Brynäs IF

705125 inlägg · 7953 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

« · 1829603 · » Till forumet


Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: "Att förutsätta alla unga spelare ska ta fler steg mer än övriga lags unga spelare är ju ren okunskap."

Håller med.
Den sportchef som förutsätter en utveckling hos både egna och andra lags talanger och dessutom påstår att dom egna talangerna med säkerhet kommer att utvecklas bättre än motståndarnas, måste vara bra okunnig.
Sån tur att BZ iaf inte kommer med såna märkliga uttalanden, det får andra sportchefer gärna syssla med...
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Brynäslegenden: Detta har jag funderat på varför han valde HV, vet vi att BZ inte var intresserad? Han är ju uppenbart en bra spelare men med tråkig historik av skador(hjärnskakningar?).
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
mk: Wännström går inte efter pengarna. Brynäs var inte intresserade.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
David Persson: Just gällande centrarna är jag inte lika säker som du. Granström vet vi vad vi får, fantastisk.

Kan Jensen komma upp till samma nivå igen?

Tar Öhlund ytterligare ett steg för att leda en andrakedja?

Liljewall kommer säkerligen göra jobbet varje dag.

Kan bli fågel, kan bli fisk.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben: Du får kortare tid men mer talang(spets) från supertalanger. Brynäs chanser hade liksom inte varit mindre om Sandström hade legat på Markströms nivå, Asklöf på Silfverbergs nivå och så vidare. Och deras möjligheter att utvecklas, så som mer eller mindre krävs för att Brynäs ska nå sina högt ställda mål, hade naturligtvis varit större.
Förstår inte varför du tar för givet alla unga spelare kommer att bli bättre. Lööke, Molin och Brodecki är några exempel på att utvecklingskurvan inte är huggen i sten.
Sett över hela säsongen är det ju tveksamt om Sandström utvecklades så mycket 16/17 i jämförelse med 15/16. Ungefär samma stats, samma styrkor, samma svagheter. Samma ojämna målvakt som släppte in många billiga puckar, framförallt från distans.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: Absolut så vill väl Brynäs ta ett steg till framåt, men det finns ju motståndare som vill det med.
Vi får se vilka lyckas bäst?

Centrar är ju så viktigt för laget, visst känns väl Brynäs som ett lag som har riktigt bra centrar?
Nåt sånt här? 1a Jensen 2a Öhlund 3e Granström 4e Liljewall, sen några till som kan gå in och ersätta vid skador.

Och vad tror ni om forwarden som ska in? Törs ni hoppas på Rödin?
Då ser Brynäs riktigt vasst ut!
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben: Helt riktigt. Det som är mest värt i slutändan, är att hitta spelare som är för dåliga för NHL. Det är dom spelarna som man kan bygga stomme på.
Brynäs problem är ju att man fått fram spelare som platsar i NHL. Och dom som inte platsat, har av olika anledningar valt andra klubbar eller inte fått kontrakt av Brynäs.
Ett jättebra exempel är Wännström, kom tillbaka , spelade inte särskilt bra. Åkte över igen, kom tillbaka.
Få skrek sig hesa över att han gick till Rögle.
Nu tar han nästa steg. Då går han efter pengarna.
Helt naturligt..
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Det är talanger av kalibern som vi har som kommer hinna bidra mest till Brynäs. Är man "för bra", som Bäckis eller Lindholm, så hinner dom knappt uträtta något i A-laget innan dom drar över till NHL. En kille som är 21 år som gör sin fjärde säsong i A-laget är i många fall bättre i SHL än en 18-årig supertalang som kanske gör sin första SHL-säsong.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
David Persson: Spelar ingen roll för vissa härinne vad man säger inför en säsong.
Är målsättningen ett topplag så har man orealistiska tankar och sätter för hög press på laget.
Uttalar man sig mer försiktigt så har man inga ambitioner....
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
David Persson: i slutändan är det såklart det som är det viktigaste.Tror inte Växjö är helnöjda med sin sorti i kvarten.

Men jag tror att Bengtzén i sitt huvud anser att nuvarande lag ska ta ytterligare kliv och placeringar framförallt i grundserien. Det är väl det isåfall som man kan vara lite tveksam till när man ser laget.
Men vi får hoppas på Spets, och då menar jag inte Lars-Erik
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Så otroligt olika va man menar med topplag!!
Nån menar att vinna serien och sen ta guld är ett topplag.

Men som tex Liljewall sa att kul att komma till ett topplag som han tyckte Brynäs va i år.
Ett topplag menar många är topp 6 sen gå långt i slutspel.
Så haka inte upp er på nån målsättning som topplag och vad det är?

Utan topp 6 och sen långt i slutspel kanske funkar för några här iallafall? hehe
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben: Brynäs styrka gentemot konkurrenterna beror inte bara på Brynäs. Och eftersom den uttalade målsättningen är ett vara ett topplag kan man uppenbarligen inte bedöma Brynäs möjligheter att bli det utan att kolla på konkurrenterna.
Det är klart att Brynäs unga spelare är duktiga, men de är inte unika talanger, inte som Bäckis som gick väldigt högt i draften etc. Det tycker jag ändå att man måste kunna säga utan att för den skull nedvärdera dem.
Den mest lovande spelaren hos Brynäs är lillebrorsan Boqvist. Där snackar vi potential. Frågan är om han kommer kunna bidra redan nästa säsong.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Det är klart att en skada eller liknande kan sätta stopp för en av våra talangers utveckling. Men normalt sett kommer talanger av denna dignitet att fortsätta utvecklas.

Sedan vet jag inte varför du flyttar fokus mot andra lags talanger. I den här tråden fokuserar vi på vårt eget lag eller?
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben: Det är alltid lite klurigt med förlängningar. Rent krasst så borde ju allas prestationer öka lika mycket som deras löneförhöjningar, om man har samma lönebudget år till år. Annars får man ju ett "sämre" lag. Väldigt förenklat beskrivet, men belyser ändå problematiken lite.

Förlängningar innebär nästan alltid löneförhöjningar, vilket ger mindre utrymme till nyförvärv. I NHL sätter lönetaket gränserna - i SHL är det spelarbudgeten för respektive lag.

Vi får hoppas att det är en bit kvar till vårt "tak". Skulle gärna se en eller två spetsforwards till.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Det verkar onekligen som man trampar på samma mina även denna gång.

Att förutsätta alla unga spelare ska ta fler steg mer än övriga lags unga spelare är ju ren okunskap.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben: Ja, onekligen kan man vinkla olika sätt. Att alla de unga spelarna bara kan bli bättre är ju verkligen en vinklad inställning gentemot deras utvecklingsmöjligheter. Gäller det även alla andra unga spelarna i serien, alltså de som inte råkar tillhöra Brynäs?
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Man väljer att titta på nästa säsong ur olika synvinklar helt enkelt. Du fokuserar på det negativa medan andra fokuserar mer på det positiva.

Man kan lika gärna resonera att många SHL-lag tappar betydligt fler spetsspelare än oss och måste ersätta på nytt. Vi har ett samspelt lag som tog oss hela vägen till final. Och kontinuitet har visat sig vara en mycket positiv faktor för lagen som haft framgång i SHL senaste åren. Lägg därtill att spelare som Sandström, Ölund, Boqvist och Carlsson BARA kan bli bättre nästkommande säsong.

Men som sagt. Man väljer att titta på det på olika sätt :)
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
ellis: Nej, jag tror inte heller på samma störtdykning som efter 11/12. Då tappade Brynäs i stort sett alla sina spetsspelare, nu har man bara tappat en (Lindblom) som konsekvent presterade på en hög nivå under hela säsongen.
Men risken är att förstakedjan blir betydligt sämre utan Lindblom, att lagets målvakter fortsätter prestera på en ojämn nivå, att Bertilsson blir skadad igen och att den offensiva spetsen inte räcker till.
Det är jäkligt mycket som ska klaffa för att nästa säsongs Brynäs ska bli ett topplag. Melin måste lyckas lika bra som Bulan, om inte bättre. Det var många i Brynäs som slog personbästa 16/17.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Därför han var direkt svag när han förlängde förra gången för två år sedan. Många blev förvånade att Bengtzén ens förlängde då. Därför tror jag det är rimligt att han fått löneförhöjning som innebär att han tjänar som en topp 4-back. Jag tror inte han hade den lönen innan.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Återigen kloka ord. Nu tror jag kanske inte risken är jättestor att vi dyker på samma sätt 17/18 som 12/13. Men - oron börjar så smått gnaga. Brynäs är knappast förstärkt i dagsläget jämfört med säsongen som gick. Två toppforwards som kompletterat truppen, då hade allt sett mycket hoppfullare ut. Om det nu blir en (1) sådan , vilket jag inte är så bergsäker på, så lugnar det väl aningen. Men två hade övertygat mig om att vi är med länge också i nästa slutspel. Värvningen av Liljewall sänkte det hoppet betydligt.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben: Visst förlängde vi med Paille i samband hans super-streak under första halvan av säsongen? I efterhand kanske det var lite otajmat. Lär vara en av våra dyrare spelare i vilket fall. Hoppas han kan hålla en jämnare nivå nästa säsong.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben:
Peja är inne på det. Man (BZ) behöver verkligen ha rätt fokus när han sätter kontrakten (poäng/kr osv) för att inte hamna i en budgetmässig och sportslig återvändsgränd.
Har inte varken sett/läst eller hört honom kommentera förutsättningarna för 17/18?
Dags för ett medlemsmöte? 😃
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben: ja aningen överdrivet, för att inte säga orimligt.
Om man nu som Peja säger inte blivit helt berusade av framgången.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben: Varför skulle Kilströms nya kontrakt vara så mycket bättre än hans gamla? Han gjorde ju absolut ingen fantastisk säsong... eller var man kanske förblindad av hans spel matchens sista ~7-8 matcherna när kontraktet skrevs?
Lite det här jag menar med att vara "berusad av framgång" och överskatta spelare som har varit med i framgång.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Auchinleck: Kanskd lite överdrivet av mig. Men lägg på Kilströms löneförhöjning så är jag ganska säker på att man käkat upp Johnsons lön.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben: Det är verkligen illa om alla kontraktsförlängningar har gjort att Brynäs inte kan förstärka laget. Svårt att kunna få till ett topplag under de omständigheterna, om man tänker på att laget kom femma i serien 16/17 och att de andra lagen antagligen kommer att bli bättre. Det kommer verkligen att krävas att Melin lyckas med spelarutvecklingen för att det här laget inte ska harva i mitten av tabellen, tror jag. Det har Melin å andra sidan lyckats med förut...
Det är lite som när Sundlöv snackade om misstagen efter 11/12. Man satsade inte tillräckligt, man lyckades inte förvalta det stora intresset som fanns vid guldet. Känns lite på samma sätt nu, för hypen kring laget är ju obefintlig. Nu kommer några säga att det är skitsamma, men det är det knappast för säsongskortsförsäljningen etc.
Just nu känns riksdagens silly season hetare än Brynäs dito. Vi får hoppas att den sista värvningen blir en riktig spets.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben:
Ett slags lönetaksdynamik.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: Förlängningar med Bertilsson, Kilström, Blomqvist, Jensen, Paille etc. kostar givetvis. Eller tror du dessa har förlängt sina kontrakt utan att kräva löneförhöjning? Om jag ska gissa så bör Jensen och Bertilsson fått REJÄLA höjningar. Det är inte orimligt om deras löneförhöjningar kostar lika mycket som Johnson gjorde förra säsongen.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zzz: spelmässigt kanske vi inte blir så mycket sämre Att dessa försvinner. Förutom zaborsky som jag tycker var Brynäs bästa spelare i finalen med tanke på förutsättningar och omgivning.

Ekonomiskt måste vi spara otroligt mycket.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
David Persson: Absolut, min tanke var enbart gällande ekonomi. Sen var ju förväntningarna på Johnson och Zaborsky att dom skulle var toppspelare.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
David Persson: sjukt vilken Brynäs-koll du har. Imponerad!
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zzz:Linblom, Zabrosky, Westetholm x 2, Johnson, Enterfeldt ut.
Asklöf, Boqvist, Caprisosa, Liljewall in.

Om ni räknar på vad ni börja förra säsongen med så är ju Ikonen, Boqvist, Öhlund, Capriosa, Liljewall in!
Och räknar du ut så vilken nytta har ni haft av Zaborzky, Johnson, Eneterfelth och Pontus W med sin dåliga fart och kroppsspråk, han va bra i 10 första matcherna!

Kolla ovan så är det ju Lindblom kvar att ersätta mot för hur ni starta i fjol, annars ser det bättre ut ju!
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
SHL får en ny domare till hösten, Bjälkander. Han hittas oftast en halvmeter från sargen eftersom han inte kan åka skridskor. Initierade källor säger att det är det bästa SHL någonsin gjort för HA, att plocka upp honom från allsvenskan.

Känns som han kommer passa in fint bland de andra pellejönsarna.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Powerfade: Jag tror inte riktigt på det. Man vet ju hur man vill spela och det lär inte bli lättare att hitta rätt karaktär under säsong.
Linblom, Zabrosky, Westetholm x 2, Johnson, Enterfeldt ut.
Asklöf, Boqvist, Caprisosa, Liljewall in.

Om inte Bengtzén har någon riktig kanon på gång som sista värvning måste det betyda en sänkning av forwardsbudgeten. Sen kanske backsidan kostar någon krona till men det kan väl inte väga upp?
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Lindström:
Ja, det skulle vara ovanligt med finalspel två år i rad utan lag som spelar på fart och tyngd. Skall vi vara med och spela om guldet behövs laget viktas åt fart och tyngdhållet om man utgår ifrån årets läge.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Jag tycker det fortfarande saknas tyngd både på backsidan och fw.
Kan inte understryka hur viktig Bertil är och vilken cirkus det vart utan han när motståndarna har starka fw som driver på mål.

Vi ska inte ha rundningskoner på backen men visst saknar man en stabil kille som Cody var.
Ingen var på och hacka på målisarna eller höll på med efterslängar.
Krävs nån elak stor fan med inställning, NEJ Granis räcker inte till.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: ja den killen har ju bra gener om något :)
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Sebban95: Det vore en kanonvärvning, men jag tror han hamnar i KHL eller NLA om han inte fortsätter i nordamerika. Hans stats känns lite för bra för SHL tyvärr.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Sebban95: Annars måste ju den här grabben börja tröttna på AHL. 31 bast och fast i AHL, dags att åka till Europa och tjäna pengar.
Kommentera


Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: Kollar ju kvartsfinalerna!
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Forumet glöder med massa härligt hockeysnack😉
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zzz: Jag tror snarare att man ligger lite lågt i och med att man har en ny tränare. Man kanske vill se lite hur det går innan man förstärker på de positioner som känns mest behövliga.

Eller så har man fått hybris.... igen!
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Det är väl inte omöjligt att Brynäs kanske sänkt lönebudgeten något iom att man låg på minus innan slutspelet. Man kanske har dragit ned någon mille för ett hamna på rätt sida sättet exkl. slutspel.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Zappaholic: Ska vi fokusera på hockey istället för att ge varandra olika epitet?

Min gissning varför Liljewall värvades är pga av hans höga arbetsmoral och slit, Det krävs hårt jobb hela slutspelet, tyvärr orkade inte 1:a och tvillingarna det hårda jobbet fullt ut. Vilka var det som lyfte under slutspelet, jo dom som orkade jobba varenda minut på isen. (Läs Blomman, Ölund och Alcén t ex)
Nu försöker BZ täppa till den bristen, det ska vara 4 stenhårt jobbande 5:or som ska kämpa ned motståndarna.
Liljewall kan t ex gå in ibland som brunkare och Jensen och Clark med sin tyngd och storlek. Det skapar utrymme för Jensens och Clark
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Bifbiffen: ja det känns märkligt på ett positivt sätt hur han engagerar sig i Brynäs!😀👍

Jag gillar när "motståndare" kommer in och tillför positiva eller negativa inlägg (men då på ett bra sätt) i diskussioner.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Wesley: ja det känns märkligt på ett positivt sätt hur han engagerar sig i Brynäs!😀👍
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Charles: Har lite samma känsla jag också faktiskt. Många av spelarna kommer förmodligen bli bättre och det finns ändå bra potential i laget som helhet om den sista värvningen blir spets och klaffar. Många kommer nog att utvecklas. Carlsson, Ersson och dom du nämner. Men sen finns det ju dom som kanske kan tappa lite också, Jensen bland annat. Bara att hoppas att dippen i slutspelet berodde på skada och ingenting annat.
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
David Persson:

David, dags att byta medlemskap till Brynäs nu. Du är nog en av dom mest gillade motståndarlagssupportrar, Välkommen :-)
Kommentera

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Tror Ölund, Boqvist och Ikonen kan utvecklas mycket nästa år men tror det finns en stor risk att Jensen och eventuellt Paille kan göra motsatsen och tappa en del poäng istället. så kan bli lite av en våg huruvida laget presterar bättre när en ny säsong börjar sen. Vilket också gör det viktigt att nyförvärven tar för sig.

Tycker Clark är för kvick och har för vasst skott för att tappa så mycket poäng.
Kommentera

« · 1829603 · »