Luleå HF

115463 inlägg · 887 ämnen

Forum

« · 1969825 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Trist, trodde nog ändå att vi skulle klara det idag. En bra start men trubbigt framåt - igen. Vi har svårt med målskyttet, och har haft det länge. Tycker den stora skillnaden ligger i att VF förvaltar sina chanser mycket bättre. Första målet var otroligt viktigt - igen - där tappade vi mycket energi, om VI hade fått det så kanske det sett annorlunda ut. Oxå uselt PP - igen.
Är vi kanske lite nöjda med att ha gjort en bra säsong? Andra plats på målskillnad och semi är ju ett bra facit. Såg aningen uppgivet ut efter ledningsmålet, och framförallt i tredje, som om vi inte trodde på det själva. Flera har varit osynliga inte bara Emil, listan kan göras längre än så. Närkampsspelet vann vi inte heller som vi brukar. Vårt lag har kanske inte tillräckligt mycket slutspelskaraktär, är trötta, lite nöjda eller så är helt enkelt VF ett bättre lag. Nä, idag räckte vi inte till.

Match på måndag, vi tar det in i kaklet!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ändå lite skönt att ni alltid kan skylla på oss om det failar 😉 nä en plan b är nog på plats, frågan är om bullan har nån för Röde Roger har gjort läxan
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vombat: Ja, efter Emils "insatser" mot Fulunda vet jag inte...om han nu inte redan, i lönndom, skrivit på för fulundorna.

Vi hade verkligen behövt en frisk Cehlin nu. Något vi bara kan drömma om, sedan swingerli tyckte det var en god idé att smälla till Cehlin i ansiktet med klubban, eftersom Cehlin haft "oförskämdheten" att befinna sig i närheten av Apans målgård.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Clarence: Ja, så är det. I detta nu har vi en del som ordnat pinnar fint, men under vissa tider av året. Inledningsvis speciellt Connolly med kamrater, på senaste tiden Olle med kamrater och emellanåt Emil, ja t o m Fabbe visade sig kunna måla. Men nu är det i stort sett tomt. Inga jättechanser man får till men dock ett antal och då är krutet torrt, eller om det är vått. I vilket fall kan man aldrig vinna om forwards i match efter match inte lyckas.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Jag tycker att det var en ganska jämn match egentligen. Men här lyser det igenom att Vf har en högre kvalitet på många forwards. Vilka i Luleås 3 första kedjor skulle platsa i Vf s dito?
Emil, Lunde och ev kovacs?

Nja. Vårt system tar oss långt men det krävs skills för att gå all the way och jag är inte så säker på att vi har den...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Att ni aldrig verkar få till en säsong och framförallt ett slutspel fullt ut. Tycker ni gjort en stabil och bra säsong, imponerande defensiv inte minst men kanske har ni för lite spets framåt i laget. Plus den viktiga vinnarandan som på nåt sätt i alla tider gjort sig påmind när allt ska avgöras hos Luleå Hockey.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tänk att såväl Warulfven som Luleå - med 101 poäng i SHL - nu ligger under i semifinalerna med 3-1 i matcher och sannolikt åker.

Skullle det bli sju matcher har förstås båda topplagen från SHL 2/3 matcher hemma, men det lutar väl mot att de två nu ledande lagen tar den vinst de behöver hemma match sex när de har landets största publiker bakom sig. Om de inte tar vinst borta redan nu - mycket möjligt att de gör det.

Det här är Luleås forwards:

9 Forsberg, Johan
10 Emanuelsson, Einar
11 Emanuelsson, Petter
14 Berglund, Jonas
15 Mattsson, Carl
16 Olausson, Niklas
20 Connolly, Jack
24 Harju, Johan
36 Larsson, Emil
37 Lundeström, Isac
52 Fabricius, Karl
91 Farley, Austin
96 Kovacs, Robin

Sätt 1-5 poäng per forwards under semifinalerna mot Fulunda...inte så många höga, desto fler låga. Och en spelare som lyckas ta -poäng utanför skalan.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Otto1: Nu försöker vi 6 mot 5 och då sätter Fulunda 3-0 men 1.30 kvar och allt är över.

3-1 för Fulunda i matcher nu och vi är nere i extrem brygga. Nu måste vi vinna i Delfinen, i Scandal-i-Analium och i Delfinen.

Och chansen att vi lyckas med det tror jag är närmare 0% än 5%. Mycket närmare 0%.

Bänka Emil Larsson nästa match och ta in Noel Gunler i stället!

Jag tycker visserligen att Emil normalt är en stark spelare, en matchvinnare, men i den här semifinalen har han varit helt meningslös; snarare tagit en plats för en riktig spelare och snarare givit bort puckarna och därför varit en av "Fulundas bättre spelare"....
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ja det har sett bättre ut dom sista 10 minutrarna, gäller bara att få in gummit! Då kan allt hända och indianerna kanske börjar darra lite.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Otto1: Håller med du. Emil, när han är tänd, kan vara jävligt stark - idag är han mer värdefull när han sitter på bänken.

Men jag vill nog tycka att Luleås spelare - de flesta av dem - ger allt de kan nu, men Fulundorna bara prioriterar att neutralisera alla möjligheter nu plus söker ta chansen när de får kontra, som följd av Luleås försök till full fart framåt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Emil Larsson släpptes inte in för att spela PP i början av perioden.

Allvarligt talat. Jag tycker att Emil tyvärr varit så j-a misslyckad hela j-a tiden mot Fulunda. Levererar INGET, tappar puck hela j-a tiden, simulerar bara en riktig hockeyspelare.

Har han skrivit på för Fulunda kanske redan? Eller redan har ett annat kontrakt klart med annan klubb?

Jag skulle mycket hellre se t ex Noel "The Gun" Gunler lira i stället för Emil Larsson som nu varit ett blysänke hela tiden mot Fulunda.

Sju minuter kvar och fortfarande 2-0 för Fulunda. Tycker att de flesta Luleåspelarna kämpar desperat och >100% nu, medan Fulunda mest siktar på att döda Luleå.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Frölunda ser mycket hetare ut! När ni inte ens får till era powerplay så ser det här inte så ljust ut.. Vart är Emil Larsson, spelar han?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
JAG BLIR SÅ....varför kan, kan, kan inte Luleå få till ett riktigt PP?

Nu är det över och ingenting alls fick vi till. 17 minuter kvar och 2-0.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Efter bara en minut greppar Fulundabacken Grönlund tag i Fabbe och åker ut för holding.

PP för Luleå nu och för satan, jävulens helvete, skärpning nu för saaaaatan! Inte ett bortkastat PP till!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu ska vi strax ha tredje period. Hittills har tredje perioderna mot Fulunda slutat 2-0, 0-1, 3-0 dvs i genomsnitt 2-0,33 för Luleå Men det beror iofs på hur läget varit i matcherna. Inför tredje perioderna har Fulunda haft ledning varje gång; med 1-3, med 1-0, med 0-1; i genomsnitt med 1,67-0,33 ungefär som idag alltså.

Så det lilla hoppet just nu är att Fulunda börjar bli försiktiga och vi får in ett mål, och sedan att Fulunda blir nervösa. 3-0 däremot...ja, då är det kört.

Bulan ändrar om i linorna! Ja, något måste ju hända. NU KÖR VI!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Förbannat! Luleå försvarar inte pucken tillräckligt med snabba pass utan tillåter Fulunda att få pucken ur zon gång på gång på gång.

Och nu är perioden över. 2-0 till Fulunda nu och Luleå har lirat sämre när vi haft zon men checkats i egen zon, samtidigt som forwards fortsätter att INTE få in puckjäveln. Borträknat fabbes i tom kasse har vi nu 1 mål på 11 perioder av forwards dvs <0,1 mål per period.

Då vinner man inga matcher.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
2-0 till Fulunda, 2.31 kvar av andra och en Fulunda åker ut för interference då han utan pucken är i närheten satt klubban mellan benen på Harju och fällt honom.

Nu skulle det smaka med 2-1....pyskologiskt mål i så fall. Kanske helt avgörande för semin och säsongen...

KOM IGEN, KOM IGEN, KOM IGEN!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och så ett j-a skitpass av Sondräll som bara har att lägga en cross till Luleåspelare men "lyckas" lägga den 5-10 meter längre fram till en fulunda och det slutar med attack varpå Sindräll själv lägger puckut och så får vi spela box igen...

Allvarligt talat. Sondräll har 250 000 i månaden och ett långt kontrakt. Och det är därför han får spela. Man han har inte presterat värt en 75 000-spelare ens och hade han haft ett sådant kontrakt skulle han ha varit bänkad.

Jag tror att Sondräll har ungefär lika bra betalt som typ Sigalet och mer än Rahimi - två backar jag mycket hellre skulle se i Luleå igen. Eller tänk en janne niinimaa - som säkert var rejält billigare!

Fast jag får erkänna att Sondrälls vakträddning med klubbskaftet senast var extremt vacker.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Helvete! Luleå äger puck flera gånger men lyckas inte få is ur zon, nu senast Själin som misslyckas och det landar i chanser för Fulunda och Luleå tar en utvisning.

Kom igen nu! Döda boxen och sedan inget ytterligare skitspel i egen zon. Och så forwards: sätt...

Nehejnä. Fulunda lyckas till slut göra ett PP-mål. 2-0 till Fulunda nu. Efter ett ej riktigt rättvist 1-0 och sedan en utvisning vi tar genom att inte vara noggranna när vi har puck i egen zon och blir checkade.

K O M I G E N N U !
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Satan! Fina vändningar av Luleå men utan att lyckas.

Enligt kommentatorerna jämn period där Luleå snarast haft övertaget vilket 4-10 i skott stöder.

Men Fulunda leder matchen med 1-0. Och ett starkt mål i sista kryssmaskan från nära håll på Lassis spadsida, det kan han definitivt inte lastas för.

Känns eländigt att vi är bättre, men ligger under. Det har vi varit med om mot Fulunda i den här semin och pånågevis handlar det förstås om att våra forwards inte är lika effektiva som Fulundas när man väl får chans. Fulunda har också högst skotteffektivitet - 13,30% - i slutspelet medan Luleå är tvåa med 10,67% efter Djurgårn. Då ska man förstås beakta att mot läjkrarna var våra forwards duktiga att sätta de lägen de fick, medan det varit tvärtom nu mot Fulunda.

Jaja. Det finns bara ett. Att fortsätta precis som vi gjort. Med undantag för att jag tycker att våra forwards sätter de lägen de får. Mot Fulunda har forwards på 10 perioder bara satt ETT enda mål - Connolly 1-1 senast - med undantag för att Fabbe satte 3-1 i tom kasse.

Förutom att Luleå har behövt börja vinna man-mot-man vid sarg, och speciellt i egen zon hjälpa varandra (vilket vi nu gör, det där känns fixat nu!) - kommer vi inte att överleva semifinalen om forwards inte kan peta in mer än 0,1 puck per period.

KOM IGEN NU, IN MED PUCKARNA! TA FRAM EFFEKTIVITETEN FRÅN KVARTSFINALSMATCHERNA DÅ VI SLOG UT REGERANDE MÄSTARNA LÄJKERS!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Och jag, shit, blev fördröjd, kommer hem och slår på matchen varpå Fulunda gör 1-0 en sekund senare, medan swikegård förklarar att "Luleå kunde haft både 0-1 och 0-2".

Definitivt inte sådant man vill höra - igen! Och nästan så att man vill stänga av och lämna huset eftersom det tydligen fungerade bättre.

KOM IGEN NU, LULEÅ!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jag vill kräkas av nervositet!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mikael Nord och fribrottaren FriSören Persson - där har ni zebrorna i eftermiddag. Visserligen småhåller förbundet på beskedet i det oändliga, men listig som jag är har jag räknat ut det. Var inte så svårt, förstås.

Det var dessa nissar som dömde match ett. En match, där FriSören vägrade videogranska 1-0, som var ett icke korrekt mål. Plus sket de i att visa ut en fulunda som slog en Emil Larsson på familjejuvelerna bakifrån och fällde honom då han hade fin position i slottet i slutet av tredje.

Man SKULLE kunna påstå att de i den matchen stod för avgörande misstag som blev matchavgörande, alltså, men det bär en emot. Efter Luleås svaga andra period och helt osannolikt usla fjärdeperiod.

Jag föredrar att INTE tro att de dömde MOT Luleå utan snarare att de stålsatt sig för att inte falla för publiktrycket. Kan de upprepa det idag, i Scandal-i-Analium är jag nöjd.

Annars blir jag o-nöjd. Förbannat o-nöjd. Jag har varit med om alldeles förbannat för många felaktiga domslut som hjäöpt hemmalaget i Scandal-i-Analium när vi mött Fulunda i slutspel för att acceptera det igen.

Utvisningar (hoppar över dubbelutvisningar

Match 1: Luleå 4 min, Fulunda 10 min
Match 2: Luleå 2 min Fulunda 6 min
Match 3: Luleå 4 min Fulunda 4 min

Dvs 10 PP för Luleå 1 mål 5 PP för Fulunda 0 mål.

Ingen vidare PP-effektivitet alltså, och det enda PP-målet gjorde Luleå när vi spelade 6 mot 4. Eller - uttryckt på annat vis - bra box av båda lagen.

Ser man på stats finner man att Luleå förstås hade bäst box i serien, men Fulunda bara 2% bakom - nu i slutspelet Fulunda 1% bättre än Luleå.

När det gäller PP var Fulunda ungefär mitt i serien, någon % bättre än Luleå, men under slutspelet har Luleå med 25% fyra bättre än Fulunda.

Slutspelsstats beror förstås på vilka man mött. Möjligen kan man väl anse att special teams är hyggligt jämnt men möjligen med lite fördel för Luleå.

Att Fulunda blivit utvisade fler ggr är kanske inte så överraskande Luleå vann Fair Play-ligan i serien för andra året i rad, medan Fulunda låg neråt mitten av den tabellen. I slutspelet ligger Luleå 4e från tpåå med 8,38 medan Fulunda är 9e med 17,38. Förklarar beteckningen Fulunda ganska bra alltså.

Det finns okunnigt folk som hittar på att Luleå spelar fult men det är alltså tvärtemot sanningen Bulan kräver, som också Rönken gjorde, att ingen Luleåspelare tar onödiga, slarviga eller lata utvisningar. Medan Fulunda snarare har lite inbyggt att spela på och över gränsen, vilket tyvärr zebrorna köper alltför ofta. Visst, Fulunda blir mer utvisad. Men de har också kommit undan med en hel del...

Yep. Blev avbruten av annat sedan jag börjat skriva och nu har linjeringen kommit upp. Som jag sa blev det Nord och FriSören. Stå emot hemmatrycket nu, zebror! Annars blir det orättvist, eftersom ni agerade "bortadomare" match 1 i Luleå.

När det gäller Luleås lag vilar alltså Jalvanti och Själin tar hans plats med Sondell. Bra tycker jag. I övrigt är alla med.

Fulundorna tycks köra med fullt manskap. Inte oväntat - spelare i lag som möter Luleå blir sällan skadade eftersom seriens mästare på Fair Play visar respekt.

Luleås lag:

4th Line
15. Mattsson, Carl
14. Berglund, Jonas
24. Harju, Johan

2. Styrman, Fredrik

3rd Line
36. Larsson, Emil
37. Lundeström, Isac
10. Emanuelsson, Einar

32. Engsund, Oscar
27. Lundkvist, Nils

2nd Line
96. Kovacs, Robin
16. Olausson, Niklas
52. Fabricius, Karl

39. Själin, Pontus
50. Sondell, Daniel

1st Line
91. Farley, Austin
20. Connolly, Jack
11. Emanuelsson, Petter

23. Sellgren, Jesper
29. Gustafsson, Erik

Goalies
31. Rubin, Niklas
34. Lassinantti, Joel
95. Törnqvist, Gusten
Extra Players
9. Forsberg, Johan (RW)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hockeysveriges uppgång och fall.

Under ett antal år gillade man att Hockeysverige fanns. Snabba med nyheter och bra analyser av svenska hockey, som det alltid blir när enkelP går först och visar vägen.

Men den tiden är förbi. Nu har de anställt några norpon som bara orkar sammanfatta upp till sju matcher en omgång under rubriken "SHL-svepet" där det märks att inte fan har de sett matcherna utan det handlar om att leverera sammanfattningen av mål och pass, och gissa på spelet efter skottsiffror. Och så "låtsas-udvidga" det hela.

Om fakta var att under andra perioden vann Luleå skotten med 12-4 och gick från 0-0 till 2-0 skrev man det inte bara rakt av utan bredde ut det till "Men i andra perioden kom Luleå igen och satte hårt tryck på motståndarna. Erik Gustafsson växte och spelade starkt och passade till 1-0 som Kovacs satte i senare delen av perioden och under periodens slutminuter spelade Erik också fram Emil Larsson som tog upp Luleå till en stark ledning med 2-0 inför sista perioden och motståndarna var i brygga."

Ungefär så. Ord, ord, ord, men utan mening. Inga analyser, inga närmare och riktigare bedömningar av matchbilden och varför det blivit som det blivit.

Fullständigt meningslöst.

Kryddat med max 1-2 extra artiklar där en "Hockeysverigejournalist" från Skellefteå intervjuade/låtsades intervjua någon kompis i aplaget och hyllade denne, höjde vederbörande till skyarna. För att den t ex lyckats få ett andrapass. Eller åtminstone nästan lyckats.

Eller, om de efter att ha scannat av tabloiderna - som bara tittat på SeMer - hittat någon konflikt, något bråk de kunde hända på - satte de ihop en samling tagna från olika tabloider så att inte copy-paste-tekniken skulle bli för uppenbar.

Ja, detta om SHL. Och nu under slutspelet, är det ta mig fan samma historia. En, max två artiklar per semifinal, och av samma "innehåll" som tidigare beskrivits. Analyser, bedömningar, reportage? Glöm det!

Speciellt nu, när Apan sparkats ut ur slutspelet, till alla Hockeysverigeaprunkares stora sorg.

Men i stället är det NHL som gäller! Aprunkare bodin är värst. Han har ju lämnat svensk hockey i praktiken sedan länge och åker bara över Atlanten så mycket han kan för att gå på matcher live eller på sportbar, bo på hotell, äta och dricka gott och koppla av. Typ har konverterat sitt uppdrag till en ständig semester.

Och när det nu varit slutspelsomgång om Stanley Cup - ja, då jävlar skrivs det 10-20 artiklar dagligen. Det går ju nämligen mycket lättare, eftersom det finns RIKTIG hockeybevakning där borta och det omedelbart kommer upp 10-20 RIKTIGA artiklar av RIKTIGA hockeyjournalister direkt efter varje match. Därmed kan t o m Hockeysverigejournalister scanna av dessa och skriva riktiga artiklar som kan luta oinvigda läsare att tro att de sett matchen, lyckats analysera den och vet vad de talar om.

Men först har de markerat artiklarna, kört Google translate, kört språk- och stavningskontroll i Word, och sedan direktkopierat in några meningar från varje artikel till en "rapport" som de falskeligen sätter eget namn under.

Tragiskt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Läser på Urkenhockey som bevakat morgonträning. Gunler och Edström tydligen med. Kanske om någon forward skulle falla ifrån av någon anledning? Tydligen alla med på träningen men inte Jalvanti och där ska man redan igår ha förklarat att han inte är med idag.

Och. Vad ska vi tro om matchen idag?

Vi blir chanslösa igen? Det var bara en dröm, i förrgår? Eller, vi var bra, men Fulunda överraskades av att våra spelare plötsligt försökte spela hockey? Men nu är de förvarnade och nu kommer de att ha Ett närmare fullsatt Scandal-i-Analium i ryggen? Eller "låt" fulundorna oss ta matchen - ja, inte medvetet förstås - men lite till mans kände de att "oj, idag ger Luleåspelarna järnet, ska vi vinna idag igen måste vi ta i rejält". Samtidigt som de efter de två första matcherna kände sig ganska säkra "nu behöver vi bara vinna hemmamatcherna och det gör vi alltid"?

Jag vet inte. Det är som att man inte vågar hoppas, inte ens ha någon känsla inför matchen.

Det som jag tycker avgjorde första matcherna var att Fulunda vann kamperna vid sargerna och vann dem överlägset. Värst var det i vår egen zon där de satte press mot puckförande med 1-2-3 spelare och när övriga Luleåspelare utan puck inte satsade tillräckligt hårt för att leta upp platser där de kunde avlastande ta emot pass, blev det mest skit. Ja, inte när Erik hade puck förstås men för de flesta av de övriga. De fixade det ibland men tappade ibland över puck varpå Fulunda fick ta över med anfallsspel i vår zon direkt; eller vanligen kunde de dumpa ut i mittzon där Fulunda direkt vände och sköljde över oss - igen!

Spelet i anfallszon blev liknande. Eftersom vi blev så fastspelade i egen zon som beskrevs ovan, kom vi - när vi kom - ofast sent genom mittzon och Fulunda var redan uppställda vid blå, gav oss nästan bara dumpning som alternativ. Eller kunde vi ta oss efter sarg, ibland ned bakom mål. Bara för att omgående bli fast och bli avtagna puck.

Jag hade ju väntat mig / hoppats att våra snabba linor skulle vara för påhittiga för långsammare fulundabackar, men det såg man lite av. Det blev långsamt, fastnade spel och där var fulundorna starka och vinnande.

I senaste matchen hade vi fått ordning på det där, iaf större delen av matchen. Och det var framför allt att våra spelare hjälpte varandra i försvaret, vi passade oss snabbt förbi högt checkande fulundor och kunde snabbt gå till attack, medan fulundorna som skulle stoppa oss vid blå var decimerade eftersom 1-2 fulundor fortfarande var kvar högt upp.

Allt det gjorde att fulundorna blev försiktigare, vågade inte trycka på riktigt lika hårt långt upp i vår zon när vi fick puck. De drog sig lite bakåt och vi fick mer puck, mer spel och fulundorna tvärtemot mindre av allt. Visserligen fortfarande svårt för oss att komma in och etablera anfallsspel, och fortfarande fick det bli en hel del dumpningar, men trots allt ledde det till att vi mer ofta lyckades bryta igenom på bra sätt och få igång tryck och får man försöka tillräckligt många gånger, ramlar puckar in. T ex Connollys 1-1.

Ja, det är väl ungefär så jag tror om matchen. Att om Luleå ska ha någon chans måste alla våra spelare göra sitt yttersta för att hjälpa till så att, när vi erövrat puck i egen zon får vi inte fastna pga högt checkande fulundor. Utan effektivt passera dem för att gärna snabbt bygga upp egna nya anfall.

Det tror jag blir mest avgörande idag.

Och förstås klart svårare att lyckas i Scandal-i-Analium. Men för att vinna denna semi måste vi ta en match där borta.

Det måste bli idag, så att vi reducerar till 2-2, isf att hamna under med 1-3.

Eller, om vi förlorar idag och sedan vinner hemma, måste vi vinna sista matchen i Scandal-i-Analium om fyra dagar, när vi ligger under med 2-3... men det tror jag blir svårare.

Ska vi lyckas i semifinalen, ska vi lyckas stjäla en bortamatch. Måste det nog bli idag.

Det blir ingen lätt uppgift.

Men det är inte omöjligt...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Har visserligen bara småtittat på matchen, men Warulfven tycks uppgiven närmast. Och med hänsyn till alla godkända/bortdömda mål så snart lärlingen, påverkad av de självutnämnda experterna i SeMer, är inblandad förstår man varför.

Är det så att lärlingen nu hämnas sedan "hejsanhejsan" inte längre kan styra honom?

I vilket fall måste denne helt galne situationsrumsboss plockas bort för svensk hockeys skull!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vombat: Bra diagnosticerat. Din lista kunde gott föreläggas en psykiater som stöd för att inleda den säkert mångåriga och tyvärr troligen misslyckade terapi som "poeten" är i trängande behov av.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Rytter: Antagligen är det vi som är så o-lyriska och inte begriper att det handlar om litteratur och konst av högsta dignitet.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic: He he, man förstår varför de inte har andra intressen än att jävlas med alla eftersom ingen bryr sig om dem:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
SKANDAL! HAR ZEBRORNA BESLUTAT ATT DETTA SLUTSPEL SKA A L L A MÅL AV WARULFVEN DÖMAS BORT?

VORE JAG ULFV, SKULLE JAG VÄGRA SPELA FLER MATCHER!

DE BLIR FAN LIKA BORTDÖMDA SOM LULEÅ BLIVIT TIDIGARE GÅNG PÅ GÅNG MOT FULUNDA OCH I RIDIGARE KVARTEN MOT DJURGÅRN!

TILLÄGG: Nja, kanske han inte blev trängd av DIF-backen, kanske han störde vakten, kanske var det rätt att döma bort målet? Jag reagerade kanske lite snabbt, men det kändes som att "Va, nu ska zebrorna sänka Warulfven igen?"
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Yoda bubblade mig här nyss på HS och skrev att han och Barbro minsann träffas ibland för att fundera ut roliga saker att skriva. Han skickade med en bild på kvällens träff.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vombat: Ja verkligen. Lite kommentarer om värvningarna och annat i klubben är mer 1) och 2) som dominerar där.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Nej det är hemskt hur en människa kan bete sig. Men det visar hans intressen från viktigast till minst viktigt:

1 Hata Luleå
2 Sug och smörj
3 Reta folk
4 Per Ledin
5 Skaik
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och de enstaka, som fortfarande påstår att "det är samma pajkastning mot varandra från Luleås och Apans sidor", uppmanas fundera på hockeyrelevans och faktainnehåll genom att jämföra analysen av Apans köpespelarsnack i inlägget under, med nedanstående "komposition" som ossianmonstrumet nyss klistrat in på ett Forum för ishockey...
Uppladdat:

450x300-bild_15.jpgbild_15.jpg

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
När vi ändå är inne på Apan.

Ossianmonstrumet har ju för vana att snacka skit om Luleå hela tiden. Och då talar jag verkligen SKIT i form av lägner, påhitt, hån och hat vars motiv och relevans ingen förstår.

Bl a har han hämtat upp en tragedi i en liten by vid norska kusten, 60 mil från Luleå, ovh med den som obegripligt vapen sitter monstret och anklagar Luleå Hockey! Ja, sådana verklighetsuppfattningar har ju en närmast hallucinatorisk, psykotisk valör och helt berättigat undrar man hur nära kontakt han har med den psykiatriska vården.

Okunniga bedömare tror att man på Luleåsidan är "lika delaktig i skikastningen" och sant är att vi bevakar Apan och inte drar oss för att lyfta fram besvärande omständigheter avseende denna Apa.

Men det är en j-a skillnad, eftersom det som skrivs om Apan här väsentligen är FAKTA. Som på intet sätt kan jämföras med den skit ossianmonstrumet dräller ut som en diarrésjuk bebis.

Ett av ossianmonstrumets mest förekommande hittepå-påhopp är att Apan lirar med ett lag, dominerat av spelare från blygden, medan han skäller Luleå och andra lag för att vara "köpelag".

Sanningen är ju den att Apan under året lirat med 85% äkta köpespelare, och bara några enstaka undermåliga tillskott från den s k blygden.

När ossianmonstrumet pekar på Luleå drar han sig inte för att peka ut pojkar uppväxta i Luleå, spelande för Luleå hela eller i stort sett hela sin karriär som köpespelare. Den typen av skit kommer han med.

Det här med "blygden" kan diskuteras. När kommunsammanslagningarna genomförts på fr a 60-talet blev konsekvensen att Skellefteå - som kom att utgöra hela norra halvan av Västerbotten plötsligt var Norrlands allra största stad såväl till antal innevånare som geografiskt!

Det är bakgrunden när skitstöveln idisslar sina köpespelarattacker som en grammofonskiva som hakat upp sig.

Se på bilden under detta inlägg.

Så litet är Luleå geografiskt och anledningen är att Luleå formellt inte kan växa geografiskt, eftersom Piteå, Boden och Kalix kommungränser inte kan flyttas. Men verkligheten är förstås den att dessa platser i praktiken hör ihop och formerar en tätortsbildning vid Norrbottenskusten. Massor av våra spelare kommer från denna tätortsbildning och är naturligtvis egna spelare. Hur mycket det än sitter ett j-a apmonstrum i Västsverige och hittar på det ena och det andra, baserat på hans hallucinatoriska verklighetsuppfattning.

I samma anda har Luleå ALLTID verkat som hela Norrbottenslag. Så ser vi oss, så uppfattas vi och så arbetar vi.

Och vi skiter högaktningsfullt om det sitter en förljugen Apa nere i apschtaan och mest tycks koncentrera sig på att hata Umeå, hata Luleå och hata hela världen.



När vi ändå talar Apa och köpespelare kompletterar vi bilden med ytterligare fakta:

Vilket vi följer upp med att presentera vilka BYGDENS HJÄLTAR som ingick i det lag som tog köpelagens KÖPELAG Apan till Elitserien 2006: skammens lista:

1. Köpespelare från USA, Mark Busenberg
2. Köpespelare från USA, Brett Harkins
3. Köpespelare från USA, Jeremiah McCarthy
4. Köpespelare från Tjeckien, Libor Prochazka
5. Köpespelare från Tjeckien, Daniel Branda
6. Köpespelare från Österrike, Daniel Welser
7. Köpespelare från Kiruna, Andreas Hadelöv
8. Köpespelare från Kiruna, Fredrik Krekula
9. Köpespelare från Boden, Johan Norberg
10. Köpespelare från Boden, Fredrik Öberg
11. Köpespelare från Arvidsjaur, Fredrik Lindgren
12. Köpespelare från Umeå, Per-Anton Lundström
13. Köpespelare från Umeå, Daniel Sondell
14. Köpespelare från Örnsköldsvik, Magnus Wernblom
15. Köpespelare från Örnsköldsvik, Anders Söderberg
16. Köpespelare från Örnsköldsvik, Fredrik Bergquist
17. Köpespelare från Gävle, Patrik Rönnqvist
18. Köpespelare från Stockholm, Nicklas Dahlberg
19. Köpespelare från Stockholm, Andreas Falk
20. Köpespelare från Stockholm, Andreas Paulsson
21. Köpespelare från Stockholm, Johan Åkerman
22. Köpespelare från Arboga, Mikael Bohman
23. Köpespelare från Mariestad, Per Helmersson
24. Köpespelare från Nybro, Pontus Petterström

25. Bygdenspelare, Mikael Petterson*
26. Bygdenspelare, Mikael Brancalion*
27. Bygdenspelare, Alexander Sundqvist*
28. Bygdenspelare, Johan Ramstedt**
29. Bygdenspelare, Thomas Larsson**
*Sparkades direkt, fick inte följa med till Elitserien, ersattes av köpespelare.
**Sparkades efter någon säsong, i 20-23-årsåldern, ersattes av köpespelare.

Efter att ha kontrollerat igenom med vilka spelare Apan lirade i den kvalserie då de gick upp, finner man att det hade i genomsnitt med 1,0 spelare från blygden/match; som regel Ramstedt. De avancerade alltså till Elitserien med ett lag som bestod av 95% KÖPESPELARE!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Osj02: Ja, nu är det helt andra toner från Apan. De sparkar ju alla primadonnor de kan sparka, när inte Näsan dummat sig med längre kontrakt. Största problemet är förstås psykbrytet lindström, som väl har ett dyrt, flerårigt kontrakt, men är tämligen värdelös och endast genom att ha tjingpax på alla bästa lägen typ ska alltid ha PP har fått med sig ett antal poäng varpå nollor hävdar att han är bästigast i serien. Själv talar jag klartext och anser att han är en malign canser för Apans hockey.

Men fixar Erik Forssell och Lill-Nisses farsa detta? Kanske. Möjligen får de ihop ett lag som kan spela lagspel igen, men jag har svårt att tro att det kan bli så mycket bättre än ett lag för nedre halvan av tabellen. Och kanske de inte får ihop det tillräckligt - om de nu ska luta sig mot Tommy Dalton och mummelklockare för att bedöma vad som behövs. Så det kan mycket väl bli att fastna nere i streckstrider i stället.

Men kan förstås notera att nu försöker de plocka hem alla som vägrade lira för Apan så länge CryBert var kvar och de får väl dem hyggligt billigt iaf. Dessutom saknar de sentimentalitet och drar sig inte från att sparka Näsans brolla och Almen.

Men det ser knappast ut som att de bygger något lag med stjärnor, snarare att de försöker gå tillbaka till grunderna och bygga på sikt. Kan möjligen lyckas men det kommer att ta åratal och detta samtidigt som de kommer att vara utsatt för konkurrens av andra lag i nedre delen av tabellen som är hungriga.

Jubelnollan Fläskberget är förstås den värsta följetongen. Själv extremt medskyldig till Apans ekonomiska kollaps: han och hans agent spred ju helt otroliga lögner om att han var så bästigast att - när han fått sparken av SKA - erbjöds han monsterkontrakt från klubbar i hela världen. På så sätt lurade de Aplasse att rita på ett kontrakt som gav Fläskberget 300 000 i månadslön i 24 månader. Det är svårt att exakt säga vad det kostade Apan men 7,2 miljoner i månadlsön, till det 3,6 miljoner i sociala avgifter, och på toppen av allt en sign-on bonus de kunde betala ut till Fläskberget limited, beläget på Cayman Island eller liknande. Så inalles storleksordningen 10-15 miljoner. Och när sedan Näsan försökte förhandla ned det gick Fläskberget ut i tidningarna och förklarade att "vi har olika uppfattning om min roll och betydelse" (läs: Näsan försöker snåla och vill inte ge mig 300 000) varpå Näsan vek ned sig och förlängde.

Att Fläskberget är totalslut är ju kristallklart, men han ger sig inte. För några veckor sedan kom han ut ur Fläskbergsgarderoben och förklarade att "går Apan till final hoppar jag in och spelar även om jag riskerar att akillessenan spricker upp igen" och nu fläskar han ut att "jag har inte givit upp hockeyn utan kanske spelar för Apan nästa säsong".

Patetiskt är bara förnamnet. Hans enda fortsatta karriär att sikta på blir att delta i "Biggest Loser" för att söka bli av med sin frånstötande fläskighet som får en att vilja kräkas. Men kanske han skulle kunna satsa på en karriär som filmskurk? Han har ju ett flertal egenskaper som kvalificerar honom för sådant: ett vidrigt, frånstötande yttre, en vana vid att bete sig olagligt, fult och fuskigt och en lång bakgrund som filmare.

Men apmonstrumossian anser att Fläskberget är som klippt och skuren för att ta över det sportsliga ansvaret för Apan, med hänvisning till hans erfarenhet från sektmentalitet och av att låta apsanningar och andra grodor hoppa ur sin obehagliga käft med en alltigenom svart tunga.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Härligt att höra att vi nu fick fram det vi kan, det ger ryggrad inför i morgon.
Man blir glad!

Tänker också på hur Schtaaan nu rensar ut ur det bästigaste laget som skulle vinna hur lätt som helst, framförallt skulle dom ju bli ännu mer bästigast fram till våren. Sannolikt var dom så bra att man nu måste kapa bort sina toppar för att ge oss andra i sandlådan möjlighet att få vara med och leka. Det är nog också så att tanken med att ge bort alla pengar genom att ha stora underskott på 30 mkr för de senaste tre åren egenkligen handlar om att på ett sportsligt sätt minska bästigheten från jättejätte bäst till bara jättebäst. Det borde ju ändå räcka för det är ju ensamt på toppen. Man måste ju därför ödmjukt lyfta på kepsen och tacka för den fantastiska generositeten och att hockeyn i Sverige i framtiden blir mer jämn men såklart kommer det bästigaste laget fortfarande att vara bäst men något mindre bäst. Så tänker jag! Tack Schtaaan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Tänker som du, hade samma känsla. Men en underbar match och kanske är det nu vår tid att ha flyt och att puckarna änk-ligen går in i stället för ut.

Kan matchen ge våra spelare den medvind som saknats känns det nu inte helt slut. Svårt ja. Ment inte helt omöjligt.

Och som inspiration - några härliga bilder på våra kvinnliga hjältar efter att ha vänt 0-2 till 3-2:-)

De visade att det var möjligt.

Häng på nu!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Fan, man trodde nästan att den här serien var körd efter Frölundas flytvinst i första matchen och Luleås oförmåga att göra mål på fina chanser i andra.
Denna match började inte heller bra med ett lätt Frölundamål till skänks men Luleås hårda press och stora spel och chansövertag denna match fick sitt rättvisa slut ändå, omän sent :-)
Nu ska poängteras att jag tycker att Frölunda fortfarande har fördel men mkt fint spel från våran sida kanske väcker ett litet hopp.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vombat: Isac Brännström! Kan bli finfint.

Man får erkänna att Skuggan imponerat nästan lika mycket som sportchef som han o-imponerade som tränare. Otippat värre. Men kanske han och Bulan kör kombo numera, alldeles precis som det ska vara.

Och ungefär tvärtemot Näsan-CryBert för Apan, innan de fick apsparken.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Osj02: En av de bästa matcher Luleå spelat på hela säsongen! Det ger visst hopp när vi nu ska ner det klockan glappar festårru...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vombat: Håller med dig. Ryggsäckar och nedbultningar medan zebrorna anströnde ihjäl sig för att inte blåsa för något, vilket gynnade Fulunda.

Till dess att Sjökvistarn får psykbryt och utvisar Sellgren för interference sedan han delat ut en underbar höfttackling helt korrekt. J-a nolla, Sjökvistarn. Tur vi slipper honom nästa match när Nord går in igen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jag njuter, såg inte matchen men hoppas vi hade energi hela vägen.
Vill tro på att vi kan ta dom på lördag 🥇
Nu finns chansen att bli hjälte!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hela Luleå steg upp en nivå och då blev det skillnad. Kovacs j-t stark idag. Einar och andra också. Men fortfarande spelar Emil Larsson son i match ett och två; försiktig och ger upp alla man-mot-man. Det håller inte. Alla måste med.

När Limpans Salavat Yulaev åkte ur semifinalen och slutspelet om Gagarin Cup för två dagar sedan undrade jag om han inte skulle vara i Delfinen ikväll.

Och mycket riktigt, det var han. Trevlig intervju med honom i paus och det kändes som att nog fan ska det här ordna sig. Vilket det gjorde.

Och än bättre: det kändes tämligen klart att den magiske Limpan spelar för Luleå fr o m säsongen 2020-2021.

Tänk om Linus Klasen hänger på också? Vilket underbart gäng vi kan få om Bulan får krydda med våra Linusar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Ja! Efter den här hjälteinsatsen av våra stålmän har man lite hopp igen.

Vi glömmer inte hur våra stålkvinnor var helt under isen och under med 0-2 mot DamPungen men tog sig samman och tog Gludet med 3-2.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Underbar och så otroligt viktig seger idag för att hålla oss kvar i matchserien, och framför allt slippa höra kommentatorerna säga 100 ggr per match att inget lag lyckats vända på 0-3 i matcher. Det kändes nästan som att Frölunda skulle råna oss på en match ännu en gång under denna säsong, men oerhört imponerade insats av Luleå där de pumpade på i 3x20 minuter och till slut orkade varken Frölunda eller Mattsson hålla emot längre. Kan vi bara skärpa till skotten så vi slutar göra Mattsson till en världsmålvakt så kan det här faktiskt bli riktigt bra.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
0-3 i matcher och det hade varit över.

1-2 och vi har liiiite hopp.

Framför allt efter den match Luleå levererade idag. Kan vi fortsätta så är vi INTE borträknade.

40-20 i skott och dominans matchen igenom. Mattsson fortsätter att storspela i Fulundamålet och liknar Victor Fasth när han är som bäst på så sätt att han klistrar allt och ger inga returer. Men Luleå tappade inte utan fortsatta och fortsatte och till slut kom slumppucken som Connolly säkert lyfte in till 1-1.

Och sedan 2-1-målet och minuten av spel innan det:-) Det är en sekvens som jag kan se igen och igen och igen.

Faktum är att jag innan semin hade trott att Luleå kunde äga matcher mot Fulunda som vi gjorde idag, men jag hade trott med ett helt annat spel. Med säkert försvarsspel som höll Fulunda ute och genom att utnyttja när vi kunde vända och gå till snabba motangrepp.

Det har ju inte fungerat. Luleå har INTE kunnat hålla Fulunda borta från chanser när de fått ha puck och spel.

Men idag gick vi framåt. Och det malde till slut ned Fulunda.

Vad betyder det här för fortsättningen?

Ja, till att börja med tror jag inte att vi kommer att se lojalitet hos Luleå längre.Nu vet alla vad som behövs och nu kan man jaga på.

Hur kommer Fulunda att svara?

Ja, det vete fan om de inte hemfaller till den huvudjakt de under säsongen gjort sig kända för, men som vi sluppit i semifinalen. I vilket fall är det pinsamt att se hur Fulunda idag tilläts att med nävarna sänka alla Luleåspelare i närheten av Fulundamålet och om inte zebrorna beslutar sig för att stoppa det jävla fulspelet blir det svårt.

I vilket fall: 1-2 isf 0-3 är en j-a skillnad. Speciellt efter Luleås strålande insats gubbe för gubbe och därmed hela laget idag.

Just nu är jag inte helt uppgiven.

Kanske...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag har sagt det förr gälande Skaik men det gäller även Vf. speciellt idag.. Fy sjutton sån ryggsäckshockey de kör med i defensiv zon. Det går att blåsa interference i vart och vartannat byte. Det blir nästan omöjligt att spela mot. Växjö spelade inte alls så. Inte ens nära....
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
bisterfinnen: Underbar nedräkning - hoppas du får fortsätta! :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vombat: Ja, helt sjukt! En helt perfekt och suveränt utförd höfttackling. Ett läroboksexempel på hur det ska se ut. Och den j-a Sjökvistarn har aldrig hlrt talas om det utan får för sig att det är interference!

Skandal, skandal, en domareskandal!

För att inte tala om hur han och FriSören matchen igenom tillät Fulunda att, så fort en lulespelare var i närheten av Fulundamålet, bakirfrån kasta sig på dem och slå/bulta/dra ned dem. Säkerligen 10-15 sådana lägen som skulle ha varit utvisning på men det pinsamma zebraparet blundade ihjäl sig och värst var när Sigalet utan att pucken var i närheten men Fulunda var hotade, bultade en lulespelare på målet för att flytta det och uppnå avblåsning.

Nej, den här zebrainsatsen var under all kritik. Fint att vi får in Nord igen - det blir väl med åsnan FriSören - i Scandal-i-Analium på lördag. Han brukar kunna hålla liiiite koll på sina nollor till zebrakompisar.
Kommentera

« · 1969825 · »