1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474545 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Karlskoga 2020-10-18

2090718 · » Till forumet


Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Trustor: Å andra sidan brände du ju inga av dina riktiga pengar. För mig hade det känts än värre.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Dagis: Minns för någon säsong sedan när lumberjacks skickade tårta till grabbarna, en liten gest som jag tror gjorde stor skillnad
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Gavelo: mycket märkligt spelschema Modo har spelat fem omgångar mött Kik två gånger o denna vecka möter vi Almtuna o Hästen för andra gången
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
nja byter inte nick och aldrig skrivit i nått hockeyforum förut, bara så frustrerad nu. och jag är en tidig lövensoporter född och uppvuxen i umeå som snart bott i övik i 30 år, gillar hockey och vill givetvis att de går bra för stadens lag, MoDo har givit mig många fina hockeyminnen och vill givetvis bli bjuden på fler.......
jag gillar helt enkelt MoDo även om löven är mitt barndoms lag så står MoDo nära mitt hjärta. vill bara väl.........och är bara djupt bekymrad................
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
KB65: ja så fint du beskriver det, jag förstog inte heller mitt mittparti, och det var hela meningen med texten, ibland blir saker obeskrivliga, precis som när du förklarar MoDo:s värdegrund, vilket på inget sätt förklarar den situation MoDo har försatt sig i detta år. äg situationen och agera, nu, vi är ju förtvivlade på riktigt.......
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
acerjocke: Jag tror inte någon tränare värvas om man inte diskuterat vilken spelidé som tränaren och föreningen vill att laget skall spela, ungefär som vilken arbetsintervju som helst.

Det är ju väldigt enkelt att ha visioner och mål men inte alltid lika lätt nå och efterleva dom.

En bra chef kan bli en dålig i fel grupp eller tvärtom osv.

Det man iaf måste ge Ville är att han redan fokuserar på nästa match trots att läget är näst intill nattsvart, det tyder iaf på att han har en positiv inställning.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
acerjocke:

Är du en av de tidigare löven supportrarna som bytt nick? Känns som så.

Tror inte en sekund på att du håller på Modo, gissar på att du bara är här och gottar dig åt vår kräftgång, speciellt eftersom det bara handlar om att peka på det uppenbara utan att komma med något konstruktivt.

Detta är sista inlägget från mig till dig, kan omöjligt ta någon på allvar som använder flera ? i slutet på en mening, så från mig får du ingen mer respons på dina inlägg, i alla fall inte fören du vill ha en konstruktiv diskussion.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Jag tror det bästa alla kan göra nu är att stötta klubben och sluta med domedags-snacket. Det pratas mycket om pressen att spela i modo. Den pressen kommer ifrån journalister och fans. Självklart är det frustration som kommer från att vi vill se ett bra modo.

Men i min mening skapar det bara mer tryck på spelarna när det börjas ropa fiasko och katastrof vid första motgång.

Släpp snacket om shl och toppskiktet etc.
Det kan inte vara roligt och inspirerande att spela hockey när en hel stad och journalistkår mer eller mindre förväntar sig vinst i varje match.

Låt grabbarna förlora men ändå känna spelglädje. Vi kommer igen nästa gång, vi lär oss av misstagen och går vidare. Vi behöver bara komma topp tio för slutspel, väl där kan allt hända.

Knyt näven och stötta laget istället för att hyta näven åt allt och alla.

Det ordnar sig.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
acerjocke: Förstod inte riktigt mittenpartiet.
I det stora hela så äger föreningen spelidén, det ska fortsätta på samma bana som Björn implementerade. Tränare ska såklart kunna ha visst inflytande över spelsättet men i grund och botten så ska Modo vara ett spelförande och skridskostarkt lag.
Sen har föreningen även vissa riktlinjer kring lagbygget gällande kontinuitet och spelare med anknytning till närområdet eller föreningen.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Nisse på Mon or: hade inte jag heller kunnat :)
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Blake: förstod det...kunde inte låta bli👍
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Nisse på Mon or: menade såklart ifall han kan få alla att dra åt samma håll
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Gavelo: bara en tanke, kanske det är tvärt om.... att ville kom till en förening utan en tydlig vision och spel ide?????????...... slänger bara ut en tanke....... eller kan det vara så att de finns en klar och tydlig spel ide som ville inte förstår???...... eller i värsta fall förstår han att sportchef inte förstår de han viste att han trodde att ville skulle förstå bara om han kunde göra sig förstådd.....? läs min senaste mening, helt obegriplig?????, precic som MoDo:s lagbygge i år, ledsen på riktigt, stoppa denna slakt, jag gillar ju MoDo...........:)
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Ogie Ogilthorpe: Edwin borde väl ändå ligga på 20 minuter? Han har mest potential tror jag.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Blake: är det inte det Ville gör?
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Gavelo: Förra året hade vi Karlqvist, Tamby, Johnson, Norlinder, Björklund osv som verkligen verkade ha kommit ihop som grupp och det syntes att dom trivdes ihop.

Vilka är grunden nu? Hägga och Sylwander?
Känns som en splittrad grupp som fortfarande inte känner varandra och alla drar åt olika håll.

Kommer Ville kunna få alla att dra åt olika håll?
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Heyerdal: Förklarar ju inte varför vi slänger in dom vid offensiv tek dock.

Blir ju konstigt att ge en kedja defensiva uppgifter för att sen slänga in dom vid offensiva situationer?
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
acerjocke: Du måste lära dig att läsa hela inlägget, analysera innebörden och inte lägga ord i min mun.
Jag skrev att löven van serien för att man hade seriens bästa målvakt, dvs att Canata var tungan på vågen, det betyder inte att Löven var dåliga, tvärtom men så många gånger Canata stod på huvudet förra säsongen så blev han den enskilt viktigaste spelaren för er att nå toppen.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Rytter: Bik tappar sällan speciellt många spelare, Inte ens säsongen efter när man var uppe i kval så tappade man särskilt många ledande spelare, Edjsell, Thorell och nån till men långt ifrån det Modo fick uppleva. Att man byter ut spelare är inte desamma som att förlora spelare, speciellt inte ledande spelare, Modo tappade i princip sina 3 första formationer så jag tycker det inte är att förenkla saken att Modo tappat många spelare som till stor del ligger till grund för Modos aktuella spel.
Att skriva Västervik och fungerande spel känns udda, ett lag för den nedre halvan av serien år efter år, visst dom byter många spelare men har och andra sidan aldrig haft något direkt utvecklande spel heller, jobba hårt har alltid varit deras melodi.

Såklart var hela löven riktigt bra, men inte bättre än Timrå eller Modo, men man hade Canata som tog dom längst i jämna matcher, precis som Modo 06/07!

Dock är det självklart att Glader bär huvudansvaret och jag tror han hoppats på väldigt mycket mer utav detta lag, jag tror att många av våra värvningar inför denna säsong är riktigt bra men än har inte Ville fått ut speciellt mycket av sitt lag och tyvärr tror jag inte det kommer bli så mycket bättre, Ville känns inte så analytisk eller taktisk utan lite mer en tränare som vill se hårt arbete, funkar det inte så gör han kraftiga ändringar i kedjorna och det är precis det vi har sett.

Modos stora problem just nu (som jag ser det)
Är att man åter igen tappat identiteten, vad är Modo?
Man saknar 1-2 riktiga målskyttar
Ville är ett Wild card som jag är ytterst skeptisk till.
En för stor grupp, ingen stomme och ingen identitet.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Heyerdal: ja lite svårt att förstå vilken nivå domarna satt i år och på vad? vet dom själva? oförklarliga utvisningar, både för och i mot....
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Vi har ju haft väldigt många bp och där spelar de som ligger i topp , Syl, Hägga o Max
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
KB65: såg matchen, helt galet, fel stats
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Ogie Ogilthorpe: Nu tycker jag det matchas väldigt konstigt också, men det där med istiden är lite felaktigt. Kristianstad loggade helt fel när vi spelade där nere, vet inte om det blivit korrigerat?

Max Tjernström hade enligt loggarna 60 min speltid nere i Kristianstad, några andra på 20 och resten av laget på 0. Helt stört.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Ogie Ogilthorpe:

Håller med att problemet är uppspelen, vi ser glimtar ibland när vi hittar snabba uppspel och får fart med oss och då ser det bra ut och går fort i vändningarna och vi kommer in enkelt i offensivzon.

Men som du säger går det lite för långsamt, vi vänder hem så motståndarna hinner att ställa upp och då blir det svårt.

Vi måste få ändring på detta, snabbare spelvändningar gör att vi kommer möta försvar som inte är organiserade och kan komma till avslut och hitta öppningar för lägen snabbare. Kanske därför offensiven ser så omständning ut, man möter organiserade försvar eftersom det går för långsamt att ställa om och då åker man runt och letar pass och luckor som inte finns och får inte till några skottlägen. Får vi till omställningarna kommer vi enklare hitta öppningar och få till mer skott och kvalificerade målchanser. Uppspelen kommer vara grunden till vår offensiv och detta måste sitta.

Ja Ville är ansvarig tillsammans med Omark och Styf att fixa till vettiga uppspel, får vi till detta kommer det se mycket bättre ut, tycker vi såg detta mot KIK hemma. Försvarsspelet fungerar stundtals bra släpper man in 2 mål på 59:23 (mot BIK igår) så har man gett sig chansen att vinna. Tycker ändå inte BIK fick så många solklara rena lägen även fast man vann skotten, både 1-0 och 2-0 är ju resultatet av en skicklig målskytt i Immo som hittar krysset två gånger.

Angående istiden, kan detta ha att göra med antalet utvisningar, både Hägga och Sylwander är ju inne och dödar utvisningar och då stiger istiden där. Dock förklarar det inte den stora skillnaden så en viss ändring av fördelningen måste till så vi får upp tiden på Svenningsson och våra andra offensiva spelare.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Gavelo: Oj så Cannata vann seriesegern åt löven i fjol? klockren analys........ Matias pettersson som vaktade buren 11 matcher hade 94% i löven. i år har han 89% oj vad dålig han blev över en sommar....... givetvis handlar siffrorna för en målvakt oerhört mycket om de försvar han har framför sig, vilket MoDo GLÖMT ALLT FÖRRLÄNGE. dåligt försvar = dålig målvakt, de har MoDo bevisat förr med Adam Reideborn som blev både landslags och khl meriterad efter han lämnat MoDos oerhört dåliga försvarsspel......
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Gavelo:

BIK har väl typ 11 nya spelare och inte bara tappat sina 2-3 toppar som du säger, dom har väl dessutom bytt huvudtränare. Västervik byter typ hela laget varje år men lyckas ändå sätta ihop ett lag med ett spel som fungerar.

Vi med en rejäl budget som kan köpa bättre spelare borde också lyckas sätta ett spel som håller när andra klubbar klarar av det, jag menar alltså inte en topp4 nu men att ligga i mitten och utveckla spelet under säsong borde vi orka med.

Tycker själv att detta med att skylla på många nya spelare är att förenkla problemet, det beror inte på antalet spelare man byter. Det beror på vilka spelare man tar in, hur man lyckas att bygga ihop en grupp, hur man lyckas att förmedla sin spelidé och få spelarna att förstå och agera utifrån detta.

Här är det sportchef och tränare som bär det största ansvaret, så Glader, Styf, Omark, Ville borde börja att se sig själva i spegeln och analysera vad man måste skruva på och vilka förändringar man måste göra t.ex ta in mer offensiv spets.

Att sedan skriva att löven vann serien och blev det lag som slog poängrekordet i serien endast pga en vass målvakt är direkt okunnigt, dom vann serien för att dom byggde ihop ett jämnt lag och en stark grupp med en spelidé som alla köpte och jobbade stenhårt för, här har sportchef och tränare en stor del i framgången. Cannata var såklart lysande, men han hade ett bra lag framför sig också.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Har börjat titta nu lite så smått och det är ju uppenbart att vårt absolut största problem är uppspelen. Börjar med att backen tar burskydd. Sedan spelas pucken ut på kanten, men man blir checkad och vänder tillbaka. Burskydd igen. Pucken går ut på kanten, men det finns ingen forward som kommer med fart i mittzon och ingen att spela vidare till. Slutar med pucktapp, forwards som är på väg framåt, en back som blivit av med pucken och är stillastående. Kontring 2 mot 1 och Peters gör en rädding...

Ingen bredd, inget djup, ingen fart, ingen synk. Våra bästa uppspel är när vi lägger ner den djupt och jobbar fram den. Säger en del.

Skulle uppspelen sitta bättre skulle vi komma in i fart i anfallszon, vi skulle få puckar på mål, tid i anfallszon, nåt slumpmål tack vare det, mindre tid i försvarszon, mindre pucktapp i farliga lägen i mittzon, mindre utvisningar och mindre boxplay etc. ALLT skulle se väsentligt bättre ut.


Sedan är jag oerhört skeptisk till matchningen på forwarssidan. Tog ut lite stats på istid. Om Tjernström och Sylwander spelar mest, men Svenningsson och LP minst då fattar man ju att produktionen är som den är. Hägga har alltså dubbelt så mycket istid som vår bästa forward Ohlsson? På RIKTIGT???

Max Tjernström 21:31
Daniel Sylwander 20:22
Magnus Häggström 19:56
Aaron Gagnon 14:31
Aleksi Heponiemi 13:13
Gustav Olhaver 12:59
Kalle Jellvert 12:18
Tobias Åhström 12:04
Sebastian Ohlsson 10:45
Mikkel Aagaard 10:35
Edwin Hedberg 10:29
Oscar Nordin 09:54
Jeremias Lindewall 09:41
Filip Sveningsson 09:01
Linus Pettersson 07:11

Uppspel måste övas. Övas, övas, övas. Det kan ju itne ha gjorts i tillräcklig omfattning. Ville är ansvarig. Forwards måste matchas på all round skills, inte bara på hur många proppar man delar ut och hur hårt man jobbar. Ville är ansvarig.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Rytter: Vet öht inte vilka resultat Bik och Västervik haft men absolut kan man nå resultat genom att värva ihop en grupp, men det är väl 1/10 det lyckas om ens det.
Bik har endast tappat sina 2-3 toppar efter varje säsong.
Löven vann serien pga av en storspelande målvakt lika som att Modo vann guld med krizan.

Glader hade nära 100% i fjolårets värvningar, att tro att det ska hända igen är inte troligt, sen kan man absolut tycka att denna säsong varit ett fiasko, men jag vidhåller att det finns mycket kvalité i gruppen men att Ville inte är rätt man för att fläta samma detta.

Avslutningsvis så finns det 2 lag som tappade stora delar av sin trupp och det var dom jag nämnde tidigare, Modo och AIK och det är 2 lag som märkbart ligger efter i det mesta.

Anledningen att Modo ligger dåligt till är för att vi tappat mer än halva laget och man har tagit in en tränare som jag än iaf inte ser någon uppsida med
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Rytter: Jag tror den stora delen här är klubbens kultur.
BIK är ju lilla FBK känns det som, spelar ingen roll vem eller vilka som kommer in. Man är alltid samma Bofors.
Samma med Västervik.

Medans Modo är lite olika beroende på person... Än om man vill hävda att man håller samma linje och sitt egna spel så går det inte sticka under stol med att under Björn så var Modo "Björns Modo". Det var första gången sen typ 2008 som vi hade någon röd tråd och än vilka spelare som kom in var det "Björns Modo" och det var den linjen vi höll. Punkt.
Nu svek Björn oss och nu vi är tillbaka på att "hitta oss själva". Vi har tyvärr ingen tydlig stämpel på vad Modo är känner jag.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
J F K: Nu behöver du inte gå in i brynäsboken längre för att hitta bitterhet, grattis.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Rytter: Ja, men jag tror du har helt rätt. Materialet finns där helt klart, men det är ju så obegripligt dåligt spel att man undrar om spelarna ens vet om att de är i samma lag!? Är de med på samma träningar, samlingar, lagluncher... de beter sig som främlingar för varandra på isen...

Jag skaffade mig cmore med hjälp av Coop-poäng denna höst, än så länge mina sämst använda Coop-poäng, så sorgligt att tänka på att jag kunde unnat mig en heldag i Örebros äventyrsbad eller en enkelresa till Mariehamn med Viking line.
Suck.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Gavelo:

Fast det är ju märkligt att BIK och Västervik som bygger nytt med många nya spelare (och gör så varje år) når resultat så snabbt. Tycker detta med nya spelare är lite överdrivet och man skyller gärna på detta som en anledning. Tror att tränaren har större betydelse för hur spelet sitter än hur många spelare man bytt ut.

Kolla Löven förra året, dom bytte spelsystem, sportchef och tog in många nya spelare i truppen, ändå blev dom ett topplag.

Tycker inte vi ska påstå att detta med nya spelare är huvudorsaken, risken är då att vi missar det riktiga problemet. Speciellt inte eftersom andra klubbar verkar klara av att byta många spelare och ändå få ihop ett vettigt spel och placera sig högt i serien.

Visst är det en nackdel att byta så många spelare, men rekryterar man rätt så ska det gå bättre än vad det gjort för oss, speciellt då vi har en hög budget och kan välja bättre spelare än andra klubbar.

Nej än så länge är detta ett stort fiasko hela vägen från Glader till Ville, Styf, Omark där samtliga måsta se sig i spegeln och hitta vägar att vända detta, för vi har materialet att vara mycket högre i tabellen.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Clay.2: I och med enklare uppflyttning så har många lag såklart satsat ordentligt!
Märks dock att Topptippade lag som AIK och Modo som fått bygga helt nytt ligger rätt långt efter övriga, här ser man tydligt betydelsen av att långsiktigheten och fördelarna med att få behålla så många spelare som möjligt från år till år.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Sven Tuta: Jag har sett våra matcher och några av er matcher och inser att denna säsongens HA är jäkligt bra ..känns som alla lag har höjt sig och tagit in mycket bra spelare ,,kvalitén har blivit bättre ,, man har snäppat upp så att säga .
I den här säsongens serie får man inget gratis .


.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Bad_Brett: Nu får väl Mikaelsson väldigt mycket speltid och helt ärligt så tycker jag han är oerhört omständigt och krånglar ofta till situationerna, möjligtvis säker han kreativa lösningar som inte finns?!
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Sven Tuta: japp nu knyter vi allt vi har, kanske junisarna rörde till Nieminen eller tvärtom. jag hoppas på de senare. för annars är MoDo illa ute, och Glader........ Glad nej han bör vara tvärt om, vi alla som sett MoDo Hockey i år är ledsna från hjärtat och ut, bedrövligt jag blöder..........
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
acerjocke: Sant, jag den sanne optimisten är däremot ganska realist. Naturligtvis är Modo i hjärtat men bort med skygglapparna och se verkligheten, och det är inte solsken vi ser. Ordet tålamod och alla dess synonymer är förbrukade. Måste till en förändring. Se fredagsmatchen, in med junisar och det rörde om, dock bara för stunden. Ngt mer radikalt måste till. Tror också på att det planeras i kulisserna och det kommer förändringar inom kort, vad vet jag inte. Jag hoppas🙏 också på tre poäng x tre💪. Nu knyter vi näven och kämpar på.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Sven Tuta: kom igen vi deppar inte helt ihop än, jag hejar också på MoDo, vi får helt enkelt hålla i hop och stötta även i motgång, nu hoppas jag på 3 raka och 9 friska poäng :)
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
acerjocke: Förvisso, men i en annan serie. Resultaten däremot är mer likt en gråsten än en raket.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
acerjocke: kb65 Har en fin ungdoms verksamhet, se och lär MoDo......
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
dempa: hmm håller med dig, sluta stirra på "egna" juniorer som förrästen kommer från landets alla hörn, MoDo var en av de första klubbarna i Sverige som började och fortsättningsvis avlönar sina juniorer rikligt.... sluta med de annars går ni under.......
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Sven Tuta: Hmmm Harry Luras hade ett betydligt starkare lag att sätta på planen, Niemimen har de han har, var inte orättvis.....
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Robin Ztorken L: Lite kuriosa: Mikkelson är -7 efter 5 matcher. Näst sämste back (Anton Öhman) är -2.

Bland forwards sticker Tjernström och Häggström ut med -5.
Kommentera


Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Robin Ztorken L:
Puh.... har vi teamat😉
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
hanzon: Ja det beror på att han inte ens kan prata engelska! Vi har, under hans ledning gjort två bra matcher mot Luleå o SAIK på försäsongen och då gick vi på Björns ångor.

Därefter har varje match varit katastrofdåliga.
Bort med stollen nu innan vi spelar hockey i serier du inte visste fanns ..
Kommentera


Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Modano: Nästan så jag hoppas att Styf en dag tränar Timrå. :-D
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
J F K: Låt Styf ta över han har ju vart med på resan sen A Johansson förläng 10 år till sen är det SHL SM guld Klart
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2020-10-18
Sven Tuta:
Tänker att de borde varit en snackis i släkten om hon vunnit. Anledningen till att jag känner till det är att min faster brukade nämna här hade farmor 8 rätt.....
Kommentera

2090718 · »