1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478728 inlägg · 4078 ämnen

Kristianstad - MoDo 2021-01-12

2275282 · » Till forumet


Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bad_Brett: så otroligt skönt att jag först såg matchen nu,
När jag är alldeles för trött för att svära å bli förbannad på Hasa.

Förhoppningsvis så har jag kylt ner mih nog när jag vaknar.
God natt från nattsuddaren.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
hk: Varför i glödheta helvetet hade Vigneault med sig en kikare in på plan?
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
puffe: Sam slog tydligen kikaren i bakhuvudet, 2a enligt Karlin, 5a om man är stenhård, matchstraff helt befängt.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bad_Brett: Samtidigt har vi vunnit oförtjänt många matcher. Jag tror Karlin (med några nyförvärv) gör våren till en häftig upplevelse
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bad_Brett: Tre poäng hade vi definitivt som i en liten ask mot taif också, men ser att de kvitterade i den andra spelminuten i tredje perioden, därav inte en lika chockartad upplevelse och förmodligen därför det inte etsade sig fast i minnet ;-)

I övrigt håller jag med.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Trilske: Fair enough. Men den gemensamma nämnaren var att det var extremt onödigt och i princip samtliga mål vi släppte till var resultat av individuella misstag.

Jag menar... Det var surt att släppa in mål sent mot HV 71, men det var svårt att vara förbannad då, efter som laget hade gjort en otrolig insats och Vesels avgörande mest var ett resultat av otur.

Det som är så frustrerande med dessa förluster är att de så onödiga.Vi har spelat 10 OT och min känsla är att en stor del av dessa hade kunnat undvikas med lite bättre fokus.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bad_Brett: Det hade jag helt förträngt. Men vi lyckades trots allt vinna (tillslut) och kamma hem två tredjedelar av poängen, vill jag minnas.

Sen var det inte ett "sent avgörande" heller som föranledde övertidsspelet, som vi lyckats med otaliga ggr.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bad_Brett: Om man sett Hedman spela BP eller ö erlag defensiv så står han nästan aldrig framför mål och brottas med motståndaren.
Nu kan man uppleva honom som väl långt borta men antag att han tycker sig hinna om skottet kommer?

Angående Dallas så tror jag hans försäsong inte gav honom några bonus poäng hos Hinken. Känns som Gradin kan se rätt rött på att man lyckas gå ned sig över sommaren...
Annars med hur säsongen ser ut hade vi behövt alla spelare vi haft råd att ha kvar kan man känna.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Trilske: Någon som vet varför Sam fick avsluta abrupt? Ingen kamera verkade fånga det
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Trilske: Ditt minne är kort. Så sent som den första december ledde vi med 5-2 mot Tingsryd och lyckades sjabbla till det genom att bland annat släppa in mål i boxplay.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Det KIK lyckades med ikväll har vi trots allt lyckats med otaliga ggr den här säsongen, har t.o.m. tappat räkningen hur många ggr det faktiskt har skett. Är väl första gången vi förlorar på det här sättet, när vi har tre poäng som i en liten ask.

Förmodligen därför det känns lite extra chockartat.

Men är inte så jätteimponerad av det KIK visade upp ikväll, bortsett från att de lyckades göra "en MoDo".
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bad_Brett: Som jag skrev tidigare, det var ett otroligt märkligt coachande av Karlin att spela Hasa sista 2 minutrarna när Kik plockade målvakten och ställde Olhaver framför kassen.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Tarasov: Att unga spelskickliga backar håller på såhär är inget ovanligt. Kolla på Rundblad, Klingberg, Karlsson, Hedberg med flera. Men ska vi ha en chans att gå upp, har vi inte råd med sådant här spel.

Visst är han duktig offensivt, men nu har vi redan två Rickard Lintner-typer som är bättre i Bernhardt och Näsén. Om Ingman är med nästa match bör Hasa få börja som sjua. Karlin har tjatat och just det här i matcher efter match och förr eller senare måste han statuera exempel.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
J F K: Vem har sagt att man bara skall titta på täckta skott?
Givetvis kommer Modo släppa skott på mål, men vi ska inte släpp till 50 skott när vi styr matchen, det påvisar att vi inte ligger tillräckligt nära och tar bort passningarna.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bad_Brett:
Jo men han kan i vilket fall inte lämna spelaren?kan omformulera mig han måste ta bort hotet och då riskerar han att skymma Tex oavsett hur han gör.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Tarasov: "Han bör försöka ta bort spelaren framför mål."

Absolut inte. Vanlig missuppfattning. Är du i en duell du inte kan vinna (som mot Olhaver) så ska backen inte ens försöka. Det är lättare för målvakten att se förbi en spelare än två. Så antingen går du in rejält och tar bort spelaren, eller så glider du undan och fokuserar på att ta bort klubban.

Calle Johansson brukade prata mycket om just detta.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Gavelo: Man ska nog analysera det lite mer. Jag ser hellre att man släpper skott oskymda om de är långt ifrån och man kan hålla bort motståndare framför mål. Ingen kan övertyga mig om att det är ett problem med dragskott får blålinjen oskymt.
Nät Krizan stod flyttade man sig snarare så han skulle få se pucken.

Risken med att täcka skott är givetvis att man också skymmer målvakten om den passerar täcket.

Så, jag skulle titta på skottkartan och inte bara täckta skott.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Gavelo: Oavsett statistik, vi borde stängt ner matchen, Hoppas vi lär oss till slutspelet. Karlin är vår Gudfader
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bad_Brett: Noterbart är att Modo skjuter 32 skott på mål och Kik har 10 block, Kik skjuter 50 skott på mål och Modo har 5 block, detta påvisar att Modo ligger alldeles för långt ifrån i sina markeringar och måste komma mycket närmare sina motståndare i egen zon.
kik hade inte mycket av spelet i varken 2:a eller 3:e perioden men ändå får man iväg 40 skott på mål under dessa 2 perioder.

Här ser jag en enorm förbättringspotential
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bad_Brett:
Tja han känner sig hotad där och väljer att vända bort något man i regler lyckas med. I andra situationen så tänkte du alltså att han skall flytta in eller ut? Han bör försöka ta bort spelaren framför mål. Åtminstone i skottögonblicket, att skottet tar på skridskon och anser jag vara en slump.

Utöver det kan alltid enskilda aktioner diskuteras, tycker Hasa agerar bra i de flesta lägena.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bad_Brett: Själv ser jag en stor potential i Hasa. Vilken back i vårt lag har inte tagit fel beslut, även om detta var betydligt tydligt
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Tarasov: Det är EN motståndare i zon mot fyra modoiter. Sveningsson helt ensam och spelbar. Finns ingen anledning att börja göra spin-o-ramas vid egen målbur, då lägger man en backhand-drop i sådana fall.

Ju fler gånger jag ser situationen, desto mer bisarr blir den. Det är ett av de absolut sämsta agerandena av en back jag har sett. För det slutar ju inte där - I nästa sekund är vi 5-mot-2 i egen zon och Tex och EJK gör ett bra jobb att ta bort den enda möjliga passningsvägen. Då lyckas Hasa vinkla pucken perfekt med skridskon. Utan hans styrning hade det aldrig, aldrig blivit mål.

Efter att ha sett reprisen av 3-3 några gånger inser jag även att det var Hasa själv som skymde Tex. Hasa ställer sig i vägen så att Tex tvingas kolla över axeln på honom för att se något, och hinner då inte ner i tid. Bedrövligt rent ut sagt.

(Vill påminna om att jag har hyllat Hasa efter i princip varenda match på sistone, innan någon börjar prata om häxjakt...)
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
wolper:
MoDo gör en heroisk match med tanke på förutsättningarna. Ett misstag/missflyt är sånt som händer, ser det inte som slarv. Surt med bara en poäng men det är inget att gräva ner sig för.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Idbyn: slarv å trötthet tyvärr (ser jag det som). Surt när vi hade krigat till oss så bra och tappar det i slutminuterna av matchen. Såg oerhört stabilt ut tills reduceringen. Tröttheten tog väll ut sin rätt
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
modomille: Självklart kommer han att förstärka oss inget snack om det
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Confusius: Hans defensiv är bättre än Hasa och Näsens iallafall så tycker han gör backsidan bättre, men håller med om att vi kanske egentligen hade behövt en mer renodlad defensiv back.

Ser gärna att vi går hårt på Bernhardt - Ingman Wahlgren - Folin i slutspelet.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
MoDoNörden:
Vi tog in 1 poäng på HV i allla fall.
Men det kunde ha vart 3. Synd!
Karlskoga tog in 2 på oss.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Gavelo:
Om ingen läst dem 20 andra inläggen så lämnar dalroth
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Gavelo: Dahlroth lämnar. Modo och Jesper har gemensamt kommit överens om att avbryta samarbetet. Lycka till i fortsättningen Jesper
Kommentera


Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
puffe: Jaha dallas lämnar..
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Gavelo: Dallas lämnar!!!
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
wolper: Vad hände, gick och lade sonen och det såg hur stabilt ut som helst...
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Confusius: Jag tror Ingman kommer stanna kontraktet ut hos Modo och med tanke på att vi nog tappar Bernie så blir Inge en bra ersättare.
Men givetvis vore en SnyggHasse önskvärt nu, stängt framför kassen, men vi får ta vad vi får.
Jag gillar värvningen av Ingman.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Confusius: Har ej helt koll på Ingman, men visst vore en stor Jävla Best till back en trygghet. För övrigt tycker jag Hasa är en tillgång
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
KarateKing700:
Hasa är en stor del till att vi kan kontrollera matchen så pass bra som vi gör enligt min mening, pucken glider av bladet vid vändning där sånt som händer, och tycker han gör rätt där som vänder bort men sånt händer.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bössa 68: Förstår inte ens lite vad du försöker förmedla här, men okej.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
KarateKing700: Vill man ha en ung utvecklingsbar back som är hyffsad med pucken, så är han säkert sugen ;)
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
KB65: ja förlåt om hasa, men ibland blir man ledsen och taskigt inställd
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Undrar hur sugen Rönnberg är på Hasa nudå 😂
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
KB65: jo men du vet ju jämt när modo loosa 3 p, då är du kungen,
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
dempa:
Hasa får sitta i bagageluckan upp till Hudiksvall!
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Gavelo: Just därför är värvningen av Ingman kanske inte vad vi behöver just nu(nu får jag hela forumet på mig), hans defensiv är ju inte heller den bästa. Vi är i större behov av en stor stark defensiv back, men visst allt som höjer kvaliteten på truppen är naturligtvis bra.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bad_Brett: Inte ordagrant att just han skulle göra det, men att man får när man är pressad ist för att försöka spela sig ur det hela.
Ärligt talat vet jag inte vad Hasa försökte med, men tydligt är att han vill vara kreativ i alla lägen och det blir uppenbarligen inte bra, han kanske skulle satsat på att lägga sarg ut i dagens situation!?
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
dempa:
Ja, kanske lite…men
När de ändå har ledningen med bara så många minuter kvar borde de kunna hålla avståndet bättre matchen ut,
De borde kanske ha låtit Hasa spelat mindre efter de första fadäserna

Ok då, de får väl åka buss hem då!
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bad_Brett: Drar man ett slagskott? Flåt
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Bössa 68: Ni som kommer med såna här kommentarer är på riktigt dum i hela huvudet.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Confusius: Håller med.
Dessutom blir det lite extra märkligt när Hasa står på isen och skall markera Olhaver framför kassen i slutet, Olhaver är 1 meter längre och måste väga 50kg mer eller så, det är liksom helt meningslöst.
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
Tarasov: Ja det är väl ganska symptomatiskt att den blev avgörande tillslut
Kommentera

Sv: Kristianstad - MoDo 2021-01-12
KB65: Vi vinner mot Tingsryd och alla utom Tingsrydarna är nöjda.

Att tappa borta mot Kristianstad är bara en boost, nu är Corona borta o vi kör vidare. Så länge inte Bernhardt ler när han gör mål är man nöjd
Kommentera

2275282 · »