Luleå HF

115681 inlägg · 887 ämnen

Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

« · 1821440 · » Till forumet


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Powerfade: Brynäs visar fin bredd och många som utvecklats bra i år så dom blir svåra för HV nu när de har medvind.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
pingu: Jag tycker nog att Brynäs har en ganska bra bredd de med.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Powerfade: Blir intressant att se hur Brynäs inställning klarar sig mot HVs bredd!
Kommentera


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: oavsett så är det bakom oss nu och vi ser fram emot en spännande finalserie mot HåVe 😊
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Möjligen något större 😆🏒🏒🏒
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Powerfade: Hehe, förstår att du inte håller med mig då det är ditt lag det handlar om på samma sätt som jag inte håller med att Sweatts 4-3 mål ska dömas bort mot Malmö då det är Wargs fel att Alsenfelts klubba hakar tag i Sweatt ;-)
Men då jag ändå har suttit och hållit tummarna för Brynäs och tycker det var roligare att Bulan Boys tog sig till final istället för Frölunda och haft mer känslor för Brynäs ser jag inga större problem att det inte renderade i några avstängningar i situationerna med Bertilsson och Ikonen, men jag hade inte protesterat direkt heller med tanke på, som du säger, så har det blivit matchstraff för liknande saker tidigare. Men i båda dessa fall mot Frölunda kan jag tycka att det är bättre att fria än fälla.
Ölund kan jag som sagt inte uttala mig om, den har jag inte sett.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Powerfade: "Visst höjs bedömningsnivån under slutspel. Men det ska INTE ske på tilltag som kan skada spelare allvarligt."

Mycket klokt sagt. Jag är säker på att vi alla gillar matcher som zebrorna blåser sönder genom att ta fjantiga utvisningar för sådant som väsentligen inte påverkar spelet, saknar större konsekvens är att det märks att det är tuffare i slutspelet. Dessutom kan de aldrig hålla en sådan nivå och därför skiftar nivån från period till period eller beroende vilket lag som åker på utvisningarna: i samtliga fall sabotage av match utförda av zebror som saknar sunt förnuft.

Men när det gäller farligt spel, överfall som riskerar att ge motståndare hjärnskakningar, svåra ansiktsskador svåra knäskador eller liknande måste zebrorna omedelbart reagera. De zebror som inte kan skilja på hantering av dessa och hantering av de, nämnda i föregående stycke, har inte karaktär och kompetens att släppas lösa i betydelsefulla slutspelsmatcher.

Vi i Luleå klagar ju rejält på herr höjdhoppare Sjöberg, detta efter ett flertal fadäser men allra värst var följande, i kvartsfinal mot Frölunda, i Scandal-i-analium, våren 2009.

Första perioden, ställning 0-0. Frölunda har pucken i Luleås zon, men inte speciellt farligt. Obsut crosscheckar en Frölundait i ryggen mot sargen. Inte speciellt hårt, men Frölundaiten var i rörelse med dålig balans och går ned på knå men är omedelbart uppe. Spelet fortsätter några sekunder och Luleåvakten blockerar puck. När det skett blir det vanligt smågurgel framför vår vakt där Frölundaiter försöker bulta sig fram, Lulespelare bultar bort dem. Bl a bultar Obsut en Frölundait i bröstet, inte hårt alls.

Då väljer Höjdhopparen att visa ut Jaroslav Obsut 2x2 minuter! Ena utvsiningen för crosschecking, andra för roughing!

Helt j-a värdelöst av höjdhopparen. Ingen av situationerna var utvisning. I så fall hade han kunnat ta bortåt tio spelare för 2-4 utvisningar var vid varje avblåsning framför mål i vissa av årets slutspelsmatcher.

Men galningen höjdhopparen har publikvrålen av Scandal-i-analium som stark påtryckare och Luleå tappar Obsut i 4 minuter. Riktigt bedrövligt eftersom Frölunda har seriens giftigaste PP.

Mycket riktigt. Frölunda går från 0-0 till 3-0 medan Obsut sitter utvisad.

Luleås ledning speciellt Bulan var upprörd och försökte förklara reglerna för höjdhopparen och fick svaret "nu håller du käft, ett ord till och jag visar dig upp på läktaren".

Det fanns ytterligare utvisade från båda lagen men jag hoppar över deras inblandning - du kan lita på mitt ord att samordningen med dessas utvisningar också de hanterades fel av herr höjdhoppare och också de i anti-Luleå-riktning.
Hur ini helvitte kan det ske, undrar vän av ordning?

Svar: det kan inte ske. Övriga zebror försökte förgäves förklara för höjdhopparen att Obsut skulle släppas in, men herr höjdhoppare vägrade. På läktaren satt en domarkontrollant - jag tror det var Lahti - som visste att höjdhopparen hade fel, men han lät det vara. Höjdhopparen var nämligen säker på sin sak, eftersom matchsekretariatet sa till höjdhopparen att reglerna var sådana och herr höjdhoppare litade mer på det av Frölunda avlönade matchsekretariatet (de där som brukar hantera glappande klockor) än på sina tre domarkollegor.

Efter matchen kommenterade Frölundas dåvarande tränare - galningen Dahlén - bara med orden "Frölunda har inte gjort något fel".

Hela hockey-Sverige ansåg att felet av höjdhopparen var så grovt och allvarligt att det enda rätta var att spela om matchen. Förbundet hade någon sorts grupp som snabbutredde frågan på några timmar och höll med om att det korrekta sportsliga beslutet var att spela om matchen "men det fanns inte tid för det så resultatet fick stå"....

Jag har ju tagit upp detta många gånger - bara för att det är så illustrativt för hur galen höjdhopparen är - men då brukar jag bara nämna att Obsut fick inte komma in trots att Frölunda målade. Nu kompletterade jag med att också redovisa hur extremt felaktiga dessa utvisningar var, eftersom det associerade med sunt förnuft och höjd nivå i slutspel.

I sammanhanget kan också nämnas att den förbannade höjdhopparen tillhör den typen av zebror som innan match bestämt sig för att "nisse och kalle" ska jag hålla ett speciellt öga på och sedan snabbt visar ut dessa för ingenting medan han missar massor av andra. Obsut var t ex en sådan spelare som höjdhopparen tog ut i tid och otid. När Ilari Melart var ny i Luleå var det samma sak - höjdhopparen visade ut honom för skitsaker så snart han fick chansen.

Fick jag bestämma skulle höjdhopparen omedelbart pensioneras med motiveringen "avsaknad av den karaktär som krävs av elitdomare".
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: men det finns tidigare domar på armbågar mot huvudet som renderat i avstängningar. Och det har även då handlat o kollisioner. I det här fallet så SER Grundström Bertilsson medan Bertilsson har blicken vänd åt ett annat håll. Så jag tror att den "kollisionen" var medveten.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Herminator: Inte till 2018 iaf, det tror jag inte...eller rättare sagt, jag är nästan 100% säker att det inte blir så...men jag bedömer ändå Luleås chanser att ta SM-Guld 2018 som större än Timrås, eller vad tror du ;-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Powerfade: Bertilssons situation ser mer ut som kollision och olyckshändelse...det har jag även för mig att Tommy Sjödin tyckte och det ska inte vara avstängning...slewfooten på Ikonen tycker jag är mkt svårbedömd...först och främst är slewfoots svåra att se för domarna under match och den såg jag inte heller själv. Har sett det i efterhand men tycker personligen själv att det mer är en tripping eftersom Frölundaspelaren inte gör en stor bakåtgående armrörelse vilket måste göras vid en slewfoot samtidigt som benet hjälper till och fäller den spelare som blir utsatt...för mig ser det mer ut som en tripping och det granskades ju inte heller i efterhand....tycker det är en stor skillnad på den som "Kapten" Fläskberg gör på Donovan i kvarten då han gör en mkt tydlig armrörelse bakåt samtidigt som han fäller Donovan med benet.
Däremot huvudtacklingen på Ölund kan jag inte yttra mig om, för den måste jag ha missat, satt väl inte vid tvn då.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Det är främst tre situationer som har upprört Armbågen som tar i huvudet på Bertisson, Huvudtacklingen på Ölund och slewfooten på Ikonen. Samtliga hade renderat i 5+game under serien och säkert även renderat i avstängningar med. Visst höjs bedömningsnivån under slutspel. Men det ska INTE ske på tilltag som kan skada spelare allvarligt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: På glid mot gludet? 😊
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Powerfade: Förutom slutet på match 1 där domarna fick för sig att Frölunda skulle få en chans att komma ikapp eran 4-1 ledning kan inte jag direkt klaga på att domarna dömt mer åt nått håll...dom har varit lika bra, eller rättare sagt lika dåliga, åt bägge hållen. Ändå vill inte jag kalla mig neutral i denna serie då jag hellre ville att Brynäs skulle ta sig till final.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: ja det har varit en hel del domarfokus. Med rätta. Men deras insats igår var bättre. Eller, de missade lika mycket åt båda hållen
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Powerfade: Mja, hur giftiga vi blir nästa säsong lämnar jag osagt. Är det som Skuggan har gått ut med och sagt att Luleå är på jakt efter en första center i första hand (men han nämnde även beroende på marknad kunde det bli en andracenter istället) så kommer helt klart Luleå att lyckas bättre än gångna säsong, men ett SM-Guld är bara att glömma.
Roligt iaf att Bulan boys chockar hela "experteliten" och går till final. Det kommer nog att bli ännu tuffare mot HV än Frölunda, vad jag tror så här på förhand iaf.
Ps...tycker att det varit mkt domarprat på eran sida under semifinalen här, och det har inte varit positiva tongångar ;-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Den sportsligaste coach SKAIK har haft var Anders Forsberg, ändå fick han sparken fastän sportsliga framgångar. Han måste ju ha fått sparken pga han inte hade samma värdegruuuuuund som övriga sekten :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Powerfade: Att de aldrig lär sig, de självutnämnda så kallade experterna.

Pölsans spelare är skickliga nog, och framför allt har de viljan som behövs. Motståndare som är beredda att ge 99% kan sällan besegra det lag vars spelare ger 100%. Bortom kaklet som man säger.

Det blir skitkul att Bulan kommer hem. Vi har inte haft imponerande tränare efter Rönken och Bulan lämnade. Men man måste ha spelarna också, liksom ni har sedan Bengtzén gjort ett j-a bra jobb. Vi har inte lyckats lika bra på den fronten senaste åren. Om Bulan får det stöd han behöver uppifrån eller snarare kanske det inflytande han behöver ha kan det ordna sig - men min gissning är att det kan ta något eller några år.

Nu håller vi alla pölserliga tummar vi kan.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
bisterfinnen: Sportsligt och vackert av Rogern.

När man jämför med "vi unnar ingen annan framgång samt det var domarens fel" CryBert förstår man varför ett av lagen utsett ni vet vem till lagkapten.

Jag kan inte avstå att förklara vem jag talar om. Inte när jag får möjlighet till en sådan allitration som ett fuskande, fulspelande, filmande fläskberg.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Det ska verkligen bli intressant att se vad Bulan kan göra i Luleå nästa säsong. En sak är säker. Det kommer att finnas en grym passion för hockey och för laget.
Ni blir giftiga nästa säsong.

Ja, grymma Frölunda som "krossade" Brynäs med 4-0 i Kålleseum och experterna dömde ut oss helt.
Brynäs svar till experterna 9-1 på de två sista matcherna...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Och Rönnberg är stor i nederlaget, precis som kollegorna i Dynastin. Eller hur det nu var...

""Vi unnar inget annat lag framgång. Tar vi inte SM-guld är det fel och borde göras om.""
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Absolut och välbehövliga miljoner till klubbkassan!! Det är sjukt viktigt
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Imponerande att se hur Bulans Pölsa hugger så fort de får chansen och motståndarna hinner inte med. Synd att de inte fick chansen att spöa Apan, men nu är pojkarna i final. Och HV förklaras förstås av alla självutnämnda experter vara det bättre laget. Precis som de förklarat detsamma när det gällde först Pungen och sedan Frölunda.

Men Pölsan skiter i vad dessa experter påstår och spelar hockey:-)

Jo. Det känns allt mer för varje match som den Pölsa som senast tog SM. Är det inte underbart?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Bara att säga grattis Brynäs till finalplatsen. Vilken kämpaanda av Brynäs att vinna denna avgörande match i Skandinavium med 3-1 fastän man är mer eller mindre tillbakapressade hela matchen, men Brynäs har en ruggig effektivitet när väl chanserna bjuds med Frölunda sumpar sina.
Ska bli kul att följa finalen där jag ändå ser HV71 som favoriter, men det kommer att bli intressant, minst sagt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Efter resultaten och kritiken mot PorkaBork då damkronorna förlorar allt mer och blir upphunna och passerade av blåbärsnationer på damsidan, krönt av fiaskot i dam-VM växte kritiken till orkanstyrka mot PorkaBorken och allt fler krävde att han skulle sparkas.

Belägrade av media förklarade förbundet att de "ska utreda saken" vilken de flesta av oss förstår betyder att de vägrar svara på diskussionen under valfri tid genom att "hänvisa till att utredning pågår".

Och sedan, i en avlägsen framtid släpper man rapporten, gärna mitt i sommaren när alla är på semester och bara ett halvår återstår till OS.

PorkaBorks kompis, sexpressens Nyström - som hela tiden blundat för PorkaBorks misslyckanden och övertramp som ansvarig ledare, kom efter VM ut med påståendet att "om spelarna vill bli av med honom måste han gå".

Synnerligen meningslöst av Nyström. Vi som förstår bättre, förstår att det inte bara är spelarnas åsikt som betyder något. Visst har de varit närmast, men de är självklart också jäviga. För det första känner de mycket väl till att spelare som tidigare "anonymt" har krävt PorkaBorks avgång har röjts och sparkats från damkronorna under all framtid, följt av att PorkaBork fått stöd för åtgärderna av förbundet.

Dessutom: ponera att PorkaBorken tagit ut IFK Byskes C-lag för damer i sitt "landslag" som han ska ta till OS om 10 månader, och de inser att om PorkaBork sparkas är risken stor att de inte får komma till OS och uppleva det. Eftersom alla stjärnor som PorkaBork portat kommer att ta deras platser när PorkaBork ersätts av en kompetent ledare. Hur många tror att de svarar "javisst, PorkaBork är galen och han måste ersättas. Och javisst, jag inser att min plats till OS då är i fara slash jag kan vinka jöjö till det stora äventyret".

Antingen begriper Nyström inte det. Eller så har han - kompis till PorkaBork som han är - propagerat för att PorkaBorks spelare ska tillfrågas - eftersom han inser att där har PorkaBork bäst chans att få stöd. Eftersom de är jäviga och delvis talar i egen sak. Och då är det skamligt av Nyström.

Nu har radiosporten - kompisar till PorkaBork utgår jag ifrån till motsatsen eventuellt visats - "anonymt" frågat de 23 spelarna vad de tycker. Och förklarar att "en överväldigande majoritet av spelarna vill ha kvar PorkaBork.

Det framkommer att 4/19 som svarat vill ha bort PorkaBorken.

OK. Då frågar vi oss vad de som vägrat svara kan tänkas tycka. Att de inte svarat kan mycket väl bero på vad som hänt tidigare med de som kritiserat PorkaBork. Han har sparkat dem. Och förklarat att de har "uppträtt på ett sätt som inte är förenligt med att delta i mitt lag" och nu skiter jag i dem närmaste 2-3 åren dvs så länge som jag bestämmer.

Dessa 4 är med stor sannolikhet emot PorkaBorken. Och Vips inser vi att det betyder att 4+4= 8 dvs 8/23 vill ha bort PorkaBork.

Då frågar vi oss: hur många spelare inser att om PorkaBork får sparken och en ny ledare tillträder och släpper in de stjärnor som PorkaBorken sparkat; då tappar jag min plats i laget och chans i OS?

Min gissning är att bortåt 10 spelare måste vara rädd för att det skulle ske och kunna drabba dem. Alla som inser att de inte är tillräckligt bra för att vara säkra på plats om stjärnorna kommer in och tar sina platser.

Men nu ska jag vara snäll. Jag nöjer mig med att påstå att 4 spelare varit jäviga och röstat för att PorkaBork ska vara kvar, för att rädda sina egna platser.

Och då får vi 4+8=12 vilket betyder att 12/23 spelare skulle svarat att de vill ha bort PorkaBork.

Efter att ha granskat undersökningen och konverterat den på rätt sätt finner vi alltså att:

EN MAJORITET AV DAMKRONORNA ANSER ATT pORKAbORK MÅSTE SPARKAS!

Detta, om vi bedömer inställningen till PorkaBork bland de spelare han själv tagit ut.

Skulle vi frågat de spelare han INTE tagit ut framför allt de största stjärnorna i svensk damhockey som PorkaBork sparkat, tränare, ledare och andra kunniga på området är jag bombsäker på svaret: en förkrossande majoritet anser att PorkaBork måste sparkas och det borde skett för länge sedan.

Var kommer då PorkaPorks uttagna spelare ifrån?

DaMooDoo 5 spelare
Dampölsan 3 spelare
Damgnaget 3 spelare
Dampungen 3 spelare
Damgården 2 spelare
University of Minnesota 2 spelare
Dam-Luleå 2 spelare
Damtrottoaren 1 spelare
Damsundsvall 1 spelare
DamHV 1 spelare

Då kollar vi SDHL sluttabell

1. Luleå 96
2. Damgården 79
3. Dampungen 78
4. DamHV 58
5. Damgnaget 55
6. Dampölsan 53
7. Damtrottoaren 50
8. DaMooDoo 43
9. Damsundsvall 17
10. Damderyd 11

Slutspelet:
1. Damgården
2. DamHV
3-4 DamLuleå samt Dampungen
5-8. Damgnaget, Dampölsan, Damtrottoaren och DaMooDoo

Nu har lagen varierande antal utländska stjärnor i laget. Men den som inbillar sig att det endast är de utländska spelarna som gjort att vissa av lagen är överlägset bättre än andra räcker upp handen.

Det är ganska tydligt att snedrekryteringen drabbar framför allt de klubbar där PorkaBorken valt att sparka de största stjärnorna från.

Nu kollar vi hur många spelare födda utanför Sverige som ingår i varje lags trupp:

1. Damsundsvall 14 st
2. Dampungen 13 st
3-4. Damderyd 11st
3-4. DamHV 11 st
5. Luleå 10 st
6. Damgården 9 st
7. Damtrottoaren 7 st
8. Dampölsan 4 st
9. Damgnaget 2 st
10. DaMooDoo 0 st

Enligt PorkaBorkens filosofi är det förstås mest sannolikt att hitta svenska spelare i DamMooDoo eftersom de "bara" har svenskar i laget.

Samtidigt frågar sig vän av ordning. Hur troligt är det att ett av SDHLs allra sämsta lag innehåller svenska spelare som är bättre än de svenska spelare som lyckas ta plats i SDHLs allra bästa lag?

Tänk er motsvarande för herr-landslaget. Om man skulle ta ut 20-25% av spelarna till Tre Kronor från det tredje sämsta laget i SHL.

Där har vi en analys som någon som är intresserad av svensk damhockey kan göra. Det exkluderar förstås sexpress-Nyström. Han är INTE intresserad. Inte av damhockey. Men han är intresserad av att göra det han kan för sin kompis PorkaBork. Uselt!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Aptrollet i Apboken: "...själv tycker jag att det är ganska modigt att bjuda upp till dans med Rahimi. I en träningsmatch dessutom. En väldigt tuff och biffig spelare."

He he, som alla hatbrottslingar kommer monstret med alternativa fakta. Sanningen var följande: Fläskberget hade kommit "hem" till Apan och blåst upp sig själv till en internationell storspelare. Då går de ut i träningsmatch mot Pungen och blir krossade. Jag tror ställningen sprungit i väg till 4-0 eller 5-0 i andra perioden. Fläskberget var ju angeläget att visa hur förbannat bra han var, att han var värd de 300 000 i månaden han lurat Aplasse att skriva under på. När han insåg att Pungen krossade Apan var han tvungen att hittaa på något och valde att ljuga om att han var jättefarlig efter att ha spelat i KHL. Efter varje avblåsning när han fick chans att slå på Rahimi bakifrån med klubban gjorde han det och vrålade "ska vi slåss?" för att signalera hur hemskt mycket jättefarlig han var.

Till slut ledsnade Rahimi på dravlet och ställde upp för fight. Då kröp flsäkberget ihop och drog sig bakåt. Rahimi tog tag i det löjliga fega fläskberget, slet hjälmen av honom och började pumpa in slag. I det läget kröp fläskberget ihop allt mer och gjorde allt han kunde för att gömma sig bakom mammas kjolar, jag menar bakom zebrorna. Det var härligt att se hur Rahimi stod stadig och stor likt en Teofilo Stevenson och pumpade det lille fläskberget som därefter fick ledas vinglande av isen.

Var fläskberget "modig"?

Nej. Han visade bara att hans IQ var långt ifrån tresiffrig.

Att vara idiotiskt dum kanske är modig i de där trakterna där alla är släkt med varandra. Men utanför dessa banjo-ackompanjerade sammanhang anser vi att någon som är idiotiskt dum är idiotiskt dum.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Blister, jag brukar normalt logga ur när Luleås sista match för säsongen är över. Vilket alltså slutat med en förlust varje gång utom 1996, så man blir van att bära förluster med sig hela sommaren.

Sedan är jag avloggad till nedsläpp första seriematchen på hösten. Nu blir det lite svårt, som forumledare och moderator i denna Luleåbok där jag får ta det ansvar som hört till.

Men väsentligen släpper jag närbevakningen med avsikt att frigöra tid för att beta av allt jag skjutit på i den verksamhet som ger mig betalt. Jag tänker att spelare går och kommer och det ger sig utan mig. Speciellt tidigare med få ändringar från säsong till säsong har det ju varit så; även om ruljansen blivit betydligt snabbare numera, när ibland mer än halva laget byts ut.

Nåja. På senare år har jag ofta småskrivit då och då stället för att ta "hockeyledigt ett halvår" men just i år har jag rätt rejält ansvar som igen-kligen tar mig från hockeyn.

Jag får se men min prognos är mindre skrivande av mig närmaste halvåret alltså. Vilket innebär att jag inte kommer att ha så omfattande åsikter av silly season-karaktär. Med allt rabalder om luleås ledning räknar jag med att det blir svårt att få till det för närmaste säsong till mer än en mellansäsong och jag kan vänta längre än så. Som du vet är denna tråd döpt till syftet att vi ska nå fram till SM-gludet och våren 2013 hade vi ett fantastiskt fint lag, men väl i final åkte vi med 0-4 mot Apan som tog sitt första Glud på 35 år; första matchen var Apan mycket bättre än vi, men vi åkte i sudd på en fruktansvärd domarmiss; andra och tredje matchen var vi det bättre laget, men förlorade; och fjärde matchen gav vi snabbt upp. Jag tycker att Apan vann i princip varje man-mot-man och vann hela finalen eftersom man ville mer än vi. Jag respekterar, ja t o m njuter av det, men skulle vi mötas idag tror jag att viljan varit p vår sida. Förr eller senare når vi ända in i kaklet och jag kan vänta. I denna tråd har jag väntat 4-5 år redan och några till är bara njutning.

Osten signade ju så många för fortsättning och sedan har Skuggan fixat ytterligare. Förhoppningsvis med stöd av Bulan. Men jag tvivlar på att laget kan fixas till inför kommande säsong. Lemiux skrev ju tidigare att Skuggan förklarat att man INTE rekryterat Olle för att centra en förstalina och att man fortsatte fiska efter den centern. Det låter ju spännande. Lyckas man kan det bli intressant framöver. Men backsidan behöver fixas något. Schira och Melart som vi släppte var iofs backar som är starka för vilket SHL-lag som helst. Men ser man på vår backuppsättning är den inte komplett. Jag skulle önska några rejält trygga defensiva backar att komplettera med. Typ två stycken Robin Jonsson. Visserligen fint med de lite offensivt lagda backar vi haft men i första hand vill jag se stora starka backar som rensar slottet och vaktnära området från motståndarforwards. Sådana var de flesta förr, men nu är de svårare att finna.

Harju?

Ja, det är lite jobbigt. Så länge i Luleå och en sådan duktig skytt men så mycket han inte får till tyvärr. Dock tycker jag att han mognat senaste åren och jobbar bättre överallt i många matcher, om än inte alla. Skulle han ha uppdrag som t ex Petter Emanuelsson även om inte detsamma hade det fungerat perfekt men han blev nog kapten för att det inte fanns konkurrens; landslagsjanne vägrade som en Salming och K-Fab kanske kunde tagit det; men väsentligen saknades.

I vilket fall tycker jag faktiskt att Harju gjort ett bra jobb som tex intervju-person och ofta uppträdande, speciellt om man jämför med fuskaräcklet fläskberget.

Fick jag välja den perfekta lagkaptenen för alltid för Luleå Hockey skulle jag definitivt såga Bulan. Inte som kanpp utan överlägsen vinnare. Hälften pite, hälften lule - kan det bli bättre?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Tycker bara du fokuserar lite väl hårt på våran kapten (snart föredetta?) men vad tror du om luleå? Några förändringar som dom inte går ut med än eller blir truppen som det ser ut nu? Harju fortsatt förtroende som kapten? Känns som mellansäsong just nu
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Tycker du att fläskberget liknar en person med autismvarianten Aspergers syndrom?

Nja, jag vet inte. Personer med denna karaktär har inte sällan relativt hög intellektuell förmåga. Säga vad man vill om fläskberget, men det vill jag inte beskylla honom för.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Haha din jakt på Jimmie liknar mer och mer en person med asperger! Jösses räcker det inte med att säga att du ogillar han och ser framemot att han slutar? Klart han börjar vara slut, trötta och slitna spelare gör dåliga beslut och tyvärr har det speglat han tydligt i år. Jag tycker oxå att det är dax för han att lägga skridskorna på hyllan. Ta ett sabbatsår och komma tillbaka till föreningen i en ny roll. Jimmie är trots allt en ikon i klubben och har gjort otroligt mycket bra för klubben. Just my 2 cents :)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fläskberget 9:

Som alla sett på de tidigare exemplen föredrar fläskberget att överfalla intet ont anande spelare och målvakter bakifrån, så att de inte kan försvara sig.

Men han hävdar ju att han är så stor och stark och tuff och ger och tar?

Hur ser det då ut när han möter någon förberedd spelare framifrån?

Ja första bilderna visar när några Frölundaspelare buntar ihop honom. Och sedan har vi Rahimis underbara uppfostran av fläskberget, sedan fläskberget gång efter gång en halv match överfallit Rahimi efter avblåsningar och utmanat denne på fight!

Rahimis uppfostran av landets störste fuskare, fläskberget, har jag inget emot. Tvärtom. Jag tycker att varje Apmatch borde inledas med att någon av spelarna i motståndarlaget uppfostrar fläskberget som Rahimi gjorde. Uppfostrar denne vidrige och lömske överfallare bakifrån.

Fy fan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sen för det andra...det Green Yåååda gnäller över att domarna favoriserat Frölunda och varit så orättvisa....hur kan man göra det om Frölunda fick 72 utvisningsminuter mot sig under den sjumatchers serien medans SKAIK fick 50, dvs hela 22 minuter mindre???
Tycker att det ser precis tvärtom ut vilket lag som favoriserats av domarna.
Och angående Fläskbergets avstängning va den solklar då han helt sonika slöfotade Donovan, bra gjort av DIFiplinnämnden.
Sen de bortdömda mål han också gnyr över var helt korrekt bortdömda med de regler som gäller idag angående störningar av målvakt...däremot kan man utan tvekan ta och se över reglerna till nästa säsong om de verkligen ska vara på en sådan petig nivå som det är idag...men med dagens regler så var det inga felaktigt bortdömda mål i den kvartsfinalserien.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fläskberget 8:

Se på spelarna runt mål, där vakten blockerat puck på första bilderna. Inga större problem.

Se på sista bilderna. En hel hög av fällda spelare. Vad har hänt?

Åter till bild 1. Pucken är blockerad. Men längst till höger tar fläskberget fart och åker med all den kraft han har rakt in i hopen och liksom ett bowlingklot sänker han spelare efter spelare. Kanske någon slår ut tänderna? Kanske någon får en klubbspets i ögat? Kanske någon knäcker näsan? Det skiter väl fläskberget i: jag ger och jag tar, hävdar fläskberget.

Fy fan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jo, sen gnyr han till Brynäs fansen att "förstår ni mig nu över alla orättvisa och fuskiga utvisningar som drabbade oss men aldrig Fusklunda och samma sak händer er nu".
För det första...jag håller på Brynäs och hoppas att de tar sig till final, MEN tycker ändå att domarinsatsen har varit lika dålig åt bägge håll mellan Frölunda och Brynäs, ibland utvisar domaren och ibland blundar de, men jag tycker att det har varit rätt lika åt båda håll i alla matcher, UTOM en...
Det var match 1 i Götet där Brynäs hade en välförtjänt 4-1 ledning som såg stabil ut då det var två minuter kvar av matchen, men där fick domarna hjärnsläpp modell större och helt plötsligt satt halva Brynäslaget i utvisningsbåset utan att någon egentligen förstod varför och tack vare detta hjärnsläpp höll Frölunda på att kvittera matchen, Brynäs räddades av typ 0,1 sekunder.
Eller rättare sagt, domarna räddades av 0,1 sekunder från en praktskandal.
Men förutom det har nivån vart lika åt båda håll och har inte så mkt att gnälla på domarna över....självklart har det förekommit situationer men inget värre än vad man varit van att se de senaste säsongerna.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fläskberget 7:

Här har han crosscheckat och slagit en liten norrman. När denne vänder sig mot fläskberget för att bulta bort denne böjer fläskberget huvudet bakåt och träffas förstås inte av det som var ägnat att bli en bult i bröstet. Men kolla hur "snyggt" fläskberget mellan bild 1 och bild 2 viker de "onda knäna som behöver rehabbas två månader" så att han faller på rygg och filmar sig till en utvisning och skämmer ut Sverige.

Fy fan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fläskberget 6:

Här står de uppställda och när motståndarna ser åt annat håll, nämligen på pucken, klipper fläskberget till honom i magen med klubban. Vackert?

Fy fan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fläskberget 5:

Fläskberget söker upp en försvarare, snett bakifrån och slår ned vederbörande med klubban som tillhygge. "Det är ge och ta därute" menar fläskberget, fastän alla kan se att han överfaller folk hela tiden. Frågan är om vi i svensk elithockey är intresserade av att ha en heffaklump som kör Kendo eller liknande?

Fy fan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Powerfade: Ja, jo...tackar för det. Han må ha varit bra som spelare i Brynäs, men som tränare duger han inte.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fläskberget 4, annan vinkel:

Målvakten är helt fokuserad på ett skott utifrån blå, när fläskberget överfaller honom i fullfart från sidan. För att nå önskad effekt väljer fläskberget att komplettera med en armbåge rakt i huvudet på vakten. Tanken är att när vakten fälls kan aporna skjuta mål utifrån.

När han fällt vakten kastar han sig filmande på isen och påstår att det var en krock av misstag där det igen-kligen var målvakten som fällde stackars fläskberget; en syn på saken som apledare, aptränare och apsupportrar stödjer. Hur ini helvitte det j-a fläskberget inte åkte på 10 matchers avstängning där övergår mitt förstånd. Han fick ingenting alls!

Fy fan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Mja, backuppsättningen är ju inte direkt i toppskiktet av SHL men inte i botten heller, typ i mitten nånstans.
Mikkelson, Sondell och Todd är bra backar och Janne har sjunkit till ok och då är det enbart defensivt sett. Engsund tycker jag också var ok som Janne, fast med mer speed och styrka och inte omöjligt att han tar ett kliv till nästa säsong.
Men de övriga skrämmer ingen, så jag håller med dig att det ser inte bra ut i dagsläget om någon av de nämnda blir skadade eller sjuka, vilket man ska nog räkna med under en säsong, och jag hade gärna sett en defensivt duktig back med storlek och lagomt småelak som kommer in i laget för att säkra upp.
Nu minns jag inte om det var Nässén eller Själin som jag tycker ändå tog ett steg framåt de sista 10 matcherna och fortsätter det så ser det ju bara bättre ut :-)
Kommentera


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fläskberget 3.

Ett överfall från fläskbergets favoritposition - bakifrån på icke förberedda motståndare när pucken inte är i närheten. Naturligtvis avstängd efter denna fula slewfoot på Mikkelson.

Fy fan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Frågan är varför vi skulle acceptera en sådan vidrig fuskare som saboterar vår elithockey?

"Glud-Jimmie" säger hatbrottslingen som alternativt fakta. Ett fuskande och överfallande fläskberg, säger jag.

Vi såg ju nyss exempel på hans senaste avstängning, efter att ha slöfotat Donovan. Vi kan väl kolla in några ytterligare sekvenser för att avgöra om det har med hockey att göra.

Här kommer Apkaptenens syn på hockey. Fläskberget 2:

Här stjäl han och sliter klubban ur händerna på Schira, varpå zebrorna blåser för utvisning PÅ SCHIRA men innan den verkställts har Apan i praktiken 5 mot 4 eftersom Schira är klubblös, målat.

Fy fan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Apropos vidriga individer.

Nu sitter det hatbrottsliga trollmonstret i Apboken och ljuger lika förbannat som fläskberget. Det handlar om den senaste av en j-a massa avstängningar för våldsamma överfall som fläskberget dragit på sig.

"Det är ingen sparkrörelse" påstår hatbrottslingen som alternativt fakta. Kolla bild 2 och 3 nedan. I min värld är det en sparkrörelse när benet snabbt förflyttas en meter framåt där det träffar en annan spelares skridsko och får denna att förlora kontakt med is varpå spelaren tappat balansen och ramlar. Men inte i Bagdad Bob Hatbrottslingens apsektvärld, draperad av alternativa fakta.

Vilket vinfyllo!

Apmonstret påstår: "Det är en närkamp då båda ger och tar. Donovan ...och greppar tag med båda händerna i guld-Jimmies klubba. Han försätter sig således själv i den situationen, och är svagare i närkampen...Donovan verkar vara sugen på att ta guld-Jimmies klubba och åker in och försöker trycka bort guld-Jimmie. Det är inte guld-Jimmie som söker upp honom och pucken är inte ens där."

Ja harrejavvlar vilken lögnare och cyklopgalning. Alla ser ju tydligt vad som händer men trollmonstret levererar "alternativa fakta" som vilken j-a Bagdad Bob som helst.

Fläskberget "höll med" i samband med att han presenterade lögnen om knäna "– Jag tycker inte att det är en avstängning. Det är kamp och jag försöker ta mig in på mål. Så kommer backen, han har ingen klubba och tar tag i min klubba. Jag går all in i närkampen"...

OK. V g se nedanstående bilder:

1. Frölundaspelaren Donovan är klart före fläskberget och jagar mot målet för att blockera vägen för fläskis.

2. Fläskis har bara en chans att stoppa det. Genom att använda klubban. Han levererar en monsterhakning över övre bröstkorgen på Donovan och hakar omkull denne.

3. Efter att med klubban fått stopp på Donovan hinner hann ikapp denne och med vänster ben/knä kör han på Donovans högra ben bakifrån varpå denne fullständigt tappar balansen och slår i isen.

4. Båda kraven uppfylls. Fläskberget överfaller motståndaren bakifrån och tvingar överkroppen bakåt (mer genom hakning än med arm) samtidigt som han tvingar ena benet framåt. Allt som behövs för en slewfoot finns där.

5. Tar Donovan tag i klubban? Ja, det vete fan. På bilderna syns tydligt att någon sådan ambition har han inte. Det skulle i så fall ske när fläskberget kommer med monsterhakningen bakifrån strax nedan halsen på Donovan, att denne försöker få tag på klubban för att skydda sig, men oklart om han överhuvudtaget fick något grepp på klubban.

Det där j-a fläskberget ljuger som en dåre. När han filmade ut en liten norrman - då gnomen Mårts haft det dåliga omdömet att ta ut fläskis till landslaget - ljög fläskberget och förklarade att det var norrmannens klubba som trippade honom mellan benen. Men sedan tog enkelP på hockeysverige fram sekvensens och visade att om någon klubba trippade motståndaren mellan benen, så var det fläskbergets på norrmannen. Då "hade fläskberget inte tid att svara på fler frågor".

Nej, fy fan för denne vidriga fuskare och lögnare. Liksom för trollmonstret i Apboken med sina "alternativa fakta".
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Har länge väntat på det efterlängtade beskedet att Apan nu sparkar fläskberget och ber landet om ursäkt för det skamliga påhittet att sabotera landets elithockey genom att smutsa ned sporten med den mest osportsliga lagkaptenen någonsin.

Vi talar om en fjant som:
• levererat landets fulaste filmningar och filmat hela sin karriär"
• varit långtidsavstängd av DIFiplinnämnden vanligen ett par gånger
årligen
• "vunnit" utvisningsligan i Elitserien SHL
• specialiserat sig på att attackera oförberedda motståndare med klubban när puck, spel och zebrablickar finns på annat håll
• offentligt erkänt att han fuskar och bryter mot regler
• I stort sett aldrig tagit en fight man mot man men gärna överfallit folk bakifrån eller när de ligger ner.

Enda gången fläskberget fick för sig att han kunde slåss åkte han på storstryk mot Rahimi och eftersom denne kämpe från anrika Burkölen nu återvänder vore det förstås kul att se honom straffa fläskberget igen. Men jag tycker att det räcker nu. Lämna hockeyn i fred och låt oss i fortsättningen få njuta av hockey utan fläskbergssabotage mot hockeyns idé.

När han fick sparken av SKA redan efter ett år gick han offentligt ut med att han var villig att spela för vilken klubb som helst i SHL; Apan hade ingen "första tjing" som han sa. Men ingen var intresserad. Då ljög han och agenten sig svarta i tungorna genom att gång efter annan "komma ut i media" och ljuga om att fläskberget erbjöds monsterkontrakt i KHL och i Schweiz. Till dess att den utpekade klubben i Schweiz tröttnade på skitsnacketoch förklarade att de aldrig någonsin hade varit intresserade av fläskberget och aldrig någon skulle vara det heller.

Inom 24 timmar skrev fläskberget på för två år med Apan, innan Aplasse hunnit få reda på ljugeriet, och de lurade honom att ge fläskis en månadslön på 300 000 kronor "eftersom han annars skulle bli tvungen välja något av monsterkontrakten".

Ja, fy fan vilken vidrig typ.

Och vad gör han nu?

Kommer ut i Ap-Pravda som vanligt. Ap-Pravda bjuder på ett jätteuppslag för en "exklusiv intervju" med fläskberget.

"– Jag har dåliga knän och jag måste rehabba. Just nu går det inte att spela hockey, men det är det jag vill allra helst. Det är det som är det roligaste som finns, säger Ericsson och fortsätter:

– AIK känner till det här och mina knän måste bli bättre innan vi sätter oss ned och pratar.

Hur ser det ut tidsmässigt innan du kan ta beslut?

– Det kan ta lite tid, jag räknar inte med att det blir några besked om något inom två månader, säger lagkapten och fyller även i en annan del som är viktig:

– AIK har full koll på det här och de kan samtidigt inte gå runt och vänta på mig. De kommer att göra vad de kan för att bygga klart laget så får vi se då, längre fram, hur det ser ut. Så det är oklart och kommer att vara det ett tag till."

Fläskberget ljuger i media - som han alltid gjort.

Nu lanserar han den lögnaktiga bilden att självklart vill Apan har fläskberget kvar och det enda som kan stoppa det är om fläskbergets "knän inte håller". Vilket han själv ska bestämma om några månader.

Den misslyckade gamlingen - han fyller 38 år under nästa säsong och som alla vet har han numera mycket svårt att stå på skridskorna och är med stor sannolikhet Elitserien SHL:s absolut långsammaste spelare - glömmer att ta upp det faktum att hockeymässigt bidrar han inte för fem öre, tvärtom sätter han laget i stora problem genom sitt ideliga fuskspel och att han drar på sig upprepade utvisningar.

Nej, fläskberget låtsas som att han kommer att vara självklar kapten för Apan till han dör. Om bara knäna håller.

Om nu Näsan och Apledningen begripit att de måste göra sig av med fläskberget fortare än kvickt för att rädda vad som räddas kan har fläskberget förberett svanesången.

Då kommer - som vanligt när det gäller Apan - inte sanningen att presenteras "fläskberget är så j-a kass och nu har han lurat oss på tillräckligt med pengar".

Nejdå. Då kommer fläskis att sitta med CryBert-krokodildårar på en presskonferens dit han kallat hela världens media för att förklara "snyft, snyft, knäna håller inte.

Låt oss syna fläskbergets lögn närmare i sömmarna.

"Just nu går det inte att spela hockey pga knäna men efter att ha "rehabbat" två månader kan han avgöra om han kan fortsätta eller inte".

Vilken typ av knäskada kan stämma med det?

Just nu går det inte att spela? Men för ett par veckor sedan gick det bra? Det är naturligtvis en grov lögn. Kunde han spela för några veckor sedan - inte finns det något som då "plötsligt" ändrats nu.

Korsbandsskador? Nej för helvete. Sådana skador - och i BÅDA benen - rehabbas inte på ett par månader. Då skulle han behöva operera båda benen.

Ledbandsskador? Nej för helvete igen. Sådana rehabbas inte utan får läka utan belastning, eventuellt efter inledande operation, men sådana kompletta ledbandsskador har han naturligtvis inte för med sådana kan han inte spela alls och när han slutade spela för några veckor sedan var det inte för att han inte kunde, utan för att han inte fick eftersom han stängdes av för brutalt och farligt spel som riskerade allvarligt skada motståndare.

Ledförslitning? Ja det kan jag tro på. Knälederna blir förslitna till den grad att de till slut måste ersättas med proteser för folk i äldre år och speciellt de som är kraftigt överviktiga vilket frestar på knän. Och tjockisen fläskberget sliter på sina knän. Men kan en sådan artros stoppa honom från spel nu när han ska fylla 38?

Aldrig i helvete. Det får han vänta 10-15 år till på och även om han skulle ha förstadier är det fullständigt klart att det inte skulle stoppa honom alls.

Några som helst problem med knän som man kan "rehabba två månader" finns inte. Så var det med den saken. Men fuskaren och storlögnaren fläskberget har inga problem med att huxflux bli medicinsk expert och kniper det kommer väl fru distriktsläkaren att hålla med. Men då undrar jag om det inte är dags att hon anmäls för Inspektionen för Vård och Omsorg i syfte att åstadkomma den deslegitimation som blir följden om man så flagrant och upprepade gånger bryter mot vetenskap och beprövad erfarenhet.

Jaja. Jag tror att alla - såväl apor som normala - inser att fläskberget bara för fram falsk vittnesbörd. Lika vidrig som vanligt.

Det hade varit mer passande om han så är i slutet kunde kommit på något lustigare. Han kunde ju ha förklarat att han måste tyvärr lägga ned "karriären" eftersom han blir yr.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hög tid att hylla Apan!

Enligt den näst viktigaste apregeln SKA Apan slåss om SM-gludet varje år och så blev det sannerligen i år också.

Visserligen blev man tvungen att bryta mot den viktigaste Apregeln - minst hälften av spelarna ska komma från vårt junislag - och mot slutet av säsongen spelade man med ett lag som dominerades av köpespelare, men Apan lyckades ju ändå slåss om SM-gludet.

Ja igen-kligen vann väl Apan gludet? Moraliskt. Eftersom zebrorna inte dömde straff när JG tappade spaden i en förlängning.

Jovisst. Säsongens överlägsne vinnare och moraliska mästare är Apan.

Genom att komma på plats 6 i SHL för att omedelbart sparkas ut i kvartsfinalen.

Kan Apan fortsätta denna fantastiska utveckling, bygga på trenden och imponera på hockey-Sverige kommande säsong? Genom att Näsan köper och köper och fyller laget med köpespelare. Varpå Apan tar en stark 13e plats och kan vinka jöjö till slutspelet.

Nu har ju Ap-Näsan sett till att säkra den fina utvecklingen framöver genom att behålla alla "lyckade" tränare.

Och blir moraliska vinnare som vanligt, eftersom bara zebrorna är orsak till att de inte får lyfta den pokal som i Apschtaan är känd som Le Mans?

Jag beklagar ju att man lagt ned kvalserien till Elitserien SHL, men man får erkänna att upp-och-ned-flyttarna varit lite "lustiga". Som när Riktiga AIK avlöste Djurgården. Chans/risk för envig röglarna-Malmö. Och som senaste Slaget om Siljan mellan Trottoarkanten och Luggen.

Kan man längta efter den vår då Apan åker på Burkölen i kval?

Medan vi väntar påminner vi om bilden i Norran innan senaste säsongen, då Ap-Pravda och Apan i maskopi visade upp köpespelarna Möller och high-sticking Lindström i full färd med att illustrera "När vi gräver Glud i Apa-Schtaan".

De är sannerligen påhittiga, de små aporna. Vi andra kan tro att Gludet blev till sand, men det är bara eftersom vi inte begriper den vinnande hockeyfilosofin bakom att taktiskt ta plats 6 och kvartsfinal som ett första steg för att strax - som vanligt - ta sig ned till den naturliga apmiljön Allsvenskan för att slicka apsår ett par decennier. Och sedan slår de till! Dysenteriernas dysenteri!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sedan Trottoarkanten sparkades ur SHL av Luggen har klubben haft individuella möten med spelarna för att diskutera framtiden. En som dock inte fört några diskussioner med klubben än är lagets stjärnspelare Mattias Ritola som stuckit på semester.

Tidigare har dock Ritolas agent, Kalle Bodén, sagt att hockeyallsvenskan inte ska vara ett alternativ för den skicklige 30-åringen.

Mikael Karlberg från sportrådet tror ändå inte att hans stjärnforward har uteslutit spel med Trottoarkanten.
– Nej, det tror och hoppas jag inte. Vi ska träffa honom inom en vecka. Mattias är en reko kille och har han lovat att vi ska sätta oss och snacka, då litar jag på hans ord.

Reko kille?
Lita på hans ord?

Har du ingen som helst koll på Rit-Olas "karriär", Karlberg?

Det enda man kan vara riktigt säker på är att Rit-Ola lämnar Trottoarkanten i sticket, som han alltid lämnat alla i sticket.

Men det är klart. Om ni ekonomiskt matchar det som Rit-Ola (semester? Ta den där om Rödluvan också) och hans agent just nu försöker lura till sig var som helst i världen; då kanske han stannar. Vilket antagligen innebär att ni får lägga >>50% av er spelarbudget på Rit-Olan. Det fixar sig säkert. Speciellt eftersom Mora precis lagt beslag på 40 miljoner från Cmore som ni skulle haft om ni inte missat kvalet, bl a pga den reko killen Rit-Olas insats; eller ska vi kalla det brist på insats: under det här året lyckades Rit-Ola göra ett helt mål för Trottoarkanten.

Reko kille?

Det var nog hockeyns mest "alternativa fakta" jag hört denna säsong.

Ungefär som man skulle ha utnämnt hans kompis i "överfalla och skada målvakter"-gänget; fläskberget Hollywood till årets mest sportslige spelare; historiskt bästigaste och mest renhårige kapten, strax före Johan Davidsson.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Största frågan är väl ändå om Henrik Stridh måste raka av sig håret nu när han kliver in i lulebåset?

Läste blogg inlägget på luleås hemsida och jag håller fullständigt med i vad som sägs där och det mest självklara skulle förstås vara att gå tillbaka till original loggan och kast valrossen och bjärven i soporna, jag skulle överväga att heja 50/50 mellan Skell/luleå om det skulle hända
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Jag lider med er som får fågelholken Kyrö i båset..
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Men vilka backar tänker man värva??
Oscar Engsund
Viktor Grahn
Kim Johansson
Brendan Mikkelson
Linus Nässén
Jan Sandström
Pontus Själin
Daniel Sondell
Daine Todd

Grahn, Johansson, Nässén, Själin och Janne är 5 backar man inte ens kan räkna som ordinarie shl-backar i dagsläget.
Todd kan inte spela försvar men skulle kanske fungera som forward.
Engsund är en utfyllnadsback som inte kan slå en första pass.
Kvar blir Sondell och Mikkelson!!
Mikkelson är bra så länge han slipper spela för många minuter.
Så fort antalet minuter närmar sig 22-24 min så ökar misstagen i massor.
Sondell är en kompetent hockeyspelare men han är ingen Janne Niinimaa, nog för att han spelar mycket med vi kan inte förlita oss på att han ska spela 30 min per match.

Om det är med den här backuppsättningen man tänkte gå in i säsongen så kommer man få slåss med Rögle och Mora om att undvika spela om nedflyttning.
Kommentera

« · 1821440 · »