Luleå HF

115716 inlägg · 887 ämnen

Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!

2282153 · » Till forumet


Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Slutresultat:

• Örebro HK - Rögle BK 4-1
• IK Oskarshamn - Skellefteå AIK 4-3

Oskars fortsätter att piska apan; stängde effektivt ned tredje då Apan i jakt på kvittering bara lyckas skjuta 5 skott på mål. Ja, det vore verkligen trevligt om dessa lag möts i slutspelet.

Och Röglet fortsätter att ha problem. Länge nu. Ska de lyckas vända? OS-uppehållet hägrar?

Uppdaterar tabellerna där man konstaterar att Luleå i kavaj förbättrade sitt läge.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Nu har jag sett målen. Två mycket snygga PP-mål av Oskars; ett långskott mot spelargröt framför mål men flytstudsar in av Apan. Känns som att Oskars är Apan överlägsen och de har ju också vunnit mot Apan ett par gånger tidigare i serien.

Vi ser välfram mot att de möts i slutspelet också:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Oskars spelar ut Apan i första, 10-3 i skott efter 15 min, highsticking kör sitt vanliga slöa in vid sarg avlossa meningslösheter.

Aprunkaren skrikegård gnäller, tycker att Apan får för mycket utvisningar (de har fått två, när highsticking slog en motståndare med klubban och när Oskar Nilsson höll i motståndares klubba).

Skrikegård är bara pinsam som vanligt. Den mest subjektive "experten" som släppts loss i TV.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Apan tar två utvisningar och Oskars målar i PP, har redan 2-1. Apexperimentet att återgå till mummelklockaretraditionen highsticking/möllerkedjan ska ha alla puckar och chanser fungerar än så länge som väntat = dåligt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Noterar att Apan nu komponerar om linorna:

• OS-linan. Tre köpespelare som har en tradition av att inte lyckas tillsammans.
10. Lindström, Joakim
15. Karlsson, Melker
45. Möller, Oscar

• Svenska köpelinan.
94. Karlsson, Linus
22. Johnsson, Jonathan
96. Hugg, Rickard

• Internationella köpelinan:
34. Kühnhackl, Tom
13. Loibl, Stefan
88. Hawryluk, Jayce

• Blandade smålinan:
43. Sandberg, Filip
29. Sundsvik, Albin
26. Robertsson, Simon

Ska det bli bättre?

Det tror jag inte.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Efter att Lilla My sagt sitt har vi i detta nu två matcher planerade i SHL, förutsatt att inte ytterligare fall hittas innan nedsläpp...

• Örebro HK - Rögle BK
• IK Oskarshamn - Skellefteå AIK

Våra toppkonkurrenter är alltså i farten i bortamatcher.

Röglet har en längre tid gått något sämre vad det gäller poängen; kan de fixa till det nu mot Öret, som gått ännu sämre.

Apan har gått bättre, men nu möter de ett Oskars som är lite hala och kan slå vilka som helst, även om de missat lite på senare tid. Men Oskars tjeckiska spel ÄR svårt för Apan att begripa sig på och lyckas Oskars ha flyt med lite vändningar kan de ställa till med problem för Apan.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
BIF Kungen: Yep, om Gnaget, råttor som gnager, men tiden spelar ingen roll; det är så det startar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: OK

Själv tycker jag nog att Gnaget är mer etablerat och känt smeknamn i hela landet.

Lite nyfiken: varför smeknamn på alla andra lag?

Varifrån kommer det?

Min känsla (som kan vara fel) är att det är inte lika vanligt med sådan bland andra lags supportrar.

Typ ”Luleå” ” är Luleå i min ögon..😄😄👍
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
BIF Kungen: Jo, får erkänna att vi är svårslagna. Fr om 25 november har vi spelat 18 matcher och bara blivit nollade på poäng en enda match - när ni pölsor krossade oss med 3-1 för entid sedan.

Tror att hockeysupportrar i allmänhet är försiktigt pessimistiska innan match men jag har känslan - kanske rätt, kanske fel - att vi norrbottningar är mer pessimistiska än andra. Det blir inget, det går inte, något jävulskap inträffar.

Pölsan = Brynäs. Warulfven = Färjestad. Etablerat framför allt bland stor andel av fr a Luleåsupportrar sedan mer än tjugofem år. Händer att vissa av de lagens supportrar klagar på det, men det är en naturlig utveckling och har så alltid varit inom framför allt sport; att klubbar får beteckningar som smeknamn eller öknamn och vissa fall lägger klubben beslag på tidigare öknamn som t ex Gnaget.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
BIF Kungen: hög lägstanivå är underskattat
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ursäkta en okunnig Brynäsare men vilka är Pölsan och Ulfven😄?

Jag läser vad du skriver och har även scrollat lite på er sida om gårdagens match och jag känner att ni är lite ”bortskämda”, vilket i sig är ett lyxproblem😂😂

Jag tror trots vissa invändningar här att Luleå kan gå långt och en bra chans att få hela vägen.

Jag tycker att även Luleå är ett av få lag som kan vinna när man spelar mindre bra. En mycket stark egenskap som är viktig över tid. Slutsats: från min horisont är Luleå tunga och svårslagna.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Wilhelmsson: Shit, så tråkigt. Ser jag rätt just nu kommer då Luleå inte att spela förrän nästa helg dubbelmöte med Djurgårn 5-7 februari.

Eftersom Luleå går bra nu skulle det förstås att vara bättre ju fler matcher vi fick spela i närtid.
Kommentera


Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Nu är matchen mot Timrå också uppskjuten.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
BusarnasBuse: Ja, vilken skit! Som vi gått på senare tid vill vi ju bara spela på och skulle gärna tagit en match med bottenlaget Öflundra. Men Rogern är nog glad att slippa.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
BIF Kungen: Tack! Låter fint, men samtidigt att tänka på hur effektivt Pölsan stängde ned oss vid blå och gav oss inte chans att spela den hockey vi ville ha.

Å andra sidan släppte Warulfven in en massa mål från Luleå, samtidigt som vi förstår att nästa gång kan det bli tvärtom.

Sedan Rönken och Bulan introducerade totalhockeyn framför allt med press utan puck hängde ju de flesta på men numera har ett antal lag som t ex Ulfven och Pölsan mer försiktigt styrt i försvaret, fokuserat på att hålla slottet stängt, kombinerat med blixtsnabba vändningar med skickliga forwards dvs mer tjeckiskt.

Och det blir helt olika matcher beroende av hur väl lagen passar eller opassar varandra samt om alla spelare lyckas ge 100%.

Jag, exempelvis ser gärna att Luleå INTE möter Pölsan i slutspel...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Citat från NSD:
Luleå Hockey skulle ha mött Frölunda på hemmaplan på torsdag men den matchen ställs in då Göteborgslaget har covidsmitta i sin spelatrupp.
Så då blir det längre vila ånyo för Luleå shajt är ordet....
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Nooky: Godkväll alla Luleå-fans.

Grattis till segern, fruktansvärt imponerad:

Pucktempo, rörlighet, fysik, Omark,bra backchecking, tajta i mitt- och egen zon plus bra målvaktsspel.

Starkt att vända underläge i första bytet på ca 15 min, klass och moral.

Spelar Luleå som idag har jag svårt att se att någon rår på er.

Ni bör vara stolta att ett lag.

Brynäs är ljusår från Luleå-nivå enligt mig.

Grattis än en gång😎

För övrigt: inställda matcher suger😬😬
Kommentera


Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Nooky: He he, nästan lika många som Oskars. Men med högre effektivitet!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Men Honka.... 14 skott på mål ikväll.. :p
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Så var det klart.

Luleå vann med 4-1, sedan Oskars tagit ledningen med 0-1 efter bara 15 sekunder.

Starkt!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
2.30 kvar, fortfarande 4-1, Nu lär det vara kört för Oskars.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Ajajaj, en lobb från mittzon, Lassi missar pucken som ramlar i ribban.

Men just efteråt änka-ligen en spelvändning av Luleå där Tyrre och Limpan samspelar perfekt och 4-1 för Luleå.

Drygt fem minuter kvar och chansen för Oskars är inte stor nu.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Inget vidare sista halvminuten PP heller. Nu kraftbryt, tio min kvara av tredje, fortfarande 3-1.

Ska verkligen Luleås 0-1 till 3-1 på fyra minuter i andra halvan av första perioden bli avgörande?

Men Oskars chansar fortatt på framåt och visst kan 3-2 ramla in när som helst. Och då blir det match in i kaklet!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
PP för Luleå igen. 1,5 min spelat av det, men inget vidare.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Perro: Tyrre har manglat slaktaren en del, mycket uppskattat av publiken förstås, sedan har han hållit sig på mattan.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Ajaj, Einar Wolf har haft flera rejäla chanser den här matchen men inte lyckats måla. Limpan får gå in, lägga ett pass.

5,5 min spelade av tredje, fortfarande 3-1.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Nyss slagit på matchen. Hur har slaktaren Cooper skött sig? Några fula tilltag?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
BusarnasBuse: Ja, tjeckhakningen var så rejäl att inte ens dessa zebror kunde blunda för den. Men kort om tid kvar och Luleå får inleda trean med PP 1.39.

3-1, alltså 0-0 i andra perioden vilket kändes otippat med så mycket fokus av Oskars på anfallsspel, tillåtande för vändningar.

Ser att Oskars ska bli av med fyra av sina bästa spelare under OS. Lär tappa en hel del pinnar då, om de har matcher i SHL.

Tacksam för att bara Erik blir OS-borta, men vi har våra finska spelare kvar och Limpan har sagt tack, men nej tack.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
BusarnasBuse: Ja, håller hög tillåtandenivå. Fördel för lag som kan utnyttja det.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Fortsatt konstig period för att vara Luleå, men det är ju Oskars som styr hur matchbilden blir genom sin prioritering på anfall på bekostnad av försvar. Har blivit en hel del halvchanser och de flesta för Oskars, men Lassi har varit perfekt.

3.25 kvar av andra perioden fortfarande 3-1. Kände mig rätt övertygad om att det skulle komma mål från något av lagen, ska jag få fel?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Zebrorna verkar gilla Krokbandy hakningarna som IKO håller på med....
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Tio minuter spelade av andra perioden, fortfarande 1-1.

Konstig hockey nu, närmast 80-talsstuk över den.

Oskars under med 3-1 hårdsatsar på vad de är bäst på, att få puck och sina aviga, kreativa och skickliga spelare i vår zon, för att hitta rätt, inklusive chansa. Vilket gör att även Luleå får bra chanser, vänder ofta med spelaröverlägen.

Nu väntar vi på 3-2 alternativt 4-1. Något mål lär komma snart och åt vilket håll blir avgörande för fortsatta matchen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Och så släpper vi pucken för andra perioden: den som numera som regel är Luleås bästa. Hoppas så idag igen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Osj02: Ja, lite flyt för oss. Tycker perioden och resultatet mest berodde på hur illa Oskars försvarsspel var. Tackar man för.

Oskars går ju mycket bra med högeffektiva forwards om de kommer loss. Men tycks ofta torska borta, vinna allt hemma.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Bluesman: Ja, Malmö tackar väl för det eftersom de nu slipper betala lön för Fagervall närmaste 1,5 åren vilket de annars varit tvungen till.

Tror Fagervall är perfekt för Djurgårn. Erfaren och kommer inte in med egna visioner skulle jag tro, utan levererar bara lugn och ro till spelarna vilket är exakt vad de behöver. Djurgårn har ju ändrat rätt bra på materialet och jag tror att de kommer igång nu.

Värre är det för Malmoe som tycks ha hamnat i en ond cirkel där alla ska vara med och bestämma men med ledande spelare som inte tycks göra sin plikt. Påminner lite om HV ifjol.

Och hi hi tänk om det blir Mlamoe mot Djurgårn i kval...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Jag tycker vi gör en halvblek insats i första men växer under periodens gång. Vi kan mycket bättre. Skönt med 3-1 ändå.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
BusarnasBuse: Ja, ibland blir det överraskande. Kommer ihåg en match på Hovet för några år sedan där Djurgårn smällde in 2-1, verkade tydligt.

Domarna gick dock ut för att granska. Sedan kommer de in och markerar mål.

Inte så konstigt. Men så vrider de tillbaka matchuret några minuter och sedan säger de 1-2 för Luleå!

Tydligen hade Luleå haft en puck inne i målet, något som vare spelare eller publik såg, men spelet fortsatte utan avblåsning några minuter till.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Pass från Omark till Honka som hänger 3-1. Inledningsvis svårt att avgöra, men efter granskning godkänt.

3-1

Satan vad Luleå agerar nu och med medflyt drar ifrån, oflyt för Oskars.

Det som har vänt matchen tycks ju vara darrigt försvarsspel för Oskars, där de är synnerligen sårbara för vändningar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Underbart! Två snabba vändningar där Shinnimin kommer farligt, första gången störs han av Oskars, andra gången 15 sekunder senare passar han Honka som på halvdistans i slottet smäller in 2-1 i gubbhörnet.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Rätt intressant kvitterat och domarna vände beslutet på isen som man får så länge inget nedsläpp är gjort.....
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Jahaja, Luleå gör mål, men eventuellt har zebrorna blåst av innan för blockerad puck, trots att den inte var blockerad. Oskarsvakten tappade pucken från plocken in i eget mål.

De godkänner målet, fast jag var övertygad om att de inte skulle göra det. Men jag antar att de tekniskt kunnat fastställa att visslan kommer efter puck passerat linje.

TILLÄGG: Kalsongryttaren som kommenterar informerar nu om att när det är vakten som drullar in pucken själv ska det godkännas som mål, även om zebran blåst av innan.

1-1
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
BusarnasBuse: Jo. Vi VET ju vad Luleå kan, och lite vet de ju själva det också.

Och på senare tid tycks ju laget gång på gång inleda somna eller senare somna till, kanske för dett de VET att de kan....
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
• Lassi tar spaden.
• Honka tillbaka men Sondell borta. Erik får Själin, Engsund med Kim.
• kOMAReK saknas, Nikupetteri tar hans plats.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Det är lite att vi är kvar i omkl rummet och problem få fart på buggarna!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
0-1 för Oskars efter 15 sekunder, vad fan är detta? Perfekt upphävt distansskott i bortre krysset och Lassi kommer upp med plocken för sent.

Skitstart!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Ja, han behövde inte söka A-kassa iallafall.

Nytt jobb för Fagervall

www.expressen.se/sport/hockey/shl/fick-sparken-nu-tar-han-over-djurgarden/
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
HitTheLights: Inte dryg alls, HitTheLights, utan snäll och hjälpsam som påpekar fel så att sådana kan korrigeras. Din karantän med din pigga sexåring blir vår lycka. Tack för det!

Personligen försvarar jag aldrig gjorda fel utan blir bara glad när de kan rättas till.

Med dina uppgifter kollar jag sammanlagda poängsumma efter 52 matcher. Det ska förstås bli 14x52x1,5=1092 poäng. Men det är bara 1086p. Det saknas alltså 6p, precis som du säger!

Vad kan det bero på?

När jag räknat ut prognosen har jag gjort som följer:
1. Lagt in aktuellt antal matcher (a) samt aktuella poäng (b).
2. Därefter kollat upp hur många poäng varje lag tagit senaste tio matcherna (c), översatt till pinne per match c/10 (d). Lite jobbigt. Fixade ett script där jag la in senaste tio matcherna samt angav 0,1,2,3 efter hur många pinnar ett lag tagit, och sedan har jag uppdaterat detta efter varje match, samt låtit scriptet plocka senaste tio hela tiden.
3. Vidare hur många matcher som varje lag har kvar att spela , 52-a (e).
4. Slutligen adderat b + (d*e) för att få slutpoäng efter 52 matcher (f).

När det gäller f blir det inte exakta heltal, men avrundas till det. Slumpvis är det tillräcklig förklaring för att man inte hamnar på exakt 1092 poäng. Men sex poängs skillnad är för mycket.

Så gick jag noggrant igenom varje lags poäng senaste tio matcherna och där fann jag faktiskt hela 3 misstag jag gjort. Slarvigt. Rättade till dessa. Betydde att Apan ska ha 6 pinnar mer, Oskars 2 pinnar mindre och det tredje misstaget saknade betydelse. Freudiansk felskrivning att vägra Apan sex?

Nu har jag rättat till allt och totalantal efter 52 matcher blir inte nu heller 1092 pinnar utan bara 190 pinnar; eller exakt 1089,80 poäng.

Kan inte se att avrundningarna förklarar den differensen på 2,20 poäng.

Funderade ett tag. Och tror jag vet varför nu. Bedömer att det förklaras av relativitetsteorien faktiskt.

Anta att ett lag har vunnit senaste tio, tagit 3 poäng per match. Skulle laget då – som Pungen – ha 15 matcher kvar att spela kommer laget då att uppskattas ta 15x3=45 poäng. Men har laget – som Röglet – hela 20 matcher kvar att spela uppskattas det ta 20x3=60 poäng.

Ju fler matcher ett lag har kvar att spela, desto mer påverkar det lagets form slutresultatet i poäng. Och om det råkar vara så att lag i sämre form har i snitt fler matcher kvar att spela, kan man räkna med att det kommer att påverka den sammanlagda poängsumman mer.

Gjorde en kontroll och fann att de sju lag som har bäst form har i snitt 18 matcher kvar att spela medan de sju lag med sämst form har i snitt 19 matcher kvar att spela. Det innebär att den lagen med den ”sämre formen” kommer att få mer inflytande på slutresultatet relativt lagen med bättre formen. Konsekvensen blir då att vi kan vänta oss att den totala poängsumman för lagen sammanlagt efter 52 omgångar enligt prognosen kan förväntas bli något lägre än 1092 poäng. Och då låter i sammanhanget 1089,80 poäng rimligt.

Kan tänka mig att det kan finnas läsare som inte köper detta. Utan tycker att det låter som schwammel Det kan jag förstå, men ett enkelt exempel (överdrivet för tydlighet) på relativitetsteoriens ”oväntade effekt” kan vara övertygande.

Anta att du ska köra 10 mil för att se match. Du siktar på att köra 100km/tim, dvs en timme dit, en timme hem, totalt två timmar restid.

Men det ligger på en jäkla vind, medvind dit, motvind hem, som innebär att du kan köra 150km/timme dit, 50 km/tim hem.

Spontant skulle man kanske kunna tänka att genomsnittshastigheten blir ändå 100km/timme och därmed borde den totala restiden fortfarande bli 2 timmar.

Men nej. Resan dit tar 40 minuter. Resan hem tar 2 timmar.

Tror de flesta förstår det förstås. Och varför blir det så?

Förklaringen är den att den lägre hastigheten får längre tid på sig att påverka slutresultatet!

I analogi med att i vår uppskattade prognos för resultat efter 52 omgångar får den genomsnittliga formen för de lag som spelat minst antal matcher just nu fler matcher på sig att påverka slutresultatet. Och eftersom de lag som spelat minst antal matcher också är de lag som har lite sämre form påverkar de slutresultatet lite mer och därför når vi inte riktigt idealresultatet 1092 poäng.

Vad ska vi tänka om detta? Att det inte blir 1092 p totalt - innebär det att det hela blir mindre pålitligt, att prognosen blir missvisande? Nej, inte alls. Lagens prognos relativt varandra håller förstås.

Detta om detta.

Nedan lägger jag in de kontrollerade och korrigerade tabellerna.

Återigen – stort tack, HitTheLights för att du pekade på det konstiga så att misstagen kunde korrigeras!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Med stor risk att verka vara den drygaste av alla människor som lever, men jag tror att det saknas 6 poäng någonstans i din "då"-tabell.
Sjukt nog kände jag mig tvungen att kontollräkna. Spännande vad en karantän tillsammans med en frisk hyperaktiv 6 åring kan driva en till...
Kommentera

2282153 · »