Brynäs IF

712876 inlägg · 7953 ämnen

Inför shl 18/19

1892323 · » Till forumet


Sv: Inför shl 18/19
Axle San: Det kan vara så mycket som avgör. Han kanske föredrar att bo på vischan ;-) Nej skämt åsido. Han kanske ser utmaningen att hjälpa upp Leksand till SHL som mer tilltalande än att föra Brynäs till SM guld.
Bz skrev ju att ambitionen är ju att ta Guld varje år. Och med det sagt så faller ju saker och ting i ett annat ljus. Även om målsättningen tenderar att skrivas ned en smula i andra sammanhang.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Powerfade: Fredrik Söderström vill jag se helst men han ryktas till Leksand. Samtidigt undrar man ju om han verkligen skulle välja HA före SHL om han fick ett bra bud.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Peja: Boorken? Nä fy fan.. Fast någon som inte är kompis med halva laget vore önskvärt. Det blir lättare att agera som tränare om den distansen finns. Jag hoppas på att Bz lyckas få in Tngnes. Även om det känns som ett rejält långskott.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Peja:
Städuppdragstränare blir aldrig utdaterade... 👌
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Powerfade: Det skulle vara intressant att ta tillbaka en riktig ledare i form av Boorken. Tror dock inte han är aktuell, Brynäs vill nog inte göra om misstaget att ta en "utdaterad" tränare.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
mk: Otroligt svårt för oss att säga. Vissa är födda ledare och dessa sticker ut lite extra i en grupp. Kanske är Blomman det bästa alternativet, vad vet jag. Jag tycker inte att han skickade rätt signaler i alla fall. Man minns några matcher där Brynäs föll ihop. Det är då man vill se ledarna i laget gå i bräschen, inte försvinna som Blomman gjorde några gånger under säsongen.

Vidare så är jag högst osäker på Sjöddas ledaregenskaper. Jag tycker att han är väldigt långsam i sitt agerande. Ta bara PP i slutet av serien och nu under slutspelet som exempel. Brynäs hade det väldigt jobbigt i PP med dåligt pucktempo och lättläst spel. Där måste man som tränare kunna gå in och våga prova nya saker. Nytt folk. Ge för matchen hetare spelare mer förtroende, våga bänka de som inte har en bra dag. Inte bara nöta på med en dåres envishet. Visst har nåt funkat innan så finns det ju en chans att det börjar funka igen, såvida inte motståndarna har funnit svagheter eller annat som de tagit tillvara på.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Axle San: Granström går fetbort som kapten.
Jag kräver lite mer än att kunna åka fram och flina mot motståndaren, samtidigt som man sätter visir mot visir..
Bertil eller ny toppvärvning. Som förhoppningsvis kan komma utifrån och sätta krav. Utan något bagage.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
moment22: Gotländsk surved när den är som bäst!
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Auchinleck: Läste någonstans att Larsson går under smeknamnet "Grumpy Larry" i Buffalo. Så jävla träffande!
Kommentera


Sv: Inför shl 18/19
Brynäsgubbe: skulle vara grym för SHL, tror inte heller han skulle spela.. han är också alldeles för dyr också:(
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
dAVydov: Minns den matchen där Sunkan fick blödande näsa och kind. Det var Johan Alm som satte in en trippel crosschecking i ansiktet på Sunkan i samma situation. Helt sjukt att det inte blev matchstraff och avstängning.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Pajen: Instämmer helt Pajen :) Det blir större chans till mycket folk med Leksand å typ AIK på våra matcher,
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Kapten skulle Granström kunna vara eller Bertilsson om han (mirakulöst) skulle bli kvar
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Auchinleck: Johan 👊👊👊
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
pjåtor:
Vi har ingen chef i laget. Det är problemet som förklarar både dippar och svackor.
Tigerns efterträdare...
Det finns en gotlänning som spelar i NHL
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Powerfade: Tips på kapten ? Pajen kanske om han blir kvar ? Eller måste det vara en svensk ?
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Powerfade: jag gillar Blomqvist. Tror nog han har en jävla vilja och driv... men det är klart, det är ingen Jimmie Ericsson, Jörgen Jönsson eller Nicklas Kronwall. För säga vad man vill om J. Ericsson, men han är en väldigt bra kapten för sitt lag.

Vad har vi för andra kaptensämnen?

Kihlström?
Alcén?
N. Danielsson?
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Skrubben: Det bevisar bara att det inte räcker att värva in en hög dyra spelare. Även om de producerat massor innan så kan det bli precis tvärt om. Nej, det ABSOLUT VIKTIGASTE i ett lagbygge är gruppdynamiken, den är ofta väldigt underskattad. Får man ett lag att jobba TILLSAMMANS så kan man uppnå otroliga resultat. Detta har bevisats så många gånger genom historien. Ta bara Leicester i Premier Leauge förra säsongen.
Därför är det så otroligt viktigt att få in LEDARE i laget. Pådrivare som inte bara står och rabblar plattityder och klychor. TRÄNARE som driver på och MOTIVERAR, och givetvis har förmågan att formera laget och en taktik som är optimerad för det manskap man har att tillgå. Får man denna grund så har man vunnit mycket. Kan man sedan krydda detta med spetskompetens. Ett par målskyttar, ett par fältherrar på backsidan och en målvakt som har förmågan att vinna matcher åt laget på egen hand så blir man ett LAG att räkna med.

Personligen så tror jag inte att Blomqvist är rätt man för kaptensrollen. Det är givetvis svårt för oss här som befinner oss utanför gruppen att utse nån lämplig kandidat men jag tycker inte att Blomqvist har visat att han är rätt ämne. Inte sett utifrån hans PERSONLIGA agerande när det gått tungt. Jag vill se mer GLÖD hos en ledare.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Inkazar: Fast de skulle klaga på att vi blir sårbara bakåt om vi signade Ovetchkin, typ "alltför dålig backchecking"
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Huss: nu pratar jag inte om dig och mig. Utan om dom riktiga ?negativisterna? i Brynäs fanskara.

Det var så det lät då.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Inkazar: Nåja, du fick in Grana och Gunde som kunde miljön innan och snarare var återvändande ikoner än spelare. Paille och Zaborsky kändes som garanterade namn.
Lindblom behövde knappast känna någon press att spela i en förstalina när det fanns spelare som Paille, Zaborsky och Johnson bl.a.
PaW var faktiskt landslagscenter så de flesta spekulerade i Jensen/Grana i 2a/3e.
Sen håller jag med om att det fanns frågtecken kring Clark och även kring målvaktssidan (som var berättigade dessutom).
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Skrubben: Självklart inte men om du tappar topp 3 i poängligan så kan du inte förvänta dig att lagkemi och lidnerska knäpp i utvecklingskurvan hos våra 3e/4e forwards skall ta oss till topp 6 eller hur?
För att få andra spelare att utvecklas behöver du kvalitetsspelare som kan lyfta dem.
Timrå är väl ett bra exempel där i princip Jonathan Dahlén lyfta upp övriga laget och drev det till SHL. Palushaj var våran "Dahlén" i år.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Skrubben: Där ser man också vikten utav en bra tränare. Roger Forsberg var inte direkt taktiskt lagd förra säsongen, det är verkigen Freddan. Det har ni ju erfarat också med firma Bulan/Melin.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Inkazar: Det blir lite så när man som sportchef chansar, det kan bli flipp som säsongen 16/17 eller flopp som säsongen 17/18....
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Huss: Men det är 1:1 jämförelser som en del här verkar göra.

Ett till exempel är Timrå. Deras lag var på papperet sämre än föregående säsong, men det var det här året man gick upp. Vad jag vill sagt är att verkligheten är mycket mer komplex än hur vissa här resonerar. Det går inte att se lagbygget som ett Tv-spel där ”scoren” på varje spelare totalt sett måste vara högre för att göra en bättre säsong.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Huss: 16/17 så skulle vi aldrig ens klara oss kvar i SHL på förhand. Ja enligt endel dysterkvistar.

Oskar höll ju absolut inte för en 1a kedja
Jensen skulle gå som 3-4e center
Clark var nån skitspelare man hittat i Tyskland
Zaborsky var den enda positiva värvningen
Till Gunderson kom
Målvakterna var kassa
Fälth var för gammal och slut
Pudas var värdelös
Granström fick alldeles för mycket betalt för att komma hem
Paille kom till Sverige för att casha ut pensionen bara
Osv, osv.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Skrubben: Jo men det går inte att göra 1:1 jämförelser. Vi tappade Scott o Vrana men fick Jensen o Grana.
Dessutom fick vi Zaborsky, Clark och Paille men tappade väl bara Rödin (om vi tittar på nyckelspelare)
Bredare och spetsigare lag än året innan.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Huss: Nä, vi tappade ju Rödin och Scott. Den sistnämnde ersattes aldrig på förhand, men vi hade ett jäkla flyt att Jensen blev klart bättre än förväntat.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Stuffbon: Jag följer ju Anaheim rätt nära. Han kommer aldrig spela SHL, han är alldeles för bra. Bidrar med mycket energi och fart. Kase kommer spela i Ducks.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Lunkan: Växjö är mer Team Gävle.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Judas11: SG83 har en mer anrik historia än Växjö, så lugna ner dig ett par hekto. Du kan med fördel plocka fram HV halsduken och somna om.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Skrubben: Minnet är kort, 16/17 då?
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Jan Grismöbel: Hur kommer de ta död på svensk hockey? Och vad tillför det andra lagen? Och snälla säg inte historia...
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Enligt prospect är många Brynäsare kontrakt lösa till nästa säsong bl.a. alcen och gunderson
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Vad tror ni om ondrej kase från Anaheim? Formstark 22åring skapligt hårda skott bra sikte? Han är free agent! Skulle vara drömmen
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Powerfade: måste erkänna . Tycker mycke mycke illa om köpsjö fakers . En snuskdopad skitförening som kommer ta dö på svensk hockey . Tillför absolut inte ingenting .
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Jan Grismöbel: Det hänger väl nån vimpel. I plast, precis som hela föreningen är.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Powerfade: ingenting misstänker jag hehe
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
munkas:
Jag hade också väntat mig lite mer av Öhlund, Carlsson och Ersson presterade väl ungefär som förväntat. Men vi får ju inte glömma att hela säsongen stördes ju av den katastrofala inledningen med Melin vid rodret... lite orättvist att kräva stordåd av junisarna när de flesta bärande spelarna darrade så betänkligt stora delar av säsongen. Jesper Boqvist är en stor talang! Men du har väl inte glömt att han fick inledningen förstörd av armbrottet?
Bättre förutsättningar inför höststarten!
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Ove Myling: Ditt sätt att tänka fungerar egentligen aldrig i praktiken. Har Brynäs en enda gång (senaste 5-6 åren) haft ett bättre lag på papperet inför en ny säsong jämfört med föregående säsong?

Svaret på den frågan är nej (kantboll mellan säsongerna 14/15 —> 15/16). Trots det har resultaten knappast gått spikrakt neråt säsong för säsong, utan resultaten har snarare gått som en berg- och dalbana. Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att SHL rent krasst är en utvecklingsliga där spelare drar till utlandet så fort dom blir ”för” bra. Ska man få en bra säsong hänger det på att befintliga spelare höjer sig och att eventuella nyförvärv blir bättre än förväntat.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Ove Myling: Exakt! De ska konkurrera ut våra Boforsare, inte ersätta exemelvis Clark för att man hoppas på en mirakulös utveckling.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Judas11: När du besöker Köpsjös arena nästa gång... Ta en titt i taket och berätta vad du ser ;-)
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
ellis: ja, det skulle inte förvåna mig heller.
Det är svårt att spekulera i truppens styrka innan BZ har fyllt den men problemet med ett överskott på utfyllnadsspelare kvarstår. De som vi riskerar att tappa är våra två poängbästa spelare vilket sätter BZ i en knivig situation. Om vi skall bli bättre än förra året krävs att bägge stannar + en bra spelare som ersätter Paille (typ Rensfelt). Danielsson ersätter då Ikonen (som var tredje bästa forward) och Kellman ersätter Ölund.
Men topp 6 förutsätter givetvis en bra förstekeeper och två bra, nya backar (om Bertil flyttar) också.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Judas11: SHL handlar inte om kvalité. Det handlar om historia, tradition och rivalitet. Växjö är iår enligt mig överlägset bäst men de tre sakerna kommer ta några år för er att bygga upp. Jag skiter i kvalitén på ligan om jag ska vara ärlig. Ser mycket hellre Björklöven,Leksand,Modo,SSK och AIK än er i SHL men det är min ståndpunkt det.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
munkas: självklart ska juniorerna ha plats i laget men inte på bekostnad av spetsspelare. Juniorerna ska ju ta plats framför Nilsson, mannberg och alcen.

Tycker iaf att dagens förändringar i truppen och tidigare värvningar varit positiva.

Man kan se en uppgradering:
Lundgren är bättre än sunken
Kellman poängmässigt bättre än Öhlund
Danielsson bättre än ikonen.

Nu måste man fortsätta i samma stil för att Brynäs verkligen ska bli bättre. Clark och palushaj måste få nya kontrakt. Kommer att bli extremt svårt att ersätta dom ens med likvärdiga spelare tror jag.

Sen måste spelare in som är klasser bättre än Fernström, Carlsson, fälth, liljewall och paille (!?) för att Brynäs ska bli ett bättre lag.

En bra start men det är lång väg kvar tills laget verkligen är bättre än förra året!
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Skrubben: Jo, men det är farligt att räkna med att junisarna hux flux kommer bli ordinarie när man bygger ett lag. Speciellt de som precis har börjat sin resa i SHL. Om det skulle vara så att Bjurström och Westfelt exploderar i utvecklingen så kommer de ta platsen från nån annan, var så säker.
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
ellis: Truppen kan ju och borde bli starkare nästa säsong om några höjer sig från denna säsong.
Som tex Granis, Jensen och även Blomqvist om man kollar grundserien, där finns det mer att hämta, mena inte att dom är kass men dom har mer i sig!

Jag tror att dom gör det och då kommer det bli starkare lag, men nån till lär ju in.
Målis och 2 backar och 2 forwards ungefär va?
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Judas11: Har du inga egna lekkamrater att leka med?
Nej, just det, glömde för en sekund att Växjö inte har någon budget över att köpa en skara fans till sitt låtsaslag (bra sådant förvisso).
Kommentera

Sv: Inför shl 18/19
Daniel Lövve Lö: Tummen upp för Kellman och att Liljewall lämnar. Nu gäller det för Bz att fortsätta hålla höjd.
Kommentera

1892323 · »