1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474585 inlägg · 4078 ämnen

MoDo - Karlskoga 2021-11-21

2257575 · » Till forumet


Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
J F K:
Det håller jag med om stabila allsvenska spelare behövs också, den berömda mixen.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Tarasov: Samtidigt kan vi inte bygga laget på potential. Om Hasa blir en firad back i SHL om ett eller några år är tyvärr inte värt ett skit för oss i princip.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Tarasov:
Jakob Stenkvist var en annan back som fick rätt mkt kritik härinne lite spetsigare än Hasa men på samma tema av spelare.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
J F K:
Ja ens medspelare påverkar och en kontext som tidigare konstaterats, Vigge har exv bäst av alla och han är bäst av utespelarna är det nog ingen som ifrågasätter.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Padrone78: Poängen är att om du spelar fyra mot fem och mam blir fulltalig. Då är sannolikheten att motståndarna fortsätter ha tryck ett tag tills man hunnit få pucken us zon. Likadant är det om man spelar pp och kan skapa chanser mot de trötta och konstigt organiserade motståndarna.

Bara det gör det orättvist mot en defensiv back, men hade det varit väldigt signifikativt borde Bernhard ligga före Hasa kan jag tycka...

Jag tycker att Hasa är en helt annan klass än Öhman, som precis som Tommy Enström lämnade oerhört säkerhetsavstånd till motståndarna, vilket ledde till att vi inte kunde sätta press.

Och, om vi är inne på det tycker jag Barnhard lider av att spela med Styf, som jag anser vara sämre än Hasa. Dahlroth är förutom när han spelar enkelt som han bara gör i boxplay i paritet med styf.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Bad_Brett: mja men bara en sak. Corsi exkluderar ju special teams?

”Corsi är en uträkning på hur stor procent av den totala mängden skottförsök ett lag har i spel fem mot fem, eller på spelarnivå; hur många skottförsök ett lag har när spelaren är inne på isen i spel fem mot fem.”
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Silly: Anton Öhman med vänsterfattning.

(kom dock ihåg att jag var en av de som var relativt positiv till Öhman)
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Silly: Då får vi en mini-Dahlrot alltså?
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Nucky: 10- 12 kilo till på Hasa så!
Det bygger han på till nästa säsong. 👍😉 Gillar honom.

Tycker han påminner om Norlinder i skridskoåkningen.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Sjöåkern33: Håller helt och hållet med. Och slår man ut det över en hel säsong är det väldigt logiskt att det lag som vinner också har bäst Corsi.

BobbyG: Det var inte riktat mot dig, utan mer generellt. Är så trött på att den där procenten kastas kors och tvärs som ett "bevis" på varför en viss spelare är bra eller dålig. Jag älskar statistik, och visst är det ett kul värde, men det har gått inflation i hur det används...
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Tarasov: Gillar Hasa skarpt jag med. Han är vass i offensiv zon, rör sig bra och en av få backar som är duktig på att transportera puck, lite av en motor som Hedberg var.
Men kanske framför allt för den potential han besitter till kommande år. För valpig och klen för SHL ännu.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Bad_Brett: Gällande Corsi så håller jag med att det är väldigt problematiskt att man kolla spelare mot spelare då det kan vara väldigt missvisande som du säger vilka situationer och mot vilka man matchas emot m.m.

Dock så jämför man Lag mot Lag osv så säger Corsi betydligt mer även om det säger långt ifrån allt, tycker att när man pratar om lag så är det över tid ganska bra verktyg.

Men med det sagt så måste man ju också kolla vilka lag som mött varandra osv Ta man MoDo kontra AIK så har ju AIK mött HV 4 ggr medans MoDo mött dem 1 gång osv osv. Men säger ändå något tycker jag.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
BobbyG:
Bara vi enas om att Hasa är vass är jag nöjd!
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Bad_Brett: nu känns det som att du läste in något i mitt meddelande som jag inte sa
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Bad_Brett: Statistik som corsi är värdefull information om man sätter det i rätt kontext.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Tarasov: Ja vad har hänt mellan Enström och MoDo egentligen, han försvann bara. Ingen officiell avtackning eller har jag missat det?
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
BobbyG: De som tittar på Corsi som någon form av sanning har inte läst matematisk statistik. Det blir liksom löjligt att hävda att Hasa är en bättre back än David Bernhardt.

Utan att gå in i detalj, kan jag lista en rad saker som gör att Corsi på spelarnivå säger ungefär lika mycket som horoskop:

- Spelare som Dahlroth, som spelar mycket boxplay, kommer drabbas enormt negativt av alla avslut som kommer i efterdyningarna. På samma sätt kommer spelare som Sveningsson, som spelar mycket powerplay kontra boxplay, gynnas kraftigt.

- Spelare med mer offensivt tänk håller mycket mer i puck och kommer oftare till avslut än de som slår sarg ut. Problemet är bara att när Hasa går bort sig i offensiv zon efter ett byte med 5 avslut på täckande spelare, så får motståndarna 1 avslut -> 1 mål. Hasa = +4.

Som bevis över hur idiotiskt CF% är som generellt mätvärde kan vi ju ta Niklas Folin, som är bland de sämsta i laget. Vilket bara bevisar min poäng att värdet är extremt kopplat till när du får istid, vilka du matchas mot, om du sätts in vid defensiva tekningar etc. För personer med mycket erfarenhet och kunskap, finns det säkert information att läsa ut här, men att enbart posta CF% och skandera "Han är underskattad för han har bra Corsi!" är något enbart en pappskalle skulle göra.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Tarasov: bara näsen som har bättre cf% än hasa bland backarna, nej jag tycker inte han är nära att bli bortplockad, men jag tycker diskussionen är oväsentlig innan vi vet vilken typ av back som kommer att plockas in :)

tyvärr tråkigt att djurgården har en ledning som ser saker annorlunda än tränarna, går som det går också, men ledningen tycker väldigt mycket om ingman och det drabbar modo :)
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
ToddW:
Huvudsaken det inte blir Lif.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Bad_Brett: Det vore även tjänstefel att bänka Hasa, hans enda nackdel är att han är för liten, förlorar närkamperna och blir lätt pressad, men i övrigt håller han väldigt hög nivå, hans skridskoåkning och spelstil påminner väldigt mycket om Julius Honka, man mår gott när man ser hans skridskoåkning och speluppfattning som back.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Saleva: blir väl som kedjekamrat åt Tambellini i Rögle. Standard..
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Pelle H hyllar Vigge i en krönika idag där han bla citerar Karlin. Kan bara hålla med, får lite ont i magen när man tänker på var han kan tänkas spela nästa år om vi inte går upp..
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Bad_Brett:
Tror det skulle kosta väldigt mkt för vår puckkontroll att bänka Hasa. Ganska vanligt att den här typen av speldrivande backar får mkt kritik, ofta blir deras misstag synliga men plockar man bort dem blir omgivikningen sämre. Lite samma som med Tom H
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
J F K: Fortsätter Styf spela som han gjorde igår är det tjänstefel att bänka honom.

Tittar man på prestationerna på isen är det förstås Hasa som skall bänkas (Och därefter Dallas).
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Hakning-Henrik: Om han är arg på MoDo så är det i praktiken bara Widebro som är kvar. Hela den sportsliga biten är - tack och lov - utbytt.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Monno: Fast samtidigt vet vi att han spelade halvskadad halva sista säsongen så jag väljer lite att tro det handlar om det.

Nu går ryktena men jag vill ändå tolka det som att han kanske hade en förhoppning om att kunna komma tillbaka men ville varken säga bu eller bä för att inte skapa onödig press eller liknande.

Det känns inte som att Enström skulle ha någon anledning att bli arg avseende hanteringen av Hellkvist. Modo blev satta i skiten av hockeyligan, alla spelare valde att dumpa oss och tränaren gjorde sig omöjlig.
Hur mycket skit ska en förening behöva ta?
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Gavelo: Jag håller helt med. Dallas och Styf är de två som i dagsläget får stå på sidan om vi får tillbaka Fohlin och hittar en till back. Nu kommer det ändå komma skador och liknande, så de kommer att få speltid kontinuerligt.
Jag kan ändå se Dahlroth i boxplay även om han är sjundeback. I den rollen spelar han enkelt och slutar kladda med pucken.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Monno: Förutsätter att man har väntat med det så kan man tacka av honom inför publik.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
hockey_21: Dallas är ingen toppback, han är kanske våran sämsta back, Men han har verkligen spelat upp sig efter en riktigt svag start, likaså Styf.

Dallas har tendenser att göra lite för överkonstruktiva saker som sätter honom och medspelarna i svåra situationer och han är långsam och ganska fumlig med pucken, MEN det är ingen slump att Karlin spelar honom extremt mycket i boxplay för där är han en av våra bästa defensiva backar.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
KarateKing700: Dock ganska dåligt att totalsåga honom efter han gjort en bra match. Utvisningarna var jättebilliga och att klubban gick av när han skulle rensa i slutet på matchen går inte att göra något åt.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Saleva: Har inte nämnt ett ord om honom föränn nu för jag ville se någorlunda utveckling innan man drar slutsats. Men jag tycker ärligt talat inte han håller, det är för klumpigt och chansartade beslut. Man ska inte jämnföra egentligen men kolla på Wahlberg som tex. Jag tyckte han va klantig och velig i början på säsongen men nu är han ju så stabil som man kan begära.
Jag skulle inte se nåt problem i att man tar in en back och sen stryker dallas så han får förtjäna sin plats, för just nu håller han inte enligt mig.

Och bara en sån sak att göra en så kass säsong som han gör förra året och sen ändå få en ny chans, och då komma otränad inför säsongen när man har den lönen man har och det yrket man har. Det är under all kritik..

Men men, olika åsikter får man ha.
Sågningen kanske va hård men det irriterar mig som fan.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Gusse: Han borde dock verkligen lägga ner karriären officiellt så Svarten får tillbaka sin tröja.

Toby är en legend för att han valde Modo. Och att han fick ålocka Svartvadets 39 var ok sett till vad han gjorde för klubben.
Men nu börjar det faktiskt bli lite sorglig historia det hela med att han inte går ut och säger att han lagt ner karriären. Framförallt då han "lånat" en tröja.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
KarateKing700:
Kritisera någorlunda konstruktivt är en sak, att totalsåga egna spelare när det inte ens är motiverat är bara så jävla onödigt.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
BobbyG: Det är ju den där typen av matcher som Dahlroth är som mest nyttig. Det är väl därför han varit uppskattad i de två lag han gått upp med, även om många supportrar gått bananas över hans spel med puck. Ju tuffare det är och ju mer pressad situationen är, desto bättre blir han. Det är som att det bara är då han kan spela enkelt
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
BobbyG: Du kan ju snacka hur mycket du vill när du inte har nå vettigt å komma med
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Saleva: Dissa måste man ha rätt å göra när det är så genomskinligt som det är.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Tarasov:

Dom får en ledig dag imorgon sedan är det väl inte träning förrän lunch på tisdag, så välbehövligt för dom som spelat mycket.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Gusse:
26 min på Vigge
23 på Mannberg
22 på Woods

3 på Theo
2 på Nordin
1 på Helmer
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Hakning-Henrik: Han är sur på Modo och vad jag har fått höra så har det med Hellkvist att göra. Och det är inte Hellkvist som är boven utan MoDo. Har hört en väldigt trolig info angående MoDo och Hellkvist. Men den tänker jag inte ta här..
Kommentera


Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Hursomhelst, 2 poäng idag, 2:a i tabellen
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
BobbyG: När vi får tillbaka Folin och kanske Viklund eller en fullgod ersättare till honom så kommer Dallas behöva dra ett mindre lass i 5 mot 5 spelet och kunna användas mer i boxplay där han faktiskt statistiskt är riktigt riktigt bra.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
BobbyG: ni kan för övrigt se corsi mm på hockeyallsvenskans hemsida, här för modo, fritt fram att dra egna slutsatser av siffrorna
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Monno: över hela säsongen är det bara ville och jeremias som har sämre corsi än dahlroth, idag var han bra dock vilket siffrorna backar upp, visar bara på det dåliga hockeyöga som karatakid har :)

har inget twitterkonto själv men följer ofta #modose för att hänga med i vissa ämnen och såg en annan kille som jag tror är hans kompis som hävde ur sig att modo minsann inte ville ha tre poäng idag, så det verkar vara nåt spännande där, nu borttaget dock efter mothugg :)
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Rytter: Är inte Dahlrot en som har rätt bra "statistik". Corsi och sånt alltså.

Själv begriper jag knappt vad det är, men för att minska få be siiffror får man väl utgå från att man inte kan slå felpass varenda byte. :-)

Och defensivt/utan puck tycker jag han många gånger gör det bra.
Han är ingen Bernhardt eller Folin men är ofta rejäl. Problemet är att han är överkonstruktiv sett till egen förmåga emellanåt, och sånt syns ju väldigt väl.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Bad_Brett: Det var ju dessutom ingen knätackling, men ja det har varit fyllt av känslor i matchen, sevärd helt klart.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Siffror från matchen.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Tarasov: Skön kommentar från Gustav Rydahl angående Tyrväinens knätackling.

"Jag får gå ut och sänka honom i tredje"

Härligt med lite känslor!
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Hakning-Henrik:
Ren spekulation från min sida men tolkar det hela så.
Kommentera

Sv: MoDo - Karlskoga 2021-11-21
Tarasov:
Han borde väl lämna tillbaka tröjan iaf.
Kommentera

2257575 · »