar Genoway och VV.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
lapad: "Ditt svar var inget nytt för någon sv oss i tråden. Du har blivit gammal och kör om och om med samma argument Huge. Det håller inte längre"

Oavsett om svaret är nytt eller om jag kört med det sen Sundsvall brann, så ändrar det inte på faktum: du är bara en random sofftyckare som sitter och gissar när du tvärsäkert påstår att Alcen inte haft ett dugg med värvningen av vår nye tränare att göra.
Om det sen är en 7-, 12-, 18-, 35-, eller 80-åring som påstår detta, är ointressant men likförbannat med sanningen överensstämmande.
Du är bara inte tillräckligt gammal än för att förstå det.
Det håller inte längre att bara sitta och gissa om saker man inte vet nåt om, om man vill framstå som trovärdig i sina argument och svar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Anton rödin - Greg Scott - Patrik Berglund/?

Nicklas Danielsson - Oula Palve - Emil Molin

Noel Gunler - Tomi Sallinen - Nick Olesen

Oscar Eklind - Linus Ölund - Daniel Mannberg

Extra: Birgersson, Ljungcrantz ,Kvist


Chey Genoway - Simon Bertilsson

Marcus Björk - John Nyberg

Julius Bergman - Kristoffer Berglund

Tom Hedberg -  ?



Mv:

Veini Vehviläinen

Viktor Andrén

Hoppas Berglund byts ut mot någon med mer speed.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
magr: Ja, men vad är sannolikheten att Manner ska förespråka en temposvag hockey som rimmar illa med dagens SHL och som han dessutom skulle få spelarna att köpa och därefter lyckas implementera under försäsongen? Det är tre faktorer som måste klaffa och det känns minst sagt tveksamt. Grundproblemet är att truppen inte är byggd utifrån dagens SHL och att självbilden är dåraktig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Laget är märkbart försvagat på forwardssidan.
På målvakts samt backfronten kan det nog vara jämt skägg.
Den stora frågan är ju vilka som skall göra poängen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
magr: det tänker jag också är förhoppningen. Tycker över att profilen på de nya spelarna är mer intressant än de som lämnat även om nivån är likvärdig. Så tycker vi ska ha förhoppningar om play in. Har faktiskt svårt att se det bli sämre.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Många har ju sågat spelidén vi hade förra säsongen, förhoppningsvis drar vi hem fler poäng med en spelidé som fungerar med truppen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Om vi jämför med laget som höll på att åka ur SHL:

- Nya tränare som förhoppningsvis funkar bättre.
- Gammalt lag där många spelare blir ett år sämre istället för ett år bättre.

Målvakter: Ersson vs Vehviläinen. Jämnt skägg, i bästa fall?

Backar: Genoway & Bergman vs Billins, Andersén, Ingman. Kanske lite bättre spets med Genoway?

Forwards: Eklind & Olesen vs Jaedon, Harper, Persson, Alcén. Hmm...

Sammanfattningsvis är det väldigt svårt att vara positiv inför den kommande säsongen. Som vanligt står hoppet till att en tränare ska vifta med ett trollspö och utveckla massa spelare. Det är dock svårt att se vilka spelare som skulle vara så himla utvecklingsbara i denna trupp.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: vad är det som behöver komma in nu? Jag skulle helst se en till back till kanske Andersen, sen beroende på p.Berglund situationen om han antingen blir fälld eller väljer att sluta i brynäs så anser jag att dessa pengar bör gå till en offensiv stark forward att ha i en andra kedja som kan ta bort pressen på rödin och scott
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Låt oss bara glädjas åt en fin värvning samt lämna hink och spade i sandlådan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: VV behöver ha bättre uppbackning av VA än vad Ersson hade. Tror det blir superviktigt att Andrén studsar tillbaka och förhoppningen är väl att han ska göra det med Henning som ny måliscoach.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Det är viktigt med en bra start!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mk: Samtidigt tog Campese mfl massa dåliga beslut som gjorde att man hamnade i en situation där man tvingades kvala sig kvar. Utöver de dåliga resultaten drog man på sig enorma utgifter och sitter dessutom med massa dåliga spelarkontrakt över den här säsongen också. Men visst, det hade kunnat gå ännu värre.

VV är en bra värvning på pappret. Mitt frågetecken kring honom, enbart utifrån statistiken, är om han verkligen kommer att kunna "rädda" ett bottenlag och "sno poäng" åt laget. Han hade fantastiska stats i Kärpät när de var ligans bästa lag, men desto sämre när han spelat i sämre lag. Han kommer sannolikt få ett av SHL:s absolut svåraste målvaktsuppdrag i Brynäs. Rent mentalt blir det en helt annan grej än att spela i Kärpät.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
lapad: Är det någon som ska äras för denna värvning, så är det ju det nya teamet runt A-laget.
Den med mest kontakter av dessa är ju så klart JB även om Manner kanske varit störst i värvningen av VV.

Då återstår ju frågan, vem tog hit JB?

Jo allas vårat lilla "hatobjekt" Campese..
Så bland det sista MC gjorde var att ta hit en tränare som räddade kvar Brynäs i SHL.
Sen försökte han även få JB att bli SC. Det gick ju inte av kända orsaker.

Men tänk att det är den gamla styrelsen och MC som i grunden ligger bakom värvningen av VV...
Och Johan Alcén. Och Erika Grahm.

Hur ska folk orka med detta styre egentligen?
Det kommer att bli en följetong lika stor som våndan av att Brynäs ska klara dig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Ditt svar var inget nytt för någon sv oss i tråden. Du har blivit gammal och kör om och om med samma argument Huge. Det håller inte längre
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Blir fint med finsk sisu i vinter.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
lapad: " Trots att du hängt med i tråden i stort sett varje dag förvånar mig att du inte fattat att Alcén inte har ett dugg med värvningen att göra…"

Sa sofftyckaren med noll insyn som inte verkar ha tänkt igenom nånting öht....
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Semestern snart slut, o det börjar kännas motigt. Då får vi våran efterlängtade målis o allt känns på topp! Grattis till oss! 😎
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tom Bissett: ”Nu gäller det bara att bli av med Björk”

Jag hopas du skojar
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Grattis BIF!
Kommentera

« · 2218142 · »