Brynäs IF

710588 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09

2236526 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Auchinleck: Nä det är klart. Rögle är ju lite kändisar nu iom att man har ett bra lag.
Därför får ju inget störa detta.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
mk: Inte ett ord i media om det som det verkar 😏
Kommentera



Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Honken72:
Stryk skall de ha!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Davey85: Eftersom det känns som en evighet till torsdag, o det känns ganska ångestladdat så får vi mellanlanda på tisdag när både LHC o Djurgården spelar. Känns för jä….t att sitta o hoppas att våra bottenkonkurrenter ska torska, men med kvalet i färskt minne så sänker jag mig till den nivån. Kan vi hålla minst två lag bakom oss så slipper vi den stressen både på o utanför isen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Zzz: håller med, Björk var riktigt bra mot hv i kvalet. Det borde kanske vara dags att ändra lite i backparen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Zzz: Tycker också Björk var bra i kvalet, men samtidigt var ju det i matcher mot ett lag som faktiskt kom efter Brynäs i tabellen och som åkte ur SHL. Rent mentalt pallade Björk och flera andra kvalspelet på ett bra sätt, men man kanske inte ska överdriva prestationerna när motståndarna var sämre än alla andra i hela SHL. När tempot inte blir så högt och Björk inte sätts under intensiv press kan han ju spela sitt spel, men när lag skruvar upp tempot har han svårt att hänga med utan att bli för stillastående och göra misstag. Är övertygad om att Björk skulle bli en allsvensk toppback om han tar klivet ner dit, men det är 3-4 andra backar i Brynäs som bör ta det "klivet" innan honom...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Tigerhjärta: Jag har inte sett Salmela sedan han spelade i SHL. Ser i historiken att han skrev på för Ilves i slutet av januari, så frågan är om han inte bara skrev på sent och kanske inte missade så många matcher? Var han skadad innan eller inväntade han anbud från utlandet som av någon anledning aldrig kom, eller som han inte ville ta på grund av corona?

Alcén pch Grahm lär ju inte heller ha sett Salmela i Ilves, men Brynäs finlänska ledarstab bör ha stenkoll på hur han presterade där.

Annars är Donovan som var i HV en spelare som jag gärna hade sett, men han kanske är inställd på att spela i AHL hela säsongen. Antar dock att Donovan är i en helt annan prisklass än en vetefan som Salmela.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Tigerhjärta:

ska vi int prova värva Hedman..?

youtu.be/cBT0L_QUX-Q
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Peja: Tveksam på den risk/rewarden... Med tanke på antalet spelade matcher de senaste säsongerna känns han ganska skadebenägen dessutom
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Peja: Den gamla legoknekten. Ja varför inte, men frågan är om han är villig att ta rollen. Kan man bli av med någon back och använda fansens miljon så borde det räcka till om rätt spelare bli ledig.

Många är kritiska mot Björk men med rätt backpartner tycker jag han är kvalitetsback i SHL. Han var t.ex dominant i kvalet mot HV när han spelade med Bertilsson. Björk och Genoway tar verkligen inte fram det bästa hos varandra.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Huge: Jag har ingen aning om puckens ursprungliga bana men på repriserna på SHL.se så ser det ut som att VV sträcker fram plocken för att fånga pucken och sjunker ihop med kroppen. När pucken ändrar bana så är hela vänstersidan blottad.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Peja:
Salmela är kanske ett rimligt alternativ just nu.
Han har varit en bra back. Dock är han gammal nu och kroppen kan börja ta ut sin rätt. Är han hel nog att klara istiden? Hinner han med i shl-tempot? Vågar han kliva på och ta det fysiska spelet när hans skridskor nästa ligger uppe på hyllan redan?
Åh andra sidan vad finns det att välja på?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
lapad:

BIF lägger kanske för lite tid på distansskott under träningarna?

Inte många skott från blå under match.

Pucken spelas mellan backar och backar/forwards längs blå linjen under match, tyvärr uteblir ofta direktskott mot mål från blå ...

Vi hade fler avvägda skott från blå under Gundersson tid i Brynäs..
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Zzz: En spelare som jag tänker på är Anssi Salmela. Gammal men Manner borde ju ha koll på hur han spelade i Ilves ifjol, han borde fortfarande vara bättre än de flesta av Brynäs backar... om han inte har lagt av.

Salmela spelade ju med stora risker för några år sen, men han kanske har blivit av med det på ålderns höst, men tappat andra delar... tänker jag. Kanske skulle kunna bli en bra värvning som typ Kokko var innan han bentacklades sönder.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
lapad: Är vi verkligen säkra på att Ersson hade problem med långskott om man väger in relevanta faktorer som typ:
1) Ersson blev "utsatt" för många fler skott än motståndarnas målvakt i nästan varenda match. Släppte han in många långskott procentuellt sett eller totalt sett? ELler något av det?
2) Hade Ersson en rimlig chans att återhämta sig mellan och under matcher när han stod så extremt ofta och när motståndarna sköt så extremt många skott? Skott 35-45 måste ju vara jobbigare för en målvakt än skott 10-12, generellt sett, om du förstår vad jag menar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Trist med en ganska kass känsla inför nästa match. Men kanske är läget bra, Leksand flyger ganska högt nu och vi måste hitta grunderna igen. Kan vi göra en match utan billiga/enkla misstag så har vi en hyfsad chans. Låt leksand stå för fiolerna.

Sen börjar jag bli sugen på swishkampanj.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Zzz: Håller med om ettan men tvåan är mer svårbedömd när det gäller VV:s agerande. Det ser ut som att skottet är på väg att gå utanför och vid fri sikt så hade VV förmodligen räddat. Nu sker styrningen utanför den ursprungliga skottlinjen sas, vilket skapar en ny skottvinkel varifrån pucken styrs.
För att täcka upp för möjligheten att rädda styrningen skulle VV mao ha behövt placera sig ännu längre åt vänster från början och då hade han å andra sidan öppnat upp på sin högra sida.
I övrigt håller jag med dig, känns även som att många till viss del och lite orättvist har övervärderat/hissat honom som målvakt, han är trots allt inte så meriterad och har såvitt jag kan se aldrig spelat på stor rink under sin karriär.
Han måste få lite mer tid för omställningen där än de få matcher han stått så här långt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Zzz: De senaste säsongerna har de flesta av våra målvakter haft svårt med just skott från blå. Felix, Ersson och nu VV?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Carlo:
Genoway Nyberg
Berra Hedberg
Mylleri Bergman
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Pettisbif: håller med om att man bör titta över backparen. Nyberg Berra (defensiva) med Genoway Hedberg (offensiva). En offensiv och en defensiv i varje par så är det 2 par.
Sedan det 3e paret blir svårare Bergman Mylläri Björk Berglund. Skall man kika lite på +- så borde det bli Mylleri med Berglund/Bergman
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Zzz:

många målvakter har problem med distansavslut..

BIF bör träna på distansavslut.
BIF-spelarna bör träna att skjuta i dragningarna av motspelare, så motståndarmålvakten inte kan läsa när skottet avlossas..

Färjestads första mål ett relativt lätt distansavslut med BIF-back som tyvärr skymde BIF-målvakten i skottögonblicket..

youtu.be/8GY_bAyzDvs
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Hank81: Två första målen i går är väl målvaktstavlor. Även om andra delvis kan förklaras av en styrning så borde han ha första stolpen. Första målet förstår jag ärligt talat inte vad han gör.

Känns som att VV är bra i närspel och har bra reflexer men ibland gör lite konstiga bedömningar på distansavslut.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Skellefteå, 8 matcher 9 mål i baken
Brynäs, 9 matcher 34 insläppta
Det säger en hel del om defensiven och kvalitet på våra backar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Jugge: Det var en kommentator som sa att Björk har en riktigt hårt skott, det har i alla fal jag inte sett
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Auchinleck: Luleå kommer aldrig att ta emot Mannberg oavsett fast han är helt gratis, så jävla usel spelare.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Hank81:
Du får para ihop vilja med förmåga och vilket spel som förväntas.
Mannberg funkar i Bulanhockey som en intensitetsspelare, men han är helt borta om det handlar mer om smartness, finess där spelet dikterar villkoret och inte hans skridskoåkning på max.

Trade till Luleå.
Lättar på lönebudgeten.
Mannberg får åka i alla lägen.
Bulan får mer energi i laget.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Blå grottan: VV har väl inte varit direkt dålig, dock trodde jag han skulle vara bättre och tätare. Släpper hela tiden farliga returer och känns liten i målet. Hoppas han spelar upp sig.
Visst vi har inget bra lag, 3:e och 4:e femman håller ju allsvensk klass. Men det är ju inte förbjudet för dem att utvecklas och att vilja bli bättre. Det känns mest som att dem sitter still i sin båt. Ta mannberg tex, bara hans aura på plan säger att av mig får ni max 3-4 mål på en säsong.
Det räcker inte, dem måste vilja bli bättre.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Blå grottan:
Det är lättare att vara bra i ett bra lag. Det är jävligt svårt att vara bra i ett svajigt lag.

Vi BEHÖVER höja lägstanivån på framför allt backarna!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
munkas: ”Gräva ner 500-lappar i potatislandet” Det var helgens roligaste! Tackar!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Jobbocop:

Skott Brynäs: 31
Skott FBK: 28

Räddnings% - Vehviläinen 82,14%
Räddnings% - Furch 93,55

Statistiken säger inte allt, försvarsspelet hjälpte inte VV. Men med de siffrorna på en målvakt går det inte att vinna.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Pettisbif: Även jag har varit kritisk mot Nyberg och tycker som du att han spelat upp sig. Men igår hade han 5 min istid. Igår var två av lagets mest rutinerade och välbetalda backar är uppsatta som 7-8 back. Det är inte så konstigt att vi har problem när den kategorin spelare inte levererar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Ser att K.Berglund ligger en istid på 9:28 min/match vilket betyder att han spelar minst av alla våra backar. Så en inte allt för vågad gissning är att det är han som hänger löst om någon ny back ska in. Han bör ha ett relativt fett kontrakt så troligen får Brynäs stå för en del av lönen säsongen ut även om han skulle hitta en ny klubb.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Mattson:

Pratar du fortfarande pengar från medlemmar, eller hur ”engagerad” man är?

Sedan hur vet du vem som mest engagerad?
Varför är jag mer engagerad i Brynäs om jag tar mina tre barn och särbons med sina två och ser matchen live eller om vi sitter hemma tillsammans i soffan?

Och du är väldigt långt ifrån sanningen om du säger att ”allt handlar om vilket engagemang som finns för föreningen på medlems-/supporternivå”.
Och det gäller även om du pratar sålda matchbiljetter istället för engagemang.
Om du så skulle dubbla publiksnittet, vilket är fysiskt omöjligt i monitor, så ser du att även om detta är en viktig post av nettoomsättningen så är det långt ifrån denna post som avgör.

Du tycks tom tro att det bara är pengar in som har betydelse.
Ta tex att vi låg i shl-toppen på spelarlöner i fjol. Vi kom i botten placeringsmässigt.
Det är inte hållbart att kompensera detta svinn genom att putta in mer pengar utan det handlar väldigt tydligt också om att sänka ”onödiga” kostnader.
Eller hur många sittplatser i arenan tycker du är rimligt att vi ska viga till att finansiera dåliga beslut?
Vad säger att vi blir ett bättre shl-lag bara för att vi ökar omsättningen och kan öka kostnaderna?
Bygger vi ett lag på dyra ”billiga värvningar” som inte höjer lagets nivå från år till år och sedan måste värva in spelare under pågående serie och kicka tränare som en följd så sitter inte ”allt” i engagemanget , för lösningen är inte nödvändigtvis att putta in mer.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Malken: Tror att både Björks och Genoways spel skulle stabiliseras med Bertilsson som backpartner. Tyvärr behöver Hedberg också Bertilsson.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Pettisbif:
Björk verkar vara Holmqvists favoritback
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Pettisbif: Genoway har, vad jag förstår, varit inne på 7 av 8 av de senaste baklängesmålen. När Genoway stöter och misslyckas blir det ofta mål för motståndarlaget då Björk förlorar i princip alla skridskodueller. Är det inte dags för Nyberg bredvid Genoway i första backpar? ...Och jag tycker som du att Bergman har växt. Undrar om inte Björk inte ska ner ganska ordentligt i backhierarkin.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Nästa match blir viktig. Antingen komma igen lite eller fritt fall i tabellen
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Stenis: Allt handlar om vilket engagemang som finns för föreningen på medlems-/supporternivå. När fans börjar prata om ”skyldighet”, som du, för att gå på hemmamatcher så vet man att vi har inte har mycket att hämta på elitnivå. Jag tvivlar inte på att Brynäs lirar i AS inom några år. Det är på den nivå Gävles engagemang ligger.

Självklart är det enskilda medlemmars engagemang som på lång sikt avgör hur föreningen till slut lyckas. I dag handlar det om de som är aktiva i laget, vilket är en annan femma.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Mattson:
Menar du att det är den enskilde medlemmens fel att anställda inte raggar tillräckligt med sponsorer, att den sportsliga ledningen inte värvar rätt från början, att vi har och har haft anställda som entledigats fast de fortfarande är under kontrakt och har tärt och tär på ekonomin, att inte fler personer tagit en dagens på Brynäs lunchrestaurang eller en extra burgare i periodpausen, osv?

Är det inte så att problemet faktiskt ligger väldigt lite i om vi medlemmar stoppar in en krona extra eller två. För det är inte vår skyldighet alls att åka på varje hemmamatch eller käka en dagens varje dag på Sätraåsen.
Jag kan köpa mitt cmore abonnemang och för det får Brynäs ett bidrag av mig, och jag kan käka på korvmojen på hörnet eller laga min mat själv om jag vill och det är Brynäs anställda som ska övertyga de företag som jag handlat ifrån att sponsra klubben. Jag som medlem har absolut inget ansvar i att klubben gick back i fjol eller kan hamna i ha nästa säsong.
Jag har röstat in kangas för jag trodde mer på honom än de andra kandidaterna. Jag kan ha valt fel ordf tillsammans med en majoritet av medlemmarna men där går gränsen för mitt ansvar. Och det kan jag bara rätta till på nästa årsmöte då mandatet för kangas går ut.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Auchinleck: Man vill ju helst inte betala något som stöttar den föreningen😁 Fixat hos BSG nu👍
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Supportern: Vem väljer styrelse?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Jag är inte den som är den. Jag är kanske den som klagat mest av alla här på HS och på John Nyberg. Men faktum kvarstår att han har rätt så överlägset bäst +/- i Brynäs. Vet att visa antyder att just den statistiken inte är nått att hänga i julgranen. Men jag vill istället för att håna Nyberg nu hylla honom. Han har spelat uppoffrande och resolut. Gör det han ska och sliter enormt i BP men även i defensiven. Varit rätt vass med poängen dessutom.
Tycker han bör gå före Mylläri alla dagar i veckan. Sätt Nybbe med Björk som jag anser är svagast just nu av dom 6.
Sen tycker även jag att Bergman växt. Mot Örebro var han nog bästa back skulle jag säga. Och idag var han bra igen! Tror han skulle kunna passa bra ihop med Hedberg.
Berra med Chay. Påminner om Berra-Gunde.
Sen Hedberg som jag tycker är riktigt bra i år, ihop med Bergman som har växt på slutet som sagt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Mattson: du kan väl knappast beskylla fans att vi är där vi är? Som stenis säger så är det ju den valda styrelsen över tid som monumentalt misslyckats om och om igen på alla fronter.

Ok att det är tidigare styre som mest av allt satt oss där vi är. Men trots allt så är det helt sjukt att man inte gjort mer och bättre beslut inför säsongen.

Man är helt ärligt less och att då beskylla fans känns magstarkt. Hade det varit aktieägare hade nog rådet varit att ta stoppen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Auchinleck: näst högsta siffran på alla shl matcherna idag.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Tänk om man fick drömma om en ny brynäs femma:
Kinnvall - Carlsson
Palushaj - Kellman - Boqvist

Osså Dansk med VV I kasse.

Fram tills Alcén vaknar ur sitt ide så tycker jag man lär vaska om ordentligt till nästa match. Nått som jag velat redan efter första matchen efter vi började torska..

VV (Andrén)

Bertilsson - Genoway
Hedberg - Nyberg
Björk - Bergman

Rödin - Scott - Danielsson
Eklind - Palve - Sallinen
Olesen - Ölund - Gunler
Kvist - Pettersson - Ljungkrantz

PP1:
Genoway på blå
Danielsson till vänster
Palve till höger
Rödin runt kassen
Scott framför mål och i slottet

PP2:
Hedberg på blå
Gunler till vänster
Sallinen till höger
Ölund runt kassen
Eklind framför mål och i slottet

Lovar att den där uppställningen skulle få ut mera!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Stenis: Resonerar genomsnittsbrynäsaren likadant, att det inte är ”värt att putta in mer”, så förklarar det hela förfallet.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Carlo: har sagt det förr och säger det igen.
Dansk, Kinnvall och Kellman! Kanske även Boqvist om det går.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
Mattson:
Fast nu missar du nog en väsentlig del.
De som investerar i en verksamhet erbjuder sina resurser så att vetksamheten kan investera i tex en maskinpark eller fler anställda. Verksamheten kan då producera billigare produkter eller anställa fler anställda som kan bidra till ökade som i slutänden ger mer vinst.
Syftet är till slut att investerarna ska få tillbaka deras investering med ränta. De ska gå med vinst.
De är ju inte så att de normalt går iförbi ett bolag som har en konka-skylt på väggen och känner ”dem har jag råd att rädda” och putsar in kapital, utan de räknar med en framtida avkastning.
Och aktieägarna har köpt aktier därför att de normalt hoppas att aktien stiger i värde och att det blir bra aktieutdelning istället för att ha kapitalet på banken utan nämnvärd ränta, om ens någon. De är väldigt många företag som konkat just för att aktieägarna inte vill investera mera. Att man konkar är dock inte investerares och aktieägarnas fel utan styrelsens och den vd de tillsatt som inte lyckats få så pass ekonomi och framtidstro i verksamheten att det är värt att putta in mer.
Kommentera

2236526 · »