Brynäs IF

710588 inlägg · 7953 ämnen

KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc

« · 1831477 · » Till forumet


Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
tjugo8: Hade nog förväntat mig att Henrik Harrysson skulle få Manssons roll faktiskt. Sedan är Mansson en rutinerad reporter/skribent så han klarar säkert av den i sammanhanget lilla kritik som framförs där det hela tiden framhävts att satsningen med BrynäsTV är klockren. En satsning som Mansson säkerligen inte deltar i ideellt...

Bra jobbat Brynäs, kämpa Mansson!
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Dagens samhälle; lättare att klanka ner än bygga människor. Får en att relativt känna sig lite bättre...
Vad hade Ni väntat Er? Att Tommy.Å eller Lasse.G skulle komma in o köra BrynäsTV!

Här gör vi en klockren satsning som gör jätteskillnad direkt, o ändå fokuserar folk på ev mindre brister...
I rest my case...

Bra jobbat Brynäs, bra jobbat Mansson!
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Pigalle: haha det ser jag fram emot!

Som några har sagt så är Mansson bäst i artikel-text. Chatten på GD var ärligt talat sådär när det blir mycket talspråk.
Men han är väldigt kunnig och ställer bra frågor. Var lite rädd att han inte skulle våga fråga dom "tuffa" frågorna nu när han är anställd i föreningen. Men det verkar som att han vågar göra det ändå.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Skrubben: Absolut, håller med. Bävar lite inför hans första intervju med någon av våra nordamerikaner dock. Kan bli episkt! :)
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Pigalle: Haha. Jag tycker ändå att vi ska uppmuntra att dom börjat med mer videoklipp och intervjuer på hemsidan. Detta har varit eftersatt under en lång tid, så det var verkligen på tiden att dom gjorde något. Sedan är Mansson kanske inte den mest tv-vana reportern, men ändå relativt kunnig om laget. Hellre det än någon som är skicklig som reporter men som ställer dumma frågor.
Kommentera


Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Charles: Han är säkerligen kunnig men har tyvärr lika mycket utstrålning som en tunna.
Men som sagt, grymt kul att få denna inblick i laget på ett helt annat sätt än tidigare.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Pigalle: Bra i text, mindre bra i video.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Mittzon:
Vilka juniorer är det vi nu FÖRLORAR...?

Mansson kör kvantitet, och trots hans stil tycker jag han kör resonemang som slår average sportreporter i framstående medier
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
tjugo8: Ja jag må ju säga att det är en man som inger förtroende. Brynäs kan knappast ha en bättre sportchef!
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Pigalle: håller med, ska man ta upp något positivt med Mansson så är det att han skriver mycket och bra artiklar. säkert en kunnig man men gärna sett någon lite "piggare"
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
tjugo8: Grymt kul med Brynäs satsning på egen reporter. Men Peter Mansson? Han känns som att varje intervju är hans första någonsin där han stakar sig framåt, ställer en fråga till BZ som han sedan själv svarar på osv. Varför valde man Mansson då man hade Harrysson inom räckhåll? Där känns skillnaden som ESPN kontra... ja Mittmedia
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
tjugo8: Va sa han? Nåt om juniorerna som drar?
Kommentera


Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
KevinNa :
Kan tänka mig att skifta blomman mot Granis
Men tufft m 200'/mån i en fjärdekedja

Clark-Jensen-Palushaj
Boqvist-Ölund-Caporusso
Paille-Blomqvist-Ikonen
Alcén-Liljewall-Granström
Mannberg, Asklöf
Kommentera



Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
tjugo8: Man skulle kunna flytta på Boqvist och Ikonen kanske? Känns som starka kedjor överlag. Hoppas vi slipper alla jävla skador då ser det intressant ut.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Twittrandet dog i Vitryssland
@AaronPalushaj
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
tjugo8: Otroligt svårt att formera denna forwardsuppsättning! Är så kluven på Ikonen. Tycker killen verkligen förtjänar att spela i en 1:a eller 2:a kedja men är svårt att veta vilka han skall spela med isåfall!
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
BIF96: Paille, Palushaj, Caporusso. Vi blir det mest svårkommenterade laget i ligan 😁
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Hahahaha vi kommer att bli hatad av C more, spännande att höra hur dom kommer uttala dessa namn 😂
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Clark-Jensen-Palushaj
Boqvist-Ölund-Caporusso
Paille-Granström-Ikonen
Alcén-Liljewall-Blomqvist
Mannberg, Asklöf
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Liljewall
Jublar om han gör mål på RBK
Jag är annars svag för spelare som håller igen...
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Nu har Flyers offentliggjort att Lindblom har skrivit på.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
mk: han är med på deras sida över truppen
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
sshs: Var hittar du det?

Men det är inte bra😡
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Peja: Appråpå J20 är Seger presenterad för Växjö, två bästa 99:orna har lämnat trots två år kvar..
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Auchinleck: var det inte likadant när Världens bästa Markström förstärkte J20 i finalen mot Leksand 20?? Det var bara att ställa ut grillerna. Inte.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Auchinleck: Samtidigt sitter vi och förklarar J20-lagets tidiga uttåg med att Timrå blev förstärkta av A-lagsspelare. Faktum är att J18 hade rena All Star Teamet i sammanhanget och de fick pisk mot Västerås, som de väl hade spöat flera gånger tidigare under samma säsong...
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
sshs:
Ja, det där är nog det svåraste att hantera. Lagdynamiken blir uppfuckad. Men hur skall man motivera att inte plocka med de bästa spelarna?
Laget förlorar ofta i slagstyrka.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Auchinleck: J20 åkte ut veckan innan J18 så dom hade det absolut bästa laget de kunde ställa upp med. En av anledningarna till att de inte gick bra stavas Jesper Wallstedt i Västerås mål och att Ersson i Brynäs mål gjorde en tveksam andra match i serien.. kan ju även vara underskattning och att balansen i truppen försämrades i och med spelarna kom ner från J20
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Enaranger:
J20 som spelade A-laget gav väl även J18 åderlåtning... avd J18 blygsamma slutspel?
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Enaranger: Nej, det fanns inget konstigt med att J20 åkte ut mot Timrå när de helt plötsligt förstärktes av flera JVM-spelare. Det som sticker ut på ett negativt sätt är J18-lagets tidiga sorti mot Västerås. Många neutrala höll Brynäs som en av favoriterna till att vinna SM-guld där. Västerås J18 kanske förresten är ett lag som Brynäs kan värva från om man tappar flera hockeygymspelare som det ryktas om. Västerås lär ju varken ha pengar eller attraktionskraft efter A-lagets senaste fiasko.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Skrubben: Att Gunde inte gjorde fler i PP berodde ju på strategin som laget hade där. Som Brynäs har spelat de senaste åren har inte skott från blå varit prioritet. Lag som är ultraspelskickliga har alternativet att spela på små ytor och hitta markerade spelare i slottet. Det är mycket svårare att spela mot än den mer klassiska strategin med skyttar. Den största skillnaden 16/17 mot föregående säsong var att Johnson gick från att vara ligans målfarligaste spelare i PP till att knappt spela alls.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Hej i brist på hockey så har jag snöat in på lite statistik som jag tycker är intressant och till del förklarar min glädje över att Jesper Boqvist blev kvar i Brynäs. Gillar man inte siffror så kan man skippa detta inlägg...

Jag har tittat på produktion för olika spelare i Brynäs som Junior (J) som Junior -1 år (J-1) samt som Junior -2 år(J-2). Med poängproduktion menar jag poäng per match i %. Jag har kollat på utvecklingen för följande spelare: Oskar Lindblom, Linus Öhlund, Elias Lindholm, Calle Järnkrok och Niklas Bäckström. Statistiken är för jämförbara ligor/serier så att t ex jämförelsen för J-2 är gjord för spel i J20.

Till att börja med kan man konstatera att det är stora skillnader på spelartyper och den som kanske mest påminner om Boqvst är Niklas Bäckström. Det gör förstås att jämförelserna haltar en smula. Det är naturligtvis också så att det inte finns några som helst garantier för att man följer samma utvecklingskurva som andra spelare gjorde (något som bl a Peja brukar påpeka). Det är dock samtliga i högsta grad producerande spelare som tagit tydliga kliv framåt varje år och som tidigt spelade i pp.

Om man på detta vis jämför poängproduktionen vid olika åldrar så kan man konstatera att Jesper har liknande stats som Oskar Lindbom som J-1 men var väsentligt bättre än Oskar som J-2. Boqvist ligger också tydligt före Calle Järnkrok och ungefär ”ett år före” Linus Öhlund.

De spelare som ligger närmast Jesper Boqvist är faktiskt Niklas Bäckström och Elias Lindholm.
Boqvist hade som J-1 = 38% i SHL och inräknat Allsvenskan och slutspelet 49%. Som J-2 = 153%.
Elias; J-1= 56%, J-2= 136 %
Bäckström; J-1= 57%, J-2= 117 %
Lindblom; ; J-1= 41%, J-2= 77 %

Sammantaget kan man väl säga att Jespers spel har en uppsida i nivå med Elias Lindholm men att han har en hel del kvar att bevisa på seniornivå. Känn ingen press Jesper… :)
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Peja: Då tycker vi olika. Visst var spelet i PP bra under perioder, men om man ska försöka vässa till det ytterligare så tycker jag att det behövs en skytt, ungefär som Frölunda hade i Wellman. Kommer vi ha ett lika bra hot som han var på någon av positionerna bredvid Gunde kommer vi bli ännu bättre, tror jag. Vissa lag kanske till och med väljer att punktmarkera killen som är beredd på direktskott (som vi gjorde efter några matcher mot Frölunda) och då kommer det öppnas upp större ytor för Gunderson. Det tror jag kan vara nyckeln för att lyckas lösa upp köttmuren framför Gunderson i PP. För i ärlighetens namn trodde jag han skulle få igenom skotten bättre än vad han gjorde den gångna säsongen.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Skrubben: Jag tycker att första PP funkar fint sedan Ikonen kom in. Den rollen som Lindblom hade kräver skicklighet på små ytor och det har både ölund och Boqvist. Tror den stora utmaningen för Brynäs pp ligger i att hitta en bra andrauppställning, Larsson kommer definitivt att vara till stor hjälp där, men min förhoppning är att lillebrorsan Boqvist också ska slå igenom, om han gör det är pp-spel givet för hans del.
Men att fixa första pp är inte svårt. Gunde, ikonen och Jensen är så spelskickliga att de två övriga inte behöver vara superspelare för att det ska bli en sylvass pp-femma.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Tigerhjärta: Clark var en spelare som jag trodde skulle vara perfekt i rollen på vänsterkanten där man matar honom med direktskott. Tyvärr visade han sig inte alls vara den spelaren i PP då han nästan aldrig sköt direktskott. Han blev ofta för omständig och ville göra en extra dragning istället. Därför var det enligt mig helt rätt att dom gav Ikonen den platsen och flyttade ner Clark i en position i slottet i istället. Problemet som istället uppstod var att vi fick brist på skyttar i PP. Både Jensen och Clark stod på varsin sida och ville styra spelet, men ingen var särskilt duktig på att skjuta (framför allt inte direktskott). Till nästa säsong skulle jag behålla Ikonen på sin plats och flytta på Jensen till förmån för någon som är bättre på att skjuta. Jag skulle nog säga att Ikonen är vår bästa playmaker i PP sedan Järnkroks dagar.

Peja: Lindblom stod framför allt bakom förlängd mållinje i PP och gjorde inbrytningar in mot mål från högersidan. Om vi kommande säsong ska ha en vänsterstyrning i PP så vore det att föredra att ha en rightare som har samspel med Ikonen och gör inbrytningar från förlängd mållinje från vänstersidan. En roll som Clark kan passa i. Positionen i slottet skulle däremot Ölund kunna ha.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
KalleTeodor:

En faktor till att J20 slutspelet (och superelit) inte gick så bra.
Det kan kanske vara att rätt många av de spelarna som kunnat
spela i J20 var med i A-laget. Och att vi mötte lag vars A-lag spelat klart.

Vi fick väl möta Timrå som kunde använda alla sina bästa juniorer.
Medans våra bästa spelade SM-slutspel i A-laget.
Sen är det inte säkert att vi slagit Timrå, även om vi fått använda
alla vårta bästa J20 spelare. För Timrå hade ju en väldigt bra spets
i sitt J20 lag.

Sen spelades väl J20-superelit under en period när vi hade många
skador i A-laget? Och då var det extra många från J20 som fick
spela i A-laget i stället för i J20.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Skrubben: Ölund eller Boqvist skulle kunna ta Lindbloms plats i första pp. Henke Larsson blir nog vice Gunde i andra pp.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Skrubben: Håller med dig helt och hållet! Den kvalitén av direktskott som Conacher besitter skojjar man inte bort!
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Peja: Hej, lite långsam i återkoppling... Två kommentarer till din omfattande (och intressanta) analys och även förstås relaterat till det jag skrev tidigare.
1. Har man en riktigt bra juniorverksamhet så får man som bonus chans att plocka in andra russin ur kakan som Andersén och Ekholm. Såna värvningar är ju verkligen guld värda (skulle det visa sig) och hade nog inte vara lika lätt om vi inte varit ett erkänt bra lag för unga spelare. Det är ingen tvekan att vi fallit på den skalan av olika skäl.
2. De senaste åren har våra juniorlag haft rysligt svårt att prestera när det gäller slutspel trots lysande spel i serien. Jag tycker att det tyder på något slags problem att inte kunna få ut det bästa spelet när det gäller. Kopplat till det gillar jag inte kommentarerna runt förlusterna som varit av karaktären. "Jag är nöjd med vår verksamhet eftersom vi producerat flera spelare till A-laget". Jag vill att man ska hata att förlora oavsett förutsättningar. Så är det säkert också men kommunikation och visionen är viktigare än man tror.
Slutligen vill jag säga att jag tycker att man gör väldigt mycket rätt också och vi fortsätter att producera talanger, har jättebra ledare mm. Det ska bli spännande att se om Melin kan bidra till att länken mellan verksamheterna att fungera bättre.

Apropå vinnarkultur så vore det ju fantastiskt om Järnkrok (och Ekholm förstås) kan ta hem Stanley Cup. Då har han vunnit allt utom OS.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Tigerhjärta: Många intressanta spelare. Dom flesta verkar vara rightare, men om man får önska exakt vilken spelare det ska vara så tror jag dom föredrar en leftare, eftersom platsen i förstakedjan ska vara en LW. Även i power play vore det bra med en leftare som man kan mata på direktskott. Ikonen ser jag som en given playmaker till vänster tillsammans med Gunderson på blålinjen. Det optimala vore väl typ Conacher som verkar riktigt duktig på att dunka in direktskott från högerpositionen i PP.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Tigerhjärta: Någon får gärna ta bort det ena inlägget i och med att jag insåg att jag lagt det under fel kategori och har nu istället lagt det under "Silly Season" tråden! Ber om ursäkt!
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
För tillfället är det 4 lag kvar i AHL slutspelet!
Följande lag är kvar:
Providence Bruins - Syracuse Crunch & San Jose Barracuda - Grand Rapids Griffins

Tog en liten kik vilka intressanta spelare som är lediga efter säsongen för dem som är intresserade att drömma och spekulera!

Providence Bruins:
Jordan Szwarz - www.eliteprospects.com/player.php?player=23107
Wayne Simpson - www.eliteprospects.com/player.php?player=49479
Austin Czarnik - www.eliteprospects.com/player.php?player=20707

Syracuse Crunch:
Cory Conacher - www.eliteprospects.com/player.php?player=33265
Yanni Gourde - www.eliteprospects.com/player.php?player=37303
Tanner Richard - www.eliteprospects.com/player.php?player=41755

San Jose Barracuda:
Barclay Goodrow - www.eliteprospects.com/player.php?player=45398
Ryan Carpenter - www.eliteprospects.com/player.php?player=46952
Marcus Sörensen - www.eliteprospects.com/player.php?player=20065

Grand Rapids Griffins:
Ben Street - www.eliteprospects.com/player.php?player=12378
Martin Frk - www.eliteprospects.com/player.php?player=56033
Mitch Callahan - www.eliteprospects.com/player.php?player=36708

Som sagt, finns inga speciella rykten eller påståenden att någon av dessa spelar för Brynäs nästa säsong men här har man i alla fall något att spekulera och önska kring eftersom att chansen finns att en del dessa spelare redan gjort klart med sina kommande klubbadresser men som ej blivit officiella pga att de fortfarande är aktiva i det pågående AHL slutspelet!
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Skrubben: Ja utifrån ett s.k. "första intryck" så sätter han ju en positiv stämpel. Inga klyschor eller självklara floskler... Bra intervju. En bra karaktär helt klart. Bra känsla...
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
Peja:
Det är ganska enkelt att vinna mycket i J20, J18 och U16 för ett elitlag som ger möjlighet att kombinera hockey och skola på ett ok sätt samt tar chansen att nyttja a-lagets skyltfönster på ett smart sätt.
Spela med de bästa gästrikarna i U16, spetsa J18 med landslagsmässiga spelare utifrån och behåll fler A-juniorer i J20.
Avvägningen man gör varje år är hur mycket utvecklingspotential som skall byggas in i juniorlagen. Många "äldre" spelare på respektive nivå betyder bättre fysik och tempo och lättare att vinna matcher. Men fokus är att utveckla spelare till seniorverksamheten och då görs avvägningar mot talanghållet hellre än mot ålder och fysik.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
tjugo8: Reportage som den här fick man aldrig läsa tidigare år. Bra att han gör en del videoklipp också. Hoppas dom kör igång med Studio Brynäs snart.

För övrigt verkar Liljewall vara en bra karaktär som kommer bli nyttig i laget. Bengtzén pratar ofta om "karaktär" när han beskriver sina lagbyggen. Det är ingen slump att han värvade Granis förra året och Liljewall det här året. Givetvis behövs det kompletteras med spets också, vilket vi redan har en hel del av. Sätter Bengan den sista pusselbiten så bör chanserna nästa säsong vara goda.
Kommentera

Sv: KONTRAKTERAD TRUPP, klara nyförvärv, formationsförslag etc
tjugo8: känner kärleken börjar blossa upp redan. Som jag sagt tidigare. Han kommer bli en favorit i Gävle.
Kommentera

« · 1831477 · »