1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474584 inlägg · 4078 ämnen

Karlskoga - Modo 2020-03-06

2044174 · » Till forumet


Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Apelsin: Tack för det. Ja det har varit ett riktigt nöjsamt tidsfördriv. Snygg upphämtning du gjorde på slutet! Jag borde bjuda med Tamby på resan för det är mycket hans förtjänst. Valde han så snart det gick och då hade 1% av deltagarna honom i laget. 5 omgångar senare var det 8% och nu 11%. Trott på honom sen dag ett och snacka om att han har levererat.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
MikkeLaagåård: Stort grattis! Haft mycket kul med det i vinter, slutade med en 11e plats 50p bakom dig!
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
J F K:

Fast det är ju en jävligt stor skillnad mellan "vi har ligans sämsta försvar" och "vi har ligans sämsta försvar sett till förutsättningar".

Det vi diskuterar här är det förstnämnda påståendet, kombinerat med "Har inte sett nått sämre på länge".

Det är det förstnämnda jag vänder mig mot, hade detta varit fallet hade vi haft fullt upp med att hålla undan för AIK och kik. Därför är jämförelsen med jorden lite relevant, det fins fakta som bevisar motsatsen.

Diskuterar vi däremot förutsättningar och förväntningar så är jag inte nöjd och vi kan bättre. Detta har vi diskuterat tidigare och jag håller med om över aggresiviteten, att situationer värderas dåligt osv.

Men mellan dessa förväntningar och faktiskt ha ligans sämsta försvar är det långt.

Om du skiter i förväntningar, potential, vad vi hade kunnat få ut vid max, mm, tycker du verkligen att vi har ett av ligans sämsta försvar och ligger på samma nivå som aik och andra lag i botten?
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Eller:
Nej och det skrev jag ju oxå att jag förstod att du inte tyckte det. Och jag kritiserar heller inte våra målvakter på det sättet som andra gör, däremot tycker jag inte våra målvakter hållit allsvensk toppklass utan fördenskull varit botten. När du svarar mig så blir det enklast för diskussionens skull att jag utgår ifrån det jag påstått.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
jonsson: På måndag får medlemmar och lj medlemmar köpa och på tisdag släpps det för resten.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Domsjö:

Ang biljetter till finalen

Har säsongskortinnehavare förtur till måndag, annars släpps deras till försäljning?
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Eller: Allt handlar ju till syvende och sist om synkronicitet. Spelar man aggressivt kan det väl till viss del rendera i skott mer utifrån. Och är man mer passiv och mer kontrollerad ger det motståndaren mer tid att hitta instick i den farliga skottzonen.
Givetvis måste detta ses över tid annars är det värdelöst att tala om passivt /aggressivt försvarsspel. För att statistik ska ha nån form av giltighet bör underlaget för beräkningen överstiga 30. Nu har vi spelat 52 omgångar och statistiken säger sitt .Är nog benägen att hålla med Drago även om jag i vissa matcher håller på att få en stroke av hur försvarsspelet ser ut.....men det beror nog mer på mina känslor än statistiken😉
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Tarasov: Skrev jag att det var bättre att släppa motståndarna till avslut närmare mål än utanför slottet?
Om räddningsprocenten ligger på 90,5 och den är i topp, hur kan då målvakterna få sånt skäll av många skribenter här på HS eller räknar du på att det är försvarets förtjänst alltihop? Jag tycker att det har nästan varit som en häxjakt på målvakterna En del skribenter har inte sett att det är skymning eller styrning när det blir mål bakåt och totalsågar mv.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Tarasov: Jag håller med dig angående Dahlén. Det är förbannat synd för hans egen del att han är så fruktansvärt rädd för närkampsspelet. Det har säkert med hans hjärnskakningar att göra och jag minns inte hur han var i yngre dar. Men killen har verkligen hockey i sig!
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
JonteD:
Gillar Dahlén, hade gärna sett honom i vårt lag. Skulle jag förändra något, så är det hans fysik mkt skivstång så blir han en NHL-spelare.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Eller:
Så då är det bättre att släppa dem nära mål så målvakten har fri sikt? Vet att du inte tycker så, men på Larry Huras tid kunde hade målvakter ofta fri sikt, även på AJ:s tid. Man får inte glömma att det är kamp om utrymme framför mål så det är klar att motståndarna försöker ta den ytan, och får jag välja ser jag hellre att motståndarna tar skott utanför slottet.

Nja statistik kan säga en hel del om den är rätt använd. Ang vårt försvar så tillhör vi de lag som släppt till minst skott mot mål allt som allt, vårt BP släppte in 34 mål något lag hade 32 två andra 34. Löven står ut med 24. Vår totala räddningsprocent är 90,5 vilket är i topp. I princip alla siffror pekar på att defensiven är bra. Siffrorna hade varit ännu bättre om det inte varit för att vi alltid gasar vid underlägen och det leder ibland till rätt stora förluster.

Visst statistik kan vara lögn men grunden är att jag inte håller med om spelet i egen zon är ostrukturerat eller svagt och tillgängliga siffror pekar åt det hållet. Jag håller inte med att exv Tom H gör dåliga avvägningar eller att det är hönsgård bakåt och talar statistiken för min sak så använder jag såklart den. Det har ju hänt att att jag lyft fram en skottkarta för att ge Robin Z rätt😉.

Jag kan köpa argument att insläppta mål inte säger allt, eller att vinster inte nödvändigtvis betyder att ett lag bra eller att en tränare är en dålig matchcoach. Men då saknar jag de argumenten när ett lag går dåligt, ”ja idag var vi bra defensivt men tyvärr åkte vi på 4 mål där motståndarnas skicklighet var för hög, eller vår tränare är en grym matchcoach men tyvärr funkar inte hans drag”. Men det får vara så och kanske har man rätt, men jag håller inte med.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Tarasov:
Om jag läser den rätt så visar tabellen längst ner att vi släpper minst avslut från farliga sektorn och skjuter flest därifrån. Själv tycker jag med hänsyn till spelsätt att vi är ligans bästa defensiva lag😎😉

”Lögn, förbannad lögn och statistik”
Statistiken är en liten vägvisning av vad som hänt men den säger långt ifrån allt. Även om motståndarna tar avslut långt utifrån är de lika farliga om försvaret skymmer eller att det blir en styrning som kan ställa mv.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Rytter: Tack för klappen på axeln o ditt trevliga inlägg till mig igår!! Hoppas att ni klarar maskarna o att Barto storspelar för cannasta e jävligt bra!! P.s Jonte är o har inga divalater som en härinne påstår (udden)😎😎😎
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
{Nucky

Ska bara nämnas att, Hellkvist har sagt att Norris är 1:e back.
Han blir nog bättre o bättre med tiden, men lite oroande att Toby isåfall har problem med en fot.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
J F K: Om man ser till den period vi hade som bäst försvar så fick Toby-Norris och Berglund-Hedberg 70-80% av istiden medan resten gick till Hedman-Tommy E.
Har hört rykten om att Toby har problem med en fot, och det lär förklara varför han blivit så orörlig sista 5-10 matcherna.
Dessutom har Norlinder varit borta under stora delar efter Jul, men är nu äntligen tillbaks. Han är galet viktig, överlägsen i offensiven och bland de 2-3 bästa backarna defensivt. Väldigt skicklig på att komma ut med pucken i kontroll, och fint förstapass. På den punkten är Hedberg nästan lika bra dock.

Vi spelar nu med Belov, vilket är EXAKT den spelartyp det skrikits om härinne men jag kan inte se att försvaret blir så mycket bättre med honom. Han spelar hårt och fysiskt, men är lite långsam och slår bort en hel del pass. Hedman har ungefär samma stil, och han har fått mer istid senaste tiden pga skador.

Originaluppställningen tror jag var bäst lämpad att spela Hellkvists hockey, och var också då vi hade bästa förvaret.
Norris/Toby/Hedberg/Berglund är alla puckskickliga, moderna spelande backar, till den skaran kan man också sätta Nässén och Tommy E.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Monno:
Om jag läser den rätt så visar tabellen längst ner att vi släpper minst avslut från farliga sektorn och skjuter flest därifrån. Själv tycker jag med hänsyn till spelsätt att vi är ligans bästa defensiva lag😎😉
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Rytter: Jag tycker att jämförelsen att jorden är platt är felaktig. Det är ett faktum och inte en åsikt. Ungefär som att ifrågasätta människans klimatpåverkan och hävda att man har rätt till sin åsikt, när det numera råder konsensus i frågan.

Bortsett från det håller jag med Gavleo med reservationen. Modo spelar ett av seriens sämsta försvarsspel sett till förutsättningarna. Man gör aldrig avvägningar, utan det är nästan hänsynslös aggressivitet även när det är korkat. Inget annat allsvenskt lag skulle checka med två spelare i eget sarghörn mot Mårtensson (eller för den delen Foppa) som har pucken under kontroll. Få skulle tillåta den typen av passning på "fel" sida blå linjen som Sylwander gör, för vinsten av ett lyckat pass står verkligen inte i paritet med risken av ett misslyckat.

Man gör mycket bra och man är riktigt bra på att sätta press. Jag skulle bara vilja att man gör det med viss urskiljning.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Rytter: Jag skrev att försvarspelet nog tillhör botten i ligan, alltså inte ordagrant sämst i ligan utan i bottenskiktet och det tycker jag nog det gör stundtals.
Med det material vi har så ska vi ligga i toppen men spelmässigt är vi långt ifrån tex Timrå, Karlskoga och Löven som är våra närmaste konkurrenter och vi kommer inte skörda några framgångar om vi inte börjar spela bättre i försvaret, att vi vinner igår får ses som aningen anmärkningsvärt med tanke på alla målchanser Bik hade bara i första perioden pga att man blir fastpressade i egen zon, kommer ut positionerna, får jaga och blir trötta.
Sen är det som någon skrev att när vi lyckas spela oss ur pressen så får vi ofta giftiga kontringar så jag förstår tänket, det jag däremot inte förstår är varför man inte tillåter avvägningar att hellre skicka sarg ut, få andrum och flytta upp positionerna utan puck ist för att slå vansinnespass i egen zon ?!

Men nu är det upp till bevis, nu kan ingen i laget iaf tycka att ”något är klart” så nu finns det inget att skylla på, nu är det 100% i varje match som gäller annars är det över!
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Gusse: Vaknade i morse och hade en märklig dröm om att Modo spelar i SHL nästa säsong kan det bli så ja vem vet vi ska kriga om det och slår vi ut Löven som gjort en väldigt bra säsong så tar vi Oskarshamn av bara farten eller Leksand,,,,,Grattis JJ och Modo vi fixade det tillslut även om det såg mörkt ut ett tag då vi knappt hade några backar ,,,Nu hoppas vi att Barto kommer tillbaka även om Hanse steppade upp dom sista matcherna och spelade bra så är det Barto som kan vara jokern i finalen ,,,,,,Heja Modo
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Själv gillar jag att motståndarna får lite grepp/snurr i modos försvarszon för att sedan direkt åka på ett mål i baken genom en modokontring. Det skapar irritation hos motståndarna och ger en obehaglig känsla av falsk trygghet. Hur många lag har inte åkt hem med känslan att de borde fått med sig poäng men förlorat med 3-4 mål? Jag kommer aldrig ifrågasätta ett stundtals virrigt försvarsspel om det ger oss resultat.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Gavelo:

Ja klart du har rätt till din åsikt. Men det är ändå omöjligt att ta det seriöst när du säger att vi har ligans sämsta försvar och att du inte sett nått sämre på länge. Samtidigt har vi släppt in tredje minst mål i ligan och i början var vi de som gjorde mest och släpet in minst i 5 mot 5.

Min åsikt är att jorden är platt, den åsikten har jag rätt till. Men går det att ta den seriöst?

All är nog överrens om att det finns potential till förbättring, och de konstruktiva här t.ex jfk kommer med synpunkter på hur det kan förbättras, bättre avvägningar mindre aggressiva osv. Men har inte hört honom påstå att vi har ligans sämsta försvar.

Men när du kastar ur dig påståenden som ligans sämsta försvar osv utan att diskutera hur det kan förbättras får du köpa att vissa (läs jag) omöjligt kan ta dig seriöst.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Gusse: sedan tror jag att Modo-iterna inte brydde sig lika mycket över poängrekordet då det egentligen år Karla och framförallt Tambellini som gjort det möjligt. JJ har gjort det fantastiskt, men han är ändå bara tredje bäst i kedjan, typ.

Och Tambos poängsnitt pratar för sig självt.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Gavelo: Håller med väldigt mycket. Vi har talangen och potentialen att ha ett grymt försvarsspel. Vi hyllade ju alla backar innan säsongen. Tyvärr har inte Björn lyckats få in det defensiva och tajta i försvaret. Känns som allt handlar om att starta snabba anfall ifrån backplats. Man har glömt att få in ett spel där man tajtar ihop och spelar på att försvara en ledning. Nu ser försvaret likadant ut om vi leder med fyra eller har oavgjort. Vi har lyft oss mot Löven förut. Och jag hoppas vi kan göra det igen. För materialet har vi.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Min teori är att Modos försvar provocerar många nervösa och nagelbitande själar med sättet de spelar på. Det är dock en stor del av Modos vinnande koncept i år. För min del upplevs det ofta som nonchalant och nervöst när de ständigt söker passningar in i slottet för att snabbt ta sig ut ur egen zon. Är de inte helt påslagna och uppmärksamma händer det att motståndarna hinner dit med en klubba och de blir kvar i egen zon helt ur position. ofta leder det till ett monsterbyte i egen zon. Däremot, när dessa snåriga utgångar stämmer får de med sig fin fart in i mittzon och vidare in i anfallszon. Nu när Norlinder är tillbaka är jag helt säker på att spelet ur egen zon kommer att stabiliseras.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Gavelo: Man kan inte både ha ligans bästa försvar och anfall😉
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Rytter: Vad jag tycker är ju min åsikt, alltså är den lika rätt som din och därför är min åsikt lika allvarlig och korrekt som alla andras och bör tas seriöst eftersom den är seriös.

Övrigt så har vi ett av ligans sämsta försvar helt klart, det ser nog dom flesta, att vi släppt in lite mål betyder inte per automatik att försvaret är bra, för med det resonemanget så är vårat försvar ruskigt stabilt eftersom vi släpper in så lite mål?!

Förvaret är modos stora akilleshäl och det är våran överlägset svagaste lagdel, tyckte under första 3:e delen att försvaret såg riktigt bra ut men i takt med att andra lag började trampa igång i serien så har vi fått mer och mer problem att hänga med, spelidén är sönderläst och lag som Kristianstad checkar sönder oss likt leksand gjorde året vi åkte ur Shl
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Gavelo:

Märkligt att ett av de sämsta försvaren i allsvenskan, samt de sämsta målvakterna (innan barto kom) lyckas bli det lag som släpper in tredje minst mål i ligan.

Lite nyanserad i kritiken kan man väl vara, att vara missnöjd är en sak. Men att börja snacka om sämsta försvaret i ligan och att du inte sett nått sämre förlöjligar inte laget utan dig själv. Går liksom inte att ta dig på allvar i detta.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Gavelo: Ja alltså, jag håller helt med om att försvaret ser bedrövligt ut emellanåt.
Samtidigt är det bara Timrå och Löven som släppt i mer mål än oss.
Och då har vi ändå klagat på våra målvakters prestationer i många matcher.

Rent statistiskt tror jag inte vårt försvar är så jäkla bedrövligt sett över säsongen.
Sen vet jag inte hur tillåtna målchanser ser ut, om det finns statistik på sånt? (Ivandrago?)
Men våra MV har ju relativt dålig räddningsprocent (bortsett Barto) vilket om man ser till insläppta mål borde innebära att vi inte tillåter så sjukt mkt som man tror?
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
J F K:

Ja, Mora blev lite rånad där kan man tycka.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Gavelo: Instämmer till fullo.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
KB65: Med lite distans till matchen igår så får man vara nöjd med 3 poäng.
Nu måste laget vakna till för spelar vi som igår så ryker vi nog relativt fort i båda matchserierna, sällan skådat ett så naivt och viljelöst försvar, jag skäms fortfarande på tex Hedmans (ingripande?) på deras första mål, herregud, och hans match i övrigt är inte heller speciellt stark trots att han endast spelar i egen zon!
Sen är det ju lustigt att Ingen i laget ifrågasätter varför man ska dutta puck till varandra i egen zon bara för att hålla den inom laget, sylwanders dutt till Björka som blev förödande är väl ett solklart bevis på att det ibland är väldigt mycket smartare att bara lägga sarg utvisa för att statiskt köra samma upplägg hela tiden.

Sen överlag är det fantastiskt på sitt sätt att vi vinner och slutar 2:a i serien med ett försvarsspel som nog tillhör botten av allsvenskan, jag har i ärlighetens namn inte sett något sämre på många år, med detta material så bör vi kunna göra det väldigt mycket bättre, jag menar att det är ju inte 8st Niklas Torp vi har i defensiven.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
jonsson: Allt känns ganska jävla bra just idag! :D
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
J F K: Mattias Karlin är en jättebra tränare. Sjukt imponerad av deras prestation, och lättad över att vi slipper möta dem just nu...
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
jonsson: Kul också att Modo-B gick till slutspelsserien. Hur fasen gick det till?
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
locken: Glömde 10 år i ren frustration,När kusinerna började spela i Södertälje o Skellefteå på 70 talet fick man gå på biljetter som dom fick som spelare, Hade ingen intresserad far, men det som var gratis det fick man ju utnyttja o på den vägen är det.
Bra spelare kusinerna, men i fel lag, Roland Stoltz, Glenn Johansson,
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
puffe:

Känns fantastiskt att vakna och va klar för HOCKEYALLSVENSKA FINALEN dessutom en MODOIT som tar hem poängrekordet😀
Skål igen
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
{82
25}: älskar din lidelse och passion för vår älskade förening. fler som du, tack

Tillägnat Locken
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Från Hörnefors: Men du skriver bra ändå!!
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
puffe: Haha, nä inte släkt med Nordalarna.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
locken: Du är lite vulgär, haha, jag har dock minst 10 års mer ångest över denna klubb.. Du har helt rätt . Det krävs nog minst 30 års ångest(minst för att förstå detta.) Guldstjärna till Dej
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Rytter: Mitt hockey intresse för Modo har funnits över 35 år jag har levt ätit o skitit Modo, Häng skallar eller vad det är du kallar dom som ser att det fattas väldigt mycket i denna match från Modo! Att någon vidare match när det gäller gör man inte.... Kan ju inte bara vara Hanses som ska svara upp,,, + 1 linan.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Ben Perrault:
Testa att gå tillbaka till finaltrådarna😂😂
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Ben Perrault: Håller med dig jag har varit med 4 månader men spelat och hejat på Modo hela mitt liv och sett massor av matcher i Kempis och några i nya hallen men jag har sett Modo spelat i Västerås och Uppsala och Stockholm och i Leksand mm,,,,,,Och nu ska vi gå upp och först slå ut Löven sen tar vi Oskarshamn eller Leksand även om det blir tufft så ska jag dit och heja på mitt Modo ,,,Heja Modo idag har vi JJ som slog rekordet och nu ska vi vidare och vi ger oss aldrig
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Från Hörnefors:
👍 precis!
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Ben Perrault:

Ja modo är en speciell klubb, laget består till och från av hängskallar och vissa supportar vill inte vara sämre och har samma sköra psyke.

Själv ska jag njuta av finalen, första gången på länge vi har något att vinna och inget (en shl plats) att förlora. Det kommer vara en grym serie mot löven, misslyckas vi får vi en chans till.

Det positiva är att vi blir bättre och bättre för varje säsong med björn. Finalen fyller på en redan stor kassa. Går vi inte upp i år är det mer bara en fråga om när om vi fortsätter att utveckla klubben. Just nu gör man det mesta rätt, ekonomin är i ordning, man får publiken att komma tillbaka, man ger insyn och kommunicerar klart och tydligt, och man har kontinuitet på ledande positioner och i truppen.

Stort tack till björn och widebro (och alla andra i ledningen) som gjort att man fått tillbaka hockey intresset igen efter typ 10 jobbiga år.
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
karlasklubba:???? Tycker du att dom motsvarar en 2 femma på den här nivån,,,, , ,,,,,, som måste upp!!!!!!
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
karlasklubba: har alltid varit så på detta forum. Vissa klagar mest bara och ser bara det negativa. Sen när det går bra kommer inga kommentarer från dom
Stort grattis JJ, nu börjar det på allvar
Bor i Umeå och drar på mig Modotröjan på jobbet på måndag😀
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Axle San: grattis jj ! Verkar vara en bra grabb. Njut :)
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Rytter: Vilken matchserie detta kan bli! Grymt spännande. Kan Barto komma upp stort så har ni en väldigt bra chans att ta det. Skål och lycka !
Kommentera

Sv: Karlskoga - Modo 2020-03-06
Från Hörnefors: Du skriver väldigt bra, som vanligt. Är du inte lite släkt med Gunnar, haha . Kul för JJ, men , Nu börjar säsongen!
Kommentera

2044174 · »