1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479916 inlägg · 4078 ämnen

Karlskoga - Modo 2019-12-01

2010343 · » Till forumet


Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
dempa: hockeystats är riktigt dåliga på att få det rätt då alltså. Därifrån jag fick statistiken.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
gizzo: Enström Tobias var det ju som missade pucken framför mål så de gjorde 1-0, även om det inte ger minus i statistiken då det var BP så tkr jag ändå man inte kan säga att han inte var inne på ett enda mål bakåt..
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
puffe: 😂😂😂
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
hk: Hehe mycket troligt
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Heyerdal: Marmerlind heter han ...
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Nucky: får vi en ny supermålvakt mot oss mot V-vik tro, Daniel Mannenberg lån från Visby/Roma, kan ha fel på efternamnet, fina siffror
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
goleafs: Han vill ha igång båda målvakterna.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
goleafs: Ja, det gör du
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Sedan kan man ju fråga sig om det var rätt av Hellqvist att bänka Lundin efter en dålig insats Hästen borta? För visst var han gjuten som förstakeeper under vinststreaken?

Att sätta en solklar förstakeeper på bänken i flera matcher pga en dålig match tycker jag sänder otrygga signaler. Som att ingen av målisarna har råd att göra en dålig match för då blir det minsann bänken.

Cannata har också haft sämre/mänskliga matcher men inte har han sats på bänken för det.

Eller tänker jag fel?
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Vi var bäst ända till första utvisningen
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
puffe: Jag såg i och för sig bara första halvan av matchen men av det jag såg så var det ingen jämn tillställning. Modo spelade med huvudet under armen.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
J F K: Ja, fast jag tycker fokus blir för mycket på målvakten efter detta fiasko. När vi hade vunnit en 10 matcher på raken(typ) började laget spela nonchalant(återgår till förra årets synder). Vi vann ändå flera matcher till, men försvarsspelet har sakta börjat krackelera. Även passningsspelet över hela bana är så mycket sämre. Klart man blir lite dryg när man vinner en räcka matcher, men trodde vi var så proffsiga att vi tände till i en ganska viktig match(trots allt). man behöver positionera sej innan det är mars.

4 offensiva menlösa utvisningar i första berättar mer än om att vi hade sämre målvaktsspel. Att vi efter att blivit tillbaka tryckta i BP under en minut o sen dräller i stället för att lyfta ut pucken(så vi inte hinner byta, hände flera gånger) visar ju på ett annat problem, man måste kunna värdera lägen.

Till sist, Tränarens kommentarer (kanske är tagna ur sitt sammanhang) efter matchen

'Modo skjuter 41 skott, BIK Karlskoga 20.
Modo gör noll mål, BIK Karlskoga sju.
"Bortom all sans och logik", sa Modo-coachen Björn Hellkvist'

och 'står där på bänken och tycker vi är det bättre laget'

Då blir man nästan lite upprörd.

Lider med alla supportrar som var på plats.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Axle San: Jo, men så är det. Är målvaktsspelet sämre så börjar ofta försvararna att överarbeta situationer så att målvakten ska få ett lättare jobb. Medan om man litar på målvakten (som med Krizan) så kan man låta motståndarna skjuta och istället fokusera på att målvakten får se pucken och att ingen får styra eller ta returer.

På samma sätt som att målvakten har det lättare i ett bra försvarsspel, för då kan denne koncentrera sig på sin spelare. Litar målvakten inte på backarna (och forwards) så måste han vara mer beredd på att det kan komma passningar osv, så han kan inte attackera mot skytten på samma sätt.

Det hänger liksom ihop.
Kommentera


Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
puffe: Jag missade när Björn Hellkvist fick en puck i huvudet, men orkade inte se sista 10.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Heyerdal: Vi tog vår 5:e onödiga utvisning i anfallszon efter cirka 22 minuters spel. Ger tränarna laget kaffe o pepparkakor före , under och efter match?

Våra poängspelare hade ingen stor kväll direkt,

Enda positiva igår var att det inte blev 2-siffrigt
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
J F K: Sen hänger allt ofta ihop, målvaktsspel och försvarsspel och försvarsspel och anfallsspel. Och det är ibland svårt att sätta fingret på problemet, det blir lite som hönan eller ägget.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
J F K: Båda AIK-målvakterna hade usla stats ser jag. 89.78% mot IKO och 83.02% mot Leksand.
Visst det var endast sju matcher sammanlagt, men det är rätt tydligt att det var kopiöst mycket sämre än under serien.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Gusse: Samtidigt gäller det att vara bäst när det gäller. Jag är ledsen, men jag kan inte tycka att en bortamatch mot BIK i början av december verkligen är det viktigaste. Det är givetvis framåt kvalet det blir viktigt på riktigt. Då är det lite "all bets are off".
Axel Brage var ingen supermålvakt under serien, men skärpte sig rejält under kvalserien. Hanses var också väldigt bra under kvalserien där han, Brage och Ersson alla hade riktigt bra stats.

Det är klart att Löven med seriens klart bästa målvakt (såhär långt) har en fördel, men AIK hade hemmafördel i båda serierna man torskade och Jönsson hade sjukt usla stats med långt under 90% från att ha varit ganska framträdande i serien.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Gusse: Vi hade bättre defensiv när Lundin var som bäst. Jag är också lite orolig att våra målvakter aldrig stjäl matcher åt oss, vilket kommer behövas om vi ska utmana på allvar.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Monno: hehe😉
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Heyerdal: Dackell är inte heller en målvakt som tar oss långt. Har varit en knepig situation för målisarna i år. Ibland kan dom stå syssollösa flera minuter. Och när det händer nått så är det backslarv eller kontringar. Jag känner att dom inte gör det där lilla extra i målet, inga jätteräddningar, dom står inte på huvudet. Men var hittar man en bra målis nu?
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Heyerdal: Det har helt klart varit sämre målvaktsspel på slutet, för det känns som att båda målvakterna är i en formsvacka och har lite sämre självförtroende.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Gusse: kanske skulle behållt Dackell istället för att låna ut honom, fått stått några matcher, gjorde det bra vid inhoppet för ett tag sedan
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Hakning-Henrik: nu är jag inte orolig heller för Toby men du har dock fel i att han inte var inne på något mål bakåt igår. Det var han som gick bort sig på 7-0-målet
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Axle San:
Vår Pdo på de 5 matcherna vi talar om är 90%, det blir mkt svårt att vinna matcher då. Tyvärr jag ingen isolerad statistik på avslut från slottet men skotten är 159-133 i vår favör. Så just resultaten känns som tillfälligheter.

När det gäller BP så är min känsla att det funkar rätt så bra rent generellt, medan PP varken funkar borta el hemma. Att man får in puckar i PP tror jag beror mest på att man har en del mkt bra skyttar på allsvensk nivå som ”kan koka soppa på spik”. Känslan är inte att man skapar mkt lägen eller kommer till mkt avslut, någon gång då och då absolut men det inte att man har en nyckel som man är trygg med. Kopierar fö din avslutande mening😉.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Axle San: Igår var inte boxplay passivt inledningsvis. Snarare var man överallt som i början av säsongen.
Dock var två av målen bara ren tur med studsar som man inte riktigt kan försvara sig mot.

Sedan är det väl Timrå och SSK borta som man tänker på i första hand när vi pratar havererade boxplay. Där var det lite märkligt också mot Timrå, för de gjorde väl mål på varenda skott i PP, typ. Det var inte så att de radade upp chanser, utan när den väl kom så gick det i mål.

Men, med tanke på att vi spelmässigt varit med i alla matcherna (och borde väl vunnit mot Löven). Tror jag inte att man tänker någonting specifikt att topplagen är extra svåra borta.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Gusse: ”offensiven är seriens bästa”

En offensiv som inte gjort en enda poäng på två bortamatcher!!? Ja, ja.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
J F K: Tillfälligheter? När tillfälligheter upprepar sig så är det inte längre tillfälligheter.

Det skulle vara intressant att se statistik över special teams separerade mellan hemma och bortaspel för Modo för min känsla är att Modo håller spelet i 5/5 uppe väl så bra på bortaplan men att special teams havererar. Boxplay känns passivare på bortaplan och i PP är det inte samma passningstempo. Det kan vara illusioner men det är vad mitt lekmannaöga ser.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Gavelo: Målvakterna är helt klart Modos svagaste punkt. Dom är bra. Men inte bra nog att ta oss till SHL. Hade jag varit Glader så hade jag kolla efter en ny förstemålvakt och sedan en defensivt stark back. Offensiven är seriens bästa och vad jag tycker håller den SHL klass.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Hakning-Henrik: Man kan ju med lätthet säga såhär, Modo måste få ordning på specialteams och det helst nyss!

Facit är trots mindre bra bp/pp ändå lysande , 3st. förluster/ 15st. 3poängare på de 18 senaste matcherna.

Jag hoppas som JFK skrev tidigare att det kanske var bra att man åkte på en rejäl näsbränna och att det här väcker laget för framtiden.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Axle San: Ja med 0-9 i facit, de två senaste bortamatcherna, finns det vär anledningar att oroa sig för bortaspelet.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
goleafs: det är bara modo som kan lyckas med den bedriften.


För övrigt var någon orolig för Toby.

Han var inne på 0 mål bakåt igår.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Nucky: Haha ouch... ingen dålig diss det där.
Mot Wennerholm alltså.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Axle San: fast nu var det inte specifikt det Madhawk skrev. Jag tror inte Hellkvist är särskilt orolig för att inte vunnit mot toppkonkurrenterna borta. Det här mest varit tillfälligheter.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Gavelo: Vi skulle behöva få Öhman tillbaka från skada eller få in en ny back så det blir lite konkurrens om backplatserna igen.Tycker inte Norlinder har inte sin bästa period just nu och som du säger ser defensiven ostabil ut över lag.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
J F K: Självklart så funderar Hellkvist på hur Modo skall ta mer poäng på bortaplan, varför skulle han inte göra det?
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Costanza: Dock är jag rätt säker på att Hellkvist inte funderar mer än någon sekund på varför vi inte fått så många poäng mot de andra topplagen på bortaplan. Jag brukar gilla Madhawk, men här uppfinner han en höna av en fjäder.

Det är sjukt märkligt det där. Skulle man ta bort målen ur protokollet så skulle man trott att Modo vunnit komfortabelt sett till skottstatistik, skottkarta och puckövertag. Jag tror exakt noll% skulle kunnat gissa utfallet med tanke på statistiken.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
goleafs: Ändå imponerande att ni går -7 miljoner för att bli det bättre laget.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Nucky: Med all säkerhet är Sasja enäggstvilling och syster med Kulltorp!
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
hk: Äh. Skit samma. Vi är ändå den bästa klubben. Vi kommer inte att vara så här ineffektiva nästa säsong mot Färjestad borta.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
hk: Ändå imponerande att förlora 0-7 när man är det bättre laget :)
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
hk:
Icke desto mindre, vet man vad gör och tror på det skall man hålla fast vid det.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
J F K: Den här kommentaren känns inte speciellt ödmjuk..
Aja skit samma, all in på Björn. Vi är bäst!
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Nucky: Vad säger Hellkvist efter denna match tro?!

Man kan ju inte säga att vi är inne i en dålig form för dom har ju vunnit mer än 50% av matcherna sen våran vinststreak men nog blir man orolig när vi blir så fasansfullt avklädda till 7-0 trots att vi ändå styr matchen i 60 minuter, är det ens möjligt?!

Det som känns mindre bra är att våran defensiv som såg så bra ut helt har ramlat ihop som ett korthus och våra målvakter som var så bra, känns oerhört sårbara, att offensiven inte funkar beror nog mycket på att backspelet helt är ur fas.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Perreman: Tycker Big Papa Wennerholm är lite smårolig. Han har ju liksom alltid fel, och tippar sämre än Monno.
Ifjol utsåg han första matchen mellan Leksand-Modo som den BÄSTA MATCHEN NÅGONSIN i HA, såklar bara för att han tippat de lagen i topp.
Det är förresten hans fel att vi hamnat i den här skiten, han började hylla oss efter vinsten mot Löven, och få det av honom är verkligen the kiss of death.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Tarasov: På sätt och vis tycker jag att det var bra att det inte blev en knapp förlust. Det har på slutet duttas och spelats så skitsnyggt. Istället för att gå rakare på mål och ta rejäla avslut så har det passage bakom ryggen osv. Låt detta nu bli en läxa och spela rejälare framöver.

När vi nästa gång tappar ödmjukheten så kan vi se hela matchen i slow motion...
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Tarasov:
Vår Pdo droppade iom denna match till normala nivåer för de som nu mot förmodan bryr sig
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
modomille:
Vi hade vårt vid 12 raka nu är manegen krattad.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2019-12-01
Perreman:
Minns kommentarerna lämnade om lagen förr i tiden inför säsongsstart. Ofta kom det nåt i stil med ”det kan gå rätt och det kan gå fel”..... jaja. Till Wennerholms försvar så vill jag ändå säga att jag tycker han verkar rätt sympatisk, men borde våga utmana lite mer i sitt skrivande.
Kommentera

2010343 · »