Brynäs IF

712829 inlägg · 7953 ämnen

Spelaromdömen säsongen 2018-2019

1960582 · » Till forumet


Sv: Spelaromdömen säsongen 2018-2019
Peja: Skriver under på allting, bra analys. Du får 5/5 för den av mig.
Kommentera

Sv: Spelaromdömen säsongen 2018-2019
Här kommer backarna:

Andersén - Inte på landslagsnivå som för några år sedan, men har gjort en okej säsong där han ofta har varit ett bra defensivt komplement till Söderström. Tycker personligen hans avstängning var hårt dömd. 3/5.

Bertilsson - Fortsätter att hålla landslagsklass, en av ligans bästa defensiva backar. 4,5 av 5 möjliga är emitt betyg.

Deutsch - Fick chansen i Brynäs igen när flera backar var borta. Ingen braksuccé, men gjorde likväl ett okej jobb och visade att han kan spela i SHL utan att göra bort sig. Tillförde dock för lite för att bli kvar. 2,5 av 5 blir betyget, har alltid haft ett gott öga till honom.

Ersson - Utanför laget stora delar i slutet, verkar inte vara en favorit hos Sundquist. Vågar ta initiativ men hade några misstag och onödiga utvisningar som förmodligen kostade honom istid. Hoppas han kan studsa tillbaka nästa säsong. 2/5.

Gunderson - Briljant passningsspel, offensiv och PP-spel. Underskattad i defensiven. 5/5.

Kilström - Lite "lidande" av Brynäs överflöd på defensiva backar, det blir trubbigt när man parar ihop honom med en annan defensiv back. Hans frånvaro märktes i slutet, "man saknar inte kon förrän båset är tomt"-känsla över det. 3/5.

Lundgren - Också ett "offer" för överflödet av defensiva backar. Klart godkäd (men egenligen inte mer) i egen zon och väldigt begränsad i spelet med puck. 2/5 men det är ett snällt betyg, nära lägre.

Norin - Doldis från allsvenskan som i och för sig var skadad stora delar av säsongen men som ändå blev en positiv överraskning. Rörlig back som ser isen bra. Får 3/5 av mig med stora förhoppningar på ännu högre nästa säsong.

Söderström - Säsongens överlägset bästa Brynäsjunior (om man inte räknar Ersson). Har fortfarande en del att lära utan puck, men oj vilken fantastisk spelare i spelet med puck. Ger 4/5 i betyg, bli inte förvånade om nästa säsong blir en 5:a.

Henrik Larsson - Platsade inte den här säsongen heller. Fick ganska tidig returbiljett till Karlskoga.
Kommentera

Sv: Spelaromdömen säsongen 2018-2019
Jag personligen har överseende gällande målvaktsstatistik från säsongsinledning.

Under Sjödda så var ju boxplay katastrof, så detta drar ju ner Rautios siffror en hel del.
Ganska otacksam uppgift att vara målvakt när defensiven stundtals såg ut som sju svåra år.

Så med det sagt baserar jag mina betyg efter omgång 15.

Då har Rautio 92,0% och får tre starka hockeypuckar i betyg, snudd på 4 faktiskt.
Tycker Rautio har gjort en riktigt bra säsong och kanske inte fått den cred han förtjänar.
Detta om man bortser från inledningen av säsongen.


Eriksson har under samma tid 91,61% fast med mer speltid.
Och något mer insläppta mål/match än Rautio.
Jocke E ger jag dock fyra hockeypuckar i betyg.

Med tanke på att han har mer istid och varit något mer stabil än Rautio.
Kommentera

Sv: Spelaromdömen säsongen 2018-2019
Peja: kul med mv diskussion 😊 Ja vi kan ju bara spekulera om JE varit med från början hur det hade gått för vårt Bif!

Rautio är som du skriver Tack o hej nu.
JE kom in o var så bra..stabil och gjorde matchavgörande räddningar! Sista månaderna så tycker jag JE sjönk och blev inte den Räddare vi så väl skulle ha behövt. Blir orolig över status när det i mina ögon hattades med mv fram o tillbaka i slutet...
Ska bli kul med Ersson..om han nu är klar..
Kommentera

Sv: Spelaromdömen säsongen 2018-2019
Peja:

Såja!

Kör in mina kommentarer om målvakterna här med.

Målvakter:

Jocke Eriksson 4/5
Jocke fick äntligen komma hem och storspelade första matcherna i Brynäströja. Fortsatte att hålla en hög nivå och det var första gången på länge man kände att en målvakt kunde vinna matcher åt oss på daglig basis. Lite svagare säsongsavslutning.

David Rautio 3/5
Började inte alls bra, höjde sig i samband med när Karhunen lämnade och gör en fantastiskt bra match mot Frölunda i Scandinavium i oktober. Fortsatte sen blanda bra matcher med sämre. En typisk Rautio säsong.

Tomi Karhunen 3/5
Var väl i min bok lite överskattad av de flesta Brynäsfansen. Absolut en bra målvakt men håller Jocke före alla dagar i veckan. Kändes rätt ojämn. Svårbedömd med såpass få matcher (12 stycken)
Kommentera

Spelaromdömen säsongen 2018-2019
Hallå,

Startar härmed en tråd för spelaromdömen 18/19. Alla inlägg som lämnar ämnet kommer att raderas från tråden.

Tråden kommer att stängas om några dagar. Så passa på att säga ert innan den stängs!

Jag tänker att den här tråden kommer att bli rolig att titta tillbaka i om några år.

* * *

Så här är mina över målvakterna:

Jocke Eriksson - Anslöt som bekant skadad och var därmed lite av ett osäkert kort. Gjorde en stark säsong med 91,61 i räddningsprocent. En stark bidragande faktor i många av segrarna. Skönt att han blir kvar även nästa säsong.

Rautio - 90,6% är hans statistiskt sämsta säsong på 8 år, även om han ju hade ungefär samma säsong när han låg på 90,7%. Har gjort en traditionsenlig "Rautio-säsong" som enligt min uppfattning betyder "en av seriens bästa andramålvakter men definitivt ingen toppmålvakt". Nu säger vi tack och hej.

Karhunen - 91,64% gör att han faktiskt landade på bäst räddningsprocent av Brynäs tre målvakter. Var ju rent sportsligt bättre än Rautio men förmodligen dyrare och värvades på andra premisser. Fick lämna när Jocke E kom tillbaka från skada.

Tar backarna ikväll eller imorgon :)
Kommentera

1960582 · »