1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534254 inlägg · 4126 ämnen
« · 127275 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Damgaard e´ tebax på torsdag
samjo:

Nja, du har nog fel, så här har Brithén tänkt ställa upp med laget i morgon.

Laguppställning inför Linköping - MODO Hockey, 3/10 19:00 Målvakt:
34 Juuso Riksman
(31 Peter Hirsch).

Backar:
16 Dusan Milo,
27 Martin Johansson -

23 Magnus Hedlund,
32 Martin Wilde -

3 Pierre Hedin,
6 Tobias Enström -

7 Jesper Damgaard,
44 Mika Lehtinen.

Centrar:
30 Miroslav Hlinka,
33 Stefan Öhman,
4 Jan Öberg.

Ytterforwardspar:
10 Anders Söderberg,
9 Magnus Wernblom -

11 Tommy Pettersson,
14 Peter Högardh -

29 Morten Green,
17 Fredrik Warg -

12 Jonas Almtorp,
26 Mattias Wennerberg.

Sv: Linköping-Modo
samjo: Jag är en man med väldigt imponerande många sunkiga dagar:) Kliva upp före 12 är alltid jobbigt. Jag brukar skippa morgon föreläsningarna. Frukost har jag därför inte ätit på år och dag.. tycker frukostens betydelse är helt klart överskattad...

Wewillwintoday: Ehhh...fel av mig. Sen LUNCH ska det vara :)

Har nämligen inte käkat nåt annat än frukost idag. Den var iofs också VÄLDIGT sen (typ kring halv två). Jag lovar att detta inte tillhör vanligheterna. Men ibland har även jag sunkiga dagar :)

Wewillwintoday:

Välkommen till Sena middags-klubben! ;)

samjo: Sen middag?? Jag brukar äta runt 20-21... :P

Jo han är ju det stalle... lite öhman-ljumske problem varning också....

Wewillwintoday: Staal är ruskigt skadebenägen. Men han är bra när han är frisk. Hoppas han kan hålla sig skadefri resten av säsongen.... *sen middag nu*

samjo: För att helt byta samtalsämne. Men nu är visst staal snart tillbaka på is. Eftersom han har kunnat träna kondition och styrka off-ice, kommer det nog inte ta speciellt länge för honom att komma tillbaka. Det är RIKTIGT skönt att en sån spelare med hans kaliber finns snart tillgänglig..

samjo:

Jo, sista tio minuterna i den matchen var verkligen mäktiga...

Wewillwintoday: Ja det vet vi. Jag var på plats under slutspelets alla hemmamatcher och jag måste säga att sista matchen mot Frölunda var den match som gav mest bestående intryck hos mig. Stämningen var fenomenal! Bättre än finalmatchen mot FBK enligt mig. Dessutom slutade den lyckligare :)

samjo: Nja. Vi vann också med 1-3 i scandinavium mot frölunda. Weinhandl satte en straff runt 10.30 och punkterade matchen.
Tror att det blev 2-2 i matcher emellan MODO och frölunda ifjol, sedan vet vi hur det gick sen...

Vi har haft det svårt mot Modo men jag hoppas på en 3 poängare.
Om Felsner + Richter håller i formen från Luleå ska det nog gå vägen. Men då måste Sampan vara bra.
Svårt kommer det bli.

Forza cluben!

samjo: kunde inte sagt det bättre själv :)

MartinS: Det värsta är ju att indianerna verkat ha vässat pilbågarna extra bra i år och dessutom är Scandinavium mycket välkända jaktmarker för dem. Där har dom dräpt många Buffalos. Det är väl endast i slutspel vi brukar ha plusstatistik på VF va? Vill minnas att en match slutade 8-3 till Frölunda ifjol, efter att MODO tagit ledningen med 3-0!

Hoppas kan man ju alltid. Två skalper har redan indianerna tagit på hemmaplan. Leksand och Brynäs. Det kommer nog bli betydligt fler vad det lider.

samjo: Jag tror inte satellitsignalerna når ända hit...

Nu e jag ju nolaskogsare från början också så att...

På tisdag däremot kommer hjältarna hit (visst?) för att dräpa några indianer! Fasen va jag längtar.

Hälge: Ja det är mycket möjligt. Men då är det ju bättre om man satsar en tia per match istället för en hundring. Man går mindre back då :)

För nåt år sedan var jag grymt nära att på 20 satsade kronor vinna drygt 2500 kr. Jag hade spelat på 4 matcher i Elitserien, varav jag hade tippat att tre av dessa matcher skulle sluta oavgjorda. Så blev det nästan också men 5 minuter från full tid så gjorde Brynäs 5-4 mot AIK, vilket blev slutresultatet. (Det kan ha varit tvärtom också... 5-4 till AIK... men det spelar mindre roll nu).

samjo: I det långa loppet hamnar man ändå på - , tycker jag. :-(

samjo: OK, jag får ta och göra det.
Men förlorar man en semla då blir det ett jädra liv ;)
Jo, spelar inte för något mycket mer själv heller, om jag överhuvudtaget spelar på MODO-matchen men när man har samma "goda" ekonomi nu som när man studerade så kan den tjugan vara riktigt kännbar.

MartinS: Sveriges rövhål!? *hahaha*

Jag skulle inte anställa dig som turistambassadör för Kungälv om jag var kommunfullmäktige :)

Sv: Tänkte väcka lite funderingar på TIKare
samjo:

Jag tänkte mig tikare som kanske kommer in på vår sida.

Jag menade att TIKarna som nu säger att SSK och MoDo och Dif är bra lag sa innan säsongen började att dessa lag skulle komma utanför slutspelet. Då måste dessa lag vara ungefär lika bra som de som AIK slog förra säsongen alltså skitlag.

Jag hoppas tik går till slutspel, tillsammans med modo.
Enda laget som man kan få lite stämning mot med 2 klackar.

MartinS: Själv tänker jag bänka mig framför tv:n och titta på denna match och faktiskt heja på MoDo.

Heja , heja...

Paddan: Satsa en guldpeng på både resultatet 2-3 och 1-4 så kan du inte förlora. Skulle inte något av resultaten slå in så gäller fortfarande meningen. En selma gör det inte så mycket att man förlorar. Själv spelar jag bara småsummor (mest för att det är kul). I det långa loppet så går man ju ändå oftast +/- noll.

Fasen också här sitter man i Sveriges rövhål och kan inte hitta nån själ med canal+... *suck*

Linköping-Modo 3-4

Sv: Tänkte väcka lite funderingar på TIKare
Taddy: Är det meningen att TIK:are ska svara här?

Som modoit är jag beredd att hålla med i stora delar av ditt resonemang. Men inte det där med att TIK mött dåligt motstånd. De ser ruskigt starka ut nu, precis som Landskrona BOIS gjorde i uppstarten av årets Allsvenska där de länge ledde. På slutet har dock BOIS rasat i tabellen och vill det sig riktigt illa så kan dom faktiskt hamna på kvalplats eller t.o.m. åka ur.

Även media hyllade ju Landskrona till en början. Parallellerna till TIK är många. Till slut kommer det att komma en svacka och då gäller det att bita ihop och behålla kylan. 3p:s-systemet gör att lag snabbt kan åka hiss både upp och ner i tabellen.

Många har ju tippat Leksand, Timrå, Malmö och Luleå på de fyra sista platserna i tabellen (alltså ej slutspel). Jag tror det är MYCKET troligt att 3 av dessa 4 lag också kommer att hamna där i slutändan. Något lag brukar alltid kunna överraska positivt. Kanske blir det Timrå i år? Detsamma gäller åt andra hållet. Lag som LHC, MODO, DIF och SSK ska definitivt inte känna sig säkra på slutspel. Troligt är att minst ett av dessa lag missar slutspelet.

Man kan spekulera hur länge och hur mycket som helst, utan att man blir särskilt klokare. Men visst är det lite kul. Facit kommer ju inte förrän om drygt ett halvår! :)

samjo: Nej, faktiskt inte, inte än ska jag kanske tillägga. Kände bara att det är dags att jag får någon sån där Saida-feeling snart. Man vill ju inte slänga bort sina pengar i onödan.
Jomenvisst, det finns ju en sån där O´larrys som de säger här i Övik. Men jag får väl snika mig in hos någon av kompisarna som råkar ha tillgång till denna kanal.

Paddan: Hasse Lodin drattade på ändan hörde jag bl.a.

Har du spelat på resultatet 1-4 eller? :)
Matchen går ju på C+ så alla Öviksbor kan ju se matchen hemmifrån. Antingen från TV-soffan om man har det förspänt, eller från någon barstol i stadens sportsbar (för en sådan måste det väl finnas även i Övik?)

Tänkte väcka lite funderingar på TIKare
Jag glädjer mig med TIK's framgång men för att alla TIKare inte skall få storhetsvansinne så tänkte jag skriva lite rader här och kolla om folk som vanligt alltid retar upp sig på vad jag skriver.

Bli inte allt för glada,
även AIK hade flyt och kämpade sig till några vinster i början av serien i fjol men vad hände sedan?!? (Jo AIK spelade som någon sa mot skitlag och TIK spelat mot bra motstånd, men få se tycker mig ha läst att de flesta tippat MoDo och SSK långt ner och Dif som ett halvtaskigt lag. Så då har väl TIK också slagit skitlag.)

I Media är det ganska likt.
AIK totalt nerskrivna men alldeles plötsligt var dom världsmästare för att sedan bli värdelösa, så behåll ödmjukheten om ni inte skall följa i AIK:s spår.

Timrås överraskande start har dock det goda med sig att serien kommer att bli mer intressant än tidigare där säkert 3-4 (Leksand Timrå Malmö Luleå)lag +något till ((MoDo LHC SSK) ja vem vet)
kommer att få slåss stenhårt för att slippa kvalspel och helt klart har ju denna start inneburit att Timrås chans att undvika kvalspel ökat något. Vilket är både roligt och omtumlande eftersom det gått mera knaggligt för de andra lagen som tippats i botten.

Som alla vet så är alla poäng lika viktiga vilket många liksom inte verkar förstå.... Ähhh vi kommer igång med spelet senare då ordnar sig allt. Hmmm det kanske även blir ännu bättre för de lag som börjar bra. Så var nöjd med den start ni fått och kräv inte för mycket utav era krigare.

*För så vitt jag vet så har TIK bara vunnit skotten i modo matchen vilket kan ses som en starkhet att vinna när man inte gör det men om man alltid släpper till fler skott än motståndarlaget så blir det tillslut så att tur/säkerhet sviker och missflytet grinar en i skallen.

Hare bra.
Och håll tummarna på att vi har 3 norrlandslag i slutspelet.
Taddy.

samjo: Jo, Wennerberg har börjat starkt, satte in några fina tacklingar tidigt i första perioden mot Knäckehäxorna.

Men jag vill se mål av de där tre backarna och gärna i en och samma match. Sen att det blir så är som du säger inte särskilt troligt. Men huvudsaken är att jag får in slutresultatet 1-4.

Paddan: Ser gärna att du får rätt. Men hur troligt är det egentligen att tre backar gör MODO:s alla mål? Själv tror jag Werner vill vara med och leka målskytt. Ska det nu vara nån back som pyttsar så varför inte gamle LHC-bekantingen Martin Wilde? Det är iofs också en högoddsare. Lägre odds då på en annan av W-spelarna, nämligen Mattias Wennerberg. Skyttekung i MODO med 2 mål så här långt :)

samjo: Tror att du på plats i Mammons tempel kommer att få se fyra MODO-mål och tyvärr måste du också genomlida synen av en LHC-spelare som gör mål bakom den storspelande Riksman. Ser gärna att MaJo gör ett av MODO-målen, Damgaard gör en succédebut och dammar in två kassar och jag hoppas att det äntligen lossnar för Milo som får bli fjärde målskytten för MODO.
LHC-MODO 1-4, med andra ord.

Sv: Skönt med seger...
NuMountain: Äh...det är ju bara min egen lilla teori :)

Antal mål gjorda av MODO efter 60 spelade minuter:
Match #1: 1 st
Match #2: 1 st
Match #3: 2 st (men ytterligare 3 efter straffar, varav en räknas)
Match #4: 2 st
Match #5: 3 st ???
Match #6: 3 st ???

Mitt resonemang är att MODO börjar få upp ångan nu. Fortsätter vi i samma stil kommer vi att göra 25 mål i den sista grundsspelsmatchen. Kanske inte så troligt vid närmare eftertanke? :)

Fast egentligen så har ju min teori redan spruckit för den officiella statistiken över gjorda mål efter färdigspelade matcher ser ut så här just nu: 1-1-3-2

Då kan ju statistiker eller matematikexperter runt om i landet roa sig med att komma på en tänkbar fortsättning på den raden. NuMo kanske har en annan gissning? Jag vidhåller dock min 1-1-2-2-3-teori tills dess att den falerat! :)

samjo:

Förstår inte riktigt varför det ska vara en trea i sifferföljden.

1-3

Ribbskott: Jag har tippat 2-3 innan, baserat på mina teorier om att MODO ska lyckas sätta tre pytsar denna match. Jag kommer att se matchen på plats så jag hoppas inte att det blir en målsnål tillställning.

Linköping-Modo
Får man höra vad ni tror? Själv tror jag på storstryk för modo. 5-1 till Linköping.

J-20
I J-20 serien möter idag MoDo HV 71 hemma.
HV förlorade igår i J-20 serien med 3-1 borta mot Timrå.

Sv: Damgaard e´ tebax på torsdag
Lumber Jack: Då får nog unge Enström kliva åt sidan och ny backpartner till Hedin blir Martin Johansson. Milo/Damgaard känns ju gjutna. Det var ju det backpar som utkristalliserades snabbast under försäsongen. Milo har varit rätt anonym under de första matcherna. Kanske kan han höja sig ett snäpp nu med Damgaard tillbaka vid sin sida?

Lehtinen är och förblir en gåta. Stackarn måste ju få tag på en ny klubbadress snart. För i MODO lär han inte få spela. Var det inte nån som snackade om Bengt Hedin - tolk - statt - pappersskrivning, för ett tag sedan. Helst skulle jag vilja se Lehtinen ut, tjeckisk center på artiskontrakt in.

Jag lovar att jag har varit snäll i år tomten. Kan du ge mig den tidiga julklappen?

Damgaard e´ tebax på torsdag
Känns skönt, nu får vi hoppas att han bringar lite stadga i försvaret.

Å andra sidan var han ju inte i Kempis så det var väl därför ni vann :))

Förresten kan man ha förtoende för en domare som heter Ulrik??

Hörni inte klaga på rådbjer, han vet vad han gör, ni vann ju gjorde ni inte :)))

Paddan: Har nägon tillkommit?

Det var snarare jag som klagade på gårdagskvällens domare. Ja, där ser man, fel igen av mig. Vilken huvuddomare är det i sådana fall som tillkommit?

ModoAnte: En lite allmän uppmaning bara

ModoAnte: Jag har väl INTE klagat på domaren?

Frisco: Inte klaga på domaren även om han inte var bra vi vann det är det som räknas.

Paddan: Klart Rådbjer är en duktig domare men han sviktar han med när det kommer till kritan. Minns fortfarande och har svårt att glömma när han avgjorde SM-final nummer 2 i våras med att ge Jörgen Jönsson straff vid ställningen 4-2 till FBK. Jag tycker inte heller att en domare är bra när man gör som Rådbjer i viktiga matcher, alltså tar ut 3 spelare ur varje lag tidigt i första perioden för att sen inte blåsa annat än på det för honom alldeles för varma kaffet i pauserna.

Om matchen igår var Ulrik Lindhs andra i elitserien så menar du väl andra denna säsong? Han var här förra säsongen också och dömde i Kempis.

Sv: Hasse har vaknat!!!
Lumber Jack: Då blir det vinst.

Hasse har vaknat!!!
Äntligen någon journalist som fått upp ögonen. Det har varit ett jävla gnäll om MoDos "främlinglegion" i synnehet och om för många utlänningar contra för få framsläppta juniorer i ES i allmänhet.
Men MoDo visar åter igen sin dominerande ställning (tillsammans med Frölunda) i vad det gäller mod att släppa fram unga talanger. Utlänningarna ger en viss stadga för laget och ungtupparna ges tillfälle att spela sig in laget, man får så att säga en möjlighet att chansa på talanger. Men detta verkar hockeysverige konstant blunda inför. På torsdag får köpelaget #1 känna på ung fullblodshockey, bäva månde de!

Frisco: Jo, visst finns det bra domare, till exempel Ulf Rådbjer. Är väl bara det att jag tycker att domarstandarden i elitserien blir sämre och sämre för varje år. Men, i och för sig så var det väl bara den andra elitseriematchen som Lindh dömde igår. Jag är som vanligt väldigt snabb att döma ut någon.
Flinar, jag trodde snarare att det var ett stort asgarv.
Nej, tack, jag klarar mig så bra som enögd ändå!

Paddan: Finns det nån domare som är bra? Inser ni att man flinar lite åt er när ni dömer!! ut alla domare? Hur var det nu, cyklop??

Äntligen...
Vad skönt med en seger...det har man väntat på!!!
Hoppas bara att det håller i sig!!!

« · 127275 · »