Frölunda HC

60357 inlägg · 3398 ämnen

Silly Season 09/10

1242384 · » Till forumet


Sv: Silly Season 09/10
zigge: Skönt. :)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
zigge: Om nu Frölunda har varit ute efter honom överhuvudtaget!
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
skalpjägaren: Nån Pikkadoll får ni inte nästa år!! Hyvvää Picca!!
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Dragan 2k: Spelarna såg nästan ut att fira sm-guld efter det målet. Vilken glädje, känns bra inför framtiden om de fortsätter visa samma känslor.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Linnea: Konsigt. Har fortfarande ett leende på läpparna sedan igår. Sådana där mål får vi aldrig in i slutsekunderna ju. Det var en smått euforisk känsla som uppkom och fortfarande sitter i.

Det kan man leva på under OS uppehållet.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
rackham: haha ja, man vet aldrig med bäckman...
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
rackham: Ja puss från mig, Linnea alltså, inte rackham...
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
lu93rowa: Tur att han fick revanschera sig med att göra mål med 6 sekunder kvar. Puss på dig Bäckman!
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Kommentatorn: Bäckman slarvar

va???? aldrig hört de förut? ^^
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Suck! 1-1......
ställ tillbaka klockan 5 minuter :(
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Dragan 2k: Japp, en sån där mirakeltrasa från TV-shop=)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Linnea: Kanon. Har du inhandlat en ny dammtrasa?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Dragan 2k: Jag är nöjd, detta innebär att jag får användning för min 58 Karlssontröja igen=)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Dream Team: Haha. Skyttekungen och guldhjälten:-)

Jag hade hoppats på en ytter som kunde spetsat till vår offensiv som är lidande.

Men det kanske kommer till nästa säsong.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Klinth: Det lär det väl vara, eller bli? Hette det inte någonstans att han var "skyttekung"?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Dragan 2k: Hedman kvar. Jensa kommer hem igen. Grym förstärkning?!?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Dragan 2k: Att Kudroc lämnar var nog mer än väntat. Det borde finnas bertydligt bättre backar att hitta, även bland de som "är över", s.a.s. Då kan ju dessutom Kudroc finna andra objekt vad gäller sin så omtalade "klubbhantering"...
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10

Dragan 2k:

Dragan!

Dragan!

Dragan!

Kommentera

Sv: Silly Season 09/10

Kudroc lämnar.
Hedman eventuellt till Finland.
Det rör på sig.
Blir några spännande timmar framför oss.

Ett nytt inlägg från min sida. Det var ett tag sedan.

Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
SÅJA!
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
lu93rowa: Lutar åt det ja
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: idag blir de tyvär förlust med 2-5
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Förkylningen som går i truppen skördar nu offer 4 och 5, Lehtonen och Lasu. Ville, Philly och Pastorn skadade. Peter Andersson tar en backplats, det gör säkert Mike också. Inga optimala förutsättningar direkt, vi har ju "nytt" lag till varje match.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10

Poffa:

såg det nu i kommentarerna. Flytta inlägget då :)

Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Poffa:

Ja om man läser artikeln står det "en liten bomb"
Skulle Uffe på kicken efter 8 omgångar så vore det en stooor bomb;)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
mattias - 74: Allsvensk bomb, skulle jag säga.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10

JBlom:

En Bomb på gång enligt MR Madhawk. Är det Dahlen som får sparken?

http://mrmadhawk.se/2009/october/det-hander-saker.html

Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Bäckman bildar backpar tillsammans med Lehtonen, känns helt ok. Mäntymaa lirar troligtvis inte, så då har vi väl i övrigt:

Hedman/Niskala
Viklund/Larsen.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
JBlom: Mja, bekräftas också på Frölundas hemsida, så det känns väl rätt klart ;).
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
lu93rowa: AB behövs inte ifrågasättas, dom har alltid rätt. :)
Kommentera


Sv: Silly Season 09/10
JBlom: väntar på frölunda mail då, litar inte på AB
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Som vi vet har Aftonbladet alltid rätt ang Frölundas förvärv!
Kommentera




Sv: Silly Season 09/10
Klinth: Visst är det så, men jag övervärderar inte spelarna i Frölunda på något sätt, lag som HV och Linköping har minst lika bra trupp. Självklart måste alla som du säger, upp mint ett snäpp i aggressivitet, spela hårdare och tuffare, men som jag ser det är det inte vårt största problem.

Det är inget som helst fel på våra backar, tom Niskala spelade fysiskt och riktigt bra i matchen mot Luleå, problemet är att det inte finns en trygg defensiv eller spelsätt som håller, för om man har ett bra tryggt grundspel, så blir det inte så många luckor som det blir i dagsläget. Visst kan någon göra felbeslut och gå bort sig emellanåt, det händer alltid, men det är rena hönsgården, precis som förra säsongen.

Vi har tillräckligt med spelare som kan skicka pucken i mål också, men även här, hänger det inte enbart på vilka spelare man har utan det är spelsättet som krånglar här också. Det är inget gott tecken när man som lekman kan sitta hemma och enkelt läsa hur Frölunda spelar, eller försöker spela kanske man ska säga. I stort varenda anfall byggs från högersidan, där man har ett par pucklämningar, snurrar runt i hörnen, ingen är på/framför mål, och det mynnar ut i......absolut ingenting. PP är likadant, bygger från högersidan, snurrar runt, man har en spelare, inte framför mål, utan mer i slottet som man försöker nå för en styrning, allt är för lättläst, och för tamt. Med backar som Niskala och Lehtonen, måste man spela rakare, ta backavslut, med minst en gubbe framför mål som skymmer, hur ofta ser man det? Väldigt sällan.

Jag tror precis som du, att detta säkerligen kommer att bli bättre med tiden, men det jag ställer mig frågande till, är om det spelsystem vi har verkligen håller i det långa loppet. I övrigt ser vi det lite olika, och det som skrämmer mest är att spelet är detsamma från förra säsongen, vilket i och för sig inte är konstigt då det är Dahléns spelidé, men man är fortfarande för beroende av individualism och det räcker inte hela vägen.

Jag hoppas verkligen att jag har fel, men det luktar som förra säsongen, och då kommer det smaka likadant också, tyvärr.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Jag vill inte säga att spelarna i Frölunda inte är bra. många av dom är bra och bör prestera bättre, men det finns många lag som är mer eller mindre lika bra på alla positioner. Karlsson-Kallio-Andersson är inte en unik kombination...

Vi har t.ex bra backar, särskilt om man tänker anfall och PP. Men är de stora och tunga att möta defensivt? Gör det ont att möta dom?

Vi har även ett bra anfall sett överlag. Men äv dessa, hur många är riktiga snipers? Många missade lägen som "borde" varit mål...

För att vinna en match så är det inte bara att ställa in manskapet, utan det skall spelas och fajtas om de tre poängen. Då krävs det att man har rätt inställning och att man är samspelta som lag. Detta tar lite tid... men det kommer...
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Klinth: Ja, om vi nu skulle följa ditt exempel, så låt oss säga att Luleås förstakedja var borta. Frölunda har Pebben, Joel, Hahl borta. Inget vidare. Man har dock fortfarande Karlsson, Niklas och Kallio som nog borde räknas som en förstakedja i vilken klubb som helst, även om de har spelat som sirap inledningsvis. Där är den största skillnaden. Finns givetvis andra duktiga, men gubbarna kändes väl som det tydligaste exemplet.

Jag är inte orolig för att gnistan inte finns där, tyckar man krigade bra mot Luleå, det jag är orolig för är att spelet inte stämmer alls, vare sig offensivt eller defensivt. Känns mer som att alla åker runt i free mode och att en målchans mer är en slump än ett intränat spel.

Svanru; Trea var ändå jäkligt bra med tanke på hur säsongen startade. Sedan höll det inte i längden då man inte hade tryggheten i spelet, det vittnar väl 8-0 om om inte annat, man var inte ens nära att rubba HV i semin heller.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Trea ja men ändå långt långt efter både HV och framförallt FBK (minns 8-0). Problemet måste ligga någonstans i huvudet på spelare och ledare med den spelartruppen borde ni totalt överlägsna om de hade presterat normal nivå. Alla måste inordna sig i sina roller låt t ex de sk fixstjärnorna harva i fjärde linan och släpp fram ungdomen och de andra i de första tre kedjorna så ska ni se att det ordnar sig. Men framför allt känslan måste finnas man lallar sig inte till ett SM guld genom att tro att man är bäst det krävs blod, svett och tårar.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
qslig: En liten nyfiken fundering från min sida. Det är många som pratar om att Frölunda har "så många bra spelare".

Vilka är dessa för att vara exakt, som är så bra?

Och nu måste vi ju utgå från att de ska vara så bra att de utmärker sig på just den position de spelar på, och skulle vara given i vilket elitserielag som helst.

Min poäng är redan nu klar: Det finns väldigt många riktigt bra spelare i de andra elitserilagen. Hur bra skulle det gå för dom om derar 2-3 bästa spelare var borta?

Hur bra hade t.ex Luleå varit senast utan 2xAbbot och Fabbe?

Sedan är detta visserligen ingen ursäkt för att inte gå in 100% i närkamperna, visa hjärta och jävlar anamma. Frölunda måste spela mer rejält i försvaret och vara effektivare vid målchanserna. Inget snack om den saken, men det tror jag kommer...
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Klinth: Med så många bra spelare i laget skall man klara av att spela dugligt ändå, fastän spelartapp. Klart man fortfarande har tålamod, saknar dock ett stabilt grundspel, vilket man tycker Uffe borde kunnat få in vid det här laget. Se till förra säsongen? Ja, man startade uruselt, slutade dock starkt och blev trea. Men det räcker inte hela vägen pga det finns inget stabilt grundspel, man lever för mycket (endast?) på individuella prestationer, och det håller givetvis inte i längden. Vi får väl se hur det ser ut om en sisåsdär 10 omgångar, jag är hur som helst klart oroad....
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
HV med sin första förlöst för säsongen, mot brynäs :)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Bara att ta det kallt och låta spelare och ledning snacka ihop sig och spela ihop sig så ska ni se att det funkar mycket bättre om ett tag. Se bara till förra säsongen. Ingen oro än, och ingen ska sparkas.

Betänk även att det inte är några dussinlirare som saknas. De 2 bästa centrarna är borta och det är ju en väldigt viktig kugge, centern alltså, såväl i anfallet som i försvaret.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
piff: Medgångssupporter, jag? Inte en chans, har varit Frölunda troget sedan slutet av 1970-talet och kommer så förbli tills jag somnar in för gott.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
lu93rowa:

Smickrande att höra att du saknar mig!

Alla lag har dalar och toppar. Tre segrar och tre förluster är fortfarande en mycket bättre start på säsongen än vad förra kunde bjuda på, och det slutade i en semifinal.
Allt vi kan göra är att fortsätta stötta vårt lag i vått och torrt för vi är la inga medgångssupportrar här inte?
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
lu93rowa: Man kan inte förvänta sig att ha en bra defensiv när man måste jag ikapp, blir ju en del chansningar på slutet. Fortsätter man dock med detta spelet så kommer framgången, helt klart.
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
lu93rowa: Det kanske inte bara är Dahlén du och några andra vill ha bort, borde väl vara några spelare också..... :)
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
efter Totalt himla Dumspel av backarna
Kommentera

Sv: Silly Season 09/10
Ja...... 2-5 helt klart avgjort nu.
Kommentera

1242384 · »