1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478930 inlägg · 4078 ämnen

Apropå ingenting...

« · 2131955 · » Till forumet


Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Jon ändrar sig i träningsrapporten. Rockwood är center mellan Svenningsson och Aagaard.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Mkt är kopplat till ens personlighet när det kommer hur personens påstådda kompetens ger sig uttryck.
I sammanhanget kan nämnas att det teoretiseras att vår hjärna har en urgammal funktion att filtrera kunskap i rent överlevnadssyfte. Detta tror man är ngt vi bär med oss även idag sas.
Människor som är sämre på detta har också lättare att bli utbränd.
Denna funktion genomsyrar människor när det gäller allt ,inklusive hockey.
De som kan ha ett öppet sinne och filtrera klokt blir i regel framgångsrika på sikt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:

Kedjorna på träning:

Karlkvist-Niederbach-Harju
Sveningsson-Aagaard-Rockwood
Sylwander-Jellvert-Tjernström
Strömgren-Nordin-Lindewall

Det ser väldigt tunt ut inför löven matchen. Vi spelar alltså 4 unga oerfarna spelare bland forwards och 2 bland backar.

Poäng i dessa två matcher känns som ett mirakel.

Sedan gillar jag inte hur man resonerar kring första och andrakedjan. Jag vet inte vad som motiverar att ha Niderbach i första, han är duktig med puck och slår inte bort mycket, men han har knappt hotat framåt i offensiv zon under sina 3 matcher. Hade hellre sett Rocky som center där och Niderbach i andra och Aagaard på en kant. Rockwood kan slarva men han är ett rejält hot framåt och det ska ju vara förstakedjans primära uppgift.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
M Horava:

Öhman är så svår att placera, varje gång man tror att han är på g så faller han bakåt sedan ihop. I förra matchen var han grym för att sedan sälja sig billig på ett av målen.

Om han kunde hitta en högre lägstanivå istället för att göra 2-3 kanonmatcher och sedan 8-10 kassa så hade han varit en stor tillgång.

Men ser gärna att man fortsätter ge honom chansen i PP med Karla och Rocky då dom hittat ett fint samspel. Sedan kan Boivin gå in i andra PP istället för Wallinder.

Men som du säger han har varit lojal och kämpat under sin tid hos oss och verkar inte ha gnällt på utebliven speltid, unnar honom framgång då man vet vilka kvalitéer han besitter.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:
Jag hoppas att Boivin är på den nivån att bara kan ta pucken och åka in off zon, vi skulle verkligen behöva någon kan kontrollera pucken så laget får andas.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: såsom Öhman spelat det senaste är han given i PP enligt mig. Det är Såå kul att han verkar börja komma till sin rätt. Ett hyfsat angenämt problem att han släppt sargen och kommit in i matchen. Älskart!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:

Nu något annat. Från träningen idag ser vi ut att formera oss enligt följande med Boivin.

Corrado-Boivin
Wallinder-Dahlrot
Öhman-Enström

Styf ser ut att vara sjundeback.

Viklund på is innan och i början på träningen, men lämnade sedan när det drog igång på riktigt. Mikkelsson i grön tröja och inte spelklar.

Borde betyda att Styf är ur laget när Mikkelsson är tillbaka, när Viklund är tillbaka antar jag att det står mellan Dahlrot, Öman och Enström att vara sjunde. Sedan ska det ju in en försvarare till som jag fattade Glader.

Ska vi gissa att man plockar bort Wallinder från PP och kör med Öhman och Boivin i var sin uppställning?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Sven Tuta:

Nej vi har ingen aning, och troligen är detta det alternativ som fanns. Speciellt ifall man vill ha tid att göra rätt rekrytering för nästa säsong.

Men det ena utesluter ju inte det andra, verkar vara fult att tycka att Styf inte har kompetensen och är fel man på fel plats. Att han sedan kände sig tvungen eller att det inte fanns alternativ ändrar ju inte på detta.

Det är liksom två helt olika saker, det är inte en förmildrande omständighet eller ett försvar mot hans hockeykunnande att säga att han tvingades in i detta eller att han har hjärta och ville ställa upp. Detta ändrar ju inte det faktum att han inte verkar ha kunnandet och personligheten för att leda ett lag.

Jag kritiserar inte Styf för att han ställde upp i detta läge, det tyder på lojalitet, det jag kritiserar är mer styrelse och ledning som satt oss i denna sits och att Styf är på fel position. Tyvärr går detta ända tillbaka till rekryteringen av Ville som slog helt fel, av allt det fantastiska vår ledning från Glader och uppåt gjort så är nog detta det enskilt största misstaget som förstört vår säsong. Är ganska säker att med en annan tränare och samma trupp och trupprotationer hade vi i alla fall varit ett stabilt lag runt plats 8-6.

Det man däremot kan kritisera Styf för är hur han nu agerar i denna situation, han verkar inte ta hjälp utifrån. Varför inte bolla idéer med andra i klubben eller andra hockeykunniga, borde finnas många erfarna i övik som vill ställa upp. Varför inte helt förkasta spelsystemet och ändra när vi helt uppenbart kört fast, varför inte ge laget stabilitet genom att hålla kedjor intakta, varför inte ta in en mental coach osv. Det är saker han själv kan styra över och föreslå oavsett om han är där för att han måste, för att han känner sig tvungen eller är där av fri vilja och vill ha jobbet. Är han fel man på fel plats så måste han ju vara så prestigelös att han faktiskt tar hjälp av andra istället för att lägga allt på egna axlar och tro att han själv ska vända detta för att vara en bra kandidat för nästa års huvudtränare.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Sven Tuta: Tyvärr hamnar han nog i den högra delen av Dunning-Kruger-kurvan, dvs hans arrogans är ett resultat av hög kompetens...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Vissa bitar stämmer in bra på en viss tränare, kittlar bra
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Bad_Brett: Jo, jag var med om att göra en stor rekrytering av ett antal människor på en kort period för ett projekt.
Vi hittade en med för uppdraget fantastiskt CV och anställde honom och några andra.

Det visade sig att den personen med det bästa CVet var absolut sämst. Han verkade vara riktigt bra på att bli rekryterad, men faktiskt inte alls särskilt bra på arbetet. Efter ett halvår så sade han upp sig för att han blivit headhuntad till ett mer prestigefullt jobb med mer betalt.

Jag träffade honom några månader efter det och han beklagade sig. Han hade hamnat på en positition där han inte alls var lämpad och där trivdes han inte alls.Att han inte skulle passa där förstod vi direkt, men vissa verkar helt enkelt inte förstå vad gränsen för ens kunnande går.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Vi har ingen aning vad som händer i kulisserna. Dessutom vad fanns det för alternativ?
Inte så jäkla enkelt att köpa varm korv med bröd ute på kalfjället. Men, håller med att man måste inse sina begränsningar, tar man ett uppdrag som är över sin kompetensnivå så kan ens karriär vara förbrukad ( gäller inte politiker, där räknas det som en merit)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Bad_Brett:

Detta stämmer ganska bra med min bild också. Att bli en ledare eller framgångsrik chef, det bygger på erfarenhet och personlighet. Visst det finns stjärnskott som kan göra gott jobb vid ung ålder, men för de flesta gäller att man måste ha personligheten, egenskaperna sam en viss erfarenhet och mognad. Ju större roll och ju mer ansvar ju mer av detta behöver du.

Vill man då bara framåt så kan det gå för fort och just detta att man visar driv och självförtroende lurar det som tillsätter positionen. Det kommer gå fort att nå sin inkompetensnivå.

Finns väl något citat från teori som också säger "I en hierarkisk organisation kommer varje anställd att befordras till sin inkompetensnivå"

Det finns inget sätt att veta detta påförhand, men jag tror tyvärr att Styf har nått dit och blivit befordrad till sin inkompetensnivå.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Bad_Brett: Intressant, man kan även se detta fenomen bland hockey-supportrar. Ju mer man gapar,trampar ner på andras åsikter(som alltid är felaktiga) och framhäver sej själv , desto mer övertygande blir man(till en viss grad). Om man dessutom framställer sej som viktig person i företaget man jobbar på och påvisar en erfarenhet andra minsann saknar, då når man nog målet att bli en usel mellanchef. Men för att nå till toppen krävs mer än skitsnack. Tolkade jag dej rätt nu?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: öppet ett tag till. Svar på tal iallafall om att de söker huvudtränare för nästa år. Säger även att styf är med i den listan. Men känns mest för att inte såga honom. Hoppas vi klarar av att avsluta säsongen säkert nurå och att vi hittar en bra tränare som kan stanna länge och inte får psykbryt och drar när pengaplånkan plockas upp med tillhörande starksprit och "låtsasnärmarehemlängtan" med dos av sug för att träna en fuskförening. Tror ni styf blir kvar som assisterande?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Jag har nog aldrig sagt att Styf inte vill vara huvudtränare. Men jag tror fortfarande att han i en akut situation kände sej 'tvingad' att ställa upp. Utfallet blev inte lyckat, men har full respekt för personen ändå.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: “The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.”

Det ligger väldigt mycket i detta citat. Nu menar jag inte att Styf är korkad, men någonting som arbetslivet har lärt mig, är att det här med att chefer i filmer och TV-serier ofta är helt vilsna och okunniga, inte är taget ur luften.

Detta fascinerar mig något oerhört. Min teori är att Dunning-Kruger-effekten (se bild) stämmer oerhört bra. Personer som tidigt har som målsättning att få ledande roller, lägger sällan den tid och energi som det krävs för att uppnå sann kompetens, vilket leder till den olyckliga kombinationen av bra självförtroende och låg kompetens. Vad som gör det hela ännu värre är att det självförtroende dessa människor utstrålar, ofta skapar ett en falsk trygghet hos högre chefer som tror att dessa har stenkoll på läget.

Nu blev detta lite av ett sidospår och jag har ingen aning om detta stämmer in på Styf eller inte, men jag tror att detta är en vanlig förklaring till varför vissa aldrig tycks inse sina begränsningar.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
M Horava: Jag vet inte, spekulerar bara, men tror det är svårt att tacka nej när vi för hundraelfte gången på några år inte har förtroende för huvudtränaren..

Får man frågan och förtroendet i läget Modo befann sej i, är det nog svårt att säga nej. Men som sagt, vem vet.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Modano: Har noterat det i min lilla dagbok. En sympatisk person, oavsett.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
M Horava:

Spot on! Brinner man för en klubb eller företag och man blir tillsatt eller tillfrågad till en tjänst som man inte klarar av och där man skadar klubben/företaget har man hjärta ifall man säger "tyvärr jag är inte rätt för denna roll, men jag kan ta denna roll istället", det är riktigt hjärta. Men samtidigt är det nog många som vill göra karriär och tidigt hoppar på nästa högre roll som man inte är mogen för än. Sedan är det ju krasst så att alla har olika personlighet och egenskaper, vissa blir aldrig chefer, vissa stannar som chef på lägre nivåer medan vissa klättrar uppåt och blir tillslut VD eller liknande. Det har inget med hjärta och att ställa upp, det har med personlighet och kompetens att göra.

Jag tror också att Styf vill ha ett huvudtränarjobb, det är väl bara Puffe som tror att han inte vill ha det och Glader har hotat Styf till att ta jobbet.

Tycker ledarstaben ska sätta sig ner tillsammans Piva, Urban, Styf, Eriksson och Glader och diskutera ifall man ska göra förändringar. Ska man låta Piva ta över huvudansvaret eller är man fast i denna lösning och får ha som mål att rädda säsongen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Ja, det är väl det som är en nackdel med lagspelare. Man är så hårt drillad att göra allt för laget att det inte finns att svara "nej" ibland. Jag är själv en sån och har med åldern insett att offra sig för laget (spela skadad exv.) inte gagnade laget på lång sikt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
M Horava: Man måste ha klart för sig att det kan vara en taktik från Styfs sida. Kanske vill han ha jobbet som headcosch och gör sitt bästa för att behålla det, samtidigt som han utåt säger sig vara prestigelös.
Då slipper han en eventuell prestigeförlust om han behöver kliva av.

Man ska alltid ta sådana där utspel med en nypa salt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Jag köper faktiskt inte ditt resonemang. Om det skulle vara så att Styf är nöd och tvungen att vara Head Coach och egentligen inte känner att han är rätt för jobbet: -Då skadar han ju klubben ännu mer genom att säga "ja". Det ansvaret och Modohjärtat har han väl?

Sedan undrar jag varför alla utgår från att Styf inte vill ha jobbet. Har någon frågat Styf och vet detta eller är det bara spekulationer?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Bad_Brett: Är väl dax att presentera nyförvärven man pratade om, eller anländer de lagom till nedflyttningsserien drar igång?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Glädjande är dock att jag drömde att Boivin sätter en kryssribba-in i debuten.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Haha ja han var ju med på resan med A Johansson vart där i 5år och alla Timrå supportrar älskar han som spelare Styf Styf Styf dåna från klacken.Blir lika dant när sonen skriver på för Timrå Styf har sitt hjärta i röd vit dynamit
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nucky: Karlin vore askul att få se träna er,
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
wolper: Ja, han hoppas jag blir kvar, stort hjärta för MoDo. Men han tog ansvar och tog på sej en roll som inte passar honom, tror jag. Lite fel att han ska få all skit. Men experterna vet nog bättre.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: jo känns lite som att styf är en nödlösning och fick svåraste möjliga läge att börja på samt inte redo. Ställde upp för att modo skall få en billig lösning. Men lite väl svår uppgift för honom speciellt med helt nytt lag. Hoppas vi kommer kunna ha någon annan uppgift åt honom framöver för verkar ju väldigt driven för föreningen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Minns Aronsson hade en katastrofmatch hemma mot Tik. Sen försvann han. Trodde han skulle bli en toppback. Riktigt bra spelsinne.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:

Jag saknar Kaut. Han hade alla attribut vi söker hos en toppforward.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:
Jag tycker inte Max/Lindewall/Strömgren skall vara bland 12 forwards som spelar, möjligtvis en av dem men inte 3 samtidigt särskilt i det läge vi är i. Sen vet vi inte om vi får behålla Niederbach hela säsongen. Vi kan kolla in Max om det är nåt för framtiden också. Utöver det så verkar Hägga/Åhs vara indisponibla ett tag och jag vill inte ta några risker utan en vuxen trupp, inte för att nå topp-6 utan för att undvika 13/14.

Nuläget
Karla-Rockwood-Harju
Sveningsson - Niderbach-Aagaard
Sylwander - Jellvert- Lindewall
Tjernström- Nordin - Strömgren

Tunt, dessutom kan Niederbach lämna närsomhelst. Hoppas Boivin är en Karlkvist på denna nivå.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Jo, men Styf står ju där för att han är nödd och tvungen. . Han offrade sej för MoDo, kunde inte säga nej, inte rätt man, men tycker bra om han för att han 'ställde upp'. Han mår nog inte bra
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe:

Nej det handlar inte om att säga mycket, det handlar om att säga rätt saker. Lyssna på intervju med valfri ha tränare ta Karlin eller Falk och jämför med en intervju med Styf så förstår du vad jag menar.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:

Är detta en spelare för i år? Är ytterst tveksam att en 21 åring med tveksam produktion är den som ska stabilisera vårt spel och göra oss vassare.

Vi har redan Niderbach och han känns vassare.

Ska vi in med något så ska det vara spelare för toppen. Vill se oss avsluta säsongen med.

Karla-ny-ny
Harju-Rockwood-svenningsson
Aagaard-Niderbach-Ohlsson
Sylwander-Jellvert-Lindewall/Hägga

Åhström/Strömgren/Max som extra.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe:
Gör det, kolla hur det går för Tobias Aronsson lite nyfiken, tyckte han var bra med pucken men tunn.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L: Dom knappade bara in med en poäng, och dom har tre matcher fler spelade med. Det viktiga var att KIK förlorade. Men håller med om att Toker måste agera nu, för annars kommer nyförvärven missa massa matcher innan dom kan spela. Som med Boivin. Nyförvärven hade gärna fått komma igår.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Fast Sandlin var ingen pratmaskin. Styf känns mer framputtad o tvingad att stå där.

Apropå eventuella tränare. Paananen i Västerås känns ganska trygg och odryg
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:

Sett lite matcher ikväll och lyssnat på efter match intervjuer med tränare. Det som slår mig är hur proffsiga och kunniga de framstår jämfört med vår Styf. Nicklas Falk är ju ett föredömme där, analyserar klokt och ger bra svar.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Har lite connections till Mariestad, Harald får övertala han.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe:
Ja faktiskt, men antar att det blir Karlskoga och de är ju inget SHL - lag. Dålig juniorverksamhet också
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Spjutkastarens son?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:

Tror detta kan vara ett framtidsnamn. Det som oroar mig lite är ifall det är rätt för oss i det läge vi är. Vågar vi chansa eller behöver vi rutin från någon som varit med i ha ett tag.

Andra frågetecken är ju hur länge han kommer bli kvar om det går bra. Familjesituationen är ju ett annat problem, var ju den officiella anledningen till att han lämnade khk.

Men visst verkar vara ett spännande namn som många pratar om men vad han står för som tränare och spelidé mm har jag dålig koll på.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe:
Min HV kompis tipsade om Max Wennlund föresten.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Japp :-)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L: Fast, vi är nära SSK då...

SÅ LÄNGE DU INTE SKRIVER MED VERSALER ÄR ALL LUGNT :)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L:
Tar de 20 raka tänker du😅😅. Förresten visst hade vi haft nytta av olhaver nu va?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter: Aj faan , Väsby vann !!! Nu får nog Toker börja agera och förstå att varken Väsby eller KIK kommer förlora återstående matcher som är kvar!!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Tack för konstruktivt inlägg. Kom att tänka på Wolfgang Pichler. Han kan nog styra Modo med, haha. Hade ingen koll på denne Horsky alls faktiskt, men Vimmerby är ju t.o.m i en serie under MoDo
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe:
Jag går mest på Sanny här, samt att jag får respekt för någon som flyttar till ett annat land lär sig språket och jobbar sig uppåt i hockeyhierarkin. Örebro J20 och nu Vimmerby. På något sätt vittnar det om karaktär. Mer kött än så har jag inte på benen.
Kommentera

« · 2131955 · »