Luleå HF

115652 inlägg · 887 ämnen

Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

« · 1856745 · » Till forumet


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Det var verkligen en usel match från oss samtidigt som Brynäs var riktigt effektiva. Hoppas att grabbarna laddat upp till idag och spelar lite bättre om man får be :) . Men, Brynäs har alltid vart lite av ett spöklag för oss också så resultatet var väl inte helt oväntat.
Mest synd om Kucera som fick en riktigt usel hyllningsmatch.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag börjar verkligen ogilla Wikegård. När Hedman, Forsberg eller egentligen vilken random Luleåspelare som helst utdelar en tackling så är det sånt jäkla snack om att de struntar i pucken, har all tid i världen att, bra tackling på Cam Abbott bla bla bla....lyssna på det här... Cmore-"experterna" har noll trovärdighet hos mig längre. Så många gånger jag hört dem säga att det ska vara avstängning pga av att den som tacklar struntar i pucken helt och hållet. Något Rahimi utan tvekan gör i denna tackling men då är det helt plötsligt okay? Jävla CMore-tomtar!

www.instagram.com/p/BcaKLWjB3se/
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Forsberg 1978: Tack:-)

Har ju ett gott öga till er efter fr a Bulans tid hos er, men också eftersom ni och vi på senare år haft många fina spelare från den andra klubben. Trist att ni vinner så ofta mot oss, men ni gör det med en hockey som man bara kan beundra: med justa medel och med vinnarmentalitet:-)

Sedan är väl de flesta av oss beredda att respektera de flesta andra som delar vår kärlek till hockeyn, även om vi håller på olika lag.

Tror att det är ungefär så för de flesta av oss, undantaget de två maligna trollen i Apboken:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Sjukt stort av dig att gå in och skriva det inlägget på Brynäs sida! Respekt och hatten av för dig Sven👍
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Huge: Ja jag blir som inte riktigt klok på mitt Luleå denna säsong. I början av säsongen kunde vi inte spela i tredje perioden utan att släppa in 2-4 mål, nu kan vi inte spela första halvan utan att släppa in 2-3 mål. Bara hoppas att Bulan kan fixa till detta ju längre säsongen lider för denna ojämnhet i spelet är ganska bekymmersam enligt mig. Nåväl nya tag på lördag då jag hoppas vi bjuder upp mer till dans. Grattis igen till segern :)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Jag blev redan efter 0-2 så le på spelet att jag mer suttit och arbetat och bara slötittat på eländet.

Förutom den där dubbelutvisningen på Mikkel-Johnston där vi stod emot 3 mot 5 men de målade i praktiken i PP några sekundee senare hade vi inga utvisningar alls.

MEN!

Luleå spelade 10 minuter och 16 sekunder PP i matchen. En halv period, alltså. Och Pölsan hade läst sönder vårt PP och dödade det enkelt. Så vi fick inga farligheter i PP alls i stort sett, förutom en massa frilägen, 1 mot 9, 2 mot 1 och 3 mot 1 - från Pölsans sida.

Ja, fy satan så slarviga och trötta vi var idag. Och så pinsamt enkelt Pölsan krossade oss.

Om Pölsan vinner med 4 mål på lördag har de passerat oss i tabellen...

Nu finns det bara en sak att göra.

Bryta ihop.

Och komma igen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jaja, säsongen är lång och det kommer bli fler plattmatcher innan säsongen är över. Jag var redan inställd på förlust ikväll (det hör som till då man som Luleåfan börjat bli lite optimistisk) men gillar inte att vi förlorat flera matcher med tennissiffror. Vi förlorar inte för att Brynäs är så mycket bättre ikväll utan för att vi åter igen bjuder på för mycket. Verkligen ingen höjdarmatch av Lassi heller tyvärr, bara nån match önskar jag att han kunde ge sig fan på att vinna en match åt oss, trots att hela laget underpresterar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Ja, känns som att lagen har olika trender just nu: vi uppåt och ni nedåt. Syntes lite redan mot Växjö för er del, trots mirakelvändningen som mest berodde på Växjös usla agerande i BP.
Blir nog ett helt annat Luleå vi får se på lördag, om det räcker återstår att se...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Ja, tala om att bli förnedrade. 1-6 nu. Och så match i den gävliga staden på lördag.

Riktigt oflyt att inte ha fått mött Pölsan när de var under isen. Nu - ovan isen - är de lika omöjliga för Luleå som de nästan alltid är.

Utan att räkna på det vet vi vilket vårt klassiska bogey team är. Och tänk att nu är det seriespel - värst för oss är de ju i slutspel.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Känns ganska tungt nu inför tredje tycker jag. Tror våran vändnings-trend blir avfjölad nu tyvärr. Vette fan varför vi har så svårt för Brynäs egentligen...tom Mannberg är duktig mot oss, då han väl står på skridskorna förstås :)
Bara gratulera Brynäs till segern som de fick lite för enkelt. Väldigt synd vi inte fick möta dem tidigare under säsongen då de var helt under isen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ja, det är bara att gratulera Bulan till en helt nyskapande hockeytaktik.

Luleå inleder och fortsätter match helt j-a värdelösa och när motståndarna dragit iväg målmässigt och totaläger matchen - då skärper vi oss i andra perioden och kör stenhårt och öser in baljor och vänder matchen, som vi sedan dödar i tredje perioden.

Det fungerade mot Läjkrarna, det fungerade mot Pungen och nu har vi skaffat oss pefekt läge för tredje matchen i rad.

3,5 minut kvar av andra perioden i ställning 1-4. Var beredda nu, när vi vänder till 5-4 innan paus!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Underhållande youtube, behövs en dag som denna.

Första halvan av andra och ingen vändning i sikte. Tvärtom, för nu har Pölsan tagit över rejält och haft många klara målchanser och som en mogen frukt kom nu 1-4.

Att vi är så totalt borta mot Pölsan igen är trist, och än tristare att vi möts i den gävliga arenan om bara två dagar och kan då se fram mot ytterligare en kross i baken.

Nu får vi PP, så då kommer väl Mannbergs nästa friläge; det fjärde under box idag i så fall.

Har inte tyckt det varit anledning bedöma zebrorna idag - Luleå är för slarviga för att det ska spela roll - men har känslan att de varit allmänt diskutabla. Mycket möjligt som hemmadomare kanske.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Grymt slarvig period och Mannberg filmade rejält där tyvärr. Titta vart Johnston har sina skridskor och klubba när Mannberg helt plötsligt blir snipad av ingen mindre än Chuck Norris (se nedanstående länk) :)

Jag tycker ändå att Luleå har det mesta av spelet och det känns inte helt omöjligt att vi gör en liknande vändning som mot Växjö och Linköping.

www.youtube.com/watch?v=LdVBkn6ohH8
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Shit, nu kommer tredje utvisningen på Pölsan, mot ingen för Luleå. Det må vara korrekta utvisningar, har faktiskt inte bedömt den även om senaste var sexmanförhelvitte.

Men shit, eftersom zebrorna av någon sorts hockeyns grundlag nu kommer att leta Luleåutvisningar för att kompensera och korrigera.

Jaha, Luleå-Mannberg blev helt fri föregående utvisning för Luleå.

Och det blir han även denna utvisning.

Lassi räddar iofs båda.

Men konsekvensen blir att både Mikkel och Johnston åker ut och Pölsan får PP.

Mikkel, eftersom han från båset stack klubban på Mannberg när denne kontrade - j-a dumhet, så gör man inte, och han blir utvisad. Och sedan och helt onödigt tycks såväl Mikkel som Johnston ha trippat omkull pölsor; kunde vara två ytterligare utvisningar där. Vi har PP - och tar 2-3 utvisningar! SKÄRPNING!

Det betyder alltså att Pölsan får lira 5 mot 3 i 1.16, när den först utvisade (Pölsan) kommit in. Luleå står emot men 4 sek efter att Mikkel och Johnston kommit in, och inte hunnit med i spelet, sätter Pölsan 1-3!

Följt av nytt PP för Luleå och i detta PP kommer Pölsan 2 mot 1 samt senare 3 mot 1 mot Luleå.

Ja fy fan vilka j-a period. Hafs, slafs och ingen j-a ordning alls från hemmalaget som blir öppen som en glädjeflicka i avlöningstider för Pölsans kontringar; som alla visste skulle komma.

Fy, satan vilken oordnad period av Luleå. Mot Pungen och Läjkers var vi också usla inledningsvis men lyckades helt vända matcherna genom 3-4 mål på 3-5 minuter.

Det känns verkligen inte som att vi kan lura Pölsan på det viset.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Huge: Yep, vårt PP dödade ni av effektivt men i 6 mot 5 i väntan på nästa drar vi in reduceringen 1-2 och det är pölsaikonens son emillarsson som gör det:-)

Oväntat att så duktiga vakter släppt in tre mål redan efter 2/3 period.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Långt kvar, men ni ser sega ut och behöver nog nästa mål. Chans nu i PP, jag litar på berguven...😀
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nej, men fy fan, vilken start!

Ikonen drar in ett skott som Lassi ser fastän en Luleåspelare på halvdistans skymmer och pucken går in i femte luckan på Lassi: en typ av mål som Lassi "aldrig" släpper in.

Sex minuter och 0-2 och mycket möjligt är matchen redan körd, efter två misstag - av Själin först, av Lassi sedan.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Huge: Tack för fina tankar. Härligt att se när gamla hjältar hyllas och jag håller med dig - även när det sker i andra lag - eftersom det ger hockeyn en riktigare och större dimension än när det bara gäller "nästa match.

Jaha, grattis:-(

Där gör Själin ett misstag -igen! - och två pölsor kontrar och passningen-skottet kommer så snabbt att Lassi - som annars är extremt bra att fixa sådana situationer eftersom han läser spel och flyttar så snabbt - inte hinner med.

En start som känns som precis det man väntat sig av Pölsan mot Luleå. Eftersom man sett det gång på gång på gång igen...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Strax dax för nedsläpp.

Luleås spade har Joel Lassinantti, Pölsans har David Rautio Berguv.

Två Luleåpojkar som vakter alltså, garanterande för att halva laget på båda sidor är av högsta nivå, Luleåutbildade som de är. Liksom tre andra vakter i SHL:-)

NU KÖR VI!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Fin hyllning till Kucera, fick faktiskt som brynäsare(!) en liten tår i ögonvrån (liksom Bulan, som det såg ut.....)
👊😊
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sitter med Cmore på, i väntan på att matchen ska börja och det blir väl Norrannollan som pratar sönder matchen - nej, faktiskt verkar de änk-ligen ha insett att den Ap-huliganen inte har något i Delfinen att göra. Hoppas det är ett beslut inte bara för denna match!

Under tiden visar Cmore gänget som "i hemlighet" sitter tillsammans med situationsrummet. Sanny runkar upp köpelinan i Apan som alltid och jag börjar allvarligt talat ledsna rejält på denna idoldyrkan från Sannys sida: "ledande i Tre Kronor, överlägsna i SHL, levererar alltid" och så vidare i den tirad av rövslickning han hela tiden pressar ur sig - gissningsvis eftersom han inser att det icke fungerande låtsastränarparet kommer att ersättas så småningom, dvs samma motiv som Swikegård i lönndom har - men detta runkande kan han väl sköta på någon obskyr site där sådana som har liknande böjelser samlas? Jag har inget emot att folk har olika sexuella behov och "live, and let live" tycker jag, men betackar mig för att få se Sanny befläcka sig själv när jag ska se på hockey.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov:
Håller med dig till en viss gräns, men det sätt han (Pär K) jobbar på främjar knappast klubben som i detta fall inte är Asplöven som låg lite taskigt till geografiskt, nu är det Oskarshamn med ett visst annat tryck om man ser till spelar antal mm..
Men som tex. Pantern tydligen ha gjort, "bluffat" med räkenskaperna som de lämnat in är väll att ha passerat gränsen av det tillåtna!! eller?? ;-D Var nog lite mer än "list" som låg bakom det, men jag kan ha fel... ;-) Hur som helst så ska det bli sjukt intressant hur de ska klara av det i April igen, dom (licensnämnden) lär nog vara mer vaksam över vad de godkänner denna gång för Pantern var ju ute ur HA under ett par veckor!!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleås lag mot Pölsan:

30. Gustavsson, Filip
34. Lassinantti, Joel

39. Själin, Pontus
32. Engsund, Oscar
24. Harju, Johan
16. Olausson, Niklas
96. Kovacs, Robin

89. Johnston, Ryan
27. Mikkelson, Brendan
10. Emanuelsson, Einar
37. Lundeström, Isac
36. Larsson, Emil

19. Jalvanti, Joonas
50. Sondell, Daniel
25. Hedman, Anton
17. Falk, Andreas
20. Rydahl, Gustav

23. Collin, Marcus
9. Forsberg, Johan
52. Fabricius, Karl

6. Grahn, Viktor
2. Kämpeberg, Tim (LW)

Cehlin borta, Petter borta, Hishon borta, landslagsjanne borta. Ja listan över våra kliade spelare är lång samtidigt som Pölsan får tillbaka ett helt koppel ikväll och det bl a talar ju för att det blir som vanligt - dvs att Pölsan vinner - och de har ju dessutom fått ihop spelet rejält på slutet.

Men vi fyller på med egna produkter i form av juniorspelare. Collin går in som ordinarie i brunkarlinan och grahn samt kämpeberg är med i båset för att pröva hetluft.

Undrar varför vi inte släpper fram en ytterligare egen produkt i form av 17-årige Nils Lundqcist - landslagsjannes systerson? Han var ju strålande de två matcher han spelat hittills.

Men Lundeström och Gustafsson har vi etablerat sedan länge.

Man är stolt att se vilka egna junisar Luleå numera får fram och släpper in i Elitserien SHL.

Stor skillnad jämfört t ex med Apan som bara lyft upp några lättviktare som inte duger för hockey utan mest bara tycks ha uppgift att ge sig in framför mål och slå på motståndare med klubborna; t ex som köpespelaren f d junisen wingerli, från dietförsäljarna i Lycksele, senast då han slog Cehlin i ansiktet med blödningar och hjärnskakning som följd...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag har sagt upp abonnemanget för i år. Jag har vart på resa så jag tyckte det var onödigt att betala medans jag var borta men jag kommer inte förnya det nu. 4-500 i månaden är för mycket pengar för en undermålig produkt. Så signa upp mig på bojkotts listan.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov:
"Man behöver inte se matcherna för att skriva om dem ..."

Nej, det har du rätt i. Det är ju bara att kolla upp vad de låtsas-hockeyjournalister pysslar med i alla webb/papperstidningar. Den ende som går på matcherna är väl Vennergren, och då bara på Hivet, men å andra hand somnar han ju redan första minuterna av första perioden efter att ha druckit en rejäl middag på plats innan endsläpp och snarkar sig därefter igenom hela matchen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: Strålande! Av lätt införstådda skäl bör man ju hoppas på generell uppslutning i Allsvenskan och nedåt och kan en sådan samling mobiliseras kommer säkert många av oss som håller på de lag som just nu lirar i SHL att hänga på. Pjåtor har ju redan syatyay;-) och jag kommer att hänga på.

Som stöd bjuder jag på den kampsång som jag räknar med att klack efter klack i hockey-Sverige repeterar in, för att den ska spridas via de Cmoresändningar som går inför allt mer tomma arenor som följd av Cmores inflytande.

Upp till kamp emot Cmore,
mista kvalen det tär,
ty Inte ha kanalen
vi alla tycka här.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov:
Man behöver inte se matcherna för att skriva om dem mena jag;)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Cmore ligger på gränsen ekonomiskt, så det kan nog slå. Skall kolla i modoforumet och se var man kan nå ut, timråiterna är säker på de med. Man behöver ju se matcherna för att skriva om dem ;)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: sa upp mitt C-more inför denna säsong men har åkt snålskjuts på en polare 😇
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: Det har du rätt i! En samlad sådan aktion med massiv uppslutning skulle förstås vara effektiv och säkert en snabbare väg till framgång än det jag pratade om.

Kunde det samlas tillräckligt stöd innan bojkotten startades skulle den nog fungera. Själv får jag betala 4-500 kronor per månad för "stora sportutbudet" trots att jag bara vill ha Luleås matcher. Andra, som tar hockeyn via TVn kommer nog undan lindrigare, men hur många skulle hänga på en bojkott tro?

Räknar man på 10 000 deltagare a 500 spänn skulle det bli 5 miljoner per månad, 60 miljoner per år. Inte så stora pengar, men å andra sidan kanske bortfallet skulle kompletteras av att sponsorer blev mindre intresserade betala för reklam i en kanal som bojkottas och det kanske...kunde dubblera summan? 100 miljoner per år, år efter år. Jo, jag tror att de 6-700 miljoner Cmore betalar årligen för hockeyn är ett överbud som de redan går i förlust på, men gör så för att de ser långsiktigt och siktar på att säkra stor marknad och är bereddda att ta förlusten, dvs de anser att det är ekonomiskt förvsvarbart. Men 100 miljoner i bortfall varje år inklusive negativ mediabevakning som följd av det?

Jodå. Jag är beredd att avstå se Luleås matcher på nätet i en sådan kampanj, om den får tillräckligt med anhängare. Drar du igång drevet, ivandrago?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Ytterligare en väg att gå är att säga upp sitt cmoreabb. men då måste det bli en rörselse, det skulle slå stenhårt mot hjärtat. Undrar om inte det skulle ske en förändring på mkt kort tid om man gjorde så, marknaden pratar man med det språk marknaden förstår.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{Jaca och ivandrago}: Jo, i grundfrågan är ju de flesta av oss överens. Vi accepterar INTE att den svenska elithockeyn släpper de sportsliga förutsättningarna för att bli marknadspjåsk.

I en normal verksamhet skulle det nationella förbundet med stöd av hela hockey-Sverige se till att ha detta under god kontroll. Det som tyvärr hände var att förbundets starke man Richard Fagerlund för bortåt 20 år sedan fattade ett dåligt beslut och la över stor del av ansvaret i händerna på "klubbarna i Elitserien" vilka organiserat sig i "Ligan", syftande till den hockeyliga som utgör landets högsta hockeydivision, men som numera allt oftare leder tankarna till gangsterligor.

Ligan arbetade länge med förslaget att stänga ligan för andra klubbar. De som ledde det initiativet var Looben och Warulfven och de hade starkt stöd av åtminstone Frölunda och - tror jag - Djurgårn. Under den dåvarande debatten yttrade bl a Looben att "lag som MooDoo" var ointressanta för ligan. Och med sådana uttalanden behövs inte mer för att förstå att dessa representanter för alltid var fiende till det som nästan alla av oss menar med hockey, och sådana nissar kan man aldrig lita på.

De försökte till för bara några år sedan åstadkomma en stängning, men de fick inte med sig det stöd de behövde.

I stället har de försökt stänga ligan i praktiken.

Exempelvis har de kräääävt att alla lag som ska få spela i den fiiiina SHL måste ha ex antal sittplatser och liknande, vilket tvingat lag som Karlskrona att bygga ut fulla extraläktare till jättekostnader. Dessa exktraläktare står nu tomma match efter match, och Kronan har som följd av utgifterna / avtalen med kommunen en svår ekonomisk situation med följd att de har svårt att rekrytera de spelare de behöver och inte speciellt konstigt att de får kämpa i botten.

Vidare krävs ekonomiska reserver för att få spela i ligan. Det är något man delvis kan acceptera: vi kan inte riskera att ett lag plötsligt drar sig ur serien och vi får en haltande tabell och inställda matcher. Men hur ofta har det hänt? -Aldrig! Vilket inte utesluter att det skulle kunna hända i framtiden, men de krav som ställs måste vara rimliga. Inte ett sätt att försöka smygstänga ligan.

Fortsatt har Ligan slagits för att förändra villkoren för avancemang, nu när de inte lyckades stänga ligan. Helst skulle de väl vilja komma ned till att allsvenska lag behöver vinna 12 av 13 matcher mot ett bottenlag i SHL för att få avancera upp. Hur som helst försökte ligan åstadkomma så svår uppgift som möjligt för de allsvenska lagen för att åstadkomma en spärr i praktiken. Vilket man gjorde genom att få stöd för att avveckla kvalserien. Nu har spärren inte fungerat "perfekt" hittills, men vi får se.

Vidare har vi ersättningen från Cmore där ligan beslutat att det lag som avancerar till SHL inte får samma ersättning som de andra klubbarna, utan får lämna ifrån sig en del till den klubb som åkte ur, med en motivering som får normalbegåvade att skratta på sig. Detta är helt sjukt och naturligtvis skulle Ligan bli straffade om detta unkna påhitt prövades av juridisk instans. Nu brukar jag ju inte hänvisa till fri konkurrens och marknad i US of Disneyland och liknande, men skulle Ligan kört en sådan variant som de gjort här på andra sidan Atlanten skulle de väl förlora C-morepengarna för fem år som följd av brottslig kartellbildning.

Avtalet med Cmore är ändå det värsta och Cmore lurade bort Allsvenskan från Viasat utan att Allsvenskan insåg att så snart de skrivit på blev de maktlösa och deras tidigare uppskattade och utmärkt presenterade produkt las ned för att i stället bli trälar under den maligna symbiotiska bildningen Cmore-Ligan. Cmore betalar alltså 20 ggr så mycket till varje SHL-klubb som till de Allsvenska klubbarna - en snedvridning som är så elakartad och stötande att varje morgon jag vaknar utan att tidningarna visar upp hur de ansvariga handbojade leds in i häktet känns som en förlorad dag.

Jag ser bara en väg ut ur detta. Nästan alla klubbar ägs av sina medlemmar och det är dessa medlemmar som måste åstadkomma den sportsliga revolution som krävs. Genom att samla in hela landets hockey för att ta makten över det nationella förbundet med huvuduppdraget att leta fram regler som kan användas för att ta ifrån den makt som Rickard Fagerlund tyvärr gav dem: en makt och ett ansvar som de missbrukat så att man vill kräkas.

Jag är förstås fullt medveten att när jag talar om "gangsterligan" består den av just nu 14 klubbar och en av dessa klubbar är Luleå Hockey. Jag är ju medlem och därigenom "delägare" av Luleå Hockey och liksom varje seriös hockeysupporter är jag min klubb trogen i vått och torrt.

Men det finns en gräns. Och i detta fall har gränsen överträtts: i denna fråga delar jag inte Luleå Hockeys och de 13 andra klubbarna i gangsterligans uppfattning. Här är jag på motsatta sidan och det är jag för svensk hockeys framtid.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaca:
Måste säga att jag respekterar lag som hittar en annan väg än den givna, exv Per Kent. Han inser att han har andra förutsättningar än andra och hittar en annan väg, önskar min klubb agerat så. Inte bokstavligen genom 10 lån då men på något sätt hittar man en väg men lite list. Kanske skulle SHL agera så i förhållande till andra NHL/KHL.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Problemet är väl att SHL Inte vill ha upp fler lag från Norrland, deras våta dröm skulle jag tro är att det nordligaste laget är Brynäs...
Mitt förslag är att SHL skulle indelas i nord och syd, typ KHL/NHL modell, det finns definitivt spelar underlag för detta med tanke på hur många utlänningar som spelar i HA/SHL...
Varav att varje lag ska ha 5st junisar i laget...
Men det som sätter käppar i detta hjul är att då måste nuvarande SHL lag dela med sig av bla. CMore pengarna och det går ju inte..
Ta nu tex Asplöven som dock spelar i div1 har nu även de likviditets problem och spelarna är fria att gå redan nu!!, Pantern tvivlar jag på lyckas finta sig igenom ännu en gång!!, Oskarshamn det är ju Pär Känttäs nya skötebarn som han bygger på minimal juniorverksamhet och 11-13st inlånande spelare i A-laget!!

Fortsätter det så här så finns det på en 10års period för få lag i HA!!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Den "internationelle supermålvakten" mApKyss Svenson, självproklamerat NHL ready, har slagit till igen!

Häromdagen fick han faktiskt ta spaden en knapp period och kastade in två puckar på elva skott - och det var exakt vad som behövdes! Nu har han totalt i KHL släppt in 148 mål på 1478 skott och ligger därmed på <90% räddningar.

Han låg ju nyss på för honom onaturliga >90% men genom en imponerande snabb insats är han åter där han hör hemma.

Helt klart funderas det nu i NHL om man har råd att köpa in "sållet" för att ersätta Craaford, Quick eller andra, i jämförelse med den internationelle supermålvakten, plantor.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Olyckas definitivt! Iom att det är 14 lag i högsta serien bör det iaf finnas plats för 5 lag.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: Yep om kvalet; blir det inte nu hoppas jag det blir Ölen eller Timrå - allt i syfte att återetablera Norrland med gärna 5 lag i högsta serien; räknar då bort Pölsarna eftersom Gävlarna sedan lång tid arbetat för att räknas som svealänningar isf norrlänningar och lyckas väl så småningom. Eller olyckas, beroende av hur man ser på saken.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
EnkelP.

drygt två dagar efter att han skrivit att han fått sparken och nu är freelance med 4-5 inlägg per vecka har enkelP lagt in fyra krönikor/inlägg.

Grejen är den att han med vänsterhanden på nolltid kan lägga alla inlägg som resten av skribenterna på Hockeysverige tillsammans lägger in, och göra det bättre.

Eller så har han demonstrativt valt att peta in veckans inlägg han skriver ihop på en timme. Om han nu avstod från att kommentera aktualiteter kunde han säkert skriva ihop årets 52x4=208 inlägg på en dag; sätta dem på daterade inläggstider, och sedan åka på semester.

Påminner om swinging Melin. Råkade få tränaruppdrag för en självspelande Pölsa för en massa år sedan och efter det ett orättvist icke förtjänat rykte. Sedan kopierade han Rönkenhockeyn sedan han sett den i Almtuna då Riktiga AIK var i Allsvenskan och med det tog han Riktiga AIK till Elitserien, köpte in Viktor "inga returer" Fasth, och väl där lirade han med Rönkenhockey ut serieettan HV i kvarten ett år följt av att han gjorde detsamma med Rönkens egna lag Luleå nästa år.

Det är väl ungefär vad Melin mäktat med, men för övrigt har han inga fjädrar i hatten, inte varit det minsta innovativ - mest misslyckats med Pungen samt sparkats av Warulfven efter för mycket swinging - och senaste åren verkat mest ointresserad.

Min uppfattning är ju att han tog uppdraget för Pölsan för att a) skaffa sig två årslöner samt b) se till att han fick sparken så snart han kunde.

"Snyggt jobbat" får man säga. Nu har han två år med hög huvudtränarlön och kommer bara att syssla med ett par kvartssamtal med Almtuna i veckan. Gott om tid för swinging, även om han påstår att han lagt ned den karriären, som mest tycks ha handlat om att sitta och flukta.

Melins "karriär" får mig osökt att tänka på att det handlar om en berättelse från Mumintrollen, med Muminpappan tillbakalutad i en fåtölj medan Muminmamman roade sig med Murran, Snuskmumriken och till slut alla hattifnattar på en gång likt en Stormare i uppföljare till Yourassis Apart.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Inte den värsta gruppen men knivig, hamnar man med Tyskland känns det allt som om man kämpar om andraplatsen. Nu minns jag inte så mkt av Italien - vm mer än att jag såg andra halvlek mot Costa-Rica vilket var mästerskapsdebut för min del. Men Janne skall förhoppningsvis göra det bättre. Sen kan jag inte tycka att det är ett fiasko även om vi skulle åka ut, i VM stöter man ofta på rätt bra lag. Trinidad Tobago/Costa Rica undantaget;)

Kollade snabbt igenom mexikos trupp och där finns en hel del rätt intressant namn framåt, som man sett i förbifarten då man var mer intressrad av fotboll för en 7-8 år sen. Nyckelmatchen är mot Sydkorea, då blir det dessutom lite press på mexikanerna om det förlorar mot Tyskland. Zlatte bör självklart vara med om han vill, tror han skulle passa bra i laget dessutom. Han har inte gjort mål i ett VM så det borde vara motivation nog. Får man inte honom har man dessutom en spelare av högre kvalite i varje lagdel. Victor Nilsson-lindelöf/Emil Forsberg/Slatte, Victor kanske inte är där än riktigt men spelar man i ManU så finns där iaf nåt.

Men men till dess händer det en andra spännande saker JVM/OS/Slutspel och kval till SHL som såklart har lika stor dignitet:)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Tror det blir stentuffa matcher där 2 lag kan varandra utan och innan men ni har ju Bulan på eran sida så det är ju ett ess i rockärmen för er!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: Just det. Som du säger har vi missat att ta upp Sveriges kommande öden i sparkbolls-VM.

Tyskland, Sydkorea och Mexiko i Sveriges grupp.

Tyskland är naturligtvis klara som de alltid är oberoende av vilka motståndare de har i gruppspelet. Så det gäller att bli bäst av de tre andra, annars blir det hemresa.

Chanserna är goda för Sverige, verkar de flesta mena. Medan jag tycker det luktar Olle Nordin-vibbar. Sydkorea i sitt mästerskap för några år sedan var ju tämligen omöjliga att rå på och nu, i första matchen, riskerar vi ju att de kommer ut som unghingstar om våren. Och sedan verkar alla tro att Mexiko består av folk sittande mot väggen med en jättesombrero över skallen med allmän mananainställning. Jag har ju varit botsatt i Mexiko i omgångar, sammanlagt bott där mellan ett halvt och ett år och har följt deras landslag. Som ofta varit j-t bra men vars chanser raserats av oflyt eller av mygel och de har definitivt varit värda en mycket hög placering något av de VM som spelats på senare tid, dock utan att det hänt. Men kanske nu? Tycker att de där två lagen - som experterna betecknar som närmast ofarliga - mycket väl kan ge oss sådana upplevelser som vi varit med om tidigare när vi inte fått låna boll och i efterhand knappt förstått "vad var det som hände"?

Luktar lite 1-2, 1-2, 1-2 igen...

Sedan detta om Zlatan. Om han är oskadad, i form, och ändrar sig och vill vara med...så är det klart att han SKA vara med.

Vad är det för j-a mediadrive om att "svenska folket röstar nej" i form av en uppdriven låtsaskonflikt av tabloidnissar som vill att det ska raaaaasas.

Vi gick inte till VM när Zlatan var med på senare tid, nej. Men det berodde ju på att kyckling-Hamren inte kunde göra sitt jobb eftersom han var paralyserad av att fundera på om han kunde be Zlatan om en autograf. Och inte gjorde sitt jobb utan under alla år sket i fyrbackslinjen som var ett såll som fick mApKyss svensson att verka internationell supervakt. Tänk om Hamren lagt en timmes funderande på vår usla ftrbackslinje och letat riktiga backlås. Granen fanns ju, men Hamrin pallade inte trycket.

Skulle Zlatan gå med nu, skulle han få göra det för en roll i ett lag där en massa andra spelare och lagspelet var överordnat. I stället för Hamrens puerila "långa bollar på Bengt"-"strategi".

Och så att möta Brasilien - om vi nu skulle gå vidare... ja, det ser ju stängt ut. Å andra sidan lirade ju damlandslaget i sparkboll Gludfinal senast, efter att ha slagit ut den ene övermäktige motståndaren efter den andra.

Men då handlar det förstås om ett landslag som kan få en signerad cykel, när herrarna är värda bilar.

Läste att i armboll har damerna och herrarna samma dagersättning för landslagsspel. Efter initiativ av spelarna i herrlandslaget.

Där har ni något att lära er av, sparkbollare.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Efter avbrott för CHL - inget jag gnäller över - nu dags för avslutningshockeyn före jul och för Luleås del handlar det om dubbelmöte med Pölsan.

Pölsan är ju kanske det lag som genom åren mest frekvent opassat Luleå och vi räknar ju med att det upprepas nu. Visserligen har Pölsan haft stora problem inledningsvis i serien men typiskt nog har man kommit igen, just innan det är dags för möten med Luleå, så det blir väl som vanligt.

Vidare får Pölsan tillbaka ett koppel tidigare skadade nyckelspelare, precis när de ska möta oss, medan vi däremot har Patrick Cehlin fortsatt borta.

Cehlin. En härlig spelare, en forward i toppklass som med sin skicklighet, energi och inställning att gå rakt mot mål precis hade kommit loss och öst in mål under senare tid är skadad och Luleå mörkar varför.

Men ryktena säger hjärnskakning. Cehlin är ju tidigare drabbad av hjärnskakningar och förra säsongen spolierades av det skälet, så mycket att Rögle inte ville teckna nytt kontrakt med honom och inget annat lag i SHL heller. Förutom Luleå, och det har visat sig bli en lyckträff.

Till dess att vi mötte Apan. Vad hände? Följande:

Situation framför apmålet och Cehlin är i närheten. När det hela runnit ut i sanden - eller rättare: på isen - tycker Apan wingerli att det är en god idé att klippa till Cehlin i ansiktet med klubban och blodet sprutar.

Cehlin trycker till WIngerli lätt med klubben över övre bröstkorgen för att markera att han inte var så lycklig efter Wingerlis överfall. Ingen hård träff alls, men vad gör WIngerli:
1. Han filmar att "aj så ont det gjorde, kastar huvudet bakåt, filmande att han blivit träffad i huvudet - vilket han inte blivit.
2. Och direkt efter börjar han mata slag på Cehlin.
3, Det här pågår ju alla Apmatcher. Så snart det är en avblåsning framför mål slår de med klubbar på motståndare, följt av att alla Apor kastar sig fram för att slå och bulta och brottas och allmän skit.

Vi har årets mest misslyckade zebror i matchen - blahazebrorna från Älvsbyn och Boden som två matcher i rad står för horribla aktioner som bara kan förklaras med att de "minsann ska visa att de inte dömer FÖR Luleå trots att de är norrbottningar".

Så hur beslutade nollorna nu? Efter Wingerlis highsticköverfall med blodvite, följt av såväl filmning som nytt överfall för slagsmål?

2+2+2+2 på Wingerli?
5+2+2+match på Wingerli?

Nej.

2 på Wingerli.
Samt 2 på Cehlin!

Helt jävla sjukt och en sådan magnifik skandal att dessa zebror borde åkt åt helvitte efter en sådan katastrof - speciellt efter vad de gjort i övrigt under de två apmatcherna.

Samtidigt som Wingerli borde ha vevats av Cmore som skulle kräääävt anmälan till Difiplinnämnden för Wingerlis uppvisning av en hel lista av utvisningar på några sekunder, inklusive attack mot huvudet på Cehlin som nu är borta för hjärnskakning igen med oviss utgång.

Men det gällde ju gullenuttelaget Apan så "TV-domaren" Cmore sket förstås i det.

Fy fan, man vill kräkas.

Och vi får möta Pölsan utan Cehlin...vinner Pölsan de här två matcherna är det plötsligt uppe i samma poäng som Luleå Hockey. Vi är i detta nu på slutspelsplats 6, men kan mycket väl dråsa ned till plats 10, strax ovan strecken, efter de två matcherna.

Ja, det är ödets onani.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Noterar att nu har man tagit ut den preliminära truppen för småkronorna inför VM.

Som förstemålvakt har vi Luleå Hockeys Filip Gustafsson. Som väntat. Senaste tio åren har ju småkronornas spade vanligen tagits av Luleå Hockeys vakt.

Vidare har vi Isac Lundeström förstås; en egen produkt från egna led, nu etablerad sedan länge i SHL i laget som släpper fram junisar och som gick ut offentligt i media oc bad att de phula gubbarna i Apan skulle lägga av med att sitta och ringa honom i lönndom med "komse, komse, komse..." eftersom han förklarat att han skulle bli kvar hemma i Luleå.

Men det stannar inte där.

Vidare har vi backtalangen Jesper Sellgren, f n MooDooist men som vanligen välunderrättade källor förklarar redan ha bestämt sig för att gå till Luleå.

Och så Tim Söderlund, som faktiskt var Apa till 14 års ålder men då drog han och spelade i Clemens ett år innan han sökte sig till Luleås hockeygymnasium och Luleå Hockey. Ett gott val, skulle det visa sig, för Luleå utvecklade honom till landslagsman för småkronorna. Då köpte Apan tillbaka honom. I Apan fick han direkt spela i SHL-laget så det om något visar att han var färdig och inte kom från eller utvecklades av Apans junisgäng; nej, den viktiga utvecklingen för Tim, den fick han i Luleå.

Sedan har vi Jacob Olofsson, f n i Timrå, men kom dit från Luleå Hockey.

Fem spelare med Luleåanknytning i Småkronorna. Signalerar med gult-svart-röda fanfarer en av landets starkaste junistrupper numera. Det behöver vi ju bara se på ställningen i J18 Norrna och J20 Superelit för att inse.

När det gäller Apan är läget prekärt. Storlögnaren i Apboken vill räkna in Moverare, som kom till Apan när han var 14 och drog när han var 15. Nejdå, någon aputbildning har han knappast fått. Vidare vill man ha med Tim och Filip men si det går inte. Vederbörande har viktigaste utvecklingsåren i Lulwå Hockey. Sedan vill galningen räkna Brännström, född och uppvuxe 100 mil från Apschtaan, således från bygden, enligt Apsanning.

Den ende Apa som är med är alltså Linus Lindsröm men han är ju knappt junis längre, eftersom han fyller 20 den 8 januari; vete fan om det fortfarande pågår då. En senior, i stort sett, och det är den ende som Apan levererar. Dessutom lär han ryka i kommande gallring.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic:
Ja det är väl det enda man kan anmärka på att han ibland är onödigt konfliktsökande i kommentatorsfälten, men det verkar ha upphört helt de senaste åren. Kanske flyttat till kvitter då.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och för andra matchen i rad utses Jacob Markström till matchens första stjärna.

Den hår gången gick han ända in i kaklet och höll NHL-karriärens första nolla när Canucks förlorar skotter mot Hurricanes med 22-30, men vinner matchen med 3-0.
'
Stort grattis till Marky!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Canucks möter Hurricanes inatt 04.00 svensk tid och grundtipset blir att de låter Markan fortsätta med spaden efter hans strålande match senast då han utsågs till matchens första stjärna.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Noterar i Aftontrasan att bossen för Stockholms stadsteater nu, som följd av #metoo-röresen, blir attackerad av ett stort antal f d anställda som berättar att han varit en enorm despot, närmast av Porkabork-typ.

Det som slår en är att denne chef är a death ringer of the shadow. Ja, de är så lika att man spontant vägrar tro att det är olika personer om nu ingen kan visa ett foto där de båda är med på.

Skuggan på övre bilden, teaterchefen på nedre bilden.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic: Jag kan bara hålla med dig. Som skribent gillar jag honom men utanför det så verkar han vara ett sånt enormt praktarsel att jag har svårt för att tycka synd om honom. Själv hade jag aldrig någonsin anställt en sådär otrevlig människa och kan bara småflina åt att karma faktiskt fungerar ibland :)

Kommer ihåg att jag skrev en kommentar till honom för några år sedan angående någon artikel jag inte alls höll med honom om. Jag höll mig från personpåhopp och att bete mig drygt och fick ett sånt otrevligt svar av honom som avslutades med att han nöjt och utan skäl idiotförklarade mig. Jag tror på allvar att han blev skitförbannad för att jag vågade ha en annan åsikt än honom. Jag svarade iaf på det otrevliga inlägget och ställde honom lite mot väggen, åter igen på ett betydligt trevligare sätt än honom... det blev tydligen för jobbigt för honom att bemöta så det inlägget tog han således bort. Därmed fick han sista ordet mot mig och alla som läste artikeln efteråt kunde se att han "besegrat" mig med sitt skarpa intellekt eller något :)

Det är svårt att ha någon som helst respekt för en vuxen person som slänger ur sig skit åt alla håll och sedan grinar ihop totalt och tar bort inlägg istället för att besvara dem som en vuxen människa.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic: Jo, det är riktigt. Har tyvärr sett att han svarat på kommentarer på ett onödigt sätt, genom att göra narr av den som är, eller skriver okunnigt, som regel i sådana fall.

Själv brukar jag i princip inte göra det utan försöker hålla mig till rimlig netiquette. Även om det vore en enkel sak om man ville. Men det finns undantag, t ex ett par skribenter i Apboken som jag gärna behandlar taskigt, men motiverar det med att det handlar om sådana infernaliska stolpskott som i stort sett endast är ute efter att sabotera för andra.

Snyggt barr förresten:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Robban är extremt hockeykunnig men som skribent på en sajt som hockeysverige tycker jag man ska hålla sig från att bete sig som ett svin som han tyvärr gjort ibland i kommentatorsfälten under artiklarna han skrivit.Där kan man inte håna andra för att de kommer med åsikter annorlunda än Robbans...

För att inte tala om twitter. Ännu värre...

Han dyker nog upp igen. Nån annanstans
Kommentera

« · 1856745 · »