Innebandy

419 inlägg · 32 ämnen

Fjantsport eller inte??

« · 431885 Till forumet


Sv: Fjantsport eller inte??
Ambroo: Ååh.. minnena återvänder!! Salen på Vivsta var visst utmärkt att träna fotboll i, tyckte Beijron (R.I.P) då vi skulle träna inför DM nåt år på mellanstadiet. Sardinburk, säger väl vi som "varit där"...
Hehe.. ja, Håkans ledare i klyk har man sett en och annan gång. Vi är umgås ju en hel del jag och Håre OCH pålsson, men det visste du säkert om?

På Håkanssons köpte jag med stolthet mitt första tennisracket. Samma dag som jag köpte det (ett träracket..) sopade jag det i trasor mot staketet på tomten. Kul nästan jämt...
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Dream Team: Minns min första riktiga spak, en Boden floorstick inhandlad på Håkanssons sport och fritid (R.I.P).. Minns även med viss bismak det första nattcupsframträdandet, vi var ett gäng grabbar i 10-årsåldern som spelade ihop ett par dar i veckan i Sällskräck Center (Gympasalen på Vivsta skola) Team Jefferson var namnet, vi inhandlade varsinn tröja för 19 kronor på Domus med den föga kända jeansloggan på bröstet.. Vi tyckte att vi var så pass duktiga att vi skulle erövra bucklan, problemet var bara att vi anmälde oss i öppen klass.. Vill minnas att vi lyckades peta in en boll, men i övrigt var det inte särskillt roligt.. Torskade nån match med 13-0, var skräckslagen när vi ställdes mot 2 metersmannen Håre och om jag kommer ihåg rätt var det Robban Söderberg som började att storgrina två minuter in i första matchen när han förstod att det var de stora grabbarna vi ställts mot haha..

Det är kärlek det!
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Ambroo: Hehe.. ja, eller Jolly Ultra. Minns att jag förstärkte min "Ultra" till nån Nattcup, med en gardinstång instoppad i skaftet.. Blev bra schvung i bössan, kan jag säga. Fan, Nattcupen känns jobbigt att den dog ut. En höjdare det ju!!

Glömmer aldrig Tommy "Svinto" Anderrson heller. Kunde bara en grej.. ladda slagga från halva plan.. prickade ALLTID dom upphissade fotbolsmålen.. hehe
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Dream Team: En svunnen tid då Jolly number 1 dominerade haha.. En annan var bara liten knatte då, men jag älskade Micke Nybjörk och gör det fortfarande! Vilken lirare =)
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Ambroo: Stort.. riktigt stort!! Glömmer aldrig derbyna mellan IBK och IBS.. Martin Olsson på backen i IBS! Stille i kassen hos IBK.. hehe.. vilka dagar!!
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Dream Team: Han har blåst många i sina dar den gubben, på både det ena och andra sättet hehe..
Har förresten en gammal rostig matchtröja från det gamla storlaget =)
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Ambroo: Känns som Pipet blåste hela IBS Timrå på en del stålar då dom höll på med..
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Dream Team: Haha ja fråga Hägga.. Hmm, undrar om Pipet och kultur och fritid fick betalt för den där smashade spegeln och toalettstolen i sporthallen?
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Ambroo: Ja, men Åke var ju lite kul med, för en domare mer utan pondus fick du ju leta efter! Gick ju faktiskt att prata honom till rätta.. ;)
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Dream Team: Mmm, blir av nån konstig anledning sugen på spaghetti..
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Ambroo: Haha! Tunn som ett plockpinnspel den liraren!!
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Dream Team: Hur kunde jag glömma.. Har fortfarande hans knästrumpor på näthinnan hehe
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Dream Team: Åke Magnusson,, för h-vete..
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Ambroo: Hehehe.. ja, vad hette han nu då? Minns nog inte, men vad jag minns är att han nog personifierar dålighet hos en IB-domare, ja, han dömmer väl fotboll med. Att han skulle vara bättre där ser jag som väldigt osannolikt!!
Det bästa jag upplevt på en innebandyplan var en match i Ljustadalen för sådär en 1000 år sen. Iaf så blir det tjafs opm ett mål som ALLA utom domaren ser är mål!!! Men inte han inte, nej, han var lika med i matchen som gamm-Åke igår, ungefär. Han som gjrde målet, ja, eller som nu INTE gjorde målet (Jens Backlund, Timståhls, Vivsta..) blir vasninnig... kommentaren är och förblir en klassiker i idrottssamanhang i V-norrland:

J.B till domaren:
"- Ja, antingen kliver du eller jag av plan.."


...ja, matchen fortsatte ju MED domare.. men ändå.. =)))
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Dream Team: Klart han är bra, det var inte det jag menade.. Är du inte lite onykter då? Fan jag får alltid vara full själv, är det farligt?
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
OKW: Det bästa som hänt innebandyn i södra Norrland var då Jörgen Grundström började döma!!
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Dom som tycker att innebandy är en fjantsport har inte sett en riktig match.
Innebandy i grunden är som sport minst lika hård som fotboll.

Ett stort problem inom innebandyn är domarna. Alla vill ha rejäla närkamper och tufft spel. Men en del domare går in och förstör detta.
En domare måste döma med känsla, inte följa regelboken slaviskt.
Jämför med hockey och fotboll, hakningar är i viss mån tillåtet, ett litet nyp i tröjan blåser inte en fotbollsdomare för. Men motsvarande grejer i innebandy finns det domare som blåser för, och dom domarna har inte fattat någonting.
Finns ett skräckexempel på ett domarpar i norra Norrland, och dom har dömt division II. Avblåsningar nästan varje gång någon blev av med bollen... suck.

Hoppas att detta kommer att lösas med tiden, när fler spelare som satsat på sin sport blir domare, förbundsfolk mm.
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
mattias - 74: Visst har den en liten kärringstämpel, även om det som du säger kan smälla ibland..

Jag skulle hellre vilja slå ett slag för sporten och spelet i sej. Innebandy är lirarnas sport, där om i någon idrott krävs bollsinne.. Att sparka spring funkar i fotboll har Engelsmännen visat i årtionden, eller att dumpa och jaga är ett vinnade koncept i hockeyn har NHL bevisat alltsedan pucken var platt.. Men i Innebandy är det snurrfinter, tunnlar och syrgasare som regerar!
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Mange:

Tycker inte att det är kärringstämpel =)

det smäller ju som sagt en hel del =)
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Mange: Näe, precis, det är ju en skillnad på puck och en boll...
ja, innebandy är bland dom roligaste sporterna att utföra, tycker dock mera om att se på hockey och fotboll.
Har själv börjat träna ett pojklag nu, ska bli intressat och se hur mycket som man kan lära dom..;)
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
Svart-gula Emma: Och en innebandy boll gör inte lika ont som en puck heller. Tacklingar i innebandy är inte tillåtet som i hockey . Dessa 2punkter är anledningen till skydden.

Lirar själv innebandy aktivt. Ruskigt rolig och snabb sport. Visst kärring stämpel men vafan...
Kommentera

Sv: Fjantsport eller inte??
mattias - 74: Jag tycker absolut inte att det är en fjantsport.
Det jag kan tycka är att när tjejer spelar så tillåter dommarna nästan ingenting, och när killar spelar så tillåter dom betydligt mer. Iallafall på den nivå (J18) som jag har spelat. Tjejer som spelar innebandy är ju inte direkt rädda för att bryta naglarna och om dom är det så borde dom inte hålla på med innebandy.
Och sen har ju inte innebandy spelare lika mycket skydd som tex hockeyspelare har...
Kommentera

Fjantsport eller inte??
När jag först kom i kontakt med sporten så var jag skeptisk till varför man över huvud taget spelade. Sedan blev intresset bara större och större. Hur många anser att sporten är fjantig? många anser att det är en sport för misslyckade hockeyspelare. Jag har själv spelat aktivt i många år och jag kan säga att det smäller rejält i vissa närkamper. jag bröt båtbent i vänster hand den 13 september så jag vet =) 9 veckor till med gips.

Vad anser ni om sporten?
Kommentera

« · 431885