1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478919 inlägg · 4078 ämnen

Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10

2047828 · » Till forumet


Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Tarasov: Ja, då vann vi alltså mot i Löven i den enda riktiga finalmatchen. Hägga avgööör!!! Ska om den matchen nu på ComHem Play. Kan gå stolt till jobbet imorrn med MoDo-halsduk.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Nucky:
Kul med final så länge det varade, första finalmatchen blir denna säsongs bästa hockeyminne.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Axle San: Precis, det är just nu 10 lag som ingår i diskussionen, men 3an & 4an ska gå före alla andra menar vissa?

Öhh vaaa?
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Axle San: en STOR skillnad dock. Tabellen är avslutad, kvalet har knappt börjat.
Om man kommer fram till att 2 lag ska upp är det givet att det är tabellen man går efter, annat är bara trams.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Axle San: Då menar du också att det är orättvist att seriesegraren kommer alltid att ha fördel av hemmaplan i ett slutspel?
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Storsveden: Om man skall gå på djupet angående lagens egna kapital, så lär det finnas många lag med ekonomiska problem, detta gäller väl inte hockeyettan.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Axle San: hur rankar du årets HA om du måste.
Psst, kolla tabellen 😉
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Eller: Nä inget säger att det är sportsligt rättvist att ettan och tvåan skall upp om det är 10 lag i kvalet som dessutom precis börjar.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Bragd-Birger: Sportsligt orättvist ?? Har man blivit 1:a eller 2:a i serien är det väl sportsligt rättvist. Skrev det tidigare i ett inlägg att om Tik hade varit bland de två första lagen så har man förtjänat det. Däremot tycker jag att det är sportsligt orättvist om lag 8 får chansen att kliva uppåt i seriesystemet. Då är det ju lika bra att aldrig spela grundserien.
Låst ämne


Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
KB65: Enligt "digibath"
Exempel på divisioner:

Norra

Luleå
Björklöven
Skellefteå
Modo
Brynäs
Mora
Västerås
Djurgården
Leksand
Timrå

Södra

Linköping
HV71
Växjö
Örebro
Färjestad
Malmö
Rögle
Frölunda
Karlskoga
Oskarshamn
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Storsveden: Modo får SM guld på gamla meriter, Luleå hockey tvingas lägga ner, Frölunda får inte värva från andra konkurrenter och sen kalla det sina egna talanger och Västervik bubblar in på bekostande av Färjestad, Loob blir rasande och vill starta en egen liga och Malmö flyttar till Danmark men fastnar vid gränsen och sitter Dansk arrest fram till 2021

Så blir det, 100%
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: vi får snart veta😊
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
hanzon:
Har inte riktigt velat ge mig in i debatten för allt känns fel ändå. Mycket känslor och är mest bara besviken just nu.

Min personliga förhoppning är att de vågar vara lite radikala, och låter Löven och Modo samt nuvarande topp 4 i slutspelserien; Timrå, Västerås, Karlskoga och Södertälje gå upp. Vita Hästen saknar väl typ 5 miljoner för att klara licensen, ge dem dispens istället och Västervik saknar helt underlag för att gå upp hursomhelst.

Nykomlingarnas pengar skulle behöva fördelas från nuvarande lag i SHL, kanske att det skulle vara en mindre summa från lag 1-12 och en större fördelning från lag 13-14 som skulle behövt kvala för att hålla sig kvar.

SHL skulle då spela med 20 lag, säsongen 20/21 och sedan utöka till 16 lag inför säsongen efter, vilket betyder att 4-6 lag behöver åka ner beroende på hur många som kommer upp från HA.

Fördelningen av pengar från SHL till uppflyttade lag är väl det som gör såna här förslag extremt otroliga, så man lär väl sitta här till hösten och känna besvikelse likt förbannat.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Storsveden: Så är det, men förbundet kan inte heller bara köra över allsvenskan utan att lyssna!
Förbundet är de som klubbar ett stängt Shl men det var efter gemensam begäran från klubarna.
Förbundet kommer inte stänga något utan att ha fått besked vad Allsvenskan vill, allt annat vore tjänstefel.
Däremot inta sagt att det blir så men jag skulle bli förvånad om man gör det med tanke på vad As har att förlora
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: Framförallt måste dom väl samarbeta om detta när det gäller Svensk hockeys framtid.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
{DalleRalle
Ja det är väl bättre att man gratulerar än art man hoppar in hånar. Sen vill man såklart att en och annan skall lida men det är snarare kopplar till hur användare beter sig åtminstone för min del.

Hur många som var inne håna har jag ingen koll på men det var många, även en hel del Brynäsare för den delen. Förstår inte riktigt riktigt poängen med hån när det går dåligt, förstår heller inte poängen med hån av spelare/tränare eller liknande.

En gratulation vid vinst uppskattar jag, lika väl som jag uppskattar en gåva på 1000kr om motivet är dåligt så är det avsändarens problem inte mitt.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: svenska ishockeyförbundet har makt att stänga allt... och tror faktiskt dom gör det idag eftersom ingen svensk mästare koras så tror jag allt läggs ner..
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: Som jag fått berättat för mig så har Hockeyallsvenskan suttit i möte från kl 10
Kl 11 ska förbundet ha möte, tror vi får svar Ang slutspel och kval i dag.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
jonsson: SHL lär klubbas stängd för säsongen idag men As har en del att reda ut så där tror jag man får vänta lite.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Hakning-Henrik:

Idag tas väl beslut om ”allt”
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
DalleRalle: oavsett blir det orättvist om Leksand och Oskarshamn får spela en säsong till i SHL när de uppenbart inte ens är nära att förtjäna det utan att kvala. Leksand har 11 poäng upp till Brynäs. Oskarshamn 16 poäng. Timrå fick inget free pass förra året nör de var toksist.

Lif och Oskarshamn är klappkassa den här säsongen och borde tvångsnedflyttas. Det är alödeles flr mycket pengar inblandat för att de ska få vara kvar och kunna etablera sig pga ett virus.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
DalleRalle: För att vi har allt att förlora!
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
hanzon: Och samtidigt, sitter man där ni sitter så säger man som er, vad är skillnaden egentligen?
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Tarasov: Och vad betyder en gratulation, helt ärligt? En liten mening som gratulerar oss till segern, men det är lik förbannat bara ord som du skriver på 10 sek.

Det är så lätt att se när folk bara gratulerar för sakens skull, bara för att inte verka bitter. Man märker lätt när folk bara gratulerar för att kunna använda det i framtiden, som nu. Riktigt löjligt, speciellt när man är konkurrenter.

Likväl när vi åkte ur i fjol så var det minst lika mycket tomtar som svävade på moln, som när ni rök, så bara lägg ner.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: tror att lottning bara kan ske i seriespel inte kval matcher eller slutspel.

Denna pandemi kommer inte vara slut om 1 månad och skulle tro att ett antal spelare kommer få detta innan pandemin är över.

För att skydda alla spelare/ledare/domare/supportrar så blir det inga mer matcher allt annat är totalt oansvarigt .

Tror svenska ishockeyförbundet stänger ner allt idag så räkna med det.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Storsveden: Lottning finns ju med i reglementet så det är inte omöjligt att As kommer kräva det som sista utväg men jag hoppas på bättre lösningar.

Sen skulle man kunna korta ner matchserierna, tex till bäst av 5 eller i värsta fall bäst av 3 för att spara tid.
Men läget blir bara sämre ju längre tiden går!
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: lottning är nog uteslutet för både allsvenskan och SHL så den idén är nog bara att slänga i papperskorgen. Eftersom kontrakt går ut 30 april så är kvalspel kört nu. Sen får vi se vad beslutet blir av det..är Leksing och klart man önskar sig kvalspel på rätt vilkor hellre än det här dilemmat .
Min personliga åsikt är att kvalspel är en underbar underhållning och att befinna sig mellan hopp och förtvivlan ger den extra krydda som inte SHL slutspel gör;)
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
DalleRalle:
När ni gick upp fick ni mest gratulationer från oss, flertalet höll tom på er på KHK. Visst någon enstaka betedde sig illa i er bok men där är vi lika goda supare.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo:
Då kan tom Västervik gå upp skulle vara roligt.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
DalleRalle: Sen Dalle så skrev jag igår att det är beundransvärt att lagen gnäller, skulle vi bara stå där med mössan i hans när Shl talar så skulle vi inte företräda allsvenskan!

Vi ska gnälla och ställa krav, vi vill i grunden samma sak, att ha möjlighet att gå upp i shl, tar man den chansen från oss så kan vi lägga mer hockeyn!
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo, jag minns själv hur otroligt jobbigt det lät från modohåll, 2018 när vi avancerade på sportsliga grunder dessutom. Hade vi dessutom fått platsen helt gratis istället, ja bara föreställ er hur det känts..

Men extra kul är det att i typ varenda inlägg från modo-håll så avslutas det med en slags gliring mot oss, nästan oavsett vad inlägget har för innebörd, vi betyder oerhört mycket, vi vet redan det kära modoiter!
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Bragd-Birger: Svarar till både dig och Dalleralle
Nä jag hade inte agerat annorlunda om Modo blivit 3:a, jag är lite bättre än så faktiskt.
Och nej jag har heeeeela tiden sagt att INGET lag ska åka gräddfil upp, vi ska på något sätt avgöra det med spel eller lottning, Ingen ska bli upp eller nedflyttat per automatik och det har jag skrivit sen dag 1.!!!!

Sen till Dalle så är lag 3-8 inte lika nära som övriga 2, lag 3-8 har 3 serier att spela, övriga 2 har just 2, därtill att lag 1,2 har fördelar med hemmaplan etc så att säga att lag3-8 har lika stor chans som övriga 2 är bara enögt och ett korkat uttalande.

Till Bragd Birger, ja våran modell funkar inte bra för detta det är vi eniga om, MEN vi måste ju för böveln göra det som blir näst bäst, eller 3:e bäst om så krävs för att bara stryka säsongen är det absolut mest orättvisa och då flyttas ju leksand och Oskarshamn upp utan att spela/Lotta om det så det är ju precis det du menar är fel ellerhur?!

Nä Lotta 1,an och 2,an mot varandra
Lotta kvalserien
Lotta kvalserievinnaren mot finalförlusten
Lotta finalerna mot leksand ,Oskarshamn

Eller spel om det
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
hanzon: Klart jag känner mig ganska trygg på SHL nästa år..
Tror inte det blir frågan just nu ....det är väl om man ska dela med sig 2 extra platser men då behöver 14 lag i SHL gå med på det..och vi vet vad dom stora SHL föreningarna tycker;( tycker en större första liga skulle vara bra för Hockeyn ..
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Bragd-Birger: Dethär börjar bli löjligt, Modo gnäller på att vi gnäller över att de gnäller..
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Storsveden: Sitter man trygg då säger man som du säger.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: Men snälla! Eftersom det är ettan och tvåan som börjar gnälla så är det väl rimligt att trean hakar på därefter, eller? Sen får väl lag gnälla bäst fan de vill.

Det hela handlar om att vi är lika nära SHL som er, vi är två matchserievinster bort från shl, precis som er. Precis som Ssk, Vvik & övriga lagen.

Vad trodde du egentligen? Att ni bara ska kunna gnälla i media, utan att någon reagerar? Ni har gjort det bra i allsvenskan denna säsong, det säger nog ingen emot, men det har andra också gjort, det är där problemet ligger.

Ni vill samtidigt att ni ska bli belönade för era 111p, men att alla andras inspelade poäng bara ska skickas rakt ner i soptunnan!
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: din känsla säger nog mer om dig än random timråit. Vi har inte en kvalmodell liknande exempelvis PL. Vi har en hockeyallsvensk final där e n plats om möte mot det sämst placerade SHL-laget ligger i potten.
Sen har vi en allsvensk kvalserie, där vinnaren av den får möta den allsvenska finalförloraren om att möte SHL-lag 13.

Att bara flytta upp de 2 finallagen är helt ologiskt, därtill sportsligt orättvist. Då kan du lika gärna flytta ner LIF och Oskars på en gång.
Vår modell funkar inte så. Lag 10 kan vinna SM-guld, lag 8 i HA kan gå upp i SHL. Att då bestämma vilka som "är bäst" helt godtyckligt utifrån grundserietabell är löjligt.

Och, givetvis: du talar enbart i egen sak. Inte en suck att du hade propagerat för samma lösning om Timrå snott andraplatsen i sista omgången och Modo "bara" lett kvalserien istället.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
hanzon: Har svårt att se en lösning på detta faktisk så därför tror jag att dom behåller serierna som dom är ... Men förstår din frustration hade haft detsamma i din situation ..!
Tror faktiskt vi får nått slags besked idag
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Storsveden: Så är det, men att kvala nästa säsong känns långsökt och inte särskilt troligt.
1. Det krävs enorm planering att boka matcher, resor , upplägg etc, dessutom så om ett allsvenskt lag skulle gå upp så har man ju inte en trupp som kan konkurrera.
2. Allsvenskan är som du vet något av en farmarliga till shl tyvärr, topplagen i As förlorar alla sina bästa spelare och alla sina bästa talanger till just shl vilket skulle innebära att nästa säsong har vi i allsvenskan oftast till 40% en ny trupp till varje säsongsstart, nästa säsong kanske vi är ett bottenlag.
Lagen i Shl får även hiskeligt mycket mer pengar och med vetskapen om att dom skall börja med ett kval kommer ju innebära att man fört och främst kommer sikta på att plocka topplagens bästa spelare, samt att värva ihop en riktigt på förhand stark trupp för helt andra resurser än vad laget från As har möjlighet till.

Hur man än vrider och vänder på det så måste det till minst 2 matcher/möjligheter till lagbyte mellan serierna för att det skall bli någorlunda rättvist.

Sen är det lite lustigt att det bara är Timrå som gnäller att det är så väldigt orättvist detta med att dom lämnas utanför, men det gnälls inte från Södertälje, Karlskoga och det andra lagen som har nästan lika stor möjlighet att ta kvalplatsen?!
Jag tror tyvärr många Timrå supporters inte gnäller för att dom inte får en chans att avancera, jag får känslan av att man gnäller för att man inte klarar av att se modo i ett eventuellt shl i höst.
Lite trist kan jag tycka.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Storsveden: Jag vill att Hockeyallsvenskan kämpar för oss gentemot SHL, lyft upp två lag(Löven& Modo) som dom ev gör i Premier League.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: Leksand och Oskarshamn är delägare i SHL men har hamnar i ett negativt kvalspel som hockeyallsvenskan äger rättigheterna för.
Om det inte kan spelas så tror jag SHL stänger säsongen för samtliga 14 lag. Men en kompromiss kanske är att köra samma kval modell nästa år...
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo:
Ja så tolkar jag det också, hittar inget om en Force majeure klausul.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo:
Här finns tävlings/seriebestämmelser
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: ”Skiljematch”
Ska det stå i mitt tidigare inlägg gällande lottningen.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Storsveden: Leksand och Oskarshamn spelar just nu i allsvenskan enligt regelverket.
Sen är jag medveten om att detta gäller serien, och att det kan vara andra regelverk under slutspel/kval, men det har jag svårt att tro.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Oskarshamn och Leksand sitter väl bara och njuter nu, behöver inte spela för att få vara kvar i SHL, medans vi och löven eller något annat lag inte får en chans att spela oss upp.

Finns det någon inom Hockeyallsvenskan som kämpar för någon slags rättvisa, eller accepterar dom vad SHL säger?
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: det är bara Leksand och Oskarshamn som är i skarp matchserie om SHL inget lag i allsvenskan har tagit dig dit än ....om serierna hade stoppats senare i en matchserie om SHL .. då kanske lottning vart ett alternativ men knappast nu😊. Är inte partisk ... men självfallet är det skit att det inte går att spela om det...hade sett fram emot kvalspel för detta är första gången det känns säkert i ett negativt kvalspel☺️
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
kulltorp: Lottning är det som skall ske om du läser regelboken.
Paragraf 5:7 C seriemorden- 3 poäng med overtime.

Beträffande ordningsföljden i förbundsserier gäller följande.
A
B
C
D
E
F
G
H. Om det inte finns någon möjlighet att genomföra en skiljemarkering sker lottning.


Du får tycka vad du vill, det lägger jag öht ingen vikt vid men detta är reglerna och lottning är fortfarande bättre än att inget händer.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Världens bästa klubb MoDo ska spela i SHL. Timrå och Nubben har visat att de trivs med att ständigt vara steget efter. Tomma burkar skramlar mest.
Låst ämne

2047828 · »