1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479916 inlägg · 4078 ämnen

Grishockey 2020

2044494 · » Till forumet


Sv: Grishockey 2020
Costanza: Vi får hoppas på det bästa.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Axle San: Så fullsatt med hejande tomma stolar som i Skellefteå. Det ger ju frukt nu, ligger tvåa....
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
udden: Det hänger på en skör tråd och det är nog bara en tidsfråga innan stora evenemang körs utan publik eller ställs in.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Golden boy : Lite Coronavirus är väl inget för en Modoit att rädas över..däremot bör ni va rädd för Cannataviruset.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Golden boy : I Stockholm har dom haft Corona viruset ett tag och där spelas det hockey men klart folk är oroliga då det är ett dödlig virus som sprids via hejarop och skrik och nysningar mm ,,,,
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
jonsson: Corona nu även i Västerbotten, vilket jävla antiklimax om arenorna skulle stängas för publik. Tänk er en femte match inför bara funktionärer 😡
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Foppatofflan:

Ska bli intressant o se hur många biljetter som finns kvar för ”övriga” imorn.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Domsjö: Hagelin och Enström kan ju ha kört ispass på egen hand som Foppa inför hans comebacker 😃
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Så här tränade grabbarna idag.

Karlkvist- JJ -Tambellini
Toby-Norris

From- Jellvert -Björka
Hedman-Belov

Rosdahl- Olofsson -Kangasniemi
Berglund-Nässen

Forsberg/Häggström/Sylwander
JP-Öhman

Hedberg syntes inte till.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Tarasov: Det kan jag hålla med om absolut, men att vinna serien över 52 omgångar måste ge åtminstone en plats att direkt möta dom sämsta i SHL. Inget annat är egentligen acceptabelt. Sedan kan övriga få spela om den sista platsen.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Foppatofflan: Hagelin kan ju möjligtvis vara extraspelare😉😉😉
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Harry Luras: kan hålla med...kanske vill sätta griller i huvudet på Fagervall.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Heyerdal: Jo med tanke på att ingen av dom tränat typ ett skit så skulle det ju kännas märkligt om de vips var klara för spel nu :P
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Heyerdal: att säga att samtliga är tillgängliga inkl. Hagelin är väl inte svävande?
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
hockey_21: Hagelin borta och förmodligen Enström, Hellkvist svarade svävande att alla är tillgängliga, ville inte diskutera skadeläget
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
KB65:

Det är helt rätt, någon fördel ska de som är medlemmar i klubben eller de som köpt säsongskort få.

Gillar verkligen att man har detta upplägg.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Axle San: De har endast öppnat upp försäljning till medlemmar eller folk med säsongskort än så länge.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Foppatofflan: Från Grishockey till en bra nyhet !!!

Fredrik Olofsson klar för ett år till !!!!
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Foppatofflan: Freddy O förlänger!
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
hockey_21: exakt...de verkar ha mörkat det. Finns på allehanda.se
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Foppatofflan: Vart sa han det? För några dagar sen sa han att Hagelins säsong var över.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
jonsson: lyssnade på Björn som sa att samtliga spelare är tillgängliga för spel imorgon inkl. Hagelin och Tommy Enström! 😃
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
snowden:

Sportkanalen
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
hockey_21: Någon som vet vilken kanal som sänder Modo-Löven imorgon?
Shl spelar ju samtidigt..
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
JoseGonzales:
Jag förstår hur ni tänker men slutspel är del av hockey på ett annat sätt än fotboll. Det ingår att man skall kunna hantera både seriespel och slutspel. Tycker det skulle kännas knepigt med direktuppflyttning faktiskt. Tycker också att det nuvarande formen av kval med 7 matchersserier är en bra lösning, enda invändningen jag har mot den är att det allsvenska laget borde ha 4 hemmamatcher ist för 3.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Axle San: Imorrn klockan 12 släpps det till alla.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Tarasov: Jag är en fotbollsnörd också och där finns inte det här med att man ska kvala sig upp förutom i Championship där det är lag 3-6 tror jag som kvalar och 1-2 går direkt upp. Det tycker jag är en rimlig lösning. Säg nu Löven (hade tyckt likadant om det var MODO så ni kan andas ;) vinner serien med 10poäng och krossar gamla rekordet, då förtjänar man att spela SHL nästa år. Löven har varit klar för allsvenska finalen i typ 3 månader (inte teoretiskt men i praktiken).

Såhär skulle jag vilja se det
Lag 1 - Direkt till SHL
Lag 2-5 spelar slutspel.
2an mot 5an i en bäst av 3
3an mot 4an i en bäst av 3
Vinnarna möts i en bäst av 5 eller 3 och vinnaren får möta plats 13 i SHL.
Plats 14 i SHL åker direkt ur.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
KB65: Måste man vara medlem för att kunna köpa biljett?
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Verkar för övrigt redan ha gått åt en jävla massa biljetter när man kollar bokningssidan. Kul!
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Donald: Har även kod för att boka 4 biljetter. Kan skicka PM till mig också.

Kommer inte svara på nyreggade medlemmar.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Nån här som vill boka biljetter till torsdag? Jag har 6 st kvar som jag kan boka på mina två säsongskort. Skicka pm isåfall så kan jag skicka koden som behövs för att boka.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Charliejfz: Ingen normal människa kan väl hoppas på löven?😅
Lycka till i slutspelet!
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Hoppas på Modo i finalen!
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Axle San: Det är inte så många meningslösa matcher. Ofta har ett lag någonting att spela för och frågar du Leksand, Skellefteå och några andra så är det verkligen inga givna matcher. Mora har väl ställt till det för Leksand ett par gånger i meningslösa matcher och samma sak var det väl Hammarby eller något annat lag som avsågade förstörde Skellefteås drömar ett år.

Men, visst. Det kan vara en ointressant match mellan två avsågade lag.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Rytter: Ja den där slutspelsserien i HA är ju inget bra upplägg och det var inte gamla kvalserien heller. Det blir avsågade lag och meningslösa matcher.
Däremot gillar jag slutspelsträd men håller med om att de stympade åttondelarna är meningslösa de med.
Jag tror att det kommer att bli ett glödande slutspel i HA från och med nästa säsong, ett bra upplägg där både sportslig rättvisa (i största möjliga mån ) och publikt intresse kan kombineras på ett bra sätt.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Rytter:
För ordningens skull så hade Oskarshamn ettavtal med Rifalk som han han myglade sig ur, eftersom han inte tänkt sig att de skulle gå upp. Hoppas det var ett dåligt karriärval för honom.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
wolper:

Fast är man så jävla överlägsen att man är klar för uppflyttning efter halva serien kanske det är ett tecken på att man spelar i fel serie och att man förtjänat att gå upp ett steg.

Dessutom fördel för allsvenska lagen ifall 1:an skulle gå direkt upp, är man klar tidigt kan man börja bygga sin SHL trupp och chansen att man lyckas etablera sig är större. Just nu är allt upplagt till allsvenska lagens nackdel, säg att man går den långa vägen t.ex Löven förlorar finalen, sedan vinner man andra chansen och sedan vinner man mot ett SHL lag i sista matchen. Det är minst 2 månader i tid man tappat på att kunna bygga trupp och göra sig redo för SHL, dessutom kan de spelare man vill ha kvar redan skrivit med SHL lag t.ex Rifalk ifjol, sedan tappade Timrå en hel del spelare när dom gick upp som dom nog gärna haft kvar.

För mig skulle det gärna få vara så att 1:an går direkt upp, sedan så slåss allsvenska lag (plus kanske ett shl lag) i ett slutspelsträd om en extra plats för uppflyttning.

På så sätt skulle man få det bästa av två världar.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Tarasov: kändes ju sådär att bara ett lag har chans att gå upp. Undra hur det slår ut. Etablerade lagen i shl måste ju känna sig ännu säkrare. Men håller med om slutspel/kvalsystem är hockey. Tror det skulle vara tråkigt om typ uppflyttning var klart redan typ efter halva säsongen. Riktiga spänningen börjar ju typ nu även om allsvenskan grundserie faktiskt är kul för finns typ hela tiden något att kämpa för. Men rättvist kanske det inte är men roligare att se
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
JoseGonzales:
Jag hade gärna sett ett slutspelsträd där SHL-lagen ingår. Dvs 1-6 från allsvenskan plus 2 shl-lag. Det här med att rak serie skall avgöra känns inte som hockey för min del. Fördelen med detta kvalsystem är att två lag får chans till uppflyttning, gillar upplägget nästa åt bättre så jag föredrar slutspelsträd. Tror allsvenskan kommer ångra sig ang ändringen.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Rytter: Det känns verkligen helt bisarrt att Löven eller MODO helt kan missa chansen att få kvala mot ett SHL-lag. Har man vunnit serien som Löven gjorde i år så ska man inte behöva kvala för att få kvala uppåt. Då ska man antingen flyttas upp direkt utan kval eller vara klar för att spela mot ett SHL-lag. Ogillar detta kvalsystem som dom hittat på..
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Axle San:

På ett sätt kan jag tycka att det lag som slutar i topp är rättvisa vinnare. Man har bevisligen presterat över tid och hanterat olika scenarion som skador, formsvackor, domslut med sig, osv men ändå slutat i topp.

I slutspelet kan så mycket annat hända, man kan ju få sina bästa spelare skadade mm.

Så tittar man på vad som är rättvist tycker jag att en vinnare av en serie är mest rättvisa vinnare.

Men visst slutspel är mycket mer spännande och tillför en extra dimension så jag förstår varför man vill ha dessa. Och ett SM-guld ska delas ut efter ett slutspel tycker jag, däremot löjligt att man nu ger lag 9 och 10 chansen att vara med.

Däremot har jag inga problem ifall uppgång till shl handerades av serien. Är ju bara löjligt att Västervik fortfarande har chansen att gå upp.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Rytter: rättvisan är ju rätt stor i ett traditionellt slutspelsträd där grundspelet ligger som grund för hur slutspelet spelas.
Sen är det ju en rejäl test för de bättre rankade lagen i slutspelet att klara pressen och att lyckas prestera bra hockey i slutspelet och slutspelet ger som jag ser det en värdig vinnare tillslut.
Om man så vill så kan man se det som att grundserien är en lång förberedelse för slutspelet och då ger sig kanske det hela mer rättvist.

Det som gör att det kan bli stor orättvisa i ett slutspel är att misstag av de svartvita tyvärr kan få förödande konsekvenser för ett drabbat lag och låt oss slippa det detta slutspel.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Tarasov:

Ja man hade verkligen glömt bort hur slutspelskänslan känns. Och nej jag räknar inte förra årets deltagande i fejkserien där man även ger lag 8 chansen att gå upp. Hade det varit rättvist hade lag 1-2 kvalat mot SHL och resten fått lira golf.

En skön känsla har man nu och så fort man stannar upp kommer tankarna på finalen.

Jag ska passa på att försöka njuta hur det än går. Tycker det är stort av klubben att lyckas få till en vändning på ekonomin, publiken och framförallt det sportsliga. Det är riktigt kul att vara modoit just nu.

Även vid missat kval ska jag försöka se det positiva i att vi blivit bättre och bättre för varje säsong, och fortsätter man bara så här är det bara en tidsfråga när man spelar i SHL igen. Blir det inte denna säsong tror jag vi kommer utmana varje år framöver, så länge björn och Widebro fortsätter utveckla klubben. Sedan kommer det bli en magisk final mot våra rivaler löven, så gäller att passa på att njuta av denna stund och den spänning man kommer uppleva, det är få förunnat!
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Monno:

Jo absolut är det så =)

Jag tror match 3 är nyckeln, första matchen kan vi kosta på oss en förlust pressen hamnar inte på oss för alla räknar med löven seger i den, sedan vinner vi hemma och tar vi sedan tredje matchen i Umeå (som jag tycker är nyckelmatch) då kan vi till och med förlora kommande match hemma. Den match jag är minst rädd för är den femte och avgörande, då åker vi till Umeå med allt att vinna och Löven kommer vara skraja för att sabba sin säsong så troligen mycket ångest där och då, och vi kommer njuta av att förstöra festen.

Men visst rent logiskt är nog första matchen vi har bäst chans i med tanke på att Crandall är avstängd, skulle vara sjukt att inleda med en seger. Men det viktigaste är att inte släppa någon match hemma, då har vi tre chanser att stjäla en match i Umeå och det kommer vi lyckas med.

Detta är väl önsketänkande, slutar väl att vi blir svepta i 3-0 och 14-2 i målskillnad.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
hockey_21: Håller med, Björklund är inget passningsgeni, men han kladdar inte med pucken i PP, som Jellvert o Sylwander kan göra. Inget ont om Sylwander när han jobbar framför målvakten, men han ska helst inte ha puck-kontroll, liksom Jellvert.

Björkund kan ju sprida puckar, han med, men i PP är han oftast ganska skärpt
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
puffe: Tycker han borde få stå på Jellverts plats i första pp, Jellvert har inte lika vasst skott. Men vet dock inte om man ska ändra på något där nu när det ser ut som det gör.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
hockey_21: Ja, speciellt om han f¨år mer PP-tid. Antingen i första PP eller att första PP byter efter åtminstone 1.20
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Tarasov: Ja, jag ser faktiskt en del potentiella matchvinnare i detta lag, som inte är i förstafemman. om allt funkar har vi gifttga spelare överallt . Hur ska Löven ,
som storfavoriter , hantera alla dessa hot. Jag tror vi får möta SHL-lag 14 trots allt
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
puffe: Nr 14 har gjort 20 baljor den här säsongen. Blev nästan förvånad när jag såg det, trodde inte han hade så många mål. Tror en grinig Björka kan bli en mardröm för löven.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
puffe:
Det har varit några härliga dagar sedan fredags, det är nu hoppet och förväntningarna är som störst. Hoppas verkligen vi kan ta oss förbi detta hindret. Kanske gruppen fått ett lyfta av att gå segrande ur kampen om andraplatsen.
Låst ämne

2044494 · »