1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474578 inlägg · 4078 ämnen

Aik - Modo 2020-12-20

2118233 · » Till forumet


Sv: Aik - Modo 2020-12-20
wolper: Du, Skapare av matchtrådar. Ge oss gärna en ny tråd. Match i morgon,
ny chans att avsluta året bra. Dagens surtråd med ideliga upprepningar bör glömmas bort, liksom matchen. Men i morgon, då jävlar spelar vi hockey i 3 perioder, undviker onödiga utvisningar, gör första målet o vinner
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Rytter:

Varför ska man se det som en pyramid, detta är ju din tolkning och ingen vedertagen tolkning gällande hockey.
Förr byggde man ofta laget kring 1 första kedja ibland 2, sen hade man en kedja för avlastning och en för brunka och spela 0-0, men i den moderna hockeyn finns det ganska sällan en ren brunkarkedja, det finns heller ingen rak lina för avlastning utan man vill ha jämna lag med spets och möjlighet för alla formationer att producera i någon form, därför har man spelare som Olle Liss och Jacke som har bra skott och kan spetsa till deras 3e kedjor.
En kedja består ofta av en spets, en spelfördelare och en powerforward, ju bättre spelare ju högre i hierakin!

Titta på tampa Bay som vann stanleys cup, ett lag utan brunkargäng där alla kedjor kunde leverera.

Sen får jag erkänna att jag faktiskt blandade ihop alla bröder där, såklart ska det vara Tim jag menade, säger inte att han är eller rankades högre än Olofsson för det gjorde han såklart inte men han påvisade väldigt fint spel under i perioder under sina 2 säsonger i Modo och där trodde väl många att han skulle kunna bli en bärande center i klubben på sikt men så blev det inte, i samma veva så hade Max och Joel precis kommit från extremt starka säsonger i J20 samt landslagsspel alltså juniorlandslaget så du slipper fundera över det och man fick också förtroende men behövde mer speltid och lämnade efter 1/3 av säsongen.

Huruvida Rockwood gör fler poäng än Mathias är helt upp till dig att fjanta på med, jag har aldrig påstått någonting om det överhuvudtaget.

Sen ÄR finska juniorlandslaget är ett av deras landslag, eller behövde jag skriva juniorlandslag?!, som du redan visste efter att du förmodligen suttit i timmar och bollat statistik mellan Sointu och Rockwood ellerhur!

Men skönt för jag är också trött på att diskutera med någon som har noll koll, kul att vi är överens om något!
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Bad_Brett: Är det inte Sport77 som sköter butiken?
Konstigt att det inte ska gå att få hemlevererat dock? Är det transportföretaget som ställer till det där eller?

Att ersätta Frank kan ju vara ett ekonomiskt bekymmer just nu? Man är lite snål nu helt enkelt. Kan bli kostsamt.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Bad_Brett: Är dock glad att de lyssnade på mig och lade till en morot till de som köper soffbiljetter. :-)
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Rytter: MoDo har tyvärr tappat det helt. Det känns som att det vilar någon jäkla förbannelse över den här klubben. Jag har berömt dem så mycket och till och med försvaret bristen på satsning med att det är viktigare att vara rädd om ekonomin. Men i ärlighetens namn börjar det mer och mer kännas som att ingen har koll och ingen vill ta ansvar. Kanske behövs det en maktgalen Björn som kan jobba 16 timmar om dygnet och är inne och petar i varenda liten detalj och skiter i ifall folk blir arga på honom...

Självsäkerheten är som bortblåst. Kommentaren till Franks efterträdare var ju utstrålade ju inte direkt vinnarmentalitet. "Mjoo, vi har en del sökande som är duktiga på vissa saker, men vi funderar nu över vilken väg vi ska välja".

2,5 h senare är det fortfarande inte en liten notis om Rockwood på hemsidan.

Ok, man ska ha credd för initiativet med 100-årsboken, men återigen visar det sig att någon inte riktigt har tänkt till. Jag gick in för att beställa bok + mugg, både till mig själv och till familjemedlemmar, men insåg att det var omöjligt att få den hemlevererad och avbröt därför min beställning. Jag hade kunnat betala 200 kr extra för att få den levererad till dörren, men icke. Såhär inför julen har jag hållit mig isolerad för att kunna tillbringa tid med mina föräldrar, jag kommer inte utsätta mig och min släkt för onödiga risker genom att hämta ut paket i julrushen.

De där små detaljerna var MoDo jäkligt duktiga på när det gick bra, men lite spelartapp och en usel säsongsinledning och det känns som 2015 igen...
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Gavelo:

Nej det är inte min tolkning, det är en vedertagen definition. Spets förklarar ju sig själv det är någon som spetsar till laget så man blir vassare och skarpare. Tänk en pyramid, hur stor del finns i toppen/spetsen jämfört med basen. Det du pratar om kring Blomqvist är ju mer bredd eller värvning för att få djup i truppen och fylla en viss roll, han tillhör grunden i pyramiden/bygget. Tror ingen klassar Blomqvist som spets.

Nu visar du noll koll igen.

"En erfaren spelare som spelat i finska landslaget vid flertalet tillfällen"

Han har aldrig representerat finska landslaget däremot juniorlaget. Tänk på vad du skriver om vill att det ska uppfattas rätt.

Är övertygad att rockwood kommer göra mer poäng än honom i allsvenskan, trots att sointo är spets enligt dig. Måste ju vara grym värvning om han som utfyllnad för mer poäng än en spetsspelare.

Men visst Joel var den man skulle satsa på istället för Olofsson, han gjorde grymt intryck trots att han inte ens hade provat på spel i a-laget som du påstod.

Orkar inte diskutera mer med någon som har noll koll och bara kastar ut sig massa påståenden utan grund och har alternativa tolkningar av saker.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Heyerdal: på bortaturnén om nån undrar...
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Tarasov: vi gjorde trots allt 11 mål men släppte till 14 kanske lite mindre om vi inte chansat mot slutet AIK- matchen, hyfsat framåt dåligt bakåt
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Gavelo: två floppar om rockwood är för dålig för att synas på denna nivå som jag tror.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Rytter: Det är du som backar bandet några år och sen gnäller över att jag inte minns allt jag skrivit, ber om ursäkt för att jag har lite andra intressen än att försöka minnas varenda inlägg jag gjort sen 2006.

Och nej du har fel, spets och stjärnvärvning är inte alltid samma sak, Samuel Påhlsson var en stjärnvärvning men ingen spetsvärvning, Jacob Blomqvist och Olle liss är spetsar men inga stjärnor, båda spelar i 3:e kedjorna.

” Så du tyckte att Sointo var spets för oskarshamn, alltså en spelare som skulle in högt i laget, medan Rockwood är en medelmåtta. Vad baserar du detta på? ”

Det är din tolkning som säger att spets ska gå högt i laget, jag anser att spets skall finnas i 3 formationer.
En erfaren spelare som spelat i finska landslaget vid flertalet tillfällen och som större delen av sin karriär spelat i finska ligan bör ses som en stark spelare för en allsvensk klubb och jag tycker att dom meriterna smäller högre än en spelare som bokförts för 15 Ahl matcher.

Nu tänker jag inte lägga mer energi på detta, konstaterar bara att Rockwood värvades som en direkt ersättare till Gagnon, precis som jag sa!
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Spock: Kenta gjorde väl det mot USA i nån träningsturnering på friläge.

Men att som 21åring göra det i en OS-final på straff, när de rutinerade, Näslund , Loob med flera, gömde sej är hockeyhistoria.

Fast Foppas första straff var inte kattpiss heller
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
J F K:
Just det....
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
J F K: Jaha, då var den dagen förstörd....Hade förträngt Nordströms agerande...'jag försvarade mej bara..en ren olyckshändelse'.....Han kunde inte ta en tackllng utan crosscheckade i stället, GRRRRR
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Tarasov: Misstänker att det var när han bröt båtbenet under lockoutsäsongen och som avslutades med att han fick en crosschecking i huvudet av Peter - jag är för feg för AHL - Nordström.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Tarasov: Foppa introducerade väll båtbenet till allmänheten?

Annat exempel :

Det hette ju ett Kenta Nilsson-mål men man kallar det ju en foppastraff nuförtiden.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Spock:
Nu hängde varken med på skämtet eller eventuell referens? Foppas skada eller dyra båt?
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Tarasov: Är inte det omdöpt till Foppabenet?
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Robin Ztorken L: Inte ens under Villes ledning så förlorade vi 4 på rad.

VILLE:
F-F-F-V-F-F-V-F-F

STYF:
V-V-F-V-F-V-V-V-F-F-V-F

Faktum är att vi hade en ganska fin trend sett över lång tid, precis innan Corona-utbrottet.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Rytter: Ni vet att man kan skicka PM till varann? Svårt att hänga med i alla gamla citat o vem som tyckte vad
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
jonsson:
Båtbenet tror jag nämnts lurigt värre.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
J F K: När Sveningsson bara vänder om en gång är det blixthockey, men tappar han inte pucken på blå vid första försöket, ger han det gärna en andra chans
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Rytter:

Slutet på januari för Viklund, längre än jag trodde då.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Rytter:

Där fick vi Rockwood bekräftad. Värvad för att stärka offensiven då vi tappat Gagnon och Heppo som centrar.

Man letar fler förstärkningar men inget sas om vilken position man tittar på.

Kaut och Heppo är inte avskrivna, där följer man vad som händer i NHL och camperna. Antar att dessa är plan A och sedan har man en plan B om de inte återvänder.

Viklund borta till slutet av Januari, Enström och Dahlroth är spelklara igen.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Rytter: Nämen, Rockwood som direkt ersättare till Gagnon, vem hade kunnat tro det?
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Gavelo:

Det är ju omöjligt att diskutera med någon som inte minns vad denna skriver, och som hittar på egna tolkningar på ord.

Ja spets och stjärnvärvning är väldigt jämställda, spetsspelare ska alltså in högt i laget och spetsa till det brukar vara bland de bästa på sin position, en av spetsarna brukar vara stjärnan i laget.

Så du tyckte att Sointo var spets för oskarshamn, alltså en spelare som skulle in högt i laget, medan Rockwood är en medelmåtta. Vad baserar du detta på?

Om Sointo var en spetsvärvning hur kommer det sig att Rockwood inte är det? Han ser ju betydligt mer intressant ut.

Du nystar in dig kring Olofsson, nej det var ingen utfyllnadsspelare, det var en spetsvärvning. Tycker du annat har du faktiskt helt fel och ingen aning vad du pratar om, läs vad Björn tyckte innan säsong i och med värvningen.

""Hellkvist nämner också i intervjun att han ser duon Rosdahl/Olofsson som spelare för en förstakedja. Den spetsspelare de söker ska alltså vara ett komplement till dessa två."

Detta från dig är ju bara löjligt:

"en tror jag att BH trodde väldigt mycket mer på Joel Wahlgren som faktiskt visade fina tendenser säsongen innan när han fick testa på spel"

Bara så du vet så fick inte joel spela något säsongen innan, så björn kan knappast ha gillat vad han sett av honom i hockeyallsvenskan då han inte gjorde någon match. Det var förra säsongen han fick göra debut tillsammans med Max. Ingen av dessa var ens påtänkt för en stor roll i laget och knappast före Olofsson i ranking.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Gavelo: Bara mig det laggar för nåt jävulskt?
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Tarasov: Det skrivs ju som att han hellre sätter upp medspelare än att måla själv vilket skulle kunna vara gångbart för att få igång Svenningsson.
Men vi får se vad som sägs på presskonferensen strax.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Robin Ztorken L:
Ang Rockwood så är det kanske ingen ny Tambellini men jag gissar att ändå är klart bättre än den forward han skickar ut från laguppställningen. Optimalt vore om hans passningsspel sticker men att det i övrigt är ok allsvensk klass så kan vi jobba med honom 1 år till.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Nucky: Så dåliga kanske vi inte är men inte heller särskilt mycket bättre.
Våra dalar kommer oftare, mycket oftare, än våra toppar.
Detta var ju inte direkt vårt första rejäla bottennapp, och våra toppar kommer för sällan.
Detta lag känns som ett som vinner en och torska fyra, finns en anledning till varför vi ligger där vi gör i tabellen.
Vi kan hanka oss fram men bättre än så kommer det inte bli, det är nu bevisat när snart halva serien är avklarad, är inte bara att trycka på knappen så löser sig allt.

Nej, vi behöver värva rejält om vi ska slippa nedflyttning alternativ kval.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Gavelo: 12.00
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Gavelo: 12:00 börjar den:
solidsport.com/modochannel/watch/nyhetsuppdatering-21-12

Vi är helt eniga gällande spelsystemet i stort.
Själv applåderar jag när man försöker anfalla snabbt, men det blir ju väldigt sällan man slår den passningen utan vänder om och krånglar till.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Tarasov: Öppna storplånkan!!
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Nucky:
Ja det hjälper inte att sparka till höger och vänster. Köpa däremot!!!
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Steken84: Jag tycker inte att kämpainsatsen är det stora problemet, visst ser många vissna ut när AIK skyfflar in massvis med mål ganska tidigt men på det sättet Modo spelar sin hockey liknar faktiskt ingenting.

Dålig avvägningar i understödet när Modo forecheckar, väldigt dåligt styrspel i mittzonen och tyvärr för många som blir små och stirrar puck i egen zon, sen har man väl blivit gråhårig av alla dutt och småpass mellan backarna som väldigt ofta mynnar ut i pucktapp.

Sen begriper jag inte varför coacherna tillåter att man ska försöka anfalla så fort man äger pucken, laget är utspritt medans 1 eller 2 spelare skall anfalla mot 4-5 motståndare, måste vara bättre att ta hem, samla laget och anfalla som en enad styrka emellanåt!

När är presskonferensen idag Btw?
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Tarasov: Så dålig som vi var igår är vi inte, men det jag vänder mig mot är att såfort vi torskar några matcher ska nån få sparken.
Sjukt tröttsamt.
Försvaret igår var uselt, men vi spelade på en helt annan nivå innan corona. Visserligen med lånen kvar, men så stor skillnad ska dom inte göra. Framförallt inte i defensiven
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Smurfen:

Det är faktiskt positivt, får ta med sig det.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
jonsson: En stor positiv grej trots deblacet igår så ligger vi ENDAST bara 4 poäng från plats 6 , det kan gå !!
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Trots debaclet igår så ser man ljusglimtar då och då. Tror kunnandet finns där men självförtroendet är i botten. Spelarna ser inte ut att bry sig ett skit hur det går i matcherna.
Hur länge får tränarna säga att vi är på rätt väg men det är många nya spelare och bla bla bla?
Laget underpresterar över hela isen och allt som ofta ser det ut som om spelarna har försäsong om än sämre.
Jag hoppas ledningen förmedlar till spelare och ledare att detta inte är acceptabelt i en klubb som modo!
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Nucky: Ja vi får hoppas att det är en stor del i debaclet. Men nu får det fasen börja bli lite stabilitet och struktur på spelet snart.
Har väl inte tappat tron ännu men nu är det väldigt nära.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
jonsson: Tror det är precis som Styf säger. Man har inte haft möjlighet att träna efter coronautbrottet, blev istället 3 bortamatcher på raken.
Det i kombination med att några säkert är dåsiga efter att varit sjuka.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Gavelo:
Min slutsats är att Peters räddar poäng åt oss i vissa matcher sen har vi Karlkvist som ger oss lite enkla poäng då och då.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Nucky:
Det kan ju vara en effekt av att man inte riktigt räcker till, sedan skall man inte vara 7-3 dåliga men vi vinner väldigt sällan skotten.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Gavelo:

Hoppas laget med staben i spetsen har en ordentlig genomgång om hur jäkla illa det såg ut igår.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
J F K: Precis!
Visst är det nog svårt att analysera matchen direkt efteråt men samtidigt så har det varit exakt samma problem under alla 3 matcher på bortaturnén så nog när Per kunna svarat lite klyftigare.

Försvarspelet har ju varit samma lika hela säsongen, förstår inte varför vi envisas med att sjunka så djupt i egen zon, deras 6e mål när Lindgren och Wallinder backar ner till tekningscirklarna när AIK kommer i ett enmanna anfall... och får skjuta mål är ju helt obegripligt?!

Modo har stora problem över så många statiska delar dessutom:

12 i tabellen
9 i boxplay
11 i powerplay
3e mest utvisade laget
11 i skott på mål
Näst sämst i skott mot eget mål
12 i gjorda mål
6e sämsta laget i insläppta mål
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
J F K: Tycker man blir passiva och inte ligger tillräckligt nära, och förlorar därigenom varenda närkamp. På så sätt har har han rätt, för det är i den änden man måste börja.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Gavelo: Jag kan bli irriterad på Styfs uttalande. Igår handlade det inte så mycket om att förlora närkamper, som att vi spelade med huvudet under armen. Ja, vi kanske förlorade närkamper, men det jag verkligen tycker var mycket allvarligare var hur uruselt taktiskt vi spelade.
Noll försvarsspel. Inga uppspel som fungerade. Noll understöd i forecheck osv. Det blev spretigt och vi hjälpte inte varandra.

Vi hade kunnat vinna varenda närkamp och ändå förlorat matchen. Det känns som att vi inte såg samma match.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Rytter:
Vart i din värld är spets och stjärnvärvning samma sak, förklara jättegärna för mig, jag skrev för (2 år sedan) att Sointo var en spetsvärvning och inte stjärnvärvning, ska du påstå något om andra så se till att du pratar om samma sak!!

Sen vet jag inte riktigt vart Elvenäs kommer in i bilden men jag antar att du försöker hitta liknelser bland alla modos nyförvärv senaste 5 åren för att verka trovärdig, så av den anledningen tänker jag inte ens bemöta det.

Ang. Din fråga, Olofsson var normalt ytter men hade senaste collegesäsongen spelat center, sen tror jag att BH trodde väldigt mycket mer på Joel Wahlgren som faktiskt visade fina tendenser säsongen innan när han fick testa på spel, sen fanns en stor tro mycket på Rosdahl som producerande spelare då han även kunde spela center och trots en tillbaka dragen roll i Shl skulle kunna bidra offensivt. Jellvert har under flera år haft en stigande kurva osv.
Sen har vi Mattias from som sågs som en spelare med mycket potential.
Utöver dessa så har vi karla,JJ, Jellvert, Björka, Lp, och bland annat Hagelin som kom från en väldigt stark säsong i Modo och nog sågs som en toppspelare inför förra säsongen, så med det sagt så tror inte jag att Modo någonstans såg Olofsson som en stjärnvärvning utan som ett oprövat kort och någon som kunde teka bra och bidra i det offensiva spelet.

Okej jag kanske får medge att han innan campen för 2,5 år sedan beskrivs som en spelare med explosivitet och snabbhet under sina år inom college hockeyn!

Och sedan....

”Aaron Gagnon blev inte den förstecenter Modo hade hoppats på och nu letar Fredrik Glader en ny förstecenter, som kan komma att presenteras runt lunchtid på måndag”

– Det är ingen hemlighet att vi letar en center, det har vi gjort ett bra tag, säger Fredrik Glader.

Modo har haft hål att fylla på centersidan. Aaron Gagnon blev en flopp och hängde upp skridskorna och Aleksi Heponiemi, som dock gjorde succé och ledde interna poängligan, är nu på Florida Panthers NHL-camp.

Och efter den här svajiga hösten behöver Modo få in ny kraft och då framförallt offensiven.

Därför letar alltså Modo en förstärkning och enligt Expressen så är det den 25-årige kanadensaren Adam Rockwood som kommer att presenteras, uppgifter som även Allehanda har”


Men som sagt, vi får hoppas att Glader gjort sin läxa för även om vi tycker lite olika så hoppas vi ändå på samma sak i slutändan.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
KB65: Jag tror det är lönlöst. Det fanns ju inte en chans att Hellkvist skulle lämna heller...

Hursomhelst, Björns uttalande var faktiskt ännu kaxigare:

"Hellkvist nämner också i intervjun att han ser duon Rosdahl/Olofsson som spelare för en förstakedja. Den spetsspelare de söker ska alltså vara ett komplement till dessa två."
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Gavelo: Jag förstår fortfarande inte var du får att Olofsson ville ha en nystart? Jag kanske övertänker detta, men låter nästan som att han skulle vara en avdankad 30-åring. Han var klar med 4 år hyfsat framgångsrik college-hockey och tog ett steg vidare. Björn Hellkvist var extremt nöjd den värvningen på försäsongen och var nästintill rädd att någon annan skulle tjuva honom när MrMadhawk bröt nyheten, då allt inte var 100% klart. Tanken var från start att han och Rosdahl skulle bära upp en av 2 ledande linjor.

Tambellini kom in i laget då Hagelin blev långtidsskadad och Wernblom ville få mer speltid på annat håll.
Låst ämne

Sv: Aik - Modo 2020-12-20
Spock: Inte nackdel heller, vad skulle det spela för roll?
Låst ämne

2118233 · »