Luleå HF

115717 inlägg · 887 ämnen

Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

« · 1959975 · » Till forumet


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och nu ska vi njuta en tredje period i mål för ett svenskt mästerskap.

Känslan just nu som när Bulan tog avslutande tekningen i Frölundaborg för 23 år sedan :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Andra perioden över, 5-1 till Luleå efter en period som DamPungen fick dominera mot ett lite lugnare Luleå. DamPungen tog fram en hel del chanser men fick bara in ett mål och när de kämpade för att få in flera, passar Luleå på med att sätta ett ytterligare mål. Och allt blir igen så mycket svårare för DamPungen - vill och försöker, men 5-1 målet la sordin på förhoppningarna.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fan, ett jäkla tryck av Dampungen nu och 4-2 skulle.....

...men då klämmer Luleå Luleå till ned en kontring och pangar in 5-1.

Spiken i kistan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En hårt prövad DamPungentränare Madeleine Östling intervjuas inför andra perioden. Vi måste åka skridskor! förklarar hon.

Ja, vad ska hon säga?

Hon måste ju hitta något att ta fram även om hon och DamPungens spelare vet att det igen-kliga och korrekta svaret är att "När världsmästarna Luleå Hockey spelar på den här nivån spelar det ingen roll vad vi försöker med."

Första minuterna av andra spelade nu och Dampungen har fått äga spelet och lyckas t o m sätta 4-1.

Efter Luleås uppvisning i första perioden har jag svårt att bli nervöst.

Men det är klart. 4-2 och det kan kännas öppet. 4-3 därtill och i så fall kan det plötsligt sluta hur som helst.

DamPungen fortsätter att ha puck i vår zon och vaskar fram chans efter chans.

Undrar om inte Glader borde ta en tidut nu för att ge laget avstamp att skärpa sig?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
18.35 och 3-0! DamPungen försöker och försöker men när Luleå spelar på det här sättet spelar det ingen roll att motståndare hämtat spelare från nio olika nationer för att kunna utmana Luleå.

DamPungens ambition just nu är väl att undvika att släppa in 4-0 innan perioden är slut...OCH INTE ENS DET KLARAR DE! 4-0 till Luleå efter 19.54.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fyra minuter spelade och Luleå har börjat riktigt bra. Varje spelare går in i varje kvinna-till-kvinna-situation med 100% och laget agerar synkroniserat. DamPungen pressade och får inte riktigt försvaret att fungera än. Luleå har varit framme i flera farliga situationer förutom målet.

Än så länge är detta Luleå på högsta nivå och fortsätter det så här är jag inte orolig alls. Då blir det en riktigt klar vinst.

Vill speciellt lyfta våra finska spelare Hiirikoski, Jenni, Karvinen, Michelle, Savolainen, Ronja, Nieminen, Petra, Alanko, Christa, Tulus, Noora! Alla dessa går främst och visar 100% och drar med sig hela laget.

Finska spelare på herrsidan har alltid haft stor betydelse för Luleå Hockey. Vi behöver ju bara nämna Jarmo Myllys och Veli-Matti Ruismaa och då nämner vi kanske de två allra bästa och viktigaste av våra spelare genom alla tider.

Norrbotten är mer än något annan plats i Sverige historiskt och geografiskt betydligt närmare Finland och våra härliga finska spelare i herrlag och damlag ser vi knappast som utlänningar: de hör på många sätt till oss mer än spelare från sydbotten.

2-0 till Luleå efter 12 minuter och skotten 10-1 och det speglar verkligen det vi sett på isen. Det känns verkligen som att DamPungen var starka och imponerade så länge som Luleå Hockey INTE spelade på topp. Nu är det avgörande match om SM och nu spelar världsmästarna från Luleå Hockey på topp!

All lycka till DansbandsWolf och alla andra som i Delfinen högljutt kan vara nära vårt fina lag:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vilken start! Emma Nordin som varit punktmarkerad och osynlig hela finalspelet kommer på kanten och pangar in 1-0 efter 23 sekunder.

NU ÄNK-LIGEN leder Luleå finalen för första gången!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Strax nedsläpp i Delfinen! På med TV2 nu vetja! Tack SVT för att ni bevakar elithockeyn för damer!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Vilken härlig känsla du beskriver och det känns underbart att veta att du och många tusen norrbottningar ikväll kan se denna avgörande match på plats. Hoppas och tror att det blir som de två tidigare avgörande matcherna för SM mot DamPungen - Luleå Hockey är starkast och orkar hela vägen in i mål och vinner klart och tydligt:-)

DamPungen har verkligen givit kamp under finalserien och efter två första matcherna var det svårt att tro att Luleå Hockey skulle kunna komma igen och att vi skulle nå fram till denna avgörande match. Och det är intressant att notera att DamPungen spelare med 75% spelare som kommer från andra länder - vad tro vi att media skulle skrivit om saken om det varit Luleå Hockey som haft 75% utländska spelare i laget?

Men:

Hur ska något lag kunna slå ett lag med spelare som blir så lyckliga över viktiga vinster att de svimmar av lycka? :-)

Mycket har gjorts av Luleå Hockey på senare år som gjort klubben och hockeyn starkare och man är tacksam över att tillhöra en sådan fin förening. Men allra mest stolt blir man för att Luleå Hockey visar hela den svenska damhockeyn vägen in i en självklar framtid där även den andra halvan av mänskligheten får vara med och får ta del av satsningar och ambitioner på ett rättvist sätt! Ett föredöme, en ledstjärna, ett bjudande mönster inte bara för damhockey utan också för andra områden.

Det finns föreningar som har en s k värdegrund som de bara plockar fram när de gjort bort sig och då svarar på konkret kritik med att "vi har minsann en värdegrund, nu har vi inte tid diskutera sakfrågan längre".

Luleå Hockey snackar inte.
Luleå Hockey gör.

Och vi har all rätt att vara stolta och att glädjas över att vår egen förening går före och gör rätt.

Hoppas se världsmästarna Luleå Hockey ta ett ytterligare SM ikväll som fint bevis på vad all satsning kan ge:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaca: Tackar, vi skall göra vårt bästa.

Hoppas och tror att ni tar kvalplatsen nästa år om ni får behålla laget och kanske förstärka lite här och där för Apdamerna ryktas tappa några bärande spelare.

Skulle vara kul med ännu ett bortalag vi kan åka buss till och minska klyftorna för resekostnaden mot övriga SDHL-lag.
Fan Linköping gnäller för att resorna till oss är så dyra....vad tror de vi har då?

Förra året fick Linköping gå ut med tiggarhåven till fans och sponsorer för att ha råd med tur och returbiljett i finalen.
Lustigt nog var det en hel del Luleåfans som bidrog så de kom sig hem.
Får se hur det går med deras ekonomi i år nu när herrarna missade kassakon slutspel, inte vad clubben behövde med sin på gränsen eget kapital för att klara licensen.
Inte då läge att gödsla pengar till damsektionen och deras 15 importer då varje import medför en straffavgift till förbundet.

Är tokladdad inför kvällen :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf:
Önskar er lycka till ikväll och hoppas att ni bärgar DamGuldet upp till Norrland.
Att först ta DamGuldet och sedan ta HerrGuldet vore fan i mig en bragd och en fröjd att läsa hur "vissa" går bananas då!
"Go For It" gör oss i Västerbotten glada..
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Broder, tokladdad inför kvällens begivenhet med en skön känsla i kroppen likt vid de två tidigare tillfällen man på plats med egna ögon beskådat våra stenhårda damer lyfta bucklan mot Delfinens tak, bläddrade jag på nätet för att se vad motståndarnas svar på ApPravda hade att säga.
Där i Corren beskriver skribenten med fina berömmande ord hur mitt Luleå Hockey lyft fram damerna på ett sätt unikt i landet Sverige som ett föredöme för andra att ta efter, ja man blir riktigt rörd.
Så här skriver hon:

”När jag var och tittade på LHC möta Luleå i Stångebro senast blev jag uppriktigt rörd. Det skapades verkligen en familjär känsla i hallen där publiken blev en del av en härlig inramning. Det behövs inte alltid stora jumbotroner och ljudeffekter för att det ska bli en bra stämning – en bra publik är det som gör det. Med gåshud och en liten tår som hade fälts av stolthet för alla som tagit sig till hallen gick jag där ifrån och insåg att det finns något att bygga vidare på. Produkten damhockey har utvecklas otroligt fort och jag kände också att jag hade fått valuta för pengarna (ja, jag var där privat – inte på jobb).

Sedan kommer man till Coop Norrbotten arena i Luleå och de har tagit allting till en helt ny nivå. Lava åker ut på isen genom coola ljuseffekter, ett stort björngap hissas ner från taket som spelarna gör entré genom och varje Luleåspelarna presenteras genom stora idolkort som kommer fram genom ljuseffekter över hela isen. Jag var inte bara på en ishockeymatch utan jag var på en neonshow och en konsert samtidigt. Jag har sett allt för många intron skapade av Linköping HC som endast varit skapade för herrarnas A-lag – här var istället introt gjort med både damerna och herrarna i fokus. Jag insåg hur otroligt mycket det finns att lära av den här föreningen. Visst, all den här ljud- och ljusutrustningen kostar pengar och där handlar det om ekonomi. Men just att lyfta fram både damerna och herrarna i vinjetten istället för att endast fokusera på herrarna gör att föreningen andas modernitet och jämställdhet. Jag lovar att man vinner på det i längden. En inkluderande förening skapar bättre förutsättningar för att få in mer intäkter.”


Bara för andra föreningar att ta efter nu eller få stå på sidan beundrande med öppen mun. Det är ju 2019 så dags att vakna nu!

Min fru har en arbetskamrat som var på ett seminarium i Ängelholm om kvinnligt nätverkande där SVT:s bisittare Maria Rooth var föreläsare och vid flera tillfällen hyllade hon Luleå Hockey för sin satsning på damerna. Och detta till en gillande åhörarskara som knappt visste att damhockey existerade. Det är sådant där gratisgoodwill som är värt hur mycket som helst som vi får tack vare att våran ledning har haft örat till rälsen och förstått vinsten med att inkludera den andra hälften av mänskligheten.

I och med att vi fick till ytterligare två matcher i Delfinen kommer damsektionen att gå med vinst denna säsong trots den kraftiga kostnadsökningen med att samtliga i truppen nu har månadslön mm.
Inget annat lag i SDHL kommer visa svarta siffror i bokslutet utan pengar kommer att få skjutas till från herrsektionen.
Hur SDE och Göteborg får ihop det har jag aldrig förstått.....

Ja man blir glad!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Ja, de är läckra. Säkert mer hockey i en handfull finskor hos oss, än i Dampungens tre ggr så många spelare från 9 nationer:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Blev lite orolig när SVT slog upp stort och rikspressen följde efter att Savolainen skadat sig allvarligt vid firandet av Karvinen mål.
Klart obra om hon skulle missa 5:e och avgörande matchen men....

Det visade sig att hon svimmade av glädje och därav fick ledas av banan efter matchen.
Ja se de där finskorna de vet att fira dom. :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Limpan Omark - numera kapten för Salavat Yulaev hade glädje att idag återigen slå östra konferensens vinnare - Avtomobilist - och leder nu med 3-1 i matcher. Kan de ta en match till är de i konferensfinal!

Ottawa spelar borta i Vancouver idag och snacksalige interimcoachen har efter långt funderande beslutat att Anders Nilsson - som utnämnts till båste spelare två matcher i rad nu - får ta spaden.

Kul för Anders att komma tlll Vancouver där han bodde 1,5 år till nu i januari. Matchen-i-matchen går mot Jacob Markan Markström som tar Vancouvers spade.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Magiskt! Du visar den rätta och den rena vägen, DansbandsWolf! Hoppas att du får många med dig imorgon och att Luleå visar DamPungen hur man tar glud - igen!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jepp i morgon är jag på plats i Delfinen och har så varit de två tidigare gångerna vi tagit glud.
Lika roligt varje gång. :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: DamPungen kan dallra farligt på kort sikt men när det gäller kollapsar de, hoppas vi:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: Tack! Hoppas att våra stålkvinnor visar vägen onsdag-torsdag för herrarna mot läjkrarna fredag:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Underbart! Våra fantastiska stålkvinnor gjorde det igen! När det gällde som mest krympte DamPungen som en kulpåse efter ett vinterbadsdopp efter bastun, medan Luleå samlade sig och var som bäst!Läste att du funderar på att se avgörande matchen i Delfinen i morgon - jag hinner visserligen inte dit, men känn att jag är med dig i själen, broder!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: En notering broder är att dessa två, 2015 2018 avgjordes dagen efter föregående match och LHC orkade helt enkelt inte två matcher på två dagar så även i år i 3:e matchen enl deras tränare. ”Vi hade ingen ork” har hon sagt i tv intervju.

Är LHC helt enkelt för dåligt tränade i jämförelse med oss? Jag tror det men vi har svaret om 24 timmar.
Kommentera


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag säger bara:

Hiirikoski och Karvinen vem fan behöver 15 importer när det räcker med dessa 2 världsstjärnor?

Man är glad!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
OCH DET HÄNDER!

1,5 minut lirat av PP och Luleå har inte lyckats. Tvåmålsskytten Hirikoski hämtar pucken jångt ner, går uppåt, spelar till Karvinen som kommer efter sargen, tycks kontrollerad av hela DamPungalaget - men bryter in till Jockelindströmläge och pangar in 3-2 högt över vakten!

Luleå lyckas i en ovisst läge ta igen 0-2 och utspelade till 2-2 i matcher och i morgon blir det en direkt avgörande match om svenska mästerskapet i Delfinen!

Det hade jag aldrig trott att Luleås stälkvinnor skulle lyckas med, efter att DamPungen varit överlägsna och vunnit första två matcherna.

Det är tredje gången på fyra år som Luleå Hockey och DamPungen når final och varje gång har lagen mött varandra i en avgörande match.
• 2015 vann Luleå avgörande matchen med 4-1!
• 2018 vann Luleå avgörande matchen med 5-1
• 2019...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu är det strax nedsläpp. Luleå ÄR starka i PP och vår överlägset bästa chans är att vi avgör inom två minuter.

NU KÖR VI!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Slutsekund av tredje perioden och en DamPung trippar omkull en Luleåspelare. Luleå har varit giftigare på slutet av perioden medan DamPungen blivit mer nervösa och krympt ihop.

Vi har alltså förlängning efter 2-2 och den inleder Luleå i PP två minuter.

Nu gäller det, nästa mål:
• DamPungens - och de är mästare.
• Luleås - och vi har en direkt avgörande match i morgon kväll.

Ryyyyyyysligt!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
2-2 och drygt rvå min kvar. Vågar man påstå att nästa mål blir viktigt...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå har en ruggig förstalina med bl a Emma Nordin och Michelle Karvinen som båda överlägset toppar poängligan i detta slutspel.

Men DamPungen har satt en lina att nautralisera dessa och de har lyckats perfekt. Känns knappast som att man sett våra poängdrottningar delta i finalmatcherna överhuvudtaget.

Nyss två situationer under slutminut av andra: Luleå pangar på från nära håll och pucken är fri mer en meter från PungaVakten - och då blåser zebrorna av för blockering! Skärpning!

Strax därefter: Nytt tryck mot Pungamålet och Michelle Karvinen satsar på att valla in via ryggen på Pungavakten varpå denne och en Dampungback lägger sig på isen och Luleå jublar för mål, men DamPungaVakten visar skenbart att hon har puck men det är inte speciellt övertygande. Var det mål? Kanske?

Andra perioden över 1-2 och som lagen spelat hög risk för att DamPungen tar SM idag. Men 1-2 är bara 1-2.

SVT har satsat rätt bra på kommentatorer, diskussioner, etc, men den ditsatta herren lyckas bara någorlunda.

DamPungens back Ramboldt blev nyss inte uttagen till VM. Det har man då genom intervjuer frågat Ramboldt själv om, det har man frågat förbundskaptenen om, det har man ta mig fan frågat varenda j-a spelare så snart man har chansen, typ intervjuar en målskytt med inledande fråga "Tycker DU att Ramboldt skulle vara med i VM?"

Ge er nu, för fan! Skärpning. Ramboldts VM eller inte VM skiter vi fullständigt i, OK?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå har en ruggig förstalina med bl a Emma Nordin och Michelle Karvinen som båda överlägset toppar poängligan i detta slutspel.

Men DamPungen har satt en lina att nautralisera dessa och de har lyckats perfekt. Känns knappast som att man sett våra poängdrottningar delta i finalmatcherna överhuvudtaget.

Nyss två situationer under slutminut av andra: Luleå pangar på från nära håll och pucken är fri mer en meter från PungaVakten - och då blåser zebrorna av för blockering! Skärpning!

Strax därefter: Nytt tryck mot Pungamålet och Michelle Karvinen satsar på att valla in via ryggen på Pungavakten varpå denne och en Dampungback lägger sig på isen och Luleå jublar för mål, men DamPungaVakten visar skenbart att hon har puck men det är inte speciellt övertygande. Var det mål? Kanske?

Andra perioden över 1-2 och som lagen spelat hög risk för att DamPungen tar SM idag. Men 1-2 är bara 1-2.

SVT har satsat rätt bra på kommentatorer, diskussioner, etc, men den ditsatta herren lyckas bara någorlunda.

DamPungens back Ramboldt blev nyss inte uttagen till VM. Det har man då genom intervjuer frågat Ramboldt själv om, det har man frågat förbundskaptenen om, det har man ta mig fan frågat varenda j-a spelare så snart man har chansen, typ intervjuar en målskytt med inledande fråga "Tycker DU att Ramboldt skulle vara med i VM?"

Ge er nu, för fan! Skärpning. Ramboldts VM eller inte VM skiter vi fullständigt i, OK?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Helvitte!

Werners dotter Moa styr in 1-2 för DamPungen efter 8.14.

Luleå har bara spelat sin maximala hockey en enda match denna final - match 3, som vi vann med 1-5 - medan vi var extremt svaga med nästan lojalitet match 1-2. Bättre av Luleå idag, men inte bra.

Risk för att SM avslutas idag...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Andra perioden igång och vi har fortfarande inte sett någon större förändring av Luleås spel.

KOM IGEN NU, LULEÅ!

Som DansbandsWolf högljutt ungefär påpekar på annat Forum har DamPungen följande 5 svenska spelare på isen:
84. Ramboldt, Emilia
51. Winberg, Pernilla
29. Murén, Emma
25. Wernblom, Moa
57. Sjöstrand, Annie

Plus följande 15 spelare från åtta andra nationer:
6. Kruse Johansen, Emilie
16. Brunvold, Marthe
4. Istocyova, Tatiana
22. Altmann, Denise
28. Marchment, Kennedy
21. Haug Hansen, Madelen
47. Asperup, Josephine
23. Andersen, Amalie
10. Stacey, Brooke
18. Morset, Ingrid
11. Tendenes, Lene
8. Söndergaard Jensen, Nicoline
7. Tapani, Susanna
5. Morin, Sidney
1. Suonpää, Eveliina

Skulle de vinna idag är det 75% utländska spelare som blir svenska mästare.

6.30 spelat och nu får DamPungen spela PP.

STÅ EMOT, STÅLKVINNOR!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Första perioden över, 1-1 och DamPungen har haft något mer av spelet.

Som jag ser det behöver Luleås spelare bli mer aktiva och VILJA spela, ta denna chans för det är inte så jättemånga sådana här möjligheter man får i livet. Sök upp och vinn kvinna-mot-kvinna-situationer och ge er fan på att vinna dem! Ingen DamPung ska få ha puck utan att bli hårt attackerade omedelbart!

I så fall vinner vi, tror jag.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fint! Luleå dödar boxen. Nu 5 mot 5, 52 sek kvar av perioden...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
UNDERBART!

Luleå till snabb attack med fyra spelare som pangar sönder Pungaförsvaret och avslutar genom att världens bästa back Hirikoski pangar upp pucken i bortre krysset till 1-1.

16 min spelade. Utvisning på Luleå efter tydlig tripping. Stå emot nu!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Shit pommes frites!

DamPungen sätter 0-1 redan efter två minuter.

Tydligt att Luleå börjar lite mer försiktigt och håller ihop laget. Så långt OK, men dessutom måste varje spelare vara på topp och ge järnet varje gång - där kan man inte vara försiktiga.

Men så har Luleå inte börjat utan i stället har enskilda spelare varit för passiva och tillåter DamPungen glida runt oattackerade med puck.

Inte tillräckligt bra, alltså. Luleå behöver skärpa till sig spelare för spelare och äta puck om så behövs!

Nyss PP för Luleå utan mål. Tolv minuter spelade.
KOM IGEN NU, LULEÅ! >100%!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, oväntat lite publik på matchen i Delfinen, några tusen iaf, men gissningsvis har folk planerat att se femte finalmatchen i morgon;-)

Vi hoppas de får rätt.

NU KÖR VI!

KOM IGEN LULEÅ!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DamPungens GM Kim Martin Hasson anses vara Sveriges bäste vakt någonsin. Hon lade spaden på hyllan för fyra år sedan.

Men ikväll plockar hon ner den! Hon blir nämligen andrevakt för DamPungen ikväll. Nu har visserligen DamPungens vakt Evelina Suonpää varit strålande. Men skulle hon bli skadad eller sjuk eller något - då tar Kim Martin DamPungSpaden.

Dessa DamPungar!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Christopher Rifalk till Röglet enligt tabloiderna.

Det betyder att vi har målvakter som utbildats som juniorer av Luleås hockeygym i

Luleå Joel Lassinantti
Fulunda Johan Gustafsson
Pölsan David Rautio
Läjkers Viktor Fasth
Röglet Christopher Rifalk

Förutom Anders Nilsson och Filip Gustafsson i NHL-laget Ottawas organisation.

Som det ser ut just nu. Rautio blir såvitt jag förstått inte kvar hos Pölsan så vi får se vad som blir nästa adress. Själv tycker jag att han är välkommen hem till Luleå. JG har också utgående kontrakt med Fulunda. Och vad Ottawa gör vet ju ingen.'

Men i vilket fall. Målvakten ÄR halva laget heter det i hockey och det är korrekt tycker jag.

Och jag tycker vidare att det är en ren skandal att media inte uppmärksammar Luleås fantastiska resultat avseende utbildning av vakter rejält.

Ännu mer äcklad blir man av att höra aprunkare i media sprida villfarelser s k apsanningar om Apans "fina utveckling av junisar" vilket är en modern variant av kejsarens kläder. De finns inte. Ett tag kom det fram många duktiga junisar hos Apan vilket berodde på att Aplasse J suttit på senare kväller med telefonen i lönndom och kontaktat talangfulla pojkar ned i 12-13-årsåldern som han lurade till sekten. Den gratisvägen är numera stoppad och Apans junisverksamhet har kollapsat. I kväll startar slutspelet för de 16 bästa junislagen i Sverige: Apan är inte ens med, de har fått sommarsemester redan.

Detta om Apan, men åter till trevligare ämnet vakter: När ska SeMer, SVT, tabloiderna med mera göra sitt jobb och leta fram Blommans dotter och Jarmo Myllys samt Luleås Hockeygym - inklusive Erik Stålnacke, Hento och Gusten - som bakgrund till Luleås sagolika vaktfacit?

Nollorna noll koll har väl inte ens koll på dessa fakta...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En dryg timme kvar till nedsläpp för fjärde finalmatchen mellan Luleå Hockey och DamPungen.

Luleå har kniven mot strupen eftersom DamPungen leder finalen med 2-1 i matcher och bara behöver en vinst till för att bli mästare. Men om Luleå kan vinna matchen i Delfinen ikväll blir det en femte och helt avgörande match redan i morgon kväll i Delfinen.

Den här finalen har ju haft ett något oväntat förlopp där DamPungen vann båda första matcherna med 0-3 och 3-1 och allvarligt talat var så mycket bättre att de sportsligt sett kunde ha vunnit med dubbelt så stora siffror. DamPungen imponerade stort och var väldigt överlägsna Luleå.

Men i tredje matchen fick vi ett helt annat och "nytt" Luleå. Full satsning av varje spelare och ett synkroniserat väl fungerande lagspel. Vilket saknats i första matcherna, då DamPungen manövrerade ut oss som de ville.

Men när Luleå presterade bästa tänkbara blev det helt andra bullar och i tredje matchen som vi vann med 1-5 var det Luleå som var det överlägset bästa laget. Dock hade DamPungen sina chanser och med oflyt och en mindre bra Sara Grahn i målet vet man inte hur det kunde ha slutat.

Det känns . speciellt efter senaste matchen förstås - som att världsmästarna Luleå Hockey är bättre och ska kunna vinna två matcher och SM nu. Men DamPungen är långt ifrån ofarlig och har flera farliga spetsspelare och när de bara behöver en match till kan de med lite flyt skaka oss och kanske besegra oss.

Hoppas på massor av folk på plats i Delfinen ikväll - och i morgonkväll;-) av flera olika skäl. Bland annat eftersom damerna är utmärkta reklamplank för damhockey och man hoppas också att många tagit chansen att följa matcherna på SVT för det är strålande hockey som levereras och de, som inte sett damhockey tidigare (Mike F. m fl), skulle med all säkerhet få en kanske oväntad men fin uppfattning om hur bra damhockey kan vara.

Passa på och njut nu!

SM-final mellan starka DamPungen och världsmästarna Luleå Hockey!

Det blir inte finare än så här. Missa inte chansen!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Axle San: Jätte-OK! Och vi är tacksamma för att Bulan fick utvecklas med er och att vi nu har glädje av detta:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Är det ok för er lulefans om jag håller på Luleå detta slutspel eller känner ni er förolämpade då? Bulan finns ju i mitt hockeyhjärta för evigt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
eltifoso:
Ja en av de vettigare om inte den vettigaste, visst går han fram onödigt hårt i kommentatorsfälten ibland men generellt ändå bra nivå och en får bara vad de förtjänar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jag brukar ju räkna upp de Luleåvakter vi utvecklat och tagit upp i SHL och det är ju en fantastisk rad duktiga vakter, som Anders Nilsson, Joel Lassinantti, Davis Rautio, Mattias Modig, Gustan Törnqvist från Luleå, plus andra som sökt sig till oss som junisar och utvecklats av oss till SHL-vakter typ Filip och Johan Gustafsson och nu har vi 16-årige Jesper Wallstedt som gissningsvis får testa SHL-spade om något år.

Luleå är den centrala delen av norrbottenskustan, inte så stor kommun geografiskt eftersom den är omgiven av Piteå, Boden och Kalix, dom är egna kommuner.

Till skillnad från t ex Skellefteå där en massiv sammanslagning av kommuner på sextiotalet gjorde staden till Norrlands största såväl vad det gäller folkmängd som till storlek, där Skellefteå utgör hela norra halvan av landskapet Västerbotten.

Jämförelsevis hör förstås Piteå-Boden-Kalix-Luleå ihop. Pojkar i de olika kommunerna kan börja spela för Luleå Hockey men bo kvar hemma eftersom det bara handlar om 0,5-1 timme resa till Delfinen. Jämför man med Stockholm är det ju ingenting.

Från Kalix har vi haft en del riktigt fina spelare som Rönken och Frallan. Och målvakter.

Ta Viktor Fasth, från Kalix. Han kom till Luleås hockygym som 15-åring och blev kvar till han fyllde 19 år. Det var så pass trångt om spadarna i Luleå Hockey på den tiden att han fick köra med vårt kompislag bergnästes brooklyn tigers och också lira seniorhockey där. Sedan körde han några år i smpklubbar i sydbotten och kom till Läjkers där han utvecklades klar och vaktade Läjkers upp i Elitserien.

Ta Cristoffer Rifalk, också från Kalix. Kom också till Luleås hockeygym som 15-åring och lirade 4 säsonger för Luleå Hockey inklusive andravakt i Elitserien. Körde sedan ett par säsonger för Kalix seniorer innan han kom till Oskarshamn och utvecklades klart.

Tycker att arvet bakom Myllys - Luleås fantastiska utveckling av målvakter är något som borde uppmärksammas betydligt mer inom svensk hockey men nationalbetäckande tabloider och slö Fjollträskbaserad media och SeMer är inte seriöst intresserade utan mer fokuserade på att få raaaaaasa och spela Allan.

Trist.

TILLÄGG:
Hittar omedelbart ett exempel på en självutnämnd hockeyexpert - Sexpressens Prosit Nys-tröm - som har noll koll och i stället för att hylla Luleå för vaktutbildning skriver "Rifalk spelade juniorhockey i Luleå i fyra år, men SHL-klubben valde bort Christoffer som i stället gjorde en säsong med Kalix i division ett innan han flyttade till Oskarshamn "

Luleå VALDE bort?

Vi talar om säsongen 2016-2017. Rifalk hade blivit senior och i Luleås SHL-lag delades spaden av Joel Lassinantti - som nybliven innehavare av Honken Trophy - och Filip Gustafsson - som blev yngste målvakt i Elitserien någonsin den säsongen. Dessutom hade vi Daniel Larsson - tidigare Honken Trophy-vinnare, som vi höll på att fasa ut.

Du borde haft sådan koll att du insett varför Rifalk fick söka speltid på annan plats: det handlar om att Luleå utvecklat så många bra vakter att alla helt enkelt inte får plats i vårt SHL-lag utan måste utvecklas på annat håll. Vilket är en förklaring till att Luleåutbildade vakter senaste säsongen lirade i fyra olika SHL-lag.

Du har inte funderat på att skriva om "målvaktsundret" hos plast-AIK Apan, Prosit?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Läste TIK-sidan nu och halva gänget är lite oroliga och tycker att oskarna är bra, medan andra halvan menar att oskar inte är mogna utmaningen och orutinerade - ungefär som jag sjäv sa förra gången Timrå var i Elitserien och mötte Luleå...Timrå vann med 4-0;-)

Någon påstår att Oskar har dåligt försvarsspel och att Gnaget fick lira mycket i oskarzonen... jag tycker precis tvärtom.Oskar har en vakt och ett uteförsvar som är på utmärkt SHL-nivå. Samspelta, jobbar hårt och markerar bort motståndare, slänger sig i skottlinjen och äter puck. släpper synliga skott som Rifalk plockar. I box är de så rörliga och pressar gnagets spelare att befinna sig mot sarg med rygg mot mål för att inte tappa puck.

Och med ett sådant perfekt försvar låter de motståndarna trycka på vilket innebär att de får kontringar vilket är så mycket giftigare än att komma fem mot fem.

Kan Timrå ta Oskar? Kanske. Men jag är inte säker. Man får nog avvakta första matchen innan man kan bedöma hur lagen står sig mot varandra.

En härlig match och en mäktig matchserie!

Hockey är hockey!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Svanru: Vi är överens:-) Jag ser ju gärna och helst norrlandslag i SHL - plats-AIK borträknad - men visst vore det skoj för Oskars att få spela i SHL för första gången. Och ett lag från sydbotten som utmanar utan att ha köpt ihop ett helt lag. Däremot hade de skaffat Kenttää och Åhlund och det var nog det viktigaste.

Är säker på att våra vänner från Timrå sett matchen och undrar hur de känner det nu, vad de tror om sina chanser?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
AIK ramlar snabbt och får två PP rean första minuterna av tredje.

Första boxen helt perfekt och Gnaget får inget. Andra PP kommer Gnaget på bättre men Luleåutbildade Isak Panzare går ned och täcker skott som studar ur zon och då sticker två oskare snabbt medan gnagarna mer uppträder som primadonnor "den kan väl någon annan åka på" varpå en oskare blir fri strax framför vakten men i stället för att styra som alla andra skulle ha gjort drar han vakten och lyfter in en backhand i krysset - det var bara en handflata öppet i målet.

Otroligt snyggt. Och andra målet Oskarna gör i boxplay idag:-) Avslutningsvis pangar den in 4-0 i öppen kasse, medan Gnaget får in en styrning som går i bana över Rifalk till 4-1 men då är matchen i stort sett över och hälften av publiken har redan gått hem...

Välkommen till kval om plats i SHL, Oskar.

Just nu är både Timrå och Oskar utanför högsta serien men möts i en serie där Timrå har en eventuell sjunde match hemma.

Tidigare trodde jag att Timrå rätt säkert - med SHL-tempo - skulle försvara sin plats i SHL. Men nu är jag inte lika säker. Inte säker alls. Oskar spelar ett imponerande starkt lagspel, speciellt försvarsspel och box, kombinerat med riktigt giftiga kontringar.

Och så har Oskars Christoffer Rifalk med spaden :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag älskar att Stockholmslag får stryk :)
Jäkligt bra match och Oskarshamn imponerar. Tror att TIK kommer få det kämpigt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Gnaget startar tufft och fysiskt men Oskar har bättre samspel. Första perioden domineras av Gnaget som genom hög tuff checking fiskar fram två handfull chanser från nära håll i slottet. Men i Oskars mål finns luleutbildad vak - Rifalk - som tar allt!

I andra perioden tar Oskar för sig betydligt mer och pangar först in 0-1, genom Engsunds lillebrorsa, och sedan 0-2 efter drygt halva perioden. Vilket retar upp Gnaget som inte så smart tar tre utvisningar på drygt fyra minuter, men de lyckas dock hindra fler baklängesmål.

0-2 till oskarna som har "halva inne" inför tredje perioden.

Just nu lutar det mot
• Oskars -> Timrå
• Gnaget -> Trottoarkanten -> Morsan
för att nå nästa års SHL.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: He he, plats-AIK Apan är underhållande på något vis. Vill och tror så mycket, men är bara misslyckade låtsas från början till slut.

Jag ser inledningen av den här matchen med Riktiga AIK på ett fulsatt Hovet och jämför med plast-AIK och deras tomma läktare när de mötte Helsingfors i CHL, varpå de påstod ha 1500 åskådare sedan de räknat tomma stolar:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Men vad i helvete! Det har inte ens gått en minut och en gnagare åker bakifrån på en oskare utan puck och fäller denne varpå zebrorna tar en utvisning eftersom de hävdar att när oskaren ramlar omkull träffar hans klubba gnagaren högt.

Drömmer jag?

Är det "match 3-zebraskap", igen?

Oskarn areder ut boxen och nu fortsätter vi 5 mot 5...
Kommentera

« · 1959975 · »