1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479942 inlägg · 4078 ämnen

Apropå ingenting...

« · 2091764 · » Till forumet


Sv: Apropå ingenting...
Lönetaket för statlig ersättning är 44 000 kr
Det statliga stödet för korttidspermittering utges endast för lönedelar upp til skiktgränsen 44 000 kr. Lönedelar som ligger ovanför skiktgränsen ska också minskas med 4, 6 eller 7,5 %.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rallarn: Sponsorerna kommer knappast att mangrant ställa upp och att C-more skulle efterskänka pengarna är ju knappast troligt så där har du en poäng. Det är alltså minskade intäkter.
Men att inte utgifterna skulle minska förstår jag inte hur du får det till.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
wolper: berglund!!😍
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Supertrött: Tänk på hur sponsoravtal och tvavtal kommer upphöra, sen betala löner 3-6 månader utan intäkter + fasta kostnader. Jag tror inte det är så lätt att bara dra i handbromsen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
KB65:
Ja taket är kring 45 tkr månad.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Från Hörnefors:
Klubbar har haft god tid på sig att bygga om en bra ekonomi, det finns ingen anledning att leva ut hand i mun med de intäkter de haft. Småklubbarna kan jag förstå att de har de tufft.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Från Hörnefors: Tjänar inte SHL mindre på permitteringarna, finns väl nåt sorts tak på utbetalningarna?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Från Hörnefors: Nästan alla lag permitterar, så om MoDo fortsätter som dom har gjort hittills så kommer truppen kosta 8 miljoner i stället för 13 miljoner. SHL tjänar mycket mer på permitteringar p.g.a högre löner.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rallarn: Klart det reducerar kostnader. Kommer ju inte vara så att man fortsätter betala spelare säsongen ut.
De blir permiterade och uppsagda i slutänden. Personal runt om kring likaså.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Axle San: Kommer konkurserna i december så kanske det ändå blir 4-6 regionala divisioner till slut. Mindre reskostnader och större och hetare intresse för våra hockeyfans. Ligorna kanske på riktigt börjar fokusera på svensk hockey och går ifrån Loob-typerna och kotlettfrillor som skiter i oss fans.
MVH / Costanza, sist i den andra serien :-)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L: Att lägga ner och sluta spela matcher reducerar väl dock inga kostnader utan reducerar bara intäkter, kan väl aldrig vara så bra.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L: 300 är ju bara början om folk sköter sig så kommer det trappas upp eftersom.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L:
HV71 klarar också sig
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Werner: Ja problemet blir ju när några klubbar konkar, då kvittar det hur mycket pengar FBK har förstås.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L: 26 hemmamatcher
De har ett eget kapital på 116 miljoner, visst blir problem med likviditeten men de överlever
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Axle San: Inte ens dom, tror du dom skall kunna spela över 50 omgångar och slutspel utan publik?
300 sittande men garvar läppen av sig :-).
Det kommer kosta lagen stora negativa kapital med kk som följd och när väl pandemin lagt sig finns det inga lag kvar...

Kommer aldrig ske...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Axle San: och fbk ska då möta?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L: FBK kan klara det
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
JoseGonzales: Så du tror att 300 sittande kommer att förändra något??
Inte en enda klubb överlever december, om det inte blir fullt publikinsläpp, varken SHL eller HA-klubbar
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
wolper: Jag fick ju snabbt och brutalt äta upp allt bra jag tyckte om vår meriterade trupp från NHL, KHL, AHL etc. Håller ändå fast vid att det är ett genomtänkt lagbygge med tanke på alla tråkiga tapp. Där är jag inte orolig. Problemet måste ligga i val av spelsätt, strategier och samarbete mellan truppen-Glader-Nieminen-Styf-Omark. De kan ju för fan inte dra åt samma håll nu. Någon eller några måste ha spårat ur.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: jo känner tyvärr risk för det med.frågan om de kan skylla på dålig ekonomi nästa säsong med då. Går mer och mer mot att de får sin stängda liga. De är ju lika fula i år med då ifall de ändrar spelreglerna mitt i säsong. Men riksidrottsförbund har ju klarlagt att de får ändra spelreglerna hur och när de vill. Proffsigt👍 jaja man får väll vänta och se. Hoppas modo kan hitta den felande länken och få ordning på detta😊 nyfiket och veta om vi har någon riktig ledare i laget som manar på. Någon förebild
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
wolper:
Det är min spekulation då det är pressade ekonomiskt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Axle San: 394 i snitt hade dom senast i hockeyallsvenskan. Vet inte om folk vallfärdade dit förra säsongen, men hittar inga siffror
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: har shl råd att tappa cmorepengarna? Kan ej läsa artikel eller menar de att de skall stänga ligan bara för andra året irad?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Knafus: Det låter så enkelt, men är inte det. Många av spelarna som misslyckades innan Kentää kom var bra ifjol under samma tränare. Det är så mycket mer komplext än så. Det var ju också så att Löven själva sa att man skulle spela samma spel de två senaste säsongerna under Fagervall, men lyckades bara säsong 2.

Jag tycker helt enkelt att många förenklar saker och tror att det bara är en eller möjligen två parametrar som påverkar. Det är så mycket mer komplext än det.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Nja, 600 brukar de ju ligga på
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
JoseGonzales: VooDoo fungerar....
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Tur det inte var krav på 300 i publiken, då hade Pantern fått börjat om igen
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
JoseGonzales:
Det vart ju trevligt och bra för småklubbarna.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L: Det kommer inte ske. 300st i sittande publik OK nu från regeringen. Det kommer gå åt det bättre.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L: 300 pers sittande ok nu, gäller från 1/11
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Ja, det är nog den enda rimliga lösningen, samma väg för HA.
Det är bara att lägga ner så det finns några klubbar kvar efter pandemin.

Nu kommer match på match att skjutas upp och spelas vid andra tillfällen, så här går ju inta att ha det, inte kul för någon.
LHC fick visst sina två nästkommande uppskjutna.
Nix, detta är lika bra att lägga ner på en gång, tyvärr!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Spot-on av Leifby!
Angående hockeyns corona-hantering.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Ja, Widebro har nog koll på detta ner till varje krona varje vecka. Detta håller inte länge till. Brynäs snackar om -41 miljoner och då har de Cmore-stålars. Glöm inte omformuleringen att fokusera på "överlevnad" för att få statligt stöd. Fokus på att behålla junior- och damhockeyverksamhet finns med i jämställdhetsformuleringen i samma utskick.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Heyerdal: Jag får flashback till när Löven värvade in många nya spelareför två-tre år sedan. SHL rejects som skulle glänsa i HA sades det och alla kedjor skulle vara ett hot och liknande. Man skulle spela ett strikt försvarsspel och med hög fart i offensiven. Det visade sig att spelarna som på papperet såg hyggliga ut inte var ens nära att klara av att hantera en sådan spelidé. Det var virrigt och långsamt utan några som helst linjer i spelet. Fagervall coachade. När Kenttä kom in plockade han in spelare som var skickliga på riktigt och som han tänkt in roller åt liksom sålt in dessa roller. (som jag förstått det i alla fall). Resultatet var att man i stort spelade som man hade tänkt. Fagervall coachade även denna gång. Det påminner delvis om MoDo i år förutom att vi inte haft något tränarbyte. Men å andra sidan så klarade Fagervall av att coacha ett lag till tidernas säsong i HA när han hade fått in bra tillräckligt bra spelare. Han och Kenttä säger att de hade samma syn på hur man skulle spela.
På Viaplays hockeypod pratar Grankvist och Södergren om just detta att MoDo inte har tillräckligt bra material till att spela det spel som de vill spela och att det inte nödvändigtvis är Villes fel. Det kan även vara så att MoDos spelare är fullt dugliga men inte fungerar i de roller de har fått.
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Med risk för att låta egoistisk(för Modo)
ser jag gärna att man spelar juniorerna ganska sparsamt och istället siktar in sig på att de kan ta plats och verkligen bidra nästa år.
Risken är annars att Strömgren kommer upp och gör succe ett par matcher, han får massor med istid osv, så står IKO, Frölunda och Luleå där och slänger dollarbuntar på honom dagen efter..
Självklart ska dom få prova på och spela i A-laget nån match, men sparar gärna på dom till nästa år.
Det är de etablerade spelarna som ska vända det här.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
KB65:
Ja tycker att vi har plats för en av de 3, vem man väljer kan få bero på vad man hittar.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Håller med på allt, förutom att jag är partisk till Åhström och ser hellre honom i truppen framför LP.
Tror Tjernström kan bli en extremt nyttig spelare framöver, men det finns inte riktigt utrymme för han att blomma ut nu när allt går så dåligt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:
Jag ser gärna att man behåller spelare mellan 22-27 särskilt om de visar nåt tidigare och har en uppåtgående trend över tid. Så vill helst inte skeppa Olhaver/Aagaard/Sveningsson eller ens Öhman.

Däremot Tjernström han kommer inte bidra med så många poäng framåt och håller inte för allsvenskt spel. Där vore tom bättre man behållit Anton K. Flytta in Hägga kör
Sylwander-Hägg-Olhaver de kommer bidra framåt då och då. Max mår bra av Div 1.

Åhström är med för han anses platsa i andralina och skall på något sätt styra andra PP. Det har vi inte sett så mkt av hittills, framförallt inte i proportion till istid. LP vet alla att jag gillar så kommer inte tjata om honom.

Så börja med att skicka Max, även Åhström. Upp med Strömgren för att se om han kan skapa nåt och en ny plus låna Jeppe O
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Precis, jag vill inte dra för stora växlar av någonting. Allra helst när det är vad jag tror ett längre led till källan. Det finns kanske folk här som har säkrare källor dock - varför min fundering.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Majbrasan:

Problemet när det går dåligt är att varje liten sak förstöras för man vill så gärna få en enkel förklaring till varför det går dåligt, ju enklare den är desto bättre för då finns en enkel lösning.

Att man inte är överrens eller drar jämt med alla är naturligt, så är det på en vanlig arbetsplats också. Men det viktiga är ju att man respekterar varandra och att man får tycka olika och man behöver inte vara bästa polare med alla, men de stora problemen börjar ifall respekten för varandra har försvunnit, då har man snabbt en grupp som tar energi istället för att ge energi.

Så beroende på vad du hört är det antingen uppförstorat eller så är det värre och vi har stora problem i gruppen och då ska vi börja vara oroliga på riktigt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Det är ingen som hört något om hur det låter "därinne" (omklädningsrum/ledning)? Jag har hört någon liten fågel kvittra men jag känner att jag inte är i en position att bedöma och värdera säkerheten i den källan. Det är via proxy och jag gillar inte viskleken.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Heyerdal: Tråkig, diciplinerad, finsk landslagshockey borde ligga i blodet för Ville.
Värva in någon till för att få en riktigt stark pp kedja bara, sen vinner vi allt på kontringar och pp!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:

Eller så har man lite samma strategi som tidigare år, man börjar med juniorer för att se ifall dessa håller och har tagit steg från föregående säsong. Tidigare år har det varit Wernblom/Åhström/LP/Karlström/Pettersson mfl som fått börja i laget, sedan beroende på hur det gått för dessa har man sedan lånat ut/skeppat dem eller satt dem på bänken.

Kan vara en sådan tanke nu också, man ger de chansen och ifall de inte håller så tar man in en ny forward, var väl så ifjol Tambellini kom in när Wernblom lämnade.

Åhström tycker jag tagit steg sedan sist, LP står tyvärr rätt still hos oss, han varvar bra matcher med rena bottennapp, har bra sekvenser i matcherna där han skapar för att sedan i efterföljande byten spela slarvigt och ge bort puckar. Han är otroligt rolig att se på när det stämmer men man blir så frustrerad på honom, man vet ju att han har kunnandet att hålla puck och spela så mycket smartare och enklare så man blir förbannad när det fortsätter i samma stil.

Olhaver är en besvikelse såhär långt, jag hade hoppas på en riktigt tuff och tung spelare som skapar ytor åt övriga och aldrig förlorar en sargduell, men just nu spelar han som han är 170cm och 70kg tung och med händer av bly. Vi får verkligen inte ut något av hans spetsegenskaper. Frågan är ifall han bara är i en rejäl svacka eller ifall han inte passar in i vårt sätt att spela. Såhär dålig var han inte förra året.

Jag skulle kunna tänka mig två nya forwards istället för LP och Olhaver, dessa ska vara kreativa spelare som kan göra skillnad framåt, minst en av dessa ska vara en högerskytt, de ska in högt upp i laget och kriga om platser i 1/2 kedjan.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L:
Hittar vi en bra högerskytt kan jag att bra första PP
Gagnon
X Svenningsson - Hepo
Wallinder

Skulle sättas Corrado på till vänster här, skottvillig men för långt avstånd hittills
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L:
Helt uppenbart lyckas in tränartrojkan få ut ens medel av materialet, så börja med att rensa där Ville nr 1 han är förseman.

Tror också att vi överskattat materialet rent generellt, det behövs en forward med speluppfattning in och en med lite eldkraft.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L: vi klarar inte att spela den offensiva Hellkvisthockeyn för närvarande tror vi får göra som vissa andra lag och prioritera försvaret i första hand, visserligen blir vi hårt nedtryckta även nu men mycket beror på alla utvisningar vi drar på oss, AIK sköt 11 skott på hela matchen i går mot Väsby, vann med 3-0...men vi har inga som kan göra mål heller så att spela 0-0 känns komiskt
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Heyerdal: Intressant och rent hypotetiskt, vad händer om vi lyckas göra tre-fyra plattmatcher till på samma nivå som de inledande sex???

Skapar noll och utan linjer i spelet, man undrar?
Säger som Hägglund, det är ju inte tabellplacering och uteblivna poäng som oroar det är ju hur spelet sett ut.

Själv tänker jag att vårt spelarmaterial inte är så här dåligt som tabellen visar och hur spelet sett ut, det är något annat...frågan är vad?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Costanza: Ser att Kik tar in en meriterad NHL-back, Jacob Larsson, intressant se vilken väg Modo tar nu, vi fastnar snart i botten, Modo o Väsby...
Kommentera

« · 2091764 · »