Brynäs IF

712977 inlägg · 7953 ämnen

Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28

2018389 · » Till forumet


Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Huge: "är rätt säker på att de realistiska förväntningarna inom laget är betydligt lägre än vad dom är hos engagerade fans som har en sämre bild av verkligheten än vad spelare och ledare har" dina ord Huge!
Så här sa Ms

Brynäs officiella målsättning säsongen 2019/20 är att ta sig till slutspel. Huvudtränaren Magnus Sundquist sätter dock upp högre mål och tippat sitt lag som svenska mästare.

Det är klart att vi inte ska så höga förväntningar på laget då tycker vi oinsatta soffcoacher
Herregud du är så ute och cyklar hela tiden..ta reda på fakta först innan du svammlar ....
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
mattias - 74: Okej, men att kritisera och att sluta gå på matcherna är trots allt två helt olika saker. Trist att du inte kan gå på fler matcher, hoppas du får möjlighet att besöka arenan oftare i framtiden.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
xxx BIF xxx: Ja, alltför många härinne verkar faktiskt må dåligt. Personligen mår jag förstås inte lika bra efter en förlust som efter en vinst, men att gå i taket, håna och raljera över sitt eget lag tyder ju på att man mår riktigt dåligt.
Ur den drabbades synvinkel är det dock kanske så att man inte alls mår dåligt utan uppfattar sig själv som fullt frisk och välmående.
Och såna personer går det ytterst sällan att bota, iaf med vedertaget medicinska metoder.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Axle San: Mao inte så stor skillnad mellan dig.
Skillnaden är väl isf det där med att ifrågasätta tränare och övrigt högre upp i föreningen.
Att enbart sitta och kräva att en tränare måste bort känns ju meningslöst eftersom du inte vet vilka alternativ som isf finns, vilka som ev vill eller kan komma hit, osv osv.
Enda anledningen till att jag aldrig kritiserar utan alltid stöttar besluten är ju att jag inte anser mig ha tillräckligt på fötterna för att kunna bedöma om man tagit ett bra eller dåligt beslut.
Ett beslut som oinsatta soffcoacher som jag eller nån annan härinne tycker är felaktigt kan ju mkt väl visa sig ha varit ett bra beslut om man känt till omständigheterna och förutsättningarna när beslutet togs.

I övrigt har jag inget intresse av att på ett medvetet sätt försöka få folk att gå bananas.
Om dessa bananasgångare nu tycker att jag är så enormt provocerande så är det isf deras eget bekymmer, inte mitt.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Huge: Vi fortsätter på spåret med Wikipedia, angående krav på att sparka spelare och ledare samt från vissa användares önskan om att dessa personer går ett hemskt öde till mötes.

"Häxprocess, häxeriprocess, trolldomsprocess eller häxjakt, kallas de händelser, framför allt under 1400- till och med 1600-talet, runt om i den kristna världen, där människor, i de flesta områden i huvudsak kvinnor anklagades för att vara häxor och för samröre med Satan. Minst 30 000 personer avrättades. Betydligt högre siffror än så har nämnts, men dessa påståenden saknar historisk dokumentation.

I överförd betydelse används båda termerna om tillstånd av upphetsning i samhället, en organisation eller ett samfund, då en energisk aktivitet utbryter för att utrota eller oskadliggöra motståndare av någon typ. Orden används ofta med negativ laddning för att påskina att jakten på något sätt saknar relevans eller legitimitet."
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Axle San:
Håller med utom på sista punkten.

Tror inte alls det handlar om att ha lite roligt, utan om att må dåligt.

Hursom, vinst idag känns viktigt.
Växjö plockar nog Oskarshamn och 6p upp vore tung start på 2020.
Och sedan hålla kvalstrecket bakom sig, det är nödvändigt!
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
mattias - 74: Och MIN poäng är inte att försöka håna eller ringakta alla som åker långt och lägger ner pengar på sitt lag, om du nu tror det.
Det jag vänder mig emot är när en supporter som den här pappan hotar med att sluta stötta sitt lag bara för att det går dåligt.
I min bok är det att vara en medgångare.
En riktig supporter stöttar sitt lag uteslutande därför att det är laget i dennes hjärta, oavsett hur det ser ut på isen.
En medgångares viktigaste anledning till att stötta verkar vara att laget måste vinna och spela bra, gör man inte det så är laget tydligen inte värt att stötta.
Därför försvarar jag också alltid laget och de som jobbar kring laget, i vetskap om att dom alltid gör sitt yttersta för att allt ska bli så bra som möjligt.
Ska man sen som soffcoach kritisera konkreta saker på och utanför isen så anser jag att man först måste ta reda på vilka förutsättningar som finns när ex ett beslut tas om att värva spelare. Du kan ju inte som oinsatt soffcoach sitta och gnälla över att Sundlöv inte agerar, när du inte vet vad han har att jobba med.
Bara för att ta ett konkret exempel på vad jag menar.
Sen blir ditt över att bli kallad för soffcoach riktigt rörande, eftersom alla härinne såvitt jag vet är soffcoacher.
För att inte tala om det tragikomiska i att sitta med offerkoftan på och snyfta över att bli kallad "soffcoach" eller "medgångare", samtidigt som man själv sitter och hånar, raljerar och idiotförklarar yrkesmänniskor som jobbar hårt för för föreningen.

"Man behöver inte vara raketforskare för att se att både Leksand och Brynäs har enorma problem denna säsongen."

Kanske lite överdrivet men problem har båda lagen, det ser väl alla.
Brynäs förväntades gå klart bättre på förhand, sen kan man alltid fråga sig hur pass realistiska dessa förväntningar har varit. Är rätt säker på att de realistiska förväntningar inom laget är betydligt lägre än vad dom är hos engagerade fans som har en sämre bild av verkligheten än vad spelare och ledare har.
Och här kommer ditt eget lag in i bilden. Eftersom Leksand förväntades gå sämre än ex Brynäs och därmed få problem redan från start så borde du kanske inte vara så förvånad och bekymrad över att det sen har visat sig stämma.

I övrigt önskar jag dig och Leksand lycka till framöver.
Trots att jag minns och har varit med om dusterna och rivaliteten mellan lagen när det begav sig på 60- och 70-talet.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
mattias - 74: Kritisera sitt lag är såklart helt ok men det är när det blir påhopp och glåpord som jag anser att det gått för långt.
Att säga att Brynäs spelar kasst eller att vissa spelare inte håller SHL klass är ok om man känner så.
Sen står jag upp även för de spelare som inte håller kvalitetsmässigt heller för de lirar för mitt lag och kan ju inte rå för att de är kassa och de gör säkerligen sitt bästa (det förutsätter jag).

Jag ifrågasätter vår tränare och flera personer högre upp i föreningen men jag håller ändå en god ton och håller mig ifrån glåpord eller att skriva att någon skall skeppas.
Jag har aldrig buat åt Brynäs trots uselt spel många gånger utan snarare är jag den som klappar när många andra buar för buandet tycker jag är ju lite taskigt.

När det kommer till Huge så har jag en känsla att han har lite roligt när han via sitt ständiga stöd till allt Brynäs gör får folk på forumet att gå banarnas. Ingen idé att försöka få honom på andra tankar för det har skribenter här försökt med i flera år, säkert innan jag reggade mig här.

Gott nytt år!
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Peja:

Har alltid stöttat mitt lag på olika sätt. Problemet för mig är att jag kan inte åka upp till leksand så ofta som jag hade önskat pga jag tjänar alldels för dåligt trots heltidsjobb har lån och amorteringar på lägenheten bla men förhoppningsvis blir det 3-4 matcher innan säsongen är slut kanske fler.

Min poäng med inlägget var att man måste kunna kritisera laget också när det går dåligt vilket jag gjort massvis med gånger än att göra som huge och bara ständigt försvara sitt lag och komma med undanflykter och framförallt inte sitta och kalla alla som vågar kritisera laget för soffcoacher. Man behöver inte vara raketforskare för att se att både Leksand och Brynäs har enorma problem denna säsongen.

Gott nytt år på er Brynäsare 💙👍🏻
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Hur Kan man vara medgångssupporter när man ser varenda match, handlar i shoppen för 1000 tals kr och i stort sett planerar sitt liv efter Brynäs? Medgångssupporter trodde jag va att man slutar följa sitt lag när det går dåligt och kommer tillbaka när det går bra?
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Huge: Vi är åter tillbaks där det började. Du upprepar samma meningar dag efter dag, vecka efter vecka och det är uppenbart att dina ord och dina åsikter inte ger något vidare positiv respons. Jag skulle gärna vilja berätta för dig vilket det verkar du helt missat är att idrott går ut på att prestera och vinna dvs åstadkomma så bra resultat som möjligt. Fans som stödjer sitt lag gör det i torrt och blött vilket jag är övertygad de flesta även här inne gör även om det händer att man ibland visar sitt missnöje genom att uttrycka sig lite "för hårt" i hettans stund. Killen som åker tvärs över hela landet med sina barn känner naturligtvis lika och har också ett behov av att avreagera sig och visa sin besvikelse.
Till sist så tycker jag är väldigt märkligt att du "i stort sett alltid" försvarar Brynäs ledning och Brynäs insats samt dåliga beslut.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Joel123: Så att du och dina gnälliga medgångskompisar helt ostört ska få härja fritt, menar du?
Dream on.... 😂
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
lapad: Läst men ej förstått?
Om man hotar med att sluta gå på matcher och sluta lägga ner tid och pengar på Brynäs bara för att dom spelar dåligt och vinner för sällan så är det väl bara att byta till ett topplag som spelar bra och ofta vinner, om man nu tycker att det absolut viktigaste är att ens påstådda favoritlag vinner och spelar bra än att man stöttar sitt jag därför att det just är ens favoritlag.
Dessutom blir ju agerandet av den här 3-barnspappan isf jävligt ologiskt om han nu vill se ett bättre Brynäs.
Om han nu vill se ett bättre Brynäs vilket kräver mer pengar så är det väl inte så begåvat att sluta lägga ner pengar på laget, eller?
För mig är han en medgångare som bara vill stötta när det går bra, själva definitionen på just en medgångssupporter.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Huge: kan du bara försvinna från detta forum tack :)
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Huge: "Byt lag då för fan, till ett bättre, om det viktigaste är att laget alltid måste vinna, alltid ligga i topp, aldrig ha några problem."

Hur tänker du nu, egentligen? Och när har Brynäs legat i toppen av SHL senast och vunnit alla matcher? Och varför tror du att folk är så engagerade? Du skriver massor med skräp, du spottar på supportar som ge allt dom har för att se deras lag vinna "någon gång" och glädjas tillsammans med sina barn/familjer/vänner, etc...
Lägg ner...
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Huge:
Det är bara du som är pinsam.

Hade valt dessa ”medgångssupportrar” varje millisekund över supportrar som dig som inte sett en match i hemmaborgen.. ..på hur länge var det?
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
mattias - 74: I egenskap av Leksandssupporter kanske du kunde förklara att till och med när ditt lag åker ut SHL gång efter gång fortsätter du att stötta laget?
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
mattias - 74: Pinsam medgångare, hur mkt han än påstår sig lägga ner i tid och pengar på Brynäs.
Byt lag då för fan, till ett bättre, om det viktigaste är att laget alltid måste vinna, alltid ligga i topp, aldrig ha några problem.
Det är mitt råd till denna 3-barns förälder.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Huge:

Nu skall jag berätta en sak. Pratade med en nära vän igår som är Brynäsare. Personen är 3 barnsförälder och något år yngre än mig, åker på ungefär 10-15 matcher varje säsong till gävle en resa på ca 20 mil / match med 2 av barnen som också är Brynäsare, bor i Borlänge som jag, jobbar i en annan kommun och pendlar ca 9 mil om dagen till jobbet mån-fre . Notera även att personen lägger ut pengar för fika korv m.m till sina barn på arenan.

Personen lägger ner sin själ i Brynäs varje match och älskar sitt lag som alla andra. Igår sa personen ” snart har jag gett upp, Brynäs är så fruktansvärt dåliga och jag vill se en förändring genast, ny tränare som vet hur vi skall spela annars orkar jag åka mer och kolla, vi åker ur inom ett par år om inget händer ”

Vad har du för undanflykter att komma med till honom huge du som har svaret på allt?

Soffcoach som du?

God fortsättning
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Ständig: Helt djävla otroligt . Bara blaha blaha rakt igenom . Blir ju mycke lugnare när man läser vad Dacke inte ser som resten av hockeysverige ser .utom oraklet så klart . Nej hoppet försvann ännu mer på en förändring till det bättre .
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
magr: Öppen intervju med härförare Dacke på gd nu.
Kommentera


Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Vad tror folk om en till spelare från Malmö i form av Meyer?
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Huge: Jag måste ge dig det Huge de flesta av oss andra
ser med förskräckelse på när Kapten Dackell tillsammans med styrman Sundlöv kör skeppet i full fart mot isberget utan att ändra kurs.
Att du fortfarande har tilltro på dessa herrar och dess besättning är på något underligt sätt lite hoppingivande även om jag inte delar många av dina åsikter.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
munkas:
Lättjobbat som tränare när Dacklöv har svetsat igen dörren till faxen.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Samsung: Om jag får flika in en sak. Kan ha fel här, men visst har väl Brynäs hemmaspel varit poängmässigt bättre än på några säsonger. Man hade väl 6-7 raka vinster innan plumpen mot IKO. Folk vill se sitt lag vinna. Kanske en del av förklaringen.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Forsberg 1978: Tyvärr har dom inte arbetat fram någon alternativ plan utan står nu med byxorna nere och undrar vad som händer. Olyckligtvis för Brynäs kommer deras fokus vara på att utforma ett försvarstal som man tror vi ska köpa, istället för att fokusera på att på riktigt göra Brynäs bättre. Inslagen väg är en väg ner i allsvenskan, om inte i år så inom något år. Fasen att man ska vara så bitter, men ett antal år i misär sätter ju sina spår.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Forsberg 1978: Det löser sig när Boqvist kommer. 👍 Sen hoppas vi såklart att de har tagit dunder-mega-snacket idag. Bjynäs fojever!
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
magr: pinsamt riktigt jävla pinsamt att dom inte agerar
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
magr: Ingenting händer alltså som vanligt.... va fan är det dom inte ser, har alla i ledningen en hållhake på varandra???
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Huge: Jo, och pucken är rund. Ursäkter kan man hitta på hur många som helst. Men din sista punkt är lite intressant. Hur satte man målsättning i förhållande till förutsättningarna givet ifjol? Men förstärkte inte laget, bytte inte tränare, det enda man gjorde var att höja målsättningen men med status quo gällande förutsättningarna att lyckas. Vem fick ihop det där? I privata näringslivet hade en sådan person eller personer inte suttit kvar på sin post.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Huge: Ytterligare en aspekt är ju agenterna och deras arvoden. Utan att alls VETA något så misstänker jag att dom styr sina spelare, åtminstone delvis, till vad som gagnar deras plånbok och intressen mest.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Samsung:
Brynäs är en förening med lågt i tak, takhöjden i KLASS MED MORAS gamla stugor från 1500-talet.
Brynäsledningen sitter säkert, är bara i vanliga svenska företag som VD,n riskerar sparken om ägarna ej är nöjda med resultaten.
Västerås VD,n skulle ha kickats för flera månader sedan............
Dackell skulle aldrig tillsats som sportdirektör, Sundlöv skulle inte fått jobbet bara för att längtade hem...

Brynän skulle ha skattat en riktig talangscout istället för gamlingen, den trötte Hammarström som inte platsade i Toronto under den tid det begav sig...........Liraren hammarström klarade inte av det hårda spelet i dåtidens NHL.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Joel123: Intervju med Dacke under träningen, artikel på gång tydligen.

"När det gäller alla era frågor så hoppas jag att jag fick med så många som möjligt till Dackell.
Jag ska skriva ut intervjun efter lunch här.
Den korta versionen är i alla fall att någon direkt åtgärd så som byta tränare eller dylikt inte är aktuellt för dagen.
Då vet ni det.

Daniel Sandström, GD"
www.arbetarbladet.se/artikel/12-00-sa-ar-laget-i-brynas-efter-forlusten-mot-leksand-vi-liverapporterar-fran-traningen
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Helt tyst inget ord från Dacke eller Sundlöv pinsam tystnad sen ikväll kommer ett inlägg att dom snackat igenom allt fyfan
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
JanT: ”Förklara då det faktum att publiksnittet ökar innevarande säsong trots att det som presteras på isen är det sämsta som skådats sen de mörka åren runt 2005.”

Det handlar nog mycket om att det är rea i Erpen och prisens är ju lägre än i HA.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Huss: Nä, andra föreningar kan ju ha bättre förutsättningar på många plan utan att vi för den delen måste vara dåliga?
Sen kan oförutsedda saker under resans gång tillkomma, som man på ett rimligt sätt ändå försökt förebygga.
Finns ingen naturlag som säger att man alltid kommer att lyckas bara för att man siktar högt och har planerat och siktar på ett bra resultat.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Forsberg 1978: Helt rätt! Horribelt dömt.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Huge: Så då har vi bara mer otur än de flesta andra föreningar? Den där spegeln alltså....
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Auchinleck: gött att kellman har gjort sitt första NHL mål. Fan vad jag saknar honom!!
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Huge:
Det ingår i företaget Brynäs IF att utvärdera verksamheten kontinuerligt. Vore tjänstefel att inte räkna på det. Eller är man så låst vid en bra start att det inte spelar någon roll?
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Verkar inte kommit in någon anmälan på Sigalet.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
JanT: det har jag redan förklarat. De ges bort. Sen är det andra ekonomiska upplägg på biljetter idag mot för då. Du har tex lite bättre priser för familjer tex.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Samsung: Många kloka tankar absolut och håller helt med att herrlaget är huvudprodukten i verksamheten. Men jag är helt övertygad om att Brynäs hållbarhetstänk gällande ansvar gör att mängder av företag väljer att investera i Brynäs. Helt övertygad om att ekonomin i klubben i år är godare är på länge (och de kan man tacka off-ice arbetet och de som "kostar över 27800 i månaden"). Helt övertygad om arbetet med damlaget återspeglar investerares krav på jämställdhet mm.

MEN utan herrlagets framgång kommer vi tappa investerare då man även vill förknippas med framgång (lokal förankring är en annan men lojalitet är ett väldigt svagt ord numera).

Vi behöver en plan hur vi jobbar framåt, vad vill vi? Vad vill spelarna? Jobbar vi mot gemensamma mål eller varför är det inte synkat i arbetet vi gör på isen? Kolla bara inställningsmässigt två relativt lika spelare kilström och Rohdin. En har slutat åka skridskor och visa horn....

Vi behöver handlingskraftiga ledare!!!
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Samsung: Förklara då det faktum att publiksnittet ökar innevarande säsong trots att det som presteras på isen är det sämsta som skådats sen de mörka åren runt 2005.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Steenm:

Jag är nog en av de mest drivna supportrarna till att sparka Magnus Sundqvist så jag håller med dig i det du skriver. Dock har jag dålig koll på vilka lediga tränare de finns på marknaden. Skriv gärna dem!
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
mats77: Det förutsätter dessutom att man verkligen har räknat ut hur mkt ”En bra start” har påverkat både det ekonomiska och sportsliga resultatet jämfört med om denna satsning inte funnits utan hade varit ersatt av nåt annat upplägg.
Och hur räknar man ut en sån sak?
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
mats77: Drar den med din Ica ekvation.
Har du inte fräsch frukt på fruktavdelningen, då kommer inte folk och stor handlar allt hos dig.
Spelar ingen roll om man har världens bästa kolonial. Folk stor handlar inte hos dig för de kan inte köpa gurkan och tomaterna hos dig.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
mats77: exakt. Och vad vill en anställd ha från sitt jobb den 25e? För min erfarenhet i livet är att ingen jobbar gratis.
Det är ju svårt för Peter på lagret på Ica och packa upp saker i hyllorna om inte det finns några kunder som handlar? Likt Peter på Ica så som Danielsson i Brynäs så är det vi som betalar deras löner. Utan oss, ingen lön.
Om Brynäs som jag sa, trillar ur Sveriges högsta division? Tror du publiksnittet är lika högt då? Tror du sponsorer är villiga att betala samma pengar för Brynäs? Nej. För man får inte lika mycket tillbaka.
Det spelar ingen roll om damlaget vinner sm guld. För ingen bryr sig. ( det låter hårt kanske men dom har i snitt 200 Pers eller liknande på sina matcher)
Brynäs började i fel ände.
Bygg storhet på isen för att sen bygga på sidan om, du kan inte expandera ett företag som inte går bra. Helt omöjligt.
Är Brynäs stjärntätt, vinner matcher, går till sm final. Ja då är publiksnittet högre och fler vill komma och se.
Alla är inte som oss och följer Brynäs i ur och skur.
Många vill inte gå för dom får inte se en bra och vinnande hockey så är det bara .
Folk vill se en lirare som kan göra det där lilla extra.
Folk vill se klapp klapp spel.
Folk vill se en hård men sjysst bröstvärmare på blå.
Folk vill inte se hockeyn som spelas idag för den är inte publikvänlig. Så är det bara.
Kommentera

Sv: Leksands IF - Brynäs IF 2019-12-28
Samsung: Jag har väldigt svårt att se att lägga ner en bra start = mindre publik och mindre inkomster kommer ge en bättre produkt på isen. Lös gärna den ekvationen.
Kommentera

2018389 · »