1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474636 inlägg · 4078 ämnen

Apropå ingenting...

« · 1948925 · » Till forumet


Sv: Apropå ingenting...
Bad_Brett: Jo det kan nog stämma, både ang Robban och självgodheten men i ärlighetens namn fanns den redan när dessa personer skrev här.

Iblan kan jag till och med acceptera en viss sjävgodhet då personerna i fråga besitter mycket kunskap och har god insyn. Men smakfullt är det inte 😁
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
bisterfinnen:

Är inte Hårdrocksrobban och Lumber Jack samma person?

Hursomhelst. Nu kommer jag säkert få en massa skit, men Twitter gör hemska saker med människor. Man blir förblindad av hur många följare man har. Man blir "woke". Helt plötsligt anser man på något subtilt plan att ens egen åsikt är liiiiite mer värdefull eftersom 2000 okända personer prenumererar på att få höra ens åsikter.

Det är så långt ifrån man kan komma med det jag älskar med Internet. Att alla, oavsett om man är självaste Peter Forsberg eller en 11-årig slyngel som tjuvröker och skolkar från skolan, har samma möjlighet att formulera inlägg som blir bemötta baserade på hur substansen i dem - inte hur populär man är i övrigt.

Twitter förstörde allt det där. Man samlar ihop 5000 följare och skriver "Skellefteå-fans luktar bajs" och får 100 retweets. Och sen känner man sig mallig. Och av någon anledning, sofistikerad. Jag menar, vi kan irritera oss över när JFK och Parresurre tjafsar om vem som har mest tränarmeriter, men det är ju ingenting jämfört med de diskussioner som skulle uppstå ifall Twitter-SJW-gänget skulle göra comeback här. Det skulle garanterat bli en smug alert-competition där det tävlas friskt om vem som har flest följare, vem som är mest "woke" och vem som vet mest om ishockey.

När jag skaffade konto till Hockeysnack för över 13 år sedan, så var det för att läsa inläggen från just dessa människor. Idag skulle de troligtvis få mig att säga upp mitt konto. Och det finns så många andra skribenter här som har tagit över den roll dessa profiler hade förut. Men ja, jag saknar Lumber Jack och Wayne Gresky, det kan jag inte neka till. Men överlag är jag glad över att the grand smugness competetion har flyttat till Twitter och att vi kan fokusera på mer konstruktiva diskussioner här.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
pean: Det stör mej inte om folk från andra klubbar skriver, så länge man respekterar varann. Det finns MoDoiter o icke-MoDoiter som skriver skräp, bara att INTE kommentera, men en oerhörd skillnad mot MoDos gamla forum där det fanns folk med oerhörd insikt i klubben. Dock svårare idag, antar jag. Även medlemsstyrda föreningar blir mer o mer slutna.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
bisterfinnen: Ja, det är ganska tunnt med folk som hänger här. Nu har jag själv aldrig bidragit speciellt mycket heller så jag ska inte klaga. Men vad hände med vårt egna forum som fanns en gång i tiden? Klart det är roligt att folk från andra klubbar kommer in och pratar ibland men ser hellre ett stort forum med bara MoDoiter.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hompa90: Min reflektion är hur oerhört saknade de skribenter som numera huserar på Twitter är här på HS. Trist att dom inte finner lust och energi att sprida sina klokheter här längre. Med anti-ambassadörer som de två stjärnskotten i skellefteåboken så är det inte så konstigt.

Poffa
Paddan
Hellge
Hawerchuk
Shinzawai
Wayne Gresky
Knaskamilla
Martin S
Salle
Hårdrocksrobban
Frisco
Lumber Jack
Mikael Uhlin

Säkert med flera
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Det heter bara Slutspelsserien nu.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Tycker inte man ska prata om historia i SHL, som bara har några år på nacken, men SAIK är väl hyfsat med i SHL:s historia? T.o.m Växjö har ju en 'fin' SHL-historia. tacka vet jag elitserien o Division 1 Norra
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Eftersom Löven O Södertälje inte möts mer, så kan båda komma upp i 82 poöng, så visst kan vi missa slutspel teoretiskt. Men, till skillnad från vad du skrivit, är det oerhört viktigt att vara så högt upp i tabellen som möjligt. En tredjeplats ger 3 hemma-matcher o 3 bonuspoäng. En sjätteplats ger 2 hemma-matcher o 0 bonuspoäng. Finns bara ett läge nu, fortsätt vinn o bli så högt upp i tabellen som möjligt. Förresten är väl Meca ett namn från det förflutna? Vad heter slutspelsserien i allsvenskan nu?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Lesky: Självklart så kommer inte Modo och Luleå att mötas i semin, var har du fått det ifrån?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hompa90: Frågar du Hägglund på Allehanda så måste Modo få ordning på sina special teams.. 😆
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Intressant läsning. Hellqvist har toppat formen på laget
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tjena.

En fråga angående era damer.

Luleå vann serien och Modo kom tvåa.

Hur i hela friden är det då möjligt att de möts i semifinalen? Det hade aldrig kunnat ske SHL, så vad ligger bakom det hela? Det är fullkomligt ologiskt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Om vi trasslar oss förbi Meca skulle jag inte alls bli förvånad om vi slår ut IKO eller AIK i bäst av 3..
och då är vi plötsligt i kval mot Mora eller Timrå, och inget av lagen känns omöjligt på något sätt.

Jag tror inte heller detta lag är redo ännu, men ska komma ihåg att man kommer spela med absolut noll press på axlarna. Hur längesedan var det Modospelarna kunde känna så?

Jaja, känns sjukt långsökt men det KAN hända.. :)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille: Leksand skulle ju inte gå upp när dom slog ut oss heller. Det blev ju lite gruseri i deras planer när dom gick upp nästan.

Jag räknar nog inte heller att vi går upp i år. Men det är inte över förrän den tjocka damen sjunger.
Och i vilket fall kommer man bli besviken när/om vi inte går vidare. ;)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille:
Själv är sån att finns det 10% chans för att gå upp så är den rätt god.

Vi har för tillfället 5 rätt spelskickliga backar i laget och tyvärr är det inte givet att vi får behålla alla till nästa säsong. Vi kan ju exv inte räkna med Tobias E fortsätter. Sen är jag lite orolig för vi kan bli av med Karlqvist.

Meca race är dock snårigt
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Ja Gradin var väl riktigt bra i TV-pucken. Hur ser det ut med hans utveckling? Blir det något?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: o Mackes grabb i samma lag, forward
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Styf var riktigt bra i TV pucken när det begav sig. Men det säger väl inte så mkt tyvärr.
Smma med Gradin. Skillnaden på LP och Werner som han spelade med då var väl att han hade storleken med sig.

Men det är jäkligt svårt att sitta och sia i hur 18åringar kommer vara ens året efter.

Se bara på Norlinder. Någon som hört talas om honom innan i år? Och sett honom som ett framtida namn i Modos A-lag?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Från Hörnefors:
Tackar för info.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Det är från taxeringsåret 2018. Det står i artikeln. Alltså är det vad han tjänade 2017.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:
Styf har rätt ok stats i U17, säger kanske inte så mkt men han är iaf med. Blir Turboutvecklong nästa säsong😉👊
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:

Nu känner jag mig gammal. Minns tydligt hur Vilmer var med i ett reportage som sändes under guldsäsongen, känns som jag såg det häromdagen. Han var då 4 år.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:

Härligt backpar i J18. Timmander-svartvadet

Framtiden känns intressant och det är nått speciellt att se ens gamla hjältar och ikoners söner spela hockey. Man blir nostalgisk.

Någon som sett gradin och Styf spela, har dessa någon potential?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille:

Håller med. Vi är ingen utmanare i år, men vi ska se till att ge övriga ha lag en tuff uppgift de matcher som är kvar i serien och meca och skaffa oss rutin.

Säsongen som sådan kommer vara nyttig, vi har haft alla typer av svackor, förlustrader, dåligt pp, dåligt bp, dåligt försvar men vi har lyckats rätta till delarna. Spelarna har lärt sig björn och spelsystemet samt det nya träningsupplägget.

Nu ska vi försöka behålla så många unga vi bara kan för denna säsong har varit nyttig för dem och nästa år ska utväxlingen komma och wernblom, Hedberg, Berglund ska vara ledande på riktigt. Hoppas dom vill vara med på resan.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Ja vi är klara för Meca nu. Känns för jävla bra, äntligen lite "slutspels" hockey igen. Även fast vi går som tåget nu och nästan allt känns möjligt, så är jag dock inställd på att nästa säsong är säsongen vi verkligen kommer gå för en SHL plats. Tror många känner samma. Men ska bli kul och se hur långt vi kan komma iår.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Från Hörnefors:
Deklarationen 2017 bygger på inkomsten 2016 så det ger en indikation på AIK kontakter.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:
Ja vi skrev 3 år med honom, och på den tiden var han nästan vår förstecenter och gissar att han fick ett avtal därefter.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:

Va ingen stjärna?

Jag hörde att Arvidsson var bästa svensk i Nhl, samt att Adam Larsson troligen var bästa back.

Menar du att detta inte stämmer?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Yoda Marklund: Ni är väl fortfarande minst elva säsonger i högsta serien efter oss och här aldrig producerat någon stjärna i NHL än. En hygglig föreningen, men långt ifrån det luftslott som du pratar om.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:

Samarbete med saik, nej tack. Vill inte se våra egna produkter gå dit och efter några månader bli kallade för egna produkter. Räcket att dom har damsugit Västerbotten och Norrbotten på talanger som kallas egna spelare.

Vi ska inte inleda nått samarbete med någon shl klubb, det är att visa att vi anser att vi är en farmarklubb och shl klubben kommer säkert önska att plocka spelare från oss vid behov. Vi är inget pantern.

Vi ska fortsätta på inslagna vägen där vi har god ekonomi och med att satsa på våra egna juniorer. Vi ska försöka hålla dessa kvar en säsong extra och visa att det går att gå till nhl direkt från ha som Dahlén, forsberg, Backlund,Berglund, oel har gjort.

Har vi tålamod blir dessa bra spelare för oss på sikt, kolla på karlström, detta var ingen jättetalang men nu är han en stabil pjäs i vårt lagbygge. Nästa kommer säkert vara OP.

Lyckas juniorerna ta ett steg samtidigt som vi träffar rätt med spets så kommer bra saker hända.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:

SHL har ju bara funnits i några år. Men vi vann SM-guld 78 som första förening från övre Norrland, och vi har flera silvermedaljer från 50-60 talet. Men du kanske refererar till någon slags specialhistoria?

Hur som helst så hoppas jag verkligen att ni kan kravla er tillbax till finrummet där ni hör hemma.

Det funkar inte att satsa allt på ett kort, eller att vara ”långsiktig”. Det viktiga är snarare att bygga upp ett stort intresse runt hockeyn igen och ha tålamod, någon gång förr eller senare kommer det att vara er tur.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Är vi klara för Meca nu då? Finns det någon här inne som fortfarande räknar med att vi kan missa slutspelet? Nu är jag helt säker. Både SSK och Löven kan inte ta 13 poäng ens, men då går vi ändå vidare bara vi plockar en poäng med ett väldigt bra spelschema.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Yoda Marklund: Nu tycker jag förvisso att ni är en rätt historielös förening i SHL, men nog har ni fått flera av de vi utbildat allt. Jocke Lindström, Antos och Wernblom borde ju kompenseras kan jag tycka...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:

Det är svårt att vara långsiktig och bygga trupper i allsvenskan eftersom alla duktiga försvinner uppåt i seriesystemet. Höjer ni intresset och får till ekonomin kan ni ändå attrahera duktiga spelare. Vi i dynastiernas borde fan hjälpa er med ett par spelare med tanken på hur mycket era duktiga spelare hjälpte oss när vi gick upp. Ni borde ha något slags samarbetsavtal med oss att breddspelarna på bänken får matchas hos er.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: 2017 tjänade han 493928 kr plus eventuell pensionsavsättning som inte syns i deklarationen. I SHL är det inte ovanligt att dom har lika mycket i pensionsavsättningar som lön. Vet ej hur det ser ut i HA.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/8wMpKE/han-tjanar-overlagset-mest-i-hockeyallsvenskan

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/stoppar-undan-till-pensionen
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Japp, det var i samma veva som Hanses, Björklund och Molin förlängde med flera säsonger. Angående vad han tjänar så vet jag inte, men har starkt för mig att någon här på forumet för längesen skrev att Ericsson (då) hade högst lön i laget. Låter lite osannolikt dock. Men skaplig lön har han nog iaf.
Så länge han inte sitter på en alltför hög lön är det ingen katastrof då han varit bättre denna säsong än förra. Likväl var den förlängningen ett misstag med facit i hand.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo:

Vi skrev väl nytt långt kontrakt med honom efter han anslöt har jag för mig.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Från Hörnefors: Är det någon som faktiskt vet vad hm tjänar, han fick ju begränsat med speltid i AIK när Modo tog över honom så inte tror jag han har så speciellt hög lön
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Från Hörnefors: tror inte det går att bryta kontraktet utan att det kostar om inte båda parterna går med på det, ska va då att någon förening tar över det o Modo får stå för del av lönen
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Heyerdal: Absolut så måste man väga lön mot prestation. Om man är en av dom som tjänar mest, så måste man va en av dom som bidrar mest annars ska man bort.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Crosby mot Zuuuuccarello på TV10 kl.18
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: ställer mig upp o försvarar Tobias här, i de matcher han spelat sista tiden har han gjort riktigt bra ifrån sig o på förra bortaturnén då vi åkte på dubbla nackskador loggade han mycket istid, "att han inte gör rätt för sig" tycker jag är fel ord att använda svårt att göra det då tränaren inte ger honom istid , han tränar bra , gnäller inte o ställer upp till hundra då han blir uttagen, sen förstår jag tanken att han uppbär en hög lön men ska inte lastas honom
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Tycker iofs att en riktigt bra målvakt får kosta. Så viktig tänk bara på när vi åkte ur.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:

Vi bör ju rimligen fått lös lite pengar också när Carnestad, Johan Eriksson, Elvenes lämnat. Det som är synd är att spelare som Tobias Ericsson sitter nog på en bra lön som han inte gör rätt för, vi måste bli av med denna till nästa säsong för att lägga på att behålla juniorer och spetsa till det. Ifall Hanses lämnar frigör det nog bra kapital och vi borde hitta liknande målis för en billigare peng, även fast han varit riktigt bra på slutet. Men tror nog Lundin gjort samma jobb senaste matcherna för sanningen är att försvaret och laget har skärpt till sig och det är nog största anledningen till att målvakterna ser bättre ut.

Men är glad att modos ekonomi verkar skötas vettigare nu för tiden, trots minskande publik och missad fortsättningsserie har man ju lyckats bygga kapital. Det ska nya ledningen och VD ha cred för.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
WarEvryPractice:
Kollade igenom alla trupper och fram till 07-08 så används de utländska spelarna i princip som krydda. Efter det så ökar antalet dramatiskt.

Skall bli spännande med avslutningen på säsongen, vi har ju agerat rätt annorlunda under säsong jämf med tidigare. Misstänker också att årets trupp är billigare än tidigare års.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Jag tänkte också på slutspelet 1994 då Horava och Hostak var skadade. Hostak spelade dock några enstaka matcher.
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
Någon som vet när Modo senast hade en trupp enbart bestående av svenska spelare?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Oskarshamn förlorade visst med 0-3 mot Västervik, tredje raka torsken för dom. Om vi spelar som idag så har vi en stor chans att vinna mot Oskarshamn på onsdag.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo:
Håller med dig till viss del men då det värvas utan att det finns ekonomi för det och måste skicka spelare under säsongen bara för att det ska finnas pengar till löner mm är det lite väl oseriöst, men Du har en poäng i det Du säger!!
Kommentera

« · 1948925 · »