Luleå HF

115476 inlägg · 887 ämnen

Forum för Skellefteå AIK

« · 1940177 Till forumet


Sv: Forum för Skellefteå AIK
Knegare: Det händer ju alla lag emellanåt att man blir rånad på poäng. Visst, vi spelar fort och snyggt men har inte haft hög effektivitet, helt rätt. Det är målen som räknas och bevisligen så var ni effektivare, 3 mål på 12 skott.

Sen bara ... om det inte var för det systematiska fusket från vissa spelare i SAIK så hade jag tagit av hatten för SAIK, men ... sorgligt. Det finns massor av exempel på spelare som är under huden på motståndare och bidrar starkt till sitt eget lag, såna man hatar att möta i motståndarlaget men älskar att ha i sitt eget. Men här handlar det ju om systematiska filmningar, efterslängar, skadeframkalkande och våldsamma påhopp. Till och med AIKs egna ser Jockes våldsutbrott. Nåt är fel på dessa herrar! Och dom tillåts hållas.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Sven.Savage: Jo,tack! Ibland ska man ha tur/bonnröta...å jo jag vet att domarstandarden i Svensk hokky är under all kritik...men effektiviteten hos Lule kan man väl diskutera också? Såg faktiskt inte första perioden🤫...sov som en stock då...läste dock om spelövertaget...
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Knegare: Grattis. 15 / 18 poäng efter nyår. Imponerande.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Webmaster: Hyffsad skalp...men det var inte vackert...men men seger å 3 pinnar räknas också...
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Luleå HF - Skellefteå AIK 2-3
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Webmaster: Ja du, Webmaster. Skellefteå tycks vinna nästan allt efter nyår, förutom plumpen mot Djurgårn, och jag antar att det var första matchen de vinner genom att knappt få låna pucken i första perioden.

Man slås av att konstatera att det är söderlund-wingerli-hedberg som är lagets överlägset bästa lina och så har det tydligen varit länge nu. Man undrar hur lång tid det ska dröja innan de får bli förstalina, ta PP och så vidare.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Luleå HF - Skellefteå AIK 1-3
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Luleå HF - Skellefteå AIK 0-3
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Rytter: Yep, välkommen! Vi avstår från rim och satsar på reson:-)

0-2 nu, efter två PP för Skellefteå, varav en filmning av Nr 21, samtidigt som Luleå inte fått ett enda PP trots tre tillfällen då det skulle varit så.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Är det här man kan kommentera matchen för att slippa "Poesi"?

Luleå ser starka och snabba ut, att det inte står 3-1 eller liknande är ett under. Ett lag som driver spelet och ett som slår ifrån sig mest och inriktar sig på försvar. Kan inte hålla i 60 minuter.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Luleå HF - Skellefteå AIK 0-1
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Webmaster: mycket puck ut av Saik som vanligt
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Luleå HF - Skellefteå AIK 0-0
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
• Skellefteå AIK - Färjestad BK 4 - 2
• Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 1 - 3
• Timrå IK - Skellefteå AIK 4 - 6
• Skellefteå AIK - Växjö Lakers HC 3 - 0
• HV 71 - Skellefteå AIK 1 - 3

Det är Skellefteås resultat 2019 och de är i sanning imponerande. Alla känner ju till hur misslyckade laget var under hösten 2018 och undrar förstås vad som har hänt?

• Är det tränarna som till slut fått spelarna att lyssna och göra rätt för lönen?
• Eller tvärtom; att CryBert och Näsan fått sparken som inneburit att spelarna släppt loss?
• Är det att Tim återvänt? Eller att Albin Lundin dykt upp?
• Eller att Aaltonen förpassas ut i periferin?

Jag tror ingendera. Jag tror att svaret är Oscar Möller.

Alla känner ju till att Möller drabbats av sjukdom i familjen och vet att sedan dess har Möller på isen varit en blek skugga av sitt tidigare jag. Han har verkat allmänt ointresserad och snarast osynlig och så har det varit länge.

I december gick Möller ut i offentlig intervju och förklarade att "alla vet vad som behöver göras men det är dags att sluta med att bara snacka om det och i stället göra det som krävs".

I decembermatcher som Skellefteå visserligen fortsatte att förlora var det en annan Möller som spelade. Han tog initiativ, han satsade rakt mot mål, han drog sig inte för att gå in i slotet och för att kämpa fysiskt.

Nu var han visserligen ensam om det, men han visade vägen.

Jag tror att spelarna innan matcherna 2019 snackat ut och beslutat sig för att alla spela som Möller och det är hela saken.

Hur långt kan det räcka?

Ja, i denna historiskt och unikt jämna serie kan det räcka långt, mycket långt. I och med att resultat efter resultat fallit i Skellefteås väg förstärks spelarnas tro på vad de gör och vilja att fortsätta så. I detta nu har de snabbt lämnat plats 11 och avancerat uppåt och är - vid lika antal spelade matcher - just nu bara ett par segrar ifrån att faktiskt nå plats 2 i ligan. Och de har 18 matcher på sig innan sluttabellen ska stadfästas.

Jag tror att det kan nå långt, mycket långt och faktum är att man måste fråga sig vad som talar emot att Skellefteå klättrar hela vägen och tar hem serien?

I skrivande stund, inte mycket. Tvärtom talar det mesta för att de ska fortsätta plocka segrar och poäng och ikväll möter man ett lag som kommer att få samtliga spelare att ge inte 100% men ännu mer: Luleå Hockey. Kan Skellefteå vinna även denna match ser jag vägen upp till topp som krattad och förberedd för Skellefteå.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Knegare: Är rädd för det. skulle han lyckas som i Röglet och första säsongen i Pölsan seglar väl Skellefteå upp som en stor utmanare till Gludet. Vore snopet för oss alla som trott tvärtom i år;-)

Vi får väl vara tacksamma att slippa honom i matchen i morgon - tydligen hoppas det att han blir spelklar mot Öret till helgen.

Visst, om JMA. Vi har ju i Luleå haft poängspelare som inte presterat som förväntat, inte sällan finländare. Möjligen kanske de från den stängda Liiga är vana vid en mycket mer fri roll som poängmakare, till skillnad från vad som numera krävs inom svensk elithockey - att hjälpa till i hela spelet över hela isen. Även när motståndarna har puck.

Möjligen har det drabbat Skellefteå lite mer ofta än andra lag? JMA nu, övriga nya som inte kommit igång som väntat, Bud och Lehtonen som öste in poäng tidigare år men när de kom tillbaka inte lyckades alls. Kan ju inte bara vara felscoutat och felplanerat t ex för de senare två nämnda, men konstigt är det.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Sven.Savage: Alltså...ge snubben en chans först...eller rättare sagt nåra matcher innan man kapar han/dom med fotknölarna. Inte första gången spelare hamnar i frysboxen i diverse lag för att sen blomma ut igen i nästa lag dom kommer in i. Å vad det gäller JMA så har karln multum i verktygslådan å kommer vänta till säsongen är färdigspelad innan slutbetyg ges...
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Kollade in vad supportrarna på Nordkraft tror om inköpet av Jensen. Väsentligen var de negativa till honom pga svag defensivt, axelskadad, dyr lön och karakteriserade honom som "typisk Näsanköp" och de flesta anser att nu måste de skeppa Aaltonen.

Avvikande inställning av Ossian som först placerar honom i 3e-4e-lina men när han är klar sätter honom i OS-lina med Möller och Lindström samt att Aaltonen ska bli kvar förstås.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Rytter: Yep, det påstods ju att Skellefteå köpte så billigt eftersom "alla ville komma dit och utvecklas till stjärnor med fantastiska karriärer". Minst sagt ett hybrisbestänkt påstående med hänsyn till hur det senare gått.

Nu har det blivit officiellt att de köper in Jensen och det blir förstås intressant.

Sedan det blev tydligt att laget var helt felbyggt har de skaffat in Albin Lundin, Tim Söderlund och nu Jensen. Frågan är om det är tillräckligt för att lyfta Skellefteå till toppklass i år.

Lossnar det för Jensen och han lyfter andra kan de förstås bli riktigt farliga.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Vombat: För några år sedan var ju Jensen i fin omgivning och levererade poäng så det stänkte om det. Sedan tycks han ha diskuterats alltmer i pölserliga kretsar och nu är det alltså färdigt för vidareskeppning.

Tidigare var det ju Aftontrasans Ros som hade som specialitet att belägra agenter och sportchefer per telefon för att därefter sprida sanna och osanna rykten om övergångar. På senare år är det framför allt Mr Madhawk som tagit den uppgiften.

Nu får vi först Aftontrasans Ros-besked där agenten Gunnar Svensson förklarar att "Skellefteå, Malmö, Pungen och HV är beredda att ta Jensen direkt.

Därefter kommer Sexpressens Madhawk-besked om att Malmö, Pungen och HV dementerar att Jensen är aktuell för dem.

Vilket innebär att bara Skellefteå är kvar och vi väntar oss att de kommer ut offentligt på hemsidan med informationen när som helst. Enda frågan är väl om det blir Näsan, som ger beskedet eftersom han formellt är ansvarig säsongen ut, eller om Lill-Nisses farsa - som ska börja prya på sitt uppdrag från slutet av januari - står för det.

Skellefteå har förvisso ett stort problem eftersom lagbygget saknar tillräcklig kraft på centersidan och har lagt för mycket pengar på målfarliga vingar. T ex tog det två säsonger innan de insåg vad förlusten av slitvargen Axel Lindholm betydde för Möller-Lindström och tycks ha tänkt "det är bara att flytta upp en junis så ordnar det sig" och så har man försökt med framför allt Linus Lindström - vilket inte alls fungerat - och på senare tid köpt in Albin Lundin som inte heller han kunnat bli en ny "Axel" förstås.

Diskussionerna nu tycks gå i riktning att Jensen ska axla axel-rollen. Är han en passande spelare för det?

Jag vet inte. Har sett för lite Pölsa för att förstå vad han kan och i vilken omgivning han fungerar bäst. Tror inte att han är "Axel-typen" vilket förstås inte hindrar att han kan bli en ny passande typ - kanske t o m ännu mer effektiv än Axel i den omgivningen?

Det vore förstås mindre bra besked för klubbarna bland topp 10 i SHL...
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Perro: Alla spelar ju nästan gratis där har ja hört. Aaltonen är ju gratis och producerar ju därefter. Samma gäller väl olimb.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
bisterfinnen: Vet inte vad som är bättre om jag måste välja bara en sak mellan dyr och kass! Men njutningsfullt såklart med kombon dyr och kass i skaiks färger! Då kan man verkligen gotta sig!!!
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Vombat: Förhoppningsvis blir han en Ritola om han går till Skellet. Dyr och kass.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Sven.Savage:
Kul initiativ med sidan Sven. Det gör att man kan dryfta frågor och räkna med intelligenta och insiktsfulla svar.
Ser tex i Aftonblaskan att Jesper Jensen ryktas till bla Skellefteå. Vad tror ni Saik-fans om den spelaren? Vore det något för er?
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Rytter: Jo, det känns fint med en plats för SAIK-hockeyn, även om bristen på "poesi" är påtaglig ;-)
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Sven.Savage:

Kul att se att detta SAIK "forum" har mer aktivitet än det officiella, en stor fördel är att här verkar det diskuteras hockey utan inslag av poesi.

Behövs bara en till SAIK skribent här så är boken större än den officiella på HS.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Perro: Jag håller med. Skellefteå har radat upp imponerande insatser efter nyår. Samtidigt har Luleå delar av matcher spelat riktigt bra, men inte varit så där genomgående och konsekvent på topp hela tiden.

Jag tror att de flesta har ganska bra koll på båda lagens styrkor och svagheter just nu och min gissning är att det som kommer att avgöra blir om Skellefteås försvarspel kan stå emot Luleås attacker, liksom motsvarande: om Luleå kan stå emot Skellefteås spel i vår zon.

Det låter ju nästan som självklarheter, men tycker ändå att det handlar om isolerade matchbilder:
• hinner våra backar och förstärkande linor med att markera och inte släppa till chanser i slottet när Skellefteås linor trummar på och dessutom när flera Skellefteåspelare kommer att försöka ta kontroll på platsen framför vår målvakt?
• kommer Skellefteås försvarsspelare att hinna med motsvarande och hindra att Luleå passar fram till klara mållägen från skottet?

Och dessutom kan det bli lite slumpartat att lägen dyker upp trots bra försvar genom studsar som går rätt/fel; likaså att det blir så jämnt att ett första mål kan bli avgörande, även om det kommer lite oväntat, relativt matchbilden.

Jag tycker att matcherna mellan Luleå och Skellefteå nästan alltid varit mycket bra och att varje spelare i båda lagen är beredda att göra sitt yttersta i dessa matcher. Alla kommer att VILJA vinna och mer så än mot de flesta motståndare.

Men vilket lag vill mest? Vilket lag kommer att vinna jämna man-mot-man-situationer och ta överläge i tekningar?

Generellt skulle man nog tänka att det lag som kommer nedifrån - i detta fall det klättrande Skellefteå - kan vara mest taggande.

I vilket fall: det känns i förväg som oerhört jämnt och att det sannolikt kommer att bli en match som går jämnt hela vägen, medan det motsvarande: att något lag rinner iväg med flera mål nog kräver en hel del flyt för att inträffa.

Mer än 2 dagar kvar till match men temperaturen har redan börjat stiga och det kommer definitivt att bli denna säsongs hittills viktigaste match i norr....
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Haha Sven alltså!

Ångest inför torsdag. Skaik verkar vara i en formtopp. Huvva!
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Sven.Savage: Men vad är detta! Har du startat en Skellefteå bok! Haha Jo jag tackar när en lulesupporter startar ett AIK forum 😂😂
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Sven.Savage: Respekt för det initiativet. Tror snabbt att vi samlar fler SAIKare än på andra ställen. Kul med en seriös diskussion om SAIK. Tror att man blir svårtuggade på torsdag. De verkar ha kommit igång. Tips ändå 3-2. Lysande tänkt Sven.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Sven.Savage: Nja...nog blir det tvärstopp nu...Jimmie eller/och Jocke får hjärnsläpp i vanlig ordning...ni får spela 5 min pp...avgör matchen därefter...typ...
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Sven.Savage: Ett SAIK-forum där man kan diskutera hockey? Det var på tiden. Det finns ju inte här på hockeysnack.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Sven.Savage:
Detta är respekt, all heder åt dig Sven för detta initiativ!!
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
DansbandsWolf: Jag håller med.

Skulle de haft sex Erik Gustafsson på backsidan kunde de nog klarat av det försvarsspel de önskat, men nu har de rättat mun efter matsäck.

Detsamma gäller anfallsspelet där jag tycker att Oscar Möller skärpte sig redan i december och tog kampen inne i slottet genom att söka sig dit. Nu hänger allt fler på och t o m Lindström tycks släppa den bekväma inställningen och gå inåt för att kriga. Slutligen har återkomsten för Tim inneburit att den linan med Hedberg och Wingerli kört upp en j-a fart i slottet och runt om målet. Dessutom verkar det som att övriga spelare vill hänga på.

Och med framgångarna med bara trepoängare (förutom förlusten mot Djurgårn) efter nyår dessutom mot starka motståndare ökar ju chansen/risken för att insatserna får medvind och att alla spelare vill följa med på resan uppåt.

Synnerligen intressant match på torsdag: Luleå Hockey - Skellefteå AIK i en redan utsåld Delfin....Brrrrrrr.....
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Sven.Savage: Ha ha ja så här kan man ju också göra det var ju oortodox, gillatumme på den :)

Om vi nu seriöst skall diskutera Skellefteå AIK så har jag en observation som skett sedan nyår i försvarsspelet.

Tidigare gällde att i alla lägen konstruktivt spela ut pucken ur egen zon, sarg ut icing och annat ”ovärdigt” var förbjudet. Med följd att stabbiga, inte så skillade backar tappade puck i försvarszon med långa anfall från motståndare som följd. Spel i egen zon har aldrig varit Schtaaans AIK bästa sida, nej fort upp med pucken till andra zonen är mantrat.
Nu efter nyår är det sarg ut och icing i värsta fall som gäller när det krisar, har aldrig sett så många sarg ut och icing från SAIK på 7-8 år men det verkar funka, bara att se på poängen de spelat in.

Är egentligen inte förvånad för så har alltid TommyDalton förespråkat försvarsspel, nej förvånad blev jag när han blev värvad som headcoach till Schtaaan.
Missar man slutspel eller åker ut i play in tror jag att Dalton ryker.
Kommentera

Sv: Forum för Skellefteå AIK
Sven.Savage: De ä fan så att man blir rörd...
Kommentera

Forum för Skellefteå AIK
Denna tråd är en gåva till riktiga Skellefteå AIK-supportrar som Knegare, Blister Brigade, ante08, med flera. På denna plats ska de kunna diskutera sin klubb utan att riskera hån, skällsord och trollerier. Supportrar av andra klubbar är förstås välkomna att delta i diskussionerna men uppmanas visa respekt och följa den stil och netiquette som här etableras av Skellefteå AIK:s supportrar.
Kommentera

« · 1940177