1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474669 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Karlskoga 20220202

2284876 · » Till forumet


Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Ogie Ogilthorpe:
Tror att han vill för mkt ibland, vilket jag tror kommer lösa sig rätt snabbt.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
J F K: Så lite naiv?
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Bad_Brett: Ja, men det får vi leva med så länge vi harvar i allsvenskan. Alternativet är att inte spela unga spelare för att dom gör fler 'junior-misstag' än etablerade spelare Vilket innebär att vi ska bli ett renodlat köpe-lag. Som MoDo-supporter måste man leva med att de unga inte alltid är perfekta, dock surt att de går nån annanstans när de börjar mogna. Men då får vi se till att gå upp nu då, så vi får mer betalt för spelarutveckling
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Ogie Ogilthorpe: Jag tycker att han har det mesta för att lyckas. Han är dels lite osmart, men dels lite klen fysiskt. I övrigt har han spelsinnet, teknik och skridskoåkning för att kunna bli minst SHL-spelare.
Om och när han mognat. Kanske gör man som i fallet Hedberg där han kommer till Brynäs, men är helt oduglig ett helt år och blommar ut först när han får en finne med hårda nypor som coach och kan tala om för honom HUR han ska utnyttja sin kompetens.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
J F K: Mmm...sånt där är ju lurigt. Svårt att veta om det kommer bli bättre. En tekniskt begränsad spelare men som klarar sig bra i övrigt utvecklar nästan allltid sin teknik till en habil nivå. Gäller det mesta. Träning över tid hjälper.

Även övermod försvinner med åldern. Till och med för zlatan...

Men spelintelligens. Samma spelare som inte kunde tänka mer än ett pass framåt vid 20 års ålder, är samma spelare som inte kan göra det vid 35 år heller. Bara att konstatera.

Så vad är Hasa?
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
J F K:

Det är ju dessutom alltid lättare att bli förbannad på spelare som har den där höga nivån av talang och besitter egenskaper andra skulle döda för som teknik, skott osv.

En spelare som egentligen har allt för att dominera på nivån bara han förstod att anpassa spelet, värdera situationer och följa systemet osv.

Man klagar lättare på dessa då det egentligen är så lite som skulle behöva förbättras för att de skulle dominera och nå full potential.

Men samtidigt är det väl en mognadsprocess de unga spelarna måste gå igenom.

Jakob Stenqvist är ju ett exempel (av flera andra) på en sådan spelare vi haft i truppen och klagat på, hade grym talang men valde alltid det svåra och konstruktiva och bjöd på mycket lägen och mål. Men nu verkar han ju mognat rejält och dominerat i Finland och sedan gjort det bra i KHL.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Foppatofflan: Absolut. Det kan absolut sägas att Hasse Jonsson hade en talang att underkasta sig oerhört hård träning, men ofta menar man mer tekniska färdigheter och spelsinne.

Oavsett anser jag att Hasas största hinder mot att bli en riktigt bra spelare är han själv. Precis som Dalhroth (som då ska påpekas är väsentligt äldre och aldrig lär "mogna") så överskattar han sin egen förmåga. Det är provocerande då det inte är teknik, spelsinne eller fysik som egentligen hindrar honom från att vara en betydligt bättre back än han är i dagsläget.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
J F K: är det inte så enkelt som att vissa har talang för disciplin, arbetsinsats, medans andra har talang för speed, spelsinne, skott etc. Ofta glömmer vi att talang även är något som grovjobbare besitter, bara att det handlar om talang för att just arbeta hårt.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Bad_Brett: Lämnar han trots att vi går upp?
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
puffe: På ett sätt ja, men på ett annat sätt så skulle han aldrig behöva bättra sig med en Timander bredvid sig. Hans svaghet är ju främst mental. Han har en övertro på sin egen kapacitet och sin egen betydelse. Han tror ju att han är en Erik Karlsson, men har inte fattat att Erik Karlsson blommade igenom ordentligt först när han började sköta defensiven ordentligt. Första säsongen i NHL hade han väl sämst plus/minus av samtliga vill jag minnas.

Jag skrev det också, men Bad Brett tydliggjorde det. Det är inte prestationen eller resultatet av prestationen som retar mig. Det är att han borde kunna så mycket bättre om han bara blev lite ödmjukare och lyssnade till de råd som rimligen ges honom. Man måste i sammanhanget älska sådana som Hasse Jonsson. Hade inte ens en tiodel av Hasas talang spelmässigt, men fattade tidigt hur han skulle maximera sin prestation som hockeyspelare.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
puffe: Hasa kommer spela i SHL innan vi har fått ordentlig användning av honom.

Ja, jag är lite bitter.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
J F K: Håller med, ensidig positivism är ganska jobbigt också. Men Hasa är 21 år, gör sin tredje riktiga säsong i vår serie. Han lär inte bli sämre med åren. Med hans offensiva spelstil är det lite synd att han inte får en 'Timander' bredvid sej. Då skulle hans misstag inte bli lika tydliga. Tycker dock han är lagom bra för att kunna fortsätta växa i MoDo
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
J F K: Mjo, men sedan tror jag även att det är lättare att acceptera när spelare gör misstag för att de inte riktigt håller måttet än för att de är nonchalanta och/eller försöker spela över sin förmåga. Det är samma sak med Sveningsson, som gång på gång försöker dribbla sig emellan tre motståndare trots att han aldrig lyckas, och kan ta 10 avslut i en match trots att varenda skott sitter i planket. Både han och Hasa tillhör såklart de mer talangfulla i laget, men de är inte _tillräckligt_ bra för att kunna komma undan med att uppträda som de gör.

Folk svor över Erik Karlsson, David Rundblad, John Klingberg med flera när de var unga också - Det är liksom inte personligt, utan en konsekvens av den avsaknad av konsekvenstänk som många yngre talanger har. Alla vet att Hasa är talangfull och det är därför man blir så vansinnig när han uppträder som han gör. Jag har svårt att digga Woods av samma anledning; Han är lagets i särklass mest talangfulla spelare, men kan likväl se nonchalant ut i 50 minuter av matcherna. Det blir lite som med Dick Axelsson. Woods producerar dock så bra framåt att det är svårt att vara alltför kristisk.

MacMaster var väl säsongens stora besvikelse före skadan, men han accepterade sin roll och jobbade och slet, och då blev det svårt att hacka på honom.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Tarasov:

En spelare jag svängt kring är Woods. Skrev för ett tag sedan att han troligen inte skulle vara så aktuell för SHL pga. storlek, fysik och defensiv.

Men jag tycker han fått en enorm utveckling sista tredjedelen av serien, nu har han förstått hur kan måste spela i sverige. Han måste hela tiden ha fart på fötterna, släppa pucken tidigt och ta ny position och bara utmana när han ha fart, när han gör det som han gjort på slutet är han definitivt en spelare för SHL. Ta dessutom hans backcheck igår när han räddade en riktigt bra målchans. I början av serien så släppte han inte pucken, han försökte sig på snygga dragningar och göra sin gubbe ofta med ganska dålig fart för att ta sig till eget skottläge, då fastnade han lätt i sargerna och blev enkel för motståndarna att hålla koll på och neutralisera. Nu är han ju istället ett hot varje gång han har puck i offensiven och kan både spela fram och göra mål.

Han har verkligen lyft sitt spel och borde vara den hetaste forwarden i HA nu, offensiva skills har han alltid haft men nu har han lärt sig spelet och anpassat sig för att få bort sina svagheter och skapar betydligt mer. Då kommer han även kunna gå in på en högre nivå och prestera.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
J F K:
Ja det är sant kommer försvara Hasa intill döden 😂
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
puffe: Så är det säkert. Det finns alltid de på ett forum, som kommer försvara spelare oavsett vad också. Som, vägrar inse bristerna för man vill skydda sin spelare.
Sanningen är väl någonstans mitt emellan ofta. Det finns inte sällan skäl till att någon får skäll, men som du är inne på kan det bli slentrianmässigt för att det är enklare att hitta en sådan förklaring än att laget inte räcker till på annat sätt.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Tarasov: Ligger i många supportrars natur att ha en hackkyckling. Skulle Hasa bli skadad finns alltid en ny på tur. Många supportrar är som höns, hackordningen är viktig
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
J F K:
Glöm inte Jakob Stenqvist 😀
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Tarasov: Problemet med Hasa är hans nonchalans och att han inte bättrar sig. Det är lite som Tom Hedberg och Djuse tidigare. Man gläds över offensiven, men ser inte hur dessa medvetet fuskar i defensiven och lämnar över ansvar på andra. För mig handlar det i första hand inte om kompetensen, utan bristen på ett ambition att förbättra sig. Eller för den delen förståelsen för att om han inte börjar bli nogrannare och ödmjukare, så kommer han aldrig komma längre i sin karriär.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Tarasov: Dalroths efterträdare !!
Ang hackkyckling
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Robin Ztorken L:
Han har blivit hackkyckling och får stå till svars för varje felskär han gör. Ingen uppmärksammar de saker han gör bra. Defensiven är inte hans styrka och misstag sker men det är det fler än han som gör.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Tarasov: Ja, bara han kunde sluta med att bjuda motståndarna på baklängesmål match efter match😄👍
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
J F K:
Extremt hårt att lasta det målet på en spelare..
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
AddMan: Hasa står och sover istället för att ligga betydligt närmare sin kille. Sedan slutar han åka skridskor för att sträcka ut klubban lite lamt.
Det är hårt att bara lasta honom för målet.
Sedan var inte han ensam om att göra fel direkt. Förstår inte helt Näséns sväng ut mot kanten, för där kanske man skulle låtit BIK komma. Nu hamnade Vigge ensam mitt i banan och hann inte med målskytten.

Hasa stod hur som helst och sov. Han måste ligga väsentligt närmare sin kille.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Robin Ztorken L:
På vilket sätt var det Hasas fel vid 0-1 målet ??
Utveckla gärna.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Rytter: Du är duktig på att formulera dig, själv kan jag slira fram ett mail på 1h och det blir ändå inte helt bra 🤣

Jag gilla (de) Modigs, nu hoppas jag faktiskt på en liten flopp i Lhc, bara för känslans skull
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
M Horava: Jag var faktiskt inne på att Mannberg skulle få chansen med tanke på att han spelar PP ihop med Woods och Vignault.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Monno: Ka, det blir nog inge mer första lina för OP på ett tag. Både Olsson och Mannberg känns som såna som blir bättre när de får spela med såna som är bättre än de själva. Ffa Mannberg.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Robin Ztorken L:Ja den pojken får bestämma sig. För i vissa matcher kan han vara grym, står upp på egen blålinje och vänder spelet snabbt.

Hoppas att han och tränarstaben kan slipa bort hans svaga sidor.

Btw, kollade plus/minus för ligan och bevare mig, Torp ligger högt upp.
Hur gick det till?
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Robin Ztorken L:
Hasa är bäst!
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
7r1l5k3: Läs, när Hasa minimerar misstagen och slutar ge bort 2-3 mål/ match vinner vi, det borde Svelander sagt :-)
Han började ju gårdagens match redan efter 10 sekunder och bjussa på 1 mål
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Gavelo:

Ja precis som du skriver, klausulen fanns där när det fortfarande var ok att ha den, sedan gjorde man om reglerna. Kan ju varit så att Modigs kontrakt ändrades eller att regelverket står över en sådan klausul, och ingen tänkte speciellt på SHL-klausulen eftersom den var så långt ifrån aktuell att aktiveras. Vi ska ju komma ihåg att Modigs var ju andrasorteringen i SHL.

Sedan får LHC intresse för nästa år och pratar med Modigs och undersöker om han kan komma redan denna säsong. Modigs kommer då och tänka på klausulen som han hade (men tagits bort när regelverket ändrades), han blir då sur och sätter sig på tvären för att han tycker Modo ska hedra det kontrakt man hade i början och släppa honom. Diskussioner med Modigs Gradin/Karlin uppstår och han är negativ och inte fokuserad på match/träning. Gradin finner det bäst att förhandla med LHC och få en summa för Modigs och sedan släppa det tjuriga barnet.

Det är också en variant hur det kan ha sett ut.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
dempa: Hoppas på ärkeflopp, bänknötning och inget förnyat kontrakt, samtidigt som vi går upp.

Men som MoDoit vet man hur det slutar.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
dempa: håller med dig, nu jäklar ska vi värva å vinna rubbet! Go modo!!!
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Gavelo: köper din tro på det hela och hoppas den blir det bästa. hoppas vi kan landa 2 smaskiga jyföevä (nyförvärv enligt telefonens nya sätt o stava) och man kan ju inte klaga på Modos sista sillyvärvningar sedan sent 2000-tal så nu är jag positiv igen 😄

Älskar oss!
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
KB65: nä men då skriver jag då kb, alltid modoit å oftast glad i laget(MoDo)👍
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
puffe: Borde man kanske ge Mannberg chansen med Sam och Woods?
Kommer inte ihåg om vi testa honom där? Kanske vi hittar Mannbergs offensiva sida då? Han har ju visat att han har vissa offensiva kvalitér.

Men jo Olsson gjorde det bra där idag. Han är duktig på få ned pucken och få fast den i zon så vi inte tappar den direkt. Och han kommer inte syrgasa nån likt Modigs kanske men med sin fart ställer han till oreda och öppnar upp för Sam och Woods. Bara att han rör på benen hela tiden gör att försvara måste följa med och lättare går bort sig.
Kommentera


Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Bössa 68: Säker på att du hejar på rätt lag? Tror inte jag sett dig skriva något positivt, någonsin.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Bössa 68: Vi är faktiskt obesegrade sen Modigs lämnade.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Gavelo: nä inte ett dugg starka namn 🤮🤢🤮
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
hk: samtidigt så är ett sådant skrivigt kontrakt enl shl olagligt som shl chefen nyss sa.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Bössa 68: Helt ärligt Boys, intervjun finns ju att lyssna på!?!
I intervjun med Hinken förklarar han att det fanns en klusil när man signade Modigs men att ligan sedan gjorde om reglementet så dessa klausuler inte fick förekomma.
Det innebär ju att alla redan signerade kontrakt gäller oavsett om reglerna ändras i efterhand.


De vi vet:
Modigs ville hem till sina polare i Linköping och Hinken har tydligt klargjort att han inte vill ha spelare i Modo som hellre vill vara någon annanstans, vissa kanske tycker det är dumt och jag håller med om att tajmingen att släppa Modigs just nu känns lite illa, men detta innebär samtidigt att modo mest troligt fått någon form av ersättning av Lhc för att släppa honom redan nu, och dessa pengar kommer innebära att man kan buda på bättre spelare som faktiskt vill spela i Modo.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det kommer in ett par riktigt starka namn inom några veckor.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Heyerdal:

Två väldigt nyktra analyser från tränarhåll tycker jag.

Sen gillar jag Emil Svelanders analys innan match om att det känns "bättre" att förlora på sättet vi gjorde senast mot bik, istället för att förlora för att man inte räcker till.

För när vi minimerar misstagen och slutar ge bort 2-3 mål så vinner vi.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Bössa 68: Det här är min gissning, Modo och Modigs skrev klasulen innan det nya reglerna kom, och nu när Modigs fick ett telefonsamtal från LHC om löneökning så vill han lämna.
Hinken har varit tydlig med att om du inte vill spela för Modo så ska du inte vara här och ser ingen anledning att inte hedra det som skrevs.
Hoppas det blev en slant i övergången.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Heyerdal: Han är ju, liksom Kung Harald, från Mariestad. Där är man hyvens
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
hompa90: ljuger MoDo? Frågan är ställd.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Från allehanda:
Modo hävdar att Markus Modigs utnyttjat en SHL-klausul för att bryta sitt kontrakt.

Men enligt Hockeyallsvenskans sportchef Erik Ryman är det inte möjligt att skriva in en sådan klausul i kontraktet.

– Det rör sig om en ren övergång, att de säljer eller hyr ut honom, säger Erik Ryman till ÖA.

Så det rör sig om en ren övergång?

– Det rör sig om en ren övergång, att de säljer eller hyr ut honom. Men det finns ingen klausul för spelaren. Modo har säkert gjort en bra affär om de gör sig av med en spelare i den kalibern. Det är ingenting vi i ligan har med att göra.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Icing-Ove: Biks tränare var ok iaf, han tyckte att MoDo vann rättvist samt att det var starkt att ta 1 poäng
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 20220202
Smurfen: De borde få en snigel på ögat...Skönt att vi spöade dem ikväll.
Kommentera

2284876 · »