Brynäs IF

712885 inlägg · 7953 ämnen

Silly season 18/19

« · 1894534 · » Till forumet


Sv: Silly season 18/19
micke63: Vilken kandidat har försvunnit?
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Kandidaterna till nästa säsongs förste keeper verkar försvinna en efter en. Tydligen fler än Brynäs som är ute efter denna målvakt.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Charles: Alvarez är en spelartyp jag gillar. Men till de platser vi har kvar så är det inte rätt spets.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Charles: Alvarez var riktigt bra i Djurgården o skulle nog må bra av att spela med mer kreativa spelare. Skulle vara intressant att se honom tillsammans med Boqvist o Kellman. Tveksamt dock om han är intressant för Brynäs
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Charles: Nej tack
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Alvarez och Zaar får lämna Malmö. båda helt okej spelare, något vi vill ha?
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Axle San: Skall vi signa alla juniorer kanske och inte släppa någon eller vad tycker du?

Relevant fråga faktiskt. Mr Boork har testat engång i tiden det lite mer sociala med att typ behålla alla juniorer och låta dom få spela på bekostnad av mer etablerade spelare. Året var 2011. Resultatet var ju sådär, eller uselt snarare.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article11268483.ab

Många sitter hela tiden med facit i handen och sågar att man släppte den och den junioren och blir ännu mer arga över att dom som har fått ett lyft inte värvas tillbaks. Och jag har förståelse för besvikelsen. Det kan finnas ett skäl till varför vissa före detta juniorer inte vill komma tillbaks. Skälet kan vara att man inte vill riskera att misslyckas på "mammas gata" och göra fansen besvikna. Samtidigt riskera att bli hånad av fans mm. Då är det mindre press i en klubb som man inte har jättemycket historia med. Just my thoughts, hur jag själv har tänkt i samma situation. Lättare att komma tillbaks ner man peakar och inte har så stor press på sig.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
hade varit roligt att vara timrå-it dessa dagar, gått ut med att man kommer presentera en spelare varje dag och har gjort det nu tre dagar i följd :P

men bara i det hänseendet :P
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Ove Myling: Wännström, Rensfeldt och Molin är betydligt dyrare än Nilsson och Mannberg. Molin vann poängligan i HA ganska överlägset och givetvis blev det en huggsexa om honom där t.ex. Djurgården till slut fick dra sig ur. Wännström och Rensfeldt är två etablerade SHL-spelare vars löner inte går att jämföra med Mannberg eller Nilsson.

Nilsson som jag tror kan bli ett kap för övrigt. Han ligger förmodligen i botten av vår löneliga men kommer kunna bidra mer än t.ex. Granström och Alcén.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Johannes Hedberg: Absolut. Samtidigt symboliskt att den enda junioren som BZ rycker i från Allsvenskan är en som alla vill ha. Och naturligtvis också att han inte väljer Brynäs. Alla ville ha Ekholm också - han valde Brynäs...
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Huss: Nja, inläggen har väl spretat åt olika håll, där KT menade att han såg ett scenario likt guldet 2012 och att du menade att vi inte alls har lika bra juniorer med lika framträdande roller som då. Medans jag påpekade att juniorerna nu är lika bra men inte har fått chansen på samma sätt som 2010. Låter det korrekt?

Jag har iaf varit orolig för Brynäs utveckling på spelarsidan sedan BZ kom in och skulle ha in sina boforsare. Nu känns det (hoppas jag) att BZ fattar att våra egna junisar är minst lika bra, om inte bättre, än diverse bös från allsvenskan. Och dessutom finns ju uppsidan att dom dessutom kan utvecklas.

Nedsidan är väl att junisarna blir för bra och sticker till NHL men visst borde man kunna ta tillbaka spelare i större utsträckning än vad som sker idag. Rohdin, Wännström och Molin vann ju guld med Brynäs och borde väl rimligen vilja komma tillbaka? Om inte Brynäs suttit på kontrakt med Nilsson & Mannberg borde man kunnat signa dessa.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Ove Myling: Nu var det ju 2011 och 2012 senast som dessa spelare spelade i Brynäs och då stack de inte direkt ut, inga 24 poäng där inte.

Både Rensfeldt och Rohdin levererade hisnande 1 pinne var senast de spelade i Brynäs.

Skall vi signa alla juniorer kanske och inte släppa någon eller vad tycker du?
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Peja: alla lag i serien var ju ute efter Dahlén, så det handlar mer om att Dahlén ville spela i Timrå.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Charles: Jo vars... men kontexten är väl om spelarna vore en förstärkning till Brynäs - ett lag som var närmare Karlskrona än Växjö den gångna säsongen. Brynäs är trots allt inget topplag.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Tror att Nilsson kommer vara en positiv överraskning nästa år, han såg bra ut det lilla han visade upp.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
bradberry: håller med. är en annan sak om man i ett bottenlag ligger riktigt bra i den totala poängligan typ.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Huss: Det där med att man gör poäng i ”ett bottenlag” säger inte så mycket tycker jag...

Förvisso...laget har kanske inte den bästa av omgivningar och producerar inte då mycket poäng...

Men i den andra vågskålen ligger ju det faktum att man just därför bör ha fått större förtroende, mer speltid och kanske spel i PP och därmed BÄTTRE förutsättningar att göra poäng än vad man hade haft i ett topplag.

Ett nollsummespel om du frågar mig...
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Axle San: Både Rensfelt och Rohdin gjorde i år 24 poäng i sina respektive bottenlag. Jämför med Brynäs skytteliga i år och de hade gått in precis under topp 5. Om det säger mer om Brynäs forwardsuppsättning i år eller om hur bra de, som vi kanske betraktar som 3e/4e linjespelare, egentligen är låter jag vara osagt.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Ove Myling: Fröberg ville inte vara kvar och han har till och med ångrat sig att han lämnade Brynäs. Sen vet jag inte om Brynäs hade varit ett bättre lag med Rhodin och Rensfeldt i laget heller.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Ove Myling: Ja, det håller jag fullständigt med om, men det var inte det inläggen handlade om....
Nåväl, att vi signar upp ett helt gäng 3e/4e linjespelare utifrån känns väldigt konstigt. Thorellvärvningen förra året var en uppenbar varningsflagg. Vi signar en massa toppforwards och sedan....... ..Thorell. But why?
Liljewall, förlängningen av Mannberg, avtalet med Nilsson.
Ja, det är klart att vi skulle kunna använda juniorer där istället eller återvändare som kan acceptera en roll i 3e/4e linan (typ Rohdin).
Samt det där med unga talanger utifrån, hade gärna sett att vi gått efter Sellgren eller Lindström då forwardssidan inte har utrymmet (pga "problemet" nämnt ovan)
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Ove Myling: Nej, BZ värvar aldrig de bäst eftertraktade juniorerna från Allsvenskan. Typ bröderna Pettersson hade varit givna måltavlor för Sundlöv och Brynäs hade säkert varit en attraktiv destination för de under Sundlöv, men finns ju ingenting som tyder på att de var aktuella för BZ Brynäs. Den som han med säkerhet försökte med var Dahlén men han ville hellre spela upp Timrå än flytta till bottenlaget (som man var då) Brynäs.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Huss: Ja, helt klart var bredden på juniorer bättre 2010, men det menar jag beror på att sedan BZ tillträtt har Brynäs slutat satsa lika mycket på egna juniorer till a-laget. Kanske hade vi sett lika bra bredd idag annars. Värvningen av Ekholm är oxå intressant - när signade Brynäs upp en jvm-spelare från annat lag senast?

Dock finns det junisar med potential att bli en ny silfverberg eller Järnkrok i dagens upplaga, frågan är bara om man matchar in dom och kan nå framgång.

Man blir nästan gråtfärdig när man tittar tillbaka på 2010 och ser vilka spelare som fanns i laget och som man sen tappade bort/inte re-signade. Såklart kan man inte behålla alla, men tänk ändå att ha signat upp Rensfeldt, Linus Fröberg och Rohdin - som alla spelade matcher den säsongen. Istället blev det diverse boforskanoner och blindgångare.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Jan Grismöbel: haha, tänk om bara du själv kunde använda den logiska retoriken istället för att ta varje chans du får att kapa, förlöjliga och ifrågasätta Bengtzén
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Skrubben: Hylla bz redan hmm väntar nog till laget är satt . Då blir det kapa eller ev hylla . Mycke jobb å kvalite som måste in ännu .
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Leonardo: Exakt ! Sen är det ju mycket gnäll om hur oproffsiga och dåligt Brynäs är samtidigt som folk hyllar HV FBK och Frölunda. Gick dom längre än oss i år !?
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
pjåtor: Ja vi gjorde vad vi kunde med vårt material och knep en seger med 4 pp mål ☺
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Skrubben:
Hoppas även han kan övertala Wallson att bli huvudtränare hos oss, jag vill inte se sjödda i den rollen nästa säsong.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
moment22: Det kan absolut ligga någonting i det du säger!
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Otto1: Är det inte väldigt svårt att gapa med stängd mun?:)
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Brynäsgubbe: Bengtzén har fått mycket skit på slutet, men den här värvningen har han gjort otroligt bra. Joel nämner just Bengtzén som en av anledningarna varför han valde att komma till oss. Det säger en hel del om Bengans övertalningsförmåga. Vi har ju inte ens en tränare på plats.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Kul intervju med Kellman. Killen lyser ju, verkar som han är förväntansfull och taggad. Välkommen till Brynäs!
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Skrubben: Deras målvaktstränare kanske skulle vara någonting?
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Skrubben: Vet inte om det hade varit någon bra lösning ändå. Tycker mest att han stod och gapade med öppen mun mot oss.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Leonardo: Det känns otroligt bra att vi ändå inte åkte på någon utklassning mot Växjö 👊
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Och där kan vi skriva av Molin som ny tränare om det nu var någon som hade honom som kandidat.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Bz Bz ge oss ett namn!!! Fan va surt de är att vänta på släpp av nyförvärv när han typ har tidsbestämt när de kommer, tiden sniglar sig fram.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Är Svedberg den största överraskningen i Brynäs, i modern tid? Minns vad vi tänkte när han anslöt; ”Åh nej, inte en ny Sperrle, Jokela, Korhonen, Fatikov!” Å så blev det så bra - hur ofta händer det? Var femtionde år?
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Axle San: Ja Svedberg är en tjurig vinnartyp...härlig i slutspelet 2012, men det var då det, han kunde göra plattmatcher också :)
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Huss: Jag skulle älska att se Jocke eller Svedberg tillsammans med Rautio i kassen med Jocke som förstaval. Jag är övertygad om att det skulle bli bra.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Axle San: Vågar BZ det? Han är rätt ojämn faktiskt. Kanske i par med Eriksson eller Rautio iofs.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Leonardo: Kan Svedberg vara en realistisk värvning? Jag gillar honom som sjutton både för hans spel men även hans temperament, en "vinnartyp".
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Ove Myling: Ok, låt oss jämföra då:
Lägg då till Rödin (53) och Rensfelt (35) och ta bort Lööke (var fick du honom ifrån??)
Då får vi:
9 draftade juniorer som alla vara aktiva i juniorlandslagssammanhang 2010
3 rankade och en draftad junior varav två är aktiva i juniorlandslagssammanhang 2018
Vet inte hur det ser ut i dina ögon....
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Huss: Fast jag menar att vi har många talangfulla spelare nu också, som ett svar på att du nämnde Silfverberg, Järnkrok mfl.
Eftersom BZ valt att ta in diverse bös har ju våra nuvarande junisar inte fått chansen lika mycket som spelarna fick 2010, vilket känns fel med tanke på vilket slutspel många av junisarna gjorde. Hade dom fått chansen i serien hade dom säkert kunna göra det bättre och producerat mer i slutspelet.

Det är ju enkelt med facit i hand att säga att Silfverberg och Järnkrok var större talanger och att nuvarande trupp inte kommer att nå dom höjderna.

Men kolla in hur spelarna draftats/rankas inför draft, vet att det inte säger allt men proffsiga yrkesmän (scouter) har sagt sitt:

Silfverberg 39 overall
Sebastian Wännström 44 overall
Järnkrok 51 overall
Johan Larsson 56 overall
Bertilsson 87 overall
Molin 105 overall
Rohdin och Löf draftades inte. Ekholm draftades (som 102) overall men tillhörde ju inte Brynäs då.

Adam Boqvist kommer gå i första rundan
Jesper Boqvist 36 overall
Westfält, rankas topp 50 och det kommer väl knappast bli sämre efter hans slutspel
Alexander Bjurström 58 overall
Jens Lööke 83 overall
Asklöf & Ersson är ej draftade

Nu är ju inte rankingen någon sanning, som alla förstår, men den kanske säger något om spelares potential. Eller vad tror ni?
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Auchinleck: Mm, det är nog ingen skräll om Växjö spelar ny final nästa vår. En bra sportchef med tillgång till mycket pengar. Där har du framgångsreceptet.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
ellis: Jocke är väl typ den vi vill ha minst av dom uppräknade ! Lugna dig lite kommer bli bra
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Huss:
Krävs en jävla snurr på utvecklingen av laget för att få ut potentialen varje år. Hövding Rönnberg är inne på det i GP idag. De har misslyckats de senaste två åren.
SAIK har hittat "finalkoden", men inget lag har hittat "guldkoden". Kanske Växjö är nåt på spåren nu...?
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Leonardo: Faller inte otroligt med Jocke. TIK får ändan ur vagnen, till skillnad mot sega föreningen söderut.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Stefan R 63: Jag förstår vad du menar, men jag gillar spelartypen. Men självklart ska det inte vara fega påhopp.
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Charles: Inte helt omöjligt att Jocke E hamnar i Timrå heller....
Kommentera

Sv: Silly season 18/19
Petrov: Jag har nyss kommit hem efter 9 år borta från Gävle.

Jag vill lika fort härifrån, tycker Gävle gått bakåt och inte framåt som stad :(
Kommentera

« · 1894534 · »