Brynäs IF

705124 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs damlag

« · 1902533 Till forumet


Sv: Brynäs damlag
DansbandsWolf: Wakefield valde inte Brynäs för pengarna. Hon ville till en klubb som är på väg uppåt och vara hemmalag i en arena som varit en mardröm att komma till som motståndare. Hon har alltid fascinerats av BIF dam och dess fans... Lönen var inte alls det avgörande. Ytterst sekundärt...
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
DansbandsWolf: inte gratis men inte dyr. Du som har koll, vad tjänar en damspelare i genomsnitt i Luleå? 15 000? Bästa spelaren kanske får max 20 00-25 000?

En lön hos clockwork på ungefär 20 000 men förmodligen mer. Sedan 5000-10 000 i lön från Brynäs.

Edit: genomsnittslönen i SDHL är 4000 kr i månaden.
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
Peja:
Playgirlskor och lunchkuponger på Pigalle?
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
Peja: Tro är att icke veta.....;)
Men vill ud tro att Brynäs har en gratisspelare i Wakefield så skall inte jag ta dig ifrån den villfarelsen.

Men jag vet att Luleå har haft ett damlag i seriespel i minst 20 år innan vi fusionerades men Munksund och deras konkursmässiga lag i högsta seien.
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
DansbandsWolf: Brynäs betonade att Clockwork har fixat jobb åt Wakefield, så hon är uppenbarligen inte hockeyspelare på heltid här. Har därför svårt att tro att hon skulle vara särskilt dyr för Brynäs.

Förresten, när startade Luleå sitt damlag? Var det inte för typ 3 år sedan?
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
bif1912: Nää inte riktigt sant, det där var en extrem förenkling av dig. Visst har Porsers pengar hjälpt till i Luleås damlag men han är långt ifrån den enda sponsorn.
De senaste årens focus på orättvisan betr skillnaden i sponsring av dam/herridrott har en mängd nya sponsorer anmält intresse att stödja Luleås damlag, samt att befintliga sponsorer ökat sin sponsring för att ge lika mycket till damerna.
De tidigare åren har damlaget gått med flera miljoner i förlust men de röda siffrorna har minskat år för år för att nu förhoppningsvis gå brake even kommande säsong. Betänk att vi har flygresor till alla bortamatcher utom till Övik.
Det är "herrlaget" som fått täcka upp förlusterna så att säga att Luleå hockey inte stått för ett skit är galet fel.
Väl använda pengar med tanke på all goodwill det inneburit för föreningen Luleå hockey och staden Luleå i media, vad tror ni en helsida i Aftonbladet eller en timma tv kostar som reklam?
Nu är det inte bara reda pengar föreningen stödjer damlaget med utan även allt runt om med träningsmöjligheter, utrustning, boenden you name it. Efter herrlaget är damlaget det lag som prioriteras alltså är damerna mer prioriterade än J20, helt unikt i Sverige.

Betr Brynäs damlag, bra att ni får fart där för svensk damhockey i stort. Inte bra att 2 lag springer ifrån och gör serien mer eller mindre ointressant. Nu vill det till mer än de två klasspelarna ni lyckats värva med tanke på hur laget presterat de senaste åren och att mer eller mindre alla spelare som var någonting att behålla försvunnit, inte minst målvakten som i ert fall varit mer än halva laget.
En tanke bara betr Wakefield, en spelare Luleå ville behålla men inte hade råd trots kanske största spelarbudgeten i ligan.
Hon spelar inte gratis! Är nog den högst betalda spelaren i ligan så tro inte att Brynäs inte är med och bekostar henne. Drabbar det herrlaget? Who knows men inte går ert damlag med vinst nästa säsong, aldrig i helvete.
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
Jag tror damsatsningen kan vara vinnande i längden då det blir ett socialt ställningstagande som kan locka till sig sponsorer på samma sätt som En bra start. Bygga varumärke!
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
Läste precis en(av många) artiklar där Luleå hyllas till himmelriket för deras satsning på dagverksamheten. Helt ärligt nu, jag hade förstått, och helt ställt mig i hyllningskåren, om det hade vart så att Luleå bestämde sig för att ”okej, nu ska vi lägga 30/40% av vår verksamhetsbudget på damverksamheten”. Alltså i en situation där man bestämmer sig för att ta de smällar som uppkommer(mindre pengar till herrverksamheten) för att på ett seriöst sätt utveckla damhockeyn. MEN, Luleås hela damsatsningen görs helt utan att någon annan del av verksamheten påverkas, då det är en extern sponsor( Minecraft) som pumpar in pengar. HUR kan Luleå få så mycket beröm för detta? Är det någon som ska ha beröm så är det den extrema sponsorn som ger verksamheten stora möjligheter att utvecklas, i en situation där damhockeyn utvecklas på ett fantastiskt sätt. Det Luleå har gjort är att ta emot pengarna å investera dem, och visst ska man ha beröm för det. Men den svåra delen är finansieringen och där har man inte gjort någonting.
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
Makita: Jag tar väldigt gärna ett guld på damsidan och tror absolut att goda resultat på damsidan även stärker herrlaget.
Kanske framförallt när det ska värvas spelare. På motsvarande vis så tror jag att strulet på damsidan senaste två åren varit till skada för klubben. Bra att man tar tag i problemet och satsar på att vara ett topplag.
Jag kommer att följa damlaget med mycket större intresse detta år.
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
Makita: Brynäs betalar väl inte lön till damlagets spelare på samma sätt. Damspelarna får väl anställning via Clockwork och ett jobb på sidan om jag förstår det rätt. Så jag tror inte Brynäs ekonomi påverkas något väsentligt av en damsatsning utan snarare kan vara positivt då det kan locka fler människor till ishallen genom just goodwill.
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
Petrov: Goodwill blir man inte fet av.
Inga direkt prestige värvningar till herrlaget som dock tappade Palushaj till en konkurrent.
Har Brynäs resurser till denna satsning på damlaget samtidigt som herrlaget gör bra resultat och klubben gör plusresultat ser jag inga problem med satsningen på damlaget.
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
Makita: Man skall inte underskatta den goodwill det innebär att ha ett framgångsrikt damlag som syns i media. Detta värde kommer dessutom att öka framgent. Bra för hela föreningen på sikt även om det möjligen inte bär sig initialt.
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
Peja: Finanserar sig damlaget själva eller är det Brynäs herrar som finanserar damlaget.
Om herrlaget finansera damlaget så borde det vara prio ett att ha ett slagkraftigt herrlag.Det kanske Bif har även om de flesta experter utifrån verkar ha en annan åsikt.
Lyckas inte herrlaget gå med vinst vilket ofta hör ihop med det sportsliga framgångarna så kommer det i slutänden gå ut över damlaget.
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
Petrov: synd dem tappade målisrn bara
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
Peja: Kul med en tråd för damhockeyn. Inte för att jag är vidare intresserad men ändå :-)
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
Peja: Ett tag trodde man att Brynäs höll på att avveckla damhockeyn men nu verkar det som att man satsar för att vinna ligan.
Kommentera

Sv: Brynäs damlag
Peja: Nån som har koll på prislappen?
Kommentera

Brynäs damlag
Idag gjorde Brynäs dam en stor prestigevärvning i form av Jennifer Wakefield som tillsammans med Grahm kommer att bli riktiga spetsspelare i damlaget.

Startar härmed en tråd för alla som vill följa och diskutera damlaget.

(Om ni struntar i damlaget kan ni bortse från den här tråden istället för att skriva skit)
Kommentera

« · 1902533