1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474679 inlägg · 4078 ämnen

Forum

« · 2347390 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Silly season
hajraj: Så är det såklart. Det fanns enorma strukturella problem som troligtvis hade fört oss till hockeyallsvenskan förr eller senare. Hade Brynäs åkt istället för er så hade de förmodligen gjort samma resa som oss.

Den största ljusglimten med vår vistelse här nere i träsket är iofs att vår förening återigen är välmående med en stark och ordnad ekonomi. Nu ska man bara kravla sig upp genom det där lilla skithålet igen.
Kommentera

Sv: Silly season
hajraj: På den tiden var det dåligt med fallskärmar utan snarare frittfall 😂😂
Kommentera

Sv: Silly season
KB65: Där kanske ni hade grundproblemet, ekonomin var skit från grunden. HV71 hade ett mycket större kapital och kunde ha en trupp på 30m+ budget oavsett fallskärm.
Kommentera

Sv: Silly season
Icing-Ove: eller vinna SM-guld.
Kommentera

Sv: Silly season
hajraj: När skulle Löven ha fått en fallskärm? Det var två decennier sedan de spelade i högsta ligan senast, fanns ingen sån sak då. När de åkte ut första gången så var det inte ens samma sport, folk jobbade väl deltid vid sidan om.

Vi fick väl någon sorts fallskärm när vi degraderades, men vill minnas att den var betydligt mycket mindre och den gick till vad den var tänkt att göra i vårt fall - underlätta vid omstrukturering av organisationen, då ekonomin var åt helvete till att börja med.
Kommentera

Sv: Silly season
hajraj: Ni kan bli sist och åka ur igen.
Kommentera

Sv: Silly season
Frontschwein: du har inte funderat på att byta klubb till DIF?
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: fick inte Löven ett motsvarande fallskärm?
Jag frågar för jag ärligt vet faktiskt inte.

Vi kommer bara diskutera fakta som är bekräftad.
HV71 gick upp till SHL, hade fallskärmen en påverkan? Förmodligen inte, möjligen nästa år ifall HV71 hade misslyckats.
Förtjänade HV71 mest av alla lag den här säsongen att gå upp till SHL?
Jag tycker definitivt det, de hade top4 högst publik siffra än i hela Sverige (bara fbk, Frölunda och Malmö med högre).
Sportsligt? Vann serien, spelade 12-3 i slutspelet. (när hände det senast?)
HV71 hade 3 mest pengar på kontot inför den här säsongen, därmed tror jag fallskärmen är en piss i havet för hv71, den hade möjligen gett hv71 1-2 värvningar till nästa säsong.

Fallskärmen var ingen avgörande faktor iår, det bästa laget gick upp. Kommer inte heller vara det om stora klubbar med kapital åker ut.
Vad händer med Dif? Ingen aning, de kanske floppar och åker ur.
Kommentera

Sv: Silly season
Clay.2: Mika koncentrerade sig på hälsenor...
Kommentera

Sv: Silly season
Smurfen: skall ” knuffen ” Rahimi vara kvar i Löven , han som har dispans på tvivelaktiga tacklingar i HA 🫤
Kommentera

Sv: Silly season
KB65: Jag var muntligt överens med JanneG igår.
Är fortfarande MoDoit...
Kommentera

Sv: Silly season
KB65: Synd
Kommentera

Sv: Silly season
Smurfen: Muzito Bagenda muntligt överens med AIK.
Kommentera

Sv: Silly season
Wauzsig: Å där blev vår vän Rahimi klar för ett år till i Löven
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Det är så sinnessjukt uppenbart hur alla gratismiddagar från SHL till pamparna på förbundet betalar sig.

Hur kan SHL få ge en fet fallskärm till det lag som ramlat ur och ta de pengarna från det som går upp? Hur i hela helvetet kan det kallas sportslig rättvisa???

Hur kan SHL-lag garanteras plats i J20 superelit? Vad hände med att man måste kvalificera sig på sportsliga meriter? Finns det annat som kan motivera en plats? En ny bil till ärkepampen Anders Larsson?

Hur kan det komma sig att utbildningsbidraget när man går till NHL plötsligt ger det sista året mycket mer pengar? Alla fattar ju att det blir ännu ett incitament för SHL att tokvärva potentiella allsvenska spelare för att hoppas att de kan håva in pengar vid en övergång till NHL. På vilket enda sätt gynnas svensk hockey och juniorerna av att nöta bänk i SHL, jämfört med att få speltid i allsvenskan?

Hur kan det komma sig att - återigen pamparna - godkänner att SHL får hur mycket pengar som helst, medan allsvenskan får smulor från CMore? I fotbollen garanterar förbundet en någorlunda rättvis fördelning via 75/25. Det enda rättvisa i hockeyn är väl att SHL har mycket mer gratisevent och ger mer chanser för pampar att sola sig i glansen än allsvenskan.

Varför i hela friden har vi inte ett hockeyförbund som har en ambition att jobba för svensk hockey? Sveriges mest korrupta förbund är inte värdig svensk hockey.
Kommentera

Sv: Silly season
hockey_21: Krüger är ingen brunkare, snarare motsatsen. Han är bättre än Josefson som levererat mycket poäng när han är skadefri.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Kul att många tror på truppen i alla fall eftersom ifjol tydligen vid denna tidpunkt så hade 200 köpt säsongskort inkl stå , nu har dom tydligen sålt 800 och då är det endast sitt som är sålda !

Ståplats / Klack korte släpps ju i Augusti !
Kommentera

Sv: Silly season
Frontschwein:
Alltså det är bara får de allsvenska lagen att gå ihop och ta beslut att från allsvenkan får ni inga tv-pengar eftersom ni redan går från SHL och vips är en del av fördelen borta.
Kommentera

Sv: Silly season
Gäsp: Känns som en sån där galning som man efterfrågat sen Mika Lehtinen stack...
Kommentera

Sv: Silly season
Basti: Dif kommer precis som hv totalslakta allt motstånd förutom möjligen äckellöven om pappa renherde fortfarande har täckning på kortet.

Om tex inte heller håller måttet sitter vi verkligen i skiten. Hur länge är rehab?

Sitta i båten utan lina i vattnet ger då fasen ingen fisk.

Med rådande avtal kommer det bli att åka ner och vända för samtliga shl lag. Så stor är skillnaden mellan ligorna och fallskärmen.
Kommentera

Sv: Silly season
Icing-Ove: Jag får en grymt bra feeling när jag lyssnar på intervjuer med Berg.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Håller med om domarnivån. Kolla NHL och VM, det bara flyter på. Självklart är det bättre att få ihop ett lag som jobbar tillsammans. Dock tror jag att i ett slutspel att det behövs tyngd och spelare med rätt skalle för det. Gillar skarpt värvningarna av Westfält, Berg och Marenis. Karlin/Gradin har fattat grejen, dessa nyförvärv stämmer precis in på kravbilden.
Kommentera

Sv: Silly season
Icing-Ove: Jag tycker att det finns en övertro gällande det med att bara ta in spelare så löser sig allt. Kommer någon ihåg HV som under säsongen de åkte ur värvade en hel del, utan att det blev bättre. Det finns gott om exempel på lag som öst upp massor av pengar utan att ens få valuta för dem. Vette fasen om Kelleher varit någon tunga på våg mot Löven med tanke på domarnivån. Han var en ickefaktor för HV trots att han kostade 1.5M. Ser hellre att de pengarna kommer till nytta i vinter.
Kommentera

Sv: Silly season
Heyerdal: 4 Bömber ska alltså in!!!!
Kommentera

Sv: Silly season
Icing-Ove: lika trist o surt varje år då vi tappar våra bästa men bara lägga det bakom sig o hoppas på nya stjärnskott eller helst bomber !
Kommentera

Sv: Silly season
hockey_21: Silly Season blir ju ändå lite kul då man vet att MoDo ska ersätta Mackie, Woody, Sammy och Bernie. De sticker ju inte iväg med Plånkan...
Kommentera

Sv: Silly season
Bad_Brett: Vilken tur att man inte behöver vara överens om allting. Nu tar vi en pilsner och njuter av helgen och att det snart är sommar :D
Kommentera

Sv: Silly season
hockey_21: Han spelar även en division under Sundström.

Sundström var för övrigt bara ett år yngre än Krüger när han flyttade hem.
Kommentera

Sv: Silly season
Bad_Brett: I nhl snittade Sundström 0.47p per match och kruger snittade 0.24. Säger inte att han är en usel spelare, men jag tror inte han kommer vara dominant i det offensiva spelet. Dessutom börjar han komma upp i åldern.
Kommentera

Sv: Silly season
KB65: Jag tror inte DIF får samma resa och återtåg som HV. HV fick ju ihop det väldigt bra och mycket gick vägen för dem i allt som kan strula. Det studsade ju också klart mer med dem än mot dem i slutspelet med 2 sudden segrar i finalen.. som Samuelsson sa i en intervju -vi vet alla att det är små marginaler men det är verkligen små marginaler.. Men det är ju inget nytt för en MoDoit 😏 Stark säsong av oss ändå och jag tror vi har nåt bra på gång närmsta åren, nyttigt med slutspelserfarenhet! Vi är snart tillbaka!! 💪💪👊👊🤙🤙
Kommentera

Sv: Silly season
hockey_21: Det är lite Sundström-varning på Krüger dock. Dvs en kille som var GRYMT spelskicklig när han var yngre men blev type-castad i NHL. Han gjorde trots allt 31 poäng på 38 matcher som 19-åring i Elitserien, vilket innebar 19:e bäst poängsnitt i hela ligan.

Däremot kan jag tänka mig att han kommer få svårt med motivationen. Långt ifrån alla som klarar av att ställa om till HA.
Kommentera

Sv: Silly season
Wauzsig: Alla har kotlettfrillor i DIF. Klart man jublar när ett SHL-lag åker ur. Partystämning! Som Frontsy säger, det är upp till MoDo att brösta upp sig med resurser som uppenbarligen finns. Hörde inget om en swishkampanj för en fansvärvning från MoDo heller. Halv mille skakade vi fram till Karla på en helg t.ex. Klubben måste ju kommunicera lite tydligare att man vill upp till SHL. Utan att riskera ekonomin så klart. Men idag är det lite segt på den fronten. Grymt bra MoDo-säsong dock. HV71 var för bra, men vi hade kunnat ställa till det lite mer.
Kommentera

Sv: Silly season
Wauzsig: Har jag sagt det? Den ena är en powerforward med bristande spelsinne och den andra är en defensiv tvåvägscenter. Tycker dock att båda faller in under kategorin brunkare.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Claesson har redan sagt nej.
Kommentera

Sv: Silly season
hockey_21: Krüger och Brodin påminner inte det minsta om varandra.
Kommentera

Sv: Silly season
Dr.Krykov:
Samma människor som jublade när hv åkte ur gjorde väl detsamma när Dif åkte ur, för att sen få skrattet i halsen.
Kommentera

Sv: Silly season
Dr.Krykov:
Ja det tror tror inte Djurgården kommer kunna gå på lika hårt som HV.

Skulle förvåna om Claesson/Erik G lirade för dem
Kommentera

Sv: Silly season
Dr.Krykov: Fick äta upp mina ord litegrann om HV71, då de faktiskt gjorde det absolut mesta rätt. Det var dock ingen promenad genom HA, trots de historiskt bästa förutsättningarna någonsin.

Säger inte att det inte kommer bli så för DIF, men det återstår ändå att se hur resten av lagbygget fortskrider och hur inledningen på säsongen blir. Redan från start till slut så hade HV71 ett enormt stöd och uppbackning från både supportrar och företag i Jönköping. Det är mer av en utmaning i Stockholm.
Kommentera

Sv: Silly season
BobbyG: har inte mer koll än att jag vet det som sagts utåt - att Modo inte använde upp hela kassan. Om du då adderar att man hade fått in ytterligare miljoner om man fått 2-3 hemmamatcher till om man nått finalen så kan väll vem som helst räkna ut att man haft råd med en av Powell/kelleher till det pris hv betalade.

Angående hästen så förstår jag att det blev nej. Men det betyder väll inte att det inte fanns andra spelare att ta in. Men frasen ”det ska vara rätt kille för gruppen” kommer etsa sig fast många år framöver och det är rätt tänk om man pratar en hel säsong. Men jag har svårt att se att någon som håller klass och kommer in ensam till en avslutning är så pass ”toxic” att han plötsligt får hela gruppen att falla samman.
Kommentera

Sv: Silly season
Dr.Krykov: Kruger och brodin är två riktiga brunkare, blir förvånad om någon av dem kommer över 35 poäng.
Kommentera

Sv: Silly season
erjo: Modigs fick förtroende i Linköpings förstakedja fram till de sista två matcherna då de insåg att han inte höll måttet. Bad_Brett var väldigt duktig på att upplysa oss om detta.

Vi försökte göra exakt det du säger, men blev hindrade av att Hästens sponsorer gick in i sista minuten och stoppade en redan klar affär? Vad är det som är så svårt att förstå? Resurserna spelade noll roll i det här fallet.
Kommentera

Sv: Silly season
hk: Finns så många rika människor som är Djurgårdare och vill få sejouren i AS att bli så kort som möjligt. Cashen finns även om den inte kommer ifrån klubbens egna kassa.
Kommentera

Sv: Silly season
erjo: du verkar ha bra koll på bokslutet, hur såg resultatet ut i år? vet att modo gör ett litet plusresultat men hur mycket landade det i?
Kommentera

Sv: Silly season
KB65: Kolla spelarna som redan är klar för Djurgården. Krüger, Brodin, Norman. Ingen i HV är lika bra som dem. Sen har de fått behållit Rensfeld och Lekkerimäki. Snackas om Gustafsson, Claesson och Olsson in på backsidan också och Reideborn in i kassen, så ja. Djurgårdens satsning är mycket större än HV71s. HV tog ju inte ens mer poäng än oss i AS och då hade vi mindre budget än er de året vi gick upp.
Kommentera

Sv: Silly season
KB65: tveksamt att linköping köpte modigs som spets, tror snarare det var bredd för ett eventuellt negativt kval.

Att säga vad vi nästan landade för nyförvärv är ju helt irrelevant när verkligheten är att vi landade en spelare. Och precis som jag sa sket i många spelare pga en pengafråga som i verkligheten inte var en fråga då vi hade pengar kvar och hade slagit ut löven med en bredare trupp. Vad är det som hindrade Modo från att köpa en klasspelare som Powell som man vet funkar och som man hade haft en riktigt bra chans att få behålla i allsvenskan ett andra år om man inte tagit sig upp den säsongen. Är less på alla ursäkter till varför man inte värvade spelare då resurser fanns, det STINKER förlorarmentalitet.
Kommentera

Sv: Silly season
Dr.Krykov: Är den verkligen det? HV71 gick in i säsongen med typ 20 miljoner i spelarbudget och slutade förmodligen på ca 30. Tror säkert att DIF kan gå in med något liknande men finns inget som i nuläget talar för att de kommer kunna strössla lika mycket pengar runtomkring sig under säsongens gång.

Jag tror satsningen som HV71 gjorde kommer stå sig som den absolut största ett bra tag.
Kommentera

Sv: Silly season
Dr.Krykov: Med vilka pengar?
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Det blir annorlunda nästa säsong? Djurgårdens satsning är ju större än den HV gjorde denna säsong.
Kommentera

Sv: Silly season
KB65:
Ja fick känslan av att Gradin höll igen pga HVs satsning. Exv skulle Kelleher ha fått 150 000 euro netto plus summan för att köpa loss man betalade 1,5mille för Powell osv, visst vi kunde mött upp men han tog inte den striden kan förstår det. Tror det blir annorlunda nästa säsong.
Kommentera

Sv: Silly season
Frontschwein: är det marenis du är så jävla missnöjd med som du kallar div 1 spelare?

det är väl klart som fan att absolut ingen på hela jordklotet eller ens utanför jordklotet har tänkt ersätta varken sam eller riley eller bernhardt med en junior, det kommer att värvas spelare som hinken och karlin anser är fullgoda ersättare, så jag vet inte riktigt vad du är så arg över
Kommentera

« · 2347390 · »