Golf

757 inlägg · 43 ämnen

Golf i allmänhet...

« · 1370175 · » Till forumet


Sv: Golf i allmänhet...
Trevligt med lite högklassig golf på tv även för oss som inte har Viasat! :)

Och apropå högklassig, för de som inte redan har hör det så har Veckefjärden hamnat i ett synnerligen exklusivt sällskap (se länken).
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Frisco: Kul! Äntligen dags för en svensk i täten kanske eftersom det varit så tyst om dem i år.
Kommentera


Sv: Golf i allmänhet...
Frisco: Ska SVT verkligen direktsända US Masters?
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
bj21: Jag med.
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Frisco: Jag tror jag vet vem som tagit bilden i bannern!
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Gidde: Japp. Kul kul....
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...

Frisco:

Men ungefär lika ondulerade va?

Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...

Utan ett enda slag på rangen under våren la man upp bollen mitt på fairway på hål 1 på Veckefjärden igår eftermiddag. En aning slice bara.

9 hål spelades. Banan riktigt fin. Dock var greenerna en aning mer långsamma än vad EB-banorna i Uppsala var i helgen.

Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Poffa:
faan en annan blir lycklig när man vinner 500 spänn att dela på i scramble :-)
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...

Samtidigt som det går bra för Jacobsson kan vi väl säga att det går ännu bättre för Peter Hanson, då han precis rullade i bollen för vinst i särspelet i Open Calla Millor på Mallorca. Därmed är han 1,3 miljoner svenska kronor rikare och tar ett jättekliv på rankingen för Race to Dubai.

Det är andra raka svenska segern på Europatouren, för övrigt. Förra veckan vann ju Fredrik Andersson-Hed BMW Italian Open.

Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...

Sitter och följer tredje rundan från Valero Texas Open via webben. Man ska ju försöka spela 36 hål i dag, då man fick ställa in allt spel i fredags. Efter nio hål har Fredrik Jacobsson spelat upp sig till ledning, detta efter 6 birdies på nio hål.

Jacobsson började på hål 10 och inledde med birdie. Sedan tre raka par och så fem birdies i följd.

Han jagas dock av en hel drös med spelare, det är 15 spelare till inom 4 slag.

Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Huge:
Wow...
låter ju sjukt bra, och med tanke på greenfee avgiften så ska det hålla den klassen.
Får se om det blir ett besök i sommar, det kliar i fingrarna :-)
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
TIKbiff: Du får ju i princip en hotellövernattning gratis iom att greenfeen på Bro-Hof väl ligger runt 1500 på vardagar, vad jag vet.
Har själv spelat Bro-Hof ett par gånger och jag kan rekommendera den varmt.
Fick en smärre chock första gången jag spelade banan och det började redan på puttinggreen: här talar vi om en jämnhet i klass med ett snookerbord.
Inte en fläck eller ojämnhet så långt ögat kunde se. Man har dessutom sått med ett speciellt gräs som tydligen ger en speciell grön färg som avviker från färgen på fairway.
Efter våra utslag på ettan kommer vi fram till våra resp bollar på fairway.
Man tittade sig omkring och såg inte en fläck, hela fairway höll samma klass som greenerna på vilken annan bana som helst.
Alla kände sig tvingade att laga nedslagsmärkena efter utslagen, hade varit helgerån att inte göra det.
Efter att ha hålat ut höll ett gäng banarbetare på med att klippa ruff och fairway på tvåan.
Ett djävla oväsen när vi närmade oss utslaget. Som på ett kommando tystnade alla maskiner när vi klev upp på tee, samtliga banarbetare klev diskret åt sidan och började inte jobba igen förrän vi hade passerat och spelat in mot green. Rundan i övrigt var en ren njutning.
En liten kiosk (läs: mindre restaurang med fullständiga rättigheter där du dessutom kan beställa lagad mat och det mesta i ätväg) ligger strategiskt placerad efter 6 hål: du beställer vid 6:an, spelar 7-8-9 och anländer till "kiosken" lagom när maten är klar.
Väljer du sen att äta efter rundan så håller maten yppersta klass och är dessutom inte speciellt dyr.
Sammantaget får man en känsla av att spela på en riktig toppbana utomlands, känns definitivt inte som att man är i Sverige.
Det här gällde dessutom när jag spelade banan för 2 år sen samt 1 runda förra säsongen.
Tror knappast att saker och ting har försämrats, snarare tvärtom.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Poffa:
Faktiskt ett erbjudande just från scandic, finns på deras hemsida.
Löjligt bra pris med tanke på att det är ungefär grenfeeavgiften på Bro-Hof.
Jag skall du ner över sundsvall-timrå så lämne ett PM om du vill ha sällskap, vi kan ju ha ett inoficiellt HS Mästerskap :-)
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...

TIKbiff: Lät som ett riktigt bra pris.

Jag siktar på att åka upp och spela Skellefteå GK. Den fick väldigt bra betyg och jag har aldrig spelat den. Har ju en hel del Scandicnätter att ta ut, så det kanske blir en miniturné efter norrlandskusten.

I länken finns förresten Svensk Golfs besök i Höga Kusten, då man spelade Norrfällsviken, Puttom och Veckefjärden.

Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Poffa:
Såg ett erbjudande idag om boende en natt på Anglais i stockholm och spel på Bro-hof eller ullna för 1455 sek.
sjukt bra pris.
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
TIKbiff: Nej, jag har inte spelat Bro-Hof.
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Poffa:
Härligt att höra, jag och en jobbarkompis kunde inte hålla oss och åkte ner till Tierp och spelade på Örbyhus i söndags, en trevlig bana.
Är sugen på att testa Bro-Hof i år, den ser underbar ut, Har du lirat där?
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...

TIKbiff: Norrfällsviken öppnar kanske i helgen, Veckefjärden planerar att öppna nästa fredag. Veckefjärden öppnade korthålsbanan förra veckan. Puttom tror att de kan öppna 17:e maj.

Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Gidde:
Det hör ihop liksom :-)
6 dagar till öppnande av banorna här i sundsvall, hur ser det ut i övik?
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...

TIKbiff:

Klubban eller bollarna?

Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
T T:
Lite osäker, men jag skulle vilja ha en sån där.
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Frisco: Svårt att avgöra på den bilden. Är det här samma klubba?
Kommentera


Sv: Golf i allmänhet...

Ser på särspelet i Verizon Heritage mellan Jim Furyk och Brian Davis. På första särspelshålet slår Davis andraslaget ner på strandremsan till vänster om green medan Furyk lägger sin boll bakkant green.

Det anmärkningsvärda, och mycket snygga, är dock Davis agerande efter att han slagit upp sin boll på greenen. Direkt när han slagit tillkallar han domaren och påpekar att han i baksvingen eventuellt träffat ett vasstrå. På repriserna är det knappt märkbart och inget som någon tänkt på. Efter en stunds dividerande bestäms att Davis får tvåplikt och ska fortsätta spela bollen som den ligger, dvs på green.

Det här innebär ju såklart ett förlorat särspel och en andraplats. Men Davis ska ha mängder med beröm för sitt agerande. Stort, mycket stort, att påpeka att han eventuellt begått ett regelbrott på det sättet.

Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Frisco: Och nu först upptäcker jag att åttan sänder...
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
T T: Alltså 4 hål. Skulle det vara lika efter dessa är det hål 18 som gäller till det är en vinnare.
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
T T: 5 6 17 18
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Särspel Cink-Watson. Är det tre hål som gäller?
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Vad händer? Tänker Watson vinna? Om någon kollar får ni gärna berätta vad som händer på artonde.
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...

Nu fick man se sista putten, glädjen och höra en gråtande Anna intervjuas på 18:e green.

Nu kan man gå och lägga sig med ett leende på läpparna. Andraslaget på 18:e är värt alla trötta stunder i morgon. Ett sånt fantastiskt slag.

Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Stigsson: Om jag säger så här, jag hade inte gått för flaggan som hon gjorde. :-)
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Poffa: Hade jag haft det läget som hon på andraslaget hade jag garanterat legat till vänster om vattenhindret ;-)
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Gidde: Och där dog min feed, precis då man var på väg att få rysningar över de vackra bilderna på en svenska som vandrar upp för att ta emot publikens jubel.
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Gidde:

Tror hon har en rätt skön promenad fram till hålet nu!!
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Poffa:

Instämmer!!

Grattis ANNA!!!!
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Jösses, vilket inspel!
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...

T T: Inte en chans! Hon dunkar upp den inom två meter från hål!!!

GRATTIS ANNA!

Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Poffa: Vilket slag! Vilka nerver! Nu är det klart!!!
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Poffa:

Så jäkla underbart!!

Vilket slag! :)
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Poffa: van de Velde...
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...

Stigsson: Lindsey är kort i linjen och Anna har tre slags ledning när de går upp på 18:e tee.

Håll i!!!1

Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Poffa: Nu gäller bara att hålla sig torr på 18:e så ska det gå vägen!
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Poffa:

Och missad putt, 3 slag inför sista!!

Heja!
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Stigsson: Verkligen, men det är ingen lätt returputt. Samtidigt gör Anna ett säkert par.
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Anna missar matchbollen med 3 cm
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Poffa: Wright spelade upp sig riktigt bra från det läget.
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Stigsson: Frågan är väl om inte Lindsey spelade bort sina chanser med det dåliga utslaget på 17:e? Ett par 3 och hon ligger i ruffen, en bra bit från hål medan Anna har en 4-meters putt för birdie.
Kommentera

Sv: Golf i allmänhet...
Poffa: Nu blir det nervöst ändå, "bara" två slags ledning med två hål kvar. *burr*
Kommentera

« · 1370175 · »