Brynäs IF

705113 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03

2085409 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Går det inte att stänga Bif-saik tråden om inte matchen diskuterats längre?
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Svensson_62: Blev en konstig syftning: menade lika mycket var per klubb.,,
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Peja: De får väl göra som med barnbidraget och ge klubbarna i SHL lika mycket... Sen får klubbarna ta ansvar själva ifall de satsat för mycket eller inte kört besparingsprogram.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
bradberry: Ja, det blir ju lite knepigt om det handlar om vilka klubbar som är bäst för att argumentera för sin sak. Faktum är att alla betalar mycket skatt och med tanke på att politiska beslut har kapat intäkterna rejält så tycker jag att de har ett ansvar för klubbarna också. Det hade utan tvekan gått att få till lösningar med rimliga avstånd för 1000+ åskådare i stora arenor, men den möjligheten ges ju inte klubbarna att styra upp.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
munkas: Jag håller med dig på den här punkten Munkas. Sundlöv har inte imponerat så mycket på mig hittills med sina värvningar. Mycket utfyllnad.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Gunderson: ”Känns som Brynäs är ganska rökta att få någon ersättning från staten”

- Varför? Att Brynäs varit oansvariga i spelarvärvningar är inget annat än en mediagrunka. Man värvade två stjärnor i Berglund och Bertilsson men man gjorde det med insamlade externa pengar som täcker absoluta merparten av denna säsongs kostnader för spelarna. Och i ärlighetens namn: Hur har Brynäs trupp sett ut utan dessa två? Väl tunn...

Media slår på stora trumman och sorterar in Brynäs bland lag som ”inte tar ansvar”. Jävla snicksnack... Man måste ha hela bilden...
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Zzz: Det blir ju lite skevt också om vissa lag som redan har en bra trupp inte värvat dyra spelare inför denna säsong. Medan de lag som varit tvungna att värva för att ha en trupp som inte riskerar att åka ur ligan köper spelare inför säsongen.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Gunderson: Hur ska dom kunna dela ut det till vissa och inte andra utan att det uppfattas godtyckligt? Brynäs har dessutom tagit in delvis extern finansiering på Bertilsson och Bulan, i övrigt har väl Brynäs inte värvat så spektakulärt? Det är väl damerna i så fall.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
munkas: Jag måste säga att Peter är riktigt skön i intervjuerna, man vet aldrig var man har honom.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Peja: Fast spelare som Mannberg, Pettersson och Persson är det ju Sundlöv som har skrivit kontrakt med. I min bok är dessa inte spelare som man bygger topplag med. Möjligtvis i en fjärdefemma. Kanske. Men förhoppnings kanske vi blir av med Andersen, Sigalet och Alcen vilket borde frigöra lite deg till kavlitetsspelare. Sen gäller det att Sundlöv kanske kan hitta en Tambellini eller Fröden istället för ovan nämnda dussinspelare.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Peja:"Juniorer matchar man delvis därför att dom har potential att bli bättre. Det är inte bara på grund av det som dom tillför för stunden. Därför galet att jämföra nivån mellan veteraner och juniorer.2

Håller ej med, Brynäs har inga juniorer så då får vi ju jämföra våra spelare som har samma roll som juniorer i andra lag med varandra, annars blir det helt galet.
Helt relevant att jämföra spelare med varandra för vad de uträttar på isen och inte blanda in faktorer som ålder till exempel.


" Brynäs utfyllnadsspelare ÄR sämre än motståndarnas, generellt sett, rent statistiskt. Det är hard facts som bevisas ganska enkelt och inte bara min åsikt."

Visa fakta då om du har den.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
munkas: Det är väl väldigt sällan som ett SHL-lag som missar play-in etablerar sig i toppen på mindre än två år, särskilt om de har kvar många spelare. Det var aldrig realistiskt att Peter Andersson skulle göra i princip samma trupp till ett topplag. Jag tycker att truppen är bättre än ifjol, men det är ändå en gradskillnad och inte en revolution som har skett rent truppmässigt. Det kommer nog ta 1-2 år till med nyförvärv och utåtgående kontrakt för att bygga en riktigt bra trupp. Sundlöv måste fortsätta agera lika rätt som han gjorde med Blomqvist och Danielsson när det kommer till utåtgående kontrakt. Kontinuitet är bra men det måste vara rätt spelare som blir kvar till rätt pris, kontinuitet är ju inte bra om man bara fortsätter köra vidare med spelare som inte håller måttet.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Ingen Scott på träningen med laget ännu.
Han körde själv med Ove Molin innan ordinarie träning.


"– Han är inte redo för spel, men det går framåt, säger fysansvarige Magnus Ågren."

"– Jag tror ingenting förrän han är med oss och tränar. När han är det är han väl aktuell för spel, säger Peter Andersson."

Bara att hålla tummarna att Scott är med och tränar med laget snart.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
magr: Låter bra:

"Vad har ni för egen statistik som är viktigast för er då?

– Det vi tittar på, och det vi ser, så är vi okej nånstans... med förbättringsfaser i en del saker. En del saker är jättebra, en del är mindre bra. Jag kommer inte att tala om vad det är.

– Så ni får gärna titta på det där, ni får skriva spaltmeter om det, men vi tittar på vår egen statistik. Vi litar på den, för den är byggd på vårt eget spel, inte på något annat. Det finns statistik, jag vet inte om du sett det, men det finns en miljon olika... och det är därför vi byggt vår egen efter vårt eget spelsystem som kommer att ge oss saker över tid. Vi har spelat fyra matcher så egentligen säger det ingenting, vi behöver ha statistiken över tid i två år, i tre år, i fem år – det är det som det är byggt på."
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
munkas: Blir ju förvisso mer tydligt om man tar med hela citatet:

"Vi är ett lag som ska spela med ett attackpsyke. För mig handlar allt om det mentala. Och det kommer att komma, men jag vet inte när. Det kan ta två år, det kan ta till jul – jag vet inte. Men det är det vi måste träna på."

Men asbolut, ta hans citat helt ur kontext, så kan du dra dina trötta skämt...
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
munkas: Känns som Brynäs är ganska rökta att få någon ersättning från staten:
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/9OvOn9/hardsatsande-klubbar-forlorar-ersattning
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Axle San: Juniorer matchar man delvis därför att dom har potential att bli bättre. Det är inte bara på grund av det som dom tillför för stunden. Därför galet att jämföra nivån mellan veteraner och juniorer.

Brynäs utfyllnadsspelare ÄR sämre än motståndarnas, generellt sett, rent statistiskt. Det är hard facts som bevisas ganska enkelt och inte bara min åsikt. Däremot är min åsikt i frågan att det är omöjligt att argumentera mot statistiken när den sträcker sig över flera år. Sen är det alltid trist att såga spelare, men en utfyllnadsspelare som inte klarar av sitt jobb är lika mycket fel man på fel plats som en spetsspelare som inte klarar av sitt jobb.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
magr: Det kan ta upp till 2 år innan spelet sitter säger Andersson...

Jag tror Brynäs tjänar ganska mycket på att det är glest mellan matcherna. Egentligen skulle nog typ 1 år mellan matcherna vara idealiskt. Då kanske ett par värdelösa kontrakt skulle hinna gå ut också.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Intervju med PA, bland annat säger han så här:

"– Allt handlar om att vara beredd att gå in och göra identitetsjobbet. Men om jag ska vara ärlig så har vi ingen identitet. Kan du svara på vilken Brynäs identitet har, vad står Brynäs för? Vad står Frölunda för? Luleå? Djurgården? Malmö? HV? Alla är hästlängder före och vet du varför – dom har kontinuitet."
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
In och läs Peters tankar kring statistiken. om ni inte har mittmedia köp värt varenda krona
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Peja: Fast jag tycker inte att de är för dåliga, det är du som säger det. Hade vi haft ett bättre lag överlag så tror jag inte att våra utfyllnadsspelares insatser inte ifrågasatts och deras insatser hade inte varit lika avgörande i negativ bemärkelse.
(Kämpa hårt skall göras både i P10 och i representationslaget anser jag och just bland våra utfyllnadsspelare så har vi väldigt hårt jobbande spelare,)

"Om Johan Alcén hade varit 18 hade han nog också fått beröm, men vad är poängen med att konstatera det?"
Om det är så så innebär det att Johan inte är för dålig för SHL utan att han har andra krav på sig än en junior som spelar på samma position.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Axle San: Om Johan Alcén hade varit 18 hade han nog också fått beröm, men vad är poängen med att konstatera det?

Brynäs står inte och faller med någon enskild individ, men sammantaget är nästan alla bakom spetsdåliga för dåliga sett till sina roller. Och det gäller även de som har väldigt begränsade roller. Det är ingen som förväntar sig att Brynäs utfyllnadsspelare ska leda laget, då vore de per definition inte utfyllnadsspelare, men de måste vara åtminstone lika bra som motståndarlagets utfyllnadsspelare. Det är dom inte. Argumentet att dom kämpar hårt kan vi använda när P10 spelar, inte SHL-laget.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Rödin1912: "grejen är att om vi skulle byta ut utfyllnadsspelarna mot juniorer, och juniorerna skulle göra samma insatser så skulle vi spara in på en massa ”dyra” spelarlöner för utfyllnadsspelare. Junisarna spelar ju i princip gratis"

Precis så är det, det är där skon klämmer (bland annat), sen har även juniorerna (ofta) mer utvecklingspotential än utfyllnad från HA.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Peja: Solem har fått istid 2 av fyra matcher vid skador, Brynäs står inte och faller med honom. Hade han varit 18 år så hade han fått beröm istället.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Peja:
” Det är bara att kolla på deras stats. Brynäs spetsspelare tillhör seriens absolut bästa. You go figure varför laget ändå missade slutspel.”

Tja, det har ju Dacke redan talat om för oss:

” En framgångsfaktor för att vara ett framgångsrikt lag över en hel säsong är att kunna hantera just skador, sjukdomar och avstängningar. ”

”vår ambition är att det är vi som ska ha pucken så mycket som möjligt. Därför kommer vår absoluta ambition vara att ha två ledande offensiva kedjor med spelare som verkligen driver på det sättet. Vi vill förstås ha en bra mix av backar med offensiva spetsegenskaper, och backar med defensiva spetsegenskaper. Sedan önskar vi som alla hockeylag ha två vassa målvakter.” ” Vi har goda möjligheter att kunna värva så kallade topp 6-forwards.”
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Axle San: Du tror inte att alla utfyllnadsspelarna i hela ligan kämpar hårt när de spelar?

Typ Solem var en utfyllnadsspelare i ett av allsvenskans sämsta lag förra säsongen. Nu får han istid i Brynäs. Det säger ganska mycket.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Rödin1912: Som jag ser det så kan man dela in truppen i tre kategorier, spets, utfyllnadsspelare och de däremellan.
Jag tycker att det är mittenkategorin som inte riktigt håller måttet och att vi har för få spetsar och för många utfyllnadsspelare.
Utfyllnadsspelarna är just utfyllnadsspelare och kraven är inte höga men vi har spelare som spelat bättre ligor men som faktiskt inte visar att de är mycket bättre än våra utfyllnadsspelare.
Att skylla lagets kräftgång de senaste säsongerna på utfyllnadsspelarna tycker jag blir lite skevt för de är ofta bland de som sliter hårdast ute på isen och gör allt de kan för laget.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Skrubben: Det stämmer absolut till 100%
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Axle San: grejen är att om vi skulle byta ut utfyllnadsspelarna mot juniorer, och juniorerna skulle göra samma insatser så skulle vi spara in på en massa ”dyra” spelarlöner för utfyllnadsspelare. Junisarna spelar ju i princip gratis
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Axle San: Det är bara att kolla på deras stats. Brynäs spetsspelare tillhör seriens absolut bästa. You go figure varför laget ändå missade slutspel.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Peja: Jag vet inte om jag köper att vi skulle ha sämre utfyllnadsspelare än andra lag. Däremot har vi ju det tunt med juniorer i truppen och skulle några av våra utfyllnadsspelare bytas mot egna juniorer så är jag ganska säker på att de skulle hyllas om de gjorde samma insatser.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
kulltorp: Då har du för dålig koll på vår trupp.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
kulltorp: Flera av Brynäs utfyllnadsspelare tillhör ligans absoluta bottenskikt i spel 5 mot 5. Låt dig inte luras av att de har mycket SHL-rutin.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Skrubben: Mycket tveksamt anser jag
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Johannes Hedberg: Jag vet vad du skrev men jag ser inte potentialen.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Johannes Hedberg: Dom kan sälja Sallinen också. Klappkass spelare...
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Axle San:

Nja. Jag skrev att han var perfekt som Alcéns ersättare och har potential att spela högre upp. Enligt mig så är han idag en spelare för en fjärdekedka i SHL, men han är bara 23 år och öser in poäng i allsvenskan. Klart potentialen finns för att spela högre upp.

Men jag menar ju inte att vi ska värva honom som om Rödin lämnar. Han ska värvas för att ersätta Alcén.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Skrubben: Fast snacket om Lööke nu handlar om att det skrevs att han har potential för första eller andrafemman i Brynäs.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
kulltorp: Beror på vad man jämfört med. Jag är helt övertygad om att han är bättre än våra 2-3 skräpspelare som har SHL-kontrakt.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
mattiask: 2014 blev anfalls/försvarszonerna större och då blev skott från blå avsevärt svårare än tidigare.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
spolaisen: Skriver under till 100% på den. Enda man måste ta in i beaktning är att spelare och lag har blivit mycket bättre senaste (typ fem) åren på att ligga i skottlinjen för den typ av skott så därav så har det blivit mycket svårare att göra mål på den typen av skott.
Men provar man inte så kan man heller inte göra mål.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
kulltorp: Jag håller med om Lööke, jag tror inte att det skulle ha pratats om honom här om det inte vore för att han är gammal brynäsare.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Peja: Ja 4 omgångar, 28 matcher trots allt.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Axle San: SHL-statistiken, det vill säga 4 omgångar?

Men ja, självklart blir fördelen av att spela hemma mindre utan publik.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
kulltorp: Då menar jag kvalitetsmässigt. Han saknar enligt mig ganska mycket spelförståelse.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Johannes Hedberg: Lööke är absolut inte SHL klar på något sätt.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Johannes Hedberg: Ser man på statistiken från matcherna så är hemmafördelen borta med publiken, detsamma har hänt i fotbollen. Sen visst som du säger så finns det ju andra fördelar med att spela hemma men det kanske inte märks i poängprotokollet.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Charles:
Inte bara Hedberg som håller inne skotten, även de etablerade backarna är försiktiga med att avlossa skott. Backarna borde få studera Gundersons sätt att skjuta från blå, särskilt under amerikanens första år i Brynäs. Hur gjorde amerikanden, visa gamla filmer.
Gunderson lade in många löv, som relulterade i mål. Man behöver inte likt Danielsson ta i för kung och fosterland för att skjuta mål. Timingen när skotten ska avlossas kan vara viktigare än kraft.
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Skagge: Hedberg måste lära sig att vara självisk, har haft extremt många skottlägen som resulterar i en passning och ibland även pucktapp, Tänkte på det mot Linköping han verkar leta pass lite för ofta
Låst ämne

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Johannes Hedberg: Hoppas nu att Hedberg får hänga en puck snart. Han förtjänar det mest i laget!!
Låst ämne

2085409 · »