Frölunda HC

60365 inlägg · 3398 ämnen

Silly Season 09/10

« · 1135841 Till forumet


Silly Season 09/10
Kör igång en ny mer aktuell Silly tråd så här inför nästa säsong. :)

Finsk landslagsback i bra ålder ska vara klar enligt Aftonbladet.

Ville Mäntymaa.
Ålder: 23 år. Längd: 190 cm. Vikt: 90 kg. Position: Back. Klubbfattning: Höger. Klubb: Jyp. Statistik 2008/09: Matcher: 56. Poäng: 23 (6+17).

Tobias Viklund ska ju oxå vara klar som nämnts tidigare.
Backar lär det ju värvas då det bara är 2st under kontrakt nästa säsong.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
JBlom: Trevligt trevligt. Ja, det lär fyllas på ordentligt, inte bara på backsidan, så att nästa säsongs lag kommer att bli riktigt intressant att se. Läste också att Lars Eller sticker efter säsongen, till St. Louis. Lite synd, hade hoppats på ett lån nästa säsong, särskilt nu när han börjar komma till sin rätt i en bra omgivning.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Som vanligt briljerar AB med sina kunskaper och har en bild på John Pohl som Lars Eller ;).
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Att Eller dra till St. Louis är då något jag räknat med. Synd men man kan inte annat än önska han lycka till. :)
Tycker det känns spännande inför nästa säsong, medelåldern komme rnog sjunka lite iallafall.

Ja AB är väl inte vassast ibland. :P
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig:Håller med. Jag hade även jag förhoppningar att han skulle vara kvar nästa säsong och få köra en hel säsong med den potential som han besitter.

Undrar vad de plockar in istället. Det måste till klass i den kedjan för nu måste det vara som så att man flyttar ner Kallioenheten ett snäpp och drar till med en ny topline.

Klass ut och då ska klass in.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
JBlom & Dragan; jo, man visste ju att han skulle till St.Louis men jag trodde nog, eller i alla fall hoppades på att han skulle vara kvar nästa säsong på lån. Det är ju nu han börjar komma igång och det känns tungt att tappa en sådan ung talang när han precis börjat komma till sin rätt. Tror att en säsong till i ES hade gjort honom gott och stärkt hans chanser till framtida spel i NHL. Ändå så önskar man honom givetvis lycka till.

Sticker ut hakan fastän det kanske inte är den vildaste gissning, men jag säger att Eller blir poängbäst i slutspelet, i alla fall internt :).

Vem som skall ersätta honom känns ju lite klurigare, sådana lirare växer ju inte på "trän".
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Kan inte annat än hålla med dig. Eller har ju varvat igång rejält först denna säsong, tror inte han mått dåligt av att spela 1 säsong till i Frölunda. Men man vet ju aldrig hur det blir, om han inte tar en plats i Blues efter campen så kanske han hellre lirar med Frölunda än AHL. :)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
JBlom: Det ska värvas, om det inte redan har gjorts det, en klasslirare till den positionen - jag menar überdyr spelare.

Nubben har ju ett tänk med 2 toppkedjor och 2 övriga kedjor som på sikt ska avancera i kedjehierarkin. Vi har sett det i Timrå och kommer se det hos det vackra laget också.

Kahnberg är med största säkerhet snart väck från klubben. Tror nog att man ser Mathis Olimb som ersättare till honom.

Backsidan börjar då helt plötsligt snart bli komplett.

Viklund tillkommer. Niskala och Hedman under kontrakt. Mäntymaa på gång in om man får tro AB men de brukar vara dead on när Ros och Abrahamsson drar till en artikel om det. Sedan hoppas jag och tror att Larsen kommer skriva på nytt. Han är dock förlorad till NHL säsongen efter. Sedan får vi gärna ta in en spelare som Sanny Lindström - om det inte blir just han - who knows. De backparen är kanon.

Erik Karlsson vet jag inte vad som händer med. Frölunda vill ha honom kvar givetvis men besked lär inte komma förrän efter camperna. Karlsson kommer dominera nästa säsong om han är kvar.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Dragan 2k: Ja en riktigt vass forward med Hahl och Pohl skulle vara roligt att se. För Pohl hoppas jag verkligen Nubben kontrakterar.
Pebben kanske är en spelare som passar in där?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Dragan 2k: Läser man intervjun med Philip så låter det ju som att det i alla fall finns en möjlighet att han kör en säsong till. Man kan ju alltid hoppas, där har man en blivande klassback, om han inte är det redan. Vilken säsong killen har haft, från bänken till 20 minuter per match, och laget bäste back i +-, helt otroligt.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
JBlom:

Heja lule =)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
mattias - 74: När börjar kvalserien? :)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
JBlom:

Nästa fredag den 13 :)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
mattias - 74: Gött... Förstår att abstinensen kryper sig på dig. =)
Nä nu får man snart njuta av lite bra hockey. Ska bli jäkligt roligt.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Mäntylä till tappara, det var väl inte helt oväntat :)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Nepp. Däremot att avtalslängden är på 10 år är desto mer oväntat:-)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Dragan 2k: Japp :).
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10

qslig:Vissa spelare när man tappar dem till andra klubbar får man lite vibbar som "hur ska det här gå" eller "fasen också. Hur ska vårt spel klara oss utan honom".

Konsitgt.
Några sådana vibbar känner jag inte alls. Snarare tvärtom.

Jag kallar det för Nubbenologi.

Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Dragan 2k: Hehe, så sant så. Har dock ändå gillat Mäntylä för sitt frejdiga spel. Inställningen är det absolut inget fel på, går alltid in för fullt i alla närkamper. Det är väl spelförståelsen som inte alltid varit den bästa, sprider lite puckar ibland vilt omkring sig.

Generellt sett så har han väl gjort en godkänd sejour i Frölunda, men man ville nog fått ut lite mer av den lille finländaren.

Han blev Nubbifierad.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig:Jag är ändå helt paff över 10 år. Jag kan förstå att Ovechkin fick 13 år. Men 10 för en spelare i Europa? Vad har man kvar att spela för? Var i ligger moroten att prestera? Första två åren visst. Men vad händer år 6 och 7?

Värsta är väl nog DiPetrio i Islanders? Vad fick han? 15år? Haha. Låter som en fängelsedom - Visst ja. Islanders var det ja. Det är en fängelsedom.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Dragan 2k: Vet inte hur man tänker med dessa långsiktiga kontrakt, är inte så insatt heller, men det måste väl finnas klausuler/utvägar för både klubb och spelare annars kan man ju sätta sig på pottan ordentligt, både som förening och spelare.

Haha, stackars DiPietro. Han kanske tror och hoppas på en förändring det närmaste decenniet :).
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Hoppas Frölunda satsar på juniorer i framtiden, detta håller ju inte längre! ;)
Vad är det motståndarfans brukar säga om Frölunda och juniorer i A-laget?!

1 61 Eller, Lars FHC CE 48 12 17 29
2 41 Hedman, Victor MODO LD 43 7 14 21
3 91 Pääjärvi-Svensson, Magnus TIK LW 50 7 10 17
4 3 Larsen, Philip FHC LD 53 2 15 17
5 40 Josefson, Jacob DIF CE 50 5 11 16
6 18 Andersson, Joakim FHC CE 49 6 6 12
7 26 Johansson, Marcus FBK LW 45 5 5 10
8 65 Karlsson, Erik FHC RD 45 5 5 10
9 51 Lander, Anton TIK LW 47 4 6 10
10 7 Rundblad, David SAIK RD 45 0 10
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
JBlom: Bittra tomtar som bara ser till värvningar och inte att Frölunda har spelat med flest juniorer av alla elitserielag. Lagom tröttsamt... ;)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Hur många juniorer har ni spelat med?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Tur att vi vet bättre själva iallafall. :)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
spud: 9st har varit med i laget denna säsong, vet ej hur många som matchats. 6st har matchats som jag kan säga på rak arm.

Eller, Lars
Larsen, Philip
Andersson, Joakim
Karlsson, Erik
Lasu, Nicklas
Klingberg, Carl
Carning, Casper
Bränholm, Tim
Tömmernes, Henrik
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Henrik Tömmernes är enda spelare som varit ombytt men inte fått spela något. Så 8st juniorer har fått istid i Frölunda denna säsong.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
spud: Jag skall rätta mig själv här för jag vet inte om Frölunda spelat med mest juniorer av alla lag. Det var inte så jag menade, skrev lite galet bara. Det jag skulle skrivit var att Frölundas juniorer har spelat mest, dvs haft den största istiden jämfört med juniorer från andra lag.

Frölunda har haft fem juniorer som spelat regelbundet och deras sammanlagda istid och antal matcher är störst i elitserien bland juniorer,sedan är det väl två eller tre till som lirat litegrann. Om vi sedan har haft flest antal spelande juniorer vet jag faktiskt inte, men jag skrev ju fel som sagt.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
JBlom: Verkar som att Anton Gustafsson är aktuell för nästa säsong, om han tar en plats. Skall lira med J20 nu på slutet.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Bra med satsning på unga killar blandat med stabila toppspelare. Sånt gillar vi!
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Pebben är eventuellt på väg hem nästa säsong, och då givetvis till Frölunda. Hade ju varit grymt, hoppas på det.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Hoppas verkligen på det. :)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
kan dom inte ha carl klingberg i A laget igen.
han va så himla bra
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
lu93rowa: Ja han är en frisk fläkt. Kommer säkert få chansen i A-truppen nästa säsong.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
JBlom: Ja, det är nog inte en oäven gissning att han får en plats till nästa säsong. Stor och stark, tar för sig bra, en framtidsman helt enkelt.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Vårt att nämna är ju också att Frölundas J-20 som hade pressen på sig inför den tredje och avgörande matchen mot Huddinge går in och vinner med förnedrande 11-0. Snacka om utklassning.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Ja Frölunda har ett gäng juniorer så är på väg.
Ops kan det stämma, Frölunda som inte ger juniorer chansen!? ;)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Riktigt bra jobbat av J-20. Hoppas dom kan gå långt i slutspelet.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Bäckman öppnar för spel i Frölunda. Något av ett långskott, han vill ju lira kvar där men isitiden är väldigt knapp. Märkligt, han är ju väldigt duktig. Att få över honom redan till nästa säsong hade ju varit ypperligt med tanke på att backsidan behöver förstärkas pga alla utgående kontrakt. Det hade smakat kaka, vi får hoppas :)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Ja det borde vara en back som Nubben ska se till att få hem redan till kommande säsong. Vore en riktigt trevlig förstärkning. :)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
: och Tobbe Vilkund Lämnar Skellefteå. Är han klar för er tro? det har gått rykten om att han har Rivit kontraktet med Frölunda men vi får väl se när ni går på sommarlov vad som händer.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Inte helt oväntat, men nu är han klar i alla fall, Tobias Viklund.

Bissett; Vas, stor humor :).
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: En viktig kugge sägs det. Jag har dålig koll på Tobisa. Vad är han överjävlig på tro?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10

Klinth: Inget.

Däremot är han allmänduktig på en hel del. Skridskoåkning, framför allt. Är inte speciellt stor och fysisk och har inte världens slagskott, men han verkar ha lärt sig träffa mål sedan han lämnade MODO.

Har tydligen inte gjort jättebra ifrån sig i SkAIK, men blixtrade till rejält i den där lååånga förlängningsmatchen mot Linköping.

Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Klinth: Tydligen går det rykten om att Frölunda är intresserade av Bartecko. Är det någon ni skulle vilja se i Frölundas färger?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Skön groda av Peter Gyllander som i intervjun med Viklund säger att han får ha tröja nummer 14 för den är ledig, när den i själva verket hänger i taket i scandinavium.

Inte lätt att komma ihåg "sura-pelle" :).
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Spelare som slutar:
#31 Ari Ahonen, #20 Tuukka Mäntylä, #23 Ronnie Sundin, #11 Magnus Kahnberg och #32 Johan Andersson. Detsamma gäller förstås #30 Jonas Johnson, som slutar igen.

Ska bli intressant att se vilka spelare som tillkommer...
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Klinth: Ja, det kom väl inte som någon överraskning att Ahonen sticker, är väl inte alltför sugen på att få spela andrafiolen ytterligare en säsong. Något för MODO kanske, de behöver ju en bra målvakt :).

Lite mer förvånad över Johan Andersson. Kanske inte efter hur säsongen har sett ut, däremot att han fick så pass lite istid, framförallt efter halva säsongen. Han kunde gott ha lirat istället för Fabricius.

Ja, vi får väl se vilka som tillkommer. Fortsättning följer ;).
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Erik Karlsson åker över pölen för att prata med Ottawa. Tydligen vill dom ha över honom med en gång. Själv är Erik tveksam, han vill ha lite mer tid och erfarenhet för att kunna lyckas ta klivet till NHL. Hoppas att dom lyssnar på Erik och ger honom 1 eller 2 säsonger till i Frölunda.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Klinth: Mm, får hoppas på det. Hade varit kul att ha honom kvar i alla fall en säsong till, känns som att det behövs också. Hoppas.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
undra vilken målvakt som ersätter ahonen
Kommentera

« · 1135841