Brynäs IF

705111 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29

2000470 · » Till forumet



Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Peja: Jag tänkte likadant emot Malmö. De har varit bra vissa matcher men många ggr har de hamnat i egen zon och eftersom det inte sker någon direkt aktiv coaching i båset så får Rödins starta i defensiv zon aldeles för ofta. Jag skulle vilja se att man vågar coacha in andra formationer i defensiv zon för att maximera förstafemmans tid offensivt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
HitTheLights: Jo, Brynäs har tillräckligt stora ekonomiska muskler för att tillhöra övre halvan. Och i sammanställningen de gjorde framgick även att killar som Linderlöf och Zetterberg hade väldigt små löner, så att de är utfyllnadsspelare är faktiskt väldigt rimligt. Det är snarare många av de högavlönade som inte levererar, typ Danielsson har betalt för att vara en toppspelare men är det inte. Av spelarna på 30+ är det förmodligen bara Scott och Sallinen som jag skulle ge godkänt hittills den här säsongen.

Blev lite oroad över fjärdekedjan senast. Blomman, Alcén och Rohdin är trots allt tre rutinerade spelare men det kändes som att Malmö skapade chanser på dem i nästan varenda byte. När man sätter tre så rutinerade spelare i samma kedja förväntar jag mig att de ska kunna gå in och göra ett bra jobb, dvs sätta press på motståndarna, ofta få till tekningar i anfallszon och kanske fixa utvisningar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Chanzone: Det var någon som hade räknat ut alla lags lönebudget genom att använda sig av Madhawks löneredovisning av alla spelare i shl och då låg Brynäs 4-5 i lönebudget. Så allt snack om för mycket fokus på Damlag och brist på pengar är skitsnack. Brynäs binder helt enkelt för mycket pengar på fel spelartyper.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Chanzone:
Sundlöv kritisk till att SHL kunde köpa sönder ett allsvenskt lag i november 2017.
Sedan handlar Sundlöf & co i juli 2019 spelare från Västerås hockey, den ena handen vet tydligen inte vad den andra handen gör....

"Västerås har som bekant redan tappat hela fem (!) spelare till SHL inför den kommande säsongen. Det rör sig om Alexander Lindelöf (Brynäs), Lukas Zetterberg (Brynäs), Samuel Ersson (Brynäs), Mikael Frycklund (Linköping) och Kalle Östman (Djurgården).

Det kommer emellertid inte stanna där.

Josef Ingman väntas nämligen hamna i Brynäs, avslöjar SportExpressen.

Han är en tilltänkt ersättare till Victor Söderström, som troligen hamnar i Nordamerika.

Den 24-årige backen - som lirade i Karlskrona så sent som förra säsongen - lämnar därmed VIK innan han har hunnit spela en enda match med laget."
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Chanzone:
Man får rätta mun efter matsäcken, gäller också den anrika klubben Brynäs.
Brynäs har en dyr organisation och då blir det bara pengar över till sperlare från hockeyallsvenskan. Många sura ledare i HA, när SHL-klubbarna nyper toppspelarna för en billig penning.

”Kan köpa sönder ett lag för skitpengar”
Allsvenska sportcheferna kritiska mot omstridda avtalet – och sin egen organisation
av
Hans Abrahamsson, Tomas Ros

TOR 30 NOV 2017
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
xxx BIF xxx: Man kan ju säga, för att vara snäll, att det inte direkt blivit bingo med våra nyförvärv. Underbetyg helt klart. Skulle killgissa att Bifs lönebudget för A-laget ligger nånstans på plats 5-8 i SHL. Här kan massa kräva mycket mer för pengarna. Problem är ju att marginalspelare sitter på höga löner. Alcen, Blomman och Rohdin t ex. Måste ju vara den dyraste 4e kedjan i SHL historia!?

Om en spelare är värdelös i förstakedjan så kommer han knappast vara nå bättre i andra kedja. Blir ju ingen automatiskt förstärkning då. Men visst, jag håller med dig. Ju bättre spelare på pappret desto större chans för ett bra lag.

Många här inne glömmer ju bort att man har en ekonomi att sköta. Är ju bara att värva och värva. Det jag menade, misslyckade toppspelare slår hårt.

Om jag skulle få äran att bygga ett lag, och nu pratar jag bara forwards. Då skulle jag slänga merparten av budgeten på top 6. Sen se till att ha en jäkligt stabil tredjekedja som inte kostar skjortan. Därefter en fjärdekedja ledd av en rutinerad defensiv center, flankerad av två lovande junnisar. Typ lite så.

Problemet, som jag ser det, är ju att den tilltänka stommen inte håller. Eller åtminstone underprestera å det grövsta. Då blir det komplementspelarna som får dra lasset, det funkar ju inte över tid. Dessutom blir det svårt för spelare som Zetterberg och Lindelöf mm att utvecklas i lugn och ro.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Chanzone:
Vänta, om nu BIF ska ha en av sina styrkor i att rekrytera rätt, viket är något man internt identifierat som en styrka i arbetet att nå 3-resp. 10årsplanens mål, så borde ditt senario inte kunna bli det problem du beskriver. ( Ironiflagg på den! Personligen tror jag inte BIFs styrka ligger där gentemot konkurrenterna - utan ha plånboken för det)

Men Ok, om han nu inte platsar i 1sta, vilket inte alls är ett orimlig riskantagande, så bör han iaf platsa i 2dra i ett dåligt byggt lag i motgång.
Då stärker denne upp 2dra, och 3 o 4 får sina tillgångar på samma sätt som tidigare beskrivits! Dvs 75% av linorna är förstärkta.

Omvänt - tror/tycker du:
Att det på något sätt är bättre och mer ekonomiskt att värva massa junisar att låna ut, zetterbergs och andra HA spelare att sätt på läktaren för att de inte tillför laget något extra egentligen?
Och ffa kompletteringsvärva med fokus på 3 & 4 linan? Och vad står du då med om de slår fel ekonomisk och sportsligt?


Jag förstår också din poäng och innan försäsongen, när laget byggs, delar jag till vis del din syn, dock inte då laget måste kompletteringsvärvas pga av brister/motgångar.

Det är det jag menar om man tror man kan vara ett topp 4 lag över 10års tid mrd guldkran utan att öppna plånboken och vara en av de marknadsledande shl-klubbarna på lönefronten.
Gör man det inte vid lagbygget genom hög budgeterad lönekostnad, så skjuter man problemet framför sig. Det är inget billigare att chansvärva ”potentialspelare” innan man har en stomme som är ledande i shl och seriöst arbeta mot målen.

Kan man inte öppna och kompl.värva det man verkligen behöver ska man inte arbeta med mål utan visioner. Låter lika bra men man har inte lovat något!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
xxx BIF xxx: I teorin stämmer ju det såklart och jag förstår hur du menar. Men vad händer när en tilltänkt toppspelare inte levererar? Lex Danielsson eller Desch. Då sitter man där med dyra spelare som mer eller mindre förstör chanserna att förstärka under säsongen. Det är så sjukt viktigt att träffa rätt på top-6 killarna.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Qvarre: Snälla har du inte erfarenhet eller släkt med Sundqvist eller vill jävlas med Brynäs så lägg ner byte av tränare måste ske, har du lyssnat på han vid tv intervjuer tomt ingenting
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Byter vi tränare utan att först ha sondera, letat och hittat vad man nu tror är det bästa så är det enligt mig ett misstag.
Det är lite vad som redan skett de senaste säsongerna.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Mattson:
”Hur ska en enskild spelare kunna styra upp hönsgården? Krävs nåt annat för att få spelarna att prestera.”

Men rätt spelare, en ensam spelare, stärker ju hela lagets alla linor.

Ta förstalinan
En spets går in i första och petar ner tex jeadon i andra, jeadon petar ner brodecki i 3dje, brodecki petar ner Molin till fjärde.
Hela lagets alla linor har därmed stärks upp av endast en spelare i första.
Men en ny Molin stärker upp 3dje och petar ner mannberg till 4de som sätter Zetterberg på,läktaren. Typ. Men det är 1sta och andra sim käkar mest istid. Hur mycket bättre har ett lag då teoretiskt blivit?
Omvänt - hur ser en skada på rödin ut för ett dåligt värvat lag?
Eller värre sigalet nu för backsidan?

Här är största felet Bif gjort historiskt.
De fiskar på för grunt vatten när laget ska stärkas upp,
och ja det är dyrare att värva en spelare till 1sta linan än till 3dje, men ränta på ränta effekten gör det till en bättre investering.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Stefan R 63: Som jag skrivit förut – man kan ju inte hålla fast vid tränare bara för att man gjort en rad felbeslut i tränarfrågan och nu vill ge sken av att man tänker långsiktigt. Det är svårt att hitta rätt ibland, bättre då att erkänna att det blev fel och sedan handla klokt till slut. Många av de lag som äntligen hittat rätt har gått en krokig väg fram tills att det blev perfekt tränare i rätt tid. Istället för en halvdan lösning nu (t ex Ove Molin som head) så gå för Wallson eller någon garanterat stark tränare. Som Frölunda gjorde med Rönnberg.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Brynäsgubbe: vi måste göra ett tränarbyte men visdt är det väl märkligt att vi varjevår (trots nya spelare inför varje säsong) skriker om att vi måste ha en bulantyp till tränare! Är det så att vi har bortskämda spelare? Måste ha piska för att prestera? Jag är inte besviken på de nya spelarna a la Zetterberg Norin osv..Det är snarare blomman danielsson alcen rohdin sigalet som gör mig orolig. Inget driv inget jäklar anama...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Forsberg 1978: De har väl inga andra trådar ute, är jag rädd. Trångsyntheten ger sig till känna.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
gytare: Tror ingen här inne tror på ett mirakel om Boqvist återvänder men det verkar ju uppenbarligen Dacke och Sundlöv göra....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
#33: Kom hem för fan, Boqvist. Sitta på läktaren eller dominera i SHL?

Enkelt val...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
gytare: Klart han inte fixar detta själv, vi har ett systemfel men han kan göra stor skillnad förutsatt att han VILL tillbaka. Systemfelet måste lösas på annat sätt.
Kommentera


Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Mattson: Kanske gör en Södertälje och hoppar ner till 1an 😂 eller var det Vita Hästen?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Axle San: tycker vi ska vara försiktiga med tron på ett mirakel om Boqen återvänder, dels för hans egen skull samt för som läget ser ut i dagsläget är en spelare långt ifrån tillräckligt. Men självklart en betydande förstärkning.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Forsberg 1978: Jag är förfärligt rädd för att du har rätt, jag tror att tåget lämnade perongen igår vid 21:30....tyvärr
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
lapad: Som det ser ut så tror jag tåget gått tyvärr...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Anders Berg: Tycks som om tiden sprungit ifrån Brynäs. Den enda röda tråden de senaste 40 åren är att vi är ett bottenlag. Om det är brist på kapital eller kunskap är oklart men nog fan pekar det åt ett och samma håll för föreningen. Jag intalar mej att det är kul att ha ett lag i allsvenskan också. Behöver nog 10 år till för att vänja mej vid tanken.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Axle San: Vi kan inte förvänta oss längre att Boqvist kommet tillbaka. Vi behöver göra något "nu" innan tåget går...
Kommentera


Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Axle San: När Gusev är på bänken, då förstår man hur långt ifrån Boqvist är från att spela.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
ellis: Ingen Boqen i laguppställningen ikväll
amp.northjersey.com/amp/2495764001
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Forsberg 1978: Patetiskt av dem ha detta tunnelseende för nyförvärv.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Mattson: Kan vara en idé att bygga upp ett enkelt men stabilt grundspel så spelarna vet vad de ska hålla sig till. En spelidé, verkar som man inte haft det på länge. Kanske bäst med en ny röst i båset för detta?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Anders Berg: Nej då, inga höga odds på det...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Anders Berg: Falukorvsmacka va fan
Kommentera


Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
VARENDA (i stort sett) säsong är det samma snack runt Brynäs - och värre är det i år; för i år hade man ambitioner inom Brynäs IF - ambitioner som man är ljusår från att uppfylla.
Vi fans ropar på "minst 2 backar och 2 nya forwards - samt även tränarens avgång". Det kommer som vanligt att sluta med att tränaren sparkas och ersätts av någon ännu sämre - och spelarna vi ropar efter slutar med någon medelmåtta från Allsvenskan som inte gör någon som helst skillnad.
Någon som sätter emot? Ska vi säga en falukorvsmacka och en öl?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Sama: Tror det blir tufft att försöka värva sig ur detta (även om det kan förbättra placeringen lite). Finns nästan ingen på marknaden vid denna tidpunkt som kan rädda ett lag. Allt hopp till att Devils ändrar sig om Boqvist.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Sama: Hur ska en enskild spelare kunna styra upp hönsgården? Krävs nåt annat för att få spelarna att prestera.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Sama: Knappast, du lär få vänta Dacke och Sundlöv sitter och väntar på Boqvist så det lär inte hända ett skvatt möjligen att dom tar in någon leftover från en SHL konkurrent.....
Jag hade förväntat mig att Sunken blivit kickad vid det här laget men våran ledning verkar se något vi inte ser....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
JanT: Tror snarare på 8-9, kommer bli skilland, kommer bli väldigt intressant med landslagsuppehållet som kommer feter lördag, förväntar mig en till forward eller back.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Enaranger: Instämmer i dagsläget med din analys - det är plats 11-14 som gäller för laget. Har svårt att se oss före Malmö/Växjö med nuvarande spel. Tack och lov verkar LIF/LHC/IKO vara av samma kaliber som årets Brynäsupplaga....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Blixt1980:

I alla fall inte på försäsongen, då var det stillastående, passivt 1-3-1 som gällde.

Senare (innan serien hann starta) så bytte man ju system.
Men då hade man ju redan "slösat bort tid" på att nöta in ett annat
misslyckat system, som man (som tur var) övergav.

Frågan är ju varför man överhuvudtaget försökte ändra till det
passiva systemet som man inledde försäsongen med.
Som ju misslyckades helt, och såg väldigt illa ut.

Hade vi behållit det systemet hela säsongen.
Då hade vi troligen spelat i allsvenskan nu, för det såg illa ut.
Och gjorde att motståndarna fick "lugna gatan" hela matchen.

Igår såg ju nästan alla ut som nybörjare, av någon obegriplig anledning.
Passningar en halvmeter bakom spelare, på skridskorna eller till och med
flera meter fel, som gjorde att spelare fick vända om.

Innan våra tre raka hemmamatcher tänkte jag att vi måste ta minst 5 poäng
för att kunna undvika kval (med tanke på vårt usla bortafacit).
Men det blev bara 4 poäng på dessa tre matcher. Och inte en enda trepoängare.

Betydelsen av nästa match mot Oskarshamn kan inte överdrivas.
En match mot en av våra huvudkonkurrenter för att undvika kval.

För gårdagens match gjorde ju att vi tappade mark igen till det lag
vi möjligen skulle kunna ha efter oss om vi skulle ha chans på topp-10.
Så nu gäller bara med största säkerhet att undvika kval.

Växjö kommer garanterat bli bland de 10 bästa. Och inget av lagen
som ligger topp-8 just nu kommer tappa så pass mycket att de hamnar
sämre än en tionde plats.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
gytare: försökte inte Tommy Sjödin kopiera Bulanhockey och varför köpte inte förra årets spelare det?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Blixt1980: nej tror inte på att vi skulle behållit Melin. Men den största gåtan är ju hur dom tänkte när dom gick från en framgångsrik tränartyp med Bulan för att sedan bestämma sej för Melin.Nu står jag ju inte i båset, men jag tycker då att dom är varandras motpoler.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Brynäsgubbe: Håller helt med, det är viktigt att ha en tränare som kan skapa trygghet i laget med grundspelet. Tränaren ska också lyfta spelarna, speciellt då det går trögt, istället för att såga dem. Vill man ta guld kan det vara bra med en tränare som tidigare gjort det typ Per Bäckman, han har passionen för hockey likasom Bulan.
I det läget Brynäs är nu skulle man spela tjeckiskt, kompakt försvarsspel med blixtsnabba kontringar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Lemp: Så är det säkert. Det som upprör mig mest är att Brynäs inte verkar lärt sig vad som gjorde laget framgångsrikt med Bulan. Man verkar tro att coachingrollen är en mindre detalj.

Inlägg 2 miljoner av dig förresten. Grattis Brynäs-boken. 🎉
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Brynäsgubbe:Tvingas man sparka Sundquist är jag övertygad att Ove kommer vara den som tar över. Stannar Sundquist säsongen ut kommer man välja mellan Ove eller Hellkvist som ersättare, inte en chans att Sundquist får stanna kontraktet ut.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Blixt1980: Ja Melin skulle vi ha haft kvar helt klart, det har jag sagt hela tiden.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Blixt1980: Nej, verkligen inte. 9 raka torsk för Leksand är den enda motiveringen du lär behöva. Helt fel coachingytyp för Brynäs. Vi behöver en Bulan, så enkelt är det. En alphahane för att uttrycka sig lite krystat. Men någon med pondus, någon som kan hockey och kan ge spelarna tydliga roller som de köper.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Mrassarson: Skulle vi haft kvar Melin?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
spolaisen: Förutsätter att Wangson gör succe där han verkar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
xxx BIF xxx:

tyngda av storhetstiden är Dackell och Hammarström,

youtu.be/3sNsqR9EM-o
Kommentera

2000470 · »